مقدمه: کسب و کارهای موفق در ایران

اگر می‌خواهید یک کسب و کار راه‌اندازی کنید، در مرحله اول به یک ایده نیاز دارید. برای شناخت بهترین ایده‌ها، شما باید میزان سودآوری و همچنین هزینه راه‌اندازی آن را مورد بررسی قرار دهید؛ ما در این مقاله از مجله اینترنتی کاپریلا قصد داریم شما را با بهترین ایده‌های کسب و کارهای موفق در ایران با این رویکرد آشنا کنیم.

اگر به فکر راه‌اندازی یک کسب و کار هستید، بسیار مهم است که شرایط جدید را در نظر بگیرید. همه‌گیری کرونا در سالیان اخیر، نحوه مصرف محصولات و خدمات مردم را بسیار تغییر داده است؛ درحالی‌که ممکن بود راه‌اندازی یک کسب و کار خرده‌فروشی قبلاً ایده خوبی باشد، اما اکنون فضا قدری تغییر کرده است و گرایش مردم به سمت کارهای غیرحضوری و آنلاین بیشتر شده است؛ لذا توصیه می‌شود که به‌جای راه‌اندازی کسب و کارهای سنتی‌تر، به کسب و کارهایی فکر کنید که می‌توانند از نحوه زندگی مردم در دوره کنونی حمایت کنند! این نکته را نیز فراموش نکنید که مهم نیست که ایده‌ی شما – به‌خودیِ‌خود – چیست، چیزی که مهم است این است که شیوه تعامل شما با مشتری در کسب و کارتان چگونه خواهد بود؟

در این چند سال و خصوصاً با گسترش تکنولوژی و اینترنت، لیست کسب و کارهای موفق در ایران تغییرات گسترده‌ای داشته است؛ لذا اگر تمایل دارید درباره این تغییرات اطلاعات جامعی کسب کنید، با ما تا انتهای این مقاله همراه باشید تا جدیدترین ایده‌های کسب و کارهای موفق در ایران را به شما عزیزان معرفی نماییم.

آنچه می خوانید: پنهان کردن فهرست
4 لیست بهترین کسب و کارهای موفق در ایران

یک کسب و کار کوچک خوب برای شروع چگونه است؟

اگر می‌خواهید سود خود را به «حداکثر» و حجم کاری خود را به «حداقل» برسانید، پیشنهاد می‌شود – به صلاح‌دید خود – هر یک از ایده‌های کسب و کار کوچک موفق را که در این مقاله مطرح شده‌اند، امتحان کنید. با این حال، اگر بیشتر تمایل دارید که علایق خود را در کسب و کارتان دنبال کنید و درعین‌حال پول کافی برای شروع دارید، توصیه می‌کنیم که کسب و کار کوچکی راه‌اندازی کنید که خواسته‌های شما را برآورده می‌کند. ایده‌های کسب و کارهای موفق در ایران بسیار زیاد است که ما آن‌ها را معرفی خواهیم کرد؛ اما در نهایت خود شما بهتر از هرکسی می‌دانید که چه ایده‌هایی برای کسب و کار کوچکِ شما متناسب با علاقه، مهارت‌ها و سرمایه شما هستند.

پیشنهاد آموزشی مرتبط:

دوره ویدئویی آموزش مبانی عکاسی: اینجا را کلیک کنید (+).

پیشنهاد آموزشی مرتبط:

آیا راه اندازی کسب و کار بدون سرمایه اولیه ممکن است؟

برای اینکه صاحب یکی از کسب و کارهای موفق در ایران شوید، لزوماً در ابتدا نیازی به پول ندارید. اولین قدم برای شروع یک کسب و کار بدون پول این است که شغل فعلی خود را حفظ کنید و در ابتدا کسب و کار کوچک خود را – به‌عنوان یک شغل جانبی – راه‌اندازی کنید. سپس طرح کسب و کار خود را توسعه دهید و پایگاه مصرف‌کننده، بازار و چالش‌های بالقوه خود را تجزیه‌وتحلیل نمایید. در نزدیکی مراحل نهایی برنامه‌ریزی، بهتر متوجه خواهید شد که برای تبدیل کسب و کار خود به یک شغل تمام‌وقت به چه مقدار پول نیاز دارید؟

پیشنهاد آموزشی مرتبط:

لیست بهترین کسب و کارهای موفق در ایران

در ادامه، لیستی را خدمت شما عزیزان معرفی کرده‌ایم که شامل بهترین و پول‌سازترین کسب و کارها در ایران هستند و در مورد چگونگی موفق شدن در هر کسب و کار، توضیحاتی ارائه داده‌ایم:

لیست کسب و کارهای موفق در ایران - لیست استارت آپ های ایرانی
لیست بهترین حوزه‌ها برای راه‌اندازی یک کسب‌وکار موفق در ایران
پیشنهاد آموزشی مرتبط:

۱. حسابداری و تنظیم اظهارنامه مالیاتی

با گسترش شرکت‌های خصوصی و افزایش تعداد آن‌ها در ایران، حسابداری به یک شغل با بازار کار بسیار مطلوب تبدیل شده است. حتی اگر مدرک دانشگاهی مرتبط ندارید با گذراندن دوره‌های حسابداری می‌توانید در زمان کمی به مهارت خوبی دست پیدا کنید که برای حسابداری یک شرکت کافی باشد. امروزه تمام شرکت‌ها به یک یا چند حسابدار توانا نیازمند هستند؛ بنابراین، هر چیزی از یک شرکت حسابداری کوچک گرفته تا یک حسابدار مالیاتی می‌تواند سوژه‌ی کسب و کارِ شما باشد.

