احتمالا اولین کسانی که اولین گوشی‌های ساخته شده توسط بشر را خریدند، روحشان هم خبر نداشت که قرار است این ماشینی شدن تا چه اندازه‌ای پیش برود و همه دنیا را در بربگیرد. یقینا افرادی که صد سال پیش زندگی می‌کردند، اگر اکنون در قید حیات بودند و می‌دیدند که جهان چگونه سرزمین تکنولوژی را فتح کرده است، حسابی شگفت‌زده می‌شدند.

اگر شما هم کمی عمیق‌تر به دوروبرتان نگاه کنید، می‌بینید که تکنولوژی چگونه همه جنبه‌های مختلف زندگی انسان‌ها را در برگرفته و تحت تاثیر قرار داده است. در واقع، در عصر ارتباطات، زمانی که شبکه‌های اجتماعی تقریبا به یکی از مهم‌ترین و اساسی‌ترین راه‌های ارتباطی بین انسان‌ها تبدیل شده‌اند، می‌توانید به چشم خود تاثیر شگرف اینستاگرام، واتساپ، تلگرام، تیک‌تاک، یوتیوب و دیگر پلتفرم‌های مجازی را احساس کنید. فضای مجازی، علی الخصوص اپلیکیشن محبوب و پرطرفدار اینستاگرام، نه تنها جنبه‌های فردی زندگی ما را دگرگون کرده، بلکه بر جنبه‌های اجتماعی زندگی افراد هم تاثیرات محسوسی داشته است که نمی‌توان آنها را نادیده گرفت.

در حقیقت سوشال مدیا یا همان شبکه‌های اجتماعی توانسته‌اند در مدت اندکی، آن‌قدر در دل مردم جا باز کنند که حالا، صنایع مختلف از جمله صنعت موسیقی، برای دیده شدن به این پلتفرم‌های مجازی احتیاج دارد. در یک کلام، موفقیت افراد در صنعت موسیقی، تا حد بسیار زیادی به دیده شدن آنها در رسانه‌های اجتماعی، به ویژه اینستاگرام، گره خورده است. در نتیجه، اگر کسی می‌خواهد موزیکش شنیده شود و در صنعت موسیقی به جایی برسد، باید ابتدا جایگاه خود را در میان موزیک‌های ترند شده در اینستاگرام پیدا کند تا بتواند از این راه، حسابی معروف شود. این موزیک‌های ترند شده که در فضای مجازی دست به دست می‌شوند، دقیقا از کجا می‌آیند؟ چگونه می‌توان آنها را پیدا کرد و چطور می‌شود با موج موسیقی‌های ترند شده همراه شد؟

ترند موزیک
موسیقی ترند در اینستاگرام

اگر شما هم عاشق موزیک‌هایی هستید که در اینستاگرام ترند می‌شوند یا دوست دارید از آنها به نفع خودتان استفاده کنید تا سوار بر این موج، حسابی دیده شوید و پیجتان را بالا بکشید، بهتر است این مقاله را از دست ندهید. این موزیک‌های ترند و پرطرفدار را در کجای اینستاگرام می‌توان پیدا کرد؟ چگونه می‌توان فهمید که کدام یک از آنها قرار است حسابی ترند شود و بر سر زبان‌ها بیفتد؟ چگونه می‌توان از این آهنگ‌ها برای بالا بردن پیجتان کمک بگیرید؟ اگر می‌خواهید هرچه سریع‌تر پاسخ این سوال‌ها را پیدا کنید، به شما پیشنهاد می‌کنم که حتما تا انتهای این مقاله از آکادمی کاپریلا با ما همراه شوید و به‌هیچ‌وجه این مطلب را از دست ندهید.

