در دنیای امروز، استفاده از تحقیقات بازار می‌تواند تأثیر عمیقی بر نتایج به دست آمده و پیشرفت کسب و کارها داشته باشد. این در حالی است که مانند گذشته، نمی‌توان از تیم‌های تحقیقاتی، پرسشنامه‌ها، نظر بازاریابان و… به تنهایی بهره برد. در واقع، با توجه با افزایش جمعیت، تنوع بازارها، پیچیده شدن دلایل خرید محصولات و… استفاده از روش‌های سنتی، چندان مؤثر واقع نمی‌شود. به همین دلیل، ضروری است که صاحبان کسب و کار، مطابق با پیشرفت‌های تکنولوژی پیش بروند و با استفاده از ابزارهای نوین همچون هوش مصنوعی، این تحقیقات را انجام داده و از طرفی، نتایج حاصل را مورد تجزیه و تحلیل قرار دهند. در صورتی که شما هم قصد دارید با نحوه استفاده از هوش مصنوعی در تحقیقات بازار آشنا شوید و مزایا و معایب این ابزارها را بشناسید؛ لطفاً تا انتها با این مقاله از «مجله اینترنتی کاپریلا» همراه باشید.

تحقیقات بازار چه تاثیری بر کسب و کارها دارد؟

استفاده از داده‌های به دست آمده در خصوص شرایط بازار، تازگی ندارد و همواره توسط صاحبان کسب و کار مورد توجه قرار گرفته است. در واقع، ساده‌ترین اطلاعات بازار، مربوط به میزان عرضه و تقاضا است که از جمله مهم‌ترین عوامل مؤثر بر شرایط تجاری در نظر گرفته می‌شود. بر این اساس، می‌توان گفت، تحقیقات بازار می‌توانند تأثیرات بسیاری بر نتایج کسب و کارها داشته باشند.

با تحقیقات بازار، کسب و کارها می‌توانند در مورد مشتریان خود، رقبا، روند صنعت، روند بازار و نیازهای مشتریان بیشتر بدانند. این دانسته‌ها به آن‌ها کمک می‌کند تا بهترین تصمیم‌ها را بگیرند و استراتژی‌های بهتری برای بازاریابی، توسعه محصول و رشد کسب و کارشان پیاده کنند. همچنین، تحقیقات بازار می‌توانند کمک کند تا شناخت عمیق‌تری از گروه هدف و مشتریان داشته باشیم و بتوانیم محصولات و خدمات خود را متناسب با نیازهای آنان طراحی کنیم. این امر به کسب و کارها کمک می‌کند تا موفقیت بیشتری در بازار به دست آورند و رشد و سودآوری بیشتری داشته باشند. در ادامه چند مورد آموزش که به نظر ما، می‌تواند در این زمینه برای شما عزیزان مفید باشد را در قالب لیست خدمت شما ارائه کرده‌ایم:

تحقیقات بازار چه تاثیری بر کسب و کارها دارد؟
تحقیقات بازار چه تاثیری بر کسب و کارها دارد؟
بررسی کاربردهای بازاریابی هوش مصنوعی در کسب و کارهای مختلف در قالب پادکست:

استفاده از هوش مصنوعی در تحقیقات بازار

با پیشرفت‌های هوش مصنوعی و گسترش استفاده از آن در حوزه‌های مختلف، به تدریج به کار گیری ابزارهای هوش مصنوعی در حوزه تحقیقات بازار نیز افزایش یافت. در این زمینه، کسب و کارها، متوجه ناکارآمد بودن و هزینه بالای روش‌های سنتی در جمع آوری و تحلیل اطلاعات بازار شدند. این در حالی است که با استفاده درست از پتانسیل‌های هوش مصنوعی، می‌توان از این تکنولوژی به منظور جمع آوری، طبقه بندی و تحلیل حجم نا محدودی از داده‌های بازار بهره برد. به این ترتیب، تحقیقات بازار نه فقط محدود به بررسی چند آیتم آن هم با صرف هزینه و زمان زیاد؛ بلکه بسیار کارآمدتر از قبل خواهد شد. به عنوان مثال، می‌توان علاوه بر تعیین میزان تأثیر روش‌های تبلیغ و بازاریابی، تغییرات نظر مخاطبان هدف را مشخص کرد یا حتی تغییرات آینده بازار را پیش بینی نمود. در ادامه چند مورد آموزش که به نظر ما، می‌تواند در این زمینه برای شما عزیزان مفید باشد را در قالب لیست خدمت شما ارائه کرده‌ایم:

شایان ذکر است که در کنار مزایای استفاده از هوش مصنوعی در تحقیقات بازار، می‌توان معایبی نیز مشاهده کرد. به همین دلیل، بهتر است پیش از هر چیز، به دنبال کسب اطلاعات و دانش کافی در این زمینه باشید و با آگاهی کامل از این تکنولوژی بهره بگیرید. از این طریق، می‌توانید نقاط قوت و ضعف شیوه‌های مدرن تحقیق در بازار را بشناسید و در کسب و کار خود مورد توجه قرار دهید.

استفاده از هوش مصنوعی در تحقیقات بازار
استفاده از هوش مصنوعی در تحقیقات بازار

کاربردهای هوش مصنوعی در تحقیقات بازار

زمانی که هوش مصنوعی به صورت استراتژیک پیاده‌سازی شود، می‌تواند قابلیت‌های تحقیقات بازار سازمان‌ها را به چندین روش افزایش دهد. هر یک از این روش‌ها، می‌توانند به کسب و کارها در استفاده از اطلاعات بازار کمک کنند و میزان فروش را بالا ببرند. در ادامه به چند مورد از کاربردهای هوش مصنوعی در تحقیقات بازار اشاره می‌کنیم که عبارت‌اند از:

  • استفاده از الگوریتم‌های پردازش متن
  • استفاده از الگوریتم‌های پیش بینی بازار
  • الگوریتم‌های پردازش مکالمه
  • استفاده گسترده از انواع نظرسنجی
  • دریافت پیوسته داده‌ها
  • ربات‌های گفت و گویی

در ادامه هر یک از موارد فوق را تشریح می‌کنیم.

کاربردهای هوش مصنوعی در تحقیقات بازار
کاربردهای هوش مصنوعی در تحقیقات بازار

استفاده از الگوریتم های پردازش متن

بسیاری از اطلاعات بازار را می‌توان در نظرات کاربران و محتواهای منتشر شده در محیط وب یا شبکه‌های اجتماعی مختلف، جست و جو کرد. الگوریتم‌های پردازش زبان طبیعی، می‌توانند این محتواهای متنی را بررسی و تجزیه و تحلیل کنند. نتایج این تحلیل‌ها، اشاراتی خواهد داشت به محبوبیت یک محصول، نیاز بازار، آثار تبلیغات و… که می‌تواند راهنمای کسب و کارها برای تعیین استراتژی فروش باشد. در واقع، این امر امکان شناسایی روندها، الگوها و تغییرات احساسات را سریع‌تر از تجزیه و تحلیل انسانی فراهم می‌کند. در ادامه چند مورد آموزش که به نظر ما، می‌تواند در این زمینه برای شما عزیزان مفید باشد را در قالب لیست خدمت شما ارائه کرده‌ایم:

استفاده از الگوریتم های پیش بینی بازار

تکنیک‌های تحلیل پیش‌بینی کننده، می‌توانند به طور مداوم، داده‌های ساختاریافته و بدون ساختار بازار را تجزیه و تحلیل کنند تا همبستگی‌های این داده‌ها را مشخص سازند. اطلاعاتی که ممکن است توسط عملکرد مغز انسان قابل نتیجه گیری نباشند. به این ترتیب، می‌توان از طریق الگوریتم‌های هوشمند، دریافت که در آینده چه تغییراتی ممکن است بر بازار حاکم شوند. بر این اساس، نتیجه حاصل از ابزارهای هوش مصنوعی می‌تواند کسب و کارها را به سمت فروش بیشتر و کسب نتیجه بهتر راهنمایی کنند. در ادامه چند مورد آموزش که به نظر ما، می‌تواند در این زمینه برای شما عزیزان مفید باشد را در قالب لیست خدمت شما ارائه کرده‌ایم:

استفاده از الگوریتم های پیش بینی بازار
استفاده از الگوریتم های پیش بینی بازار

الگوریتم های پردازش مکالمه

بخشی از داده‌های بازار را داده‌های صوتی و مکالمات موجود از وضعیت بازار تشکیل می‌دهد. در این زمینه نیز، ابزارهای هوش مصنوعی، توانایی تجزیه و تحلیل این نوع داده و حتی تشخیص احساسات مخاطب در زمانه مکالمه را دارند. حال تصور کنید سرویس تماس صوتی کسب و کار در اختیار مشتریان و مخاطبان هدف قرار داشته باشد. در این حالت، زمانی که تعداد تماس‌ها زیاد باشد، امکان تجزیه و تحلیل تمام آن‌ها به واسطه نیروی انسانی یا فراهم نیست یا هزینه بسیار زیادی به همراه دارد. این در حالی است که هوش مصنوعی می‌تواند در کوتاه‌ترین زمان و با صرف هزینه پایین، نتیجه مناسبی حاصل کند. در ادامه یک مورد آموزش که به نظر ما، می‌تواند در این زمینه برای شما عزیزان مفید باشد را در قالب لیست خدمت شما ارائه کرده‌ایم:

استفاده گسترده از انواع نظرسنجی

نظرسنجی‌ها که در شیوه‌های سنتی تحقیقات بازار به خوبی مورد استفاده قرار می‌گرفتند؛ در روش‌های نوین و با استفاده از هوش مصنوعی نیز قابل استفاده هستند. در دنیای امروز کسب و کارها، این کار با حجم بسیار بیشتر و در سطحی گسترده انجام می‌شوند. به عنوان مثال، می‌توان در سایت‌های تجاری یا از طریق شبکه‌های اجتماعی، پرسشنامه‌ها و نظرسنجی‌هایی جهت دریافت دیدگاه مخاطبان و مشتریان منتشر کرد. نتایج حاصل نیز به خوبی توسط هوش مصنوعی تجزیه و تحلیل می‌شوند و اطلاعات مفیدی در اختیار کسب و کارها قرار می‌گیرد.

استفاده گسترده از انواع نظرسنجی
استفاده گسترده از انواع نظرسنجی

دریافت پیوسته داده ها

دریافت و تجزیه و تحلیل مداوم اخبار، داده‌های مالی، گزارش‌های تحقیقاتی و موارد دیگر، می‌تواند سیگنال‌های اولیه مربوط به روندهای نوظهور، اختلالات بازار، استراتژی‌های رقبا و تغییرات به وجود آمده در صنعت را شناسایی کند. این در حالی است که نیروی انسانی به صورت تمام وقت و در بازارهای گسترده، نمی‌توانند عملکرد کاملی ارائه دهند و محدودیت‌های فیزیکی مانع خواهند شد. در این مورد نیز، هوش مصنوعی در تحقیقات بازار عملکرد مناسبی خواهد داشت و به صورت تمام وقت اطلاعات بازار را رصد و تحلیل می‌کند. در ادامه چند مورد آموزش که به نظر ما، می‌تواند در این زمینه برای شما عزیزان مفید باشد را در قالب لیست خدمت شما ارائه کرده‌ایم:

ربات های گفت و گویی

ربات‌های چت ادغام شده با برنامه‌های پیام‌رسان، وب‌سایت‌ها و موارد دیگر، امکان مکالمه مستقیم مخاطبان هدف از طریق گفت و گوی خودکار شبیه سازی شده با انسان را فراهم می‌کنند. به این ترتیب، امکان دریافت نظر مخاطبان هدف بدون محدودیت زمانی فراهم می‌شود. در نتیجه استفاده از هوش مصنوعی در تحقیقات بازار، به واسطه این ربات‌ها می‌تواند اطلاعات را بدون واسطه و از مخاطبان و مشتریان در اختیار کسب و کارها قرار دهد. در ادامه چند مورد آموزش که به نظر ما، می‌تواند در این زمینه برای شما عزیزان مفید باشد را در قالب لیست خدمت شما ارائه کرده‌ایم:

مزایای هوش مصنوعی در تحقیقات بازار

  • جمع آوری اطلاعات بیشتر
  • ترکیب پارامترهای بازار
  • کاهش هزینه‌ها
  • صرفه جویی در زمان
  • گسترش بازار

در ادامه به بررسی هر یک از این موارد می‌پردازیم.

