«چگونه مشتری جذب کنیم؟» سوال مهمی است که در ابتدای آغاز هر کسب و کاری، دغدغه بسیاری از مدیران خواهد بود. در برخی مشاغل، پیدا کردن مشتری جدید سخت است ولی در شغل‌هایی مثل پزشکی، مشتری خود به پزشک مراجعه می‌کند و نیازی به تلاش به شکل رایج کسب و کاری، برای جذب مشتری نیست. در هر صورت جذب مشتری جدید می‌تواند یک مسئله مهم برای صاحبان کسب و کارها است. یک کارآفرین وقتی کسب و کاری را آغاز می‌کند ممکن است عامل علاقه، دلیل اصلی راه‌اندازی کسب و کار در ابتدای امر بوده باشد نه برای فروش و سود بیشتر؛ اما برای دوام و استمرار آن کسب و کار باید بتواندد مشتریان جدیدی را جذب کرده و مشتریان قدیمی را حفظ نماید. در این مقاله از آکادمی کاپریلا، روش‌های عملی و کاربردی را جهت رشد مشتریان برای یک کسب و کار را بیان می‌کنیم.

چگونه مشتری جذب کنیم؟

هر کسب و کاری، محصولات و خدمات متفاوت و متنوعی ارائه می‌دهد و مشتریان خاص خود را دارد؛ این یعنی نمی‌توان فرمولی برای جذب مشتری در تمام بازارها و کسب و کارها طراحی کرد. اما به‌طور کلی برای جذب مشتری جدید می‌توان مراحل و برنامه‌های پانزده‌گانه زیر را انجام داد.

تعیین اهداف برای جذب مشتری جدید

مهم‌ترین بخش هر کسب و کاری، تعیین اهداف است تا بتواند در صاحبان کسب و کار ایجاد انگیزه نماید. هر چند تعیین هدف ممکن است کمی خسته‌کننده به نظر برسد ولی می‌تواند در تداوم کسب و کار بسیار مؤثر باشد. برای اینکه بتوانیم به بهترین شکل، اهداف مرتبط با جذب مشتری را مشخص کنیم، باید نکات زیر را در نظر داشت:

  • برای اینکه بدانیم چگونه مشتری جذب کنید، باید هدف‌های کوتاه مدت و بلند مدت را یادداشت کنید.
  • ابتدا برای دستیابی به هدف‌های کوتاه مدت تلاش کنید تا مسیری برای رسیدن به هدف‌های بلند مدت ایجاد شود.
  • از روش تعیین هدف SMART کمک بگیرید:
    • Specific (مشخص) : اینکه به دنبال چند مشتری جدید هستید و از چه ابزارهایی (بازاریابی ارجاعی، شبکه‌های اجتماعی، سئو و…) می‌خواهید برای جذب مشتری استفاده کنید.
    • Measurable (قابل اندازه‌گیری) تعیین معیار و ملاک‌هایی برای تشخیص اینکه به اهداف رسیده‌اید یا نه (به صورت عددی)
    • Attainable (قابل دستیابی) : بررسی و تحلیل هر یک از اهداف و تشخیص امکان دستیابی به آنها
    • Relevant (مرتبط) : اولویت‌بندی اهداف برای رسیدن به هدف‌ها براساس برنامه کسب و کار
    • Time-bound (محدوده زمانی):  تعیین یک بازه زمانی مشخص برای دستیابی به اهداف
پیشنهاد آموزشی مرتبط:

ایجاد استراتژی دوره‌ای یا فصلی

زمانی‌که تمام منابع مورد نیاز وجود دارد می‌توان با استفاده از تدوین یک استراتژی دوره‌‌ای اقدام به جذب مشتری جدید کرد. یک استراتژی سه ماهه، زمان کافی برای پیشرفت و جذب مشتری را فراهم کرده و می‌توان به کمک آن، در یک دوره کوتاه به نتایج دست یافت. توجه داشته باشید که هنگام تنظیم هر مرحله از این طرح سه ماهه باید اهداف تعیین شده در مرحله هدفگذاری را در نظر داشت تا متناسب با آنها این دوره تدوین شود.

