مطابق با گفته محمد جواد آذری جهرمی وزیر پیشین ارتباطات، از نظر جمعیتی ۹۸.۵ درصد کاربران روستایی و ۱۰۰ درصد کاربران شهری به اینترنت متصل هستند. این یعنی کسب‌وکارهای ایرانی به یک بازار بی‌نظیر و البته بالقوه دسترسی دارند که می‌توانند محصول و یا خدمات خود را به درصد زیادی از کاربران ایرانی عرضه کنند. به لطف همین افزایش ضریب نفوذ اینترنت است که کسب‌وکارهای اینترنتی روزبه‌روز در حال افزایش هستند. اما یکی از نگرانی‌ها و شاید مسئله اصلی این کسب‌وکارها طراحی یک استراتژی خوب بازاریابی است که با آن بتوانند مشتریان بالقوه خود را هدف قرار داده و به هدف خود که شناخت برند به مشتریان و افزایش فروش است دست یابند. بدین منظور استفاده از ابزارهای دیجیتال مارکتینگ یکی از بهترین روش‌ها هم برای طراحی استراتژی بازاریابی و هم تحلیل رفتار کاربران و در نتیجه افزایش فروش است.

قبل از اینکه به معرفی برترین ابزارهای دیجیتال مارکتینگ اشاره‌ای داشته باشیم، نخست لازم است که تعریفی از دیجیتال مارکتینگ و مزایای آن ارائه دهیم و سپس به معرفی ابزارهای لازم در حوزه‌های مختلف بپردازیم. تا انتهای مقاله با آکادمی کاپریلا همراه شوید.

آنچه می خوانید: پنهان کردن فهرست
2 معرفی ابزارهای دیجیتال مارکتینگ در حوزه‌های مختلف

دیجیتال مارکتینگ و مزایای آن

دیجیتال مارکتینگ یا بازاریابی دیجیتالی همان‌طور که از اسم آن پیداست، به نوعی بازاریابی گفته می‌شود که در آن از طریق ابزارهای دیجیتال، اهداف بازاریابی اینترنتی محصولات یا خدماتی که ارائه می‌کنید را باید تبلیغ کنید تا کاربران و مشتریان را به سمت خود جذب کنید. در واقع می‌توان گفت هیچ کسب‌وکار دیجیتالی که به نوعی به اینترنت وابسته باشد یا مشتریان بالقوه آن در اینترنت حضور داشته باشند، نمی‌تواند بدون دیجیتال مارکتینگ به هدف اصلی که افزایش فروش و یا آگاه‌سازی از برند است دست یابد و یا حداقل دستیابی به چنین هدفی، بسیار زمان‌بر، سخت و پرهزینه خواهد بود. دیجیتال مارکتینگ به طور خلاصه یعنی شمایی که صاحب یک کسب‌وکار هستید، بتوانید از بستر اینترنت، برای خدمت، محصول و یا هر چیزی که در وب‌سایت خود ارائه می‌دهید، توجه کاربر را جلب کرده و در قدم‌های بعدی، این توجه را به خرید و یا عمل مدنظرتان تبدیل کنید.

پیشنهاد آموزشی مرتبط:

حال که با تعریف بازاریابی دیجیتال یا دیجیتال مارکتینگ آشنا شدیم، به مزایای استفاده از دیجیتال مارکتینگ اشاره خواهیم کرد. استفاده از ابزارهای دیجیتال مارکتینگ به تحقق هر چه بیشتر مزایای زیر را برای شما کمک خواهد کرد:

هزینه پایین

هر چقدر هم محصول یا خدمت خوبی داشته باشید، تا وقتی که مردم از وجود کسب‌وکار شما مطلع نشوند، فروش و بازدهی مناسبی نخواهید داشت. اینجاست که بازاریابی و تبلیغات به شما کمک خواهد کرد. اما هزینه‌های بازاریابی و تبلیغات همیشه یکی از دو عامل اصلی تشکیل‌دهنده بودجه هر کسب‌وکاری است. شاید کسب‌وکارهای بزرگ و به نوعی کسب‌وکارهای شناخته شده، نگرانی بابت صرف هزینه‌های گزاف برای تبلیغات محصولات خود نداشته باشند، اما این قضیه برای کسب‌وکارهای کوچک یا کسب‌وکارهای نوپا می‌تواند یک دغدغه مهم تلقی شود. بازاریابی به روش دیجیتالی در مقایسه با روش سنتی، هم مقرون‌به‌صرفه‌تر بوده و هم هزینه کمتری دارد. فقط با صرف چند صد هزار تومان می‌توانید در کمتر از چند دقیقه با استفاده از یک سرویس ایمیل مارکتینگ ایرانی برای هزاران کاربر یا مخاطبینی که در لیست ایمیل شما موجود هستند، ایمیل ارسال کنید یا آنکه با تبلیغات کلیکی، صدها و هزاران بازدیدکننده به سایت خود جذب کنید.

نرخ بازگشت سرمایه بیشتر

نرخ بازگشت سرمایه (ROI) برای همه کسب‌وکارها اهمیت فوق‌العاده ویژه‌ای دارد. در بازاریابی به روش دیجیتال مارکتینگ که نیازمند استفاده از ابزارهای دیجیتال مارکتینگ است، می‌توانید با صرف هزینه خیلی کمتر در مقایسه با روش سنتی تبلیغات و بازاریابی، کمپین‌های خود را در شبکه‌های اجتماعی و … راه‌اندازی کنید و به دلیل اثرگذاری بیشتر و البته مشاهده بیشتر توسط کاربران و نیز بکارگیری ترفندهای بهینه‌سازی نرخ تبدیل،  میزان برگشت سرمایه نیز در مقایسه با روش سنتی بیشتر خواهد بود. نکته مهمی که باید به آن توجه کنید، این است که توجه کاربر به تبلیغات یا کمپینی که راه‌اندازی کرده‌اید و صد البته تبدیل این توجه کاربر به انجام عملی از سوی او (این عمل می‌تواند انجام یک خرید و یا عضویت در لیست ایمیل وب‌سایتتان باشد و یا هر چیزی که مدنظر شماست) به خیلی موارد دیگر نیز بستگی دارد.

