چگونه می‌توان از ابزارهای هوش مصنوعی به منظور افزایش فروش یا مدیریت خدمات فروش استفاده کرد و از این طریق، بازده کسب و کار را افزایش داد؟ در صورتی که شما هم قصد دارید به این سؤال پاسخ دهید، در ادامه با این مقاله از «مجله اینترنتی کاپریلا» همراه شوید. در این نوشته، قصد داریم، کاربرد هوش مصنوعی در فروش – چه در خصوص بازاریابی و چه در زمینه ایجاد ارتباط با مشتری – را بررسی کنیم.

شما با مطالعه این مقاله، قادر خواهید بود جدیدترین تکنولوژی و ابزارهای هوش مصنوعی در حوزه فروش و ارتباط با مشتری را بشناسید و به کار بگیرید.

چرا باید از هوش مصنوعی در فروش استفاده کنیم؟

این روزها کمتر خبری در دنیای دیجیتال منتشر می‌شود که به نحوی با هوش مصنوعی و کاربردهایش مرتبط نباشد. در واقع، گسترش استفاده از این تکنولوژی نوین در ابعاد مختلف و با اهداف متنوع، تغییرات بسیار زیادی ایجاد کرده است. کاربران دنیای دیجیتال، با استفاده از هوش مصنوعی به امکانات بهتری دست پیدا می‌کنند و نحوه ارتباط بین کسب و کارها و مخاطبان هدف نیز به سطح جدیدی دست یافته است. به این ترتیب که هوش مصنوعی، در حوزه‌هایی همچون تبلیغات هوشمند، مدیریت اطلاعات، دسترسی سریع، تحلیل داده و ایجاد ارتباط بین ماشین و انسان، تأثیر و تغییر بسیار زیادی ایجاد کرده است. در این راستا، اگر کسب و کارها بخواهند با پیشرفت‌های دنیای دیجیتال پیش بروند و مخاطبان امروز بازار را جذب کنند؛ باید هوش مصنوعی و کاربردهایش را بشناسند و از آن به بهترین شکل استفاده کنند.

چرا باید از هوش مصنوعی در فروش استفاده کنیم؟
چرا باید از هوش مصنوعی در فروش استفاده کنیم؟
بررسی کاربردهای هوش مصنوعی در فروش کسب و کارهای مختلف در قالب پادکست:

کاربردهای هوش مصنوعی در زمینه فروش

تأثیر ابزارهای هوش مصنوعی که در حوزه فروش محصولات یا ارائه خدمات کاربرد دارند را می‌توان به چند مورد کلی تقسیم کرد که عبارت‌اند از:

  • سازماندهی و طبقه بندی اطلاعات
  • تحلیل داده‌های کلان
  • بهبود تجربه مشتری
  • مدیریت مالی و قیمت‌گذاری
  • پیش‌بینی بازار

هر کدام از این موارد شامل زیرشاخه‌های گوناگونی است که کاربرد هوش مصنوعی در فروش محصولات یا خدمات را به سطح بالاتری خواهند برد. در واقع، هدف استفاده از هوش مصنوعی نیز همین پیشرفت در فروش و نهایتاً دستیابی به سود بیشتر است. در ادامه، به بررسی بیشتر هر یک از این موارد خواهیم پرداخت.

کاربردهای هوش مصنوعی در زمینه فروش
کاربردهای هوش مصنوعی در زمینه فروش

سازماندهی و طبقه بندی اطلاعات

عملیات طبقه بندی اطلاعات که تا پیش از این در قالب نرم‌افزارهای مختلف و به وسیله اپراتور انجام می‌شد؛ این روزها به راحتی و در کوتاه‌ترین زمان، توسط هوش مصنوعی انجام می‌شود. در واقع هوش مصنوعی بر اساس اطلاعاتی نظیر سن، آدرس، محصولات مورد علاقه و… مشتریان یا مخاطبان هدف را به واسطه محیط CRM دسته بندی می‌کند. همچنین در کسب و کارهای گسترده، می‌توان محصولات را بر اساس نوع، میزان فروش، نظرات مخاطبان و… دسته بندی کرد. تمام این موارد، در نهایت موجب بهبود نحوه دسترسی کاربران و ایجاد تجربه بهتر برای مخاطبان می‌شود. از طرفی، طبقه بندی اطلاعات باعث بهبود عملکرد مدیران و اتخاذ تصمیمات بهتر بر اساس این اطلاعات خواهد شد. در ادامه دو مورد آموزش که به نظر ما، می‌تواند در این زمینه برای شما عزیزان مفید باشد را در قالب لیست خدمت شما ارائه کرده‌ایم:

تحلیل داده های کلان

تحلیل داده‌ها معمولاً به عنوان یک فرآیند زمان‌بر و پیچیده شناخته می‌شود که با گسترش کاربرد نرم‌افزارها، تا حد زیادی تسریع گردیده است. با این حال، از زمانی که ابزارهای هوش مصنوعی در این حوزه به کار رفتند، نه تنها سرعت تحلیل داده‌های بزرگ بیشتر شده است؛ بلکه نتایج حاصل از تحلیل نیز از صحت و کارایی بیشتری برخوردارند. در حوزه فروش محصولات نیز، تحلیل اطلاعات فروش و آنالیز مخاطبان هدف، می‌تواند تغییرات مثبتی در فرآیند بازاریابی و فروش ایجاد نماید. در ادامه چند مورد آموزش که به نظر ما، می‌تواند در این زمینه برای شما عزیزان مفید باشد را در قالب لیست خدمت شما ارائه کرده‌ایم:

تحلیل داده های کلان
تحلیل داده های کلان

بهبود تجربه مشتری

برقراری ارتباط با مشتری به واسطه استفاده از ابزارهای هوش مصنوعی، جایگزین مناسبی برای شبکه‌های فروش و نیروی انسانی خواهد بود. در واقع، حجم زیادی از هزینه‌های ناشی از به کار گیری تیم فروش از این طریق کاهش پیدا می‌کند. از طرفی، ایجاد ارتباط بر پایه الگوریتم‌های زبان طبیعی، به صورت تمام وقت و با کیفیتی ثابت، انجام می‌شود که می‌تواند نیاز مشتریان را به خوبی برطرف نماید.

یک چت بات هوش مصنوعی می‌تواند سرنخ‌های شما را به خوبی رشد دهد. اگر به درستی از آن‌ها استفاده کنید؛ می‌توانید تجربه سرویس‌دهی به مشتری را بهبود ببخشید. این ربات‌ها می‌توانند سؤالات پرتکرار مانند قیمت، موجودی محصول یا شرح خدمات را پاسخ دهند. اگر پاسخ‌های پیچیده‌تری نیاز بود می‌توانند مشتری را به کارشناس مربوطه ارجاع دهند. در ادامه چند مورد آموزش که به نظر ما، می‌تواند در این زمینه برای شما عزیزان مفید باشد را در قالب لیست خدمت شما ارائه کرده‌ایم:

بهبود تجربه مشتری
بهبود تجربه مشتری

مدیریت مالی و قیمت گذاری

بخش مهمی از مدیریت فروش در کسب و کارهای مختلف، مربوط به مدیریت جریان‌های مالی می‌شود. هوش مصنوعی به واسطه الگوریتم‌های دقیق، این جریان‌ها را مورد بررسی قرار می‌دهد تا کوچک‌ترین مشکلی در زمینه فروش و پرداخت‌ها ایجاد نشود. ابزارهای مالی هوشمند همچنین بازده و میزان سودِ بخش‌های مختلف، محصولات و فصل‌های فروش را برایتان مورد بررسی قرار می‌دهد تا شما اطلاعات دقیقی از فرآیندهای مالی کسب و کار به دست آورید.

از جمله نمونه‌های مهم در این زمینه، قیمت‌گذاری داینامیک یا متغیر زمانی است. این روش زمانی استفاده می‌شود که قیمت محصول یا سرویس، بسته به شرایط بازار و تقاضا یا تأمین آن‌ها تغییر کند. به عنوان مثال قیمت‌گذاری متغیر را می‌توانید در وب سایت‌های رزرو هتل یا زمانی که شرکت‌های هواپیمایی بسته به تعداد بلیط فروخته شده قیمت را تغییر می‌دهند، به خوبی ببینید. در ادامه چند مورد آموزش که به نظر ما، می‌تواند در این زمینه برای شما عزیزان مفید باشد را در قالب لیست خدمت شما ارائه کرده‌ایم:

پیش بینی بازار

پیش‌بینی آینده، بهترین روش برای تعیین اقدامات جاری است. این امر نیز به واسطه الگوریتم‌های هوش ماشینی و مقایسه با روند فروش در گذشته امکان‌پذیر خواهد بود. بر این اساس، امکان در نظر گرفتن شرایط آینده و تعیین اقدامات پیشگیرانه را خواهید داشت. به عنوان مثال، در صورتی که به واسطه هوش مصنوعی افزایش میزان درخواست یک نوع محصول را متوجه شوید؛ از قبل میزان تولید و موجودی انبار را کنترل کرده و آن را در مقدار قابل قبول تنظیم می‌کنید. چنین شرایطی معمولاً در مناسبت‌ها یا تغییرات فصل در رابطه با فروش محصولاتی مانند پوشاک، به خوبی دیده می‌شود. در ادامه چند مورد آموزش که به نظر ما، می‌تواند در این زمینه برای شما عزیزان مفید باشد را در قالب لیست خدمت شما ارائه کرده‌ایم:

پیش بینی بازار
پیش بینی بازار

معرفی بهترین ابزارهای هوش مصنوعی در فروش

با گسترش هوش مصنوعی، شرکت‌های مختلف در حوزه فناوری، اقدام به ارائه و رونمایی از ابزارهایی می‌کنند که نیازهای مختلف کاربران در دنیای مجازی را برطرف سازند. در این میان، توجه زیادی به ابزارهای مرتبط با حوزه کسب و کار شده است. از جمله مواردی که می‌توان در این زمینه مورد بررسی قرار داد، فروش و خدمات پس از فروش است که به واسطه استفاده از هوش مصنوعی پیشرفت‌های خوبی داشته است. تعدادی از بهترین نمونه ابزارها که در این زمینه می‌توان مورد بررسی قرار داد، عبارت‌اند از:

  • Joolio
  • Chatfuel
  • Landbot
  • Customers.ai
  • Zoho zia
  • Zenefits
  • acesoft

در ادامه، به معرفی هر یک از این موارد خواهیم پرداخت.

معرفی بهترین ابزارهای هوش مصنوعی در فروش
معرفی بهترین ابزارهای هوش مصنوعی در فروش

Joolio

از جمله نرم‌افزارهای مهمی که به شدت تحت تأثیر تکنولوژی هوش مصنوعی قرارگرفته است، می‌توان به نرم‌افزارهای CRM اشاره کرد. کاربرد این ابزارهای کامپیوتری در طبقه بندی و به کار گیری اطلاعات، کاملاً واضح است. با این حال، مدیریت CRM خصوصاً برای کسب و کارهای بسیار گسترده، دشوار بوده و نیاز به آموزش زیادی دارد. از طرفی، به کار گیری هوش مصنوعی ادغام شده با CRM نتایج مطلوبی به همراه دارد.

در این میان، نمونه داخلی از این ابزار هوش مصنوعی با نام Joolio طراحی و ارائه شده است. جولیو قادر به ایجاد یک شبکه برنامه ریزی شده از اطلاعات بوده و رسیدگی به نیازهای مشتریان و در نتیجه میزان فروش کسب و کارها را به خوبی افزایش می‌دهد. به منظور آشنایی بیشتر با این ابزار و استفاده از آن اینجا کلیک کنید (+).

Chatfuel

یکی دیگر از ابزارهای هوش مصنوعی که در حوزه فروش مفید است و به عنوان یک چت بات عمل می‌کند «چت فیول» است. این پلتفرم برای اتوماسیون کردن سؤالات رایج کاربران یا FAQها نیز به کار می‌رود. همچنین سؤالات کاربران را پیش از رسیدن به کارشناس دسته بندی می‌کند و میزان آمادگی کاربر برای خرید را تشخیص می‌دهد.

شایان ذکر است که Chatfuel با ابزارهایی مانند Calendly، Shopify یا گوگل شیت نیز ادغام می‌شود و در نتیجه کارایی بهتری را ارائه خواهد داد. از جمله مهم‌ترین ویژگی‌های Chatfuel می‌توان به موارد زیر اشاره کرد:

  • بازاریابی چندکاناله
  • مدیریت قالب
  • تجمیع پایگاه داده سرنخ‌ها
  • مدیریت قیف فروش

به منظور دسترسی به این ابزار و آشنایی بیشتر با امکانات آن، اینجا کلیک کنید (+).