مزایای هوش مصنوعی در تحقیقات بازار
مزایای هوش مصنوعی در تحقیقات بازار

جمع آوری اطلاعات بیشتر

در روش‌های سنتی، اطلاعات به سختی جمع آوری می‌شدند و حتی همان میزان از اطلاعات نیز به سختی قابل تجزیه و تحلیل بود. این در حالی است که هوش مصنوعی، محدودیت‌های جمع آوری و طبقه بندی اطلاعات را به همراه ندارد و می‌تواند در این زمینه عملکرد کاملی ارائه دهد. به عنوان مثال، داده‌های جمع آوری شده از شبکه‌های اجتماعی، وب سایت‌های تجاری و بازارهای آنلاین، می‌توانند مرجع خوبی برای تحقیقات در بازار باشند و هوش مصنوعی مجموعه کاملی از این داده‌ها را در دیتابیس‌ها ذخیره و در زمان واقعی تجزیه و تحلیل کند.

ترکیب پارامترهای بازار

علاوه بر افزایش حجم داده‌های جمع آوری شده، می‌توان تعداد بیشتری از پارامترها را با هم ترکیب کرد. به عنوان مثال، در فروش انواع کفش، می‌توان هم‌زمان، سلیقه مخاطبان، قیمت کالا، شرایط فصلی و مناسبتی و… را ترکیب کرد و در نهایت به نتایج قابل تفسیری از بازار دست پیدا کرد. از این طریق و با دخالت دادن پارامترهای بیشتر، می‌توان نتایج را بر پایه عوامل متنوعی کسب کرد تا قابل‌اعتمادتر باشند. این در حالی است که در شیوه‌های سنتی، امکان ترکیب پارامترهای مختلف بازار و تحلیل آن‌ها تنها به واسطه عملکرد انسان به سادگی ممکن نبود و محاسبات بسیار پیچیده‌ای را به همراه داشت. در ادامه چند مورد آموزش که به نظر ما، می‌تواند در این زمینه برای شما عزیزان مفید باشد را در قالب لیست خدمت شما ارائه کرده‌ایم:

ترکیب پارامترهای بازار
ترکیب پارامترهای بازار

کاهش هزینه ها

یکی از مزیت‌های مهم و تأثیرگذار به کار گیری هوش مصنوعی در تحقیقات بازار، کاهش هزینه‌ها است. در واقع، با استفاده از ابزارهای هوش مصنوعی، نیروی انسانی مورد نیاز برای جمع آوری، طبقه بندی و تجزیه و تحلیل اطلاعات کاهش پیدا می‌کند. از این طریق، می‌توان سرمایه جمع آوری شده ناشی از این صرفه جویی را به بهبود شرایط کسب و کار، افزایش حقوق کارکنان یا حتی کاهش قیمت تمام شده محصولات اختصاص داد. در ادامه چند مورد آموزش که به نظر ما، می‌تواند در این زمینه برای شما عزیزان مفید باشد را در قالب لیست خدمت شما ارائه کرده‌ایم:

صرفه جویی در زمان

یکی دیگر از عوامل مهم که در تحقیقات بازار اهمیت دارد، سرعت عمل در واکنش به تغییرات است. حال با توجه به اینکه هوش مصنوعی به صورت هم‌زمان داده‌ها را جمع آوری می‌کند و مورد تجزیه و تحلیل قرار می‌دهد؛ می‌توان به خوبی در زمان صرفه جویی کرد و در کوتاه‌ترین زمان به بازار واکنش نشان داد. این موضوع خصوصاً در بازارهای مالی و کسب و کارهایی که با بازار پول و سرمایه ارتباط مستقیم دارند، کاملاً به چشم می‌آید.

گسترش بازار

از دیگر مزیت‌های به کار بردن هوش مصنوعی در تحقیقات بازار، این است که می‌توان به فکر گسترش بازار مصرف بود و کسب و کار را گسترش داد. این موضوع، به واسطه بستر دنیای دیجیتال، ممکن است و می‌تواند نتایج را بدون توجه به محدودیت‌های جغرافیایی و تنها بر اساس اطلاعات موجود تحلیل کرد. در ادامه چند مورد آموزش که به نظر ما، می‌تواند در این زمینه برای شما عزیزان مفید باشد را در قالب لیست خدمت شما ارائه کرده‌ایم:

محدودیت ها و چالش های استفاده از هوش مصنوعی در تحقیقات بازار

  • نقاط کور ابزارهای دیجیتال
  • نتایج نادرست ناشی از اطلاعات غلط
  • نیاز به تکمیل نتایج هوش مصنوعی
  • مشکلات امنیت داده و حریم خصوصی
  • کمبود تخصص در رابطه با هوش مصنوعی

در ادامه هر یک از موارد فوق را تشریح خواهیم کرد.