پایبندی به برنامه‌های کاری و ارزیابی نتایج آن‌ها

یکی از راهکارهای مهم برای اینکه بدانیم چگونه مشتری جذب کنیم، پایبندی به برنامه‌هایی است که برای رسیدن به اهداف کسب و کار تعیین شده‌اند. مثلاً اگر برای سه ماه برنامه‌ریزی کرده‌اید ولی در طول دو ماه نتایج مثبتی بدست نیاورده‌اید بهتر است همچنان مطابق برنامه پیش بروید و از ادامه کار ناامید نشوید. به طور قطعی رسیدن به تمام آنچه می‌خواهید امکان‌پذیر نیست و گاهی اتفاقات احتمالی و موانع کوچک وجود دارند که باید در برابر آنها مقاومت کرد. زیرا معمولاً دستیابی به نتایج خوب با پیاده‌سازی یک استراتژی دقیق نیاز به زمان زیادی دارد. بعد از اتمام سه ماه باید به ارزیابی نتایج بپردازید و طبق داده‌ها و اطلاعاتی که بدست آورده‌اید، با آگاهی بیشتری مسیر تازه‌ای را ترسیم کرده و حرکت کنید.

شناخت سلیقه و علایق مشتریان

برای اینکه بتوانید در بازار جایگاه خوبی پیدا کنید و موفق شوید باید مشتریان خود را به خوبی بشناسید. قبل از اینکه هر طرحی را در بازاریابی پیاده‌سازی کنید، باید پرسونای خریدار را ایجاد نمایید؛ زیرا این هویت تصویری از مشتری ایده‌آل کسب و کار است. ایجاد یکی یا دو مورد پرسونای خریدار در جهت بهبود جذب مشتری جدید و روش هدف‌گیری بازار کسب و کار تاثیرگذار است.

تعیین بهترین ابزارها برای جذب مشتری جدید

صاحبان کسب و کارها باید از طریق کانال‌هایی که مشتریان بالقوه بیشتر به آنها مراجعه می‌کنند ارتباط برقرار کنند. برای مثال، آنها بیشتر در شبکه‌های اجتماعی حضور دارند، یا ارتباط با ایمیل و یا ملاقات‌های حضوری را ترجیح می‌دهند؟ برای این کار می‌توان داده‌ها و اطلاعات مشتریان فعلی کسب و کار را جمع‌آوری کنید تا متوجه شوید مشتریان دوست دارند از چه طریقی با آنها تماس داشته باشید. فراموش نکنید که نباید برای تماس با همه مشتریان از یک روش ارتباطی استفاده کرد. روز به روز مشتریان عضو پلتفرم‌ها و رسانه‌های اجتماعی جدید می‌شوند، بنابراین بهترین روش برای اینکه چگونه مشتری جذب کنیم استفاده از استراتژی بازاریابی چند کاناله است.

درک سفر خرید مشتری

مشخص کردن اینکه مشتریان برای خرید محصول چه فرآیندی را انجام می‌دهند در تعیین محلی که باید تلاش تبلیغاتی خود را در آنجا متمرکز کنید و همچنین انتخاب کانال مناسب برای ارتباط با مشتری بسیار مؤثر است. برای مشخص کردن فرآیند خرید مشتری باید چند سوال را مد نظر قرار داد:

  • از چه طریقی مشتریان به سایت شما هدایت می‌شوند؟ توسط سرچ گوگل، شبکه‌های اجتماعی یا سایر روش‌ها؟
  • مشتریان در ابتدا به کدام صفحه از سایت وارد می‌شوند؟
  • زمانی که به یک صفحه از سایت وارد شدند چه کار می‌کنند؟
  • مشتریان قبل از خرید محصول یا خدمت، چه صفحات و محتواهایی را می‌بینند؟
  • آنها قبل از خرید، از چه محتوا یا صفحاتی عبور می کنند؟

