معمولاً هنرمندان از مهارت‌های بازاریابی مطلع نیستند و به دنبال راهی هستند که از آن طریق، ایده‌های جدید و هنر خود را به دیگران ارائه دهند. در دنیای هنری امروز که رقابت بسیار بالا است، هنرمندان فقط می‌توانند با تبلیغ آثار هنری خود، شرایط مالی خود را تضمین کنند. اما آنها دسترسی راحتی به بازاریابی دیجیتال دارند و می‌توانند با استفاده از آن برای خود منافعی ایجاد کنند. برای این کار باید یک استراتژی صحیح بازاریابی تدوین شود تا نتایج مطلوبی بدست آید. در این مقاله از آکادمی کاپریلا، از دیجیتال مارکتینگ برای هنرمندان صحبت می‌کنیم و می‌خواهیم بدانیم یک هنرمند، چطور می‌تواند یک استراتژی بازاریابی موفق تدوین کند.

مقدمه

در گذشته، هنرمندان فقط می‌توانستند با استفاده از گالری‌های هنری پر هزینه، آثار هنری خود را به فروش برسانند. در چنین شرایطی، افرادی که بودجه کافی برای اجاره گالری را نداشتند باید به دنبال پیدا کردن خریدار می‌گشتند. اما در حال حاضر که در عصر دیجیتال زندگی می‌کنیم، وضعیت فرق کرده است و هنرمندان فقط ملزم به استفاده از گالری برای فروش آثار هنری خود نیستند. آنها از طریق بسترهای متنوع بازاریابی دیجیتال می‌توانند مخاطب هدف خود را پیدا کنند و به تبلیغ و فروش آثار خود بپردازند.

بطور کلی دیجیتال مارکتینگ برای هنرمندان یک نعمت بزرگ است که در هر زمان و مکانی از طریق شبکه‌های اجتماعی یا وبسایت‌های مختلف، می‌توانند هنر خود را تبلیغ کنند. علاوه‌بر این، با استفاده از پلتفرم‌های متنوع می‌توانند به سرعت از کاربران و مخاطبان علاقه‌مند، پاسخ‌ها و نظرات مختلفی دریافت کنند. هنرمندان، هم زمان با دریافت پاسخ از سوی مخاطب و متناسب با آن، می‌توانند در استراتژی بازاریابی خود تغییرات لازم را اعمال نمایند. همچنین آنها این امکان را دارند که مطابق با خواست کاربران، آثار جدیدی را ایجاد کنند.‌

در حال حاضر بازاریابی دیجیتال از قدرت بالایی برای پیشبرد اهداف تجاری و شغلی برخوردار است و بسیاری از اصناف و متخخصان در این حوزه سرمایه‌گذاری می‌کنند و فعالیت خود را در آن آغاز کرده‌اند. یک نظرسنجی نشان داد که بیشتر از 64 درصد بازاریابان تمایل به سرمایه‌گذاری برای بهینه‌سازی موتورهای جستجو (سئو) در پروژه‌های مختلف دارند. یک هنرمند می‌تواند با استفاده از بازاریابی دیجیتال در زمان و مکان مناسب با کاربران و مخاطبان هدف ارتباط برقرار نماید. دیجیتال مارکتینگ برای هنرمندان این مزیت را دارد که این افراد با مشتریان و علاقه‌مندان بالقوه خود می‌توانند به صورت آنلاین، تعاملی سازنده داشته باشند. قبل از اینکه فرآیند دیجیتال مارکتینگ را آغاز کنید باید جنبه‌های مختلف آن را به درستی بشناسیم و به همین دلیل ابتدا نگاهی کوتاه به مفهوم دیجیتال مارکتینگ می‌اندازیم.