محدودیت ها و چالش های استفاده از هوش مصنوعی در تحقیقات بازار
محدودیت ها و چالش های استفاده از هوش مصنوعی در تحقیقات بازار

نقاط کور ابزارهای دیجیتال

در حالی که هوش مصنوعی قابلیت‌های جدید خارق‌العاده‌ای را امکان‌پذیر می‌کند، مدیران کسب و کارها باید این موضوع را در نظر داشته باشند که تمام بازار، خلاصه در دنیای دیجیتال نیست. در واقع، جهت‌گیری‌های سیاسی، تشخیص تحلیلگران با تجربه در بازار و وضعیت بازارهای غیر آنلاین نیز می‌تواند بزرگ‌ترین تأثیر را بر نتایج تحقیقات بگذارد. به همین دلیل، در صورت اتکای بیش از حد به نتایج هوش مصنوعی، ممکن است از سایر عوامل مؤثر غافل شوید. در ادامه چند مورد آموزش که به نظر ما، می‌تواند در این زمینه برای شما عزیزان مفید باشد را در قالب لیست خدمت شما ارائه کرده‌ایم:

نتایج نادرست ناشی از اطلاعات غلط

اگر به سیستم‌های هوش مصنوعی استقلال بیش از حد داده شود، ممکن است به نتایجی برسند که از نظر منطقی معتبر به نظر می‌رسند؛ اما شرایط واقعی را انتقال نمی‌دهند. علاوه بر این، از آنجایی که هوش مصنوعی مبتنی بر تشخیص الگو در داده‌ها است، هر گونه سوگیری یا رویکرد ناصحیح در ورودی‌ها، منجر به ایجاد نتایج اشتباه می‌شود. بنابراین، در حالی که هوش مصنوعی ابزار فوق‌العاده قدرتمندی را نشان می‌دهد، پذیرش کورکورانه یافته‌های تحقیقاتی بدون تفسیر و اعتبارسنجی انسانی، خطر انتشار بینش‌های ناقص یا سطحی را به همراه دارد.

نتایج نادرست ناشی از اطلاعات غلط
نتایج نادرست ناشی از اطلاعات غلط

نیاز به تکمیل نتایج هوش مصنوعی

در حال حاضر و با توجه به محدودیت‌های فعلی هوش مصنوعی، بهترین ترکیب، حالتی خواهد بود که هوش مصنوعی و انسان نقاط ضعف یکدیگر را پوشش دهند. به همین دلیل، نظارت تحلیلگران بر نتایج به دست آمده از هوش مصنوعی، در تحقیقات بازار ضروری است. بر این اساس، تجربه تحلیل نیروی انسانی در کنار قدرت تحلیل و محاسبات ابزارهای هوش مصنوعی، می‌تواند بهترین ایده‌ها را در خصوص وضعیت بازار فراهم سازد.

شایان ذکر است، یکی از روش‌های مورد استفاده جهت پیشرفت و تکامل ابزارهای هوش مصنوعی در حوزه‌های مختلف، همین مقایسه نتایج ماشین و انسان است. در این حالت با یافتن نقاط ضعف و بهبود آن‌ها، می‌توان به ابزارهای کامل‌تری دست پیدا کرد.

نیاز به تکمیل نتایج هوش مصنوعی
نیاز به تکمیل نتایج هوش مصنوعی

مشکلات امنیت داده و حریم خصوصی

از جمله مشکلاتی که با گسترش استفاده از هوش مصنوعی و اتکای کسب و کارها به ابزارهای دیجیتال مورد توجه قرار گرفته، امنیت داده‌ها است. در صورتی که تمام سیستم از طریق هوش مصنوعی کنترل شود؛ با نفوذ سایبری، ممکن است کل مجموعه به خطر بیافتد. به همین دلیل، یکی از مهم‌ترین مباحث در حوزه استفاده از هوش مصنوعی در تحقیقات بازار، بحث تأمین امنیت سایبری است.