Chatfuel
Chatfuel

Landbot

استفاده از یک چت بات شخصی سازی شده و منحصر به فرد، می‌تواند تأثیر خوبی بر عملکرد بازاریابی و فروش یک کسب و کار داشته باشد. با این حال، ایجاد چت بات نیاز به دانش و امکانات زیادی دارد. جهت رفع مشکل در این زمینه، می‌توانید از ابزار هوش مصنوعی Landbot استفاده کنید تا بدون داشتن دانش کد نویسی، چت بات اختصاصی خود را ایجاد نمایید.

با ایجاد چت بات و اتصال آن به شبکه بازاریابی و فروشتان، می‌توانید کاربران را در زمان کوتاه‌تری راهنمایی کنید و مخاطبان هدف خود را از دست ندهید.

با توجه به شرایط امروز جهان و تغییرات سبک زندگی، دیگر نمی‌توان فرآیند بازاریابی را مربوط به ساعاتی خاص از روز دانست و باید در تمام مدت شبانه روز و در همه روزهای هفته، آماده پاسخ گویی به مشتریان احتمالی باشید. به همین دلیل، ابزارهایی مانند Landbot از اهمیت زیادی برخوردار هستند. جهت دسترسی به این ابزار هوش مصنوعی اینجا کلیک کنید (+).

Landbot
Landbot

Customers.ai

از دیگر پلتفرم‌های چند کاره که با استفاده از هوش مصنوعی فروش کسب و کارها را افزایش می‌دهد، Customers.ai است. این ابزار، امکان مدیریت بازاریابی و فروش را فراهم می‌کند و همچنین با ارائه ربات چت به کاربران، بازدهی فروش را افزایش می‌دهد. شایان ذکر است که Customers.ai به خصوص در حوزه کسب و کارهای مبتنی بر شبکه‌های اجتماعی مانند اینستاگرام، عملکرد بسیار خوبی دارد. به منظور آشنایی بیشتر با Customers.ai و استفاده از آن اینجا کلیک کنید (+).

Customers.ai
Customers.ai

Zoho zia

ابزار هوش مصنوعی در فروش، گاهی به صورت یک دستیار مجازی هوشمند عمل می‌کند تا تمام اقدامات خود را تجمیع و مدیریت کنید. در این میان، می‌توان از ابزار Zoho Zia به عنوان یک نمونه عالی نام برد که به شما کمک می‌کند یک سند بنویسید، داده‌های فروش را تجزیه و تحلیل کنید، و مانند یک حرفه‌ای، داده‌های مشتریان را جمع آوری نمایید.

از طرفی، Zoho Zia با بررسی داده‌ها، زمان سفارش‌های تکراری را تعیین می‌کند و با پیش‌بینی شرایط احتمالی، شما را برای تصمیم گیری و افزایش بازدهی آماده خواهد کرد. به همین دلیل، می‌توان از این ابزار به عنوان یک افزونه پرکاربرد هوش مصنوعی در فروش نام برد. به منظور دستیابی به این ابزار و کسب اطلاعات بیشتر اینجا کلیک کنید (+).

Zoho zia
Zoho zia

Zenefits

یکی از مسائل مهم در زمینه فروش کالا و خدمات، مدیریت نیروی انسانی است که در این حوزه فعالیت می‌کنند. در واقع، علی‌رغم استفاده از هوش مصنوعی، همواره نیاز به افرادی دارید که کسب و کار شما را پیش ببرند. با این حال، می‌توانید از ابزارهایی نظیر Zenefits به منظور مدیریت منابع انسانی بدون صرف زمان زیاد استفاده کنید.

بر این اساس، بد نیست بدانید که Zenefits یک ابزار اختصاصی هوش مصنوعی است که تجربه ورود، PTO، مزایا، حقوق و دستمزد و جزئیات دیگر را ساده می‌کند. این نرم‌افزار به شما کمک می‌کند تا تجربه کارمندان را بهبود بخشید، استعدادهای برتر را استخدام و حفظ کنید، بازدهی خدمات اعضا را بالاتر ببرید و مشکلات احتمالی را برطرف سازید. به منظور کسب اطلاعات بیشتر و استفاده از این ابزار اینجا کلیک کنید (+).