استخدام کارمندان خلاق و با استعداد

کارکنانی با استعداد و عالی، نقش انکارناپذیری در رشد کسب و کارهای موفق دارند؛ به‌طوری که طبق آمار، وجود کارمند خوب می‌تواند باعث جذب 10 مشتری جدید شود و یک کارمند بد می‌تواند آن 10 مشتری را از کسب و کار دور کند. در نتیجه برای جذب مشتریانی که از دست رفته‌اند باید کارکنان بیشتری استخدام کرد. همچنین برای رسیدن به اهداف کسب و کار، یک مدیر یا صاحب کسب و کار نمی‌تواند به تنهایی کار کند و نیاز به افرادی باتجربه، متخصص و آموزش دیده در زمینه کسب و کار خود دارد. پیدا کردن کارمندانی مناسب و خلاق می‌تواند زمینه خوبی را برای رشد کسب و کار ایجاد کند.

پیشنهاد آموزشی مرتبط:

دوره ویدئویی آموزش مدیریت منابع انسانی: اینجا را کلیک کنید (+).

شناسایی دقیق رقبای کسب و کار

بحث مهم در هر کسب و کاری، تحلیل و بررسی رقبای آن است تا بتوان به درستی نقاط قوت و ضعف آنها را شناسایی کرد و در نتیجه این اطلاعات، رویکرد دقیقی را برای کسب و کار خود تنظیم نمود. وقتی رقبای کسب و کار خود را مورد تجزیه و تحلیل قرار می‌دهیم باید بدانیم که به دنبال چه چیزی هستیم و اطلاعات بدست آمده از رقبا چگونه به کسب و کار ما کمک خواهند کرد. برای بدست آوردن اطلاعات رقبا می‌توان از روش‌های زیر استفاده کرد:

  • تحلیل و بررسی گزارش‌های صنعتی که رقبا در آن فعالیت می‌کنند.
  • بررسی محصولات و خدماتی که در حال حاضر، آنها به فروش می‌رسانند یا تولید می‌کنند.
  • تجزیه و تحلیل استراتژی‌های سئویی که در سایت رقبا انجام شده است.
  • در شبکه‌های اجتماعی که خدمات و محصولات خود را ارائه می‌دهند، نقاط ضعف و قوت رقبا را بررسی کنید.
  • استراتژی بازاریابی محتوایی رقبا را پیدا کنید.
  • قسمت نظرات و نظرسنجی مشتریان رقبا را بررسی و مطالعه کنید.

بررسی و سنجش سایت کسب و کار

هر کسب و کاری که برای خود سایتی راه‌اندازی کرده تا از آن طریق مشتری جدید جذب کند، باید ببیند آیا سایت مذکور برای مشتری هدف ارزشی ارائه می‌دهد یا خیر. برای اینکه بدانیم از طریق سایت خود چگونه مشتری جذب کنیم، باید ابتدا سایت ما طراحی با کیفیت و بدون نقصی داشته باشد. استفاده از سایت‌سازها به دلیل امکانات حرفه‌ای و به‌روز می‌تواند این نیاز را تا حدودی برطرف کند اما فارغ از اینکه از سایت‌ساز، CMS یا طراحی اختصاصی استفاده کنیم، باید خودمان نیز با استانداردهای سایت بهینه آشنایی داشته باشیم. در این زمینه حتماً مقاله چک لیست عملکرد وبسایت را بخوانید.

از آنجایی‌که سایت‌ها ابزار مناسبی برای تعامل با مشتریان هستند، بنابراین هر چه تجربه کاربری راحت‌تری داشته باشد در جذب مشتری بالقوه مؤثرتر عمل خواهند کرد. قابلیت‌های موجود در سایت خود را امتحان کنید و اطمینان حاصل نمایید که مشتریان به آسانی می‌توانند با پشتیبانی سایت در ارتباط باشند و سفارشات خود را به سرعت و به سادگی ثبت کنند. هچنین تمام صفحات سایت باید دارای لوگو و هویت برند یکسانی بوده و با سایر عناصر بازاریابی برند هماهنگ باشد.

