تبلیغات آنلاین، سئو 302 بازدید

در دنیای بازاریابی، روش‌های مختلفی برای تبلیغات وجود دارد که از آن‌ها می‌توان برای برندسازی، افزایش فروش و معرفی کسب و کارها به مشتریان خود استفاده کرد. توسعه فضای آنلاین و مجازی بر تنوع روش‌‌های تبلیغاتی افزوده است. در این مقاله از مجله کارپریلا می‌‌‌‌خواهیم شما را با یکی از محبوب‌ترین روش تبلیغاتی آنلاین یعنی رپورتاژ خبری ‌آشنا کنیم و در مورد کاربردها و مزیت‌های آن نیز صحبت کنیم چون به شما در امر برندسازی، فروش و روابط عمومی کمک می‌کند و از طرف دیگر، مزایای زیادی برای سئو سایت شما خواهد داشت.

تعریف دقیق رپورتاژ خبری

رپورتاژ خبری یکی از روش‌‌های محبوب تبلیغات اینترنتی است که توسط بسیاری از کسب و کارها مورد استفاده قرار می‌گیرد. در حقیقت نوعی از تبلیغات غیر مستقیم است، زیرا در این شیوه، پیام تبلیغاتی مد نظر در قالب یک محتوای با کیفیت در سایر سایت‌ها به کاربر ارائه می‌شود، محتوایی که به مخاطب اطلاعات مفیدی را ارائه می‌کند و نیاز و خواسته وی را پاسخ می‌دهد و از طرفی هم، به اهداف تجاری شرکت و روابط عمومی آن کمک می‌کند.

رپورتاژ خبری محتوای متنی و یا مقاله‌ای است که کسب و کارها آن را تدوین کرده‌اند و در ازای پرداخت هزینه، از سایت‌های خبری پربازدید می‌خواهند تا آن خبر را منتشر کنند. این کار، یک شیوه تبلیغاتی غیر رایگان است که در ازای پرداخت هزینه منتشر می‌شود.

در تعریفی دیگر، رپورتاژ خبری مطلب و پستی است که به نظر می‌رسد که یک مقاله باشد، اما در واقع یک محتوای تبلیغاتی پولی است که با پرداخت مبلغی در سایت‌های پربازدید منتشر شده است. در این محتواها، مانند سایر محتواهای انتشار داده شده در سطح وب، قرار است اطلاعاتی به کاربر ارائه شود، اما در پشت این ارائه محتوا، اهدافی تبلیغاتی نهفته است، تبلیغاتی که باید بتواند بر روی مخاطب تاثیر بگذارد و او را به انجام عمل مورد نظر تبلیغ‌دهنده ترغیب کرده و یا اثر خاصی را در ذهن او بر جای بگذارد.

نمونه رپرتاژ خبری
نمونه رپرتاژ خبری در سایت تابناک

مزایای رپورتاژ خبری

این روش در مقایسه با سایر روش‌های تبلیغاتی به ویژه تبلیغات سنتی از تاثیرگذاری بسیار بالاتری برخوردار است، ضمن این که هزینه کمتری دارد. هزینه مناسب و تاثیرگذاری بالا، از جمله دلایل مهمی است که رپورتاژ خبری را به یکی از شیوه‌‌های محبوب تبلیغاتی در میان بازاریابان و صاحبان کسب و کارها تبدیل کرده است. اما باید به خاطر داشته باشید هر روش تبلیغاتی از جمله همین رپورتاژ خبری، زمانی می‌تواند تاثیرگذاری مناسب را داشته باشد که به درستی انجام گیرد. برای اینکه از نحوه اجرای این روش اطلاعات کاملی را به دست آورید، با ما تا انتهای این مقاله همراه ما باشید.

