امروزه بازاریابی جزء جدایی‌ناپذیر کسب‌وکارهاست؛ این فرایند، هنری آمیخته با علم است که به مشاغل و کسب‌وکارها فرصت دیده شدن می‌دهد. هرچند دنیای وسیع بازاریابی و مارکتینگ فراتر از این است که بتوان در قالب مقاله‌ای آن را تشریح کرد، اما ما در این پست از آکادمی کاپریلا تلاش کرده‌ایم که به معرفی هرچه بیشتر این فرایند حیاتی برای کسب‌وکارها بپردازیم. اشکال مختلف بازاریابی با هدف واحد پیوند دادن کالا یا خدمات با مشتری‌های واقعی پا به عرصه فعالیت گذاشته است. انواع مختلفی از بازاریابی وجود دارد که در تعداد آنها هم ممکن است اختلافاتی باشد ولی این مسئله، چیزی از وسعت این حوزه نمی‌کاهد. با ما در ادامه همراه باشید تا ضمن تعریف بازاریابی و شاخصه‌های آن، انواع بازاریابی را برشمرده و به تشریح هریک از آن‌ها بپردازیم.

آنچه می خوانید: پنهان کردن فهرست

بازاریابی چیست؟

بازاریابی (Marketing) از نگاه فیلیپ کاتلر (Philip Kotler) پدر بازاریابی مدرن، این‌چنین ساده تفسیر شده است که «بازاریابی بخشی از فلسفه مدیریت مدیران است؛ این مدیران هستند که باید نیازهای مشتریان را بشناسند و با فراهم کردن اسباب رضایت مشتری در آخر بتوانند با فروش محصولاتشان سودی را نصیب شرکت و سازمان خود کنند.» درواقع بازاریابی به فرآیندی اطلاق می‌شود که در آن بازاریاب با ارزش دادن به سلیقه و نیاز مشتری به سود و ارزش موردنظر خود می‌رسد. این فرایند در قالب استراتژی‌هایی، باعث تزریق رونق به بازار می‌شود و رابطه زنجیرواری را مدیریت می‌کند که طی آن بازار به تعادل می‌رسد. پتانسیل بازار با استفاده از بازاریابی به خوبی می‌تواند پاسخ‌دهنده نیاز مشتری باشد.

بازاریابی
بازاریابی

اگر بخواهیم بازاریابی را در یک جامعه رصد کنیم؛ باید به دنبال چهار اصل در آن باشیم که متشکل از: 1. حس نیاز 2. فرد نیازمند 3. عواملی که باعث رفع این نیازها می‌شوند 4. پروسه دادوستدی که در این میان در جریان است، می‌باشد. این چهار اصل حکومت بازاریابی در یک بازار را به نمایش می‌گذارد، با این اوصاف می‌توان گفت که بازاریابی تلاشی است آگاهانه بر پایه تخصص و درک درست از نیازهای مشتری با هدف فروش و کسب سود.

ارکان بازاریابی

ارکان بازاریابی به P4 معروف است؛ شناخت این ارکان، نقش اساسی در درک انواع بازاریابی را ایفا می‌کنند و تمرکز بر روی هریک از این ارکان، سبب تقویت بازاریابی می‌شود. این 4 رکن عبارت‌اند از:

  1. محصول (Product)
  2. محل توزیع (Place)
  3. قیمت‌گذاری (Pricing)
  4. ترویج (Promotion)
ارکان بازاریابی
ارکان بازاریابی

تعریف تحقیقات بازاریابی

تحقیقات بازاریابی به بررسی‌ها و تحقیقاتی اطلاق می‌شود که توسط یک شرکت یا کسب‌وکار، به‌منظور کشف بازار هدف و دریافت بازخوردها و نظرات مصرف‌کنندگان درزمینه استفاده از محصولات یا خدماتی خاص انجام می‌شود. گفتنی است که این تحقیقات هم می‌تواند توسط خود کسب‌وکار (سازمان فروش) و در سطوح محدود انجام شود و هم می‌تواند به یک شرکت یا تیم تخصصی برون‌سپاری گردد؛ برون‌سپاری به این معنا است که یک کسب‌وکار (سازمان فروش) از یک شرکت یا تیم خارج از سازمان که در رابطه با بازاریابی تخصص دارد، می‌خواهد مسئولیت تحقیقات بازاریابی را بر عهده بگیرد و نتیجه حاصل از این تحقیقات را گزارش دهد.

پیشنهاد آموزشی مرتبط:

مجموعه آموزش بازاریابی و تبلیغات: اینجا را کلیک کنید (+).