ترند چیست؟

قبل از اینکه بحث اصلی را شروع کنیم و درباره موزیک‌هایی که در اینستاگرام ترند می‌شوند، صحبت کنیم، بهتر است شما را با مفهوم ترند آشنا کنیم تا کاملا در جریان قرار بگیرید که قضیه از چه قرار است. احتمالا بارها این کلمه را شنیده‌اید و حالا کنجکاو شده‌اید تا ببینید ترند چه معنایی دارد. اگر بخواهیم خیلی ساده توضیح بدهیم، ترند همان مد است! وقتی می‌پرسیم چه چیزهایی در سال 2022 ترند است، منظورمان این است که در سال 2022 چه چیزهایی بیشتر از همه مد هستند. اگر دقت کرده باشید، گفتیم در سال 2022! این یعنی ترندها، مختص به یک بازه زمانی خاص هستند و بعد از آن، یک جورایی از مد می‌افتند و قدیمی می‌شوند.

راستی! این‌طوری نیست که برای پیدا کردن ترندها، لازم باشد به مغازه ترند فروشی بروید! شما به هر طرف که نگاه کنید، می‌توانید ترندها را ببینید. جالب نیست؟ می‌پرسید چگونه؟ خب همین الان کمد لباس‌هایتان را باز کنید، نگاهی به لباس‌هایی که در کمدتان چیده‌اید، بیندازید. جدیدترین لباس‌هایی که خریده‌اید، چقدر با لباس‌های قدیمی که در کمد دارید، فرق می‌کنند؟ فرق آنها زمین تا آسمان است، نه؟ لباس‌های 2 سال پیش شما، دیگر مدلشان قدیمی و از مد افتاده شده و لباس‌های جدیدتان، طرح و رنگ‌هایی دارند که بیشتر مردم، الان آن شکلی لباس می‌پوشند. مثلا ممکن است در کمدتان چند لباس با رنگ بنفش پیدا کنید، چون این رنگ در سال 2022 خیلی ترند شده و حتما می‌شود در کمد کسانی که به مد و ترندها علاقه دارند، مانتو یا شال یا کیف و کفش بنفش پیدا کرد. حالا متوجه شده‌اید که ترند یعنی چه؟

ترند
موزیک ترند اینستاگرام

البته، این‌طوری نیست که وقتی از ترند و مد حرف می‌زنیم، منظورمان فقط لباس باشد. به دور و بر خودتان نگاهی بیندازید، چه چیزهایی می‌بینید؟ فرشی که زیر پایتان است، یخچال و ماشین لباس‌شویی که از آن استفاده می‌کنید، دکوراسیون خانه‌تان، همه و همه، از ترندهایی که وجود دارند پیروی می‌کنند.

حالا بیایید از دنیای واقعی کمی فاصله بگیریم و ببینیم در فضای مجازی چه خبر است. خب، به نظرتان در اینستاگرام که گل سر سبد سوشال مدیا است، چه می‌گذرد؟ همان‌طور که کمی قبل‌تر اشاره کردیم، ترندها همه جا هستند و خب اینستاگرام، با چیزی حدود 500 میلیون کاربر فعال در روز هم از این قاعده مستثنا نیست. وقتی صحبت از اینستاگرام و ترندهایش می‌شود، باید یک حقیقت را آویزه گوشمان بکنیم: “تنها چیز ثابت در اینستاگرام، تغییر است.”

خب احتمالا همه ما این حقیقت را می‌دانیم که هر روز، سروکله چیزهای جدیدی در اینستاگرام پیدا می‌شود و یک‌سری از چیزها هم به دست فراموشی سپرده می‌شوند. مثلا خیلی اتفاقی، اهنگ خاصی در اینستاگرام معروف می‌شود و همه با ان آهنگ دابسمش درست می‌کنند. اینکه چه موزیک‌هایی ترند می‌شوند و اینکه چگونه این آهنگ را پیدا کنیم، بحث اصلی ما در این مقاله است که در ادامه، به‌طور کامل به آن می‌پردازیم.