تحلیل و آنالیز بسیار آسان

یکی از مزایای بی‌نظیر استفاده از ابزارهای دیجیتال مارکتینگ برخلاف روش ابزارهای محدود بازاریابی سنتی، بررسی آنی و لحظه‌ای نتایج برای صاحبان کسب‌وکار و یا دیجیتال مارکتر آن کسب‌وکار است. برای مثال در روش ایمیل مارکتینگ که در آن باید برای کاربران لیست ایمیل خود ایمیل ارسال کنید، می‌توانید با استفاده از ابزارهای بازاریابی که در اختیار دارید، رفتار کاربران خود را بررسی کنید. مثلاً اینکه چه کاربرهایی ایمیل را خوانده‌اند، میزان نرخ تبدیل چقدر بوده است، در چه ساعت‌هایی بازدهی ایمیل بیشتر بوده است و …. در واقع می‌توان گفت که رفتار کاربر را می‌توانید زیر ذره‌بین ببرید. چیزی که در تبلیغات سنتی بسیار مشکل و زمان‌بر و البته پرهزینه است؛ اما به لطف ابزارهای دیجیتال مارکتینگ در دسترس، این کار برای کسب‌وکارهای اینترنتی بسیار آسان شده است.

دیجیتال مارکتینگ چیست
برخی از مهم‌ترین بازوهای دیجیتال مارکتینگ

دسترسی به داده‌ها در هر زمان و هر مکان

به لطف اینترنت و البته ابزارهای حوزه دیجیتال مارکتینگ، در هر جایی و هر زمانی از شبانه‌روز می‌توانید به آسانی به داده‌های کمپینی که راه‌اندازی کرده‌اید دسترسی پیدا کنید و میزان موفقیت آن را رصد کنید. برای این کار هم فقط باید یک گوشی هوشمند یا تبلت یا هر کامپیوتری که قابلیت دسترسی به اینترنت داشته باشد را در اختیار داشته باشید.

تنظیم و پیکربندی آسان

به‌عنوان صاحب کسب‌وکار و یا فردی که مسئولیت بازاریابی دیجیتال یک کسب‌وکار را بر عهده دارد می‌توانید فقط به آسانی یک کلیک، دوباره کمپین بازاریابی که اجرا کرده‌اید و بازدهی خوبی داشته است را ادامه دهید و یا کمپینی را که مطابق انتظارتان پیش نرفته است، متوقف کنید. انجام این کار در بازاریابی سنتی نیازمند کاغذبازی‌های زیاد و البته اتلاف وقت زیادی است.

معرفی ابزارهای دیجیتال مارکتینگ در حوزه‌های مختلف

حالا که با مزایای ابزارهای دیجیتال مارکتینگ آشنا شدید، در ادامه باید به معرفی ابزارهایی در این حوزه بپردازیم. برای دسته‌بندی بهتر، سعی کرده‌ایم در هر حوزه بهترین ابزارها را معرفی کنیم اما قطعاً تعداد ابزارهای حرفه‌ای و ارزشمند، بسیار بیشتر از لیست این مقاله است.. نخست با ابزارهای مرتبط با سئو شروع می‌کنیم.

بهترین ابزارهای سئو

تقریباً نیمی از ورودی‌های وب‌سایتها را کاربرانی تشکیل می‌دهند که کلمه یا کلمات کلیدی را در موتورهای جستجو مانند گوگل جستجو کرده‌اند. البته این مقدار قطعاً در بعضی وب‌سایت‌ها بیشتر و یا کمتر است. اما تعداد و کیفیت بازدیدهای ورودی از گوگل، نشان از اهمیت سئو برای کسب‌وکارها و صاحبان وب‌سایت‌ها دارد. امروزه ابزارهای مختلفی برای بهبود سئوی یک کسب‌وکار در دسترس هستند که با استفاده از آنها می‌توانید وب‌سایت خود را برای موتورهای جستجو بهینه کرده تا کاربران بیشتری را به وبسایت خود سرازیر کنید. در ادامه لیست بهترین ابزارهای این حوزه را خواهید دید.

ابزارهای سئو: گوگل کیورد پلنر (Google keyword planner)

گوگل کیورد پلنر یکی از ابزارهایی است که در گوگل ادز در دسترس است. این ابزار به شما کمک می‌کند تا با کلمات کلیدی که بیشترین جستجو را دارند، آشنا شوید و همچنین کلمات کلیدی را براساس موقعیت مکانی کاربر نیز فیلتر کنید. این ابزار کاملاً رایگان بوده و یکی از کاربردهای آن برای زمانی است که می‌خواهید تبلیغات گوگل را انجام دهید تا بتوانید پربازده‌ترین تبلیغات را برای وبسایت خود براساس کلمات کلیدی راه‌اندازی کنید.

کیورد پلنر

ابزارهای سئو: سم‌راش (Semrush)

سم‌راش یکی از قوی‌ترین ابزارهای حوزه سئو در دیجیتال مارکتینگ است که به شما کمک می‌کند تا کلمات کلیدی وبسایت خود را که باعث افزایش بازدید سایت‌تان شده‌اند، شناسایی کرده، تحلیل کرده و برای کلمات کلیدی که قصد دارید در آنها در موتورهای جستجو به رتبه‌های اول دست یابید، دیده شوید.

