دنیای بازاریابی امروز، دائماً در حال تغییر است. در صنعت فروش خودرو، بازاریابی دیجیتال نمایشگاه ماشین برای فعالان این حوزه و موفقیت نمایندگی‌های فروش می‌تواند بسیار مهم و موثر باشد. چندین سال قبل، تبلیغات رادیویی یا چاپی می‌توانستند در بازاریابی نمایشگاه‌های خودرو مؤثر باشند و مشتریان زیادی را جذب کنند؛ اما امروزه مشتریان، ممکن است تحت تأثیر این‌گونه رسانه‌ها قرار نگیرند، زیرا در حال حاضر تکنولوژی، رشد چشمگیری داشته است و بسیاری از مردم از رسانه‌های آنلاین استفاده می‌کنند و زمان زیادی را در روز صرف دنیای آنلاین می‌کنند؛ بنابراین اگر شما از ابزارهای آنلاین برای بازاریابی کسب و کار خود استفاده نمی‌کنید ممکن است از دیگر رقبای خود عقب بمانید و یا آنکه بخشی از مشتریان بالقوه خود را از دست بدهید؛ زیرا بسیاری از کسب و کارها برای جذب مخاطبان هدف و بازاریابی خود از ابزارهای آنلاین استفاده می‌کنند. تحقیقات انجام‌ شده نشان می‌دهند که ۵۹ درصد از مردم جهان در فضای آنلاین، مسیر خود را برای خرید خودرو طی می‌‎کنند. این بدان معنی است که بیشتر خریداران از طریق جستجو در گوگل یا سایر پلتفرم‌های تخصصی خودرو، خرید خود را انجام می‌دهند. همان‌طور که پیشرفت فناوری و تکنولوژی صنعت خودرو را متحول کرده است، نمایشگاه‌های ماشین هم موظفند از بازاریابی دیجیتال استفاده کنند؛ بنابراین ما قصد داریم در این مقاله از آکادمی کاپریلا درباره بازاریابی دیجیتال در صنعت فروش ماشین با شما صحبت کنیم. در ادامه به شما نشان خواهیم داد که چه بخش‌هایی از بازاریابی اینترنتی می‌تواند برای شما مفید باشد و چگونه می‌توانید خریداران خودرو را به خود جذب کنید.

طراحی وبسایت برای بازدیدکنندگان هدف

همان‌طور که گفته شد امروزه مشتریان بیش از هر زمان دیگری، تحقیقات خرید خود را در ابتدا بصورت آنلاین انجام می‌دهند و درباره آن تصمیم‌گیری می‌کنند و سپس به نمایندگی فروش خودرو مراجعه می‌کنند؛ بنابراین شما باید در این مرحله، مشتری را جذب کنید. اما سؤالی که پیش می‌آید این است که چگونه می‌توان این کار را انجام داد؟ در قدم اول باید یک استراتژی قوی در زمینه سئو داشته باشید تا به شما کمک کند از میان نمایندگی‌های فروش خودرو زیادی که در شهر و منطقه شما وجود دارند متمایز شوید. برای مثال می‌توانید از کلمات کلیدی مرتبط با خودروها و همچنین شهر خود، در وبسایت و مقالات استفاده کنید زیرا این کار به شما کمک می‌کند تا در صفحه اول گوگل قرار بگیرید. بعنوان مثال، به کلمات کلیدی زیر توجه کنید:

  • خرید اقساطی پراید در تهران
  • شرایط خرید پژو 206 سال شیراز
  • نمایشگاه ماشین در اهواز
طراحی وبسایت نمایشگاه ماشین
نمونه وبسایت حرفه‌ای نمایشگاه ماشین
پیشنهاد آموزشی مرتبط:

دوره ویدئویی آموزش تحقیق کلمات کلیدی برای سئوی سایت: اینجا را کلیک کنید (+).