پیشنهاد آموزشی مرتبط:

۲. پشتیبانی فناوری اطلاعات، مشاوره فناوری و تعمیرات

دنیا هر روزه بیشتر به سمت تکنولوژی می‌رود؛ به همین دلیل است که شرکت‌های پشتیبانی IT از جمله سودآورترین کسب و کارها هستند. تقاضای بسیار زیادی در صنایع مختلف برای افرادی وجود دارد که می‌دانند چگونه پشتیبانی فنی ارائه دهند و در این زمینه تخصص دارند. این متخصصان، معمولاً دستمزد بسیار بالایی را برای خدمات خود دریافت می‌کنند. اگر بتوانید مشاوره فنی نیز ارائه دهید، مشتریان بیشتری پیدا خواهید کرد و ممکن است بتوانید از طریق این کار، دستمزد بیشتری دریافت کنید.

پیشنهاد آموزشی مرتبط:

۳. خدمات نظافتی

از زمان همه‌گیری کرونا، افزایش تقاضا برای «خدمات نظافتی» به‌شدت افزایش یافته است. برای راه‌اندازی یک کسب و کار در زمینه ارائه خدمات نظافتی، به‌جز نگرش درست، به چیزهای زیادی نیاز ندارید! تنها چیزی که نیاز دارید تجهیزات و محصولات تمیزکننده‌ی عالی، یک وسیله نقلیه و یک وب‌سایت جذاب برای جذب مشتریان بالقوه است.

به خاطر داشته باشید که تجارت نظافت کاملاً رقابتی است؛ بااین‌حال، کاری که هرگز نباید انجام دهید این است که خدمات خودتان را ارزان بفروشید.

سعی نکنید ارزان‌ترین شرکت در بازار باشید؛ در عوض، بر سر کیفیتِ کار رقابت کنید. در هر پروژه‌ای که انجام می‌دهید نهایت تلاش خود را برای بالا بردن کیفیت کارتان انجام دهید. به‌این‌ترتیب، شهرت شما افزایش می‌یابد، منجر به جذب مشتریان جدید برای کسب و کار شما می‌شود و سودتان از ارائه خدمات افزایش می‌یابد.

پیشنهاد آموزشی مرتبط:

۴. مشاوره بازرگانی

اگر در صنعت خود متخصص هستید و سال‌هاست که در آن کار می‌کنید، می‌توانید به راه‌اندازی یک کسب و کار در حوزه مشاوره بازرگانی فکر کنید. این یکی از سودآورترین مشاغل و کسب و کارهای موجود است. مشاوران بازرگانی – که امروزه با نام بیزینس کوچ (Business Coach) ها نیز شناخته می‌شوند – می‌دانند که چگونه یک کسب و کار را توسعه دهند و کلیدهای راضی نگه‌داشتن مشتریان را در اختیار دارند؛ اما فراموش نکنید که مانند سایر انواع مشاغل، مشاور مستقل بودن یک تجارت است و نیاز به شبکه‌سازی و مذاکره زیادی دارد.

اگر تصمیم گرفته‌اید که به یک مشاور کسب و کار تبدیل شوید، شاید اولین سؤالی که به ذهنتان خطور می‌کند این باشد که بهترین راه برای دریافت اولین پروژه چیست؟ در پاسخ باید گفت که برای شروع، بهتر است خدمات خود را به‌صورت رایگان ارائه دهید. ارائه مشاوره رایگان به شما در یادگیری روش‌های کسب و کار کمک می‌کند؛ همچنین، به شما اعتمادبه‌نفس می‌دهد تا به راهنمایی مشتریان بعدی خود ادامه دهید.

پیشنهاد آموزشی مرتبط:

۵. سرویس خودرو به صورت آنلاین

موارد اضطراری خودرو ۲۴ ساعته اتفاق می‌افتند! روغن خودرو نیاز به تعویض دارد، چراغ‌های جلو از کار می‌افتند، لاستیک‌ها پنچر می‌شوند و…! بسیاری از افراد ترجیح می‌دهند که به‌جای مراجعه به تعمیرگاه – با ارسالِ یک درخواست آنلاین – از یک سرویس‌کارِ خودرو دعوت کنند تا  مشکلات خودروی‌شان را در حیاط منزلشان رفع کنند؛ یا بسیاری دیگر از افراد وقتی خودروی آن‌ها در حین حرکت با مشکل مواجه شود، ترجیح می‌دهند به کسی تلفن کنند که با حضور در محل، خودروی‌شان را تعمیر کنند.

اگر تخصصی در سرویس یا تعمیرات خودرو دارید، می‌توانید با راه‌اندازی یک کسب و کار آنلاین، خود را به مشتریانتان معرفی کنید. طبق گزارش‌ها در سال‌های اخیر، تعمیرات خودرو یکی از پرکارترین مشاغل و پردرآمدترین کسب و کارها بوده است؛ بنابراین، اگر از دانش تخصصی و تجهیزات مناسبی در زمینه سرویس و یا تعمیر خودروهای مختلف برخوردار باشید و بتوانید کسب و کاری یک نفره در زمینه سرویس خودرو را راه‌اندازی می‌کنید، شانس بالایی خواهید داشت که درآمد خوبی کسب کنید.

پیشنهاد آموزشی مرتبط:

۶. املاک و مستغلات

اگر ارتباطات گسترده‌ای دارید، این تجارت مخصوص شماست؛ املاک و مستغلات با میانگین حاشیه سود خالص ۱۷.۴ درصد برای اجاره و ۱۴.۸ درصد برای فروش، سود قابل‌توجهی زیادی برای ارائه دارد. شما برای راه‌اندازی یک کسب و کار در حوزه املاک و مستغلات، به غیر از تنظیم برنامه و کار در زمان خود به‌عنوان یک مشاور املاک، می‌توانید مجوز کارگزاری نیز بگیرید و یک شرکت کارگزاری ایجاد کنید.

