مقدمه: آموزش راه اندازی کسب و کار خانگی

داشتن شغل و کسب درآمد از دیرباز یکی از دغدغه‌های اصلی مردم در جای‌جای جهان بوده است. مردمان گذشته، پس از شکل‌گیری جوامع ابتدایی با پرداختن به پیشه و هنرهایی که توانایی و استعداد لازم برای انجام آنها را داشتند، به تولید و تجارت کالا و یا ارائه خدمات خود می‌پرداختند و از این راه ملزومات زندگی خود را فراهم می‌کردند اما امروزه با توجه به رشد دانش بشری و پیشرفت جوامع، فرآیندهای کسب‌وکار نیز دستخوش تغییرات عمده‌ای شده‌اند. شرایط پیچیده اقتصادی در جوامع مختلف و همچنین وجود فضای رقابتی در بازار کار و استخدام از یک سو و همچنین هزینه‌های موردنیاز برای انجام کارهای مختلف از سوی دیگر، باعث شده‌اند تا برخلاف گذشته که اشخاص پیشه خود را انتخاب می‌کردند، این بار این کسب‌و‌کارهای مختلف باشند که اشخاص نیازمند خود را گزینش و استخدام نمایند و به تبع آن مسائلی همچون: بیکاری، عدم دریافت درآمد کافی و پرداختن به مشاغلی که در حیطه علایق و حتی تخصص افراد نیست در جوامع مختلف نمایان شوند.

در این شرایط و در کشور ما وجود تحریم‌ها، تورم، تعطیلی مشاغل و صنایع و به تبع آن رشد نرخ بیکاری و غیره از یک طرف و نیازهای مالی روز افزون افراد از طرف دیگر، داشتن یک شغل مناسب که هم با علایق شخصی فرد همخوانی داشته باشد و هم بتواند نیازهای مالی او را برطرف کند – چه برای افرادی که فاقد شغل هستند و چه برای افراد شاغل با درآمد ناکافی – بسیار ضروری و نیازمند بحث و آموزش می‌نماید.

هدف از این مقاله از مجله اینترنتی کاپریلا راهنمایی شما برای یافتن شغل‌های آزاد، به‌ویژه اشتغال به کسب و کاری خانگی است که با توجه به شرایط اجتماعی و اقتصادی و همچنین علایق و مهارت‌های شما، فارغ از میزان سرمایه، وقت آزاد و محل زندگی‌تان، بتواند منبع درآمد موردنیاز و یا دست‌کم مکمل کار و درآمد کنونی شما در اوقات آزادتان باشد و صد البته امکان گسترش آن در آینده دور از ذهن نباشد. پس اگر شاغل هستید اما درآمد کافی ندارید و یا بیکار هستید و نیاز دارید مناسب‌ترین شغل را با توجه به شرایط خودتان پیدا کنید، حتما این مطلب را دنبال کنید.

آموزش راه اندازی کسب و کار خانگی
آموزش راه اندازی کسب و کار خانگی

کسب و کار خانگی چیست؟

همان‌طور که از عنوان آن پیداست، «کسب و کار خانگی» عبارت است: «کاری که شما با اشتغال به آن در خانه – یا هر محیط دیگری که برایتان میسر است – به کسب درآمد می‌پردازید.» یعنی شما می‌توانید بسته به علاقه، پشتکار، میزان وقت آزاد، سرمایه اولیه و سایر منابعی که دارید می‌توانید کسب‌وکار موردنظر خود را راه‌اندازی کرده و آن را تا آنجا که می‌توانید توسعه دهید و در نهایت به درآمد و موقعیت رؤیایی خود برسید؛ اما همان‌طور که احتمالاً می‌دانید، برای شروع یک کسب‌وکار شما به پشتکار، ایده‌پردازی، تحقیق و شناسایی نیازهای بازار و… نیاز دارید.

پیشنهاد آموزشی مرتبط:

میزان درآمد یک کسب و کار خانگی چقدر است؟

اگر فکر می‌کنید یک کسب و کار خانگی صرفاً یک شغل کوچک و کم‌درآمد است باید به شما بگوییم که شرایط می‌تواند بسیار متفاوت‌تر از چیزی باشد که فکر می‌کنید؛ یک کسب و کار کوچک خانگی در صورت ایده‌پردازی درست و تلاش کافی می‌تواند حتی پایه‌گذار صنعتی بزرگ در آینده باشد که نه‌تنها شما بلکه تمام جامعه موردنظرتان را دگرگون کند. اگر فکر می‌کنید چنین چیزی امکان‌پذیر نیست، یک زبانه‌ی دیگر در مرورگر خود باز نموده و تاریخچه کارخانه «کوکاکولا» و یا شرکت «سامسونگ» را جستجو کنید. مثال‌های بی‌شماری در این رابطه وجود دارد و شما با یک جستجوی ساده می‌توانید ببینید که بسیاری از صنایع بزرگ امروزی، یک روز کارشان را از جایی شروع کرده‌اند که شما اکنون می‌خواهید از آنجا شروع کنید. بنابراین، میزان درآمد یک کسب و کار خانگی، هیچ‌گونه استاندارد و سقف و کف خاصی ندارد و کمیتِ آن بسته به میزان پشتکار شما و منابعی که مصرف می‌کنید تا به هدف خود دست یابید، دارد.