یکی از امکانات بی‌نظیری که SEMRUSH ارائه می‌دهد، پیشنهادات متفاوت از کلمه کلیدی همراه با کلمات کلیدی مشابه و سؤالات پیرامون آن کلمه کلیدی است تا بتوانید براساس آن، محتوای مورد نظر کاربران را تهیه کرده و کاربران هدف را به‌سوی وبسایت خود بکشانید. تحقیق کلمه کلیدی، سئوی درون صفحه (On-page)، سئوی محلی، ردیابی کلمات کلیدی، لینک بیلدینگ و … از جمله قابلیت‌های این ابزار است.

ابزارهای سئو: Ahrefs

Ahrefs یکی از پراستفاده‌ترین ابزارهای سئوی دیجیتال مارکتینگ است که تا به امروز توانسته است داده‌های بیشتر از 150 کشور را جمع‌آوری کند. Ahrefs به شما امکان بررسی و تحلیل داده‌های رقبایتان را نیز می‌دهد. با این ابزار می‌توانید نقاط ضعف و قوت محتوای آنها را پیدا کنید و بفهمید که چه کسانی به آنها لینک داده‌اند. برای مثال می‌توانید ببینید چه صفحاتی بیشترین استقبال را در وبسایت رقبایتان دارند و اینکه ترافیک ورودی آنها به چه شکلی است.

اگر خواهان تحلیلی دقیق و گسترده از سئوی خود و رقبایتان هستید، این ابزار که کاربردی‌ترین ابزار در زمینه سئو است را باید به کار بگیرید. در یک کلام ابزار Ahrefs یک ابزار قوی برای نه تنها بررسی رقبا، بلکه بهبود محتوا و سئوی فعلی وبسایت خودتان نیز است.

ابزارهای سئو: KEYWORD TOOL

تقریباً کمترین متخصص سئو یا محتوایی را می‌توان یافت که اسم این ابزار مفید سئو را نشنیده باشد. کیورد تول به شما کمک می‌کند تا کلمه کلیدی مدنظرتان را رصد کنید. در نسخه پولی این ابزار، می‌توانید از قابلیت جستجوی کلمه کلیدی برای دیگر موتورهای جستجو مانند بینگ، یا یوتیوب و آمازون و … استفاده کنید. برای مثال می‌توانید با رصد یک کلمه کلیدی در یوتیوب و تولید محتوای مورد نظر کاربران در آن بخش، هم نیاز مخاطب را برای محتوا تأمین کنید هم اینکه کاربران را با برند خود آشنا سازید و سپس از آنها بخواهید عمل مدنظرتان را که می‌تواند بازکردن لینک صفحه محصول و یا هر بخش از وبسایت باشد، انجام دهید.

ابزارهای سئو: گوگل ترند (Google trend)

همان‌طور که از اسم گوگل ترندز پیداست، ترندهای موتور جستجوی گوگل را به شما نمایش می‌دهد. برای مثال در روزهای نزدیک به جام جهانی، عبارت جام جهانی یکی از ترندهای گوگل ترند بود. البته این ابزار در مقایسه با ابزارهای مشابه مانند کیورد پلنر، بسیار ساده‌تر بوده و باید موازی با آن از ابزار دیگری نیز استفاده شود. در واقع هدف اصلی استفاده از گوگل ترند، بررسی میزان کلی استفاده از کلمات کلیدی مرتبط در بازه‌های زمانی و نیز آگاهی از روند صعودی یا نزولی استفاده از آن می‌باشد.

گوگل ترند
مقایسه روند جستجوی نام سه تیم فوتبال در 12 ماه گذشته

ابزارهای سئو: Moz Pro

نمی‌توان از سئو و ابزارهای سئو حرف زد اما اسمی از Moz نبرد. سایت Moz از ابزارهای پایه‌ای سئو است که خدمات جامعی از تحلیل کلمات کلیدی، آمار بک‌لینک‌ها، قدرت دامنه و اطلاعات ارزشمند دیگری در حوزه سئو در اختیار شما قرار می‌دهد.

بهترین ابزارهای بازاریابی شبکه‌های اجتماعی

به لطف افزایش گوشی‌های هوشمند و افزایش استقبال کاربران از شبکه‌های اجتماعی، کمتر کسی را می‌توان یافت که حسابی در این شبکه‌ها نداشته باشد. شبکه‌های اجتماعی این فرصت را به صاحبان کسب‌وکارها داده‌اند که بتوانند یک رابطه عمیق و بدون واسطه را با کاربران خود بسازند و از این رابطه برای فروش بهتر و البته احساس خوب خرید برای کاربرانشان استفاده کنند. همچنین کاربران می‌توانند از این بستر برای ارتباط مستقیم و البته پیشنهادات و انتقادات نسبت به آن کسب‌وکار استفاده کنند. اینجاست که می‌توانید نقاط قوت و ضعف برند خود را پیدا کرده و با برطرف‌ کردن نقاط ضعف، توجه کاربران بیشتری را جلب کنید و همچنین فروش خود را نیز افزایش دهید.

