سئو 303 بازدید

در بهینه‌سازی سایت برای موتورهای جستجو سایت (SEO) جزییات ریز صفحات سایت می‌تواند تاثیر زیادی در نتیجه نهایی داشته باشد. یکی از این موارد در ظاهر ریز و جزئی که تاثیر بسیاری زیادی بر روی سئو سایت و بهبود رتبه دارد، تگ عنوان (Title Tag) صفحه است. موضوعی که ما در این مقاله از آکادمی کاپریلا به آن خواهیم پرداخت در مورد اهمیت تگ عنوان یا تایتل تگ صفحه در سئو و نحوه نوشتن آن با شما صحبت خواهیم کرد. اگر می‌خواهید با بهینه کردن تگ‌های عنوان، رتبه سایت خود را بهبود داده و نرخ کلیک را افزایش دهید، با ما در این مقاله از مجله کاپریلا همراه باشید.

تگ عنوان (title tag) چیست؟

تگ عنوان در حقیقت یک تگ html است که عنوان هر صفحه از سایت شما را مشخص می‌کند. به بیان دیگر می‌توان گفت که هر کدام از صفحات سایت، یک تگ عنوان منحصر به فرد دارد که مشخص کننده موضوع آن صفحه است. برای تگ‌های عنوان نباید از عبارات تکراری در دو صفحه از سایت استفاده کرد؛ منحصر به فرد بودن تگ عنوان هر صفحه، اهمیت زیادی دارد.

در سایت‌ها، هر صفحه فقط یک تگ عنوان دارد که در بخش header آن قرار می‌گیرد. این تگ، صفحه را برای موتورهای جستجو و کاربران برچسب‌گذاری می‌کند. تگ عنوان در صفحه نتایج موتورهای جستجو (SERP) ظاهر می‌شود که برای کاربران قابل مشاهده است. همین امر اهمیت تگ عنوان را بیش از بیش نشان می‌دهد. کاربران با خواندن و مشاهده تگ عنوان در صفحه نتایج جستجوی گوگل، تصمیم می‌گیرند بر روی آن عنوان کلیک کنند یا خیر. بنابراین نحوه نوشتن تایتل تگ در تصمیم‌گیری کاربران برای کلیک بر روی عنوان‌ها بسیار تاثیرگذار است. تگ‌ عنوان جذاب، می‌تواند نرخ کلیک (CTR) را افزایش داده و ترافیک زیادی را به صورت ارگانیک به سمت سایت بکشاند.

تایتل تگ چه نقش و کاربردی در سئو دارد؟

برچسب عنوان و یا همان تگ عنوان، موضوع صفحه سایت شما را مشخص می‌کند. یعنی این تگ کلیت موضوع و مطلب صفحه سایت را در قالب یک جمله تاثیرگذار به صورت خلاصه بیان می‌کند. این برچسب اگر به درستی نوشته شود و قوانین لازم در آن رعایت شود، می‌تواند به راحتی توجه کاربران را جلب کرده و یک مزیت رقابتی در سئو به شمار رود.

همانطور که در ابتدای مقاله اشاره کردیم، تگ عنوان یکی از فاکتورهای به ظاهر جزئی و ریز در سایت است که تاثیر زیادی بر روی سئو و افزایش رتبه صفحات سایت خواهد داشت. حالا می‌خواهیم این موضوع را بیشتر مورد بررسی قرار دهیم و ببینیم که تگ عنوان چگونه بر روی سئو تاثیر می‌گذارد و چه نقشی را ایفا می‌کند.

تاثیر تگ عنوان بر روی سئو را از دو جهت می‌توان نگاه کرد، از دید کاربران و از نگاه الگوریتم‌های گوگل که هر دو جنبه را بررسی می‌کنیم.

الگوریتم‌های گوگل هنگام خزش صفحات مختلف سایت، به تگ عنوان اهمیت زیادی می‌دهند و آن را بررسی می‌کنند. خزنده‌های گوگل از طریق تگ عنوان، به موضوع کلی صفحات سایت پی می‌برند و هدف صفحه را در ابتدای خزش (Crawl) تشخیص می‌دهند. اگر هر صفحه از سایت را به صورت یک ساختار سلسله مراتبی در نظر بگیریم، تگ عنوان در بالاترین سطح این ساختار قرار دارد که اهمیت زیادی داشته و به ربات‌‌های موتور جستجو، در تشخیص موضوع صفحه کمک می‌کند. عنوان‌های فرعی پس از تگ عنوان اصلی از نظر درجه اهمیت قرار دارند و در سطح پایین‌تری از این سلسله مراتب جای می‌گیرند.