پیشنهاد آموزشی مرتبط:

استفاده از بازاریابی واکنش مستقیم

برای اینکه به سرعت به مشتریان بالقوه دسترسی یابید و آنها را برای خرید ترغیب کنید می‌توانید از بازاریابی واکنش یا پاسخ مستقیم (Direct response marketing) استفاده کنید. با این کار، مشتری اطلاعات تماس خود را در فرم جذب مشتری وارد می‌کند که از این طریق می‌توانید محصولات و خدمات جدید را به مشتری معرفی کرده و او را برای خرید تشویق کنید. برای اینکه مشتری را ترغیب نمایید که اطلاعات تماس خود را در اختیار شما قرار دهد، می‌توان کتاب الکترونیکی یا آموزش ویدئویی در مورد محصولات خود را به صورت رایگان برای دانلود قرار دهید. بازاریابی واکنش مستقیم می‌تواند با استفاده از پیام‌رسانی سریع، نیازهای مشتریان را بر طرف نمایید تا نشان‌دهنده ارزشی باشد که کسب و کار شما به مشتری ارائه می‌دهد.

استفاده از شبکه‌های اجتماعی

جذب مشتری در شبکه‌های اجتماعی
شبکه‌های اجتماعی بهترین فرصت برای جذب مشتری هستند.

در حال حاضر شبکه‌های اجتماعی تنها جایی هستند که بیشترین مخاطب برندها را دارند. فعالیت در این شبکه‌ها از به صرفه‌ترین روش‌ها برای تاثیر روی مشتریان فعلی و جذب مشتری تازه هستند. استفاده صحیح از پلتفرم‌های ارتباطی می‌تواند باعث شود در زمان کوتاهی، برند کسب و کار شما در معرض مشتریان قرار داده شود. برای اینکه برنامه‌ها و استراتژی‌های بازاریابی کسب و کار خود را گسترش دهید و فالوورهای دائمی و واقعی داشته باشید، باید بتوانید در شبکه‌های اجتماعی مختلف با افراد و حتی سایر کسب و کارها روابط صحیح و قوی ایجاد کنید. اما از طریق رسانه‌های اجتماعی چگونه مشتری جذب کنیم؟ برای پاسخ این سوال به نکات کلی زیر توجه کنید:

  • شناسایی سایت‌ها و شبکه‌های اجتماعی که مشتریان فعلی کسب و کار در آنها فعال هستند.
  • در آن سایت‌ها و شبکه‌ها، پروفایل کسب و کار و شرکت خود را به همراه لوگو و تصویر آن ایجاد کنید.
  • محتواها و مطالب جذابی که با حوزه کاری شما مرتبط است را در آنها به اشتراک بگذارید.
  • به موضوعات پرطرفدار و جذاب دیگر غیر از زمینه کاری خود توجه داشته باشید.
  • در مواقع مختلف هشتگ‌ها و عبارات کلیدی مربوط به کسب و کار و برند خود را به کار ببرید.
  • نظرات دیگران را بخوانید و به بازخوردها و نظرات پاسخ دهید.
پیشنهاد آموزشی مرتبط:

تولید محتوایی جذاب و کاربرپسند

استراتژی بازاریابی هر چند هم که قوی باشد بدون داشتن محتوایی ارزشمند که معرف برند، محصولات و خدمات کسب و کار باشد، چندان مفید نخواهد بود؛ زیرا محتوا چیزی است که افراد می‌توانند با استفاده از آن در مورد محصولات و خدمات یک کسب و کار با هم صحبت کنند و آن را به هم معرفی نمایند. معمولاً نبود دانش کافی و لازم در مورد جایگاه کسب و کار در بازار، منجر به تولید محتوایی می‌شود که قادر به ایجاد تعامل خوب بین کاربران و کسب و کار نبوده و کاربرپسند هم نخواهد بود. هدف اصلی از تولید محتوا برای کسب و کار، معرفی برند و ایجاد اعتماد در مشتریان است. توجه کنید که هرگز محتوا را با هدف دریافت لایک و کلیک تولید نکنید، زیرا محتوای بی‌کیفیت باعث سلب اعتماد کاربران خواهد شد. برای تدوین یک استراتژی محتوایی قوی به نکات زیر توجه کنید:

  • موضوعی را برای تولید محتوا انتخاب نمایید که متناسب با نیاز و علاقه کاربران شما باشد.
  • در نوشتن محتوا محتاط باشید و در هر جمله‌ای که می‌نویسید مطمئن شوید که ارزشی را به کاربر ارائه می‌دهید.
  • سعی کنید در تولید محتوا راه‌حل‌هایی را برای مشکلات مشتریان ارائه دهید و به سوالات رایج آنها پاسخ لازم و کافی را ارائه دهید تا اعتماد آنها را جلب کنید. در این صورت هر بار که به خدمات یا محصولات شما نیاز پیدا کنند، حتماً برند کسب و کار شما را به یاد می‌آورند.
  • برای دسترسی به مشتریان جدید بالقوه باید بین محتوای قوی، متوسط و ضعیف تفکیک قائل شوید؛ بنابراین محتوایی که تولید می‌شود باید بتواند همه بحث‌های خاص و عمومی کسب و کار را در بر بگیرد. برای تولید محتوایی کاربردی برای مخاطبان بهتر است در مورد موضوعاتی از صنعت که بیشتر مورد استقبال کاربران قرار گرفته است دیدگاه‌های خود را بیان کنید.
پیشنهاد آموزشی مرتبط:

ارائه تخفیف ویژه یا محصول و خدمتی رایگان

افراد در هنگام خرید دوست دارند محصولی را با قیمتی کمتر از قیمت تعیین شده و یا به صورت رایگان (اشانتیون) از سوی فروشنده دریافت کنند. شاید بتوان گفت بهترین پاسخ برای سوال «چگونه مشتری جذب کنیم؟» استفاده از پیشنهادها و تخفیف‌های ویژه است. برای جذب مشتری جدید می‌توان از پیشنهادهای زیر استفاده کنید:

  • در کسب و کارهای تجارت الکترونیک می‌توان برای اولین خرید اعضای لیست ایمیل خود، تخفیف ارائه دهید.
  • در صنایع خدماتی برای خرید اولین خدمت می‌توان به مشتری جدید اعتبار یا تخفیف داد؛ مانند یک ساعت مشاوره رایگان.
  • در مورد نرم‌افزارها نیز می‌توان به مشتری جدید اجازه استفاده رایگان از سرویس پریمیوم آن را داد یا اینکه نسخه رایگان نرم‌افزار را با ویژگی‌های محدود شده در اختیار مشتری قرار داد.

مشارکت و همکاری با مشاغل دیگر

برای اینکه بتوانید شبکه بزرگی از مشتریان جدید بالقوه دسترسی داشته باشید، می‌توانید با سایر مشاغلی که مرتبط با زمینه کسب و کار شما هستند همکاری تبلیغاتی کنید. بهتر است این مشاغل به طور مستقیم در رقابت با کسب و کار شما نباشند ولی کاربران و مخاطبان هدف آنها مشابه مشتریان شما باشند.

