هر کسب‌وکاری که راه‌اندازی می‌شود، به منظور کسب درآمد در آن حوزه است و کسب درآمد با «فروش» شکل می‌گیرد. باید توجه کنید که در هر نوعی از کسب‌وکار، شما در حال فروختن محصول یا خدمت یا کالایی به افراد هستید و – بر این اساس – نیاز آن افراد را بر طرف می‌کنید؛ لذا می‌توان گفت که «فروش عبارت‌ است از کسب درآمد از طریق رفع نیاز افراد مختلف».

با این مقدمه، اگر به دنبال افزایش درآمد و فروش در کسب‌وکار خود هستید، تا پایانِ این مقاله از مجله اینترنتی کاپریلا با ما همراه باشید تا راهکارهایی برای فروش بیشتر را خدمت شما عزیزان معرفی کنیم.

مراحل دستیابی به فروش بیشتر

 برای رسیدن به هر هدفی – چه افزایش فروش و چه کم کردن وزن – شما باید پله‌پله پیش‌روی کنید. فراموش نکنید که کسب‌وکار‌های موفق یک‌شبه شکل نگرفته‌اند و به صورت تدریجی با یک برنامه‌ریزی و استراتژی درست به موفقیت و شهرت کنونی خود دست‌یافته‌اند. در زیر مراحل پیشرفت در کسب‌وکار و راه‌های افزایش فروش را برای شما برشمرده‌ایم:

  • شناخت هویت کسب‌وکار
  • شناخت عوامل عدم فروش یا فروش پایین
  • شناخت بازار هدف
  • تعیین انواع روش‌های بازاریابی برای کسب‌وکار (بازاریابی حضوری و غیر حضوری)
  • تعیین استراتژی فروش برای انواع مشتریان
  • ایجاد حس رضایت برای مشتری (قبل و بعد از تهیه‌ی محصول یا خدمت)
  • نظارت بر روی رقبا

حال به ترتیب، هر کدام از مراحل را برای شما شرح داده، و قدم به قدم باهم پیش‌ می‌رویم.

پیشنهاد آموزشی مرتبط:
مراحل دستیابی به فروش بیشتر + راهکارهایی برای فروش بیشتر
مراحل دستیابی به فروش بیشتر (راهکارهایی برای فروش بیشتر)

شناخت هویت کسب و کار

اولین قدم برای برنامه‌ریزی و تعیین استراتژی جهت پیشرفت و افزایش تعداد مشتری در هر کسب‌وکاری این است که جنس و هویت آن را مشخص کنید. هر تایپی از کسب‌وکار، دارای خصوصیت‌ها و ویژگی‌هایی هست که با توجه به آنها می‌توان استراتژی مناسب و موفقی پیاده‌سازی‌ کرد. شناخت هویت کسب‌وکار به ما چارچوبی ارائه می‌دهد، که موجب راحت‌تر شدن تشخیص بازار هدف، تشخیص رقبا، میزان گردش مالی در آن حوزه، تعیین روش‌های بازاریابی و… می‌گردد؛ پس این مرحله اساسی‌ترین مرحله و خشت اول برای ساخت بیزینسی موفق می‌باشد.

برای شناخت هویت کسب‌وکار باید مراحل زیر را طی کنید:

  • شناخت ارزش محصول یا خدمتی که ارائه می‌دهید.
  • شناخت کامل مشتریان و نیاز آنها

بیایید باهم هر کدام از موارد بالا را بررسی کنیم.

شناخت ارزش محصول یا خدمتی که ارائه می‌دهید

منظور از ارزش، جنبه‌ی مادی محصول یا خدمتی که ارائه می‌دهید نیست؛ وقتی از ارزش صحبت می‌کنیم، یعنی اینکه محصول یا خدمتی که ارائه می‌دهید، چقدر برای افراد جامعه ضروری است؟ محصول یا خدمات شما چه نیازی را در جامعه بر طرف می‌کند؟ بزرگی بازار حوزه‌ی کاری شما چقدر است؟

شناخت کامل مشتریان و نیاز آنها

همانطور که گفتیم، «فروش یعنی کسب درآمد از طریق رفع نیاز افراد مختلف». برای این‌ کار اول باید بدانیم محصول یا خدمات ما، چه نیازی را بر طرف می‌کنند، سپس گروهی از افراد که خواستار این برطرف شدن این نیاز هستند را مشخص کنیم. اگر ما در تشخیص نیازی که بر طرف می‌کنیم یا تعیین مشتریانی که خواستار محصول یا خدمت ما برای رفع نیازشان هستند، دچار اشتباه بشویم، هرگز نخواهیم توانست به پیش‌رفت و افزایش فروش در کسب‌وکار خود برسیم.

