از روزهایی که اینستاگرام صرفاً یک اپلیکیشن برای به اشتراک گذاشتن عکس‌ها بود، تقریباً 11 سال است که می‌گذرد و حالا فیلم گذاشتن در اینستاگرام است که حسابی رواج دارد. اینستاگرام هم‌اکنون با قریب به یک‌میلیارد کاربر فعال و 100 میلیون پست که روزانه آپلود می‌شوند، یکی از کاربردی‌ترین و پرطرفدارترین اپلیکیشن‌های موجود در دنیاست.

محبوبیت اینستاگرام روزبه‌روز در حال افزایش است و بسیاری از کسب‌وکارهای کوچک، فعالیت‌شان را در همین پلتفرم گسترش داده‌اند چون اپلیکیشن اینستاگرام با پشتیبانی از فرمت‌های ویدیویی تصاویر مختلف، حالا به یک بستر مناسب برای تبلیغ و بازاریابی برندهای مختلف تبدیل شده است؛ اما راه ویدیو گذاشتن در اینستاگرام دقیقاً چگونه است؟ چرا بعضی وقت‌ها ویدیوهایی که ما بارگذاری می‌کنیم، نصفه‌و‌نیمه منتشر می‌شوند؟

ویدیو بخش جدایی‌ناپذیر دنیای وسیع اینستاگرام است؛ اگرچه ممکن است لایک‌های یک عکس به مراتب بیشتر از یک ویدیو باشد، اما نظرات و بازدیدهای بسیار بیشتری در رابطه با فیلم‌ها، تیزرها و ویدیوها وجود دارند. اصلاً کاربران به مراتب بیشتر از یک عکس با ویدئوها ارتباط برقرار می‌کنند.

اگر کسب‌وکار یا فعالیت‌تان در اینستاگرام را به تازگی شروع کرده‌اید، ادامه این مطلب را با دقت مطالعه کنید. ما سعی کردیم تا دستورالعملی جامع در مورد اینکه چگونه در اینستاگرام ویدیو بگذاریم تهیه کنیم.

روش‌های بسیاری در مورد آپلود کردن یا قرار دادن ویدیوها در فضای اینستاگرام وجود دارد؛ اینکه شما قرار است ویدیو را مستقیماً از گوشی موبایل‌تان آپلود کنید، یا از منبعی دیگر می‌خواهید این کار را انجام دهید، مستلزم آگاهی از چندین نکته مهم و البته ساده است. با ما همراه باشید تا قله‌های نه‌چندان مرتفع آپلود کردن فیلم و ویدیو در اینستاگرام را با کمک آکادمی کاپریلا فتح کنید!

بایدها و نبایدهای آپلود کردن ویدیو در اینستاگرام (کمتر کسی از آن خبر دارد!)

آپلود کردن ویدیوها در اینستاگرام به صورت پیش‌فرض، در قالب یک ویدیوی 60 ثانیه‌ای (یک‌دقیقه) صورت می‌گیرد. البته امکان قرار دادن ویدیوهای با مدت‌زمان طولانی هم وجود دارد، که در ادامه به صورت مفصل به آن خواهیم پرداخت؛ اما پیش از آن لازم است بدانید که محدودیت اینستاگرام در مورد آپلود کردن فیلم و ویدیو دقیقاً کدامند.

اینستاگرام فقط و فقط از فرمت MP4 ویدیوها برای آپلود کردن در فضای خود پشتیبانی می‌کند؛ با این حال اگر ویدیو یا تیزر تبلیغاتی برند شما از فرمتی به جز MP4 برخوردار است، باید آن را در یک سایت تبدیل‌کننده مثل MP4 Converter به فرمت قابل پخش تبدیل کنید. در ضمن حداکثر ابعاد ویدیوی شما نباید بیش از 1080 پیکسل باشد و ویژگی Frame Rate آن هم باید در حدود 30fps و کمتر ارزیابی شود.

آپلود کردن ویدیو در یک‌نگاه

اگر ویدیوی مورد نظرتان را در حافظه گوشی موبایل‌تان ذخیره کرده‌اید، کافی است تا برای آپلود کردن آن، اپلیکیشن اینستاگرام را باز کنید.

در همان ‌لحظه‌ای که اپلیکیشن اینستاگرام باز می‌شود و شما به صفحه اینستاگرامی‌تان وارد می‌شوید، با چندین گزینه در قسمت پایین صفحه مواجه خواهید شد؛ گزینه‌ای که با علامت + مشخص شده است، برای آپلود کردن تصویر و ویدیو است.