تایتل تگ و سئو

از آنجا که تگ‌ عنوان حاوی کلمه کلیدی اصلی است، به ربات‌های گوگل در شناساندن موضوع صفحه کمک می‌‌کند. بدین ترتیب امکان نمایش به کاربرانی که کلمه کلیدی را جستجو کردند را بیشتر می‌شود.

کاربران زمانی که کلمه کلیدی را مورد نظر خود را جستجو می‌کنند، تگ‌‌های عنوان حاوی کلمه کلیدی به آنها نمایش داده می‌شوند. هر چقدر این عناوین جذاب‌تر بوده و بیشتر در راستای نیاز مخاطب (مرتبط با عبارت جستجو شده) باشد، بهتر می‌تواند توجه آنها را جلب کرده و به کلیک تشویقشان کند.

همین موضوع ارتباط تگ عنوان و سئو سایت را به خوبی نشان می‌دهد. هر چقدر که عنوان جذاب‌تر باشد و و کاربر را تحت تاثیر قرار دهد، می‌تواند نرخ کلیک را افزایش داده و ترافیک ارگانیک بیشتری را به سمت سایت شما بکشاند. بنابراین نحوه نوشتن تگ عنوان، مساله بسیار مهمی است که ما در ادامه به روش‌های ساده برای برای نوشتن عنوان‌ جذاب را بیان کردیم.

تفاوت تایتل تگ با تگ h1

وقتی صحبت از تگ عنوان می‌شود، برخی از افراد ممکن است آن را با تگ h1 اشتباه بگیرند و یا از تفاوت آن آگاهی نداشته باشند. در این ارتباط باید بدانید که تگ عنوان و h1 دو مقوله کاملاً جدا از هم هستند که هر کدام به اندازه خود بر روی سئو تاثیرگذار بوده و استفاده از آن ضرورت دارد.

تگ عنوان و تگ h1 هر دو به کاربران و موتورهای جستجو برای شناخت موضوع صفحه کمک می‌کند. اما تگ h1 بر عکس تگ عنوان صفحه در نتایج موتورهای جستجو گوگل نمایش داده نمی‌شود.

هر صفحه از سایت‌ دارای عناوین و زیر عناوینی است، به ویژه اگر صفحه حاوی مقاله باشد. اولین عنوانی که کاربران در بالای صفحه آن را مشاهده می‌کنند، همان تگ h1 است. اما تگ عنوان در صفحه نتایج جستجوی گوگل قابل مشاهده است.

  • نکته: تگ h1 و تگ html عنوان می‌تواند یکسان در نظر گرفته شود. اما معمولاً متفاوت بوده و تگ عنوان کامل‌تر و طولانی‌تر در نظر گرفته می‌شود. هر دو تگ h1 و عنوان باید حاوی کلمه کلیدی اصلی باشد.

تفاوت تایتل تگ با تگ h1

تعیین تگ عنوان نباید فراموش شود، زیرا اگر شما برای تگ عنوان، جمله و یا عبارتی را در نظر نگیرید، خود گوگل تگ h1 و یا حتی تگ h2 را به عنوان تگ html عنوان در نظر می‌گیرد. این اصلا اتفاق خوبی نیست که گوگل به طور اتوماتیک از تگ‌های  h1 و یا h2 برای تعیین تگ عنوان استفاده کند، زیرا ممکن است که این تگ‌ها به اندازه کافی برای قرار گرفتن در نتایج موتورهای جستجو و دریافت کلیک، جذاب نباشد.

تگ‌های عنوان در چه مکان‌‌هایی قرار می‌گیرد؟

تا اینجا گفتیم که تگ html عنوان در نتایج موتورهای جستجوی گوگل نمایش داده می‌شود. اما این تنها مکانی نیست که می‌توان تگ عنوان را مشاهده کرد. تگ عنوان علاوه بر این، در سه مکان دیگر نیز ظاهر می‌شود که به شرح زیر می‌باشد:

تب مرورگر

تگ‌های عنوان در برگه مرورگر نمایش داده می‌شود. وقتی در هر صفحه‌ای از سایت قرار داشته باشید، تگ عنوان آن در برگه مرورگر نمایش داده می‌شود.

