برای توسعه‌ی یک کسب‌وکار، شما نیاز به افزایش مشتری‌ها و مخاطبان خود دارید و این امر از طریق بازاریابی و تبلیغات میسر خواهد شد. احتمالاً می‌دانید که در کسب‌وکارهایی که محصولی مانند برنج را به فروش می‌رسانند، موضوع بازاریابی و تبلیغات اهمیت دو چندانی پیدا می‌کند؛ زیرا برنج محصولی است که جامعه‌ی هدف آن بسیار گسترده است و به جرئت می‌توان گفت که همه به این محصول نیاز دارند و از آن استفاده می‌کنند. بر این اساس، از بین تمام شرکت‌ها و کسب‌وکارهایی که در زمینه فروش برنج فعالیت دارند، آن دسته از شرکت‌ها و کسب‌وکارهایی موفق‌ترند که اهمیت بیشتری به بازاریابی و تبلیغات محصول خود می‌دهند و بودجه‌ی بیشتری را – نسبت به سایر رقبا – به این امر اختصاص می‌دهند.

آیا شما فردی هستید که در کسب‌وکار فروش برنج حضور دارد؟ آیا می‌خواهید میزان فروش برنج خود را افزایش دهید؟ ما در این مقاله از مجله اینترنتی کاپریلا، راهِ درست برای بازاریابی و افزایشِ فروش این محصول را به شما نشان خواهیم داد؛ پس تا انتهای این مقاله، با ما همراه باشید تا نحوه بازاریابی برنج و انواع روش‌های فروش برنج را با هم بررسی کنیم.

پیش‌نیازهای بازاریابی و فروش برنج

قبل از اینکه بخواهیم وارد مبحث اصلی بشویم، نکاتی را باید برای شما بازگو کنیم. برای این‌که بازاریابی موفقی برای فروش برنج داشته باشید و سود حاصل از فروشِ این محصول برایتان افزایش یابد، باید به نکات زیر توجه کنید:

  • انتخاب نام مناسب برای برند محصول (برنج) خود
  • استفاده از مرغوب‌ترین انواع برنج
  • بسته‌بندی مناسب (پلاستیکی و پارچه‌ای)
  • ارائه‌‌‌ی برنج در وزن‌های مختلف
  • فروش و عرضه‌ی برنج خالص
پیشنهاد آموزشی مرتبط:

انواع روش‌های بازاریابی و فروش برنج

در هر حوزه‌ای از کسب‌وکار، ما 2 نوع روش کلی بازاریابی و فروش داریم:

  1. بازاریابی و فروش به روش سنتی
  2. بازاریابی و فروش به روش مدرن (دیجیتال مارکتینگ)

لطفاً توجه داشته باشید که هر دوی این روش‌ها، مزایا و معایبِ خاصِ خود را دارند و نمی‌توان گفت که یکی از روش‌ها بر دیگری برتری کامل دارد. در روش سنتی شما نیازمند فعالیت‌های میدانی و حضوری هستید و همچنین در برخی از روش‌های بازاریابی سنتی، تمرکز کمتری بر روی بازار هدف صورت می‌گیرد؛ یعنی تبلیغات شما هدر رفت زیادی ممکن است داشته باشد؛ اما در تبلیغات و بازاریابی مدرن (دیجیتال مارکتینگ)، شما هدفمندتر هستید، یعنی تبلیغات و محتوایی که منتشر می‌کنید، به دست تعداد بیشتری از مشتریان بازار هدف خواهد رسید و هدر رفت سرمایه‌ی شما کمتر خواهد بود.

خاطر نشان می‌کنیم که منظور ما این نیست تبلیغات سنتی تأثیری در افزایش فروش شما ندارد، بلکه در برخی از کسب‌وکارها، تبلیغات سنتی تأثیر بیشتری – نسبت به دیجیتال مارکتینگ – در افزایش فروش دارند؛ اما به‌طور کلی، در دنیای امروز، دیجیتال مارکتینگ قدرت شما را در فروش محصولاتتان افزایش می‌دهد.