پیشنهاد آموزشی مرتبط:
  • مطلب آموزشی اینفلوئنسر چیست و چه تفاوتی با بلاگر دارد؟ —برای مطالعه این مطلب کلیک کنید(+)
  • مطلب آموزشی چگونه بلاگر موفقی شویم؟ —برای مطالعه این مطلب کلیک کنید(+)
  • مطلب آموزشی این ترندهای اینستاگرامی هیچ وقت از مد نمی‌افتند! —برای مطالعه این مطلب کلیک کنید(+)
  • دوره آموزش تولید محتوای گرافیکی برای اینستاگرام با کمک پاورپوینت — برای مشاهده این ویدئو کلیک کنید(+)

چگونه بفهمیم که موزیک خاصی در اینستاگرام در حال ترند شدن است؟

در سال‌های اخیر به‌ویژه بعد از شروع همه‌گیری کرونا، تقریبا زندگی همه انسان‌ها بر روی کره زمین دگرگون شد و تحت تاثیر این مسئله قرار گرفت. در دو سالی که به‌دلیل جلوگیری از شیوع کرونا مکان‌های عمومی بسته شده بودند و کنسرت‌ها لغو می‌شدند، مردم چاره‌ای نداشتند جز اینکه بیشتر زمان خود را در خانه بمانند. این اتفاق، رفته رفته باعث شد تا افراد بیشتری به شبکه‌های مجازی بپیوندند و زمان بیشتری را در این پلتفرم‌ها سپری کنند.

کم‌کم فضای مجازی، مخصوصا اینستاگرام، برای مردم تبدیل به پلتفرمی شد که در آن هم کنسرت پخش می‌شد، هم کلاس درس، هم ملاقات‌های کاری در آن برگزار می‌شد و هم خریدهای اینترنتی رونق بیشتری گرفت و به‌تدریج، تجارت که راه خود را از سال‌ها قبل به دنیای مجازی باز کرده بود، به‌واسطه کرونا، جای پای خود را محکم‌تر کرد. در همین راستا، خوانندگانی که استعداد زیادی داشتند ولی هیچ‌وقت نتوانستند آن‌طور که باید و شاید، در عرصه موسیقی خوش بدرخشند، در نهایت فرصتی طلایی به دست آوردند تا با هزینه خیلی کمتر، شانس خود را امتحان و آهنگشان را در اپلیکیشن اینستاگرام پخش کنند.

در این میان، کسانی که واقعا کارشان حرف نداشت، موفق شدند تا خودشان را به مردم بشناسانند و مورد قبول آنها واقع شوند. در نتیجه، خیلی‌ها به‌واسطه اینستاگرام، با بودجه مالی کمتر توانستند محبوبیت زیادی به دست بیاورند و طرفدارنی پیدا کنند و موزیکشان هم در فضای مجازی حسابی ترند شد.

از همه این حرف‌ها که بگذریم، خیلی راحت می‌توان فهمید که کدام موزیک‌ها قرار است در اینستاگرام ترند شوند. برای این کار کافیست به فلشی که در کنار نام خواننده قرار دارد و در عکس زیر نشان داده شده است، نگاهی بیندازید. این فلش، نشان می‌دهد که موزیکی که بر روی reels قرار دارد، هر چه زمان می‌گذرد، توسط کاربران بیشتری دیده می‌شود و به همین دلیل در حال ترند شدن است. برای نمونه، عکس زیر را ببینید.

موزیک ترند
نحوه پیدا کردن موزیک ترند اینستاگرام

شاید جالب باشد این حقیقت را بدانید که دقیقا مشخص نیست اینستاگرام بر چه اساسی و طبق چه معیارهایی، این فلش را در کنار نام خواننده و در بخش پایینی reelsها قرار می‌دهد. یعنی کسی خبر ندارد که اینستاگرام این تصمیم را به چه دلیلی می‌گیرد که مثلا یک آهنگ خاص، در حال ترند شدن است. ولی این‌طور به نظر می‌رسد که همه‌چیز به سرعتی که آن موزیک بین کاربران دست به دست می‌شود، بستگی دارد.

مثلا اینکه در یک ساعت چند بار پلی می‌شود، و چند نفر در این پلتفرم آن اهنگ را گوش می‌دهند. البته کمپانی اینستاگرام هنوز این مسئله را تایید نکرده ولی ما فرض را بر این می‌گیریم که همه‌چیز به شتاب پخش آن موزیک بستگی دارد. بنابراین، اگر یک آهنگ به یک‌باره و به‌طور مداوم پلی یا ذخیره شود، احتمال اینکه اینستاگرام در کنار نام خواننده آن اثر فلش بگذارد، صرف نظر از اینکه آن موزیک قدیمی باشد یا جدید، زیاد است.