پیشنهاد آموزشی مرتبط:

شناخت عوامل عدم فروش یا فروش پایین

مهم‌ترین فاکتور برای حل هر مسأله‌ای، «درک کامل صورت‌مسأله» است. برای اینکه به فروش بیشتری دست‌یابید باید بدانید که چرا تا کنون فروش پایینی داشته‌اید؟ آیا تبلیغات شما درست و تأثیرگذار نبوده؟ آیا بازاریابان خوبی ندارید؟ آیا بازار هدف خود را به درستی مشخص کرده‌اید؟ آیا قیمت‌گذاری نامناسبی انجام داده‌اید؟ و سؤالاتی از این قبیل! بنابراین، کسب‌وکار خود را همچون منتقدی بی‌رحم وارسی نموده، از تمام زوایا به آن نگاه کنید و مشکلاتی که طی این وارسی پیدا می‌کنید را رفع نمایید.

از عوامل عدم فروش می‌توان به موارد زیر اشاره کرد:

  • شیوه تبلیغات نادرست و تولید محتوای نامناسب و غلط
  • عدم وجود المان‌های نوآورانه و رقابتی برای جذب مشتری
  • عدم اعتماد مشتریان به کسب‌وکار شما
  • عدم شناخت درست از بازار هدف و نیازهای مخاطبان
  • عدم وفق‌پذیری کسب‌وکار با تغییر شرایط جامعه

شناخت بازار هدف

یکی از مهم‌ترین مراحل برای پیشرفت کسب‌وکار، «شناخت کامل بازار هدف و مشتریان» است؛ تا زمانی‌که شما بازار هدف و تایپ اجتماعی مشتریان خود را مشخص نکنید، نمی‌توانید استراتژی بیزینسی موفقی را پایه‌ریزی نمایید. برای شناخت بازار هدف توصیه می‌کنیم که موارد زیر را بررسی نمایید:

  • کدام گروه از افراد جامعه مشتری محصول و خدمت من هستند؟
  • درآمد ماهیانه آنها چقدر است؟
  • محصول و خدمت من چه‌قدر برای آنها ضروری است؟
  • آن‌ها، مرد هستند یا زن؟
  • میزان تحصیلاتشان چه‌قدر است؟

باید خودتان را جای آنها بگذارید و نیاز‌های آنها را به‌صورت کامل بشناسید، تا بتوانید به بهترین شکل با محصول یا خدمتی که ارائه می‌دهید، نیاز آن‌ها را برطرف کنید. برای کسب اطلاعات دقیق‌تر در این باره، توصیه می‌کنیم مقاله «پرسونا چیست؟ | صفر تا صد | دانلود رایگان پرسونای مشتری» را مطالعه بفرمایید.

تعیین انواع روش های بازاریابی برای کسب و کار

برای دستیابی به فروش بیشتر، مشتریان باید کسب‌وکار و محصول شما را بشناسند، به نوعی که شما تبدیل به برندی در حوزه‌ی فعالیت خود بشوید. برای این منظور، نیاز به بازاریابی و تبلیغات مناسب و تأثیرگذار خواهید داشت. به‌طور کلی تبلیغات و بازاریابی به دو دسته‌ی: آفلاین (بازاریابی سنتی) و آنلاین (دیجیتال مارکتینگ) تقسیم می‌شود. هر کدام  از این دو دسته، مزایا و معایب خاص خود را دارند و با توجه به محصول و نیازی که بر طرف می‌کنید، تأثیرگذاری هر کدام متفاوت است.

توجه داشته باشید چه در تبلیغات سنتی و چه در دیجیتال مارکتینگ، باید عنوان و متنی که انتخاب می‌کنید حس کنجکاوی بیننده را برانگیزد؛ باید قلاب تبلیغاتی شما طوری باشد که بیننده را درگیر خود کند. از طریق یک عنوان کوتاه (مثلاً بیشترین تخفیف سال، کمترین قیمت بازار) یا ایجاد حس فوریت (تا تاریخ x مهلت دارید، پیشنهادی تکرار نشدنی) و همچنین بیان سؤالی بنیادین در مورد نیازی که محصول شما برطرف می‌کند، می‌توانید آن حس کنجکاوی را تحریک کنید.