استفاده از ابزارهای دیجیتال مارکتینگ در حوزه بازاریابی شبکه‌های اجتماعی، به شما کمک خواهد کرد تا برنامه‌ریزی بهتری در این حوزه داشته باشید و بتوانید به آسانی به نظرات و سؤالات پیرامون کسب‌وکار خود جواب دهید. برای مثال فیسبوک به‌تازگی ابزاری (Facebook business suite) را برای مدیریت بهتر شبکه‌های اجتماعی فیس‌بوک و اینستاگرام راه‌اندازی کرده است که می‌توانید با استفاده از آن، پست‌ها و استوری‌های زمان‌بندی‌شده را بر روی هر دو پلتفرم منتشر کنید و از دیگر امکاناتی مانند قابلیت دسته‌بندی، جواب سریع و تجزیه‌وتحلیل کاربران خود نیز استفاده کنید.

ابزارهای دیجیتال مارکتینگ سوشال به این دلیل برای کسب‌وکارها مفید هستند، چون با ارائه امکاناتی حرفه‌ای‌تر و بیشتر، کمبودهای ابزارهایی نظیر فیس‌بوک بیزنس سویت را جبران می‌کنند. اما مهم‌ترین ابزارهای این حوزه عبارتند از:

ابزارهای SMM: اسپروت سوشیال (Sproutsocial)

اسپروت سوشال به شما امکان کنترل بی‌نهایت شبکه‌های اجتماعی وابسته به کسب‌وکارتان را می‌دهد. این ابزار به شما کمک می‌کند تا بفهمید چه زمانی کاربران شما بیشترین فعالیت را دارند و همچنین داده‌هایی مبتنی بر جنسیت، مکان کاربران و … را نیز برای شما مهیا خواهد کرد. با این ابزار به آسانی می‌توانید پست‌هایتان را در چند پلتفرم و به‌صورت کاملاً زمان‌بندی‌شده منتشر کنید. این سرویس به شما کمک خواهد کرد تا با هشتگ‌ها و ترندهای شبکه‌های اجتماعی آشنا شده و با طراحی کمپین‌های تبلیغاتی یا پست‌هایی بر این‌ اساس، هر چه بیشتر توجه کاربران را به خود جلب کنید.

ابزارهای SMM: لوملی (Loomly)

لوملی خود را «سکوی موفقیت برند» معرفی می‌کند. لوملی یکی از ابزارهای دیجیتال مارکتینگ بوده که برای کسب‌وکارهای نوپا و کوچک مناسب است. از جمله امکاناتی که در این ابزار در دسترس است، قابلیت‌هایی نظیر: امکان ارسال زمان‌بندی‌شده پست‌ها، پیشنهاداتی برای طراحی پست‌ها، معرفی ترندهای شبکه‌های اجتماعی، ارائه نکاتی برای بهینه‌سازی پست‌ها و تبلیغات و ارائه تحلیل‌های دقیق و … می‌باشد.

ابزارهای SMM: بافر (Buffer)

بافر یک ابزار شناخته‌شده و مطمئن برای انتشار پست‌های زمان‌بندی‌شده در شبکه‌های اجتماعی لینکدین، فیس‌بوک، اینستاگرام، پینترست و توییتر است و به شما اجازه می‌دهد تا مطالب ترند و مورد استقبال کاربران را دوباره به اشتراک بگذارید. امکانات بافر یک پکیج کامل برای مدیریت شبکه‌های اجتماعی، مدیریت فالوورها و تحلیل و ارزیابی عملکرد می‌باشد.

بافر

ابزارهای SMM: آئودنس (Audiense)

آئودنس سرویسی است که به شما کمک می‌کند تا مخاطبین و کاربران شبکه‌های اجتماعی خود را بخش‌بندی کنید. تمرکز اصلی این ابزار روی توییتر بوده که به صاحبان کسب‌وکار کمک می‌کند تا کاربران هدف خود را بهتر شناسایی کرده و با اجرای کمپین‌های تبلیغاتی، کاربران بالقوه خود را هدف بگیرید، این یعنی این ابزار به شما کمک می‌کند تا کاربرانی که ارزش بیشتری برای برند شما قائل می‌شوند یا تمایل بیشتری برای شناخت شما دارند را به‌سوی کسب‌وکار خود جذب کنید. در واقع کاری که آئودنس می‌کند این است که داده‌هایی از کاربران در شبکه‌]ای اجتماعی به شما ارائه می‌کند تا بتوانید براساس ویژگی‌های کاربرانتان و شناختی که از آنها دارید کمپین‌های تبلیغاتی را اجرا کنید.

ابزارهای SMM: هوت‌سویت (Hootsuite)

Hootsuite یکی از مشهورترین ابزارهای دیجیتال مارکتینگ در حوزه بازاریابی شبکه‌های اجتماعی است. این ابزار هر آنچه را که برای مدیریت شبکه‌های اجتماعی خود لازم دارید برای شما مهیا خواهد کرد. قابلیت‌هایی نظیر ارسال زمان‌دار پست‌ها با هشتگ‌ها، تگ‌ها و مواردی که می‌توانید از قبل تعیین کنید. همچنین قابلیت دسترسی اعضای تیم دیجیتال مارکتینگ به محتوای قابل انتشار و … تنها بخشی از امکانات حرفه‌ای آن است.

هوت‌سوییت به شما کمک می‌کند تا بتوانید رفتار کاربران خود را بررسی کنید، واکنش کاربران را به محتوای منتشرشده زیر نظر بگیرید و همچنین میزان تقریبی برگشت سرمایه را نیز برای شما محاسبه خواهد کرد. این ابزار یکی از پرکاربردترین ابزارهای مدیریت سوشال مدیا بوده که کسب‌وکارهایی زیادی در سراسر جهان از آن برای مدیریت شبکه‌های اجتماعی خود استفاده می‌کنند.