نحوه قرار دادن فیلم در اینستاگرام
بر روی کادر مربعی نارنجی بزنید.

بسیاری از افراد از صفحه پروفایل خود اقدام به آپلود کردن ویدیو می‌کنند؛ در این حالت، گزینه + در قسمت بالا و سمت راست صفحه پروفایل قرار دارد. با لمس کردن گزینه + شما وارد یک صفحه‌ می‌شوید که آخرین تصاویر موجود در حافظه گوشی موبایل را نشان می‌دهد؛ در اینجا، پوشه‌ای که ویدیوها در آن ذخیره شده‌اند را انتخاب و سپس ویدیوی مورد نظرتان را مشخص کنید. البته مطمئن شوید که شما از 3 گزینه Post، Story و Live که در قسمت پایین صفحه وجود دارند، گزینه Post را انتخاب کرده‌اید.

نحوه فیلم گذاشتن در اینستاگرام
در ابتدا برروی علامت + بزنید و سپس Post را انتخاب کنید.

تمام ویدیوها در حالت کلی به صورت ویدیوی مربعی در اینستاگرام آماده پست شدن می‌شوند. اگر ویدیوی شما عریض است و شما قصد دارید تا از تمام صفحه موبایل یا نمایشگر مخاطب برای نشان دادن محتواهای تصویری استفاده کنید، گزینه‌ای که با دو فلش روبه‌روی هم در سمت چپ و پایین ویدیو نمایان است را لمس کنید؛ با لمس این گزینه، ویدیو به حالت عریض تبدیل می‌شود.

نحوه فیلم گذاشتن در اینستاگرام
طبق دستورالعمل تصویر عمل کنید.

حالا برای پست کردن ویدیو و ادامه عملیات، فلش آبی در قسمت بالا و سمت راست گوشی موبایل را لمس کنید.

در قسمت بعدی، شما با 3 قابلیت در پایین صفحه و یک قابلیت در بالای صفحه روبه‌رو خواهید شد. قابلیت بالای صفحه که با علامت یک اسپیکر یا بلندگو مشخص شده است، برای بی‌صدا شدن ویدیو به کار گرفته می‌شود. قابلیت‌هایی که در پایین صفحه قرار دارند، شامل Filter (برای فیلتر کردن رنگ تصاویر موجود در ویدیو)، Trim (برای کوتاه یا بلند کردن مدت ویدیو) است.

نحوه فیلم گذاشتن در اینستاگرام
طبق دستورالعمل‌های داخل تصویر عمل کنید.

وقتی بر روی Next بزنید، وارد صفحه زیر می‌شوید که گزینه‌های مختلفی مثل Cover (برای انتخاب بخشی از ویدیو به عنوان عکسی است که پس از پست کردن، در صفحه پروفایل شما نشان داده خواهد شد) دارد.

بعد از تنظیماتی که طبق سلیقه و اهدافتان انجام می‌دهید، وارد صفحه تنظمیات نهایی قرار دادن ویدیو در اینستاگرام می‌شوید. در این صفحه شما با 4 بخش متفاوت مواجه خواهید شد.

بخش اول که با عنوان Write a caption… مشخص شده است، فضایی برای نوشتن کپشن یا متن توضیح ویدیو است. این بخش، یکی از مهم‌ترین بخش‌های تبلیغ و گسترش کسب‌وکارهای مستقل و اینستاگرامی است. پس از توضیحات لازم، ارائه متنی ترغیب‌کننده برای مخاطب و مشتری، قرار دادن هشتگ‌های مناسب و منشن کردن صفحات مرتبط با محتوای کسب‌وکارتان، سراغ بخش بعدی بروید.

اگر نمی‌دانید کپشن چیست یا نحوه نوشتن کپشن جذاب چگونه است، حتماً این دو مطلب از آکادمی کاپریلا را مطالعه کنید.

پیشنهاد آموزشی مرتبط:
آموزش نحوه نوشتن کپشن اینستاگرام از صفر تا صد — راهنمای کامل (کلیک کنید)

کپشن اینستاگرام چیست؟ | آموزش کپشن‌نویسی برای افزایش فروش (کلیک کنید)

بخش بعدی که با عنوان Tag People نمایان شده است، مربوط به اضافه کردن صفحه افراد یا برندهایی است که شما با آن‌ها در این محتوا کار کرده‌اید یا به هر دلیلی می‌خواهید آن‌ها را به دیگران معرفی کنید.