در هر حال اگر می‌خواهید کاری را شروع کنید، همین حالا یک کاغذ و خودکار بردارید و نتایج جستجو در دریای بزرگ اطلاعاتی که در اینترنت به شما ارائه می‌شود را یادداشت کنید. شما می‌توانید کار خود را با خواندن کامل همین مقاله شروع کنید.

ملزومات یک کسب و کار خانگی موفق چیست؟

در واقع این شما هستید که مشخص می‌کنید کسب‌وکارتان در چه حیطه‌ای باشد و صد البته تا چه اندازه قدرت ریسک، سرمایه‌گذاری و وقت آزاد دارید؛ به همین خاطر، نمی‌توان به‌صورت کلی یک دستورالعمل جامع برای موفقیت در کسب و کارهای مختلف خانگی ارائه داد.

پاسخ به این سؤال که آیا من هم می‌توانم یک کسب و کارخانگی راه بیاندازم یا خیر؟ کاملاً بستگی به خود شما دارد اما در مجموع می‌توان گفت یک سری از ملزوماتی وجود دارد که پرداختن به آنها برای انجام هر کاری ضروری است و اگر شما قصد شروع یک کسب و کار خانگی را دارید، باید حتماً این ملزومات و پیش‌نیازها را در نظر بگیرید؛ زیرا با چشم‌پوشی از آنها ممکن است در تکمیل کسب‌وکار خود نتوانید آن‌گونه که باید، موفق باشید و یا حتی پس از تکمیل، نتوانید انتظاراتی که پیش از شروع قصد برآورده کردن آنها را داشتید برآورده کنید. لذا قبل از شروع، تمام جوانب را در نظر بگیرید و مراحل موردنیاز را قدم‌به‌قدم تکمیل کنید.

ما در این مقاله قصد داریم تا شما را برای ورد به این ماجراجویی راهنمایی کنیم و در ادامه مراحل مورد نیاز برای شروع یک کسب و کار خانگی را به‌تفصیل برایتان عنوان می‌کنیم. پس با ما همراه باشید.

مراحل مورد نیاز برای شروع یک کسب و کار خانگی پردرآمد

اکیداً پیشنهاد می‌کنیم که قبل از حتی فکر کردن به ایجاد یک کسب و کار خانگی جدید، نگاهی به هزینه‌ها، درآمد و موقعیت اجتماعی خود بیاندازید و به یک جمع‌بندی کلی برسید که آیا به یک شغل جدید نیاز دارید یا خیر؟ پس از آن – و درصورتی‌که پاسخ شما به این مسئله مثبت است – مراحل زیر را به نوبت انجام دهید:

مراحل مورد نیاز برای شروع یک کسب و کار خانگی پردرآمد
مراحل مورد نیاز برای شروع یک کسب و کار خانگی پردرآمد

هدف خود را مشخص کنید.

 بیایید صادقانه این مورد را با هم باز کنیم؛ زیرا در ابتدای کار باید تکلیفتان با خودتان روشن باشد که آیا واقعاً قصد شروع یک کار را دارید؟ و یا فقط می‌خواهید به خودتان امید دهید که بالأخره یک روز به هدف خود می‌رسید؟ آیا حاضر هستید از در صورت لزوم از تفریح و اوقات بیکاری و حتی خواب خود بگذرید و قدم در راه پر سعادت موفقیت بگذارید؟ تمام سؤالاتی از این دست را که به ذهنتان می‌رسد از خود بپرسید و اگر با خودتان موافق بودید که می‌خواهید کار جدیدی را شروع کنید، به خودتان تبریک بگویید؛ چراکه مهم‌ترین مرحله در شروع کسب‌وکارتان را با موفقیت پشت سر گذاشته‌اید. همچنین این را در نظر داشته باشید که یک کسب‌وکار موفق – و در نتیجه یک درآمد خوب – نیازمند تلاش و پیگیری مداوم است و اگر قصد شروع یک کسب و کار خانگی را دارید، باید به‌صورت جدی تمام جوانب آن را بررسی کرده و هیچ‌چیز را به شانس و اقبال واگذار نکنید. در هر حال، اگر هدفتان مشخص است و عزمتان را جزم کرده‌اید، دیگر نوبت قدم گذاشتن به مرحله بعد است.