پیشنهاد آموزشی مرتبط:

بازاریابی و فروش برنج به روش سنتی

برای بازاریابی و فروش برنج به‌صورت سنتی، اول باید محدوده‌ی فروشِ محصولِ خود را مشخص کنید؛ آیا می‌خواهید فقط در شهر خود به فروش برنج بپردازید و یا اینکه می‌خواهید به شهرها و استان‌های دیگر نیز محصولاتتان را ارسال کنید؟ پس از اینکه حوزه‌ی کاری خود را مشخص کردید به یکی از چند روش زیر می‌توانید برنج خود را به فروش برسانید:

روش‌های بازاریابی و فروش برنج به شیوه سنتی
روش‌های بازاریابی و فروش برنج به شیوه سنتی

چاپ پوستر و تراکت‌

برای فروش در سطح شهر، یکی از روش‌های سنتیِ مؤثر، چاپ پوستر و نصب آن در مکان‌های عمومی شهر و همچنین پخش و نصب تراکت‌های تبلیغاتی در مکان‌های پرتردد شهر است؛ به‌عنوان مثال می‌توانید پوسترهای خود را در جایگاه‌های تعیین‌شده توسط شهرداری در چهار راه‌ها، معابر و خیابان‌های اصلی و در اطراف ادارات نصب کنید. همچنین تراکت‌ها را می‌توانید در نانوایی‌ها، فروشگاه‌های شهری، صندوق‌های پستیِ خانه‌ها و آپارتمان‌ها بچسبانید و یا آن‌ها را در بین مردم، توزیع نمایید.

بازاریابی حضوری

یکی دیگر از راه‌های افزایش فروش برنج، همکاری با رستوران‌ها، تالارهای برگزارکننده‌‌ی مجالس، ادارات دولتی و شرکت‌های خصوصی که به پرسنل خود ناهار می‌دهند، یا شرکت‌ها و ارگان‌هایی که به کارکنان خود سبد کالایی می‌دهند و همچنین کترینگ‌های تهیه‌ی غذا است. با مراجعه‌ی حضوری به مکان‌های نام‌برده شده، نمونه‌ای از محصولات خود را در اختیار آن‌ها قرار دهید و به ازای خریدهای وزن بالا، تخفیفاتی برای آن‌ها در نظر بگیرید تا خرید از شما برای آن‌ها نسبت به سایر رقبایتان به‌صرفه‌تر باشد.

پیشنهاد آموزشی مرتبط:

بازاریابی تلفنی

بازاریابی تلفنی نیز یکی از شیوه‌های نسبتاً سنتی برای فروش محصولات یا خدمات محسوب می‌شود. شما می‌توانید به جای مراجعه‌ی حضوری به مکان‌هایی که در بالا نام بردیم، با آن‌ها تماس حاصل نمایید و شرایط فروش خود را برای آن ها بازگو کنید؛ همچنین، اگر بودجه‌ی مالی کافی دارید، می‌توانید علاوه‌بر سازمان‌ها و شرکت‌هایی که گفته شد، با برخی از افراد عادی هم تماس بگیرید و برنج خود را به آن‌ها معرفی نمایید. برای کسب اطلاعات بیشتر می‌توانید بر روی این لینک «ویزیتور تلفنی چیست؟ و چه وظایفی دارد؟ + نکات مهم در بازاریابی تلفنی Telemarketing» کلیک کنید.

پیشنهاد آموزشی مرتبط:

به بقیه بسپارید

اگر مغازه یا فروشگاه مناسبی برای فروش برنج خود ندارید، می‌توانید از بقیه کمک بگیرید؛ با فروشگاه‌های زنجیره‌ای و فروشگاه‌های بزرگ همکاری کنید. با فراهم آوردن یک بسته‌بندی بهداشتی و اصولی، می‌توانید با فروشگاه‌های زنجیره‌ای و فروشگاه‌های بزرگ محلی صحبت کنید تا محصولات شما را در ازای دریافت درصدی از سود، به فروش برسانند. بارها برای خودمان پیش آمده که به فروشگاهی رفته‌ایم و محصولاتی را دیده‌ایم که شرکتی و برند نیستند؛ این‌ها محصولاتی هستند که کسب‌وکارهای کوچک برای فروش به فروشگاه‌های زنجیره‌ای و بزرگ سپرده‌اند.