لطفاً توجه داشته باشید که این یک زمینه‌ی رقابتی است؛ بنابراین، ورود به آن نیاز به برنامه‌ریزی دقیق دارد! اما اگر رویکرد درستی داشته باشید، امکان موفقیت در آن بالا است. نکته بسیار مهم در خصوص راه‌اندازی یک کسب و کار موفق در حوزه املاک و مستغلات، این است که هنگام شروع، به دنبال کمیسیون‌های بالا نباشید؛ در عوض، روی بسته شدن معاملات تمرکز کنید.

پیشنهاد آموزشی مرتبط:

۷. دوره های آنلاین

همه‌گیری ویروس کرونا به پلتفرم‌های یادگیری آنلاین کمک زیادی کرد و آن‌ها را به یکی از کسب و کارهای جدید و پرسود در ایران تبدیل نمود. دوره‌های آنلاین زیادی وجود دارد که می‌توانید از آن‌ها کسب درآمد کنید:

  • دوره‌های دانشگاهی
  • آموزش زبان انگلیسی یا سایر زبان‌های خارجی
  • خبرنویسی
  • دوره‌های تجاری یا بازاریابی
  • تکنیک‌های سئو
  • مشاور املاک
  • مشاور بازار سهام
  • مکانیک خودرو آنلاین
  • دوره‌های دیگر

شایان ذکر است که بسته به حوزه‌ی تخصصی شما یا هر موضوعی که دانشجویان یا دانش‌آموزان به آن علاقه دارند، امکانات فراوانی در این حوزه فراهم است.

آموزش الکترونیکی یک صنعت بسیار سودآور است. شما می‌توانید با سایر شرکت‌های تولید محتوای دیجیتالی قراردادهای ویژه‌ای منعقد کنید تا ابزارهایی برای کمک به انجام درس‌هایتان در اختیار شما قرار دهند. بیشترین هزینه در این خصوص، مربوط به مبلغی است که برای نام دامنه خود می‌پردازید یا هزینه‌ای که پلتفرم‌های دوره آنلاین دریافت می‌کنند.

همچنین خوب است بدانید که یکی از بهترین پلتفرم‌ها در خصوص برگزاری دوره‌های آنلاین، پلتفرم فرادرس است. شما با همکاری با این پلتفرم می‌توانید تا حتی چند ده میلیون تومان در ماه از تدریس دوره‌های آموزشی درآمد داشته باشید. همچنین می‌توانید با برگزاری وبینارهای آموزشی در پلتفرم فرادرس در حوزه تخصص خود، به درآمد برسید. برای کسب اطلاعات بیشتر در خصوص شرایط همکاری با این پلتفرم، پیشنهاد می‌شود به این لینک [+] مراجعه کنید.

همکاری با فرادرس - تدریس در فرادرس
همکاری با فرادرس – تدریس در فرادرس
پیشنهاد آموزشی مرتبط:

۸. خدمات بازاریابی و روابط عمومی

هر برندی داستانی دارد، اما هر صاحب کسب و کاری نمی‌داند چگونه آن را تعریف کند؛ اینجا جایی است که کارشناسان بازاریابی وارد می‌شوند! متخصصان بازاریابی و روابط عمومی، مجموعه مهارت‌ها و ابزارهایی را برای معرفی یک برند دارند و مطمئن می‌شوند که مخاطبان مناسب آن را می‌شنوند.

اگر مهارت‌های میان‌فردی بالا و یک شبکه قوی از ارتباطات دارید، راه‌اندازی یک شرکت بازاریابی و روابط عمومی می‌تواند یک ایده عالی برای شروع یک کسب و کار موفق باشد. همچنین، برای موفق شدن در این زمینه، به مهارت‌های نوشتاری بالاتر از حد متوسط و توانایی جمع‌آوری اطلاعات و ارائه آن به شیوه‌ای منسجم و منظم نیاز خواهید داشت.

پیشنهاد آموزشی مرتبط:

۹. طراحی وب سایت و توسعه وب

این شغل نیز در دسته بازاریابی آنلاین قرار می‌گیرد اما ارزش مطرح شدن به‌عنوان یک کسب و کار موفق به‌طور مستقل را دارد؛ زیرا به‌تنهایی بسیار سودآور است؛ البته درصورتی‌که از فناوری آن آگاه و نسبت به مهارت کد نویسی متخصص باشید، این می‌تواند یکی از کسب و کارهای جدید و پرسود در ایران باشد. هر شرکت بزرگ یا کوچک، وب‌سایت خود را دارد و تقاضا برای یک طراح وب‌سایتِ خوب، در حال افزایش است؛ طبق یک نظرسنجی که اخیراً صورت گرفته است، ۲۹ درصد از کسب و کارهای کوچک قصد دارند در سال جاری وب‌سایت خود را راه‌اندازی کنند. از آنجا که می‌توانید طراحی وب‌سایت را در خانه نیز انجام دهید، ثبت یک شرکت در زمینه خدمات طراحی وب و فعالیت در آن، می‌تواند یک ایده مناسب برای راه‌اندازی کسب و کاری موفق در ایران باشد.

پیشنهاد آموزشی مرتبط:

۱۰. خدمات طراحی لوگو و گرافیک

خدمات طراحی لوگو و گرافیک، هم یکی دیگر از ایده‌های تجاری مرتبط با بازاریابی است و ازآنجایی‌که بسیار سودآور است، ارزش بررسی را دارد. اگر فردی هنری و بسیار خلاق هستید، راه‌اندازی یک کسب و کار در این زمینه ممکن است برای شما مناسب باشد؛ درحالی‌که تقاضا برای طراحی لوگو و انجام پروژه‌های گرافیکی بسیار بالا است، نباید میزان رقابتی که در این بازار برای گرفتن پروژه‌های طراحی وجود دارد را دستِ‌کم گرفت.