پیشنهاد آموزشی مرتبط:

فهرستی از مهارت ها و علایق شخصی خود تهیه کنید.

در تهیه این فهرست از هیچ‌چیزی چشم‌پوشی نکنید؛ تاکید می‌کنیم، از هیچ‌چیزی!!! برای این منظور یک جدول بکشید که پنج ستون داشته و تعداد سطرهای آن قابل تنظیم باشد. در ستون اول تمام علایق خود را پشت‌سرهم، هر کدام در یک سطر بنویسید و پس از آن شروع به نوشتن مهارت‌های خود در ستون دوم کنید. اصلاً نیازی به عجله کردن نیست، به خودتان چند روز وقت بدهید و همه‌چیز را بنویسید. منظور از همه‌چیز در واقع «همه‌چیز» است! حتی اگر به شوخی کردن علاقه و یا در آن مهارت دارید، بلافاصله آن را در قسمت مهارت‌ها، علایق و یا هردو یادداشت کنید. علاقه و یا مهارت شما در شوخی کردن هرچند ممکن است در نگاه اول کم‌اهمیت به نظر برسد، اما در واقع برای شخصی که می‌خواهد و می‌تواند از ظرفیت‌های موجودش استفاده کند، یک پتانسیل قابل‌توجه برای کسب درآمد به شمار می‌رود؛ برای مثال، شما می‌توانید از این مهارت، در داستان‌سرایی و فیلم‌نامه‌نویسی، تأسیس کانال در شبکه‌های مجازی و کسب درآمد از تبلیغات و… استفاده کنید. پس مطمئن باشید حتی چیزهایی که ممکن است از نظر شما کم‌اهمیت شمرده شوند، می‌توانند بسیار مهم و حیاتی باشند و حتی می‌توانید از آنها درآمد قابل‌توجهی کسب کنید. در هر حال، علایق شما می‌تواند هر چیزی باشد، مد و پوشاک، غذا و آشپزی، ورزش و سرگرمی، ماشین و موتور، سفر و ماجراجویی، موسیقی، نوشتن، نقاشی، لطیفه‌گویی، کار با چوب و.. . هر چیزی می‌تواند در این لیست جای بگیرد و این لیست می‌تواند بسیار گسترده باشد.

پس از تهیه فهرست علاقه‌مندی‌ها در ستون اول، در ستون بعدی به نوشتن مهارت‌های خود بپردازید. به این صورت که هر مهارت، در خانه‌ی روبه‌روی موضوع موردعلاقه‌ی مرتبط با آن قرار گیرد. برای تهیه لیست مهارت‌های خود، نیازی نیست فقط به ثبت مهارت‌هایی بپردازید که بر آنها اشراف کامل دارید، بلکه حتی کارهایی که مهارت جزئی در آن‌ها دارید – و یا حتی کارهایی که می‌توانید در آنها مهارت کسب کنید را – یادداشت کنید. مثلاً اگر افزونه‌های فتوشاپ را می‌شناسید و کارهای سبک و جزئی را در این برنامه می‌توانید انجام دهید، کار با نرم‌افزار فتوشاپ را به فهرست مهارت‌های خود اضافه کنید و در صورت لزوم به یادگیری و تکمیل دانش خود در این مهارت بپردازید. اگر در تهیه جدول با قلم‌خوردگی مواجه شدید، هیچ اشکالی ندارد؛ آن را پس از فهرست کردن تمام کارهای موردعلاقه و مهارت‌های خود دوباره پاک‌نویس کنید. به این صورت اگر به چیزی علاقه دارید و همزمان در آن مهارتی هرچند جزئی دارید، علاقه و مهارت شما در جدول روبه‌روی یک‌دیگر قرار می‌گیرند. طبیعتاً جلوی برخی از علایق خانه‌های خالی قرار می‌گیرد؛ چون در حالت عادی، هیچ‌کس در تمام علایق خود مهارت ندارد.

پیشنهاد آموزشی مرتبط:

نیازهای بازار و جامعه را پیدا کنید.

این مرحله، ممکن است کمی زمانبر باشد. شما باید فهرستی از نیازمندی‌های بازار و یا جامعه موردنظر خود را تهیه کنید. این بازار یا جامعه می‌تواند با توجه به قصد و امکانات شما شامل: محله، منطقه، شهر، شهرستان، استان و کشور شما و حتی تمام جهان باشد. در تهیه این فهرست، نیازی نیست تمام نیازهای مورد مشاهده را بنویسد، بلکه صرفاً روی چیزهایی تمرکز کنید که فکر می‌کنید امکان ورود مستقیم و یا غیرمستقیم در بازار آن را دارید و یا می‌توانید داشته باشید و درعین‌حال مهارت انجام آن را دارید یا می‌توانید کسب کنید.