پیشنهاد آموزشی مرتبط:

ارسال به شهر ها و استان های دیگر

علاوه‌ بر فروش در محدوده‌‌ی شهری خود، می‌توانید با کسب‌وکارهای بزرگ‌تر و خرده‌فروشی‌هایی که در شهرهای دیگر حضور دارند و نیازمند تأمین کننده‌ی برنج هستند، همکاری داشته باشید. ارسال می‌تواند از طریق شرکت‌های باربری صورت بگیرد و هم‌ اینکه می‌توانید با تهیه‌ی وانت و یا کامیونت، خودتان مستقیماً مسئولیت انتقال برنج به شهرهای مختلف را بر عهده بگیرید.

پیشنهاد آموزشی مرتبط:

بازاریابی و فروش برنج به روش مدرن

در بازاریابی مدرن (بازاریابی دیجیتال یا Digital Marketing)، شما امکانات بیشتری برای بازاریابی و فروش برنج در مکان‌های مختلف دارید؛ به کمک ابزارهای دیجیتال مارکتینگ شما می‌توانید کسب‌وکارِ فروش برنج خود را تا سطح بین‌المللی نیز توسعه دهید. لازم به ذکر است که برای شروع فرایند دیجیتال مارکتینگ شما نیاز به راه‌اندازی یک وب‌سایت برای معرفی و فروش برنج خود دارید. نکاتی که برای ساخت وب‌سایت باید به آن توجه کنید، عبارت‌اند از:

  • طراحی ساده و جذاب
  • ارائه‌ی انواع مختلفی از برنج
  • ارائه‌ی وزن‌های مختلفی از برنج‌ها
  • گذاشتن امکان ثبت سفارش و فروش آنلاین
  • ارائه‌ی شماره تماس، ایمیل و آدرس محل کسب‌وکار

حال به بیایید با هم به بررسی انواع روش‌های دیجیتال مارکتینگ و بازاریابی دیجیتال برای فروش برنج بپردازیم:

روش‌های بازاریابی و فروش برنج به شیوه مدرن
روش‌های بازاریابی و فروش برنج به شیوه مدرن
پیشنهاد آموزشی مرتبط:

تبلیغات کلیکی

در روش تبلیغات کلیکی، شما از بازدید و ترافیک سایت‌های پر بازدید برای معرفی محصولات و تبلیغات استفاده می‌کنید؛ به این ترتیب که شما یک بنر یا ویدیویی تبلیغاتی درست می‌کنید و آن را در سایت‌های پر بازدید به نمایش در می‌آورید. تبلیغی که شما آماده کرده‌اید پس از کلیک شدن توسط کاربران، آن‌ها را به وب‌سایت شما هدایت خواهد کرد. برای انجام تبلیغات کلیکی در سایت‌های دیگر دو روش وجود دارد.

1.     ارتباط مستقیم با وب‌سایت‌ها

در این روش شما به‌صورت مستقیم با تک تک وب‌سایت‌هایی که می‌خواهید تبلیغ شما را به نمایش بگذارند، ارتباط برقرار می‌کنید و با آن‌ها برای انجام تبلیغ شما در وب‌سایتشان قرارداد می‌بندید. گفتنی است که این کار، نیازمند پیگیری‌های مداوم با وب‌سایت‌های مختلف و نظارت بر روی عملکرد آن‌هاست.

2.     سپردن تبلیغ به وب‌سایت‌های تبلیغاتی

در این روش شما با یکی از وب‌سایت‌ها و شرکت‌هایی که خدمات دیجیتال مارکتینگ و تبلیغات کلیکی ارائه می‌دهند، ارتباط برقرار می‌کنید و کار را به آن‌ها می‌سپارید. وظیفه‌ی این شرکت‌ها مکاتبه‌ با وب‌سایت‌های دیگر برای قرار دادن تبلیغ شما در وب‌سایتشان است؛ همچنین، پیگیری‌های انجام کار و نظارت بر روی روند انجام تبلیغاتِ شما، نیز بر عهده‌ی این وب‌سایت‌ها و شرکت‌هاست.

