تجزیه و تحلیل داده‌های موجود در بازار برای کسب و کارهای مختلف، پیشینه طولانی دارد. از زمان تجارت و دادوستد سنتی تا کنون، فعالان بازارهای مالی تلاش کرده‌اند از اطلاعات مربوط به جریان پولی، محصولات بازار، سلیقه مخاطبان و… در جهت بهبود شرایط کسب و کار خود استفاده کنند. این جریان با گذشت زمان و گسترش کاربرد سیستم‌های هوشمند، نرم‌افزارها، هوش مصنوعی و دیگر امکانات دنیای دیجیتال، به سمت هوشمند سازی پیش رفته است. به همین دلیل شاهد پیدایش فرصت‌های شغلی تحت عنوان شغل تحلیلگر کسب و کار هوشمند یا تحلیلگر هوش تجاری باشیم.

در صورتی که قصد آشنایی با این فرصت شغلی و افزایش اطلاعات خود در این زمینه را دارید؛ لطفاً تا انتها با این مقاله از «مجله اینترنتی کاپریلا» همراه باشید.

شغل تحلیلگر کسب و کار هوشمند چیست؟

در دنیای اطلاعات، دانستن نحوه جمع‌آوری و تفسیر صحیح داده‌ها می‌تواند تأثیر قابل‌توجهی بر موفقیت یک تجارت داشته باشد. در این میان، یک تحلیلگر کسب و کار هوشمند، داده‌ها را برای تهیه گزارش‌های اطلاعات مالی و بازار بررسی می‌کند. این گزارش‌ها به منظور مشخص شدن الگوها و روندها در یک بازار مشخص استفاده می‌شود که ممکن است بر عملیات و اهداف آینده یک شرکت تأثیر بگذارد. بر این اساس، شغل تحلیلگر کسب و کار هوشمند عبارت است از: «به کارگیری فناوری‌های نوین در زمینه جمع‌آوری، طبقه‌بندی و تجزیه و تحلیل داده‌های مربوط به بازار و استفاده از اطلاعات کسب شده به منظور پیشرفت مالی».

شایان ذکر است، این شغل که با عنوان تحلیلگر هوش تجاری نیز شناخته می‌شود؛ نیاز به آگاهی و دانش بالا در دو زمینه «تجارت» و «دنیای دیجیتال» به صورت هم‌زمان دارد. کمبود توانایی در یک زمینه، قطعاً کل عملکرد شما به عنوان یک تحلیلگر را تحت تأثیر خود قرار می‌دهد.

شغل تحلیلگر کسب و کار هوشمند چیست؟
شغل تحلیلگر کسب و کار هوشمند چیست؟
پیشنهاد آموزشی مرتبط:

تحصیلات مورد نیاز شغل تحلیلگر کسب و کار هوشمند

همان‌طور که بیان شد، فعالیت در شغل تحلیلگر کسب و کار هوشمند، نیاز به برخورداری از دانش بالا در حوزه امور مالی و تجاری و امور رایانه و دیجیتال دارد. در این راستا ورود به بازار کار تحلیل هوشمند کسب و کارها، تنها محدود به دریافت مدرک دانشگاهی نمی‌شود. با این وجود معمولاً با دریافت مدرک کارشناسی رشته‌هایی همچون: آمار، علوم کامپیوتر، مدیریت بازرگانی یا سایر رشته‌های مرتبط، می‌توان به این حوزه ورود کرد.

شایان ذکر است که بسیاری از تحلیل‌گران هوش تجاری برای دستیابی به فرصت‌های گسترده‌تر و افزایش پتانسیل درآمد خود، مدرک کارشناسی ارشد مدیریت بازرگانی یا MBA را انتخاب می‌کنند. از طرفی شرکت در دوره‌های آموزشی و یادگیری نرم‌افزارهای و شیوه‌های نوین دنیای اطلاعات، قطعاً فعالیت شما در شغل تحلیلگر کسب و کار هوشمند را بهبود خواهد داد.