در جامعه امروز هرچند پیشرفت جوامع و رشد دانش و تکنولوژی و حتی گسترش مصرف‌گرایی نیاز ما به کسب درآمد را واجب، روز افزون و گاهی سخت کرده‌اند، اما نیازهای جدیدی را به وجود آورده‌اند که به ما این امکان را می‌دهد که با برطرف کردنشان هم در راستای خدمت‌رسانی به جامعه و هم در راستای رفع نیازهای شخصی و اقتصادی خود گام‌های ارزنده‌ای برداریم. این نیازها می‌توانند بسیار متنوع باشند؛ مثلاً نیاز به یک آرایشگاه در محله، یک مرکز پخت غذا یا تولید زغال در شهر، یک مرکز تولید و یا پخش صنایع‌دستی در استان، نیاز به یک کمدین، نویسنده، منتقد، معلم یا مربی غیرحضوری و… در کشور و یا هر چیز دیگری در جهان مثل قالی‌بافی و یا یک وب‌سایت و حتی یک کانال یوتیوب برای آموزش زبان‌های مختلف و مهارت‌های گوناگون یا اشتراک‌گذاری تصاویر و هر چیز دیگری که هم نیاز آن احساس می‌شود و هم انجام آن برای شما غیرممکن به نظر نمی‌رسد و درعین‌حال فکر می‌کنید به انجام آن علاقه دارید.

برای تحقیق در این زمینه می‌توانید از اینترنت استفاده کنید و در جمع دوستان یا خانواده از آنها درخواست کنید تا دانسته‌های خود را با شما به اشتراک بگذارند؛ اما نه فقط در راستای تأسیس و گسترش یک کسب و کار خانگی، بلکه در راستای بررسی و عملی کردن تمام ایده‌هایتان. همیشه این نکته را به یاد داشته باشید که از مشورت یا به اشتراک‌گذاری ایده‌های خود با افراد منفی‌نگر که ممکن است شما را دلسرد کنند، بپرهیزید. در هر حال، با توجه به روش‌هایی که عنوان شد و یا هر راه ابتکاری دیگری که دارید به بررسی و کشف نیازهای جامعه و بازار بپردازید و در نهایت، موارد کشف‌شده را متناظر با علایق و مهارت‌های خود در ستون سوم جدول یادداشت کنید.

پیشنهاد آموزشی مرتبط:

هزینه ها را برآورد کنید.

در جدولی که تهیه کرده‌اید، هر سطر به‌صورت بالقوه یک شغل برای شماست. ممکن است در بعضی از سطرها هر سه خانه پیشین پر شده باشد و این به بدان معناست که شما یک نیاز را در بازار و جامعه پیدا کرده‌اید که مهارت و علاقه کافی جهت رفع آن نیاز و درآمدزایی از طریق آن را دارید. حال به ستون چهارم بروید و متناظر با نیازهای جامعه که یادداشت کرده‌اید، هزینه، زمان و فضای موردنیاز را با توجه به وسعت کسب‌‌وکاری که در نظر دارید، یادداشت کنید.

برای تخمین هر یک از این اعداد می‌توانید از پرس‌وجو از متخصصان یا مراجع قابل استناد اینترنتی استفاده کنید. مثلاً اگر قصد شما تولید مرغ به کمک دستگاه جوجه‌کشی است، می‌توانید با پیدا کردن افراد مطلع و تولیدی‌های مربوطه در سطح شهر و حتی در شهرهای دیگر، ملزومات، هزینه‌ها، مشکلات و مزایای آن را مورد تحقیق قرار دهید و از افرادی که در حال حاضر، در حال انجام آن هستند در مورد مشقات کار سؤال بپرسید و حتی اگر احساس کردید لازم است، موافقت آنها برای مشاهده عینی وضعیت تولید در کارگاهشان را کسب کنید‌. این کار به شما این امکان را می‌دهد که قبل از انجام هرگونه هزینه و انجام هرگونه‌ سرمایه‌گذاری اقتصادی، زمانی و مکانیِ خاصی از چندوچون کار و تعداد نفرات موردنیاز برای انجام آن اطلاعات کافی به‌دست بیاورید. همچنین در همین مثالِ «تولید مرغ با کمک دستگاه جوجه‌کشی» برای یافتن پاسخ به سؤالاتی همچون: قیمت دستگاه، تفاوت کیفی دستگاه‌ها، فضای موردنیاز، شرایط دمایی و سایر سؤالات، علاوه بر پرس‌وجوی فیزیکی از فروشگاه‌ها و وب‌سایت‌های اینترنتی استفاده کنید.