لازم به ذکر است که رپرتاژ خبری برای اهداف متعددی استفاده می‌شود که هر هدف، مزایای خاصی را برای برند به همراه می‌آورد:

ویژگی‌های رپرتاژ خبری

برای این که بتوانید رپورتاژهای خبری با کیفیت تهیه کنید و تاثیرات مثبت آن را بر کسب و کار و فروش خود مشاهده نمایید، لازم است که از ویژگی‌های آن آگاهی داشته باشید، که این ویژگی‌ها به شرح زیر است:

هدف مناسب

گرچه هدف لینکسازی و بهبود سئو در رپرتاژهای خبری در نظر گرفته می‌شود اما باید رپرتاژها به گونه‌ای هدفمند باشند که نه تنها برای گوگل، بلکه برای مخاطب هم ارزش مطالعه داشته باشد و از طرفی، اهداف تجاری شرکت را محقق کند. مثلاً همین مطلب، یک رپرتاژ خبری از سایت نشریلا می‌باشد که ضمن معرفی نشریلا و جذب مخاطب برای آن، آموزش مرتبط و هدفمندی را به مخاطب ارائه می‌دهد.

سفارش رپرتاژ خبری

عنوان مناسب رپورتاژ

باید عنوان جذاب و مناسبی را انتخاب کنید. عنوان باید به شکلی نوشته شود که توجه مخاطبان را جذب کرده و آنها را به کلیک بر روی لینک خبر ترغیب کند. در عنوان حتماً از نام برند خود استفاده نمایید. اگر رپورتاژ شما به یک محصول خاص اشاره دارد، نام محصول را نیز در عنوان ذکر کنید.

بدنه محتوای رپورتاژ خبری باید از کیفیت مناسبی برخوردار باشد.

محتوا و بدنه رپورتاژ خبری باید با کیفیت عالی نوشته شود. متن اصلی و بدنه آن باید منحصر به فرد باشد و ارزش بالایی را برای مخاطب ارائه دهد. متن محتوا باید بتواند در موضوع مورد نظر، نیازی از کاربر را برطرف کند و سوال و یا ابهامی را در مورد برند پاسخ دهد. یعنی قرار نیست فقط در مورد محصول یا برند صحبت کند، بلکه باید بتواند تولید ارزش کند و اطلاعات مفیدی را به کاربر ارائه دهد و به طور غیر مستقیم محصول و یا خدماتی را تبلیغ کند.

رپورتاژ خبری نباید به گونه‌ای باشد که حس تبلیغات را به مخاطب انتقال دهد. به طور معمول مردم در برابر تبلیغات مقاومت می‌کنند، از این رو هدف رپورتاژ خبری این است که بدون دارا بودن جنبه صرفاً تبلیغاتی و خسته کننده برای کاربر، پیام مورد نظر را غیر مستقیم ارائه دهد و به شکلی جذاب مخاطب را متوجه آن محصول و یا آن برند کند. چون مخاطب برای مطالعه خبر باید وقت خود را صرف کند و هیچ کس علاقه‌ای به صرف وقت برای مطالعه و مشاهده تبلیغات برندها ندارد، مگر آنکه بداند قرار است در ازای این صرف وقت، چیزی عایدش شود.

رعایت موارد نگارشی و املایی

یک متن رپورتاژ خبری باید بدون غلط املایی یا تایپی نوشته شود. متن باید مانند هر محتوای دیگری خوانایی لازم را داشته باشد و در آن پاراگراف‌بندی‌ها و تمامی موارد نگارشی رعایت شود. همچنین لازم است که اصول سئو محتوایی مثل چگالی کلمات کلیدی، تصاویر، زیرعنوان‌ها و… به کار برده شود تا به رتبه بهتر آن در نتایج جستجوی گوگل کمک کند.

اضافه کردن لینک‌های مناسب

یک متن رپورتاژ خبری باید حتماً دارای لینک به مهم‌ترین صفحات سایت شما (صفحات مرتبط با متن خبر) باشد. در واقع با همین لینک‌ها، کاربر هدفمند و ترافیک را جذب سایت می‌کنید و فروش خود را افزایش می‌دهید. لینک‌ها را باید در جاهای مناسب متن قرار دهید. سعی کنید با کلمات کلیدی مدر نظرتان که می‌‌خواهید با آن رتبه بگیرید به صفحات سایت خود پیوند دهید. در یک رپورتاژ خبری قرار دادن نهایتاً سه تا چهار لینک و متناسب با حجم مطلب کافی است که هر کدام از لینک‌ها باید به یک صفحه متفاوت از سایت شما اشاره کند. یعنی از متن رپورتاژ خبری خود به یک صفحه از سایتتان چندین لینک ندهید.