دیجیتال مارکتینگ چیست؟

بازاریابی دیجیتال، انجام تبلیغات برای محصولات و خدمات از طریق رسانه‌های آنلاین گوناگون مثل شبکه‌ها و پلتفرم‌های اجتماعی، وبسایت‌ها، ایمیل، نرم‌افزارهای قابل نصب روی گوشی هوشمند، مورتورهای جستجو، بروشورهای آنلاین و نرم‌افزارهای تحت وب است. کسب و کارهای مختلف، دیجیتال مارکتینگ را از طریق تعداد زیادی تکنیک و کانال‌های دیجیتال انجام می‌دهند. برای اینکه یک بازاریاب دیجیتال از یک کمپین بازاریابی بهترین نتیجه را بدست آورد، باید برای رسیدن به هدف، پلتفرم‌های گوناگون پولی و رایگان را بررسی کند. برای مثال، بازاریابی محتوایی نوعی از دیجیتال مارکتینگ است که با استفاده از آن می‌توان برای وبلاگ‌ها و شبکه‌های اجتماعی چندین مدل محتوا تولید کرد؛ مثلاً اشتراک‌گذاری کتاب الکترونیکی برای دانلود، روشی برای کشاندن مخاطب به سوی خرید محصول یا خدمات دیگر است. محتوای وبلاگ را می‌توان با استفاده از رسانه‌های اجتماعی و ایمیل مارکتینگ، اشتراک‌گذاری و تبلیغ نمود و از این طریق، اطلاعات بیشتری در اختیار مشتریانی قرار داد که کتاب الکترونیکی را دانلود کرده‌اند. بدین ترتیب برای هدایت مخاطب در یک کمپین بازاریابی، چندین تکنیک بازاریابی دیجیتال در کنار هم و بطور هم‌زمان استفاده می‌شوند. بازاریابان می‌توانند از طیف وسیعی خدمات بازاریابی اینترنتی شامل بهینه‌سازی وبسایت برای موتورهای جستجو، بازاریابی محتوایی، بازاریابی رسانه‌های اجتماعی، تبلیغات کلیکی یا پرداخت به ازای کلیک، بازاریابی ارجاعی، تبلیغات همسان، بازاریابی ایمیلی، اتوماسیون بازاریابی و روابط عمومی آنلاین استفاده کنند.

نمونه وبسایت شخصی برای هنرمندان
نمونه وبسایت شخصی برای هنرمندان

مزایای دیجیتال مارکتینگ برای هنرمندان چیست؟

روش‌های مختلفی برای بهره‌مندی هنرمندان از بازاریابی اینترنتی وجود دارد. در ادامه مهم‌ترین مزایای دیجیتال مارکتینگ برای هنرمندان را بیان می‌کنیم.

بازاریابی راحت و در دسترس

معمولاً بسیاری از هنرمندان مثل نقاشان، عکاسان و طراحان گرافیک دوست ندارند برای دیدن یا فروش آثار خود به مکان‌های فیزیکی بیایند. این افراد از طریق نرم‌افزارها و پلتفرم‌های دیجیتال به راحتی می‌توانند در گوشی هوشمند خود این کار انجام دهند. مشکل و مانعی در استفاده از کانال‌ها و شبکه‌های اجتماعی برای آنها وجود ندارد و می‌توانند به سرعت از این شبکه‌ها برای انتشار مطالب در مورد آثار هنری خود استفاده کنند.

دسترسی به مخاطبان کشوری و جهانی

با استفاده از دیجیتال مارکتینگ، هنرمند می‌تواند در زمانی اندک، آثار هنری خود را در معرض دید هزاران مخاطب در سطح کل کشور و حتی جهان قرار دهد. برای این کار می‌توان یک وبسایت راه‌اندازی کرد و آثار هنری خود را در آن گذاشت از این طریق، به سرعت تبدیل به بخشی از بازار جهانی خواهد شد. با گذشت مدتی و بسته به فعالیت‌هایی مثال گذاشتن پست‌های متنوع، توییت کردن مطلبی جذاب در توییتر (یا فیسبوک) و استفاده از سایر شبکه‌های اجتماعی می‌تواند آثار خلاقانه و هنری خود را به مخاطبان جهانی بشناساند. همچنین فعالیت در اینستاگرام و آپارات هم می‌تواند مخاطبان کشوری بیشتری را جذب آثار هنرمند بکند.

پیشنهاد آموزشی مرتبط:

استفاده از انواع کانال‌های بازاریابی

بازاریابی اینترنتی برخلاف بازاریابی معمولی، به بازاریاب امکان استفاده از طیف وسیعی از شبکه‌های اجتماعی شامل یوتیوب (آپارات)، اینستاگرام، توییتر، فیسبوک، اسنپ چت و پینترست را می‌دهد. همچنین رسانه‌های مختلفی نیز در خدمت معرفی هنرمند و آثار او وجود دارند.