بازاریابی آفلاین (سنتی)

این نوع از بازاریابی شامل پخش تراکت، بروشور، بنر، پوستر، نصب آگهی و ویزیت حضوری می‌باشد. طراحی تراکت، بروشور و… باید خلاقانه و مخصوص خودتان باشد، به نوعی که تصویر شما را در جامعه به یک «برند» تبدیل کند و مردم با دیدن برند شما، به محصول و خدمتتان اعتماد کنند. در رابطه با ویزیت حضوری، شرایط سخت‌تر و متفاوت‌تر است. به‌عنوان یک ویزیتور، شما باید در لحظه‌ی ویزیت، دلیل اینکه چرا مشتری به محصول شما نیاز دارد را درک کنید و بر اساس آن دلیل، مشتری موردنظر را پرزنت نمایید. ویژگی‌های یک ویزیتور موفق عبارت‌اند از:

  • صبر و حوصله داشته باشد
  • اطلاعاتی کامل و بسیار دقیق از محصول یا خدمتی که ارائه می‌دهد، داشته باشد
  • همیشه خوش‌رو باشد
  • ارتباط دوستانه و محکمی با مشتریان خود برقرار کند
  • همیشه روراست باشد
  • اطلاعات کاملی از ویژگی محصولات و خدمات رقبا به دست آورد
  • زبان بدن و روانشناسی فروش را فرا گرفته باشد
  • در صورت نیاز، پس از خرید پاسخگوی مشتری باشد
  • با تیم مارکتینگ داخل شرکت هماهنگ باشد
  • برای طرح استراتژی فروش و تغییر در محصولات، فیدبک‌هایی را که از مشتریان می‌گیرد به مافوق خود ارجاع دهد
پیشنهاد آموزشی مرتبط:

بازاریابی آنلاین (دیجیتال مارکتینگ)

امروزه، دیجیتال مارکتینگ در تمامی حوزه‌های اقتصادی و کسب‌وکارها ورود کرده است. برای اینکه فروش بالایی داشته باشید، باید توازن بین بازاریابی آنلاین و آفلاین را حفظ کنید. دیجیتال مارکتینگ نسبت به بازاریابی سنتی مقرون‌ به صرفه‌تر است؛ از طرفی، در دیجیتال مارکتینگ شما بهتر می‌توانید میزان تأثیرگذاری محتوای تبلیغاتی که نشر داده‌اید را (به کمک میزان بازدید از محتوای شما، میزان خریدی که به خاطر محتوای نشر داده شده صورت گرفته، میزان بازنشر محتوای شما در پلتفرم‌های مختلف مجازی و …) بررسی کنید. از سوی دیگر، بسیاری از افراد به دلیل مشکلات و مشغله‌هایی که دارند، نمی‌توانند یا فرصت نمی‌کنند که به‌صورت حضوری دنبال محصول یا خدماتی که نیاز دارند بروند و از این طریق نیاز خود را برطرف نمایند؛ به همین منظور از طریق وب‌سایت‌ها، اپ‌های موبایلی و کانال‌ها و پیج‌های مجازی نیاز خود را جست‌وجو و برطرف می‌کنند.

بنابراین، حضور یک کسب‌وکار در پلتفرم‌های مجازی، امری مهم و ضروری برای افزایش فروش و اعتماد مشتریان به آن کسب‌وکار می‌باشد. از طریق ایجاد وب‌سایت، صفحات مجازی در شبکه‌های اجتماعی، قراردادن تبلیغات در سایت‌های پر بازدید و استفاده از اینفلوئنسر (تأثیرگذاران) شبکه‌های اجتماعی، می‌توانید محتوا و محصول خود را در دنیای مجازی عرضه کنید. برای اطلاعات بیشتر و دقیق‌تر پیرامون بازاریابی آنلاین، پیشنهاد می‌شود به مقاله «دیجیتال مارکتینگ چیست؟ | یادگیری آسان بازاریابی دیجیتال ایرانی» رجوع کنید.

