کسب و کارها، در هر زمینه‌ای که فعالیت کنند، به منظور فروش کالا یا خدمات، نیازمند دسترسی به بازار مصرف هستند. به همین دلیل، تلاش می‌کنند توجه بخش بیشتری از خریداران محصول یا استفاده کنندگان از خدمات مورد نظرشان را به خود جلب کنند. در واقع، هر کسب و کاری، به دنبال جذب مشتریان بیشتر است تا با افزایش گردش مالی، سود بیشتری نیز کسب کند؛ به همین دلیل، امکانات مختلفی مورد استفاده قرار می‌گیرد که هر کدام به نوعی بر افزایش میزان فروش تأثیر می‌گذارند. در این میان و با گسترش استفاده از تکنولوژی‌های نوین، بسیاری از صاحبان کسب و کار به دنبال یادگیری و استفاده از روش‌های جذب مشتری با هوش مصنوعی هستند.

در صورتی که شما هم قصد دارید با شیوه‌های نوین استفاده از تکنولوژی هوش مصنوعی، به منظور جذب مشتریان بیشتر برای محصولات یا خدماتی که ارائه می‌دهید، آشنا شوید؛ تا انتها با این مقاله از «مجله اینترنتی کاپریلا» همراه باشید.

هوش مصنوعی چگونه بر جذب مشتری تأثیر می گذارد؟

مبنا و زیربنای هوش مصنوعی، شبیه سازی ماشین در نزدیک‌ترین حالتِ خود به هوش انسانی است. به همین دلیل، در حالت ایده آل، می‌توانید هوش مصنوعی را به عنوان نیرویی خستگی ناپذیر و بدون نوسانات رفتاری در حوزه بازاریابی و تبلیغات در نظر بگیرید. حال تصور کنید که کارکنان واحدهای بازاریابی و فروش کسب و کارتان، قادر به جمع آوری و طبقه بندی اطلاعات مخاطبان هدف در حجم نامحدود و همچنین، آنالیز و تجزیه و تحلیل این داده‌ها باشند. در این صورت، می‌توان هر مشتری بالقوه را به خوبی شناسایی کرد و بهترین روش را به منظور جلب توجه او به کار برد. البته که این تصویر، به واسطه ابزارهای هوش مصنوعی، تا حدود زیادی به واقعیت نزدیک شده است.

در این راستا، کسب و کارهای مختلف، تلاش می‌کنند با استفاده از امکانات دیداری و شنیداریِ هوش مصنوعی و همچنین کاربرد ابزارهای مختلف در این حوزه، بهترین نتیجه را از این تکنولوژی نوین دریافت کنند و از طرفی، بهترین تجربه کاربری را برای مشتریان خود ایجاد نمایند. خصوصاً که هدف از گسترش شیوه‌های خرید و فروش آنلاین و استفاده انسان از این شیوه‌ها، به منظور افزایش آسایش و رفاه حال آن‌ها بوده است. بنابراین، با ایجاد تجربه بهتر برای مشتریان از طریق ابزارهای AI، می‌توانید کسب و کار خود را نیز رونق دهید.

هوش مصنوعی چگونه بر جذب مشتری تأثیر می گذارد؟
هوش مصنوعی چگونه بر جذب مشتری تأثیر می گذارد؟
بررسی کاربردهای بازاریابی هوش مصنوعی در کسب و کارهای مختلف در قالب پادکست:

روش های جذب مشتری با هوش مصنوعی

حال که با ماهیت اثرگذاری هوش مصنوعی در زمینه کسب و کار و افزایش فروش آشنا شدید؛ باید روش‌های خاص در این حوزه را نیز بشناسید. به این ترتیب، می‌توانید به نسبت بیزنس خود، مخاطبان هدف و همچنین محصولات یا خدماتی که ارائه می‌دهید، نسبت به انتخاب و اجرای هر روش اقدام کنید. در ادامه، مهم‌ترین روش‌های جذب مشتری با هوش مصنوعی را معرفی می‌کنیم که عبارت‌اند از:

  1. تحلیل و پیش‌بینی رفتار مشتریان
  2. پشتیبانی مشتریان به وسیله ربات‌های گفتگو
  3. کاهش قیمت تمام شده محصولات
  4. تکنولوژی تشخیص صدا و تصویر
  5. صرفه جویی و مدیریت زمان
  6. پیشنهاد مبتنی بر هوش مصنوعی
  7. تحلیل داده و هدف‌گیری مجدد
  8. سفارشی‌سازی تجربه مشتریان
  9. ایجاد جذابیت از طریق تبلیغات
  10. تشخیص نیاز بازار

در ادامه هر یک از موارد فوق را تشریح خواهیم کرد.