انواع بازاریابی

دانش به‌دست‌آمده از مطالعه کتاب‌های بازاریابی و تحقیق در مورد روش‌های بازاریابی به ما نشان می‌دهد که روش‌های مختلف و متنوعی برای بازاریابی وجود دارد، اما هریک از این روش‌ها می‌تواند زیرمجموعه 4 دسته‌بندی اصلی باشد. به این دسته‌بندی‌های اصلی، انواع بازاریابی نیز می‌گویند که در ادامه لیست شده‌اند.

  • بازاریابی سنتی (Traditional Marketing)
  • بازاریابی دیجیتال (Digital Marketing)
  • بازاریابی خروجی (Outbound Marketing)
  • بازاریابی ورودی (Inbound marketing)
انواع بازاریابی دیجیتال
انواع بازاریابی دیجیتال

تعریف بازاریابی سنتی (Traditional Marketing)

بازاریابی سنتی یکی از انواع بازاریابی است که به آن بازاریابی آفلاین هم گفته می‌شود. این نوع از بازاریابی پیش از ظهور اینترنت یک استراتژی فعال در زمینه مارکتینگ بوده است که به‌واسطه تبلیغاتی نظیر: چاپ آگهی در روزنامه و مجله، پخش آگهی‌ها درب منازل و تبلیغات تلویزیونی و رادیویی انجام می‌شد. گفتنی است تبلیغاتی که به‌صورت حضوری یا تلفنی صورت می‌گرفت نیز زیرمجموعه بازاریابی سنتی محسوب می‌شوند.

مزایای بازاریابی سنتی

هرچند باوجود استراتژی‌های نوظهور در این حوزه، بازاریابی سنتی رونق پیش از ظهور اینترنت را ندارد ولی از طرفی استراتژی‌ها و تکنیک‌هایی مانند تبلیغات حضوری که در این نوع بازاریابی به‌کار گرفته می‌شد؛ بعضی‌اوقات تنها روش تبلیغ یک محصول خاص برای گروه هدفی خاص است. برای مثال، بازاریابی محصولی که بازار هدف آن، افراد مسن و پا به سن گذاشته هستند، بهتر است به شیوه سنتی انجام شود تا به شیوه بازاریابی نوین.

از مزایای دیگر بازاریابی سنتی این است که تأثیر این نوع بازاریابی می‌تواند برای برخی از کسب‌وکارها و شرکت‌ها بیشتر از دیگر انواع بازاریابی باشد. ازجمله این شرکت‌ها می‌توان شرکت‌های بیمه‌گذار را مثال زد که اکثر مشتری‌های خود را به‌واسطه تبلیغات حضوری و رودررو جذب می‌کنند.

معایب بازاریابی سنتی

بازاریابی سنتی باوجوداینکه یک استراتژی تقریباً ماندگار به‌حساب می‌آید اما معایبی نیز دارد؛ ازجمله این معایب می‌توان به هزینه‌های نسبتاً بالایی اشاره کرد که در راه تبلیغات حضوری و یا چاپ و نشر در روزنامه‌ها صرف می‌شود. حتی برخی صنف‌ها در این راه متحمل هزینه‌های بیشتری مانند تهیه کاتالوگ‌های بسیار باکیفیت و کارت ویزیت‌های تولیدشده از کاغذهای مرغوب، می‌شوند. علاوه بر این‌ها، تحقیقات بازاریابی – که قبل‌تر هم در مورد آن سخن به میان آمد – در رابطه با بازاریابی سنتی به‌طور دشوارتری نسبت به سایر انواع بازاریابی انجام می‌شود. بازخوردهای تحقیقاتی بازاریابی سنتی، اکثراً یا پیگیری نمی‌شوند و یا پیگیری آنها با صرف وقت و هزینه همراه خواهد بود.

تعریف بازاریابی دیجیتال (Digital Marketing)

بازاریابی دیجیتال یا دیجیتال مارکتینگ به یکی از انواع بازاریابی گفته می‌شود که از طریق تجهیزات پیشرفته دیجیتالی انجام می‌شود و بازاریاب با استفاده از این قبیل تجهیزات، پیام‌های تبلیغاتی را ارسال، بازخوردها را پیگیری و نتایج را تجزیه‌و‌تحلیل می‌کند. درواقع دیجیتال مارکتینگ استراتژی‌های خود را از طریق کامپیوتر، موبایل، تبلت و یا دستگاه‌های دیگر پیاده‌سازی می‌نماید. روش‌های مختلفی برای انجام تبلیغات در دیجیتال مارکتینگ وجود دارد که ازجمله آن‌ها می‌توان به: بازاریابی موتورهای جستجو، فعالیت تجاری در رسانه‌های اجتماعی، تولید و انتشار ویدیوهای آنلاین و… اشاره نمود. در ادامه به‌صورت مفصل به این موضوع می‌پردازیم.