با کنار هم گذاشتن تحقیقات فیزیکی و اینترنتی خود می‌توانید یک برآورد کلی از هزینه‌های موردنیاز را – شامل سرمایه اولیه، هزینه موردنیاز ماهانه، تعداد نفرات موردنیاز برای انجام کار، فضای موردنیاز و حتی روش بهتر انجام کار – به‌دست بیاورید. این کار را برای تمام مشاغلی که تا کنون به‌عنوان شغل بالقوه در جدول خود دارید، انجام دهید و نتایج به‌دست‌آمده برای هر کدام را جداگانه در در ستون چهارم جدول (هر کدام در یک سطر)  یادداشت کنید.

اکنون شما فهرستی از مشاغل مناسب با شرایط و علایق خود دارید و هزینه اولیه و ماهانه آن را به‌صورت تقریبی می‌دانید.

پیشنهاد آموزشی مرتبط:

درآمد خود را تخمین بزنید.

روش تخمین درآمد یک کسب‌وکار می‌تواند کاملاً شبیه به روش برآورد هزینه آن باشد و مقدار حدودی آن به‌صورت پرس‌وجوی فیزیکی یا جستجوی اینترنتی – با توجه به گستردگی موردنظر شما – به‌دست آید. برای مثال، اگر قصد آشپزی و تولید غذای خانگی را دارید، انواع غذاهایی که می‌توانید تهیه کنید و به فروش برسانید را فهرست کرده ‌و هزینه تولید به ازای هرکدام را یادداشت کنید و مقدار درآمد حاصل از فروش آن را نیز به روش پرس‌وجو به‌دست بیاورید و در نهایت، هزینه نهایی را از میزان فروش کم کنید تا سود به‌دست آید. در واقع به زبان ساده‌تر:

(میزان فروش – میزان هزینه کل = مقدار سود)

حال آن‌که شما می‌توانید این میزان سود را برای یک روز، یک ماه و یا برای هر بازه زمانی که در نظر دارید، به همین روش به‌دست بیاورید. دقت داشته باشید این کار را برای تمام محصولاتی که در روز و یا در ماه قصد و ظرفیت تولید آن را دارید انجام دهید تا در نهایت بتوانید درآمد روزانه و یا ماهانه خود را تخمین بزنید. همچنین باید توجه داشته باشید که منظور از هزینه صرفاً مقدار پول هزینه‌شده برای خرید مواد اولیه نیست و شما در واقع باید برای برآورد هزینه تولید محصولات موردنظر خود به‌عنوان مثال برای همین مورد آشپزی و مرکز پخت و توزیع غذا، تمام هزینه‌های آب، برق، گاز، کرایه حمل‌ونقل برای تهیه مواد اولیه، استهلاک دستگاه‌های مورد استفاده همچون: گاز، مایکرویو، فر، ظروف و… را برآورد کرده و به‌عنوان هزینه تولید در نظر بگیرید.

پیشنهاد آموزشی مرتبط:

پس از انجام تمام این محاسبات و به‌دست آوردن میزان حدودی درآمد در بازه زمانی موردنظر خود، اعداد به‌دست‌آمده برای درآمد تخمینی کسب‌وکار موردنظر را در ستون پنجم و متناظر با شغل موردنظر یادداشت کنید. این ستون در جدول به شما کمک می‌کند تا بدانید هرکدام از مشاغلی که یادداشت کرده‌اید تا چه اندازه برای شما سودآور خواهد بود و در نهایت برای غربالگری و انتخاب گزینه نهایی به شما کمک می‌کند.

حال، پس از گذراندن این مرحله باید به سراغ قدم بعدی بروید.

غربالگری کنید.

جدولی که تا به این لحظه تهیه کرده‌اید شامل تحقیقات گسترده شما در زمینه هزینه و درآمد کارهایی است که انجام آنها برای شما ممکن و لذت‌بخش است و یا حداقل می‌تواند باشد و همچنین برای انجامشان مهارت کافی را دارید و دست‌کم امکان کسب مهارت موردنیاز آن برای شما وجود دارد.

کاری که در این مرحله باید انجام دهید خط کشیدن روی مواردی است که تأمین هزینه، زمان و فضای موردنیاز آن برای شما مقدور نبوده و یا درآمد آن نسبت به ملزومات و تلاشی که می‌طلبد، ارزنده نیست.