هوت‌سویت

ابزارهای SMM: بوزسومو (Buzzsumo)

سایت Buzzsumo در ایران هم شناخته شده و محبوب است و ابزاری عالی برای دیدن آمارهای شبکه‌های اجتماعی کسب و کار است. عملکرد اصلی و مزیت این سایت، در جمع‌آوری داده‌های ارزشمند و جامع و تحلیل‌هایی‌ست که از عملکرد شما در شبکه‌های اجتماعی ارائه می‌کند.

ابزارهای SMM: برند24 (Brand24)

یکی از کاملترین سایت‌های جهان در زمینه برندینگ، شبکه‌های اجتماعی و ارتباطات با مشتری، سایت Brand24 است. این سایت هر آنچه که شما برای شناخت بهتر رفتار و مکالمات کاربران در فضاهای اجتماعی نیاز دارید، در اختیار شما قرار می‌دهد. همچنین کمک می‌کند آن دسته از کاربرانی که در شبکه‌های اجتماعی بر روی برند شما تاثیرگذاری زیادی دارند را شناسایی کنید.

بهترین ابزارهای ایمیل مارکتینگ

ایمیل مارکتینگ یکی از اجزای جدایی‌ناپذیر بازاریابی دیجیتالی برای کسب‌وکارهای کوچک و بزرگ است. در این نوع بازاریابی، باید کاربران شما در لیست ایمیل شما ثبت‌نام کنند تا در آینده بتوانید برای آنها ایمیل ارسال کنید. سرویس‌های زیادی برای ایمیل مارکتینگ در دسترس هستند. در این مطلب به بهترین ابزارهای دیجیتال مارکتینگ در حوزه بازاریابی ایمیلی اشاره خواهیم کرد. با ادامه مطلب همراه‌مان باشید.

ابزارهای ایمیل مارکتینگ: SendGrid

سندگرید یک ابزار ایمیل مارکتینگ بوده که با آن می‌توانید بدون نیاز به دانش برنامه‌نویسی و به آسانی هر چه تمام فقط با کشیدن و رها کردن عناصر، ایمیل‌هایتان را طراحی کنید و یا اگر دانش برنامه‌نویسی دارید از آن نیز برای طراحی ایمیل استفاده کنید. همچنین علاوه بر طراحی آسان ایمیل، می‌توانید عملکرد و واکنش کاربران به ایمیل‌های ارسالی را تجزیه‌وتحلیل کرده تا کمپین‌های آینده‌تان را با بازدهی بیشتری طراحی کنید.

شاید از خودتان بپرسید چرا از بین این همه ابزارهای ایمیل مارکتینگ، ما به معرفی سندگرید پرداخته‌ایم. جواب این است که این سرویس در پلن رایگان به شما اجازه می‌دهید تا روزانه بتوانید 100 ایمیل ارسال کنید بدون اینکه نگران اتمام بازه زمانی پلن رایگان خود باشید. اگر می‌خواهید ایمیل‌های بیشتری ارسال کنید برای مثال تا 100 هزار ایمیل در ماه، باید از دیگر پلن‌ها استفاده کنید که قیمت آنها از 14.95 دلار در ماه شروع می‌شود و با افزایش ایمیل‌های ارسالی، قیمت نیز افزایش می‌یابد. البته بعضی امکانات در بعضی پلن‌ها در دسترس نیستند.

SendGrid

ابزارهای ایمیل مارکتینگ: Lemlist

لملیست تمرکز اصلی خود را روی فرایند تحویل ایمیل به کاربر گذاشته است. به این صورت که بهترین زمان برای ارسال به مخاطب را به شما پیشنهاد داده تا بیشترین نرخ بازشدن ایمیل و کلیک را داشته باشید. از این نظر، لملیست یکی از بهترین ابزارهای ایمیل مارکتینگ برای افزایش بازدهی کمپین‌های فعلی شما خواهد بود.

یکی از ویژگی‌های بی‌نظیر لملیست امکان ارسال ایمیل‌های شخصی‌سازی‌شده برای کاربران است. معمولاً کاربران واکنش بهتری به ایمیل‌های شخصی‌سازی‌شده نشان می‌دهند و این امکان می‌تواند کاربران لیست ایمیل شما را به انجام واکنش در قبال ایمیل دریافتی تشویق کند.

ابزارهای ایمیل مارکتینگ: Moosend

موسند یکی از کاربرپسندترین و البته مقرون‌به‌صرفه‌ترین ابزارهای ایمیل مارکتینگ است که به افزایش لیست ایمیل کاربرانی که ثبت‌نام کرده‌اند کمک خواهد کرد. طراحی کمپین بدون نیاز به دانش برنامه‌نویسی، امکان تجزیه و تجلیل آسان گزارشات از جمله دیگر امکانات این ابزار است. از دیگر قابلیت‌های موسند می‌تواند به قابلیت طراحی لندینگ‌ پیج یا صفحه فرود اشاره کرد که در آن می‌توانید به کاربران موبایل خود، صفحه پاپ‌آپ نشان دهید و یا در طراحی خود از تایمر استفاده کنید، البته این امکان برای کاربرانی فعال است که هزینه‌ای پرداخت کرده باشند.

از جمله دیگر امکانات موسند می‌تواند به مواردی مانند: ویرایشگر ایمیل با قابلیت کشیدن و رها کردن عناصر، تجزیه‌وتحلیل داده‌ها، اجرای تست‌های A/B و قابلیت دسته‌بندی‌کردن لیست اشاره کرد. البته این ابزار ایمیل مارکتینگ قابلیت‌های دیگری را برای صاحبین کسب‌وکارها مانند امکان شخصی‌سازی پیشرفته، پیشنهاد محصول به کاربر و … ارائه می‌کند.