پیشنهاد آموزشی مرتبط:

آموزش آشنایی با بازاریابی دیجیتال یا Digital Marketing : اینجا را کلیک کنید (+).

انواع بازاریابی دیجیتال (استراتژی های دیجیتال مارکتینگ)

بازاریابی دیجیتال به‌عنوان یکی از انواع موفق و پویای بازاریابی، از استراتژی‌های زیادی بهره می‌گیرد تا بر مشتری و مخاطب تأثیرگذار باشد. در اینجا شماری از مهم‌ترین استراتژی‌های بازاریابی دیجیتال را معرفی کرده‌ایم.

  • بهینه‌سازی موتورهای جستجو (Search Engine Optimization)
  • بازاریابی محتوا (Content Marketing)
  • بازاریابی از طریق رسانه‌های اجتماعی (Social Media Marketing)
  • بازاریابی بر اساس پرداخت به ازای کلیک (Pay-Per-Click Marketing)
  • بازاریابی وابسته یا همکاری در فروش (Affiliate Marketing)
  • تبلیغات بومی (Native Advertising)
  • اتوماسیون بازاریابی (Marketing Automation)
  • بازاریابی به‌وسیله ایمیل (Email Marketing)
انواع بازاریابی دیجیتال
انواع بازاریابی دیجیتال

بهینه سازی موتورهای جستجو (Search Engine Optimization)

این نوع از بازاریابی دیجیتال تحت عنوان سئو (SEO) مخفف عبارت Search Engine Optimization شناخته می‌شود. سئو تلفیقی از هنر و علم است که به بهینه‌سازی وب‌سایت برای موتورهای جستجو می‌پردازد و نتیجه این بهینه‌سازی، افزایش بازدید از سایت‌های ارائه‌دهنده کالا و خدمات و نهایتاً افزایش فروش می‌باشد. درواقع سئو یک استراتژی است که در راستای بالا بردن رتبه و بازدید یک سایت به تحقیقات و جستجوهای های زیادی نیاز دارد. عناصر مهمی که برای سئو یک وب‌سایت بسیار تأثیرگذار هستند، شامل موارد زیر می‌باشند:

  • کیفیت محتوا (Quality of Content)
  • سطح تعامل کاربر (Level of User Engagement)
  • سازگاری با موبایل یا واکنش‌گرایی (Mobile-Friendliness)
  • تعداد و کیفیت لینک‌های ورودی (Number and Quality of Inbound Links)

برای کسب اطلاعات بیشتر می‌توانید به مقاله‌های سئو چیست؟ و بازاریابی موتورهای جستجو (SEM) مراجعه نمایید.

بازاریابی محتوا (Content Marketing)

سئو عامل اصلی بازاریابی محتوا محسوب می‌شود؛ به عبارتی بازاریابی محتوا با استفاده از استراتژی که سئو پیاده‌سازی می‌کند، می‌تواند اثربخش باشد. هدف اصلی بازاریابی محتوا ایجاد لینک‌ها و سرنخ‌هایی است که مخاطب را به مشتری بدل کند. بازاریابی محتوا، ارزش‌افزوده را به همراه تبلیغ در قالبی تحت عنوان محتوای متنی به‌صورت کاملاً رایگان در اختیار مخاطب قرار می‌دهد. در دنیای دیجیتال مارکتینگ، بازاریابی محتوا بسیار بااهمیت است؛ آمارهایی منتشرشده است که می‌توان این اهمیت را شفاف‌سازی کرد. این آمار به شرح زیر است:

  • 85% از مخاطبان و مصرف‌کنندگان از شرکت‌ها انتظار دارند که محتواهای سرگرم‌کننده و جذاب منتشر کنند.
  • 62% از شرکت‌های بزرگ که بیش از 5 هزار کارمند دارند، یکی از کارهای روتین آنها تولید محتوای متنی است.
  • 92% از بازاریابان اظهار می‌کنند که شرکت آنها به تولید محتوا به‌عنوان یک دارایی ارزشمند اهمیت می‌دهد.

تولید محتوا همان‌قدر که مفید است، اگر به خوبی به‌کار نرود می‌تواند دردسرساز باشد. نویسندگانی که درزمینه تولید محتوا فعالیت می‌کنند، می‌بایست از طریق نوشته‌هایشان رتبه خوبی را در نتایج موتورهای جستجو برای یک وب‌سایت به‌دست بیاورند و از طرفی سبب شوند که مخاطبانی که در تعامل با سایت و برند مدنظر هستند، درگیر خواندن و اشتراک‌گذاری محتوای مذکور شوند.