وب‌سایت‌های خارجی

در خیلی موارد، سایت های خارجی و پروفایل شبکه‌های اجتماعی با استفاده از تگ عنوان به صفحه‌ مورد نظر از سایت شما لینک می‌دهند. یعنی به نوعی تگ عنوان را به عنوان انکر تکست استفاده می‌کنند. همین موضوع، اهمیت انتخاب درست عنوان را بیش‌ از بیش مشخص می‌کند، انتخاب عنوانی که حاوی کلیدواژه اصلی باشد و به خوبی بتواند موضوع صفحه را توصیف نمایید.

کاربرد متا تایتل

۴ مرحله ساده برای نوشتن تگ‌های عنوان جذاب

ربات‌‌های گوگل و سایر موتورهای جستجو به دنبال این هستند که موضوع صفحات سایت شما را درک کنند و بهترین نتیجه را مطابق با جستجوی کاربران به آنها نمایش دهند. بنابراین با آگاهی از نحوه نوشتن تگ عنوان، می‌توانید به هر چه بهتر شدن سئو سایت خود کمک کنید.

در ادامه، چهار مرحله ساده آورده شده است که می‌توانید از آن برای نوشتن تگ‌های عنوان ترغیب کننده و جذاب، استفاده کنید.

مرحله اول: عنوان منحصر به فرد بنویسید.

یک عنوان منحصر به فرد و مرتبط را انتخاب کنید. به یاد داشته باشید که به هیچ وجه از یک تگ تایتل تکراری برای چندین صفحه از سایت خود استفاده نکنید. تگ‌های عنوان تکراری به رتبه سایت صدمه می‌زند و به جای تاثیرگذاری مثبت، اثر منفی ایجاد خواهد کرد.

برای مثال فرض کنید که شما عبارت “خرید کالای ارزان- همین حالا خرید کنید ” را برای چند صفحه از سایت خود به عنوان تگ تایتل تنظیم کنید. در این حالت موتورهای جستجو نمی‌توانند برای رتبه‌بندی به این صفحات تفاوتی قائل شوند و برای ایندکس صفحات، دچار سردرگمی می‌شوند. همچنین کاربران نیز نمی‌دانند که کدام یک از این صفحات را در نتایج موتورهای جستجو که نمایش داده شده است انتخاب کنند.

برای اینکه بتوانید تاثیرات مثبت تگ عنوان را بر روی سئو سایت خود مشاهده نمایید، سعی کنید روی ویژگی‌های کسب و کار خود بیشتر زوم کرده و ببینید که چیزی محصول شما را متمایز می‌کند. ویژگی‌های متمایز را در آن بگنجانید.

عنوان را خلاقانه و یا حتی چالشی انتخاب کنید به طوری که به خوبی و با جذابیت خدمات و محصول شما را نشان می‌دهد. اگر هم محتوای صفحه، مقاله بود، باز هم باید بتواند ویژگی‌های متمایز مقاله خود را در آن به کار ببرید.

مرحله دوم: کلمه کلیدی اصلی را اضافه کنید.

قرار دادن کلمه کلیدی اصلی در تگ عنوان اهمیت زیادی دارد. عبارت‌‌های قابل تشخیص و کلمات کلیدی اصلی، هم با استاندارهای گوگل همخوانی بیشتری دارد و هم برای کاربران جذاب‌تر بوده و و می‌تواند نرخ کلیک را افزایش دهد.

سعی کنید تا آنجایی که امکان دارد کلمه کلیدی اصلی در ابتدای تگ عنوان قرار دهید. کلمه کلیدی اصلی هر چقدر به ابتدای عنوان نزدیک‌تر باشد، بهتر است. کلمات اول تگ عنوان بیشتر مورد توجه کاربران در SERP قرار می‌گیرد. بنابراین جای دادن کلمات کلیدی اصلی در ابتدا با درصد بیشتری می‌تواند نرخ تبدیل را افزایش دهد.

همچنین استفاده از کلمات کلیدی دنباله‌دار و طولانی، در جذب مشتریان خاص و کاربران هدفمند، تاثیر زیادی دارد. بنابراین کلمات کلیدی طولانی که شامل چندین کلمه کلیدی است را نیز مورد بررسی قرار دهید و در صورت امکان آن را استفاده کنید.