استفاده از بازاریابی ارجاعی (ریفرال)

بهترین حمایت‌کنندگان یک کسب و کار، مشتریان فعلی آن هستند؛ زیرا از مزیت‌های کسب و کار آگاه‌اند و از خدمات و محصولات آن رضایت دارند. این مشتریان راضی می‌توانند شما را به دوستان و آشنایان خود معرفی کنند؛ بنابراین پیاده‌سازی استراتژی بازاریابی ارجاعی مشتری می‌تواند یک پاسخ مفید برای سوال چگونه مشتری جذب کنیم باشد. اگر برای کسب و کار خود یک برنامه ریفرال مشتری داشته باشید، مشتریان فعلی تشویق می‌شوند که فقط با چند کلیک، کسب و کار و محصولات و خدمات شما را با دوستان خود به اشتراک بگذارند و چون اکثر افراد به نظرات و تبلیغاتی که از سوی دوستان خود دریافت می‌کنند اعتماد بیشتری دارند، بنابراین مشتریان جدید زیادی جذب خواهند شد. استفاده از برنامه‌های ارجاعی که برای دو طرف پاداش داشته باشد یکی از بهترین روش‌های برای جذب مشتری است. این برنامه می‌تواند برای مشتریان فعلی و برای افرادی که معرفی می‌کنند یک موضوع خوشایند باشد؛ زیرا مشتریان فعلی به ازای هر مشتری جدیدی که معرفی می‌کنند، پاداش می‌گیرند و برای اولین خرید مشتریان جدید نیز تخفیف داده می‌شود. بنابراین این یک وضعیت سه جهت برد است و کسب و کار با مشتریان ارتباطات قوی‌تری برقرار خواهد کرد و افراد بیشتری با برند کسب و کار آشنا می‌شوند. برای کسب اطلاعات بیشتر، مقالات زیر را بخوانید:

نکات تکمیلی در روش‌های جذب مشتری

در قسمت ابتدای مقاله مراحلی را بیان کردیم که با انجام آنها می‌توان موفق به جذب مشتری جدید شد. در ادامه به چند نکته اضافه و مهم در رابطه با اینکه چگونه مشتری بیشتری جذب کنیم می‌پردازیم.