وقتی یک شرکت محتوای مرتبط منتشر کند درواقع پیوندهای عمیق‌تری بین خود و مشتریان ایجاد کرده است. هر شرکت و یا کسب‌وکار بزرگی که اعتبار برندی معروف را به یدک می‌کشد، بدون شک دارای یک تیم تولید محتوا است که کار بازاریابی محتوا را انجام می‌دهند. در ادامه برخی از عناوین شغلی مربوط به بازاریابی محتوا آورده شده است.

  • نویسنده محتوا
  • متخصص محتوا
  • استراتژیست محتوا
  • مدیر محتوا
  • مدیر بازاریابی محتوا

مقاله‌ای تحت عنوان بازاریابی محتوا چیست؟ با جزئیات بیشتری می‌تواند شما را با انواع محتوا و استراتژی‌های آن آشنا کند.

پیشنهاد آموزشی مرتبط:

آموزش بازاریابی محتوا: اینجا را کلیک کنید (+).

آموزش بازاریابی ویدئویی: اینجا را کلیک کنید (+).

بازاریابی از طریق رسانه های اجتماعی (Social Media Marketing)

به فرایند بهره‌گیری از شبکه‌ها و رسانه‌های اجتماعی در راستای ارتباط با مشتریان، مطرح کردن برند تجاری خود، افزایش فروش و ایجاد ترافیک وب‌سایت Social Media Marketing گفته می‌شود. این فرایند با انتشار محتوا از پروفایل‌های رسانه‌های اجتماعی و درگیر کردن مخاطبان به‌وسیله محتوای نشر یافته و پاسخ به بازخوردها و شنیدن انتقادهای احتمالی امکان‌پذیر می‌شود. امروزه پلتفرم‌های معروف و فعال زیادی به‌منظور بازاریابی در حوزه رسانه‌های اجتماعی مورداستفاده قرارگرفته است که شامل:

  • فیسبوک
  • اینستاگرام
  • توئیتر
  • لینکداین
  • پینترست
  • یوتیوب

و… می‌باشند.

پیشنهاد آموزشی مرتبط:

آموزش مدیریت تبلیغات و برند: اینجا را کلیک کنید (+).

آموزش برندسازی شخصی در فضای دیجیتال: اینجا را کلیک کنید (+).

بازاریاب با استفاده از طیف گسترده‌ای از ابزارهای مدیریت رسانه‌های اجتماعی که به یاری کسب‌وکارها آمده‌اند، می‌تواند از تمام ظرفیت رسانه‌های اجتماعی برای پیش برد اهداف بازاریابی بهره ببرد. ازجمله این ابزارهای مدیریتی، وب‌اپلیکیشنی تحت نام بافر (Buffer) است که در آن امکاناتی وجود دارد که به بازاریاب کمک می‌کند در رسانه‌های اجتماعی بهتر عمل نموده و باعث جذب مخاطب بیشتری شود. با کلیک بر روی این لینک می‌توانید در بافر لاگین نموده و از آن استفاده کنید.

پنج ستون اصلی بازاریابی از طریق رسانه‌های اجتماعی در ادامه ارائه‌شده‌اند.

  1. داشتن استراتژی و پایبندی به آن
  2. برنامه‌ریزی و منتشر کردن
  3. گوش دادن و راهنمایی
  4. ارزیابی و گزارش
  5. تبلیغ

به‌کارگیری اصول 5 گانه فوق در بازاریابی رسانه‌های اجتماعی سبب دستیابی به نتیجه مطلوب در این نوع بازاریابی می‌گردد.

اهمیت بازاریابی رسانه های اجتماعی

به‌طور تقریبی 3.5 میلیارد نفر از شبکه‌های اجتماعی استفاده می‌کنند و این تعداد همچنان در حال افزایش است. حضور این تعداد کاربر یا مشتری بالقوه در رسانه‌های اجتماعی نشانه اهمیت این رسانه‌ها و تأثیر آنها بر کسب‌وکارهاست. دلیل محکم دیگر که از اهمیت بازاریابی رسانه‌های اجتماعی سخن می‌گوید این است که رقبا در تمام کسب‌وکارها از آن استفاده می‌کنند. اگر کسب‌وکاری در رسانه‌های اجتماعی فعال نباشد، طبیعتاً از رقبای خود که در این رسانه‌ها به‌صورت مستمر فعالیت تبلیغاتی انجام می‌دهند و فروش و سود بیشتری کسب می‌کنند، عقب خواهد ماند. مواردی که ذکر شد از اهمیت حیاتی بازاریابی در رسانه‌های اجتماعی برای کسب‌وکارها حکایت دارد.