قیمت رپرتاژ خبری

آیا همه کسب و کارها به انتشار رپورتاژ خبری نیاز دارند؟‌

در ارتباط با رپورتاژ خبری سوالات زیادی مطرح شده است. سوالاتی مثل زمان انتشار آن، مزیت‌های آن، کسب و کارهایی که رپرتاژ خبری برای آنها ضروری است. در ادامه سعی می‌کنیم به تمام این سوالات پاسخ دهیم. در مورد کسب و کارها می‌توان گفت که هر کسب و کاری که برای معرفی برند و یا فروش محصولات و یا خدمات خود، سایت فعالی دارد، می‌تواند رپورتاژ خبری را به عنوان یک شیوه تبلیغاتی موثر و پربازده به کار ببرد. اما این روش زمانی برای کسب و کارها پربازده خواهد بود که سایت آن از ویژگی‌های زیر برخوردار باشد:

  • سایت از تجربه کاربری مناسبی برخوردار باشد.
  • سایت به صورت ریسپانسیو طراحی شده باشد.
  • صفحات مختلف سایت گرافیک و ظاهر مناسبی داشته باشد و بتواند مخاطب را جذب کند.
  • از محصولات و یا خدمات تصاویر کامل و مناسب در سایت منتشر شده باشد.
  • سایت دارای محتوای با کیفیت و مناسب باشد.
  • قوانین سئو در تمام آیتم‌های خبر اجرا شده باشد.
  • بین سایت برند و سایت خبری منتشرکننده رپرتاژ خبری، ارتباط موضوعی قابل قبولی وجود داشته باشد.
  • سایت منتشرکننده باید از اعتبار سئویی بالا و اعتماد بالای مخاطبان به آن برخوردار باشد.
  • بهتر است به رپرتاژ خبری جز استراتژی‌های مستمر قرار بگیرد و ماهانه انجام شود.

به بیان دیگر زمانی که شما می‌‌خواهید رپورتاژ خبری را برای تبلیغ کسب و کار خود منتشر کنید و هزینه نسبتاً بالایی را نیز برای آن پرداخت نمایید، باید بتوانید در ابتدا از کیفیت سایت خود مطمئن شوید. باید اطمینان داشته باشید زمانی که کاربران را از این روش به سایت خود می‌کشانید، خواهید توانست آن‌ها را در سایت نگه داشته و برای خرید ترغیب نمایید. در مورد مزیت‌ها و کاربردهای انتشار رپورتاژ‌ خبری می‌توان موارد زیادی را اشاره کرد. اما مهم‌ترین مزیت این شیوه تبلیغاتی این است که شما می‌توانید کاربران و مخاطبان هدف زیادی را جذب کنید و فروش خود را با برندسازی و بهبود سئو افزایش دهید.

آموزش رپورتاژ خبری

این نوع از تبلیغات اینترنتی یکی از روش‌های عالی برای برندسازی است، زیرا رپورتاژ، یک محتوای تبلیغاتی است که به طور دائم و همیشگی در یک سایت پربازدید خبری باقی می‌ماند. همین امر موجب بازدید بالاتر و بیشتر دیده شدن برند شما خواهد شد. رپورتاژ خبری به افزایش ترافیک سایت کمک زیادی می‌کند. جذب ترافیک بیشتر در نهایت رتبه سایت را در نتایج موتورهای جستجو بالا می‌برد و منجر به افزایش فروش و بیشتر دیده شدن سایت شما خواهد شد. شاید در ظاهر هزینه ایین شیوه تبلیغات آنلاین، کمی بالا به نظر برسد، اما باید بدانید که این روش با توجه به اثرگذار بودن، روشی مقرون به صرفه است که نرخ بازگشت سرمایه در آن بالا خواهد بود.