  • تماس با مشتریان قدیمی: لیست مشتریان قبلی خود را که مدت زیادی است از شما خرید نکرده‌اند بازبینی کنید و با آنها تماس بگیرید. مثلاً برای ارتباط با مشتریانی که در مدت شش ماه هیچ‌گونه خریدی نداشته‌اند یک برنامه منظم بریزید و از با استفاده از پیامک یا ایمیل، پیامی احساسی مانند پیام «دلم برایت تنگ شده» برای آنها بفرستید. در این صورت با برگشتن مشتریان قدیمی و خرید مجدد آنها توانسته‌اید مشتری جذب کنید.
  • بروزرسانی سایت کسب و کار: مشتریان و خریداران B2B برای پیدا کردن کسب و کارهای جدید به صورت آنلاین به جستجو می‌پردازند. بنابراین برای اینکه سایت شما راحت‌تر در دسترس این خریداران قرار بگیرد باید کارهای مهمی بر روی آن انجام شود. برای مثال باید سایت در گوشی‌ها به درستی نمایش داده شود و روش‌های بازاریابی قوی به کار گرفته شود. سرعت کند بارگزاری سایت، یکی از مهم‌ترین عوامل بیرون رفتن کاربر و مشتری از سایت است؛ بنابراین باید سایت از لحاظ فنی و گرافیکی به درستی طراحی شود تا سرعت سایت افزایش یابد.
  • مشارکت در رویدادهای اجتماعی: برای جذب مشتری بیشتر، می‌توانید اسپانسر رویدادهای اجتماعی یا حامی مالی برنامه‌های خیریه باشید تا شروع خوبی برای جلب توجه افراد جامعه به سوی کسب و کارتان باشد.
  • ارتقاء مهارت و دانش زمینه تخصصی خود: امروزه تکنیک‌ها و روش‌های بسیار کاربردی وجود دارد که با استفاده از آنها صاحبان کسب و کار می‌توانند برند خود را به دیگران معرفی کنند و از آن طریق به مشتریان جدیدی دسترسی یابند. اما از طریق ارتقاء تخصص خود چگونه مشتری جذب کنیم؟ برگزاری کارگاه یا وبینار، ارائه سخنرانی در رویدادهای صنعتی و یا برگزاری گردهمایی‌های آموزشی از جمله فعالیت‌هایی است که می‌تواند برای جذب مشتری مؤثر باشد.
  • بررسی سایت‌های نظرسنجی: معمولا شرکت‌های B2C و B2B قبل از همکاری و خرید از کسب و کارهای مختلف، آنها را از نظر امتیاز و رتبه‌ای که دارند مورد بررسی قرار می‌دهند. این خریداران برای آشنایی با برندها به سایت‌های امتیازدهی آنلاین مراجعه می‌کنند؛ بنابراین کسب و کارهای مختلف باید این سایت‌ها را تحت نظارت داشته باشند و به شکایت‌های مشتریان پاسخ دهند تا بهترین بازخورد را دریافت کنند. می‌توان نظرات مثبت را در سایت خود نمایش داد تا مشتریان بیشتری جذب سایت شوند. همچنین برای تشویق مشتریان جدید می‌توان در رستوران‌ها، فروشگاه‌ها یا مکان‌های عمومی دیگر با استفاده از روش‌های مختلف از مشتریان بخواهید که نظرات خود را در مورد کسب و کار بگویند. در این صورت از جنبه اجتماعی، کسب و کار شما بسیار قدرتمند نشان داده می‌شود و مشتریان جدید با دیدن نظرات مثبت دیگران قطعاً برای یک بار هم که شده محصولات و خدمات شما را خریداری می‌کنند.
  • محاسبه شاخص هزینه جذب مشتری: زمانی‌که می‌خواهید برای کسب و کار خود مشتریان جدید جذب کنید، باید بررسی کنید که فعالیت‌های حضوری و فیزیکی نتیجه بهتری بدست می‌آورند یا حضور فعال در فضای اینترنت و شبکه‌های اجتماعی. هزینه جذب مشتری (CAC) شامل یک بحث کلیدی در رابطه با جذب مشتری و نرخ ریزش مشتری است. به‌طور کلی این شاخص هزینه جذب مشتری را مشخص می‌کند و یک عامل مهم برای پاسخ به سوال چگونه مشتری جذب کنیم، است. برای بدست آوردن این هزینه باید در یک دوره مشخص، همه هزینه‌های بازاریابی و فروش را محاسبه کرد و تعداد مشتریان تازه‌ای که در دوره مدنظر جذب شده‌اند تقسیم نمود. ارزیابی پیوسته و دقیق این شاخص در جهت بهبود و اصلاح روش‌های خرید و تکنیک‌های بازاریابی و در تعیین کانال‌هایی که کمترین هزینه جذب مشتری را دارند بسیار مؤثر است.

جمع‌بندی

سوال «چگونه مشتری جذب کنیم؟» یکی از سوالات چالش برانگیز اکثر کسب و کارها است که به دغدغه بسیاری از صاحبان برندها تبدیل شده و در ابتدای شروع فعالیت نیاز به برنامه‌ای منظم دارد. در این مقاله، راهکارها و نکات مهمی مانند تولید محتوایی کاربر پسند و ارائه تخفیفات ویژه را برای بازگشت مشتریان قدیمی و جذب مشتری جدید معرفی کردیم. همچنین راه‌اندازی کمپین‌های ایمیلی و استفاده از بازاریابی مستقیم می‌تواند از روش‌های کم‌هزینه در جذب مشتری جدید باشد. با مطالعه این مقاله می‌توانید اطلاعات و راهنمایی‌های جامع و مفیدی را برای جذب مشتری جدید و حفظ مشتریان وفادار کسب کنید و ارتباط درستی با مشتریان خود داشته باشید.

بر اساس رای 0 نفر
آیا این مطلب برای شما مفید بود؟
شما قبلا رای داده‌اید!
اگر بازخوردی درباره این مطلب دارید یا پرسشی دارید که بدون پاسخ مانده است، آن را از طریق بخش نظرات مطرح کنید.

استراتژیست دیجیتال مارکتینگ و عاشق مطالعه و نوشتن.

نظر شما چیست؟

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.

برچسب‌ها