پیشنهاد آموزشی مرتبط:

آموزش بازاریابی در شبکه های اجتماعی: اینجا را کلیک کنید (+).

بازاریابی بر اساس پرداخت به ازای کلیک (Pay-Per-Click Marketing)

یک نوع دیگر از انواع بازاریابی دیجیتال، پرداخت به ازای کلیک یا PPC نام دارد. در این نوع بازاریابی، کسب‌وکارها یک آگهی یا بنر تبلیغاتی را در پلتفرم‌های مختلف و پربازدید قرار می‌دهند و بر اساس تعداد کلیکی که بر روی آن آگهی یا بنر شده است، به صاحب‌امتیاز آن پلتفرم، هزینه پرداخت می‌کنند. ازجمله پلتفرم‌های معروف در حوزه تبلیغات کلیکی، می‌توان به: گوگل ادز، بینگ ادز، AdRoll و revContent اشاره کرد. البته در نظر داشته باشید که تشخیص اینکه کاربران یک پلتفرم چگونه و چه زمانی یک تبلیغ را می‌بینند و روی آن کلیک می‌کنند، اندکی دشوار است. پارامترهای مختلفی برای تشخیص این کار وجود دارد. ازجمله این پارامترها می‌توان به:

  • کیفیت تبلیغ
  • ارتباط کلمه کلیدی
  • کیفیت صفحه‌ای که تبلیغ در آن نمایش داده می‌شود
  • مبلغ پیشنهادی

اشاره کرد.

شاید از خود بپرسید که گرفتن کلیک بر روی آگهی یا بنر تبلیغاتی چه تأثیری به حال یک کسب‌وکار دارد؟ در جواب باید گفت که کاربر با هر کلیکی که روی یک آگهی یا بنر تبلیغاتی می‌کند، به صفحه موردنظر کسب‌وکاری که تبلیغ را سفارش داده است، وارد می‌شود. به این صفحات، لندینگ پیج (Landing Page) یا صفحه فرود کاربر می‌گویند. یک کسب‌وکار در لندینگ پیج خود می‌تواند:

  • برند خود را به کاربر معرفی نماید.
  • اطلاعات ارزشمند یا هدایای رایگانی برای جذب کاربر در آن صفحه قرار دهد و در ازای آن اطلاعات تماس با کاربر را از او بگیرد.
  • محصول یا خدمت موردنظرش را به کاربر معرفی کند.
  • با اجرای فرآیند قیف فروش AIDA کاربر را به مشتری تبدیل نموده و محصول یا خدمت موردنظرش را به کاربر بفروشد.

شایان‌ذکر است که کاپریلا نیز ازجمله بهترین آژانس‌های تبلیغاتی در ایران است که به‌صورت کاملاً هوشمند در زمینه تبلیغات کلیکی فعالیت می‌کند. شما می‌توانید با خیالی آسوده تبلیغات کلیکی خود را به کاپریلا بسپارید. برای کسب اطلاعات بیشتر پیشنهاد می‌شود مقاله کسب درآمد اینترنتی با تبلیغات کلیکی | راهکار کاپریلا چیست؟ را مطالعه بفرمایید.

بازاریابی وابسته یا همکاری در فروش (Affiliate Marketing)

افیلیت مارکتینگ نیز از انواع دیگر بازاریابی دیجیتال است. در این نوع بازاریابی، کسب‌وکارها امور مربوط به تبلیغ محصولات و خدمات خود را به دیگران ( اصطلاحاً همکاران فروش) می‌سپارند و در ازای تبلیغ و فروش محصولات و خدماتشان به همکاران فروش پورسانت یا کمیسیون پرداخت می‌نمایند. گفتنی است این نوع بازاریابی بر اساس مدل تقسیم کار طراحی‌شده‌است. با مشاهده تصویر زیر می‌توانید به دیدی مناسب از بازاریابی وابسته یا افیلیت مارکتینگ دست‌یابید.

سیستم همکاری در فروش
سیستم همکاری در فروش

همچنین برای کسب اطلاعات و جزئیات بیشتر می‌توانید به مقاله همکاری در فروش چیست؟ مراجعه کنید.