برای انجام این نوع تبلیغات در وب‌سایت‌های مختلف و یا سپردن آن به وب‌سایت‌های تبلیغاتی، باید نکاتی را توجه کنید:

  • وب‌سایت مورد نظر، بازدید کنندگان زیادی داشته باشد.
  • آپشن‌های مختلفی برای نمایش تبلیغات در سایت شما داشته باشد.
  • تبلیغات به صورت هوشمند و بر اساس سلیقه‌ی کاربر نمایش داده شود تا به بازار هدف نزدیک‌تر باشید.
  • درگاه پرداخت امن و گزارش مالی شفافی به شما ارائه دهد.
  • دارای سیستم ضد تقلب باشد تا با بالا بردن کلیک‌های تقلبی، هزینه‌ی بیشتری از شما دریافت نشود.

شایان ذکر است که «کاپریلا» یکی از سرویس‌های تبلیغاتی است که خدمات «تبلیغات بنری و کلیکی هوشمند» را – بر اساس موارد بالا – ارائه می‌دهد. ارزش پیشنهادی یا Value Proposition ی که این سرویس ارائه می‌دهد این است که به شما کمک می‌کند، تبلیغاتتان دقیقاً به بازار هدف و مخاطبان مورد نظرتان برسد. برای کسب اطلاعات بیشتر در خصوص این سرویس تبلیغاتی یا برای سفارش تبلیغ به این لینک [+] مراجعه کنید.

تبلیغات کلیکی هوشمند کاپریلا
تبلیغات کلیکی هوشمند کاپریلا

تولید محتوا

تولید محتوا و انتشار آن در وب‌سایت و شبکه‌های اجتماعی که برای کسب‌وکار خود ساخته‌اید، یکی دیگر از روش‌های بازاریابی برنج و فروش آن است؛ شما با تهیه و تولید محتواهای مختلف پیرامون محصولات خود، می‌توانید مخاطبان را برای کسب اطلاعات بیشتر و افزایش آگاهی جذب کنید. به‌عنوان مثال، شما می‌توانید هر کدام از انواع مدل برنج (هاشمی، طارم، صدری، دم‌سیاه، هندی و…) را از طریق ویدیو و یا مقاله‌هایی که در وب‌سایت خود منتشر می‌کنید، معرفی و بررسی کنید؛ همچنین از طریقِ آموزش دادنِ بهترین نحوه‌ی پخت هر کدام از برنج‌هایی که برای فروش قرار داده‌اید، موجب افزایش آگاهی خریداران شوید.

پیشنهاد آموزشی مرتبط:

بهینه‌سازی موتورهای جستجو (SEO)

یکی دیگر از راه‌های بازاریابی برنج به روش دیجیتال مارکتینگ، «سئو» است؛ سئو به اقداماتی گفته می‌شود که موجب بالاتر آمدن رنک و رتبه‌ی وب‌سایت شما در موتور جست‌وجوی گوگل می‌گردد. اما چه فایده‌ای دارد؟ فایده‌ی سئو در این است که اگر کاربری مثلا عبارت «خرید برنج ایرانی» را در گوگل جست‌وجو کند، در نتایجی که گوگل نشان می‌دهد، وب‌سایت شما در جایگاه بالاتری قرار دارد؛ یا اگر عباراتی مانند «برنج هاشمی چیست؟»، «چگونه برنج هندی را بپزیم» و… که در مورد آن محتوا تولید و منتشر کرده‌اید را جست‌وجو کند، لینک محتوای شما بالاتر از باقی لینک‌ها و وب‌سایت‌ها قرار خواهد گرفت. به زبان ساده، یعنی کاربران زودتر از بقیه‌ی وب‌سایت‌ها، به وب‌سایت شما مراجعه می‌کنند. بنابراین، یک سئوی اصولی و درست موجب افزایش بازدید از وب‌سایت شما و در نهایت افزایش فروش شما خواهد شد.

