فضای مدرن و کنونی اپلیکیشن اینستاگرام به سمت بهره‌مندی از امکانات و قابلیت‌های مهم برای گسترش کسب‌وکارهای مستقل در حال حرکت است. از میان بسیاری از قابلیت‌های کارآمد، منشن کردن (Mention) که شامل ذکر آیدی یا صفحه اینستاگرام یک شخص یا برند است، کاربردی متفاوت‌تر دارد.

بسیاری از کاربران دنیای اینستاگرام با استفاده از قابلیت منشن کردن، به شخص یا صفحه‌ای که به آن علاقه‌مند هستند یا با آن همکاری کرده‌اند، اشاره‌ای مستقیم می‌کنند. این اشاره مستقیم با تایپ کردن کردن علامت @ و اضافه کردن آیدی مورد نظر اتفاق خواهد افتاد.

ما در ادامه این مطلب از آکادمی کاپریلا سعی کردیم تا هدف، کاربردها، بایدها و نبایدها و ترفندهای منشن کردن در اینستاگرام را در اختیار شما قرار بدهیم. بسیاری از استراتژیست‌ها و متخصصان حوزه بازاریابی دیجیتال، تاکید بسیار مهمی بر روی منشن کردن در جهت جذب مخاطب و ارائه محتوای غنی در اینستاگرام دارند.

استفاده از قابلیت‌های اینستاگرام از جمله هشتگ‌ها، تولید محتوای تصویری جذاب و نوشتن کپشن، به گسترش کسب‌وکار و شناخته‌تر شدن برندها در فضای اینستاگرام کمک می‌کنند؛ منشن کردن هم به اندازه هرکدام این قابلیت‌های مهم کاربرد دارد و در جهت کامل‌تر کردن محتوای متنی در اینستاگرام مورد استفاده قرار می‌گیرد.

منشن کردن در اینستاگرام چیست؟

منشن در واقع همان ترجمه تحت‌اللفظی واژه mention معادل با واژه اشاره یا ذکر کردن است؛ از این جهت، استفاده از فعل منشن کردن به معنای اشاره کردن (به شخصی یا صفحه‌ای اینستاگرامی) تلقی می‌شود.

همچنین منشن کردن به صورت مشخص در اینستاگرام به عملی گفته می‌شود که در راستای معرفی، تبلیغ، ابراز علاقه یا آگاه کردن به وقوع می‌پیوندد. برای منشن کردن هم کافی است که در فضای کپشن (caption) یک پست یا استوری، علامت @ را تایپ و به دنباله آن آیدی مورد نظرتان را ذکر کنید. برای مثال، منشن کردن صفحه کریستیانو رونالدو، به این صورت خواهد بود: cristiano@

منشن کردن فرادرس
مثلاً در تصویر بالا، پستی از فرادرس می‌بینید که در کپشن آن آیدی فرادرس منشن شده است.

همان‌طور که گفتیم، منشن کردن برای دستیابی به اهدافی مشخص انجام می‌شود. برای مثال فرض کنید که شما یک کسب‌وکار اینستاگرامی در حوزه ساخت کلبه چوبی دارید و در پست جدیدتان قرار است تا از پروژه آخرتان رونمایی کنید. فرض کنید که شما برای ساخت این کلبه چوبی فریبنده و خوش‌ساخت، از چوب‌فروشی فیروز که در نزدیکی کارگاهتان قرار دارد، چوب خریده‌اید. شما با منشن کردن چوب‌فروشی فیروز به واسطه تایپ کردن firoozwoods@ در استوری یا پست خود می‌توانید صفحه مورد نظرتان را به مخاطبانتان معرفی کنید.

منشن کردن در اینستاگرام برای تبلیغ کردن هم مورد استفاده قرار می‌گیرد. برای مثال فرض کنید که شما همان کلبه‌ساز هستید که می‌خواهید کسب‌وکارتان را از طریق اینستاگرام گسترش بدهید. فرض کنید که شما با همان چوب‌فروش وارد قرارداد شده‌اید و تصمیم گرفته‌اید تا در ازای پرداخت هزینه چوب‌ها، برای صفحه او در اینستاگرام تبلیغ کنید. شما قرار است تا باز هم در کپشن پست یا فضای استوری، صفحه مورد نظرتان را منشن کنید و اضافه کردن متنی اختصاصی و تبلیغی، به گسترش کسب‌وکار چوب‌فروشی فیروز هم کمک کرده باشید.

منشن کردن گاهی هم برای ابراز علاقه به یک شخص یا برند مورد استفاده کاربران دنیای اینستاگرام قرار می‌گیرد. برای مثال فرض کنید، یک بازیگر تازه‌وارد که برای اولین‌بار در صحنه یک تئاتر ایفای نقش کرده است، یک عکس از اجرای اخیرش در اینستاگرام پست یا استوری می‌کند. فرض کنید این شخص علاقه بسیاری به بازیگر معروف آمریکایی یعنی دواین جانسون دارد؛ ابزار علاقه او به جانسون، به صورت منشن کردن آیدی او در فضای محتوای مورد نظرش در اینستاگرام بروز می‌کند.