تبلیغات بومی (Native Advertising)

تبلیغات بومی درواقع نوعی بازاریابی پنهان است. نحوه کار این نوع بازاریابی این‌گونه است که محتوای تبلیغی با محتوای محیط اطراف خود ادغام می‌شود تا از دید کاربر کمتر به‌عنوان تبلیغ شناخته شود. باوجوداینکه اکثر مصرف‌کنندگان و مخاطبان از هزینه‌هایی که کسب‌وکارها بابت هر تبلیغ پرداخت می‌کنند مطلع‌اند، بازهم با نگاهی مغرضانه آن را نادیده گرفته و نمی‌پذیرند. لذا می‌توان گفت که تبلیغات بومی به دلیل بدبینی مصرف‌کننده نسبت به تبلیغ در دنیای امروز ایجادشده است. روش کار تبلیغات بومی این‌گونه است که ابتدا اطلاعات و یا سرگرمی پیش و پس از هر تبلیغی ارائه می‌شود، به این دلیل که تبلیغات کم‌اهمیت جلوه کند.

اتوماسیون بازاریابی (Marketing Automation)

ویژگی بارز این تکنیک بازاریابی، استفاده از ابزارها و نرم‌افزارهایی است که به‌منظور تقویت کمپین‌های بازاریابی دیجیتال، افزایش کارایی و بالا بردن تأثیر تبلیغات انجام می‌شوند. اتوماسیون بازاریابی به کسب‌وکارها اجازه می‌دهد که خود را با انتظارات مصرف‌کننده هم سو کنند و به برندها این امکان‌ها را می‌دهد که:

  • به جمع‌آوری و تجزیه‌و‌تحلیل اطلاعات مصرف‌کننده بپردازند.
  • ایجاد کمپین‌های بازاریابی هدفمند را مدنظر قرار دهند.
  • ارسال پیام‌های تبلیغاتی را در زمان مناسب انجام دهند.

بازاریابی به وسیله ایمیل (Email Marketing)

یکی دیگر از انواع بازاریابی، ایمیل مارکتینگ است. در این نوع بازاریابی، کسب‌وکارها درواقع خدمات،‌ محصولات، تخفیفات و اخبار شگفت‌انگیز خود را در قالب ایمیل به مخاطبان ارسال می‌کنند. تأثیر بازاریابی به‌وسیله ایمیل پیش‌از‌این به اثبات رسیده است. 89% درصد از متخصصان بازاریابی این شیوه بازاریابی را بسیار مفید و مؤثر عنوان کرده‌اند. گفتنی است که استفاده از ایمیل در زمینه بازاریابی می‌تواند گسترده‌تر از چیزی باشد که به آن اشاره شد؛ به‌عنوان‌مثال کسب‌وکارهای موفق نه تنها بخش فروش و تبلیغات بلکه حتی فرایند خدمات پس از فروش خود را از طریق مکاتبات ایمیل با مشتریان به‌پیش می‌برند و این باعث می‌شود که بازاریابی ایمیلی به‌طور مؤثرتری پاسخگوی نیازهای مشتریان و رفع سردرگمی‌های آنان در استفاده از محصول یا خدمات باشد. به‌منظور کسب اطلاعات بیشتر می‌توانید به مقاله بازاریابی ایمیلی یا ایمیل مارکتینگ چیست؟ مراجعه کنید.

پیشنهاد آموزشی مرتبط:

آموزش بازاریابی ایمیلی Email Marketing: اینجا را کلیک کنید (+).

مزایای بازاریابی دیجیتال

بازاریابی دیجیتال را در اصل تعداد مخاطبان بالا، پررونق کرده است؛ اما مزایا و دستاوردهایی که با بهره‌گیری از این نوع بازاریابی حاصل می‌شود، در پررونق بودن آن بی‌تأثیر نبوده است. مزایای دیجیتال مارکتینگ شامل موارد زیادی می‌شود که در ادامه به چند نمونه از مهم‌ترین آن‌ها اشاره می‌شود:

  • عدم محدودیت جغرافیایی
  • هزینه به‌صرفه
  • نتایج قابل‌سنجش
  • افزایش جذب مشتری وفادار
  • بالا بردن ترافیک سایت

عدم محدودیت جغرافیایی

هنگام ارسال یک تبلیغ، صرف‌نظر از موقعیت جغرافیایی، دریافت‌کننده می‌تواند آن را ببیند؛ البته اگر بازاریاب تبلیغ خود را محدود به منطقه جغرافیایی خاص نکرده باشد! این قابلیت باعث بهتر و بیشتر دیده شدن کسب‌وکار در مقیاسی وسیع‌تر می‌شود.

هزینه به صرفه

برخلاف هزینه تبلیغاتی که کسب‌وکارها در بازاریابی سنتی به‌منظور چاپ و نشر تبلیغات و هزینه‌های جانبی دیگری که متحمل می‌شدند، در تبلیغات بازاریابی دیجیتال هزینه‌ها به نسبت نتایج تبلیغات بسیار به‌صرفه هستند. به‌علاوه معمولاً نتایج هر تبلیغ در مدت‌زمان کمی بازدهی خود را نشان می‌دهد.