پیشنهاد آموزشی مرتبط:
  • مطلب آموزشی نحوه قرار دادن ویدئو طولانی در اینستاگرام — برای مطالعه این مطلب کلیک کنید(+)
  • مطلب آموزشی نحوه قرار دادن ویدئو در اینستاگرام — برای مطالعه این مطلب کلیک کنید(+)
  • دوره آموزش کسب و کار در اینستاگرام — برای مشاهده این ویدئو آموزشی کلیک کنید(+)

چگونه می‌توانیم از موزیک‌های ترند شده برای دیده شدن پیج خودمان استفاده کنیم؟

اینستاگرام مثل یک اقیانوس بزرگ است که اگر موج‌سواری بلد نباشید، در آن غرق می‌شوید. این موج‌ها، ترندهایی هستند که هر از چند گاهی می‌آیند و بعد از مدتی هم ممکن است محو شوند؛ مخصوصا موزیک‌های ترند.

البته ما راجع به پیج‌های معمولی حرف نمی‌زنیم که بیشتر حکم بیننده را دارند. منظورمان پیج‌هایی هستند که می‌خواهند در اینستاگرام دیده شوند و هر روز بیشتر از قبل، مخاطب جذب کنند. اگر شما جزو پیج‌هایی هستید که صرفا برای ارتباط داشتن با دوستانتان یا تماشای لایو افراد مشهور و به‌طورکلی برای سرگرم شدن، در اینستاگرام اکانت ساخته‌اید، بیشتر حکم مصرف‌کننده‌ای را دارید که از امکاناتی که به‌واسطه این ترندها در اختیارتان قرار داده شده، استفاده می‌کنید و از آنها لذت می‌برید.

ولی اگر جزو افرادی هستید که می‌خواهید کسب‌وکارتان در اینستاگرام پیشرفت کند، خودتان معروف و یا بلاگر شوید، می‌خواهید تبلیغ بگیرید و پول در بیاورید و به‌طورکلی، در این فضا فعال هستید، باید خوب بگردید و ببینید که در اینستاگرام چه خبر است و اخیرا چه آهنگ‌هایی ترند شده‌اند. بعد از اینکه ته و تو ماجرا را درآوردید، با کمک گرفتن از این آهنگ‌ها، می‌توانید کاری کنید تا همیشه پیجتان کلی بازدید بخورد، هر روز مخاطبان جدید به صفحه‌تان اضافه شود و تعامل پیجتان بالا برود.

حالا سوالی که به وجود می‌آید، این است که آیا قوانین سخت‌گیرانه اینستاگرام در رابطه با رعایت حقوق کپی رایت (copy right) مانع این می‌شود که کاربران از موزیک‌های ترند برای بالا کشیدن پیج خود کمک بگیرند یا خیر؟

البته این مشکل بیشتر دامن پیج‌های بیزینسی یا همان تجاری را می‌گیرد. هرچند، نمی‌توان رعایت حقوق خواننده یک اثر را، چه ترند باشد چه نباشد، مشکل نامید. در واقع اینستاگرام صرفا قصد دارد که کار درست را انجام بدهد و به حقوق خواننده موزیک موردنظر احترام بگذارد تا حق این افراد پایمال نشود. اگر از موزیک شخص دیگری در پست‌های خود استفاده کنید، عواقب چندان خوشی انتظارتان را نمی‌کشد.

الگوریتم اینستاگرام بسیار هوشمندانه عمل می‌کند و اگر بدون اجازه صاحب اصلی اثر و بدون credit دادن به او در کپشن، موزیک او را به اشتراک بگذارید و خدای نکرده ربات‌های این اپلیکیشن، مچ شما را در حین ارتکاب به چنین عمل زشتی بگیرند، صد درصد reels که پست گذاشته‌اید، توسط اینستاگرام حذف می‌شود. تازه این که چیزی نیست و نهایت لطف اینستاگرام را به شما می‌رساند. چون گاهی پیش می‌آید که اینستاگرام از دنده چپ بیدار شده باشد و خیلی خشن‌تر از این حرف‌ها با کاربران برخورد کرده و کلا، پیج آنها را از صفحه روزگار پاک کرده باشد!