گفتنی است که برای موفقیت و کسب درآمد بالا در این زمینه، به چیزی نیاز دارید که شما را متمایز کند. به‌عنوان یک طراح لوگو، در ابتدا باید روی ساخت نمونه کارهای قوی تمرکز کنید. هر مشتری جدید دوست دارد کارهای قبلی شما را ببیند؛ بنابراین، یک نمونه کار گسترده و با کیفیت می‌تواند بهترین ابزار برای بازاریابی در این زمینه باشد، پس‌ازاینکه به شهرت کافی در زمینه انجام خدمات مربوط به طراحی لوگو و پروژه‌های گرافیکی رسیدید، می‌توانید طعم کسب درآمد بالا را نیز بچشید.

پیشنهاد آموزشی مرتبط:

۱۱. مشاوره یا مدیریت شبکه های اجتماعی

تحقیقات نشان داده است که بیش از 4.5 میلیارد کاربر رسانه‌های اجتماعی وجود دارد. بسیاری از صاحبان کسب و کار می‌دانند که رسانه‌های اجتماعی، ترافیک بالایی را به سمت محصولات و خدمات آن‌ها هدایت می‌کنند؛ اما نمی‌دانند چگونه این کار را انجام دهند؟ هزاران نفر از صاحبان کسب و کار، برای شخصی که می‌داند چگونه هزاران بیننده را جذب کند و آن‌ها را به مشتریان پولی تبدیل نماید، دستمزد خوبی پرداخت می‌کنند.

البته در این زمینه، ساختن نمونه کارها برای نشان دادن آنچه می‌توانید انجام دهید، بسیار مهم است. سعی کنید محتوایی را منتشر کنید که نشان‌دهنده‌ی تخصص شما در بازاریابی رسانه‌های اجتماعی باشد؛ این می‌تواند به مشتریان احتمالی شما – که صاحبان کسب و کارهای مختلف هستند – اطمینان دهد که می‌توانید به آنها در خصوص تبدیل کاربر به مشتری کمک کنید و آن‌ها را به درآمد بالا برسانید.

پیشنهاد آموزشی مرتبط:

۱۲. کپی رایتینگ

در چند دهه گذشته، افزایش تعداد ساعاتی که مردم در اینترنت می‌گذرانند، باعث شده تا تقاضا برای محتوای باکیفیت در وب افزایش یابد. این امر، «کپی‌رایتینگ» را به یکی از کسب و کارهای جدید و پرسود در ایران تبدیل کرده است.

فردی بااستعداد واقعی در زبان و تخیل خلاق می‌تواند – به‌عنوان یک کپی رایتر – موفق شود. کپی‌رایترهای خوب موارد تبلیغاتی و بازاریابی را ایجاد می‌کنند که بسیاری از کسب و کارها به آن نیاز دارند؛ علاوه بر این، لازم نیست فضای تجاری گسترده و گران‌قیمتی به‌عنوان آفیس اجاره کنید؛ زیرا اکثر کپی‌رایترها از خانه‌های خود – به‌صورت فریلنسر – کار می‌کنند و عملاً هیچ هزینه اضافی ندارند. اگر املاء و دستور زبان عالی دارید و می‌دانید چگونه خلاقانه بنویسید، پیشنهاد می‌شود که این شغل را انتخاب کنید. شایان ذکر است که داشتن مهارت‌های سئو نیز برای موفقیت در این زمینه مفید است؛ همچنین، در نظر بگیرید که برخی از دوره‌های بهینه‌سازی گوگل می‌تواند به شما کمک کند تا یکی از بهترین کسب و کارهای موفق در ایران را داشته باشید.

پیشنهاد آموزشی مرتبط:

۱۳. خدمات دستیار مجازی

خدمات دستیاری مجازی یکی از سودآورترین ایده‌های تجاری برای راه‌اندازی یک کسب و کار موفق در ایران است. این خدمات برای مشاغل کوچکی که کارهای زیادی برای انجام دادن دارند، اما کارمندان کافی برای انجام وظایف خاص ندارند (یا نمی‌توانند حقوق تمام‌وقت پرداخت کنند) مفید است. این وظایف می‌تواند شامل مواردی باشد که در ادامه ذکر می‌کنیم:

  • برنامه‌ریزی قرار ملاقات‌ها
  • برقراری تماس‌های فروش
  • ویرایش سوابق پزشکی
  • تحقیق در مورد محصولات
  • انجام تحقیقات بازار

شایان ذکر است که راه‌اندازی یک کسب و کار خدمات دستیار مجازی آسان است. شما فقط به دانش مناسب، رایانه‌ای با اتصال اینترنت قوی و نگرش مناسب نیاز دارید.

پیشنهاد آموزشی مرتبط:

۱۴. راه اندازی مرکز آموزشی

دانش‌آموزان برای برتری در دروس خود رقابت می‌کنند و اکثر والدین نیز آن‌ها را برای کسب موفقیت‌های بیشتر در زمینه یادگیری تشویق می‌نمایند. در نتیجه، والدین معمولاً بدشان نمی‌آید که برای کمک به فرزندانشان پول خرج کنند تا به جایگاه تحصیلی خوبی برسند. این، خود به‌تنهایی یک دلیل خوب برای راه‌اندازی یک مرکز آموزشی است که یکی از کسب و کارهای موفق در ایرانِ امروز به شمار می‌آید.