پیشنهاد آموزشی مرتبط:

حوزه های کاری شغل تحلیلگر کسب و کار هوشمند

با گسترش استفاده از امکانات تجارت الکترونیک و شیوه‌های مبتنی بر اینترنت، حوزه‌های کاری شغل تحلیل کسب و کار هوشمند نیز گسترش می‌یابد. در واقع هیچ کسب و کار و تجارتی را نمی‌توان یافت که امکان به‌کارگیری روش‌های هوشمند تجزیه و تحلیل داده جهت بهبود شرایط خود را نداشته باشد. بر این اساس می‌توان گفت فرصت‌های شغلی بسیاری برای فعالان این عرصه وجود دارد؛ هرچند در ایران هنوز به پتانسیل این موضوع پی برده نشده است.

با این حال شرکت‌های بزرگی در ایران وجود دارند که طی سال‌های گذشته تلاش کرده‌اند از امکانات نوین تجارت بهره ببرند و راه خود را به سوی مسیرهای جدید پیشرفت ادامه دهند.

حوزه های کاری شغل تحلیلگر کسب و کار هوشمند
حوزه های کاری شغل تحلیلگر کسب و کار هوشمند

وظایف و مسئولیت های شغل تحلیلگر کسب و کار هوشمند

فعالیت به عنوان تحلیلگر کسب و کار هوشمند و تلاش به منظور بهبود شرایط یک بیزنس، پایبندی به یک سری وظایف و مسئولیت‌ها را می‌طلبد. در واقع مسئولیت‌پذیری بالا باعث دستیابی به نتایج مثبت می‌شود که در بازارهای مالی کار بسیار دشواری خواهد بود. بر این اساس، قصد داریم مهم‌ترین وظایف و مسئولیت‌های محوله در شغل مهندسی کسب و کار هوشمند را به شما معرفی کنیم که عبارت‌اند از:

  • شناخت و درک اهداف کسب و کارها
  • جمع‌آوری و طبقه بندی داده‌های مورد نیاز
  • تجزیه و تحلیل داده‌ها با استفاده از ابزارهای هوشمند
  • یادگیری شیوه‌های نوین در زمینه تحلیل کسب و کار
  • شناسایی مشکلات موجود در کسب و کارها
  • ارائه راه‌حل‌هایی برای پیشرفت کسب و کار
  • اولویت بندی راه‌های پیشرفت و نظارت بر انجام آن‌ها
  • ایجاد مدل‌های مالی و ارائه استراتژی‌های تجاری
  • مدیریت منابع مالی و مخارج کسب و کارها
  • هوشمند سازی سامانه‌های مدیریت کسب و کار

در ادامه هر یک از نرم‌افزارهای فوق را تشریح خواهیم کرد.

وظایف و مسئولیت های شغل تحلیلگر کسب و کار هوشمند
وظایف و مسئولیت های شغل تحلیلگر کسب و کار هوشمند

مهارت های مورد نیاز شغل تحلیلگر کسب و کار هوشمند

با توجه به ماهیت شغل‌های مرتبط با بازار مالی و سنجش موفقیت در این مشاغل بر اساس میزان بازدهی و سود، استخدام شدن و پیشرفت در چنین جایگاه‌هایی به شدت وابسته به سطح مهارت‌های شما خواهد بود. این مهارت‌ها علاوه بر مباحث علمی و پایه، مربوط به توانایی‌های شخصی شما در رابطه با تحلیل بازار و همچنین استفاده از نرم‌افزارهای مختلف می‌شود.

شایان ذکر است، شناخت مهارت‌ها و توانایی‌های مورد نیاز در شغل تحلیلگر کسب و کار هوشمند، به شما کمک می‌کند راحت‌تر خود را برای به دست آوردن فرصت‌های شغلی در این حوزه آماده نمایید. این مهارت‌ها عبارت‌اند از:

  • دانش فنی بالا
  • تسلط بر زبان انگلیسی
  • توانایی تفکر انتقادی
  • مهارت تجزیه و تحلیل
  • خلاقیت و نوآوری
  • مهارت‌های نرم‌افزاری

در ادامه هر یک از موارد فوق را تشریح خواهیم کرد.