پس، اگر پیجتان را دوست دارید و دلتان نمی‌خواهد سر این مسائل پیش پا افتاده، آن را از دست بدهید، بهتر است هم از خواننده موزیک موردنظرتان را برای به اشتراک گذاشتن آهنگش اجازه بگیرید و هم در کپشنی که می‌نویسید، به او اعتبار یا اصطلاحا credit بدهید.

همان‌طور که یکی دو خط بالاتر به این موضوع اشاره کرده‌ایم، این مشکل بیشتر برای پیج‌های کاری پیش می‌آید. یعنی اگر پیجتان private یا شخصی است، و یا اگر پیجتان public یا همان عمومی ولی از نوع creator است، مشکل چندانی از جهت دسترسی به موزیک‌هایی که در کتابخانه اینستاگرام وجود دارد، نخواهید داشت. همچنین می‌توانید آزادانه از هر موزیکی که دوست دارید، بدون هیچ مشکلی، در reels های خود استفاده کنید.

ولی اگر پیجتان بیزینسی باشد، احتمالا در هنگام استفاده از موزیک‌هایی که در کتابخانه موسیقی اینستاگرام قرار دارند، کمی به مشکل برمی‌خورید. در واقع، پیج‌های بیزینسی در هنگام استفاده از موزیک در reels های خود، با چالش روبه‌رو می‌شوند و حتی گاهی از طرف اینستاگرام ارور This sound isn’t licensed for commercial use را دریافت می‌کنند. این ارور به آن معنا است که شما مجوز استفاده از موزیک موردنظرتان را به منظور تبلیغ پبج خود ندارید و برای استفاده از آن آهنگ خاص در پستتان، به اجازه خواننده آن اثر احتیاج دارید.

البته ما راه میان‌بری بلد هستیم که می‌توانید به کمک آن، این قوانین سخت‌گیرانه را کم‌وبیش دور بزنید. نکته‌ای که باید به خاطر بسپارید و در چنین شرایطی از آن استفاده کنید، این است که نباید ازآهنگ‌هایی که برچسب original music دارند، استفاده کنید. این به آن معنا است که به غیر از آهنگ‌هایی که تگ original music دارند، هنوز هم هزاران و یا حتی میلیون‌ها آهنگ وجود دارد که به آنها دسترسی دارید و می‌توانید بدون هیچ مشکلی از این آهنگ‌ها استفاده کنید.

در ادامه، با چهار روش کاربردی آشنا می‌شویم که به شما این امکان را می‌دهد تا از آهنگ‌های ترند شده را پیدا و از آنها در reelsهای خود استفاده کنید تا از این طریق پیج خود را بالا بکشید و بیشتر دیده شوید.

پیشنهاد آموزشی مرتبط:
  • آموزش راه اندازی کسب و کار در اینستاگرام —برای مشاهده این ویدئو آموزشی کلیک کنید(+)
  • آموزش تولید محتوای گرافیکی با نرم‌افزار پاورپوینت اینستاگرام (آموزش ساخت قالب مخصوص پست و استوری اینستا) — برای مشاهده این ویدئو کلیک کنید(+)
  • آموزش ویدئویی هر آنچه که باید در خصوص بازاریابی در اینستاگرام بدانیم — برای مشاهده این ویدئو کلیک کنید(+)
  • آموزش ویدئویی اپلیکیشن و سایت کانوا Canva برای طراحی پست و استوری برای مشاهده این ویدئو آموزشی کلیک کنید(+)
  • آموزش کورل ویژه اینستاگرام برای کسانی که می‌خواهند حرفه‌ای باشند برای مشاهده این ویدئو آموزشی کلیک کنید(+)
  • آموزش مبتدی کورل برای تدوین و میکس ویدیو برای مشاهده این ویدئو آموزشی کلیک کنید(+)

چهار روش آسان برای پیدا کردن موزیک‌های ترند شده در اینستاگرام

احتمالا بعد از مطالعه مطالب بالا، علامت سوال بزرگی برایتان به وجود آمده است که چطور می‌شود این آهنگ‌های معروف را پیدا کرد و با ترندهای اینستاگرامی همراه شد. اگر درباره این موضوع کنجکاو هستید، بهتر است ادامه این مطلب را به دقت بخوانید، چون قرار است چهار روش آسان را که به شما کمک می‌کند تا موزیک‌های ترند شده را خیلی راحت پیدا کنید، آموزش بدهیم.