هنگامی‌که خریداران، وبسایت شما را پیدا کردند و به آن سر زدند، قدم بعدی نگه‌داشتن آنها در وبسایت است. برای دستیابی به این هدف می‌توانید یک وبسایت آموزنده و جذاب از لحاظ بصری با کارکرد آسان برای ارائه اطلاعات به مخاطب ایجاد کنید. این کار باعث می‌شود خریداران و مشتریان شما سایت شما را بیشتر از هر نمایندگی دیگری، مورد انتخاب خود قرار دهند. مثلاً می‌توانید:

  • جدول قیمت روز خودروها را بنویسید.
  • شرایط ثبت نام و خرید را توضیح دهید.
  • و …
تولید محتوا نمایشگاه ماشین
تولید و انتشار مقالات تخصصی در وبسایت نمایشگاه خودرو
پیشنهاد آموزشی مرتبط:

برای طراحی وبسایت نیاز نیست هزینه‌های چند ده میلیونی صرف کنید، بلکه می‌توانید با کمترین هزینه، وبسایت خودتان را راه‌اندازی کنید.

سئو کردن وبسایت نمایشگاه خودرو

وبسایت شما می‌تواند یکی از مؤثرترین راه‌ها برای ارتباط با مشتریان باشد و به افراد علاقه‌مند کمک کند تا بطور مستقیم، تلفنی، شبکه‌های اجتماعی و یا از طریق ایمیل بتوانند با شما ارتباط برقرار کنند. برخی از افراد ممکن است زمانی وبسایت شما را پیدا کنند که عبارت مد نظر شما را در گوگل جستجو می‌کنند، اینجاست که سئو می‌تواند مؤثر باشد. SEO مخفف عبارت “Search Engine Optimization” به معنی بهینه‌سازی وبسایت برای موتورهای جستجو است. در واقع سئو به شما می‌گوید که سایت خود را بگونه‌ای بسازید که موتورهای جستجو هنگامی‌که افراد یک کلمه کلیدی مرتبط با وبسایت شما را جستجو می‌کنند، وبسایت شما را برای آنها نمایش دهد. البته توجه داشته باشید که استفاده نادرست از کلمات کلیدی، باعث افزایش بازدید سایت شما نمی‌شود، بلکه باید این کلمات را بدرستی انتخاب و از آنها استفاده کنید. سئو می‌تواند یکی از روش‌های مهم و تأثیرگذار در بازاریابی دیجیتال برای نمایندگی فروش خودرو باشد؛ زیرا به شما کمک می‌کند تا به مخاطبان وب، آنچه را که احتیاج دارند نشان دهید. در بیشتر مواقع این کار باعث می‌شود تا مخاطبان، تبدیل به مشتریان شما شوند. همچنین نیاز است تا آدرس، شماره تلفن و اطلاعات خود را در همه سایت‌ها و گوگل قرار دهید.

بازاریابی نمایشگاه ماشین
درج مشخصات نمایشگاه در نقشه گوگل
پیشنهاد آموزشی مرتبط:

آموزش ویدیویی سئو در وردپرس (WordPress SEO): اینجا را کلیک کنید (+).

seo-wordpress.png (1073×275)

استفاده از تبلیغات گوگل ادز

تبلیغات پرداخت به ازای کلیک (PPC) در گوگل، یک ابزار بسیار کارآمد در حوزه بازاریابی دیجیتال است. PPC به شما کمک می‌کند تا صفحات وبسایت‌تان در صفحه اول گوگل، تنها پس از چند روز یا حتی چند ساعت بعد از راه‌اندازی کمپین تبلیغاتی، نشان داده شود. در این حالت، دیگر نیاز نیست ماه‌ها برای سئو وبسایت تلاش و هزینه کنید و می‌توانید با هر کلمه کلیدی مد نظر خود، در صفحه اول گوگل قرار بگیرید تا فقط هر زمان که کاربر روی تبلیغ وبسایت شما کلیک کرد، هزینه پرداخت کنید.