در این بین، ممکن است به کسب‌وکاری بَربخورید که درآمد آن بسیار شما را تحت تأثیر قرار می‌دهد اما مهارت کافی برای انجام آن را ندارید؛ در این صورت می‌توانید زمانی را صرف یادگیری آن کنید. در این صورت هم قبل از انتخاب شغل موردنظر ابتدا تحقیق کنید که یادگیری مهارت لازم برای موفق شدن در آن، چقدر برای شما زمانبر یا هزینه‌بردار است؟ و آیا یادگیری آن برای شما میسر خواهد بود یا خیر؟ به‌عنوان مثال شما به این نتیجه می‌رسید که هزینه و درآمد «قالیبافی» و یا مثلاً «طراحی کارت ویزیت» با علاقه، توان مالی، زمان و فضای در دسترس شما همخوانی بالایی دارد، اما مهارت کافی برای انجام آنها را ندارید؛ در این صورت شما می‌توانید تحقیق کنید که آیا یادگیری مهارت‌های لازم برای هرکدام از این موارد از عهده شما بر خواهد آمد و یا خیر؟ و در صورت مثبت بودن پاسخ زمانی را به یادگیری قالیبافی و یا برنامه‌ای همچون فتوشاپ اختصاص دهید و در نهایت، کسب‌وکار خود را آغاز کنید.

در مجموع هدف شما در این مرحله، اولویت‌دهی به مشاغل یادداشت شده و حذف موارد سخت یا مواردی است که برای شما صرفه اقتصادی ندارند. در نهایت – و پس از انجام چیزهایی که گفته شد – لیستی از کسب‌وکارهای باقی‌مانده – که فیلتر شما را گذرانده‌اند – به‌دست می‌آید که بهتر است آنها را در یک کاغذ جدید یادداشت کنید. اکیداً پیشنهاد می‌کنیم که در این مرحله هم عجله نکنید و مدتی را صرف اولویت‌دهی به مشاغل باقی‌مانده با توجه به شرایط و خواسته‌های خود کرده و در نهایت یکی از آنها – که فکر می‌کنید برای شما مناسب‌ترین گزینه موجود است – را انتخاب کنید.

پیشنهاد آموزشی مرتبط:

آزمایش کنید.

پس از انتخاب کار موردنظرِ خود، ابتدا از کمترین حالت ممکن شروع کنید و به تولید یا ارائه خدمات خود در بازار هدف بپردازید و در صورت موفقیت، کم‌کم و به‌صورت پلکانی فعالیت خود را گسترش دهید. مثلاً اگر قارچ پرورش می‌دهید، نیاز نیست که در تولید اول صد کیلوگرم محصول داشته باشید، برای شروع یک مقدار معقول تولید کنید و اگر برآورد و تخمین‌های شما در عمل مورد تأیید قرار گرفت، به‌تدریج کسب‌وکارتان را به نهایت ظرفیت خود برسانید و در صورت موفقیت، به گسترش کسب‌وکاری که راه انداخته‌اید اقدام نمایید.

توجه داشته باشید که نیاز نیست در ابتدای کار، کسب‌وکار شما در بهینه‌ترین و سودده‌ترین حالت ممکن خود باشد. اگر چرخ‌های کسب‌وکارتان به‌درستی می‌چرخند، در آینده شما می‌توانید با کمک متخصصان امر و به مشورت آنها، در راستای بهینه‌سازی تولید یا خدمات خود و در نهایت کاهش هزینه‌ها و افزایش سود خود – یا به عبارتی افزایش بازدهی در کسب‌وکارتان – اقدام نمایید.

پیشنهاد آموزشی مرتبط:

پیگیری کنید و مصمم باشید.

پس از انتخاب و ایجاد کسب‌وکار موردنظرتان و ورود به بازار، یکی از اساسی‌ترین قدم‌هایی که باید بردارید، حفظ موقعیت و تلاش برای پیشرفت شغلی است. بدیهی است که کسب‌وکار شما ممکن است از همان ابتدا بسیار پربازده و پرسود نباشد و این نباید به منزله شکست تلقی شود! همان‌طور که گفته شد، تجربه به ما نشان داده است که در حالت عادی، هر کسب‌وکاری از ابتدا بسیار سودده و پردرآمد نیست و ممکن است زمانی طول بکشد تا شما بتوانید به بازدهی و سودآوری موردنظر خود برسید؛ این زمان هم، مقدار مشخصی ندارد و با توجه به زمینه فعالیتی که انتخاب کرده‌اید، نیاز بازار و جامعه، مقدار تلاش و پشتکاری که صرف می‌کنید – و تمام مسائل ازاین‌دست – ممکن است بسیار کوتاه و یا بسیار طولانی باشد؛ اما اگر درست پیش بروید، به‌هرحال به نتیجه موردنظر خواهید رسید. پس «رؤیای یک شبه ره صد ساله رفتن» و «انتظار معجزه» یا این‌که «یک روز بالاخره شانس درب خانه‌تان را بزند» کنار بگذارید و با واقعیت جامعه کنار بیایید.