تگ‌های عنوان را با کلمات کلیدی بی معنی پر نکنید. این دسته از کلمات برای کاربر جذاب نیست. با وجود اینکه بکارگیری کلمات کلیدی اصلی در تگ عنوان از ضرورت‌ها به شمار می‌رود، اما این بدین معنا نیست که کلمات را به صورت بیهوده و صرفا به خاطر کلیدی بودن در تگ عنوان خود قرار دهید. جذابیت و معنادار بودن تگ عنوان برای کاربران، مهم‌ترین موضوعی است که نباید فراموش کنید.

پیشنهاد آموزشی مرتبط:

مرحله سوم: قانون قلاب در محتوا را بکار ببرید.

برای نوشتن یک برچسب عنوان جذاب که توجه کاربران را جلب کند، نیاز به یک پیام فریبنده و یا ویژگی‌های خاص و منحصر به فرد دارید. تگ عنوان که فقط یک خط جمله است باید بتواند احساساست مخاطبان را تحت تاثیر قرار دهد، نیازها و دغدغه‌های آنها را پاسخ دهد و بر روی عواطف مختلف انسانی مثل حس ترس، طعم، تنبلی و… تاثیر داشته باشد.

آموزش تگ عنوان

دست گذاشتن روی احساسات کاربران، یک تکنیک‌ عالی در عنوان‌نویسی است که نباید از آن غافل شد. سعی کنید که با بکارگیری کلمات وسوسه برانگیز، احساسات مخاطبان خود را هدف قرار دهید. برای مثال عنوان «نکات نگهداری گل‌های آپارتمانی» را می‌توانید با عبارت «نکات باورنکردنی گل‌های آپارتمانی» یا عبارت «رازهای نگهداری گل‌های آپارتمانی که تا حالا کسی به شما نگفته» جایگزین کنید. همانطور که مشاهده می‌کنید، عبارت‌های دوم و سوم می‌تواند بیشتر بر روی کاربران تاثیر گذارد و آنها را برای کلیک ترغیب کند.

در عنوان‌نویسی می‌توانید از اعداد استفاده کنید، کاربران معمولاً به عناوینی که با اعداد و شمارش بیان شده است، توجه بیشتری نشان می‌دهند و به کلیک بر روی آن تمایل بیشتری دارند(مثلاً 3 ترفند موثر افزایش فروش).

ختم کلام آنکه تگ عنوان باید به صورتی نوشته شود که بتواند یکی از احساسات انسانی را تخت تاثیر بگذارد.

چند مثال:

بیشتر افراد دارای حس تنبلی در وجود خود هستند، بنابراین با بکارگیری کلماتی مثل جامع، ساده، آسان، مرحله به مرحله، سریع و این قبیل از کلمات می‌توانید حس تنبلی مخاطبان را هدف قرار دهید.

کنجکاوی نیز از جمله دیگر احساساتی است که در وجود همه انسان‌‌‌‌ها، نهفته است. پس سعی کنید با کلماتی مثل ناگفته‌ها، رازها، حقایق محرمانه، اعترافات، ممنوع و… مخاطبان را تحریک کنید.

استفاده از جملات منفی در تگ عنوان، استراتژی دیگری است که در جلب توجه مخاطب بسیار موثر است. عبارت «اشتباهات وحشتناکی که در سئو سایت نباید مرتکب شوید» را می‌توان در این مورد اشاره کرد.

کلمات که حس برتری و قدرت را انتقال می‌دهند، از دیگر تکنیک‌های نوشتن تگ عنوان است که بسیار مورد استفاده قرار می‌گیرد. کلماتی همچون برترین، جادویی، خار‌ق‌العاده، زیباترین و شگفت‌انگیز مثال خوبی برای این تکنیک است.

استفاده از کلمات وسوسه برانگیز برای قلاب کردن کاربران و تحت تاثیر قرار دادن احساسات آنها، باید با توجه به نیاز کاربران و ویژگی‌های پرسونای آنها انتخاب شود. شما باید بدانید که برای هر گروه کاربران را با کدام دسته از این کلمات ذکر شده تحت تاثیر قرار دهید. ممکن است که هر دسته‌ از کاربران با توجه به نیازی که دارند، به عناوین متفاوتی تحت تاثیر قرار گیرند.

مرحله چهارم: برند تجاری خود را به بهترین شکل در تگ عنوان بگنجانید.