روش های جذب مشتری با هوش مصنوعی
روش های جذب مشتری با هوش مصنوعی

تحلیل و پیش بینی رفتار مشتریان

با استفاده از الگوریتم‌ها و مدل‌های هوش مصنوعی، می‌توان رفتار مشتریان را پیش‌بینی کرده و به طور سفارشی، برنامه‌ها و پیشنهاد‌های خاصی به آن‌ها ارائه داد؛ به عنوان مثال، بر اساس سابقه خرید و علاقه‌های مشتری، محصولات یا خدمات را به طور خودکار به او پیشنهاد داد. این کاربرد، شامل پیش‌بینی نیازهای مشتریان نیز می‌شود. به عنوان نمونه، شما با توجه به سوابق خرید کاربر در یک مناسبت خاص یا تغییر فصل، می‌توانید پیش‌بینی کنید که هر کاربر (مشتری) احتمالاً به چه محصولاتی نیاز پیدا می‌کند؟ به این ترتیب، تبلیغات و پیشنهادهایی که به هر فرد ارائه می‌دهید، بر اساس همین پیش‌بینی‌ها مشخص می‌شود. در ادامه چند مورد آموزش که به نظر ما، می‌تواند در این زمینه برای شما عزیزان مفید باشد را در قالب لیست خدمت شما ارائه کرده‌ایم:

پشتیبانی مشتریان به وسیله ربات های گفتگو

استفاده از ربات‌های گفتگو مجهز به هوش مصنوعی، می‌تواند به شرکت‌ها کمک کند تا به مشتریان خود خدمات بهتری ارائه دهند. این ربات‌ها می‌توانند به سؤالات مشتریان پاسخ دهند و آن‌ها را در فرآیند خرید راهنمایی کنند. شاید برایتان جالب باشد اگر بدانید که در موارد بسیاری نیز، کاربران فضای مجازی ترجیح می‌دهند نظرات ماشینی و بدون جانب‌داری بشنوند!! در این حالت، ربات‌های گفت و گویی، تنها بر اساس اطلاعات موجود و نه سلیقه شخصی، پاسخگوی مخاطبان هستند. همچنین، عملکرد تمام وقت این ربات‌ها و امکان پاسخگویی هم‌زمان به تمام مخاطبان باعث می‌شود که مشتریان کسب و کار، در هر زمان که بخواهند به پشتیبانی دسترسی پیدا کنند. این مورد، تجربه کاربری بهتری ایجاد می‌کند و باعث جلب نظر مشتریان به کسب و کارتان می‌شود.

از طرفی، بسیاری از مخاطبان شکاک، همواره به دنبال یافتن پاسخ تمام سؤالات خود و دستیابی به اطمینان کامل هستند. این موضوع، می‌تواند وقت بسیار زیادی از کارکنان بخش بازاریابی و پشتیبانی شرکت‌ها بگیرد. با این حال، یک چت بات می‌تواند به تمام سؤالات افراد پاسخ دهد و شانس شما برای جذب مشتریانی از این دست را نیز افزایش دهد.

پشتیبانی مشتریان به وسیله ربات های گفتگو
پشتیبانی مشتریان به وسیله ربات های گفتگو

کاهش قیمت تمام شده محصولات

با استفاده از تکنولوژی‌های روز و جذب مشتری با هوش مصنوعی، بخش اعظمی از هزینه‌های تبلیغات و بازاریابی و همچنین نیروی انسانی کاهش پیدا می‌کند. به همین دلیل، شما با حفظ حدِ سود خود، قادر به کاهش قیمت تمام شده محصولات و خدمات و ارائه ارزان‌تر به مشتریان خواهید بود. این مورد نیز در جذب بسیاری از مخاطبان هدف که به دنبال خرید با قیمت مناسب‌تری هستند کمک می‌کند.

از سوی دیگر، به دلیل افزایش سود ناشی از بالا رفتن میزان فروش، می‌توان به فکر ارائه تخفیف و کاهش قیمت محصولات بود که باز هم در جذب مشتریان بیشتر نقش قابل توجهی دارد. در ادامه چند مورد آموزش که به نظر ما، می‌تواند در این زمینه برای شما عزیزان مفید باشد را در قالب لیست خدمت شما ارائه کرده‌ایم:

کاهش قیمت تمام شده محصولات
کاهش قیمت تمام شده محصولات با هوش مصنوعی

تکنولوژی تشخیص صدا و تصویر

با استفاده از تکنولوژی تشخیص صدا و تصویر، می‌توان الگو‌ها و احساسات مشتریان را شناسایی کرده و به طور خودکار و در زمان واقعی به آن‌ها واکنش نشان داد. به عنوان مثال، در یک تماس تلفنی با مشتری، هنگام شنیدن صدای او، می‌توان احساس خشم یا رضایت را تشخیص داد و بر اساس آن واکنش مناسبی نشان داد. در واقع، هوش مصنوعی می‌تواند به خوبی احساسات انسانی را تشخیص دهد و عملکردی متناسب با هر احساس را ارائه نماید. شایان ذکر است که این موضوع – که یکی از نگرانی‌های کسب و کارها در استفاده از هوش مصنوعی برای ارتباط با مشتریان است – با پیشرفت‌های تکنولوژی برطرف شده است. در ادامه چند مورد آموزش که به نظر ما، می‌تواند در این زمینه برای شما عزیزان مفید باشد را در قالب لیست خدمت شما ارائه کرده‌ایم:

تکنولوژی تشخیص صدا و تصویر
تکنولوژی تشخیص صدا و تصویر

صرفه جویی و مدیریت زمان

یکی از مهم‌ترین ویژگی‌های بازارهای آنلاین، صرفه جویی در زمان و مدیریت آن است. این موضوع، علاوه بر کسب و کارها بر روی مشتریان نیز تأثیر خواهد داشت. در واقع، بسیاری از افراد ترجیح می‌دهند که در کوتاه‌ترین زمان، پاسخ سؤالات خود را بگیرند یا در زمان‌هایی غیر از ساعات کاری، خرید کنند. به این ترتیب، هوش مصنوعی با خدمات تمام وقتی که ارائه می‌کند، باعث جلب توجه دسته بزرگی از مخاطبان می‌شود؛ چراکه از این طریق، می‌توان در هر زمان (و از طرفی در کوتاه‌ترین زمان ممکن)، محصول یا خدمت مورد نظرشان را انتخاب کنند. در ادامه چند مورد آموزش که به نظر ما، می‌تواند در این زمینه برای شما عزیزان مفید باشد را در قالب لیست خدمت شما ارائه کرده‌ایم:

پیشنهاد مبتنی بر هوش مصنوعی

سیستم‌های پیشنهاد محصولات مبتنی بر هوش مصنوعی، می‌توانند به شرکت‌ها کمک کنند تا به مشتریان خود پیشنهاد‌های دقیق‌تری ارائه دهند. این سیستم‌ها با تحلیل رفتارهای مشتریان، محصولات و خدماتی را به هر مشتری پیشنهاد می‌دهند که به احتمال بالاتری به آن نیاز دارد. الگوریتم‌های هوش ماشینی با تحلیل اطلاعات مختلف از قبیل سن، جنسیت، محل زندگی، علاقه‌مندی‌ها و… قادر هستند پیشنهادهایی متناسب با هر فرد ارائه کنند؛ به این ترتیب شانس جذب مشتری با هوش مصنوعی افزایش پیدا می‌کند. در ادامه چند مورد آموزش که به نظر ما، می‌تواند در این زمینه برای شما عزیزان مفید باشد را در قالب لیست خدمت شما ارائه کرده‌ایم:

پیشنهاد مبتنی بر هوش مصنوعی
پیشنهاد مبتنی بر هوش مصنوعی

تحلیل داده و هدف گیری مجدد

با استفاده از الگوریتم‌ها و تکنیک‌های هوش مصنوعی، می‌توان داده‌های مشتریان را تحلیل نموده و الگوهای رفتاری آن‌ها را شناسایی کرد. این اطلاعات می‌تواند به مدیران کسب و کارها کمک کند تا بهترین راهکارهای جذب مشتری را پیشنهاد دهند. یکی از این راه‌ها، تکنیک هدف‌گیری مجدد است که بازدهی بالایی در بازاریابی دارد؛ به این ترتیب، افرادی که یک بار به محصولی علاقه‌مند شده‌اند، اما فرآیند خرید خود را ناقص رها کرده‌اند، از طریق تبلیغات، دوباره جذب خواهند شد. شایان ذکر است که با توجه به سابقه فرد و در نظر گرفتن جدی آن، احتمال خرید در چنین شرایطی بالا است. در ادامه چند مورد آموزش که به نظر ما، می‌تواند در این زمینه برای شما عزیزان مفید باشد را در قالب لیست خدمت شما ارائه کرده‌ایم:

تحلیل داده و هدف گیری مجدد
تحلیل داده و هدف گیری مجدد

سفارشی سازی تجربه مشتریان

شرکت‌ها و کسب و کارها، با استفاده از هوش مصنوعی، می‌توانند تجربه خرید مشتریان را به شدت سفارشی‌سازی کنند. در این راستا، با تحلیل داده‌های مشتریان، می‌توان به طور دقیق‌تری محصولات و خدمات را به ذائقه آن‌ها تطبیق داد و تجربه خرید را برای آن‌ها بهبود بخشید. شایان ذکر است که این موضوع، به طور مستقیم با احساسات انسانی در ارتباط است و شما از این طریق می‌توانید مشتریان بالقوه را از طریق پیشنهادهایی که ذهنشان را درگیر می‌کند، به خرید از خود ترغیب کنید. در ادامه چند مورد آموزش که به نظر ما، می‌تواند در این زمینه برای شما عزیزان مفید باشد را در قالب لیست خدمت شما ارائه کرده‌ایم:

سفارشی سازی تجربه مشتریان
سفارشی سازی تجربه مشتریان

ایجاد جذابیت از طریق تبلیغات

در دنیای امروز، «بازاریابی و تبلیغات»، عامل اصلی خرید مشتریان شناخته می‌شود و شاید نیاز به یک محصول، به اندازه گذشته مؤثر نباشد. به همین دلیل است که یک تبلیغ جذاب، می‌تواند تأثیر بسیار زیادی در فروش یک محصول و یا موفقیت یک کسب و کار نسبت به رقبای تجاری خود ایجاد کند. بر این اساس، می‌توان از تکنیک‌های مختلف اقدام به تهیه محتوای تبلیغاتی جذاب کنید و از این طریق مخاطبان هدف را جذب نمایید که یکی از این تکنیک‌ها، ساخت تبلیغ با هوش مصنوعی است.

شایان ذکر است که محتواهای تصویری (عکس و ویدئو) و همچنین ایمیل، پیامک و متن‌های تبلیغاتی که از طریق وب‌سایت تجاری و شبکه‌های اجتماعی خود منتشر می‌کنید، به خوبی توسط هوش مصنوعی قابل تهیه هستند. از طرفی، تهیه این قبیل محتوا با استفاده از ابزارهای هوش مصنوعی، می‌تواند تأثیر بسیار زیادی در کاهش هزینه‌های تبلیغاتی شما ایجاد نماید. برای کسب اطلاعات بیشتر می‌توانید به مقاله «نحوه استفاده از هوش مصنوعی در دیجیتال مارکتینگ + معرفی بهترین ابزارها» از بلاگ کاپریلا مراجعه نمایید.

تشخیص نیاز بازار

هوش مصنوعی را می‌توان به عنوان یک ابزار جمع آوری و تجزیه و تحلیل داده به کار برد. بخش مهمی از این داده‌ها، مربوط به ارتباط با مشتریان و جذب نظرات آن‌ها در خصوص ایجاد تغییر در محصولات یا خدمات است. حتی گاهی از میان این نظرات، می‌توان ایده‌هایی برای تولید یا ارتقا محصولات نیز به دست آورد. بر این اساس، می‌توان نیاز مشتریان را تشخیص داد و جهت تولید را به سمت سلایق و احتیاجات مخاطبان هدف پیش برد. از این طریق، امکان جذب مشتریان بیشتر برای کسب و کارها فراهم می‌شود. در ادامه چند مورد آموزش که به نظر ما، می‌تواند در این زمینه برای شما عزیزان مفید باشد را در قالب لیست خدمت شما ارائه کرده‌ایم:

تشخیص نیاز بازار
تشخیص نیاز بازار

آثار منفی جذب مشتری با هوش مصنوعی

علی‌رغم منافع بسیاری که استفاده از هوش مصنوعی به همراه دارد، در مواردی نیز ممکن است موجب ایجاد تأثیر منفی بر کسب و کار شما شود. در واقع، این مورد نه تنها در خصوص هوش مصنوعی که در رابطه با غالب پیشرفت‌های تکنولوژی در تمام عرصه‌ها صادق است. در این زمینه، می‌توان به استفاده بیش از حد از هوش مصنوعی در ارتباط با مشتریان اشاره کرد. این در حالی است که برخی افراد، هنوز به هوش مصنوعی اعتماد ندارند و ترجیح می‌دهند با متصدی فروش شما مشورت کنند. از طرفی، در صورت رفع نشدن نیازهای مشتریان از طریق عملکردهای مکانیزه، باید امکان متصل شدن مشتری به کارشناسان فروش و مشاوران ممکن باشد.

