امروزه استارت آپ‌های بسیار زیادی را مشاهده می‌کنید که در حوزه‌های مختلف راه‌اندازی شده‌اند. بسیاری از آن‌ها روز به روز پیشرفت می‌کنند و بسیاری دیگر بعد از مدتی با افول و شکست مواجه می‌شوند؛ اما دلیل این پیروزی یا شکست چیست؟ دو استارت آپ را با شرایط یکسان در نظر بگیرید. یکی از تمامی ابزارهای در دسترس برای رشد و توسعه خود استفاده می‌کند و دیگری از ابزارها و فرصت‌های موجود هیچ استفاده‌ای نمی‌کند و یا استفاده‌ای بهینه ندارد. خوب قطعاً یکی با شکست مواجه می‌شود و دیگری با پیروزی. یکی از ابزارهای مفیدی که می‌تواند باعث پیشرفت و رشد یک استارت آپ شود و بازوی مهمی برای کسب و کارهای نوپا به شمار می‌رود، ابزارهای دیجیتال مارکتینگ است. ما در این مقاله از وبلاگ کاپریلا قصد داریم شما را با اهمیت بازاریابی دیجیتال در کسب و کارهای نوپا و استارت‌آپ‌ها آشنا کنیم. پس اگر شما به فکر راه‌اندازی استارتاپ یا یک کسب و کار کوچک برای خود هستید، همراه ما در این مقاله باشید.

منظور از استارت آپ چیست؟

قبل از این که بخواهیم درباره اهمیت دیجیتال مارکتینگ برای استارتاپ‌ صحبت کنیم، بهتر است شما را با مفهوم استارت آپ آشنا کنیم. در حالت کلی استارت آپ (Startup) به مجموعه‌ای از فعالیت‌های تیمی گفته می‌شود که با یک ایده بکر و خلاقانه تجاری آغاز می‌شود. هدف اصلی استارت آپ‌ها حل مشکلات جامعه در قالب یک ارزش پیشنهادی است. اما استارت آپ‌ها یک چالش اساسی پیش‌روی خود دارند. این کسب و کارها باید خود را با استفاده از روش‌ها و ابزارها به جامعه هدف‌شان معرفی کنند. به همین منظور، آن‌ها باید به خوبی ابزارها و روش‌های بازاریابی مختلفی را به کار بگیرند؛ اما بحثی که در یک استارت آپ وجود دارد، بودجه است. این کسب و کارهای نوپا سرمایه آنچنانی ندارند پس باید به سراغ روش‌هایی برای معرفی خود بروند که کم هزینه و یا رایگان باشد. خبر خوب اینجاست که بازاریابی دیجیتال برای هر مشاغلی، چه کسب و کارهای بزرگ و چه کوچک، بدون توجه به میزان بودجه، در دسترس است.

با وجود توضیحات قبل، باید گفت که بازاریابی دیجیتال بسیار گستردگی دارد. اگر شما ابزارها و راهکارهای آن را به خوبی نشناسید، می‌توانید به راحتی در سروصدای فضای دیجیتال گم شوید. این بدان معناست که می‌توانید تلاش‌های خود را هدر دهید و نتایج کمی برای نشان دادن کسب و کار خود بگیرید. از سوی دیگر، اگر بازاریابی دیجیتال به نحوی درست صورت بگیرد، می‌تواند برند شما را همگانی کند و مشتریان زیادی برای شما جذب کند. همچنین استارت آپ شما با استفاده‌ی درست از ابزارهای دیجیتال مارکتینگ می‌تواند زنده بماند و یا حتی به سرعت به یک تجارت پیشرفته و بزرگ تبدیل شود.