شایان ذکر است که سئو به دو بخش سئوی داخلی و سئوی خارجی تقسیم می‌شود.

مواردی که در سئوی داخلی باید آن‌ها را در نظر داشته باشید:

  • استفاده از کلیدواژه‌های مرتبط با مطالب
  • استفاده از لینک‌های داخلی در مقالات خود
  • استفاده از تگ‌های مناسب و مرتبط
  • عنوانی که برای مقالات و قسمت‌های مختلف سایت خود انتخاب می‌کنید.
  • توضیحاتی که برای محصولات ارائه می‌دهید.

مواردی که در سئوی خارجی باید به آن‌ها توجه کنید:

  • خرید بک‌لینک از وب‌سایت‌های دیگر برای هدایت کاربران به وب‌سایت شما.
  • انتشار محتوای شما در شبکه‌های اجتماعی و وب‌سایت‌های دیگر
  • خرید ریپورتاژ که نوعی آگهی تبلیغاتی است ولی در قالب مقاله؛ مقاله‌ای که لینک‌هایی از وب‌ساست شما در آن قرار دارد. سایت‌های متنوعی برای انجام امور مربوط به ریپورتاژ وجود دارند که یکی از آن‌ها نشریلا است. «نشریلا» یکی از پلتفرم‌هایی است که برای خرید ریپورتاژ آگهی می‌توانید از آن استفاده کنید؛ که سایت‌های بزرگی نظیر: زومیت، فرادرس، تایم‌کد، تک‌تیپ، جی‌اس‌ام، تابناک باتو، پروان‌وب، یاس دانلود، موبنا و… سفارش ریپورتاژ آگهی خود را به این پلتفرم می‌دهند. ارزش پیشنهادی یا Value Proposition ی که «نشریلا» ارائه می‌دهد این است که به شما کمک می‌کند، کسب‌وکار خودتان را آن‌طور که می‌خواهید (به قلم خود محتوای تولیدشده در وب‌سایت‌تان) به مخاطبینتان معرفی کنید و آن‌ها را به استفاده از خدمات و یا محصولات خود تشویق نمایید. برای سفارش دادن ریپورتاژ آگهی به «نشریلا»، روی این لینک [+] کلیک کنید.
رپیورتاژ آگهی با نشریلا
رپیورتاژ آگهی با نشریلا
پیشنهاد آموزشی مرتبط:

بازاریابی موبایلی

احتمالاً برای خودتان هم پیش آمده باشد که پس از خرید از فروشگاهی، پیامک‌های حاوی تخفیفات و جشنواره‌های فروش و یا پیامک‌های تبلیغاتی رندومی، دریافت کرده‌اید؛ به این نوع پیامک‌ها و هر نوع تبلیغاتی که از طریق موبایل و تلفن همراه به دست شما می‌رسد، «بازاریابی موبایلی» می‌گویند. در بازاریابی موبایلی، شما با در دست‌ داشتن شماره‌ی مشتری‌های قبلی خود و مشتریان بالقوه‌تان، آن‌ها را از تخفیفات، طرح‌های فروش ویژه، محصولات جدید و… به کمک پیامک (SMS) آگاه می‌کنید و یا در نرم‌افزارهای موبایلی مختلف، تبلیغات خود را انجام می‌دهید (مانند نوتیفیکیشن‌های تبلیغاتی اپ دیجیکالا و یا اسنپ).

همکاری با وب سایت های فروش اینترنتی

این روش همانند روش «به بقیه بسپارید» در تبلیغات سنتی برنج است؛ با این تفاوت که از طریق وب‌سایت‌های فروش آنلاین صورت می‌گیرد. بسیاری از وب‌سایت‌ها و اپ‌های فروش آنلاین مانند دیجیکالا، دیجیکالا جت، اسنپ مارکت و… به همکاری با کسب‌وکارهای کوچک و بزرگ روی آورده‌اند؛ به این ترتیب که شما با ثبت کسب‌وکارتان در پلتفرم‌های آن‌ها، می‌توانید محصولات خودتان را از طریق آن‌ها ارائه کنید و در بازار آنلاین به فروش برسانید. برای کسب اطلاعات بیشتر در این خصوص می‌توانید به مقاله «همکاری در فروش Affiliate Marketing چیست؟ | چگونگی کسب درآمد از افیلیت مارکتینگ» مراجعه کنید.