اگر معلم هستید یا بوده‌اید، این همان ایده‌ای است که مناسب شما است و اگر مهارت‌های تخصصی (ریاضی، زبان‌های خارجی، شیمی و غیره) دارید، به ارتقای کسب‌وکارتان کمک می‌کند و بلافاصله شروع به جذب دانش‌آموز خواهید کرد. خوب است که مرکز آموزشی خود را در مجاورت یک مدرسه بزرگ قرار دهید، جایی که می‌توانید آگهی پخش کنید و پوستر نصب کنید یا تبلیغات آنلاین قرار دهید.

یکی از مزایای این کسب و کار این است که حتی می‌توانید آن را از خانه‌ی خود راه‌اندازی کنید. بنابراین، شما هم سرمایه‌گذاری و هم هزینه‌های اضافی را به حداقل خواهید رساند. شایان ذکر است که برای موفقیت در این زمینه، پیشنهاد می‌شود که حتماً برقراری ارتباط با والدین را تمرین کنید تا در آن به مهارت بالا برسید؛ به‌این‌ترتیب، شما مراجعی خواهید داشت که ثابت کنید معلمی شایسته و توانا هستید.

پیشنهاد آموزشی مرتبط:

۱۵. خدمات پذیرایی

برای راه‌اندازی کسب و کار کترینگ به سرمایه‌گذاری قابل‌توجهی نیاز ندارید. اگر آشپزخانه، تجهیزات و کتاب دست‌پخت مناسبی دارید که ارزش به اشتراک‌گذاری داشته باشد، می‌توانید از خانه کار کنید. شایان ذکر است که اگر شما استاندارد بالایی را در کیفیت غذا و ارائه خدمات به مشتریان خود حفظ کنید، آن‌ها مایل‌اند هزینه بسیار خوبی برای پذیرایی بپردازند.

پیشنهاد آموزشی مرتبط:

۱۶. باغبانی و محوطه سازی

اگر در آب‌وهوای گرم زندگی می‌کنید، «باغبانی» می‌تواند یکی از کسب و کارهای جدید و پرسود برای شما باشد؛ حتی می‌توانید یک قدم بیشتر بردارید و به دنبال شغل «محوطه‌سازی» نیز بروید؛ زیرا به‌احتمال زیاد صاحب‌خانه‌ها، هتل‌ها و کسب و کارهای بزرگ‌تر – که عاشق فضای باز زیبا هستند – شما را استخدام خواهند کرد.

شما برای راه‌اندازی یک کسب و کار موفق در حوزه باغبانی و محوطه‌سازی، به هیچ فضای تجاری نیاز نخواهید داشت؛ بنابراین، می‌توان با سرمایه‌گذاری متوسط برای تجهیزات محوطه‌سازی، یک تجارت خوب را راه‌اندازی کنید. شایان ذکر است که نزدیک شدن به سازندگان املاک مسکونی و لینک شدن به آن‌ها نیز می‌تواند ایده خوبی برای کسب درآمد هرچه بیشتر در این حوزه باشد.

پیشنهاد آموزشی مرتبط:

۱۷. خدمات تحویل و رانندگی

اگر وسیله نقلیه مناسب و زمان زیادی در اختیار دارید، راه‌اندازی یک کسب و کار در زمینه «خدمات تحویل و رانندگی» می‌تواند گزینه‌ای عالی برای کسب درآمد بالا باشد. شایان ذکر است که برای راه‌اندازی یک کسب و کار سودآور به‌عنوان یک تحویل‌دهنده‌ی خود اشتغال، به بودجه زیادی نیاز ندارید؛ حتی می‌توانید به رستوران‌ها یا سایر کسب و کارهای محلی که می‌خواهند خدمات تحویل را به مشتریان خود ارائه دهند، نزدیک شوید و برای آن‌ها کار کنید. بااین‌حال، مطمئن شوید که در موردِ تقاضا در منطقه خود تحقیق کرده‌اید و البته مطمئن شوید که وسیله نقلیه شما در شرایط عالی و به‌روز است.

از طرف دیگر، می‌توانید به‌عنوان یک راننده خصوصی، راننده تاکسی یا حتی یک راننده سرویس کار کنید؛ بسته به اینکه کدام یک را انتخاب می‌کنید، ممکن است به ماشین مناسب نیاز داشته باشید که می‌تواند بسیار پرهزینه باشد. اما اگر در حال حاضر وسیله نقلیه مناسب برای این کار دارید، چرا که نه؟

پیشنهاد آموزشی مرتبط:

۱۸. مترجمی زبان

اگر می‌توانید پست‌های وبلاگ، صفحات وب‌سایت و سایر اسناد را به زبانی که روان صحبت می‌کنید، ترجمه نمایید، این مورد می‌تواند برای شما گزینه‌ای خوب برای راه‌اندازی یک کسب و کار موفق باشد. بهترین مزیتِ آن، این است که می‌توانید در خانه این کار را انجام دهید؛ اگرچه تقاضا برای مترجم زیاد است اما اکیداً توصیه می‌کنیم که توانایی‌های خود را دستِ‌کم نگیرید و برای ارتباط با مشتریانی که به دنبال مهارت‌های شما هستند، تبلیغات لازم را انجام دهید. شایان ذکر است که در ایران، بیشترین تقاضا برای مترجم زبان انگلیسی است اما اگر به زبان‌های اسپانیایی، آلمانی، فرانسوی یا ایتالیایی مسلط هستید، پیدا کردن کار نباید خیلی سخت باشد.