آموزش راه اندازی استارتاپ

چرا استارت‌اپ‌ها باید از دیجیتال مارکتینگ استفاده کنند؟

تکنیک‌های مختلفی در حوزه دیجیتال مارکتینگ وجود دارد که می‌تواند برای پیشرفت کسب وکارهای نوپا و استارت آپ‌ها بسیار موثر باشد. همان‌گونه که در بالاتر گفتیم، استارت‌آپ‌ها در ابتدای شروع به فعالیت خود، دارای بودجه‌ای محدود هستند. به همین دلیل آن‌ها باید از روش‌های بازاریابی مناسب و بهینه استفاده کنند که هزینه بالایی برای آن‌ها نداشته باشد. یکی دیگر از اهمیت‌های دیجیتال مارکتینگ در استارتاپ‌ها این است که در این حوزه ابزارهای بسیار زیادی وجود دارد؛ از این‌رو استارت آپ‌ها می‌توانند با بهره‌گیری از هر یک از این آن‌ها، خود را به راحتی به بازار هدف‌شان معرفی کنند. آن‌ها با کمک این ابزارهای دیجیتال مارکتینگ می‌توانند در هر شرایطی بدون اینکه به مکان و زمان خاصی محدود باشند، خدمات و محصولات خود را به دیگران معرفی کنند. صاحبان کسب و کارهای نوپا قادر هستند با استفاده از دیجیتال مارکتینگ در استارت آپ خود، سود خود را در مدتی کم‌تر از سایر روش‌های بازاریابی، افزایش دهند. در حقیقت، دیجیتال مارکتینگ یک سکوی پرش برای استارت آپ‌ها است.

شیوه‌های برتر بازاریابی دیجیتال برای استارت آپ‌ها چیست؟

در ادامه با بررسی تعدادی از موارد مهم و ابزارهای دیجیتال مارکتینگ مورد استفاده در استارت آپ‌ها و کسب و کارهای نو را بررسی خواهیم کرد.

بازاریابی دیجیتال برای استارت آپ براساس پرسونای مخاطبان

به طور کلی بازاریابی دیجیتال دارای دو بخش است:

  • بخش مربوط به شما و کسب و کارتان
  • بخش مربوط به مخاطب شما

کاری که شما برای بازاریابی کسب و کار خود می‌توانید انجام دهید این است که تجارت خود را به کانال‌های بازاریابی متصل کنید. تمامی روش‌های دیجیتالی که باعث می‌شود مخاطب، شما را بشناسد و تحریک شود و از شما خرید کند. اما این فقط کافی نیست بلکه باید در ابتدا شنا مخاطب‌تان را به خوبی بشناسید؛ چرا که بازاریابی در صورتی که مخاطب هدف و پرسونای آنها را نشناسید، تقریباً امری غیر ممکن است.

شما باید بتوانید به یک سری سوالات اساسی قبل از هر اقدامی پاسخ دهید. برای مثال:

  • مخاطبین هدف شما چند ساله هستند؟
  • چه شغلی دارند و متوسط درآمدشان چقدر است؟
  • استارت آپ‌ شما چه کمکی می‌تواند به آن‌ها کند؟
  • از چه روش‌های آنلاینی برای پیدا کردن خدمات و یا محصولات مورد نیاز خود استفاده می‌کنند؟
  • شبکه اجتماعی مورد علاقه این گروه سنی چیست؟
  • و …

زمانی که کل این جزئیات در دسترس شما باشد، می‌توانید بر روی کانال‌های بازاریابی درست‌تری تمرکز کنید. مسیر مشخص به شما کمک می‌کند تا نتیجه بهتری برای کسب و کار خود دریافت کنید. در بازاریابی دیجیتال صحیح یک محصول یا خدمات، ابتدایی‌ترین کار این است که شما بدانید قرار است برای چه کسی، محصول تولید کنید.

شناخت شخص خریدار اولین گام در بازاریابی دیجیتال است. برای شناخت مخاطبین باید یک لیستی از جزئیات آن‌ها تهیه کنید: لیست پرسونا مخاطب جهت بازاریابی دیجیتال برای استارت آپ‌ها از موارد زیر تشکیل می‌شود که شما باید لیست را برای برخی از مخاطبین خودتان پر کنید:

  • نام
  • گروه سنی
  • کار
  • درآمد
  • محل
  • ویژگی‌های روانشناختی
  • سبک زندگی
  • تحصیلات
  • وضعیت تاهل
  • علاقه‌مندی‌ها
  • دغدغه‌ها و نیازها
  • اهداف و چشم‌اندازهای زندگی
  • و …

محتوای خود را برای موتورهای جستجو بهینه کنید.