همچنین، ممکن است تعدادی از مخاطبان شما به هیچ عنوان مایل به استفاده از هوش مصنوعی نباشند. در چنین حالتی نیز، باید امکان دسترسی مستقیم به کاربر انسان و ایجاد ارتباط فراهم گردد. هر چند با گذشت زمان و به تدریج، چنین مواردی کاهش پیدا می‌کند؛ اما در حال حاضر، یکی از نکاتی است که شما باید به عنوان مدیر یک کسب و کار مورد توجه قرار دهید.

آثار منفی جذب مشتری با هوش مصنوعی
آثار منفی جذب مشتری با هوش مصنوعی

ارزیابی استفاده از هوش مصنوعی در جذب مشتری

با توجه به کاربردهای مختلفی که ابزارهای هوش مصنوعی در جذب مشتری دارد، ضروری است که در ابتدای راه نتایج استفاده از این تکنولوژی در کسب و کارتان را ارزیابی کنید. از این طریق، می‌توانید با ایجاد تغییر در استراتژی بازاریابی و فروش خود، به پیشرفت کسب و کارتان سرعت ببخشید. از طرفی، ممکن است، بخشی از مسیر را اشتباه رفته باشید و نیاز به ایجاد اصلاح وجود داشته باشد.

به عنوان مثال، ممکن است بازخورد مطلوبی از به کار گیری چت بات‌ها جهت پاسخگویی تمام وقت به مشتریان خود دریافت نکنید. همچنین امکان دارد که تولید محتوای تبلیغاتی از طریق یک ابزار هوش مصنوعی، بازدهی چندانی نداشته باشد. در چنین شرایطی، سعی کنید پس از تجزیه و تحلیل نتایج، تغییرات لازم را ایجاد نمایید. در ادامه چند مورد آموزش که به نظر ما، می‌تواند در این زمینه برای شما عزیزان مفید باشد را در قالب لیست خدمت شما ارائه کرده‌ایم:

لیست مقالات پیشنهادی یا تکمیلی

سخن پایانی

هوش مصنوعی (AI) و تکنولوژی‌های پیشرو، موجب تحولات عظیمی در صنعت بازاریابی و فروش شده‌اند. امروزه، شرکت‌ها به کمک هوش مصنوعی، تلاش می‌کنند تا تجربه خرید را برای مشتریان بهبود بخشند و آن‌ها را به صورت مداوم جذب کنند. در این مقاله، به بررسی راهکارها و جنبه‌های مختلفی که با استفاده از هوش مصنوعی می‌توان مشتریان را جذب کرد، پرداختیم. شما هم این امکان را خواهید داشت که با استفاده از هوش مصنوعی و امکاناتی که در اختیار کسب و کارها قرار می‌دهد، حداکثر سهم ممکن از بازار را به خود اختصاص دهید و در رقابت با دیگر صاحبان کسب و کار، موفقیت بیشتری کسب کنید.

در پایان، از این که تا انتهای این مقاله با ما همراه بودید سپاسگزاریم. لطفاً لینک این مقاله را از طریق شبکه‌های اجتماعی در اختیار دوستان خود نیز قرار دهید تا آن‌ها نیز با کاربردها و روش‌های جذب مشتری با هوش مصنوعی آشنا شوند. همچنین، می‌توانید با ارائه نظرات خود در بخش کامنت، به ما در بهبود مطالب این نوشته یاری دهید. پیروز و موفق باشید.

بر اساس رای 0 نفر
آیا این مطلب برای شما مفید بود؟
شما قبلا رای داده‌اید!
اگر بازخوردی درباره این مطلب دارید یا پرسشی دارید که بدون پاسخ مانده است، آن را از طریق بخش نظرات مطرح کنید.

«علی آبیار» دانش‌آموخته رشته مهندسی IT است و به نوشتن، موسیقی، شعر، طبیعت و البته برنامه‌نویسی و تکنولوژی‌های سطح وب علاقه دارد. رزومه تخصصی او بیشتر در زمینه «سئو و تولید محتوا» است؛ همچنین در رزومه تخصصی‌اش، چند پروژه برنامه‌نویسی وب، مدیریت وب‌سایت و توسعه محتوای آن‌ها دیده می‌شود. او تا به امروز، تولید و ویراستاری مطالب متنوعی از مجلات اینترنتی «کاپریلا» و «تاپریلا» در حوزه‌های: تکنولوژی، سئو، کسب و کار، دیجیتال مارکتینگ و… را به عهده داشته است. «علی آبیار» در حال حاضر به صورت فریلنسر بر روی پروژه‌های مختلف داخلی و خارجی در حوزه طراحی وب (Front-End) و سئو فعالیت می‌کند.

نظر شما چیست؟

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.