پیشنهاد آموزشی مرتبط:

۱۹. توسعه اپلیکیشن و نرم افزار

آیا می‌دانستید که اپلیکیشن‌های موبایل تا چند سال دیگر بیش از 1000 میلیارد دلار درآمد ایجاد خواهند کرد؟

یکی از سودآورترین ایده‌های کسب و کارهای موفق در ایران، راه‌اندازی یک کسب و کار در حوزه توسعه اپلیکیشن و نرم‌افزار است. ازآنجایی‌که مردم زمان بیشتری را با استفاده از اپلیکیشن‌ها روی دستگاه‌های خود می‌گذرانند، تقاضای زیادی برای طراحی و برنامه‌نویسی آن‌ها توسط برنامه‌نویسان وجود دارد. تنها چیزی که برای موفق شدن و کسب درآمد بالا در این زمینه نیاز دارید، یک ایده عالی، مهارت بالا در یکی از زبان‌های برنامه‌نویسی و یک کامپیوتر با توان پردازشی مناسب است.

برای راه‌اندازی کسب و کار در این حوزه نیز نیازی ندارید که از همان ابتدا سرمایه زیادی را برای یک اجاره یک آفیس کاری بپردازید. شما می‌توانید با راه‌اندازی یک وب‌سایت برای کسب و کارتان شروع کنید و از همان خانه، پروژه‌های برنامه‌نویسی و توسعه اپلیکیشن و نرم‌افزار را انجام دهید. لطفاً توجه داشته باشید که سودآور کردن تجارت خانگیِ شما، مستلزم انتخاب صنعت مناسب است، اما بیشتر مستلزم تلاش و پیگیری است. کسب و کارهای سودآور به این دلیل که بخشی از یک صنعت خاص هستند سودآوری نداشته‌اند، بلکه به این دلیل که فردی که آن‌ها را راه اندازی کرده است همیشه به دنبال نوآوری بوده و همیشه به دانش خود را می‌افزاید، ترقی نموده‌اند.

پیشنهاد آموزشی مرتبط:

۲۰. غذای بهداشتی آشپزخانه یا آشپزی شخصی

همان‌طور که مردم به‌طور فزاینده‌ای پرمشغله‌تر می‌شوند، زمان پخت‌وپز کمتر و کمتر می‌شود. بااین‌حال، اکنون بیش از هر زمان دیگری، همه به اهمیت تغذیه سالم واقف هستند؛ به همین دلیل است که افراد همیشه به دنبال گزینه‌های غذایی سالم هستند که نیازی به هیچ تلاشی از جانب آن‌ها نداشته باشد، اینجاست که شما وارد می‌شوید.

راه‌اندازی سرویسی که – برای افراد آگاه به سلامت، گیاهخواران (بازارهای خاص)، یا حتی افرادی که وقت پختن غذا ندارند غذای باکیفیت ارائه دهد – می‌تواند سودآور باشد؛ البته اگر بدانید چگونه خدمات خود را بازاریابی کنید.

پیشنهاد آموزشی مرتبط:

۲۱. آژانس مسافرتی

آژانس مسافرتی یک فرصت تجاری عالی است، زیرا همه عاشق سفر کردن هستند. شما به مردم کمک می‌کنید بلیط هواپیمای خود را رزرو و دریافت کنند یا سایر گزینه‌های حمل‌ونقل، رزرو هتل، تورها و موارد دیگر را ترتیب دهند. گفتنی است که شما همچنین می‌توانید یک آژانس مسافرتی خانگی را در ارتباط با آژانس میزبان باز کنید.

اما، ابتدا باید شماره‌های IATA (انجمن بین‌المللی حمل‌ونقل هوایی) و ARC (شرکت گزارش‌دهنده خطوط هوایی) خود را به‌دست آورید. این کدها به شما این امکان را می‌دهند که ضمن دریافت پورسانت، بلیط هواپیما صادر کنید.

یا اگر به‌زعم شما، راه‌اندازی یک آژانس مسافرتی، خیلی دست‌وپاگیر به نظر می‌رسد، می‌توانید یک تجارتِ برنامه‌ریزی سفر راه‌اندازی کنید! برای این منظور کافی است که یک راهنمای سفر را به‌عنوان دستیار در نظر بگیرید که به مردم کمک می‌کند تعطیلاتی عالی را برنامه‌ریزی کنند. شاید شما نتوانید تمام خدمات مورد نیاز مردم (مانند خرید بلیط هواپیما) را ارائه دهید، اما مطمئناً این یک مدل تجاری عالی است.

پیشنهاد آموزشی مرتبط:

۲۲. اجاره دادن خانه یا اتاق اضافه برای تعطیلات

می‌توانید با اجاره یک اتاق، مقداری پول اضافی به‌دست آورید. طبق آمار تازه منتشرشده و با رشد گردشگری، درآمد پیش‌بینی‌شده برای امسال بیشتر از سال قبل خواهد بود و این آمار رو به رشد ادامه خواهد داشت و آن را به یکی از کسب و کارهای موفق در ایران تبدیل می‌کند.

اگر در یکی از شهرهای گردشگری ایران مثل: قشم، شیراز، اصفهان، شمال یا غرب ایران و یا هر نقطه روستایی و شهری کشور زندگی می‌کنید که مسافران را به خود جذب می‌کند، اجاره دادن یک اتاق اضافه یا خانه می‌تواند یک منبع درآمد خوب برای شما باشد.

پیشنهاد آموزشی مرتبط:

۲۳. کسب و کارهای کودک محور

والدین همیشه به خدمات مربوط به کودک – چه خدمات قبل و بعد از بارداری و چه فعالیت‌های اوقات فراغت یا مهدکودک – نیاز دارند. این صنعت همیشه مد روز خواهد بود. به یاد داشته باشید که تبلیغات دهان‌به‌دهان بهترین نوع تبلیغات برای این کسب و کار است. هنگامی‌که شروع می‌کنید و شهرت شما گسترش می‌یابد، احتمالاً مشتریان بیشتری جذب خواهید کرد. مشتریان راضی شما در مورد خدمات شما با دوستان خود صحبت می‌کنند که به شما کمک می‌کند درآمد و سود کسب و کار خود را افزایش دهید.