سایت یکی از ابزارهای آنلاینی است که هر کسب و کاری به آن نیاز دارد. در حقیقت، طراحی سایت و راه‌اندازی آن یک مزیت برای استارت آپ‌ها حساب می‌شود. داشتن یک سایت به استارت آپ کمک می‌کند تا بتواند در فضای اینترنت و آنلاین فعالیت موثرتری داشته باشد. اما آیا فقط داشتن یک سایت برای استارت آپ کافی است؟

طراحی سایت با وردپرس

در پاسخ باید بگوییم خیر، تنها طراحی و راه‌اندازی یک وبسایت برای یک کسب و کار نوپا کافی نیست. سایت شما باید در صفحه اول گوگل حضور داشته باشد. هنگامی که شما در گوگل، جستجو انجام می‌دهید، صدها نتیجه مختلف به شما نمایش داده می‌شود. اما مخاطب فقط به همان چند گزینه‌ای که در صفحه اول دیده می‌شود، توجه می‌کند. اگر سایت‌تان در همان صفحه اول وجود داشته باشد، کاربران بر روی سایت شما کلیک می‌کنند و وارد سایت می‌شوند. اما این اتفاق چگونه امکان‌پذیر است؟ برای اینکه سایت شما جز وبسایت‌های اول در گوگل باشد، باید آن را برای موتورهای جستجوگر گوگل بهینه یا اصطلاحاً سئو کنید.  اگر هنگام جستجو در گوگل، سایت شما راه حل‌هایی برای ارائه داشته باشد، قطعاً بازدیدکنندگان بیشتری جذب خواهید کرد که همین امر باعث ایجاد مخاطبین هدف بسیار زیادی برای شما می‌شود.

اما سوال اینجاست که چگونه به عنوان یک فرد مبتدی، سئو را برای استارت آپ خود انجام دهم؟

اولین قدم جهت بهبود بازدید سایت در موتورهای جستجو، پیدا کردن کلمات کلیدی است. از طریق تحقیق کلمات کلیدی، می‌توانید متوجه شوید که مشتریان احتمالی در موتورهای جستجو در خصوص کسب و کار شما چه چیزی را بیشتر جستجو می‌کنند. برای شروع کار ابتدا به سراغ کلمات کلیدی طولانی یا اصطلاحاً Long-tail (سه کلمه و یا بیشتر) بروید. جهت جستجو کلمه کلیدی می‌توانید از ابزاری مانند Ubersuggest نیز استفاده کنید. سپس برای کلمات کلیدی خود محتوایی موثر و جذاب ایجاد کنید.

دوره آموزشی سئو وردپرس

نقش بازاریابی محتوایی در استارت آپ‌ چیست؟

ایجاد و نوشتن یک محتوای خلاقانه در واقع استفاده از بازاریابی محتوا است. بازاریابی محتوایی یکی از روش‌های موثر و ضروری دیجیتال مارکتینگ است. استارت آپ‌ها با استفاده از بازاریابی محتوایی، می‌توانند محتواهایی را برای مخاطبین خود ایجاد کنند که بسیار جذاب باشد و آنها را به سمت کسب و کارشان جذب کند. همچنین در دل این محتواها می‌توانند درباره خدمات و محصولات خود نیز صحبت کنند و مخاطبشان را دعوت به اقدام (عضویت، خرید، دانلود و …) کنند. محتوای عالی، ترافیک وبسایت را نیز افزایش می‌دهد که همین امر به سئو شما نیز کمک کند.

دوره آموزشی بازاریابی محتوایی

نقش شبکه‌های اجتماعی در استارت آپ‌ها چیست؟

بازاریابی شبکه‌های اجتماعی یکی از زیرمجموعه‌های بازاریابی دیجیتال است. به طور کلی شبکه‌های اجتماعی، شبکه‌هایی هستند که مخاطبین بسیار زیادی با اهداف مختلفی در آن‌ها حضور دارند. برای مثال، برخی با هدف سرگرمی، برخی کسب و کاری، دوستیابی و… در آنجا حضور دارند. انواع بسیار زیادی شبکه اجتماعی در کل دنیا وجود دارد که فقط برخی از آن‌ها در ایران پرطرفدار هستند که عبارتند از: اینستاگرام، لینکدین، تلگرام، توییتر و یوتیوب. کاربران بسیار زیادی روزانه در این شبکه‌های اجتماعی فعالیت می‌کنند. پس استارت آپ‌ها می‌توانند از این فرصت استفاده کنند و فعالیت، خدمات و محصولات خود را در بستر سوشال مدیا معرفی کنند.