رپورتاژ خبری را در چه سایت‌هایی انتشار دهیم؟

انتخاب سایت مناسب برای انتشار رپورتاژ خبری از جمله موارد مهمی است که باید به آن توجه کافی داشته باشید. برای انتشار باید بتوانید سایت‌های پربازدیدی را پیدا کنید که با موضوع سایت شما مرتبط هستند و مخاطبان هدف شما در آن سایت حضور دارند. شما می‌توانید این سایت‌ها را پیدا کرده و برای سفارش در سایت ثبت نام کنید یا اینکه با بخش تبلیغات آن‌ها ارتباط برقرار نمایید.

به طور معمول رپورتاژ خبری در سایت‌های خبری پربازدید منتشر می‌شود. سایت‌های خبری برای کسب و کارهایی که محصولات و خدمات عمومی را عرضه می‌کنند، انتخاب مناسبی است. اما کسب و کارهایی که محصولات خاصی برای عرضه دارند، می‌توانند سایت‌های که با حوزه کاری آنها کاملا مرتبط است را برای انتشار، انتخاب کنند.

مزایای رپرتاژ خبری

انتخاب سایت ناشر را باید با توجه به پرسونای مخاطبین و نوع محصول و خدمت خود انجام دهید. یعنی برای مثال اگر شما برای یک دوره آموزشی طراحی سایت با وردپرس، رپورتاژ خبری تهیه کردید، برای انتشار آن بهتر است از سایت‌های پربازدید مرتبط با حوزه تکنولوژی مثل زومیت استفاده کنید. در مثال دیگر، اگر رپورتاژ شما در مورد محصولات مرتبط با کودکان است، نی نی سایت انتخاب مناسبی برای انتشار آن خواهد بود. بدین شکل با توجه به نوع خدمات و محصولات و پرسونای مخاطب، سعی کنید سایت‌های پربازدید و معتبر که مرتبط با حوزه کاری شما است را برای انتشار رپورتاژ خبری انتخاب کنید.

اعتبار دامنه عنصر مهم برای انتخاب وب سایت مناسب

از نظر مباحث سئو، شما در کنار موارد ذکر شده بالا باید اعتبار دامنه وبسایت مورد نظر برای رپورتاژ خبری را در نظر بگیرید. همچنین اعتبار صفحات قبلی این وبسایت که به شکل آگهی رپورتاژ منتشر شده‌اند مورد مهم دیگری خواهد بود که باید بررسی شوند. برای این کار می‌توانید از ابزاری مانند Moz استفاده کنید. البته DA و PA در این ابزار به صورت حدودی تعیین شده اما نزدیکی خوبی با اعتبار وبسایت‌ها نزد گوگل دارد. این اعداد، نمره‌ای بین 1 تا 100 هستند که هرچه بیشتر باشند برای شما ایده‌آل‌تر خواهند بود. همچنین اسپم اسکور یک شاخص درصدی است که بهتر است عدد پایینی باشد.

رپرتاژ خبری

سخن پایانی

رپورتاژ خبری یک روش عالی تبلیغاتی است که می‌توانید از آن برای اهداف مختلف مانند جذب ترافیک و افزایش بازدید سایت، جذب سرنخ فروش (لید)، افزایش فروش و … استفاده کنید. برای اینکه در این شیوه تبلیغاتی تاثیرگذاری لازم را داشته باشد و هدف مورد نظر شما را برآورده کند، لازم است نکات مهمی را رعایت کنید. ما در این مقاله سعی کردیم تمام نکات مهم در مورد تولید و انتشار رپورتاژ‌ خبری را بیان کنیم. امیدواریم این مقاله برای شما مفید واقع شود و بتوانید از آن بهترین استفاده را ببرید.

اگر این مطلب برای شما مفید بوده است، آموزش‌ها و مطالب زیر نیز به شما پیشنهاد می‌شوند:

بر اساس رای 2 نفر
آیا این مطلب برای شما مفید بود؟
شما قبلا رای داده‌اید!
اگر بازخوردی درباره این مطلب دارید یا پرسشی دارید که بدون پاسخ مانده است، آن را از طریق بخش نظرات مطرح کنید.

استراتژیست دیجیتال مارکتینگ و عاشق مطالعه و نوشتن.

نظر شما چیست؟

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.