پیشنهاد آموزشی مرتبط:

تعیین استراتژی فروش برای انواع مشتریان

در مراحل بالا، از شناخت بازار هدف و شناخت کامل مشتریان صحبت کردیم؛ حال، می‌خواهیم به‌طور اختصاصی به انواع مشتریان و استراتژی فروش برای هر کدام از آنها بپردازیم. به‌طور کلی در هر کسب‌وکاری که فعالیت می‌کنید، با 3 گروه از مشتریان برخورد خواهید داشت:

  • مشتریان ولخرج
  • مشتریان میانه‌رو
  • مشتریان محافظه‌کار

مشتریان ولخرج (15% مشتریان)

این دسته از مشتریان راحت‌تر از دو گروه دیگر، خرید خود را انجام می‌دهند. برای جذب این دسته از مشتریان تنها یک تلاش ساده هم نتیجه‌بخش خواهد بود؛ فقط کافی است محصول یا خدمت شما برای آنها جذاب باشد. مشتریان ولخرج گاهاً نیازی هم به محصول یا خدمت شما ندارند، بلکه به دلیل محتوا و تبلیغات، جذب شما شده‌اند و می‌خواهند محصول و خدمت شما را تجربه کنند، بدون آنکه از نتیجه‌بخش بودن یا نبودن آن بیمی داشته باشند.

مشتریان میانه رو (61% مشتریان)

بیشتر افراد جامعه جزو این دسته از مشتریان هستند. این دسته از مشتریان بین هزینه‌ای که برای محصول یا خدمت می‌کنند و میزان ضروری بودن آن نیاز، یک تعادل برقرار می‌نمایند. برای جذب این دسته از افراد، باید قیمت‌گذاری مناسب، جلب اعتماد و تبلیغات و محتوای تأثیرگذاری داشته باشید. اگر ویزیتور حضوری هستید، باید با توجه به تایپ شخصیتی که این دسته از مشتریان دارند با آنها برخورد کنید، و اعتمادشان را به محصول و خدمتی که ارائه می‌دهید جلب نمایید؛ به‌عبارت بهتر، برای این دسته از مشتریان باید حوصله بیشتری نسبت به دسته‌ی قبل بگذارید.

مشتریان محافظه کار (24% مشتریان)

این دسته، سخت‌ترین مشتریان در زمینه فروش هستند؛ به سختی اعتماد می‌کنند، کمترین هزینه‌ را برای رفع نیاز خود خرج می‌نمایند، تا نیازی بسیار ضروری نباشد برای رفع آن اقدامی انجام نمی‌دهند و زمانی‌که به دنبال رفع نیاز خود هستند، بیشتر از دو دسته‌ی قبل به بررسی بین ارائه‌دهندگان محصول و خدمت می‌پردازند. گفتنی است که اگر ویزیتور هستید و فردی از این دسته از مشتریان، به‌صورت حضوری به شما مراجعه کرد، باید صبر و حوصله‌‌ی زیادی داشته باشید.

همچنین، شایان ذکر است که عوامل مختلفی مشتریان محافظه‌کار را مجاب می‌کند تا از شما خرید کنند، مانند:

  • تخفیفات و یا آفر‌های کالایی (نظیر: شعارهای یکی بخر، دو تا ببر، یا تخفیفات فصلی یا مناسبتی)
  • قیمت پایین‌تر نسبت به رقبا (گاهاً صرف نظر از کیفیت، یک محصول یا خدمت را می‌خرند)
  • داشتن یک استراتژی قوی برای فروش در برخورد حضوری

بیایید کمی بیشتر در این مورد صحبت کنیم. برای جذب این دسته از مشتریان باید آنها را مجاب کنید که خرید از شما به صرفه‌تر از رقبا است. برای این‌ کار روش‌های مختلفی وجود دارد:

  • محصول و خدمت خود را در قالب پکیجی جامع ارائه دهید.

این کار موجب می‌شود خریدار تصور کند با قیمتی مناسب، خدمات و یا کالای بیشتری نصیبش می‌شود.

  • ارزشی که محصول و خدمت شما دارد را به روشی مناسب بیان کنید.

به‌عنوان مثال اگر سرویسی سالیانه ارائه می‌دهید که ممکن است مبلغی بالا داشته باشد، بهتر است آن مبلغ را به‌صورت ماهیانه بیان کنید تا در نظر این دسته از خریداران، مبلغی هنگفت به نظر نرسد.