ابزارهای ایمیل مارکتینگ: GetResponse

سایت معروف و معتبر GetResponse امکاناتی بسیار فراتر از ایمیل مارکتینگ ارائه کرده اما در اینجا، این سایت را به عنوان یکی از گزینه‌های بسیار خوب در حوزه ایمیل مارکتینگ معرفی می‌کنیم. امکانات این سایت، به جز بحث ارسال و مدیریت و تحلیل ایمیل‌ها (که جز امکانات اولیه هستند)، طراحی صفحه فرود، بازاریابی خودکار، پاسخگویی خودکار با ایمیل و … را به همراه تحلیل‌های قوی و امکان ساخت سفر مشتری و … را فراهم کرده است.

بهترین ابزارهای بازاریابی محتوایی

محتوا یکی از بهترین روش‌ها برای جذب کاربران و تبدیل آنها به مخاطبین یا مشتریان وفادار است. روند کار خیلی ساده اما فرایند آن زمان‌بر است که البته ارزشش را دارد؛ چون امروزه کاربران عاشق برندهایی هستند که نیاز آنها را پیرامون سؤالاتی که در ذهن دارند برطرف می‌کنند. این سؤال می‌تواند راهنمای خرید محصول و یا هر چیز دیگری باشد که کاربر به آن نیاز دارد و محتوای آن با زمینه وبسایت شما هم‌سو است. شما محتوای مورد نیاز کاربر را تولید می‌کنید، کاربر سؤال یا نیاز خود به محتوا را برطرف کرده و با خدمات یا محصولاتی که ارائه می‌کنید آشنا می‌شود. در واقع باید گفت کاربر یا برای خرید به وبسایت شما مراجعه می‌کند یا برای محتوای مورد نیاز خود؛ بنابراین محتوا مانند یک راه میان‌بر اضافی میان شما و کاربرانی است که می‌توانند به مشتریان بالقوه شما بدل شوند. به دلیل اهمیت بسیار بالای محتوا هم برای کاربران هم برای کسب‌وکارها، آشنایی با ابزارهای تولید و انتشار محتوا بسیار اهمیت دارد. تقریباً هر کسب‌وکاری بدون محتوا در آینده‌ای نزدیک از بین می‌رود. ابزارهای دیجیتال مارکتینگ در حوزه بازاریابی محتوایی در لیست ما شامل موارد زیر می‌شوند:

ابزارهای محتوا: وردپرس

وردپرس یکی از مشهورترین و در حین حال پرکاربردترین سیستم‌های مدیریت محتوا در جهان است. وردپرس به شما کمک می‌کند بدون نیاز به دانش برنامه‌نویسی بتوانید وبسایت خود را راه‌اندازی کرده و محصولات خود را در کنار محتوای اختصاصی خودتان به کاربران عرضه کنید. وردپرس یکی از بهترین و مورد استقبال‌ترین سیستم‌های مدیریت محتوا است که به راه‌اندازی وبسایت‌های زیادی کمک کرده است؛ به همین دلیل به عنوان برترین ابزار انتشار محتوا در نظر گرفته شده است.

ابزارهای محتوا: Smartling

اسمارتینگ یک ابزار دیجیتال مارکتینگ محتوایی با ترجمه انسانی است که با سریع‌ترین روش ممکن، به شما کمک می‌کند تا محتوا را به هر زبانی منتشر کنید. این ابزار مناسب کسب‌وکارها یا وب‌سایت‌هایی است که قصد دارند به کاربران سایر کشورها نیز خدمتی ارائه کنند و یا اینکه قصد فروش بین‌المللی را دارند.

ابزارهای محتوا: Trello

ترللو یک سیستم مدیریت پروژه است که با آن می‌توانید پروژه‌های تولید و انتشار محتوا را با تیم خود مدیریت کنید. در واقع ترللو یک ابزار است که در آن اعضای تیم یک کسب‌وکار می‌توانند پروژه‌هایشان را با همدیگر به اشتراک گذاشته و فرایند تکمیل پروژه را روی آن مشاهده کنند. این یعنی ترللو به شما کمک می‌کند تا فرآیند بازاریابی محتوایی مورد نظرتان را به آسانی مدیریت و سازماندهی کرده و اعضای تیم می‌توانند از روند تولید محتوا تا زمان انتشار آن آگاهی یابند.

ابزارهای محتوا: Creatopy

طراحی انواع محتوای گرافیکی و حتی ویدئویی به صورت آنلاین و بدون نیاز به هیچگونه دانش فنی طراحی امکان‌پذیر است. تعداد این ابزارها بسیار زیاد است و در اینجا فقط به معرفی سایت Creatopy می‌پردازیم. این سایت، عملکرد و امکاناتی مشابه سایت معروف Canva دارد و یکی از گزینه‌های عالی برای بخش تولید محتوا و بازاریابی کسب و کارها در زمینه انواع محتوای خلاقانه گرافیکی می‌باشد.

Creatopy 

بهترین ابزارهای تحلیل داده

تحلیل داده‌های کمپین‌های تبلیغاتی به کسب‌وکار شما کمک خواهد کرد تا شناخت کافی از رفتار کاربران خود داشته باشید و متناسب با این شناخت، استراتژی بازاریابی کسب‌وکار خود را پیش ببرید. به‌منظور تجزیه‌وتحلیل داده‌های کاربران نیازمند استفاده از ابزارهای دیجیتال مارکتینگ مربوط به این بخش هستید. در ادامه بهترین ابزارهای دیجیتال مارکتینگ برای تجزیه و تحلیل داده را خواهیم آورد.