نتایج قابل سنجش

در بازاریابی دیجیتال نتایج تبلیغات و بازخورد آنها توسط مشتری، قابل‌سنجش هستند و به‌راحتی می‌توان نقاط قوت و ضعف محصول یا تبلیغ را پیدا و آن‌ها رفع کرد. میزان رضایت مشتری و نیازهای مصرف‌کننده هم با به‌کارگیری متدهایی قابل‌درک خواهند شد.

جذب و افزایش تعداد مشتریان وفادار

هنگامی‌که در یک کسب‌وکار از رسانه‌های اجتماعی استفاده می‌شود و محتوای مفید و تعامل سالم ردوبدل می‌شود؛ به‌مرور سبب جذب مشتری می‌گردد و پس از تداوم تعامل‌ها، مشتری از فایده و کیفیت محصول اطمینان خاطر می‌یابد و به مشتری ثابت و وفادار آن برند یا کسب‌وکار تبدیل می‌شود.

بالا بردن ترافیک سایت

همان‌طور که می‌دانید هر کسب‌وکاری می‌بایست یک وب‌سایت رسمی داشته باشد و اطاعات مربوط به خدمات و کالاهای خود را در آن وب‌سایت منتشر کند؛ اما در نظر داشته باشید مادامی‌که یک کسب‌وکار برای نشان دادن محصول و خدمات خود از رسانه‌های اجتماعی استفاده نکند و تنها در وب‌سایت فعالیت نماید، سبب می‌شود تنها کسانی که از نزدیک با این کسب‌وکار در ارتباط بوده‌اند و یا به‌واسطه جستجوی کلمات کلیدی در موتورهای جستجو به آن کسب‌وکار رسیده‌اند، از سایت دیدن کنند. بنابراین اگر یک اکانت در شبکه‌های اجتماعی ایجاد شود، درواقع مجرایی برای ورود مخاطبان بیشتر به وب‌سایت رسمی کسب‌وکار ایجادشده است و همین امر سبب می‌شود که به‌مرور ترافیک وب‌سایت رسمی کسب‌وکار بالاتر برود و فروش بیشتر و سود بیشتر حاصل خواهد شد.

بازاریابی خروجی (Outbound Marketing)

بازاریابی خروجی یا به‌اصطلاح بازاریابی برون‌گرا عملکردی بسیار نزدیک به بازاریابی سنتی دارد؛ به این صورت که در این نوع از بازاریابی نیز کسب‌وکارها و شرکت‌ها به دنبال جذب مشتری و مصرف‌کننده به‌صورت حضوری، چاپ آگهی و روش‌های مشابه هستند. شایان‌ذکر است که امروزه باقوت گرفتن روش‌های نوین بازاریابی مانند بازاریابی از طریق رسانه‌های اجتماعی، میزان استفاده از بازاریابی برون‌گرا یا خروجی رو به کاهش نهاده است.

بازاریابی ورودی (Inbound marketing)

برخلاف بازاریابی خروجی (برون‌گرا) که به دنبال مشتری می‌گردد، بازاریابی ورودی (درون‌گرا) سعی دارد کسب‌وکار را در مسیر مشتری قرار دهد تا او به سمت کسب‌وکار بیاید. درواقع این نوع بازاریابی الگوریتمی شبیه به بازاریابی دیجیتال را پی گرفته است که در طی آن سه اصل جذب مشتری، درگیر کردن مشتری و درنهایت رضایت مشتری را با هنرمندی تمام کنار هم قرار می‌دهد. مقاله بازاریابی درون‌گرا (Inbound Marketing) چیست؟ راهنمای خوبی برای دستیابی به اطلاعات بیشتر در این زمینه است.

10 تفکر اشتباه در  مدیریت بازاریابی که اکثر کسب و کارها با آن مواجه می شوند

ازآنجایی‌که بازاریابی تنها راه‌حلی است که به کسب‌وکارها کمک می‌کند، فروش بیشتری را تجربه کنند، لذا به مدیریت دقیقی نیاز خواهد داشت؛ مدیریتی که بتوان چالش‌ها و مشکلات پیش رو را شناسایی کرد و از آن‌ها عبور نمود. در ادامه برخی از این چالش‌ها مطرح‌شده است.