بخش بعدی هم به اضافه کردن موقعیت مکانی است که با عنوان Add Location مشخص شده؛ این قسمت برای تبلیغ مغازه یا هدایت مخاطبان به خرید حضوری برای کسب‌وکارهای کوچک بسیار مفید است.

بخش نهایی به قرار دادن ویدیو در 3 پلتفرم فیسبوک، توییتر و Tumbler است که همزمان با صفحه شما در اینستاگرام، آپلود می‌شوند. در نهایت، وقتی که همه تنظیمات لازم با توجه به اهدافتان را انجام دادید، فلش آبی بالا و سمت راست صفحه را لمس کنید تا ویدیو شما منتشر شود.

نحوه فیلم گذاشتن در اینستاگرام
طبق دستورالعمل‌های درون تصویر عمل کنید.

نحوه قرار دادن ویدیو به صورت مستقیم در اینستاگرام

همان‌طور که گفتیم، بسیاری از کاربران به صورت مستقیم و از طریق صفحه پروفایل خود اقدام به قرار دادن ویدیو در اینستاگرام می‌کنند. برای این کار، کافی است تا به صفحه پروفایل‌تان بروید و در قسمت بالا و سمت راست، گزینه + را لمس کنید.

با لمس کردن این گزینه، 5 گزینه پیش روی شما خواهد بود که در تصاویر بالا آن را مشاهده کردید؛ از بین این 5 گزینه، گزینه اول یا Feed Post را انتخاب کنید.

حالا از بین 3 گزینه پایین صفحه یعنی Gallery، Photo و Video، گزینه آخر یعنی Video را انتخاب کنید.

فیلم گذاشتن در اینستاگرام
قسمتی که دورش را خط کشیدیم لمس کنید.

در این قسمت شما باید دایره سفیدرنگ پایین صفحه را فشار داده و نگه دارید تا ویدیو به صورت مستقیم و البته در قالب ویدیوی مربعی ضبط شود.

البته که باید قبل از ضبط ویدئو، مواردی که می‌خواهید از آن فیلم بگیرید را آماده کنید.

قرار دادن ویدیو در استوری اینستاگرام

ویدیوی استوری در اینستاگرام از جمله قابلیت‌های کاربردی است که برای مدت‌زمانی موقتی شکل می‌گیرد. هر استوری در اینستاگرام برای 24 ساعت (یک‌روز) قابل مشاهده است و این قابلیت می‌تواند برای تبلیغات کسب‌وکارهای اینستاگرامی به صورت موقتی و تیزر تبلیغاتی مورد استفاده قرار بگیرد.

فرض کنید که یک فروشگاه اینستاگرامی که در حوزه فروش کفش‌های پاشنه‌بلند فعالیت می‌کند، برای تبلیغ فروش زیر قیمت خود می‌تواند از قابلیت تیزر تبلیغاتی در استوری اینستاگرام استفاده کند.

پیش از هر چیزی لازم است بدانید که یک ویدیوی استوری باید حداکثر 15 مگابایت و 15 ثانیه باشد. در ضمن فرمت ویدیوی استوری MP4 است و ابعاد ویدیو برای انتشار در استوری اینستاگرام باید حداکثر تا 1920 * 1080 (نسبت تصویر 9 به 16) پیکسل باشد.

برای استوری کردن ویدیوهای داخل گوشی کافی است تا اپلیکیشن اینستاگرام را باز کنید و همان گزینه + را انتخاب کنید. حالا بین 3 گزینه Post، Story و Live، گزینه Story را انتخاب کنید.

در این لحظه شما 2 انتخاب دارید؛ شما هم می‌توانید با فشار دادن و نگه داشتن دایره سفید، به صورت زنده استوری بگیرید و هم می‌توانید با لمس کردن قسمت گالری در سمت چپ و پایین صفحه وارد تصاویر و ویدیوهای گوشی موبایل‌تان شوید.

اپلیکیشن اینستاگرام برای رنگ‌ولعاب دادن به ویدیوی استوری به صورت مستقیم و زنده، چندین فیلتر و قابلیت از جمله Boomrang، Superzoom، Focus، Rewind، Live Video و Hands Free را ارائه کرده است.