برچسب عنوان یکی از بهترین نقاطی است که از آن می‌توانید برای تبلیغ نام تجاری خود استفاده کنید. اما شما باید بدانید که چگونه این کار را انجام دهید تا تاثیرگذاری بهتری را ایجاد کند. در این مورد، با احتیاط عمل کرده و آن را به موقع و به اندازه نیاز در تگ عنوان خود بکار ببرید.

البته باید این نکته را به خاطر داشته باشید که صفحه اصلی سایت و صفحه درباره ما، مهم‌ترین مکان در سایت است که باید در آن، برند تجاری خود را به خوبی تبلیغ کنید. ولی می‌توانید در صورت امکان، برند تجاری خود را در تگ عنوان نیز به کار ببرید.

جای دادن برند تجاری در تگ عنوان، به ویژه اگر برندتان شناخته شده و محبوب باشد، تاثیر زیادی بر روی مخاطبان گذاشته و می‌تواند اعتماد آنها را جلب کند. فراموش نکنید در استفاده از نام تجاری خود در تگ‌های عنوان صفحات سایت، تعادل داشته باشید و بیش از اندازه بکار نبرید.

آیا گوگل تگ‌‌های عنوان را بازنویسی می‌کند؟

گاهی اوقات گوگل، به صورت خودکار تگ‌های عنوان سایت را بازنویسی می‌کند. اما چرا گوگل چنین اقدامی انجام می‌دهد؟ در برخی موارد گوگل معتقد است که عنوان‌هایی که خودش برای تگ HTML عنوان در نظر می‌گیرد، در مقایسه با تگ عنوانی که شما تعیین کردید، جذاب‌تر و بهتر است، بنابراین عنوان شما را با عنوان خودش بازنویسی و جایگزین می‌کند.

گوگل در صورتی تگ عنوان شما را بازنویسی می‌کند که:

  • به خوبی محتوای صفحه را توصیف نکند.
  • با کلمات کلیدی بی‌معنی پر شده باشد.
  • برای کاربران مفید و جذاب نباشد.
  • با جستجوی کاربران هیچ مطابقتی نداشته باشد.

نکته ۱: اگر موارد گفته شده در این مقاله را رعایت کنید، می‌توانید از بازنویسی تگ عنوان توسط گوگل جلوگیری کنید.

نکته ۲:‌ بازنویسی تگ‌های عنوان به وسیله گوگل، همیشه هم یک امتیاز منفی به شمار نمی‌رود. برای مثال ممکن است که یک صفحه از سایت شما برای چندین عبارت کلیدی رتبه‌بندی شده باشد. در این مواقع، گوگل بر مبنای تگ عنوان شما یک عنوان بازنویسی را استخراج می‌کند که نزدیکی بیشتری به عبارت جستجوی کاربر داشته باشد. ولی اگر گوگل بیشتر تگ‌های عنوان سایتتان را به طور مرتب بازنویسی کند، این زنگ خطری است که باید به آن توجه کنید و در نوشتن تگ‌های عنوان خود تغییر ایجاد کرده و را به صورت استاندارد بنویسید.

تگ عنوان چیست

جمع‌بندی تایتل تگ در سئو

تگ‌ عنوان، فاکتوری تاثیرگذار بر روی سئو سایت است. اگر بدانید چگونه صفحات سایت خود را عنوان‌نویسی کرده و تگ آن را تعیین کنید، می‌توانید نرخ کلیک بیشتری دریافت کنید، در نتیجه فروش و سود بیشتری را برای مجموعه خود رقم بزنید. این مقاله راهنمای جامعی برای نحوه نوشتن تگ عنوان HTML بود که بکارگیری نکات گفته شده در آن به افزایش نرخ کلیک و بهبود سئو سایت کمک زیادی می‌کند اما اگر هنوز سوالی در این زمینه دارید، حتماً در بخش نظرات مطرح کنید.

اگر این مطلب برای شما مفید بوده است، آموزش‌ها و مطالب زیر نیز به شما پیشنهاد می‌شوند:

بر اساس رای 0 نفر
آیا این مطلب برای شما مفید بود؟
شما قبلا رای داده‌اید!
اگر بازخوردی درباره این مطلب دارید یا پرسشی دارید که بدون پاسخ مانده است، آن را از طریق بخش نظرات مطرح کنید.

استراتژیست دیجیتال مارکتینگ و عاشق مطالعه و نوشتن.

نظر شما چیست؟

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.

برچسب‌ها