هزینه‌های مناسب بازاریابی دیجیتال

هزینه دیجیتال مارکتینگ برای هنرمندان در مقایسه با هزینه بازاریابی سنتی، بسیار کم است؛ زیرا می‌توان بدون استفاده از خدمات گران شرکت‌های بازاریابی، مراحل اولیه بازاریابی را به صورت آنلاین انجام داد. برای مثال می‌توان صفحه‌ای در یکی از شبکه‌های اجتماعی مثل اینستاگرام باز کنید و مطلب مفید و هدفمندی را در مورد آثار هنری و سیک هنری خود بنویسید. این کار غیر از اتصال به اینترنت، هزینه‌ای برای هنرمند ندارد.

برقراری ارتباط و جلب اعتماد

از طریق بازاریابی دیجیتال، برقراری ارتباط با مشتریان بالقوه هنر بسیار راحت است و با استفاده از آن، هنرمند می‌تواند مخاطبان را با ایده‌های جدید و خلاقانه خود درگیر نماید که در نهایت، سبب جلب اعتماد کاربران می‌شود. نتیجه این ارتباط و جلب اعتماد، تبدیل مخاطبان به مشتری وفادار است. هنرمند باید بیشتر در مورد محصولات هنری خود با مشتریان صحبت کند و افکار خود را با مخاطبان به اشتراک بگذارد.

نمونه فروشگاه اینترنتی محصولات هنری
نمونه فروشگاه اینترنتی محصولات هنری

بازاریابی دیجیتال در طولانی مدت چه کمکی به هنرمندان می‌کند؟

برای اینکه هنرمندان در گستره کشوری و جهانی خلاقیت خود را به نمایش بگذارند، متکی به بازاریابی دیجیتال هستند. با افزایش مخاطبان، شانس بیشتری برای بازدید از یک سایت هنری و آشنایی با آن هنر و آثار هنری هنرمند وجود دارد و احتمالاً بسیاری از آنها آثار هنری را خریداری می‌کنند. اما این اتفاق، بلافاصله پس از آغاز بازاریابی دیجیتال نمی‌افتد و نیاز به زمان و تلاش دارد. بازاریابی دیجیتال اندکی زمان‌بر است و به کُندی عمل می‌کند؛ به طوری که ماه‌ها زمان نیاز است تا کاربران و مشتریان از سایت بازدید کنند و اقدام به خرید نمایند. برای اینکه در نهایت مشتری بتواند به هنرمند اعتماد کند، باید مراحل زیادی از بازاریابی دیجیتال انجام شود. برای بازاریابی آثار یک هنرمند باید تلاش‌های زیادی در شبکه‌های اجتماعی مختلف صورت گیرد؛ بنابراین مهم‌ترین عنصر در اجرای استراتژی دیجیتال مارکتینگ، صبر و شکیبایی است. دیجیتال مارکتینگ در بلندمدت به هنرمند کمک می‌کند به عنوان یک برند، جایگاه خود را در بازار هنری تثبیت کند. بعد از این اتفاق بازدید مشتریان از آثار هنری سایت و فروش آثار راحت می‌شود.

پیشنهاد آموزشی مرتبط:

دوره ویدئویی آموزش برندسازی شخصی در فضای دیجیتال: اینجا را کلیک کنید (+).

فهرست سرفصل‌ها و مباحث مطرح شده در این مجموعه آموزشی، در ادامه آمده است:

  • فصل یکم: کلیات پرسنال برندینگ (Personal Branding)
  • فصل دوم: مراحل دیجیتال پرسنال برندینگ
  • فصل سوم: تولید محتوا برای دیجیتال پرسنال برندینگ
  • فصل چهارم: اصول ارتباطات موثر در دیجیتال پرسنال برندینگ
  • فصل پنجم: وب‌سایت مناسب برندسازی شخصی در فضای دیجیتال
  • فصل ششم: حضور حرفه‌ای در رسانه‌های اجتماعی