پیشنهاد آموزشی مرتبط:

لینک مقالات تکمیلی یا پیشنهادی

سخن پایانی درباره نحوه بازاریابی برنج و فروش آن

تولید، واردات، صادرات و فروش برنج از دیر باز یکی از حوزه‌های بزرگ کسب‌وکار در کشور ما بوده و هنوز هم هست. با توجه به افزایش قیمت انواع مدل‌های برنج ایرانی و خارجی، تهیه‌ی برنجِ باکیفیت با قیمت مناسب به یکی از دغدغه‌های اصلی مردم عزیز کشورمان تبدیل شده است؛ در این راستا، شما با ارائه‌ی طیف گسترده‌ای از انواع برنج و تبلیغات مناسب می‌توانید این نیاز را برای هم‌‌وطنان عزیز و همچنین برای مردم سایر کشور‌ها برطرف کنید. امیدواریم که با مطالعه‌ی این مقاله توانسته باشید به پاسخ سوال خود در مورد «نحوه بازاریابی برنج» رسیده باشید و نام برند شما در زمره‌ی برند‌های معروف تهیه و توزیع برنج قرار بگیرد.

اگر شما مخاطب گرامی، نظر و دیدگاهی در خصوص «روش های بازاریابی و افزایش فروش برنج» دارید، یا روش‌های دیگری می‌شناسید و یا نکته‌ی خاصی را می‌دانید که در این مقاله به آن اشاره نشده است، خواهشمند است دیدگاه‌های ارزشمند خود را از طریق بخش کامنت در انتهای این نوشتار به اشتراک بگذارید. همچنین در صورت صلاح‌دید می‌توانید، لینک این نوشتار را از طریق کانال‌ها و گروه‌هایی که در شبکه‌های اجتماعی عضو هستید به‌دست دوستان و آشنایان برسانید تا آنها نیز اگر درصدد این هستند که کسب‌وکار خود را در زمینه فروش برنج توسعه دهند، بتوانند از طریق اطلاعاتی که در این مقاله ذکر شده است، به هدف خود دست یابند. علاوه بر آن، می‌توانید ما را در اینستاگرام و تلگرام فالو کنید تا در زمینه جدیدترین روش‌ها، ترفندها و اخبار دیجیتال مارکتینگ و تکنولوژی به‌روز بمانید.

بر اساس رای 38 نفر
آیا این مطلب برای شما مفید بود؟
شما قبلا رای داده‌اید!
اگر بازخوردی درباره این مطلب دارید یا پرسشی دارید که بدون پاسخ مانده است، آن را از طریق بخش نظرات مطرح کنید.

«علی آبیار» دانش‌آموخته رشته مهندسی IT است و به نوشتن، موسیقی، شعر، طبیعت و البته برنامه‌نویسی و تکنولوژی‌های سطح وب علاقه دارد. رزومه تخصصی او بیشتر در زمینه «سئو و تولید محتوا» است؛ همچنین در رزومه تخصصی‌اش، چند پروژه برنامه‌نویسی وب، مدیریت وب‌سایت و توسعه محتوای آن‌ها دیده می‌شود. او تا به امروز، تولید و ویراستاری مطالب متنوعی از مجلات اینترنتی «کاپریلا» و «تاپریلا» در حوزه‌های: تکنولوژی، سئو، کسب و کار، دیجیتال مارکتینگ و… را به عهده داشته است. «علی آبیار» در حال حاضر به صورت فریلنسر بر روی پروژه‌های مختلف داخلی و خارجی در حوزه طراحی وب (Front-End) و سئو فعالیت می‌کند.

یک نظر ثبت شده در “نحوه بازاریابی برنج – معرفی بهترین تکنیک های سنتی و مدرن فروش برنج

نظر شما چیست؟

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.

برچسب‌ها