ابزارهای تحلیل داده: گوگل آنالیتیکس

یکی از بهترین و در حین حال قدرتمندترین ابزارهای دیجیتال مارکتینگ در حوزه جمع‌آوری و تحلیل داده، گوگل آنالیتیکس است. اولین کاری که باید بعد از راه‌اندازی وبسایت انجام دهید، راه‌اندازی گوگل آنالتیکس است. برای انجام این کار، فقط باید کدی که گوگل آنالتیکس به شما می‌دهد را به وبسایت خود اضافه کرده و سپس رفتارهای کاربرانی که از وبسایت شما بازدید می‌کنند را مشاهده و تحلیل کنید.

گوگل آنالتیکس را می‌توان یک چاقوی سوئیسی در دیجیتال مارکتینگ دانست، چون یک ابزار مفید و کاربردی با قابلیت‌های فراوان است. برای مثال شما می‌توانید ببینید چه صفحاتی در بین کاربران محبوب هستند، چه کلمات کلیدی کاربران بیشتری را به وبسایت شما آورده‌اند، در چه زمان و ساعت‌هایی کاربران از وبسایت شما بازدید کرده‌اند، ترافیک ورودی شما بیشتر از چه طریقی بوده است و… اگر تا به امروز گوگل آنالتیکس را روی وبسایت خود راه‌اندازی نکرده‌اید، فوراً این کار را بکنید تا به داده‌های حیاتی از کاربران خود دسترسی پیدا کنید.

گوگل آنالیتیکس چیست

ابزارهای تحلیل داده: Kissmetrics

کیس‌متریکس یکی دیگر از سرویس‌های تحلیل داده کاربران است که خود را یک ابزار پیشرفته و حرفه‌ای دیجیتال مارکتینگ معرفی می‌کند. کیس‌متریکس از این نظر با گوگل آنالتیکس تفاوت دارد که برخلاف گوگل آنالتیکس، به داده کاربر واقعی وابسته است نه بازدیدها. همچنین شما می‌توانید تمام رفتار کاربر را به‌محض ورود به وبسایت زیر نظر بگیرید تا با بررسی رفتارهای کاربران وبسایت خود بتوانید نقاط ضعف و قوت طراحی وبسایت و دیگر موارد را بررسی کنید. تمام امکانات مورد نیاز برای تجزیه‌ و تحلیل کاربر ورودی به وبسایت با کیس‌متریکس در دستان شما خواهد بود. همچنین در صورت نیاز به بخش پشتیبانی، می‌توانید سؤال یا درخواست خود را با تیم پشتیبانی مطرح کنید.

ابزارهای تحلیل داده: بخش آنالیتیکس شبکه‌های اجتماعی

تقریباً هر شبکه اجتماعی، قسمتی را برای تحلیل کاربرانی که شما را دنبال می‌کنند دارد. با استفاده از این تحلیل‌ها می‌توانید ببینید که پست‌های شما چقدر مورد استفاده قرار گرفته‌اند و در کل روند کلی پیج یا کانال شما به چه شکل است. برای مثال در تلگرام می‌توانید میزان به‌اشتراک‌گذاری و دیده‌شدن و … پست‌ها را توسط کاربران در بخش تحلیل کانال مشاهده کنید که البته زمانی این گزینه برای شما فعال می‌شود که کاربران کانال از مرز 1000 نفر گذر کرده باشند.

در اینستاگرام هم و در بخش اینسایت اینستاگرام می‌توانید اطلاعاتی درباره جنسیت، موقعیت، بازه سنی و … درباره کاربرانی که پیج شما را دنبال کرده‌اند را مشاهده کنید. این داده‌ها به شما کمک می‌کنند تا با شناخت کافی از کاربرانتان، محتوای بهتری برای افزایش اعتماد، دانش و یا حتی افزایش فروش کاربران خود طراحی کنید.

ریچ اینستاگرام

بهترین ابزارهای دیجیتال مارکتینگ بهینه‌سازی نرخ تبدیل

افزایش نرخ تبدیل کمپین‌های دیجیتال مارکتینگ همیشه یکی از اهداف اصلی هر کسب‌وکاری است در واقع نرخ تبدیل به زبان ساده یعنی از تعداد بازدیدکنندگانی که وارد سایت شما شدند، چند نفر آنها (چند درصد) عمل مورد نظر شما را انجام دادند (خرید، عضویت، دانلود و …). شما می‌توانید با انجام تکنیک‌هایی نرخ تبدیل را افزایش دهید؛ یعنی مشتریان بیشتری را متقاعد کنید که عمل مورد نظر شما را انجام دهند.

در کسب‌وکارهای اینترنتی هدف بهینه‌سازی نرخ تبدیل، متقاعد کردن هر چه بیشتر کاربران برای انجام عمل مورد نظر در سایت است. سپس فرایند فروش یا تبلیغ محصول و نمایش محتوا و هر چیزی که کاربر به دنبال آن است در ادامه آن شروع می‌شود. تا زمانی که نرخ تبدیل شما افزایش نیابد، کمپین‌های بازاریابی، نتیجه دلخواهتان را نخواهند داشت.

بعضی اوقات تغییر رنگ دکمه‌ای که از کاربر می‌خواهد تا اقدامی را انجام دهد، می‌تواند باعث افزایش نرخ تبدیل و یا حتی کاهش نرخ پرش (یعنی کاربران به محض ورود به صفحه‌ای از وبسایت شما، آن را ترک کنند) کاربران شود. ابزارهای دیجیتال مارکتینگ این حوزه به کسب‌وکارها کمک می‌کنند تا میزان نرخ تبدیل را به بالاترین حد مورد نظر برسانند.