کاربرد تخصصی منشن کردن برای کسب‌وکارها

بسیاری از صاحبان مشاغل مختلف یا کاربران فعال دنیای اینستاگرام با منشن کردن آیدی و صفحه افراد پرطرفدار و یا برندهای معتبر در کپشن، باعث بالا رفتن میزان بازدید، لایک یا فالوئرهایشان می‌شوند. این افراد یا برندها از فالوئرهای بسیاری برخوردار هستند و اگر یک پست اینستاگرامی را استوری یا معرفی کنند، می‌توانند باعث افزایش بازدیدها و مخاطبان بشوند. البته این قضیه فقط به اینفلوئنسرها و برندها معتبر ختم نمی‌شود و می‌توان از بلاگرها هم در این مورد به خوبی استفاده کرد.

این نکته را به خاطر داشته باشید که یک اینفلوئنسر یا بلاگر اینستاگرامی هرگز یک پست را به صورت رایگان استوری یا معرفی نمی‌کند. بسیاری از کاربران اینستاگرامی، صفحه اینفلوئنسرها را همیشه در کپشن‌هایشان منشن می‌کنند، اما هیچ‌وقت خبری از حمایت یا استوری نخواهد بود. بهتر است که در نحوه نوشتن کپشن اینستاگرام بیشتر دقت کنید و کپشن خود را با تگ‌ها و منشن کردن‌های بیهوده، خراب نکنید.

بسیاری از صاحبان کسب‌وکارهای اینستاگرامی، با اینفلوئنسرها و بلاگرها وارد همکاری حرفه‌ای می‌شوند. آن‌ها با انتخاب اینفلوئنسرها و بلاگرهای مناسب برای کسب‌وکارشان، وارد جریان‌های حرفه‌ای‌تری مثل کمپین‌های تبلیغاتی در اینستاگرام می‌شوند. در این حالت از تبلیغات و همکاری‌های اینستاگرامی، نحوه نوشتن کپشن اینستاگرام هم متفاوت می‌شود. در چنین موقعیتی، صاحبان کسب‌وکار می‌توانند با تگ کردن یا منشن کردن اینفلوئنسری که با او کار می‌کنند، به افزایش بازدید و مخاطبان کمک می‌کنند.

کمپین موتن‌رو
حدوداً چند هفته قبل از انتشار این مطلب، موتن‌رو فروشگاه اینترنتی لوازم آرایشی و بهداشتی، کمپین تبلیغاتی‌ای با حضور اینفلوئنسر معروف برگزار کرد. اینفلوئنسر در کپشن خود اکانت اینستاگرام موتن‌رو را منشن کرد.

اگر تاکنون هیچ اطلاعی از اینفلوئنسرمارکتینگ نداشتید، مطالب زیر را به شما پیشنهاد می‌کنیم:

  • معنی اینفلوئنسر چیست و چه تفاوتی با بلاگر دارد؟ (لینک+)

  • میکرو اینفلوئنسر چیست و چگونه از آن برای رشد و توسعه کسب و کار استفاده کنیم؟ (لینک+)

  • چطور یک اینفلوئنسر مناسب برای کمپین تبلیغاتی‌مان پیدا کنیم؟ (لینک+)

برای مثال فرض کنید که شما صاحب یک کسب‌وکار اینستاگرامی در حوزه فروش کفش‌های کتانی دخترانه هستید؛ اخیراً هم با یک بلاگر که در بحث فشن و مدلینگ تخصص دارد، وارد همکاری شده‌اید. فرض کنید که یک سری کفش جدید برای شما آمده است و قرار است با همکاری این بلاگر، به افزایش بازدید و میزان فروش محصولات خود کمک کنید. نحوه نوشتن کپشن اینستاگرام شما با منشن کردن بلاگر مورد نظر می‌تواند اینطور باشد:

جدیدترین کفش‌های کتانی دخترانه را از ما بخواهید! [استفاده از یک ایموجی که حس هیجان را منتقل کند] بلاگر فلانی را که می‌شناسید؟ او این بار مهمان جمع صمیمی ما شده تا به صورت تخصصی در مورد جنس محصولات و موفقیت برند x در دنیای کفش‌های دخترانه صحبت کند. [منشن کردن آیدی بلاگر با اضافه کردن علامت @] تا آخرین لحظات این پست بسیار بسیار ویژه با ما همراه باشید![استفاده از یک ایموجی که حس صمیمیت را منتقل کند]. #کفش_کتانی #اسم برند یافروشگاه #کفش_دخترانه

تفاوت تگ کردن و منشن کردن در اینستاگرام

بعضی از متخصصان تولید محتوای اینستاگرامی، در مورد کاربرد و مفاهیم منشن کردن و تگ کردن (Tag) اختلاف نظر دارند. برخی معتقدند که منشن کردن صرفاً به عملی گفته می‌شود که برای معرفی یا آگاه کردن افراد در بخش کامنت‌ها یا استوری‌ها انجام می‌گیرد و برخی هم معتقدند که هیچ تفاوتی در مورد این 2 عمل وجود ندارد؛ اما حالا واقعاً کدام عقیده صحیح است؟

واقعیت امر این است که منشن کردن و تگ کردن افراد و صفحتاشان در اینستاگرام، وجه اشتراک بسیار زیادی از لحاظ کاربرد دارند؛ مثلاً هر دو برای معرفی، ابراز علاقه، تبلیغ، اشاره کردن و غیره مورد استفاده قرار می‌گیرند اما در بعضی موقعیت‌ها هم تعریفی مشخص و یگانه دارند. برای مثال اشاره کردن به افراد یا صفحات مختلف در عکس‌ها یا ویدئوهای اینستاگرامی به صورتی که با لمس یا کلیک کردن روی تصویر، قابل دسترسی باشند، تگ کردن نامیده می‌شود.