فراموش نکنید که در دنیای امروز هر چیزی هزینه‌ای دارد و هزینه ایجاد یک کسب‌وکار موفق که هم با علایق و مهارت‌های شما همخوانی داشته باشد و هم بتواند نیازهای مورد انتظار شما را کاملاً – و یا تا حد زیادی – برطرف کند و صد البته امکان گسترش آن در آینده وجود داشته باشد، جدای از سرمایه، مستلزم تلاش و کوشش و میزان پایداری شماست. پس توصیه می‌کنیم که با پشتکار به کاری که انجام می‌دهید، بپردازید، تنها روی آن تمرکز کنید و اطمینان داشته باشید کم‌کم شاهد رشد و توسعه آن خواهید بود.

همچنین، توصیه می‌کنیم که پس از خواندن این مقاله به جستجوی تاریخچه کسب‌و‌کارهایی بپردازید که از خانه و یا از یک جای بسیار کوچک و با حداقل هزینه شروع شدند. نتایج این جستجو، شما را شگفت‌زده خواهد کرد! چراکه بسیاری از کسب‌وکارهای بسیار پرسود و معروف که امروزه بازار هدف آنها حتی شهرها و روستاهای کوچک در کشورهای مختلف جهان را شامل می‌شود، روزی از یک خانه یا کارگاه کوچک شروع شده‌اند.

به یاد داشته باشید که هدف شما از ابتدای تأسیس کسب‌وکارتان، فتح تمام بازارهای جهان نیست و شما صرفاً به یک درآمد و کار معنادار نیاز داشته‌اید و پس از دسترسی به این هدف و تثبیت آن است که می‌توانید در راستای گسترش کسب‌وکار خود و ورود به بازارهای بزرگ‌تر اقدام کنید.

پیشنهاد آموزشی مرتبط:

پرسش و پاسخ متداول در خصوص آموزش راه اندازی کسب و کار خانگی

آیا من هم می‌توانم یک کسب و کارخانگی راه بیاندازم؟

کاملاً بستگی به خود شما دارد اما در مجموع می‌توان گفت یک سری از ملزوماتی وجود دارد که پرداختن به آنها برای انجام هر کاری ضروری است و اگر شما قصد شروع یک کسب و کار خانگی را دارید، باید حتماً این ملزومات و پیش‌نیازها را در نظر بگیرید؛ زیرا با چشم‌پوشی از آنها ممکن است در تکمیل کسب‌وکار خود نتوانید آن‌گونه که باید، موفق باشید و یا حتی پس از تکمیل، نتوانید انتظاراتی که پیش از شروع قصد برآورده کردن آنها را داشتید برآورده کنید.

میزان درآمد یک کسب و کار خانگی چقدر است؟

میزان درآمد یک کسب و کار خانگی، هیچ‌گونه استاندارد و سقف و کف خاصی ندارد و کمیتِ آن بسته به میزان پشتکار شما و منابعی که مصرف می‌کنید تا به هدف خود دست یابید، دارد.

پیشنهاد آموزشی مرتبط:

لیست مقالات مشابه یا تکمیلی

خوب است بدانید که یکی از بهترین پلتفرم‌ها در خصوص برگزاری دوره‌های آنلاین، پلتفرم فرادرس است. اگر در یک زمینه مهارت خاصی دارید که می‌توانید آن را از طریق آموزش دادن با دیگران در میان بگذارید، این می‌توانید یک کسب و کار خانگی موفق و پردرآمد برای شما باشد؛ شما با همکاری با این پلتفرم می‌توانید تا حتی چند ده میلیون تومان در ماه از تدریس دوره‌های آموزشی درآمد داشته باشید. همچنین می‌توانید با برگزاری وبینارهای آموزشی در پلتفرم فرادرس در حوزه تخصص خود، به درآمد برسید. برای کسب اطلاعات بیشتر در خصوص شرایط همکاری با این پلتفرم، پیشنهاد می‌شود به این لینک [+] مراجعه کنید.

همکاری با فرادرس – تدریس با فرادرس
همکاری با فرادرس – تدریس با فرادرس
پیشنهاد آموزشی مرتبط:

نتیجه گیری درباره راه اندازی کسب و کارهای خانگی

با توجه به آن‌چه گفته شد، شما می‌توانید با در نظر گرفتن زمان، سرمایه، فضا، علایق و مهارت‌های خود یک کسب و کار خانگی را راه‌اندازی کنید که متناسب با نیاز بازارِ موردنظرتان باشد و علاوه بر خدمتی که جامعه را شامل می‌شود، هم نیازهای شخصی‌تان را هم برآورده کند و هم شما را در مسیر توسعه و تعالی فکری و اقتصادی قرار دهد.