ابزارهای نرخ تبدیل: Unbounce

ان‌باونس همان‌طور که از نام آن نیز مشخص است، هدف خود را کاهش نرخ پرش کاربران قرار داده است. این ابزار به شما کمک می‌کند تا صفحه‌های فرود خود را با آن طراحی کنید و با اجرای تست‌های A/B به تجزیه‌وتحلیل دقیق رفتار کاربر در صفحات فرود بپردازید؛ همچنین می‌توانید بفهمید که کال‌تو اکشن‌های (فراخوانی به عمل) برگه و یا دیگر عناصر موجود به چه اندازه مؤثر بوده‌اند. نیازی نیست برای کار با این ابزار، یک طراح یا برنامه‌نویس باشید، می‌توانید از الگوهای آماده در وبسایت استفاده کنید و صفحات فرود خود را مطابق میلتان تغییر دهید.

ابزارهای نرخ تبدیل: Optimizely

اپتیمایزلی یکی از ابزارهای دیجیتال مارکتینگ حوزه بهینه‌سازی نرخ تبدیل بوده که به شما کمک می‌کند تا لندینگ پیچ‌های دلخواهتان را طراحی کرده و انواع تست را روی بازدیدکنندگان صفحه پیاده‌سازی کنید. اپتیمایزلی به افزایش نرخ تعامل کاربران با وبسایت کمک می‌کند و می‌توانید با انجام آزمایشاتی، از اثربخشی کمپین‌ها یا لندینگ‌پیج‌های خود مطمئن شوید.

ابزارهای نرخ تبدیل: Hotjar

هاتجار یک ابزار فوق‌العاده قوی برای تحلیل رفتار کاربران در زمان کار با وبسایت شما است. با این ابزار کارآمد می‌توانید ببینید کدام قسمت از وبسایت شما بیشتر از طرف کاربران مورد استقبال واقع شده است. رفتار کاربر به محض ورود به وبسایت شما با هاتجار ضبط شده و می‌توانید با مشاهده نقشه عملکرد کاربران، نقاط ضعف و قوت طراحی کاربری و تجربه کاربری وبسایت خود را پیدا کنید.

نقشه حرارتی سایت
تحلیل نقشه حرارتی سایت در هاتجار

تحلیل‌های هاتجار به شما کمک می‌کند تا دلایل اصلی کاهش و یا افزایش نرخ تبدیل را پیدا کنید. برای مثال بعضی اوقات از کاربر می‌خواهید تا عملی را انجام دهد (مثلاً در انتهای مقالات، از کاربر می‌خواهید تا در لیست ایمیلتان ثبت‌نام کند) اما با هاتجار متوجه می‌شوید که دکمه اقدام به عمل توجه درصد کمی از کاربران را به خود معطوف کرده است، این یعنی نرخ تبدیل آن کم است. اقداماتی که می‌توانید انجام دهید می‌تواند شامل تغییر رنگ دکمه و یا تغییر محل نمایش‌دهنده متن باشد. البته سرعت وبسایت و در کل محتوای وبسایت در رفتار کاربر نقش مهمی را ایفا می‌کند. اما در کل هاتجار به کمک گزارش نقشه حرارتی سایت، نقشه اسکرول سایت و… کمک می‌کند تا بفهمید کدام قسمت از وبسایت بیشتر از همه، توجه کاربران را به خود معطوف کرده است.

سایر ابزارهای دیجیتال مارکتینگ

همانطور که در ابتدای مقاله اشاره کردیم، برای هر حوزه دیجیتال مارکتینگ، چندین ابزار کارآمد با طیف گسترده‌ای از امکانات وجود دارد و هر چه جلوتر می‌رویم، بر تعداد و تنوع این ابزارها افزوده می‌شود. در ادامه، تعداد دیگری از این ابزارها که در دسته‌بندی‌های بالا قرار نمی‌گرفتند را آورده‌ایم.

جمع‌بندی

ابزارهای دیجیتال مارکتینگ به کسب‌وکارها و صاحبان وب‌سایت‌ها کمک می‌کنند تا در کمترین زمان و با صرف کمترین هزینه در مقایسه با روش‌های دستی مدیریت بازاریابی و کمپین‌های تبلیغاتی، اثربخشی فعالیت‌های خود را به میزان قابل توجهی افزایش دهند. برای اینکه بفهمید کدام یک از ابزارهای بالا می‌تواند برای شما مفید باشد، می‌توانید مدتی از پلن رایگان آنها استفاده کنید و یا پلن‌های ارزان‌ قیمت را برای بررسی آنها خریداری کنید. البته بعضی از ابزارها مانند گوگل آنالیتیکس رایگان هستند. در پایان باید گفت که کسب‌وکارهای امروزی نیازمند استفاده درست از ابزارهای دیجیتال مارکتینگ مورد نیاز خود هستند؛ چون امکاناتی که این ابزارها برای آنها فراهم می‌آورند در قبال هزینه‌ای کمتر در مقایسه با روش سنتی بسیار باارزش بوده و به آنها کمک می‌کنند تا کاربران خود را بهتر بشناسند و البته به هدف اصلی خود که افزایش فروش و برندسازی در کنار رضایت کاربران‌شان است، دست پیدا کنند.

بر اساس رای 18 نفر
آیا این مطلب برای شما مفید بود؟
شما قبلا رای داده‌اید!
اگر بازخوردی درباره این مطلب دارید یا پرسشی دارید که بدون پاسخ مانده است، آن را از طریق بخش نظرات مطرح کنید.

استراتژیست دیجیتال مارکتینگ و عاشق مطالعه و نوشتن.

نظر شما چیست؟

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.