در این شبکه‌ها می‌توانید به سرعت مخاطبین خود را شناسایی کنید و بدون توجه به محدودهای جغرافیایی و زمانی محصولات و خدمات خود را برای آن‌ها معرفی کنید. استارت آپ‌ها اگر بتوانند از ظرفیت شبکه‌های اجتماعی به خوبی استفاده کنند، می‌توانند مخاطبین بسیار زیادی را جذب کرده و در نهایت آن‌ها را به مشتریان وفادار برای خود تبدیل کنند. یکی دیگر از مزیت‌های سوشیال مدیا، سرعت و راحتی به اشتراک‌گذاری مطالب است. به اشتراک‌گذاری پیام‌های تبلیغاتی شما و انتشار آن‌ها توسط دیگر باعث وایرال شدن آن‌ها می‌شود که همین امر به شناخته شدن استارت آپ شما بسیار کمک خواهد کرد.

بازاریابی شبکه های محتوایی

نقش ایمیل مارکتینگ برای استارت آپ‌ها چیست؟

اگر قصد دارید مخاطبین هدف خود را در سطح شخصی‌سازی شده و مستقیم جذب کنید، یکی از روش‌های موثر ارسال ایمیل‌های شخصی‌سازی شده است. البته ناگفته نماند که روش‌های ارسال ایمیل برای مخاطبین با گذشته بسیار فرق کرده است. شما باید ایمیلی با عنوانی بسیار جذب‌کننده برای مخاطب خود ارسال کنید. در این صورت او ترغیب می‌شود و ایمیل شما را باز می‌کند و برروی لینک وبسایت شما کلیک می‌کند. آمارها نشان می‌دهند که ایمیل‌های شخصی‌سازی شده 26 درصد بیشتر از سایر ایمیل‌های تبلیغاتی باز می‌شوند. بنابراین شما می‌توانید روی بازاریابی ایمیلی یا همان ایمیل مارکتینگ به عنوان یکی از ابزارهای مفید دیجیتال مارکتینگ برنامه داشته باشید.

نقش ابزارهای بازاریابی ویدیویی در استارت آپ‌ چیست؟

بازاریابی ویدیویی یکی از ابزارهای موثر جهت برقراری ارتباط با مخاطب از طریق ویدیو است. براساس آمارها، ویدیو مارکتینگ و محتوای ویدیویی به شدت محبوب است. یکی از دلایلی که محتوای ویدیویی طرفداران بسیار زیادی دارد، سرعت بالای انتقال اطلاعات در کوتاه‌ترین زمام ممکن است. چرا که ویدیو همزمان حس بینایی و شنوایی مخاطب را درگیر می‌کند. پس استارت آپ‌ها باید این مورد را در بازاریابی دیجیتال خود لحاظ کنند و از نقش ویدیو مارکتینگ در کسب و کار خود غافل نشوند.

جمع‌بندی

استفاده از ابزارهای کم هزینه اما پربازده، می‌تواند استارت آپ‌ها را به پیروزی برساند. با توجه به پیشرفت تکنولوژی و پررنگ شدن نقش ابزارهای دیجیتال مارکتینگ، غفلت از آن‌ها می‌تواند کسب و کارها را با زیان رو به رو کند. شما باید نقش مهم ابزارهای دیجیتال و استفاده از تکنیک‌ها و استراتژی‌های دیجیتال مارکتینگ را در کسب و کار خود جدی بگیرید.

آنچه در این مقاله گفته شد، خلاصه‌ای از مهم‌ترین بخش‌های دیجیتال مارکتینگ بوده و می‌دانیم که دیجیتال مارکتینگ، دنیایی گسترده‌تر از این مقاله دارد. به همین دلیل پیشنهاد می‌کنیم برای درک و یادگیری بیشتر دیجیتال مارکتینگ برای استارتاپها، مجموعه دوره‌های آموزشی دیجیتال مارکتینگ سایت فرادرس را مشاهده کنید. در این مجموعه آموزشی می‌توانید در طی بیش از 35 ساعت فیلم آموزشی کاربردی و بومی، به کلیه مفاهیم و راهکارها و ابزارهای دیجیتال مارکتینگ مسلط شوید.

بر اساس رای 0 نفر
آیا این مطلب برای شما مفید بود؟
شما قبلا رای داده‌اید!
اگر بازخوردی درباره این مطلب دارید یا پرسشی دارید که بدون پاسخ مانده است، آن را از طریق بخش نظرات مطرح کنید.

استراتژیست دیجیتال مارکتینگ و عاشق مطالعه و نوشتن.

نظر شما چیست؟

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.