دانستن این نکته لازم است که حتی اگر برای تبلیغات خود هزینه زیادی می‌کنید، ممکن است موارد دیگری وجود داشته باشند که بتوانند به جذب مشتریان شما کمک کنند. منظور ما این است که بازاریابی مؤثر فقط به تبلیغات بستگی ندارد، بلکه شما باید به نکات دیگری نیز توجه کنید. برای مثال باید درک کنید که چه نوع تبلیغاتی باید ایجاد کنید تا مخاطبان شما بتوانند تحت تأثیر آن قرار بگیرند و آن را دوست داشته باشند. فراهم کردن یک برنامه بازاریابی گوگل ادز، می‌تواند یک روش مؤثر برای جذب مشتریان شما به وبسایت‌تان باشد. در کنار برنامه بازاریابی PPC، کمپین‌های PPC نیز مهم هستند. شما بعنوان یک نمایندگی خودرو، می‌توانید کمپین‌های جداگانه‌ای برای خودروهای جدید، خودروهای دست‌ دوم و خدمات خود اجرا کنید. همچنین شما باید در کنار این کمپین‌ها، تبلیغاتی برای مشتری در نظر بگیرید تا در صورتی‌که مشتری، قصد خرید خودرو داشت بتواند ویدیوهای تبلیغاتی مرتبط با آن را تماشا کند. برای اطلاعات بیشتر، مقاله گوگل ادز چیست؟ را بخوانید و اگر با زبان انگلیسی آشنایی دارید، مقاله آموزش‌های رایگان گوگل ادز را بخوانید.

نمایشگاه ماشین
نمونه پروفایل نمایشگاه ماشین در گوگل

بازاریابی نمایشگاه ماشین در شبکه‌های اجتماعی

با گسترش فوق‌العاده شبکه‌های اجتماعی در ایران و جهان، خریداران خودرو هم ساعات زیادی از زمان خود را در شبکه‌های اجتماعی سپری می‌کنند تا اطلاعات مورد نیاز خود را پیدا کنند. بنابراین اگر شما از این شبکه‌ها برای بازاریابی نمایشگاه خود استفاده نمی‌کنید، مطمئن باشید که یک راه بسیار مؤثر برای جذب مخاطب خود را از دست داده‌اید. برای اینکه به این راه مؤثر دست پیدا کنید کافی است یک حساب کاربری در شبکه‌های اجتماعی (در مرحله اول، فقط اینستاگرام) برای خود ایجاد کنید. انجام تنظیمات حساب کاربری، زمان زیادی را از شما نمی‌گیرد و فقط چند دقیقه طول خواهد کشید. همچنین می‌توانید اطلاعات خود و کسب‌وکارتان و عکس پروفایل برای حساب‌تان را درج کنید. پس‌ از اینکه حساب کاربری خود را در شبکه‌های اجتماعی ایجاد کردید، برای اینکه مخاطبان و مشتریان مطلع شوند که شما در شبکه‌های اجتماعی فعالیت می‌کنید، می‌توانید اطلاعات حساب خود را با آنها به اشتراک بگذارید (روی کارت ویزیت و …). همچنین برای بازخورد بیشتر می‌توانید حساب خود را در وبسایت‌تان لینک دهید.

فعالیت نمایشگاه‌های خودرو در اینستاگرام
فعالیت نمایشگاه‌های خودرو در اینستاگرام

پس از ایجاد حساب کاربری در شبکه‌های اجتماعی، گام بعدی، بدست آوردن دنبال‌کننده یا فالوور است. این موضوع ممکن است کمی طول بکشد، اما زمانی‌که مخاطبان شما مشاهده کنند که در این فضا فعال هستید، این کار به آسانی انجام می‌شود و دنبال‌کنندگان بیشتری را جذب خواهید کرد. برای اینکه به دنبال‌کنندگان خود ثابت کنید که در اینستاگرام فعال هستید، باید چند کار را انجام دهید؛ بعنوان‌ مثال می‌توانید بطور منظم، پست و استوری منتشر کنید و محتوای جالب و آموزنده حوزه خودرو را به مخاطبان خود ارائه دهید. بوسیله شبکه‌های اجتماعی می‌توانید اخبار معاملات فروش خودرو را به اشتراک بگذارید و هر اطلاعاتی که درباره نمایندگی خود می‌خواهید را به مخاطبان ارائه دهید. همچنین می‌توانید تبلیغاتی برای خودروهای نو و یا فروش خودرو دست دوم بسازید تا مخاطبان شما در صورت نیاز از آن استفاده کنند. در ادامه، چند ایده برای تولید محتوای نمایشگاه ماشین بیان کرده‌ایم:

  • ویدیویی از خودروهای خارجی موجود در نمایشگاه با معرفی و توضیحات
  • تصویری از عقد قرارداد مشتری و فیلم خروج خودروی خریداری شده از نمایشگاه
  • نکات و مراحل خرید خودرو از نمایشگاه
  • برای یادگیری بیشتر، مقاله ایده تولید محتوا در اینستاگرام را بخوانید.
پیشنهاد آموزشی مرتبط:

ساخت و انتشار منظم ویدیو

در صنعت خودرو، فیلم‌ها و ویدیوها راه بسیار مؤثری برای ارتباط مشتری و نشان دادن برند شما هستند. می‌توانید برای اینکه مخاطبان خود را تحت تأثیر قرار دهید، ویدیوهایی درباره نمایشگاه خود بسازید. این یک روش عالی برای جذب مشتریان و خریداران جدید است. ساختن ویدیو و انتشار آن در شبکه‌های اجتماعی باعث می‌شود تا مخاطبان شما ویدیوها را به اشتراک بگذارند. این کار باعث می‌شود مخاطبان جدید به شما اضافه شوند و تعداد بیشتری از مردم شما را بشناسند. امروزه با روی کار آمدن گوشی‌های هوشمند قدرتمند، دیگر برای ساختن ویدیو نیازی به ابزارهای پیشرفته، مانند دوربین‌های فیلم‌برداری قدرتمند ندارید. در این موضوع می‌توانید مقالات زیر را بخوانید:

در نظر داشتن گزینه بازاریابی ایمیلی برای مشتریان خاص

ایمیل یکی دیگر از راه‌هایی است که می‌توانید به طور سریع و آسان به مشتریان هدف خود دسترسی پیدا کنید. در نگاه اول ممکن است بازاریابی ایمیلی برای بسیاری از نمایندگی‌های خودرو با وجود شبکه‌های اجتماعی و دیگر رسانه‌ها کمی قدیمی به نظر برسد اما در واقع یک روش بسیار مؤثر برای جذب مخاطبان به حساب می‌آید. جمع‌آوری یک لیست بازاریابی ایمیلی به هیچ عنوان دشوار نیست؛ می‌توانید وبسایت خود را راه‌اندازی کنید و همچنین، به اطلاعات کسانی که در چند ماه گذشته از نمایشگاه شما بازدید کرده‌اند، دسترسی پیدا کنید. هنگامی‌که یک لیست ایمیل هدفمند در اختیار دارید، می‌توانید پیام خود را به کسانی که علاقه‌مند به دریافت آن هستند برسانید. نکات زیادی وجود دارند که به شما می‌گویند چگونه می‌توانید یک ایمیل بازاریابی خوب ایجاد کنید؛ اما بهتر است از طریق تجربه بیاموزید که کدام یک از پیام‌ها توسط مخاطبان خوانده می‌شوند و کدام یک از آنها ممکن است بطور کلی توسط مخاطبان خوانده نشوند. در این مورد، مقالات زیر را بخوانید:

بازاریابی ایمیلی اگر به درستی اجرا شود، می‌تواند یکی از بهترین روش‌های بازاریابی دیجیتال برای بازاریابینمایشگاه ماشین باشد؛ اما نکته‌ای که باید به آن توجه کنید این است که بسیاری از ایمیل‌هایی که دارای محتوایی ساده و ضعیف هستند، خوانده نمی‌شوند. به همین دلیل توصیه می‌شود قبل از اینکه بخواهید از این استراتژی استفاده کنید نکات زیادی درباره آن بیاموزید. برای اینکه در بازاریابی ایمیلی موفق شوید می‌توانید از لیست‌های فروشی هم استفاده کنید. با استفاده از این فهرست‌ها می‌توانید ایمیل‌ها را برای مشتریان، بر اساس مدل ماشینی که می‌خواهتد خریداری کنند بخش‌بندی کنید. همچنین می‌توانید ایمیل‌های شخصی‌سازی‌شده را بر اساس نوع خودرو و نوع خرید به هر مشتری ارسال کنید. بطور مثال اگر خودروی درخواستی مشتری با رنگ و شرایط فروش و … موجود شد، با ایمیل به او اطلاع دهید. اگر به هر دلیلی تمایلی به استفاده از ایمیل ندارید، می‌توانید همین استراتژی را با پیامک دنبال کنید.

پیشنهاد آموزشی مرتبط:

دوره ویدیویی آموزش بازاریابی ایمیلی: اینجا را کلیک کنید (+).

 

امکان ثبت رای و نظر در صفحه نمایشگاه در گوگل
امکان ثبت رای و نظر در صفحه نمایشگاه در گوگل

جمع‌بندی و سخن پایانی

در پایان امیدواریم در این مقاله نکات مهمی آموخته باشید. مهم‌ترین نکته‌ای که سعی کردیم در این مقاله به آن پردازیم این بود که یک نمایشگاه ماشین به بازاریابی دیجیتال هم برای جذب مشتری نیاز دارد. همچنین نکات زیر را فراموش نکنید:

  • عادات و سبک زندگی مصرف‌کنندگان و خریداران بطور دائم در حال تغییر هستند، بنابراین لازم است تا یک استراتژی بازاریابی دیجیتال منعطف و بلندمدت برای خود ایجاد کنید.
  • فرقی ندارد وبسایت شما کوچک باشد یا بزرگ، در هر صورت سئو برای سایت شما لازم است.
  • تبلیغات PPC می‌تواند یک راه بسیار مؤثر برای جذب مشتریان هدف در کوتاه‌مدت باشد؛ اما اگر دوست دارید در این راه موفق شوید، به تلاش و دانش نیاز دارید.
  • شبکه‌های اجتماعی می‌توانند یکی از بهترین ابزارها برای ارتباط با مخاطبان باشند.
  • انواع مختلفی از روش‌های بازاریابی می‌توانند به شما کمک کنند تا برند خود را هر چه بهتر و بیشتر به دیگران معرفی کنید و مشتریان بیشتری را جذب کنید.

بازاریابی دیجیتال نیاز به صبر، حوصله و وقت شما دارد. اگر می‌خواهید بهترین نتایج را کسب کنید ابتدا باید مخاطبان هدف خود را بشناسید، نیاز آنها را درک کنید و استراتژی‌های خود را اجرا کنید تا ببینید کدام یک از آنها بهتر هستند و کدام یک، باید تغییر کنند. با رعایت این نکات، قطعاً می‌توانید در بازاریابی دیجیتال در صنعت خودرو موفق ظاهر شوید اما اگر نمی‌دانید خودتان دست بکار شوید یا نیرو بگیرید، بهتر است مقاله همکاری با آژانس دیجیتال مارکتینگ یا استخدام نیرو؟ معایب، مزایا و شرایط همکاری را بخوانید.

پیشنهاد آموزشی مرتبط:

مجموعه آموزش دیجیتال مارکتینگ (Digital Marketing): اینجا را کلیک کنید (+).

بر اساس رای 10 نفر
آیا این مطلب برای شما مفید بود؟
شما قبلا رای داده‌اید!
اگر بازخوردی درباره این مطلب دارید یا پرسشی دارید که بدون پاسخ مانده است، آن را از طریق بخش نظرات مطرح کنید.

خاطره محمدی هستم، اول خاکشناسی خوندم و بعد ادبیات. هیچ چیز مثل دنیای کلمات، من رو به وجد نمیاره و نوشتن، روحم رو صیقل میده.

نظر شما چیست؟

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.

برچسب‌ها