اهمیت یادگیری دیجیتال مارکتینگ برای هنرمندان

دنیای هنر امروز برای جلب توجه مشتریان و خریداران، بسیار رقابتی شده است و تمام افرادی که در شبکه‌های اجتماعی حضور دارند، مسلماً مشتری شما نخواهند بود. تعداد اندکی از این افراد علاقه به خرید آثار هنری دارند و در حوزه‌های هنری خاص نیز مشتری کمتری وجود دارد. بنابراین زمانی که هنرمندی به یک حوزه خاص مثل عکاسی یا تصویرسازی خود را محدود کند، مشتریان هدف ممکن است بسیار کمتر از علاقه‌مندان کلی به هنر باشند. اما دیجیتال مارکتینگ برای هنرمندان شرایطی را فراهم می‌کند که از طریق یادگیری این نوع بازاریابی بتوانند با اجرای استراتژی صحیح، هر طیف از مشتریان خاص را هدف قرار دهند. در این صورت یک هنرمند می‌‌تواند با هنرمندان دیگر در جذب مشتریان علاقه‌مند، به خوبی رقابت کند. علاوه‌بر این، هنرمندان با فراگیری تاکتیک‌های کلیدی دیجیتال مارکتینگ می‌توانند بدون نیاز به بازاریاب حرفه‌ای و به تنهایی، بازاریابی دیجیتال را انجام دهند. همچنین نیازی به مراجعه به بازاریاب برای انتشار پست در وبلاگ و سایر محتواهای تبلیغاتی نیست. در این صورت در هزینه استخدام متخصص بازاریابی صرفه‌جویی می‌شود و می‌توان با مقداری آموزش، نحوه ایجاد استراتژی و اجرای آن را یاد گرفت.

نکات مهم برای یادگیری و اجرای دیجیتال مارکتینگ

دیجیتال مارکتینگ برای هنرمندان زمانی مفید است که از اهمیت آن برای تبلیغ و فروش آثار هنری خود مطلع شوند و بدانند در شبکه‌های اجتماعی چگونه بازاریابی کنند. اگر می‌خواهید بدانید چگونه به صورت حرفه‌ای بازاریابی دیجیتال را شروع کنید و ایجاد استراتژی آن را یاد بگیرید، باید نکاتی را که در ادامه بیان می‌کنیم را مدنظر داشته باشید.

ایجاد و اشتراک‌گذاری نمونه کار آنلاین جذاب

داشتن یک نمونه کار آنلاین بسیار جذاب، مهم‌ترین و اولین نیاز یک هنرمند برای بازاریابی دیجیتال است. مشتریان بالقوه، ابتدا نمونه کارهای آنلاین هنرمند را می‌بینند و می‌خواهند در مورد نوع اثر هنری‌ای که هنرمند خلق می‌کند و سبک هنری او اطلاعاتی بدست آورند. بهتر است فقط بهترین اثر هنری هنرمند در سایت گذاشته شود و از انتشار تمام آثار هنری خودداری کند؛ زیرا همه آثار به یک اندازه جذاب نیستند و نمی‌توانند تاثیرگذاری یکسانی روی مخاطب بگذارند.

ایجاد یک وبلاگ

ایجاد وبلاگ، یک راه مطمئن برای جلب توجه مشتریان است که می‌توان به کمک آن، یک برند شخصی ایجاد کرد و از این طریق، آثار هنری خود را به فروش رساند.

نمونه تولید محتوا در وبلاگ در وبسایت‌های هنری
نمونه تولید محتوا در وبلاگ در وبسایت‌های هنری

راه‌اندازی کمپین در شبکه‌های اجتماعی

میلیون‌ها نفر عضو شبکه‌های اجتماعی هستند که بسیاری از آنها می‌توانند مشتریان هدف برای هنر یک هنرمند باشند. در صورتی که به درستی بتوانید آنها را‌ در کانال‌های مختلف هدف قرار دهید، می‌توانید مزایای زیادی کسب کنید و در کمترین زمان، این افراد به سایت نمونه‌کارهای آنلاین شما هدایت خواهند شد.