روش اول: reelsهایی که در فید اینستاگرامتان ظاهر می‌شوند را با دقت بیشتری نگاه کنید.

اگر جزو آن دسته از کاربرانی هستید که وقت زیادی را در اینستاگرام می‌گذرانید و پست‌های و reelsها را تماشا می‌کنید، یک راهکار جالب برایتان دارم. حالا دارید وقت می‌گذارید و reelsها را نگاه می‌کنید، چرا با دقت بیشتری این کار را انجام ندهید؟ یعنی بهتر نیست دقت بیشتری به خرج دهید و با حواس جمع‌تری موزیک‌هایی که روی reelsها قرار داده شده است را گوش کنید تا آنهایی که ترند هستند را پیدا کنید؟ برای این کار فقط باید reelsها را خیلی دقیق‌تر از همیشه تماشا کنید تا ببینید که آیا در قسمت پایینی آن، فلشی رو به بالایی که قبلا از آن صحبت کرده‌ایم وجود دارد یا خیر.

خب حالا فرض کنید که داشتید reelsها را بالا پایین می‌کردید و در میان آنها، پستی دیدید که آهنگ جذابی داشت که در کنار نام خواننده آن موزیک، فلش رو بالا قرار داشت، باید دقیقا چکار کنید؟

در این شرایط، تنها کاری که باید انجام بدهید، این است که بر روی اسم موزیک که در کنار فلش قرار دارد، کلیک کنید. با کلیک بر روی آهنگی که اینستاگرام می‌گوید در حال ترند شدن است، مانند عکس زیر به صفحه جدیدی منتقل می‌شوید. در این صفحه، می‌توانید ببینید که موزیک موردنظرتان را چند نفر در reelsهای خود استفاده کرده‌اند، هر کدام از آن reelsها چقدر ویو خورده است و همچنین تمام reelsهایی که با آن موزیک ساخته شده بود را به‌صورت یک‌جا ببینید. خیلی خفن است مگر نه؟

برای نمونه می‌تونید نگاهی به عکس زیر بیندازید.

موزیک ترند
موزیک ترند ریلز اینستاگرام

همان‌طور که در عکس بالا می‌بینید، بعد از اینکه به صفحه جدید منتقل می‌شوید، دو گزینه، یکی در بالای صفحه و یکی در پایین صفحه می‌بینید که هر دوی آنها کاربردی هستند.

گزینه‌ای که در پایین صفحه قرار دارد، گزینه use audio است که وقتی باید روی آن کلیک کنید که آماده ساختن reels با آن موزیک هستید و می‌دانید که قرار است چه ویدئویی ضبط کنید و به اشتراک بگذارید. پس اگر آماده نیستید، بر روی گزینه use audio کلیک نکنید. در عوض، اگر آماده ضبط ویدئو نیستید، می‌توانید بر روی گزینه save audio که در بالای صفحه قرار دارد، کلیک کنید تا آهنگ موردنظرتان ذخیره شود. این‌طوری می‌توانید هر زمانی که آماده بودید، به سراغ موزیک موردنظرتان که قبلا آن را ذخیره کرده‌اید، بروید و از آن در ساختن reels استفاده کنید.

روش دوم: از گزارشی که اینستاگرام به‌صورت هفتگی درباره ترندها می‌فرستند، کمک بگیرید.