از سوی دیگر، بسیاری از تجزیه و تحلیل‌های انجام گرفته توسط هوش مصنوعی با استفاده از داده مربوط به کاربران صورت می‌گیرد که چالش‌هایی در رابطه با رعایت حریم خصوصی ایجاد کرده است. کسب و کارها باید دقت کنند تا در این حوزه حساسیت ایجاد نشود. در ادامه چند مورد آموزش که به نظر ما، می‌تواند در این زمینه برای شما عزیزان مفید باشد را در قالب لیست خدمت شما ارائه کرده‌ایم:

کمبود تخصص در رابطه با هوش مصنوعی

در حال حاضر، اکثر تیم‌های بازاریابی، فاقد قابلیت‌های استفاده از هوش مصنوعی داخلی و علم داده هستند. پیکربندی صحیح، نظارت و بهینه سازی سیستم‌های هوش مصنوعی، نیازمند تسلط آماری پیشرفته و تخصص نرم‌افزاری است که تیم‌های تحقیقاتی به ندرت از آن برخوردار هستند. به همین دلیل، باید در ابتدا تلاش‌هایی برای آموزش کارکنان در رابطه با محدودیت‌ها و کاربردهای هوش مصنوعی در تحقیقات بازار صورت گیرد.

لیست مقالات پیشنهادی یا تکمیلی

سخن پایانی

ابزارهای تحقیقاتی بازار مبتنی بر هوش مصنوعی، هنگامی که به خوبی مورد استفاده قرار گیرند، می‌توانند عواملی را مشخص کنند که موجب دستیابی به موفقیت‌های بزرگ می‌شود. با این وجود، مانند هر فناوری پیشرفته دیگری، برای دستیابی به پتانسیل کامل هوش مصنوعی در تحقیقات بازار، اولین اصل، کسب آموزش و آگاهی در این حوزه است. از این طریق، می‌توانید با استفاده از داده‌های بازار، موفق به کسب نتایجی شوید که بدون در نظر گرفتن آن‌ها ممکن است مغلوب شرایط بازار گردید. از سوی دیگر، به تدریج رقبای شما هم به سمت این ابزارها جلب می‌شوند و هر کسب و کاری که در این حوزه پیشگام باشد، می‌تواند پیشرفت سریع‌تری داشته را تجربه کند.

در پایان، از اینکه تا انتهای این مقاله با ما همراه بودید سپاسگزاریم. لطفاً لینک این نوشته را در اختیار دوستان خود نیاز قرار دهید تا در صورت نیاز به ابزارهای هوش مصنوعی در تحقیقات بازار، اطلاعات لازم را کسب کنند. همچنین، می‌توانید از طریق کامنت، نظرات و پیشنهاد‌های خود را ارائه کنید تا در بهبود این نوشته به کار روند. پیروز و موفق باشید.

بر اساس رای 0 نفر
آیا این مطلب برای شما مفید بود؟
شما قبلا رای داده‌اید!
اگر بازخوردی درباره این مطلب دارید یا پرسشی دارید که بدون پاسخ مانده است، آن را از طریق بخش نظرات مطرح کنید.

«علی آبیار» دانش‌آموخته رشته مهندسی IT است و به نوشتن، موسیقی، شعر، طبیعت و البته برنامه‌نویسی و تکنولوژی‌های سطح وب علاقه دارد. رزومه تخصصی او بیشتر در زمینه «سئو و تولید محتوا» است؛ همچنین در رزومه تخصصی‌اش، چند پروژه برنامه‌نویسی وب، مدیریت وب‌سایت و توسعه محتوای آن‌ها دیده می‌شود. او تا به امروز، تولید و ویراستاری مطالب متنوعی از مجلات اینترنتی «کاپریلا» و «تاپریلا» در حوزه‌های: تکنولوژی، سئو، کسب و کار، دیجیتال مارکتینگ و… را به عهده داشته است. «علی آبیار» در حال حاضر به صورت فریلنسر بر روی پروژه‌های مختلف داخلی و خارجی در حوزه طراحی وب (Front-End) و سئو فعالیت می‌کند.

نظر شما چیست؟

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.