  • جزئیات منحصر به فرد محصول و خدمت خود را کامل برایشان شرح دهید.

گاهی همین جزئیات منحصر به فرد کوچک (یا بزرگ) نظر آن‌ها جلب کرده و دریافت محصول شما را امری منطقی و درست می‌بینند.

  • با آنها رو راست باشید.

اگر احساس کنند که در مورد محصول با خدمت اغراق می‌کنید، اعتماد خود را به شما از دست می‌دهند.

  • پا فشاری کنید.

این دسته از مشتریان مانند ماهی هستند، بعد از گرفتن قلاب، سعی بر فرار از آن دارند؛ نباید بگذارید که از دست بروند، بلکه مانند ماهی‌گیری حرفه‌ای با شل و سفت کردن نخ قلاب باید آن‌ها را صید کنید.

پیشنهاد آموزشی مرتبط:

ایجاد حس رضایت برای مشتری (قبل و بعد از تهیه محصول یا خدمت)

یک کسب‌وکار موفق، قبل از جذب مشتری و حتی بعد از خرید مشتری، باید حس رضایت را در وی ایجاد کند؛ بذارید کمی این مساله را باز کنیم.

جذب رضایت قبل از خرید

برای مشتریان بالقوه یا مشتریان دودلی که در لبه‌ی خرید و پرداخت هزینه قرار دارند، باید حس رضایت از خرید را ایجاد کرد؛ این‌کار به دو روش صورت می‌گیرد:

  • رضایت آنی: یعنی مشتری در همان نظر اول از محصول و خدمت شما خوشش می‌آید؛ در نظر او پرداخت هزینه برای به‌دست آوردن محصول یا خدمت شما، کاری درست، منطقی و رضایت‌بخش است.
  • رضایت تدریجی: یعنی مشتری گام‌به‌گام با صحبت‌های شما پیش می‌آید و کم‌کم احساس رضایت از خرید در وی شکل می‌گیرد.

شایان ذکر است که کلماتی مانند: رایگان، جدید، خدمات پس از فروش و … می‌توانند در ایجاد حس رضایت در مشتری تاثیر مثبتی بگذارند.

حفظ رضایت بعد از خرید

حفظ رضایت مشتری پس از خرید و تبدیل آن به مشتری وفادار، از مهم‌ترین نکات موفقیت هر کسب‌وکاری در زمینه فروش بیشتر می‌باشد. این کار هم با خدمات پس‌ از فروش و هم با پیگیری‌های بعد از آن شکل می‌گیرد، مانند:

  • در صورت بروز مشکلی برای محصول یا خدمتی که ارائه داده‌اید، باید پاسخگو باشید و مشکل به‌وجود آمده را حل کنید.
  • مشتری را از خدمات و محصولات جدید، و همچنین تخفیفاتی که می‌گذارید آگاه کنید (به وسیله‌ی پیامک، تماس تلفنی و ایمیل).
  • اگر مشتری نیاز به اطلاعات بیشتر یا سؤالی داشت، باید راهی ارتباطی برای بیان سؤالات و نظرات وی بگذارید.

همیشه توجه داشته‌ باشید که به مشتریان خود اهمیت بدهید و حس مهم بودن و با ارزش بودن را در آن‌ها ایجاد کنید؛ این کار باعث می‌شود وفاداری آنها بیشتر شود و شما را به بقیه‌ی دوستان و نزدیکان خود معرفی کنند. با کارهای کوچکی می‌توان این حس را ایجاد کرد، به طور مثال: از طریق سامانه‌ی پیامکی تولد آنها را تبریک بگویید. با مشتریان ارتباط مداومی داشته باشید، نظرسنجی بگذارید و از آنها بخواهید تا در رشد و پیشرفت شما سهیم باشند و… .

نظارت بر روی رقبا

برای رقابت با کسب‌وکارهای مشابه و به‌دست آوردن سهم بیشتری از بازاری که در آن فعالیت می‌کنید، باید حرکات رقبای خود را زیر نظر داشته‌باشید؛ از محتواهایی که تولید می‌کنند آگاه باشید و از آن‌ها ایده بگیرید. اگر رقیب شما فعالیت اضافه‌ای (مانند: جشنواره، سمینار، وبینار، طرح‌های تخفیفی و..) انجام داد، این فعالیت‌ها را بررسی نموده و از آنها الگو برداری کنید. همچنین، توصیه می‌شود که مزایا و معایب محصولات و خدمات رقبا را کامل بدانید؛ زیرا این آگاهی به شما کمک می‌کند تا با استراتژی بهتری، برتری محصولات خود را نسبت به رقبا نشان دهید.