خبر خوب این است که شما می‌توانید به ویدیوی استوری چیزهایی جانبی مثل استیکر، GIF، نظرسنجی، نوشتن متن و سوال پرسیدن هم اضافه کنید؛ این قبیل امکانات برای گسترش کسب‌وکارهای اینستاگرامی و افزایش نرخ تعامل با مخاطبین، مشتریان و فالوئرها بسیار کاربردی و مناسب است.

در نهایت شما می‌توانید ویدیوی استوری خودتان را از 2 طریق (یکی به صورت عمومی و یکی به صورت اختصاصی برای دوستان نزدیک یا Close Friends) به اشتراک بگذارید. البته کسب‌وکارهای اینستاگرامی بهتر است تا استوری‌ها را به صورت عمومی به اشتراک بگذارند و از خصوصی‌سازی استوری‌ها پرهیز کنند.

اگر می‌خواهید از استوری اینستاگرام بیشترین استفاده را ببرید، حتماً مطلب ترفندهای استوری اینستاگرام از آکادمی کاپریلا را بخوانید.

اما هنوز هم یک سوال مهم و اساسی بدون پاسخ باقی مانده است؛ چگونه در استوری اینستاگرام فیلم طولانی بگذاریم؟ پاسخ ساده است؛ طبق سیستم اینستاگرام، مدت ویدیوی شما هر چقدر که باشد، به چند استوری کوچیک و مساوی برای انتشار تقسیم خواهد شد. برای مثال اگر شما یک ویدیوی استوری 30 ثانیه‌ای دارید، اینستاگرام آن را به 2 استوری 15 ثانیه‌ای تبدیل خواهد کرد.

همچنین شما می‌توانید با استفاده از برنامه‌های مختلفی مثل Story Cutter ویدیوها را به اندازه‌های دلخواه تبدیل کنید و آن را در چند تکه به صورت استوری اینستاگرام منتشر کنید.

گذاشتن فیلم در اینستاگرام بدون برش

بحث ویدیوی طولانی یا ویدیو IGTV در اینستاگرام از جمله مباحث پرطرفدار و کاردبردی به خصوص برای گسترش کسب‌وکارهای نوپا و کوچک اینستاگرامی است. قابلیت ویدیو IGTV یک‌چیزی شبیه به یوتیوب در اینستاگرام است؛ قابلیتی که امکان پست کردن یا انتشار ویدیوی طولانی را فراهم می‌کند. این قابلیت برای انتشار ویدیوهای طولانی، تیزرهای تبلیغاتی بیش از یک‌دقیقه و تبلیغات اختصاصی کسب‌وکارها بسیار مناسب خواهد بود.

برای گذاشتن فیلم طولانی در اینستاگرام از طریق IGTV کافی است تا پس از باز کردن اپلیکیشن اینستاگرام، در صفحه اصلی، نماد IGTV در گوشه سمت راست صفحه را لمس کنید. البته ورود دنیای IGTV از طریق صفحه پروفایل، انتخاب گزینه + و لمس کردن گزینه IGTV هم برای کاربرانی که در پیدا کردن IGTV مشکل دارند، امکان‌پذیر است.

پس از ورود به کانال IGTV باید ویدیوی طولانی خود را که بیش از یک‌دقیقه است را انتخاب کنید. پس از انتخاب ویدیوی طولانی، توضیحات مورد نظر ویدیو را بنویسید و یک Cover یا جلد هم برای نمایش بهتر ویدیوی IGTV پس از پست شدن در صفحه پروفایل مشخص کنید. شما برای انتخاب کاور یا جلد IGTV می‌توانید علاوه بر عکسی که از قسمتی از فیلم برداشته می‌شود، تصویری از حافظه گوشی موبایلتان هم انتخاب کنید.

لازم است بدانید که مدت‌زمان ویدیوهای IGTV باید بین 15 ثانیه تا 10 دقیقه باشد. البته اکانت‌های معروف‌تر و پرطرفدار می‌توانند با استفاده از سیستم کامپیوتری خود، فیلم‌هایی با مدت‌زمان 60 دقیقه هم منتشر کنند. در این قسمت هم طبق معمول، ویدیوی مورد نظر باید از فرمت MP4 برخوردار باشد و ابعاد تصویری آن برابر با 1920 * 1080 پیکسل با نسبت تصویری 9 به 16 ارزیابی شود.