قبل از هر چیزی این نکته را به خاطر داشته باشید که این حقه فقط و فقط برای کسانی کارساز است که حساب کاربری آنها creator یا به‌ اصطلاح سازنده باشد. چون اینستاگرام، هر آخر هفته، ترندترین reelsها، یعنی آنهایی که حسابی طرفدار پیدا کرده‌اند را برای اکانت‌هایی که creator هستند، می‌فرستد. در حقیقت این لیست ارزشمند از ترندهای اینستاگرام، فقط در اختیار اکانت‌هایی که creator هستند، قرار می‌دهد. پس اگر حساب کاربری شما از نوع creator نیست، خبر بد این است که متاسفانه از این مزیت محروم هستید و به این لیست دسترسی ندارید.

پس اگر حساب کاربری creator دارید، هر جمعه منتظر لیست تاپ‌ترین و ترندترین reelsها از طرف اینستاگرام باشید.

پیشنهاد آموزشی مرتبط:
  • 22 ایده ناب تولید محتوا برای اینستاگرام — برای مطالعه این مطلب کلیک کنید(+)
  • ایده‌های تولید محتوا در اینستاگرام (ترندها) — برای مطالعه این مطلب کلیک کنید(+)
  • بهترین روش برای تولید محتوا در اینستاگرام چیست؟ — برای مطالعه این مطلب کلیک کنید(+)
  • استراتژی محتوایی چیست؟ — برای مطالعه این مطلب کلیک کنید(+)
  • بازاریابی شبکه های اجتماعی (تکنیک‌های تضمین موفقیت) — برای مطالعه این مطلب کلیک کنید(+)

روش سوم: از تیک‌تاک الهام بگیرید.

حتما تا حالا بارها اسم برنامه تیک‌تاک به گوشتان خورده است. این برنامه، از همان اول به این عظمتی که الان هست، نبود. وقتی که تیک‌تاک کارش را شروع کرد، فقط یک برنامه لب‌خوانی ساده بود که خیلی‌ها، در آن دابسمش‌هایی که گرفته بودند را آپلود می‌کردند. ولی حالا که چند سال از شروع کار تیک‌تاک گذشته، این برنامه آن‌قدر در بین مردم جا افتاده و محبوب شده که دیگر به یک غول رسانه اجتماعی تبدیل شده است. الان می‌شود گفت که این برنامه تا حدی پرطرفدار شده که در پلتفرم‌های دیگر هم نفوذ کرده و چالش‌هایی که در آن ترند می‌شوند را می‌شود در پلتفرم‌های دیگر هم پیدا کرد.

یعنی اگر در اینستاگرام بچرخید، می‌بینید کلی از چالش‌هایی که در تیک‌تاک ترند شده، توسط کاربران اینستاگرام هم اجرا و به اشتراک گذاشته می‌شود که این یعنی راه افتادن یک موج جذاب و سرگرم‌ کننده که می‌تواند فرصت خیلی مناسبی برای کسانی باشد که به دنبال دیده شدن هستند. شاید بگویید که مگر انجام دادن این چالش‌ها و استفاده از آهنگ‌هایی که ترند شده‌اند، چقدر تاثیر دارد و به دیده شدن و جذب مخاطب کمک می‌کند؟

باید بگویم که طبق آماری که اینستاگرام اعلام کرده، از هر 3 کاربر جوانی که در اینستاگرام اکانت دارند، یک نفر به تماشای این چالش‌ها علاقه نشان می‌دهد که این یعنی درصد بالایی از مخاطبان هدف شما، دوست دارند این دست از ویدئوها را در پیجتان ببینند. و خب چه چیزی بهتر از این؟ برای اینکه کاربران شما و برندتان را ببینند باید چه‌کار کرد؟ باید ببینید که مخاطب به چه چیزهایی علاقه و نیاز دارد و همه تلاش خود را بکنید تا دقیقا همان‌ها را در اختیار او قرار بدهید و این‌طوری، همیشه ترند بمانید.