مهارت های مورد نیاز شغل تحلیلگر کسب و کار هوشمند
مهارت های مورد نیاز شغل تحلیلگر کسب و کار هوشمند

دانش فنی بالا

تحلیل بازارهای مالی و تشخیص عوامل مؤثر بر تجارت، نیاز به دانش فنی بالا در رابطه با علوم اقتصادی، فناوری اطلاعات و مدیرت بازرگانی دارد. مجموعه این علوم، شما را به یک فرد توانا در زمینه تحلیل هوشمند کسب و کارها تبدیل می‌کند.

تسلط بر زبان انگلیسی

مهارت تسلط بر زبان انگلیسی، راهی برای یادگیری و گسترش دانش است. این موضوع خصوصاً در دنیای اطلاعات با سرعت بالای پیشرفت علم اهمیت پیدا می‌کند؛ چراکه شما باید همواره خود را به روز نگه دارید و با آخرین اخبار، مقالات، پیشرفت‌های تکنولوژی در زمینه نرم‌افزارها و تکنیک‌های تجزیه و تحلیل هوشمند آشنا شوید. در ادامه چند مورد آموزش که به نظر ما، می‌تواند در این زمینه برای شما عزیزان مفید باشد را در قالب لیست خدمت شما ارائه کرده‌ایم:

توانایی تفکر انتقادی

در صورتی که قصد دارید تغییرات انقلابی ایجاد کنید، باید متفاوت از دیگران بیندیشید. این امر زمانی محقق خواهد شد که با دید انتقاد و بهبود شرایط فعلی، کسب و کار و بازار را بررسی کنید. در واقع باید به دنبال نقاط ضعف تکنیک‌های در حال اجرا باشید تا امکان اصلاح و بهبود آن‌ها را پیدا کنید. در ادامه یک مورد آموزش که به نظر ما، می‌تواند در این زمینه برای شما عزیزان مفید باشد را در قالب لیست خدمت شما ارائه کرده‌ایم:

مهارت تجزیه و تحلیل

قدرت تجزیه و تحلیل، یک مهارت فردی به شمار می‌رود که به کمک نرم‌افزارها و ابزارهای دنیای دیجیتال تسهیل می‌شود؛ اما در نهایت این ذهن شما است که باید قدرت درک اطلاعات خروجی را داشته باشد. بنابراین مهارت تجزیه و تحلیل به شما در نتیجه گیری و ارائه راه کارایی در جهت بهبود شرایط کسب و کارها کمک خواهد کرد. در ادامه چند مورد آموزش که به نظر ما، می‌تواند در این زمینه برای شما عزیزان مفید باشد را در قالب لیست خدمت شما ارائه کرده‌ایم:

مهارت تجزیه و تحلیل
مهارت تجزیه و تحلیل

خلاقیت و نوآوری

خلاقیت در دنیای امروز که با کسب و کارهای گوناگون اشباع شده است، تنها عامل برای پیشرفت‌های چشمگیر می‌باشد. شما تنها زمانی می‌توانید از رقبا پیشی بگیرید که با خلاقیت به فکر استفاده از تکنیک‌های جدید باشید یا در مسیرهای نو قدم بردارید. در ادامه چند مورد آموزش که به نظر ما، می‌تواند در این زمینه برای شما عزیزان مفید باشد را در قالب لیست خدمت شما ارائه کرده‌ایم:

مدیریت پروژه

استراتژی و پروژه‌هایی که برای پیشرفت یک کسب و کار ارائه می‌شوند، برای دستیابی به موفقیت باید به‌طور درست اجرا شوند و از آن جایی که این استراتژی‌ها و پروژه‌ها توسط تحلیل گران کسب و کار هوشمند ارائه می‌شوند، وظیفه‌ی اجرا و «مدیریت پروژه» نیز، بر عهده‌ی این متخصصین شغل تحلیل گر کسب و کار هوشمند، می‌باشد. یک تحلیل گر کسب و کار هوشمند، باید بخش‌های مختلف پروژه یا استراتژی اقتصادی که ارائه نموده است را، مدیریت نماید و از انجام درست وظایف و کارها در آن، اطمینان حاصل کند، تا در نهایت به موفقیت و هدفی که برای پروژه یا استراتژی اقتصادی مد نظر تعریف شده است، برسد. در ادامه چند مورد آموزش که به نظر ما، می‌تواند در این زمینه برای شما عزیزان مفید باشد را در قالب لیست خدمت شما ارائه کرده‌ایم:

مدیریت پروژه – از بهترین مشاغل فریلنسری
مدیریت پروژه

مهارت های نرم‌افزاری

نرم‌افزارها از جمله امکانات مهمی هستند که تحلیلگران کسب و کار را قادر به جمع‌آوری، طبقه‌بندی و تجزیه و تحلیل جریان عظیم داده‌های مالی می‌کنند. در مواردی ممکن است اطلاعات مربوط به چند دهه فعالیت اقتصادی را مورد بررسی قرار دهید. در چنین حالتی بدون به کارگیری نرم‌افزارها قطعاً از نظر زمان و هزینه با مشکلات جدی رو به رو خواهید شد. در ادامه چند مورد آموزش که به نظر ما، می‌تواند در این زمینه برای شما عزیزان مفید باشد را در قالب لیست خدمت شما ارائه کرده‌ایم:

نرم افزارهای تخصصی شغل تحلیلگر کسب و کار هوشمند

مهم‌ترین عامل در انجام وظایف شغلی به عنوان تحلیلگر کسب و کار هوشمند، استفاده از نرم‌افزارها و ابزارهای دنیای دیجیتال به منظور تجزیه و تحلیل داده است. در واقع استفاده از این ابزارها، باعث می‌شود بازده شما به عنوان تحلیلگر بالا برود و قادر به بررسی حجم وسیعی از داده‌ها و در نظر گرفتن پارامترهای پیچیده در پیش‌بینی بازارهای مالی باشید. تعدادی از این نرم‌افزارها عبارت‌اند از:

  • نرم‌افزار SPSS
  • نرم‌افزار R
  • نرم‌افزار Python
  • نرم‌افزار Tableau
  • نرم‌افزار Power BI

در ادامه هر یک از نرم‌افزارهای فوق را تشریح خواهیم کرد.

نرم افزارهای تخصصی شغل تحلیلگر کسب و کار هوشمند
نرم افزارهای تخصصی شغل تحلیلگر کسب و کار هوشمند

نرم افزار SPSS

تحلیل هوشمند و مبتنی بر داده، لازمه شغل تحلیلگر کسب و کار هوشمند است. در واقع شما باید ساز و کاری ایجاد کنید که تمام فرآیند تحلیل به واسطه هوش ماشینی و نرم‌افزارهای مختلف صورت گیرد. یکی از این نرم‌افزارهای به شدت کاربردی SPSS است که ابزاری جهت انجام محاسبات آماری پیچیده و حجیم به شمار می‌رود. با استفاده از این ابزار، قادر خواهید بود داده‌های جمع‌آوری شده را در قالب آزمون‌های مختلف تجزیه و تحلیل نموده و با تعیین ضرایب همبستگی، عوامل مؤثر بر کسب و کار را مشخص نمایید. در ادامه چند مورد آموزش که به نظر ما، می‌تواند در این زمینه برای شما عزیزان مفید باشد را در قالب لیست خدمت شما ارائه کرده‌ایم:

نرم افزار SPSS
نرم افزار SPSS

نرم افزار R

نرم‌افزار R نیز یکی دیگر از ابزارهای آماری است که در زمینه تحلیل کسب و کار هوشمند به شما کمک می‌کند. این نرم‌افزار با کد منبع باز، آزادی عمل بیشتری در اختیار کاربران قرار می‌دهد و می‌توانید کسب و کار تحت نظارت خود را به صورت تخصصی با آن تحلیل نمایید. در ادامه چند مورد آموزش که به نظر ما، می‌تواند در این زمینه برای شما عزیزان مفید باشد را در قالب لیست خدمت شما ارائه کرده‌ایم:

نرم افزار Python

نرم‌افزار پایتون به عنوان یکی از ابزارهای بسیار قدرتمند کد نویسی به شمار می‌رود. در واقع از آنجا که استفاده از دیتا بیس‌ها و بانک‌های اطلاعاتی در تحلیل بازارهای مالی ضروری هستند؛ یادگیری پایتون به عنوان ابزاری مهم در برنامه نویسی بانک‌های اطلاعاتی و دیتا سنترها می‌تواند بسیار مفید واقع شود. در ادامه چند مورد آموزش که به نظر ما، می‌تواند در این زمینه برای شما عزیزان مفید باشد را در قالب لیست خدمت شما ارائه کرده‌ایم:

نرم افزار Tableau

Tableau یک ابزار عالی برای ایجاد بینش کلی در رابطه با داده‌های مالی و هوش تجاری است که برای گزارش و تجزیه و تحلیل حجم وسیعی از داده‌ها استفاده می‌شود. قابلیت‌های مختلف و الگوریتم‌های مورد استفاده در این نرم‌افزار، امکان ارائه نتایج کاملا هوشمند و کاربردی در رابطه با بهبود شرایط کسب و کار را ممکن می‌سازد. در ادامه چند مورد آموزش که به نظر ما، می‌تواند در این زمینه برای شما عزیزان مفید باشد را در قالب لیست خدمت شما ارائه کرده‌ایم:

نرم افزار Tableau
نرم افزار Tableau

نرم افزار Power BI

این نرم‌افزار کاربردی از شرکت مایکروسافت، مجموعه‌ای از محصولات و خدمات هوش تجاری (BI)، گزارش دهی و تجسم داده‌ها را برای افراد و تیم‌های تحلیلگر فراهم می‌کند. در واقع Power BI با قابلیت انتشار گزارش‌ها، کاربرد ساده و همچنین ادغام با سایر محصولات و خدمات مایکروسافت، شرایط مناسبی را برای کاربران فراهم می‌کند. از طریق به کار گیری این نرم‌افزار، می‌توان به تجزیه و تحلیل کسب و کارهای بزرگ و کوچک پرداخت و امکان تصمیم‌گیری‌های درست در جهت بهبود شرایط تجاری را ایجاد نمود. در ادامه چند مورد آموزش که به نظر ما، می‌تواند در این زمینه برای شما عزیزان مفید باشد را در قالب لیست خدمت شما ارائه کرده‌ایم:

یک نرم‌افزار مهم که آن را می‌شناسند جا ماند! علاوه بر نرم‌افزارهای بالا، نرم‌افزار اکسل نیز یکی از کاربردی‌ترین نرم‌افزارها برای تحلیل گران کسب و کار هوشمند می‌باشد. در ادامه با توضیحات جامع‌تری به این مسئله پرداخته‌ایم.

نرم افزار Excel

تقریباً همه‌ی ما تا اکنون حداقل یک بار نام نرم‌افزار «Excel» را شنیده‌ایم و یا با این نرم‌افزار کار کرده‌ایم؛ اما شاید برایتان جالب باشد که، نرم‌افزار Excel جزو محبوب‌ترین و پرکاربردترین نرم‌افزارها در شغل تحلیل گر کسب و کار هوشمند است. این نرم‌افزار دارای امکانات بسیار زیادی پیرامون دسته بندی داده‌ها، تجزیه و تحلیل داده‌ها، انجام محاسبات پیچیده، فرمول دهی محاسبات، دریافت خروجی تصویری از نتایج تجزیه و تحلیل، ساخت انواع چارت و نمودار مالی و… می‌باشد؛ در همین راستا، تحلیل گران کسب و کار هوشمند، از این نرم‌افزار در راستای دسته‌بندی و تحلیل داده‌ها، استفاده‌های بسیار زیادی می‌کنند. در ادامه چند مورد آموزش که به نظر ما، می‌تواند در این زمینه برای شما عزیزان مفید باشد را در قالب لیست خدمت شما ارائه کرده‌ایم:

مجموعه نرم افزارهای آفیس
آفیس

معرفی منبع یادگیری نرم افزارهای شغل تحلیلگر کسب و کار هوشمند

راه‌های مختلفی برای کسب مهارت و دانش کافی جهت استفاده از این نرم‌افزارها، پیش روی تحلیلگران کسب و کار هوشمند قرار دارد؛ آنها هم با شرکت در دوره‌های آموزشی حضوری و هم با شرکت در دوره‌های آنلاین آموزشی، قادر به یادگیری کار با این نرم‌افزارها و همچنین تقویت مهارت خود در استفاده از آنها، می‌باشند. پیشنهاد ما به کسانی که علاقه دارند کار با این نرم‌افزارها را یاد بگیرند، شرکت در دوره‌های آموزشی آنلاین می‌باشد؛ زیرا هم از هزینه‌ی کمتری برخوردار هستند و هم به‌صورت همیشگی به ویدیو‌های جلسات آموزشی دسترسی دارند و می‌توانند هر زمان که نیاز داشتند، آنها را دوباره مشاهده نمایند تا مشکلات و ایراداتشان بر طرف شود. یکی از وب‌سایت‌هایی که به‌صورت حرفه‌ای اقدام به تدریس آنلاین و برگزاری کلاس‌های مجازی نموده است، وب‌سایت فرادرس می‌باشد. این وب‌سایت از سال‌های گذشته فعالیت خود را شروع کرده است و افراد بسیاری در دوره‌های آنلاین آنها شرکت نموده‌اند.

وب‌سایت فرادرس
وب‌سایت فرادرس
پیشنهاد آموزشی مرتبط:

سخن پایانی در رابطه با شغل تحلیلگر هوش تجاری

ایده به کارگیری ابزارهای دیجیتال، هوش مصنوعی، نرم‌افزارها و… به منظور استفاده از جریان عظیم داده، قطعاً آینده‌ی تجارت و کسب و کار را تعیین خواهد کرد. بر همین اساس می‌توان گفت آینده شغل تحلیلگر کسب و کار هوشمند، قطعاً درخشان خواهد بود و به تدریج هیچ کسب و کاری را نمی‌توان پیدا کرد که از روش‌های هوشمند تجزیه و تحلیل در راستای پیشرفت خود استفاده نکند.

در پایان از اینکه تا انتهای این مقاله با ما همراه بودید سپاسگزاریم. لطفاً لینک این مقاله را از طریق شبکه‌های اجتماعی با دوستان خود نیز به اشتراک بگذارید. همچنین با ارئه نظرات و پیشنهادات خود می‌توانید به ما در بهبود مطالب این نوشتار کمک کنید. پیروز و موفق باشید.

بر اساس رای 6 نفر
آیا این مطلب برای شما مفید بود؟
شما قبلا رای داده‌اید!
اگر بازخوردی درباره این مطلب دارید یا پرسشی دارید که بدون پاسخ مانده است، آن را از طریق بخش نظرات مطرح کنید.

«علی آبیار» دانش‌آموخته رشته مهندسی IT است و به نوشتن، موسیقی، شعر، طبیعت و البته برنامه‌نویسی و تکنولوژی‌های سطح وب علاقه دارد. رزومه تخصصی او بیشتر در زمینه «سئو و تولید محتوا» است؛ همچنین در رزومه تخصصی‌اش، چند پروژه برنامه‌نویسی وب، مدیریت وب‌سایت و توسعه محتوای آن‌ها دیده می‌شود. او تا به امروز، تولید و ویراستاری مطالب متنوعی از مجلات اینترنتی «کاپریلا» و «تاپریلا» در حوزه‌های: تکنولوژی، سئو، کسب و کار، دیجیتال مارکتینگ و… را به عهده داشته است. «علی آبیار» در حال حاضر به صورت فریلنسر بر روی پروژه‌های مختلف داخلی و خارجی در حوزه طراحی وب (Front-End) و سئو فعالیت می‌کند.

نظر شما چیست؟

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.