تولید محتوای ویدیویی از خودتان

موثرترین روش در دیجیتال مارکتینگ برای هنرمندان، تولید ویدیوهایی هستند که در آن، هنرمند در حال صحبت کردن در مورد آثار هنری خود است. در این ویدیوها خود را به عنوان متخصص نشان دهید و نحوه ایجاد یک اثر هنری خاصی را بیان کنید. ویدیوها باید حاوی توضیحاتی در مورد آثار هنری باشد و به حل مشکلات هنری مخاطبان بپردازد. می‌توان این ویدیو و ده‌ها ویدیوی مفید دیگری را از خود تهیه کنید و به همراه لینک سایت آثار هنری خود در یوتیوب، آپارات و اینستاگرام به اشتراک بگذارید. برای این کار، مقالات زیر به شما کمک می‌کنند:

ارسال محتوا به فهرست راهنمای مقالات

ارسال محتواهای مختلف مثل لینک وبلاگ و معرفی آن و ارائه اطلاعات مربوط به هنر خود به دایرکتوری‌های مقالات و منابع آموزشی، روشی مفید برای دسترسی به تعداد زیادی مخاطب است. هزاران مخاطب، روزانه از این دایرکتوری‌ها بازدید می‌کنند و این اتفاق، باعث جذب کاربران بیشتری به سمت سایت شما می‌شود. استفاده از فهرست راهنمای مقالات رایگان است؛ بنابراین بدون هزینه می‌توان تخصص خود را به دیگران معرفی کرد و به جایگاه خود اعتبار بخشید. همچنین می‌توان گروهی از هنرمندان را گرد هم آورد و از این طریق، مشتریان را به سوی سایت آثار هنری خود هدایت نمود. برای این کار باید در صفحات مجازی این افراد، تبلیغات پولی انجام دهید تا مخاطبان را از محصولات و خدمات خود آگاه کنید.

استفاده از ایمیل مارکتینگ

استفاده از ایمیل مارکتینگ از نتیجه‌بخش‌ترین روش‌ها برای بازاریابی اینترنتی است. برای این کار باید از منابع مختلف، آدرس ایمیل مشتریان هدف هنر خود را بدست آورید. در این صورت، هر مرتبه که اثر هنری جدیدی ایجاد کردید یا برای فروش آثار هنری خود تخفیفی ارائه دادید، می‌توانید از طریق ارسال یک پیام ایمیلی، آنها را مطلع کنید. اما باید روش نوشتن ایمیل را بلد باشید تا بتوانید با مخاطبان ارتباط قوی و درستی برقرار کنید و آنها را درگیر آثار هنری خود نمایید. برای این کار، مقالات زیر به شما کمک می‌کنند:

سئوی سایت برای موتورهای جستجو

برای اینکه سایت یک هنرمند در نتایج اولیه گوگل نشان داده شود، بسیاری از بازاریابان از تکنیک بهینه‌سازی وبسایت برای موتورهای جستجو بهره می‌برند. در صورتی که سئو سایت به درستی انجام شود، زمانی که کاربر کلمه کلیدی مرتبط با هنر شما را در گوگل جستجو می‌کند، سایت شما در صدر نتایج نشان داده می‌شود. برای سئو سایت باید یک متخصص سئو استخدام کنید یا اینکه آموزش‌های مربوط به آن را از آپارات یا فرادرس دریافت نمایید.

پیشنهاد آموزشی مرتبط:

آموزش ویدیویی سئو در وردپرس (WordPress SEO): اینجا را کلیک کنید (+).

seo-wordpress.png (1073×275)

تبلیغات پولی در شبکه‌های اجتماعی

با استفاده از بسیاری از شبکه‌های اجتماعی مثل فیس بوک، اینستاگرام، توییتر، لینکدین، پینترست و اسنپ چت می‌توانید تبلیغات مربوط به سایت خود را انجام دهید. این شبکه‌ها تبلیغات پولی است ولی امکان آگاه سازی بسیاری از مخاطبان از محصولات و خدمات کسب وکار وجود دارد. همچنین می‌توانید در این پلتفرم‌ها صفحات مجازی یا فروشگاه‌های آنلاین بسازید و آثار هنری خود معرفی کنید و آنها را بفروشید.