در عین حال اگر فردی را در زیر کامنت‌ها با علامت @ اشاره کنید، به معنی منشن کردن در اینستاگرام است. یادتان باشد که اگر اسم و اکانت کسی را در استوری دیدید، به معنی تگ یا برچسب زدن است.

منشن کردن و حریم خصوصی در اینستاگرام

بسیاری از کاربران اینستاگرامی اصلاً دوست ندارند تا افراد دیگر به صورت ناخواسته و بدون اجازه و هماهنگی، صفحه آن‌ها را در پست‌های مختلف منشن یا تگ کنند. برای حذف پست‌های این‌چنیینی، کافی است تا به پست مورد نظر مراجعه و روی گزینه سه‌نقطه در گوشه تصویر کلیک کرد. حالا پس از ورود به بخش سه‌نقطه، باید گزینه Tag Options و سپس گزینه Remove Me From Post (که با رنگ قرمز مشخص شده است) را انتخاب کرد.

برای جلوگیری از منشن شدن در بخش کامنت‌ها هم کافی است تا به بخش سه‌نقطه در صفحه پروفایل یک صفحه اینستاگرامی ورود کرد. پس از این مرحله باید گزینه setting (تنظیمات) و سپس گزینه privacy را انتخاب کرد؛ حالا کافی است تا گزینه comments و در ادامه گزینه Manual Filter را لمس کرد و اسم آیدی‌ با ذکر علامت @ را نوشت.

بسیاری از کاربران اینستاگرامی هم تمایل دارند تا پست‌هایی که در آن‌ها منشن یا تگ شده‌اند را از بخش Tags صفحه پروفایلشان محو کنند. برای این کار هم کافی است تا دوباره به همان پست مورد نظر برگشت و با لمس کردن تصویر و انتخاب اسم آیدی، گزینه Hide From My Profile را انتخاب کرد. با چنین‌کاری، آیدی کاربر از تصویری که در آن منشن یا تگ شده است، حذف نمی‌شود؛ بلکه آن تصویر فقط برای مخاطبان یا فالوئرهای آن کاربر غیر قابل دسترس و غیر قابل دیدن خواهد بود.

حرف آخر

در این مطلب به صورت مفصل با منشن کردن در اینستاگرام آشنا شدیم و بررسی کردیم که این عمل چقدر می‌تواند برای تولید محتوای قدرتمند و گسترش کسب‌وکارهای مستقل، مفید و حتی ضروری باشد. در ادامه به کاربرد تخصصی منشن کردن در کسب‌وکارهای اینستاگرامی و بررسی تفاوت منشن کردن با تگ کردن به صورت کامل و با جزئیات پرداختیم.

همان‌طور که تاکید کردیم، منشن کردن هم مثل استفاده درست و به موقع از هشتگ‌ها، استفاده از کمپین‌های تبلیغاتی و یا تولید متن تصویری و متنی، مفید و کارآمد است. با استفاده درست و هوشمندانه از منشن کردن در اینستاگرام می‌توان بسیاری از اهداف مهم استراتژی‌های بازاریابی در اینستاگرام را عملی کرد. یک منشن کردن به موقع و برنامه‌ریزی‌شده می‌تواند به حفظ و تقویت روابط و در نهایت به گسترش کسب‌وکارهای اینستاگرامی منجر شود.

راستی، چقدر در مورد کارت ویزیت آنلاین می‌دانید؟ تاحالا این اصطلاح به گوش‌تان خورده؟

منظور از کارت ویزیت آنلاین، لینکی در بیو اینستاگرم است که به شما اجازه قرار دادن متن، تصویر و چندین لینک دیگر را می‌دهد. شما می‌توانید این لینک را با کمک ابزار رایگان بهلینک بسازید.

اگر این مطلب برای شما مفید بوده است، آموزش‌ها و مطالب زیر نیز به شما پیشنهاد می‌شوند:

بر اساس رای 5 نفر
آیا این مطلب برای شما مفید بود؟
شما قبلا رای داده‌اید!
اگر بازخوردی درباره این مطلب دارید یا پرسشی دارید که بدون پاسخ مانده است، آن را از طریق بخش نظرات مطرح کنید.

نوریه رضوی‌ثانی دانش‌آموخته IT است و به نوشتن در مورد بازاریابی دیجیتال و دنیای شبکه‌های اجتماعی علاقه دارد.

نظر شما چیست؟

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.