چند مورد از کسب و کارهای کودک‌محور که می‌توانید راه‌اندازی کنید، شامل موارد زیر است:

  • مهد کودک
  • فعالیت‌های تفریح برای کودکان
  • برنامه‌های موبایل و سرگرمی برای کودکان
  • خدمات نوزادی و بعد از بارداری
پیشنهاد آموزشی مرتبط:

۲۴. خدمات مراقبت های بهداشتی

خدمات مراقبت‌های بهداشتی یک صنعت چند میلیارد دلاری و یکی از سودآورترین ایده‌های تجاری است. یک کسب و کار در زمینه مراقبت‌های بهداشتی می‌تواند بسیار سودآور باشد؛ زیرا اکثر مردم مایل‌اند پول زیادی را برای سلامتی خود خرج کنند. شایان ذکر است که شروع این نوع کسب و کار قدری پیچیده‌تر خواهد بود؛ زیرا برای اجاره یا خرید فضا و تهیه‌ی تمام تجهیزات لازم، به سرمایه‌گذاری اولیه قابل‌توجهی نیاز دارید (و فراموش نکنید که باید کارکنان واجدالشرایط را استخدام کنید). اما، هنگامی‌که شروع‌به‌کار کردید، پتانسیل آن برای تبدیل شدن به یکی از کسب و کارهای موفق در ایران بسیار زیاد است.

پیشنهاد آموزشی مرتبط:

25. خدمات مالی

اگر سابقه‌ای در زمینه امور مالی دارید، می‌توانید یکی از سودآورترین کسب و کارها را با تقاضای بالا در بازار راه‌اندازی کنید. مؤسسات مالی بیشتر درآمد خود را از کارمزد معاملات و کارگزاری به‌دست می‌آورند. برخی از مشاغل خدمات مالی که می‌توانید راه‌اندازی کنید، عبارت‌اند از:

  • کارگزاری سهام
  • شرکت‌های برنامه‌ریزی
  • مشاور مالی
  • شرکت‌های CPA
پیشنهاد آموزشی مرتبط:

26. راه اندازی کلینیک دندانپزشکی

جالب است بدانید برای تأسیس یک کلینیک دندانپزشکی نیازی نیست خودتان دندانپزشک باشید!!! اگر سرمایه قابل‌توجهی دارید، می‌توانید دفتری راه‌اندازی کنید و آن را به دندان‌پزشکان اجاره دهید. مطب‌های دندانپزشکی در لیست سودآورترین کسب و کارها قرار دارند. هزینه‌های اضافی برای راه‌اندازی این نوع کسب و کار زیاد است، اما ازآنجایی‌که نرخ ROI این سرمایه‌گذاری بالا است، با بازگشت پول، هزینه‌ها جبران خواهد شد. شایان ذکر است که بلیچینگ (سفید کردن) دندان یک تجارت پررونق است (به‌طور دقیق، یک صنعت ۳.۲ میلیارد دلاری).

پیشنهاد آموزشی مرتبط:

27. آموزش شخصی و تندرستی

اگر اشتیاق دارید که به دیگران کمک کنید تا احساس کنند بهترینِ خودشان هستند، راه‌اندازی یک کسب و کار در زمینه آموزش مهارت‌های شخصی یا سلامت شخصی انتخابی عالی برای شما خواهد بود. شایان ذکر است که اگر یک درمانگر، یک مربی ورزش یا یوگا و یا یک مربی سبک زندگی هستید، فعالیت در این صنعت برای شما می‌تواند بسیار سودآور باشد.

پیشنهاد آموزشی مرتبط:

ویژگی‌های اشتغال ارزان برای کسب و کارهای موفق در ایران

یک ایده کسب و کار کوچک و ارزان دارای ویژگی‌های زیر است:

  • حداقل موجودی و لوازم: بعضی کارها به سرمایه بیشتری نیاز دارند و بعضی دیگر به حداقل پول برای شروع کردن و ادامه دادن نیازمند هستند. باید این را لحاظ کنید که آیا کاری که می‌خواهید راه‌اندازی کنید به انبار یا فروشگاه نیاز دارد یا خیر؟ بهتر است اگر در ابتدای کار هستید به سمت سرمایه‌گذاری کلان نروید! اگر هم هیچ سرمایه‌ای ندارید،‌ می‌توانید به راه‌اندازی کسب و کارهایی در حوزه کپی‌نویسی و طراحی گرافیک فکر کنید؛ زیرا این نوع کسب و کارها به چیزی بیش از یک لپ‌تاپ و یک اتصال اینترنتی فعال – و البته مهارت لازم – نیاز ندارند.
  • سرمایه اولیه کم برای راه‌اندازی: راه‌اندازی یک کسب و کار موفق و پرسود لزوماً نباید هزینه زیادی داشته باشد. با حداقل فضای ذخیره‌سازی، می‌توانید مقداری مواد خام و موجودی را انباشته کنید. هر چند که ممکن است به خرید نرم‌افزار یا کسب مجوز برای ایده‌های کسب‌وکار کوچکِ خاص نیاز داشته باشید، اما موانع مالی شما می‌تواند بسیار کم باشد.
  • آنلاین بودن و مبتنی بر رایانه بودن: بسیاری از ایده‌های کسب و کارِ کوچک صرفاً به استفاده از رایانه با اتصال به اینترنت نیاز دارند. دراپ شیپینگ (Dropshipping)، دیجیتال مارکتینگ (Digital Marketing) و ترجمه، همگی نمونه‌های خوبی از این نوع کسب و کارها هستند. کسب و کارهای مبتنی بر رایانه و اینترنت از جمله کسب و کارهایی هستند که شما با حداقل سرمایه می‌توانید آن را انجام دهید و در صورت پیگیری و به‌کار گرفتن مهارت به صاحبان یکی از کسب و کارهای موفق در ایران نیز تبدیل شوید.
پیشنهاد آموزشی مرتبط:
  • داشتن برنامه منعطف: مشاغل اداری سنتی اغلب یک برنامه کاریِ سفت‌وسخت و در ساعات مقرر را از کارمندان می‌طلبند؛ اما اگر در خانه کار می‌کنید، به‌خصوص زمانی که کارفرمای خود باشید، رعایت این برنامه، درجه اهمیت کمتری پیدا می‌کند. به‌این‌ترتیب، بهترین ایده‌های کسب‌وکار کوچک، برنامه‌ای انعطاف‌پذیر را فراهم می‌کنند.
  • نیاز به همکاری متوسط: اگرچه دستیابی به همکاری تیمی از راه دور آسان است، اما وقتی تقریباً کاملاً مستقل هستید کارِ کوچک، راحت‌تر پیش می‌رود. یک تجارت کوچک که در آن فقط به تعداد انگشت‌شماری از مشتریان و یک یا دو همکار (در صورت وجود) پاسخ می‌دهید، منجر به استقلال بیشتر می‌شود. این یعنی اینکه شما – به‌َعنوان صاحب یک کسب و کار – می‌توانید واقعاً بر اساس شرایط خود، کار کنید و ایده کسب و کار کوچکتان را تا به ثمر رساندن کامل نظاره‌گر باشید.
پیشنهاد آموزشی مرتبط:

لیست مقالات تکمیلی یا مشابه

نتیجه گیری درباره کسب و کارهای موفق در ایران

در چند سال اخیر به‌دلیل به وجود آمدن برخی بازارهای جدید، بهترین و پول‌سازترین کسب و کارها، شکل جدیدی به خود گرفته‌اند. برخلاف چند دهه گذشته که شغل کارمندی بیشترین طرفدار را داشت، امروزه مشاغل آزاد طرفداران بیشتری را به خود جلب کرده است؛ خصوصاً که ظهور و گسترش اینترنت باعث ظهور فرصت‌های درآمدیِ جدیدی شده است. مجموع این اتفاقات باعث شده است که بازار کسب و کار در ایران نیز تغییرات بسیار بزرگی داشته باشد.

در این مقاله سعی کردیم به‌طور مفصل کسب و کارهای موفق در ایران را معرفی کرده و روش‌های کسب درآمد از آن‌ها را توضیح دهیم. امیدواریم که این مقاله توانسته باشد به شما در انتخاب کسب و کار مناسب برای راه‌اندازی، کمک شایانی نموده باشد. شایان ذکر است که اطلاعات موجود در این مقاله صرفاً جهت راهنمایی به شما عزیزان و نشان دادن سرنخ‌هایی برای کسب درآمد از طریق راه‌اندازی کسب و کارهای نوپا بود؛ لذا اگر به‌طور جد قصد دارید کسب و کار پردرآمدی را راه‌اندازی کنید حتماً از منابع دیگر تحقیقات خود را کامل کنید.

اگر شما مخاطب گرامی، نظر و دیدگاهی در خصوص «کسب و کارهای موفق در ایران» دارید، یا نکته‌ی خاصی را می‌دانید که در این مقاله به آن اشاره نشده است، خواهشمند است دیدگاه‌های ارزشمند خود را از طریق بخش کامنت در انتهای این نوشتار به اشتراک بگذارید. همچنین در صورت صلاح‌دید می‌توانید، لینک این نوشتار را از طریق کانال‌ها و گروه‌هایی که در شبکه‌های اجتماعی عضو هستید به‌دست دوستان و آشنایان برسانید تا آنها نیز اگر درصدد این هستند که یک کسب و کار پردرآمد را راه‌اندازی کنند، بتوانند از طریق اطلاعاتی که در این مقاله ذکر شده است، به هدف خود دست یابند. علاوه بر آن، می‌توانید ما را در اینستاگرام و تلگرام فالو کنید تا در زمینه جدیدترین روش‌ها، ترفندها و اخبار دیجیتال مارکتینگ و تکنولوژی به‌روز بمانید.

بر اساس رای 16 نفر
آیا این مطلب برای شما مفید بود؟
شما قبلا رای داده‌اید!
اگر بازخوردی درباره این مطلب دارید یا پرسشی دارید که بدون پاسخ مانده است، آن را از طریق بخش نظرات مطرح کنید.

«علی آبیار» دانش‌آموخته رشته مهندسی IT است و به نوشتن، موسیقی، شعر، طبیعت و البته برنامه‌نویسی و تکنولوژی‌های سطح وب علاقه دارد. رزومه تخصصی او بیشتر در زمینه «سئو و تولید محتوا» است؛ همچنین در رزومه تخصصی‌اش، چند پروژه برنامه‌نویسی وب، مدیریت وب‌سایت و توسعه محتوای آن‌ها دیده می‌شود. او تا به امروز، تولید و ویراستاری مطالب متنوعی از مجلات اینترنتی «کاپریلا» و «تاپریلا» در حوزه‌های: تکنولوژی، سئو، کسب و کار، دیجیتال مارکتینگ و… را به عهده داشته است. «علی آبیار» در حال حاضر به صورت فریلنسر بر روی پروژه‌های مختلف داخلی و خارجی در حوزه طراحی وب (Front-End) و سئو فعالیت می‌کند.

نظر شما چیست؟

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.

برچسب‌ها