نکته‌ی مهم دیگر این است که هیچگاه رقبایتان را تخریب نکنید، بلکه تلاش کنید تا برتری خود را به مشتری ثابت نمایید. تخریب رقبا، باعث ایجاد بار روانی منفی بر روی ذهن مخاطب شما می‌شود و این بار روانی، بر روی جلب اعتماد مشتری تأثیر منفی می‌گذارد.

لینک مقالات تکمیلی یا پیشنهادی

سخن پایانی درباره راهکارهایی برای فروش بیشتر

پیشرفت در هر حوزه‌ای از کسب‌وکار، نیازمند شناخت کامل خود و بازاری که در آن هستید، می‌باشد؛ پس از آن هم نیازمند شناخت مشتریان و بازار هدف هست. ترغیب مشتریان بالقوه و تبدیل آنها به مشتریان وفادار، مهم‌ترین هدفی است که باید به آن برسید؛ زیرا مشتریان وفادار بدون اینکه شما هزینه‌ای بکنید، خود،  تبدیل به تریبونی تبلیغاتی برای کسب‌وکار شما و کریدری برای افزایش فروشتان می‌شوند؛ پس فراموش نکنید که ایجاد حس رضایت و ارشمند بودن در مشتریان، آنها را به مشتریانی وفادار به برند شما تبدیل می‌کند.

اگر شما مخاطب گرامی، نظر و دیدگاهی در خصوص «راهکارهایی برای فروش بیشتر» دارید، یا راه‌حل‌های دیگری را افزایش فروش می‌شناسید یا نکته‌ی خاصی را می‌دانید که در این مقاله به آن اشاره نشده است، خواهشمند است دیدگاه‌های ارزشمند خود را از طریق بخش کامنت در انتهای این نوشتار به اشتراک بگذارید. همچنین در صورت صلاح‌دید می‌توانید، لینک این نوشتار را از طریق کانال‌ها و گروه‌هایی که در شبکه‌های اجتماعی عضو هستید به‌دست دوستان و آشنایان برسانید تا آنها نیز اگر درصدد این هستند که میزان فروش کسب‌وکار خود را بیشتر کنند، بتوانند از طریق اطلاعاتی که در این مقاله ذکر شده است، به هدف خود دست یابند. علاوه بر آن، می‌توانید ما را در اینستاگرام و تلگرام فالو کنید تا در زمینه جدیدترین روش‌ها، ترفندها و اخبار تبلیغات، دیجیتال مارکتینگ و تکنولوژی به‌روز بمانید.

اگر این مطلب برای شما مفید بوده است، آموزش‌ها و مطالب زیر نیز به شما پیشنهاد می‌شوند:

بر اساس رای 4 نفر
آیا این مطلب برای شما مفید بود؟
شما قبلا رای داده‌اید!
اگر بازخوردی درباره این مطلب دارید یا پرسشی دارید که بدون پاسخ مانده است، آن را از طریق بخش نظرات مطرح کنید.

«علی آبیار» دانش‌آموخته رشته مهندسی IT است و به نوشتن، موسیقی، شعر، طبیعت و البته برنامه‌نویسی و تکنولوژی‌های سطح وب علاقه دارد. رزومه تخصصی او بیشتر در زمینه «سئو و تولید محتوا» است؛ همچنین در رزومه تخصصی‌اش، چند پروژه برنامه‌نویسی وب، مدیریت وب‌سایت و توسعه محتوای آن‌ها دیده می‌شود. او تا به امروز، تولید و ویراستاری مطالب متنوعی از مجلات اینترنتی «کاپریلا» و «تاپریلا» در حوزه‌های: تکنولوژی، سئو، کسب و کار، دیجیتال مارکتینگ و… را به عهده داشته است. «علی آبیار» در حال حاضر به صورت فریلنسر بر روی پروژه‌های مختلف داخلی و خارجی در حوزه طراحی وب (Front-End) و سئو فعالیت می‌کند.

نظر شما چیست؟

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.

برچسب‌ها