موسیقی ترند
استفاده از موزیک ترند در اینستاگرام

اگر می‌خواهید از تیک‌تاک کمک بگیرید و موزیک‌های ترند را پیدا کنید، فقط کافیست برنامه تیک‌تاک را باز کنید، سپس همان‌طور که در تصویر زیر می‌بینید، در کادری که در بالای صفحه قرار دارد و برای جستجو کردن تعبیه شده است، عبارت trending sounds را تایپ کنید. سپس، از آنجایی که دنیایی از ترندها در تیک‌تاک وجود دارد، بهتر است موزیک‌های ترند شده را با کمک فیلتر this week، به موزیک‌های ترند شده در فقط یک هفته اخیر محدود کنید تا خیلی در ترندها غرق نشوید و انتخاب‌های بهتری داشته باشید. بعد از انجام این مراحل، موزیک‌هایی که در هفته اخیر ترند شده‌اند، برایتان به نمایش درمی‌آیند. اگر انجام این مراحل برایتان کمی گیج‌کننده بود، می‌توانید برای نمونه به عکس زیر نگاهی بیندازید.

ترند موزیک اینستاگرام
نحوه پیدا کردن موزیک ترند برای اینستاگرام

در ضمن، این نکته را به‌خاطر داشته باشید که در 90 درصد مواقع، ترندهای تیک‌تاک، چیزی حدود یک هفته از ترندهای اینستاگرام جلوتر هستند. شما می‌توانید از این فرصت به نفع خودتان استفاده کنید و ترندهای تیک‌تاک را زودتر از بقیه در اینستاگرام اجرا کنید و شروع‌ کننده آنها باشید. این‌طوری شانس دیده شدنتان هم سر به فلک می‌گذارد.

روش چهارم: اکانت‌های معروف اینستاگرامی که همیشه با ترندها همراه می‌شوند را فالو کنید.

آیا خیلی اهل جستجو و تحقیق نیستید و دوست ندارید خودتان را به زحمت بیاندازید؟ خب اصلا ایرادی ندارد! خبر خوبی برایتان دارم! چطور است که به جای انجام روش‌های بالا و آن همه زحمت، یک حقه آسان که مثل آب خوردن است را به شما آموزش بدهم؟

راحت‌ترین و بی‌دردسرترین کاری که می‌توانید انجام بدهید، فالو کردن پیج‌هایی است که با ترندها همراه می‌شوند و همیشه با موزیک‌ها و چالش‌هایی که یکهو بر سر زبان‌ها می‌افتند، پست درست می‌کنند. این پیج‌ها می‌توانند الگوی مناسبی باشند تا با کمک آنها آهنگ‌های ترند را پیدا کنید و از آنها در reelsهای خود استفاده کنید.

کلام آخر

ترندها همیشه برای کاربران اینستاگرامی جذاب بودند و هستند و خواهند بود. از این رو، اگر شما هم علاقه‌مند هستید تا در اینستاگرام دیده شوید و کسب‌وکارتان رونق بگیرد و یا مثلا بلاگر معروفی شوید و کلا هر هدفی که دارید، به آن برسید، شاید خوب باشد که با این ترندها همراه شوید. یکی از این ترندها، موزیک‌هایی که هستند که بنا به دلایل نامعلوم حسابی معروف می‌شوند. این موزیک‌های ترند می‌توانند در reelsها استفاده شوند و به بالا کشیدن پیجتان کمک کنند. اگر به این فکر افتادید که آهنگ‌های ترند را پیدا و از آنها استفاده کنید، به شما پیشنهاد می‌کنم که مقاله بالا را به دقت مطالعه کنید تا کاملا با این پروسه آشنا شوید. موزیک‌های ترند از نظر شما جذاب هستند؟

اگر این مطلب برای شما مفید بوده است، آموزش‌ها و مطالب زیر نیز به شما پیشنهاد می‌شوند:

بر اساس رای 26 نفر
آیا این مطلب برای شما مفید بود؟
شما قبلا رای داده‌اید!
اگر بازخوردی درباره این مطلب دارید یا پرسشی دارید که بدون پاسخ مانده است، آن را از طریق بخش نظرات مطرح کنید.

نوریه رضوی‌ثانی دانش‌آموخته IT است و به نوشتن در مورد بازاریابی دیجیتال و دنیای شبکه‌های اجتماعی علاقه دارد.

نظر شما چیست؟

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.