آپلود کردن ویدیوی طولانی در بخش IGTV آن‌هم از طریق سیستم‌های کامپیوتری، دقیقاً مثل فضای اپلیکیشن خواهد بود. با ورود به حساب اینستاگرامی از طریق وبسایت اینستاگرام، در صفحه اصلی، همان گزینه + را لمس و با انتخاب ویدیوی طولانی از دسکتاپ یا درایوهای مورد نظر، اقدام به انتشار ویدیو یا ویدیوهای طولانی در قالب IGTV کنید.

چگونه ویدیوی چند قسمتی در اینستاگرام بگذاریم؟

بسیاری از ادمین‌ها مخصوصاً ادمین‌های کسب‌وکارهای اینستاگرامی از ویدیوی اسلایدی یا چندقسمتی برای جذب مخاطب بیشتر استفاده می‌کنند. این قابلیت که قبل از IGTV به اینستاگرام اضافه شد، امکان انتشار ویدیوهای طولانی را برای کاربران فراهم می‌کرد. پیشنهاد ما برای انتشار ویدیوهای طولانی همچنان استفاده از قابلیت جذاب و کاربردی IGTV است، اما اگر شما استراتژی خاصی برای انتشار ویدیوی طولانی از این طریق دارید، به ادامه این مطلب توجه کنید.

آپدیت‌های جدید اپلیکیشن اینستاگرام امکان انتشار ویدیوی چند قسمتی تا 10 اسلاید را فراهم کرده‌اند. برای استفاده از این قابلیت، باید گزینه + را لمس و در پوشه فیلم‌ها و تصاویر، گزینه Select Multiple را انتخاب کرد؛ البته فراموش نکنید که از بین 3 گزینه پایین صفحه پس از لمس کردن گزینه + باید گزینه Post را انتخاب کنید. شما می‌توانید با استفاده از اپلیکیشن‌های مثل Inshot، ویدیوهای طولانی را به چندین قسمت یک‌دقیقه‌ای تقسیم کنید تا ویدیوها به صورت اسلایدی و منظم در قالب یک پست منتشر شوند.

بسیاری از ادمین‌ها با انتخاب ویدیوهای اسلایدی، استراتژی خاصی را برای ترغیب مخاطب در پیش می‌گیرند. طبق این استراتژی، مخاطب باید برای دیدن قسمت بعدی فیلم، اسلاید بعدی را انتخاب کند؛ البته باز هم پیشنهاد ما برای انتشار فیلم‌های طولانی، استفاده از قابلیت IGTV برای خسته نشدن مخاطبان است.

قرار دادن چند لینک در بیو؛ معرفی بهلینک

همه کسب و کارها باید یاد بگیرند که چطور چندین لینک در بیو اینستاگرام‌شان بگذارند!

امروزه ابزارهای رایگانی مثل بهلینک به کسب و کارها کمک می‌کنند تا بتوانند در بیو اینستاگرم‌شان، چندین لینک از سایت، بلاگ و غیره خود قرار دهند. اگر تابحال از چنین ابزارهایی استفاده نکردید، حتماً امتحانش کنید.

جمع‌بندی

اینستاگرام به همه ما فهماند که کاربران عاشق تصاویر و صداها هستند! شما مادامی که بتوانید فیلم‌های مفید و جذابی در صفحه اینستاگرام‌تان پست کنید، در بازاریابی اینستاگرام خود موفق عمل خواهید کرد.

در این مطلب در مورد تمامی نکاتی که برای فیلم گذاشتن در اینستاگرام نیاز بود تا بدانید صحبت کردیم؛ اگر سوالی از این مطلب دارید، در بخش نظرات از ما بپرسید.

اگر این مطلب برای شما مفید بوده است، آموزش‌ها و مطالب زیر نیز به شما پیشنهاد می‌شوند:

بر اساس رای 31 نفر
آیا این مطلب برای شما مفید بود؟
شما قبلا رای داده‌اید!
اگر بازخوردی درباره این مطلب دارید یا پرسشی دارید که بدون پاسخ مانده است، آن را از طریق بخش نظرات مطرح کنید.

نوریه رضوی‌ثانی دانش‌آموخته IT است و به نوشتن در مورد بازاریابی دیجیتال و دنیای شبکه‌های اجتماعی علاقه دارد.

نظر شما چیست؟

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.