  1. عدم مهارت در توضیح و شرح محصول یا خدمتی که در حال تبلیغ آن هستید.
  2. عدم یافتن گروه هدف و بازار مشخص برای فروش محصول
  3. عدم برخورداری از پرسنل و گروه متخصص یا لااقل آموزش‌دیده در فروش محصول
  4. انتخاب پلتفرم نامناسب و صرف هزینه بی‌فایده برای تبلیغاتی که مخاطب هدف ندارند و سبب نامرئی شدن کسب‌وکار می‌شود.
  5. مشکل در تعیین قیمت محصولات و خدمات یا ناعادلانه بودن آن
  6. عدم هماهنگی بین بخش‌های بازاریابی، فروش و خدمات پس از فروش
  7. عدم داشتن برنامه بازاریابی، به معنی اطلاع از اینکه چه زمانی باید چیزی را به فروش برسانید.
  8. نداشتن برند برای کسب‌وکار که سبب تمایز بین آن کسب‌وکار با رقبای دیگر در حوزه مربوطه شود.
  9. عدم استفاده از فضای مجازی و بازاریابی دیجیتال، به‌ این معنی که کسب‌وکار نه تنها باید در شبکه‌های اجتماعی حضور فعال داشته باشد، بلکه باید برای خود یک وب‌سایت رسمی با تیم پشتیبانی پویا و قدرتمند داشته باشد تا در صورت بروز هرگونه بازخورد مثبت یا منفی و یا سؤال از طرف مشتریان پاسخگوی آن‌ها باشد. علاوه بر همه این‌ها داشتن یک CRM نیز قطعاً به مدیریت مشتریان کمک می‌کند.
  10. تصور اینکه کسب‌وکار نیازی به بازاریابی ندارد؛ درصورتی‌که همان‌گونه که در اوایل این مقاله هم اشاره شد، بازاریابی فرایندی است که باهدف فروش بیشتر انجام می‌شود و بدون آن هیچ کسب‌وکاری دوام نخواهد آورد.
پیشنهاد آموزشی مرتبط:

آموزش مدیریت بازاریابی: اینجا را کلیک کنید (+).

سخن پایانی در رابطه با انواع بازاریابی

در این نوشتار سعی بر این شد ضمن نشان دادن ضرورت بازاریابی برای بقا و رشد یک کسب‌وکار، انواع بازاریابی به‌صورت شفاف توضیح داده شود تا به ذهنیت و درک درستی از آن دست‌یابید. می‌توان گفت که در قرن حاضر، بهترین و کاراترین نوع بازاریابی در بین انواع و اشکال مختلف آن، بازاریابی دیجیتال یا دیجیتال مارکتینگ است. لازم به ذکر است که اگر مالک یا صاحب‌امتیاز یک کسب‌وکار هستید، استخدام یک دیجیتال مارکتر کاردان و متخصص، امری حیاتی و غیرقابل‌اجتناب برای رشد کسب‌وکارتان است. امید است که اطلاعات ارائه‌شده در این مقاله ذهن شما عزیزان را نسبت به دنیای بازاریابی و اشکال مختلف آن روشن نموده باشد. باعث خرسندی ما است که نقطه نظرات و سؤالات خود را درزمینه روش‌های بازاریابی در بخش دیدگاه‌های این مقاله با ما در میان بگذارید.

اگر این مطلب برای شما مفید بوده است، آموزش‌ها و مطالب زیر نیز به شما پیشنهاد می‌شوند:

بر اساس رای 7 نفر
آیا این مطلب برای شما مفید بود؟
شما قبلا رای داده‌اید!
اگر بازخوردی درباره این مطلب دارید یا پرسشی دارید که بدون پاسخ مانده است، آن را از طریق بخش نظرات مطرح کنید.

«علی آبیار» دانش‌آموخته رشته مهندسی IT است و به نوشتن، موسیقی، شعر، طبیعت و البته برنامه‌نویسی و تکنولوژی‌های سطح وب علاقه دارد. رزومه تخصصی او بیشتر در زمینه «سئو و تولید محتوا» است؛ همچنین در رزومه تخصصی‌اش، چند پروژه برنامه‌نویسی وب، مدیریت وب‌سایت و توسعه محتوای آن‌ها دیده می‌شود. او تا به امروز، تولید و ویراستاری مطالب متنوعی از مجلات اینترنتی «کاپریلا» و «تاپریلا» در حوزه‌های: تکنولوژی، سئو، کسب و کار، دیجیتال مارکتینگ و… را به عهده داشته است. «علی آبیار» در حال حاضر به صورت فریلنسر بر روی پروژه‌های مختلف داخلی و خارجی در حوزه طراحی وب (Front-End) و سئو فعالیت می‌کند.

نظر شما چیست؟

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.