برای انتخاب کسب‌وکار متناسب با مهارت‌ها، علایق، شرایط جامعه‌ای که در آن زندگی می‌کنید، انتظارت شخصی و… – باید همان‌طور که گفته شد – ابتدا هدف خود را مشخص کنید و سپس به نوبت مراحل ذکرشده را انجام دهید‌. اگر موفق به پیدا کردن یک شغل خانگی مناسب نشدید دلسرد نشوید؛ در عوض، به افزایش مهارت‌های خود بپردازید‌. به یاد داشته باشید که این شما هستید که کسب‌وکار موردنظرتان را انتخاب می‌کنید و نه برعکس! پس، از تکرار جملاتی مثل: «سرمایه ندارم»، «نمی‌شود» و… خودداری کنید؛ چراکه مبرهن است شما می‌توانید – در صورت عدم در اختیار داشتن سرمایه موردنیاز برای بسیاری از کارهای موردنظرتان – به سمت ارائه خدماتی بروید که انجام آنها برای شما هزینه آن‌چنانی ندارند و انجام آنها صرفاً مهارت و تلاش شما را می‌طلبد. بنابراین، توصیه می‌شود که ذهن خود را از افکار منفی پاک کنید و از صحبت با افراد منفی‌نگر که شما را دلسرد می‌کنند، بپرهیزید.

چیزهایی که نیاز دارید در مرحله اول مصمم بودن و پشتکار شما است و میزان موفقیت شما نیز بستگی به تلاش شما دارد. همچنین، باید بدانید که موفقیت شاید هیچ‌وقت اتفاقی نصیب شما نشود و برای رسیدن به هدف‌هایتان باید از تمام چیزی که دارید استفاده کنید و به یاد بیاورید که تقریباً تمام افراد موفق، موفقیت خود را مدیون تلاش بسیار، تحقیقات و مصمم بودن خود هستند نه شانس و اقبال و انتظار از دیگران.

پس، جدول فوق را تهیه نموده و مراحل گفته‌شده را قدم‌به‌قدم اجرا کنید تا ببینید که اتفاقات خوب چگونه بر سر راه شما قرار می‌گیرند. در نهایت، اگر قصد شروع کاری را دارید توصیه می‌کنیم که صرفاً به یک مقاله اکتفا نکنید و دانش خود را تا جایی که می‌توانید با استفاده از منابع مختلف افزایش دهید.

اگر شما مخاطب گرامی، نظر و دیدگاهی در خصوص «آموزش راه اندازی کسب و کارهای خانگی موفق» دارید، یا نکته‌ی خاصی را می‌دانید که در این مقاله به آن اشاره نشده است، خواهشمند است دیدگاه‌های ارزشمند خود را از طریق بخش کامنت در انتهای این نوشتار به اشتراک بگذارید. همچنین در صورت صلاح‌دید می‌توانید، لینک این نوشتار را از طریق کانال‌ها و گروه‌هایی که در شبکه‌های اجتماعی عضو هستید به‌دست دوستان و آشنایان برسانید تا آنها نیز اگر درصدد این هستند که یک کسب و کار خانگی پردرآمد را راه‌اندازی کنند، بتوانند از طریق اطلاعاتی که در این مقاله ذکر شده است، به هدف خود دست یابند. علاوه بر آن، می‌توانید ما را در اینستاگرام و تلگرام فالو کنید تا در زمینه جدیدترین روش‌ها، ترفندها و اخبار دیجیتال مارکتینگ و تکنولوژی به‌روز بمانید.

بر اساس رای 5 نفر
آیا این مطلب برای شما مفید بود؟
شما قبلا رای داده‌اید!
اگر بازخوردی درباره این مطلب دارید یا پرسشی دارید که بدون پاسخ مانده است، آن را از طریق بخش نظرات مطرح کنید.

«علی آبیار» دانش‌آموخته رشته مهندسی IT است و به نوشتن، موسیقی، شعر، طبیعت و البته برنامه‌نویسی و تکنولوژی‌های سطح وب علاقه دارد. رزومه تخصصی او بیشتر در زمینه «سئو و تولید محتوا» است؛ همچنین در رزومه تخصصی‌اش، چند پروژه برنامه‌نویسی وب، مدیریت وب‌سایت و توسعه محتوای آن‌ها دیده می‌شود. او تا به امروز، تولید و ویراستاری مطالب متنوعی از مجلات اینترنتی «کاپریلا» و «تاپریلا» در حوزه‌های: تکنولوژی، سئو، کسب و کار، دیجیتال مارکتینگ و… را به عهده داشته است. «علی آبیار» در حال حاضر به صورت فریلنسر بر روی پروژه‌های مختلف داخلی و خارجی در حوزه طراحی وب (Front-End) و سئو فعالیت می‌کند.

نظر شما چیست؟

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.

برچسب‌ها