9.استفاده از تبلیغات PPC

موثرترین و اقتصادی‌ترین روش دیجیتال مارکتینگ برای هنرمندان در فروش آثار هنری خود، استفاده از تبلیغات کلیکی است. در این روش، در سایت‌های مختلف تبلیغات شما منتشر می‌شود ولی شما فقط برای تبلیغاتی که بر روی آنها کلیک می‌شود، هزینه پرداخت می‌کنید. دو منبع مهم و محبوب برای تبلیغات کلیکی، گوگل ادز و کاپریلا هستند که می‌توان به کمک آنها مشتریان بسیاری را به سوی سایتتان هدایت کنید.

معرفی ابزار تبلیغات کلیکی کاپریلا

اگر می‌خواهید به‌طور کاملاً دقیق و با کمک هوش مصنوعی تعیین کنید که تبلیغات شما در چه سایت‌هایی، در چه صفحاتی و برای چه کسانی نمایش داده شود، از سیستم تبلیغات کلیکی هوشمند کاپریلا استفاده کنید. برای کسب اطلاعات بیشتر و سفارش تبلیغات کلیکی همسان، اینجا را کلیک کنید +.

ارسال نظر در وبلاگ‌های هنری

به عنوان یک هنرمند و متخصص در یک حوزه هنری خاص می‌توانید نظرات و تحلیل‌های خود را در وبلاگ‌ها، سایت‌ها و شبکه‌های اجتماعی مختلف منتشر نمایید. در این صورت با ارائه افکار خود در زمینه مباحث هنری، می‌توانید ترافیک بالایی را به سوی برند و وبسایت خود هدایت کنید. همچنین ممکن است افراد هنرمند دیگر در پاسخ تحلیل شما نیز نظری ارائه دهند و بخواهند از سایت شما دیدن کنند. بنابراین باید نظرات جالب و قابل فهمی ارائه دهید و لینک وبسایت هنری‌تان را در نظرات خود وارد نمایید.

فعالیت در انجمن‌های آنلاین

انجمن‌های آنلاین محیط‌های مناسبی است که افراد در مورد مسائل مختلف بحث می‌کنند و راه‌حل‌هایی را ارائه می‌دهند. عضو چندین انجمن هنری مرتبط با سبک هنری خود شوید و با گذاشتن نظرات و تحلیل‌های متفکرانه، خود را یک متخصص هنری نشان دهید. می‌توانید راه‌حل‌ها و پیشنهاداتی را به اعضای انجمن بدهید؛ با این روش می‌توانید بازدید از سایت خود را نیز افزایش دهید.

جمع‌بندی

با توجه به آنچه در این مقاله بیان شد، می‌توان گفت دیجیتال مارکتینگ برای هنرمندان کار بسیار آسانی است؛ اما برای جذب مشتریان بیشتر برای خرید آثار هنری سایت یا فروشگاه اینترنتی، باید استراتژی بازاریابی را به درستی اجرا کرد. در این صورت می‌توان گفت استراتژی بازاریابی دیجیتال، همان استراتژی بازاریابی محصولات هنری است؛ بطوریکه برای جذب مخاطبان به سایت برای خرید آثار هنری، باید استراتژی بازاریابی هنری خاصی برنامه‌ریزی شود. این استراتژی همانند استراتژی بازاریابی دیجیتال شامل نوشتن پست برای وبلاگ و تولید محتوای ویدیویی است که مشتریان بالقوه را هدف قرار می‌دهد. این مقاله یک مرجع اولیه اما کامل برای کسانی است که می‌خواهند دیجیتال مارکتینگ را برای هنرمندان و بازار هنری کشور اجرا کنند؛ زیرا در این مقاله نکات مهمی را پیرامون یادگیری دیجیتال مارکتینگ برای هنرمندان بیان کردیم و مزایای این روش بازاریابی برای محصولات هنری را برشمردیم.

بر اساس رای 3 نفر
آیا این مطلب برای شما مفید بود؟
شما قبلا رای داده‌اید!
اگر بازخوردی درباره این مطلب دارید یا پرسشی دارید که بدون پاسخ مانده است، آن را از طریق بخش نظرات مطرح کنید.

استراتژیست دیجیتال مارکتینگ و عاشق مطالعه و نوشتن.

نظر شما چیست؟

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.

برچسب‌ها