acesoft

یکی دیگر از نرم‌افزارهای داخلی که بر پایه هوش مصنوعی به مدیریت فروش کسب و کارها کمک می‌کند؛ ابزار هوش مصنوعی «آسه» است. این ابزار مسیرهای فروش مویرگی و شبکه بازاریابان را به صورت هوشمند بررسی می‌کند و جریان‌های مالی را مورد تجزیه و تحلیل قرار می‌دهد. همچنین صورت‌حساب‌ها و پرداخت‌های منظم از طریق این نرم‌افزار قابل کنترل هستند. شما نیز می‌توانید به منظور کسب آگاهی بیشتر و آشنایی با نحوه استفاده از acesoft، اینجا کلیک کنید(+).

acesoft
acesoft

معرفی یک سرویس هوشمند ایرانی در زمینه فروش با تبلیغات کلیکی

«کاپریلا»، پیشرو در ارائه سرویس‌های تبلیغاتی CPC با ارزش افزوده بالا و هدفمند، به شما راهی نوین برای دستیابی به مشتریان و مخاطبان هدفتان ارائه می‌دهد. آژانس تبلیغاتی کاپریلا با بهره‌گیری از قدرت هوش مصنوعی و فناوری پیشرفته، توانسته است سیستمی منحصربه‌فرد را برای بهره‌برداری بهینه از تبلیغات کلیکی و فروش بیشتر از این طریق ارائه دهد.

به عبارت دقیق‌تر، کاپریلا با استفاده از الگوریتم‌های پیشرفته هوش مصنوعی، به طور هوشمندانه تبلیغات شما را به مخاطبان موردنظر هدایت می‌کند و این سرویس به شما امکان می‌دهد تا به شکل دقیق‌تر و هدفمندتری با مشتریان خود در ارتباط باشید و نتایج مطلوب را در زمینه فروش به دست آورید.

با کاپریلا، شما می‌توانید به طور موثر در بازاریابی آنلاین حضور داشته باشید. سرویس تبلیغاتی CPC کاپریلا به شما امکان می‌دهد تا با پرداخت هزینه تبلیغات تنها در صورت کلیک و بازدید فعالیت خود را بهبود بخشید که این به معنای بهبود نرخ تبدیل و افزایش بازده سرمایه‌گذاری (ROI) شماست.

شما با کاپریلا، به راحتی می‌توانید بیابانی از کلیک‌های بی‌اثر را پشت سر بگذارید و به آفتابی از تبلیغات هدفمند و بازده بالا برسید و قادر خواهید بود که ارتقای برند و جذب مشتریان جدید را با کاپریلا تجربه نموده و به رشد و پیشرفت بیشتر کسب و کار خود دست پیدا کنید. به منظور استفاده از این ابزار و کسب اطلاعات بیشتر در خصوص آن اینجا کلیک کنید (+).

 

mokker.ai
کاپریلا، تبلیغات کلیکی با طعم هوش مصنوعی

سخن پایانی

اگر می‌خواهید در دنیای امروز رو به جلو حرکت کنید و از پیشرفت‌های تکنولوژی در جهت پیشرفت خود و کسب و کارتان استفاده نمایید، ضروری است که دانش و آگاهی خود را در این زمینه افزایش دهید. در این راستا، شناخت ابزارهای مختلف هوش مصنوعی برای فروش و همچنین کاربردهای مختلف آن‌ها، شما را برای فعالیت در این حوزه آماده می‌کند.

در پایان از اینکه تا انتهای این مقاله با ما همراه بودید سپاسگزاریم. لطفاً لینک این مقاله را در اختیار دوستان خود نیز قرار دهید. همچنین با ارائه نظرات و پیشنهادهای خود، می‌توانید ما را در بهبود محتوای این نوشته یاری کنید. پیروز و موفق باشید.

بر اساس رای 6 نفر
آیا این مطلب برای شما مفید بود؟
شما قبلا رای داده‌اید!
اگر بازخوردی درباره این مطلب دارید یا پرسشی دارید که بدون پاسخ مانده است، آن را از طریق بخش نظرات مطرح کنید.

مسعود عبدی دانش آموخته رشته مهندسی شیمی است. او به ادبیات داستانی، شعر و ورزش علاقه دارد و در حال حاضر به صورت فریلنسر به تولید محتوای متنی مشغول است.

نظر شما چیست؟

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.