امروزه دیجیتال مارکتینگ (Digital Marketing)، اهرمی قدرتمند برای افزایش فروش است و هر کسب‌وکاری، در سطح خرد و کلان، بدون استفاده از این اهرم به مشکل برمی‌خورد. اگر شما صاحب یک فروشگاه لوازم کوهنوردی، کمپینگ شکار و آفرود هستید، قطعاً به کسب اطلاعاتی در این زمینه برای بهبود وضعیت کسب و کار خود نیاز دارید.

در این راستا بد نیست اشاره کنیم که برخلاف نسل قدیمیِ طبیعت گردان – که ترجیح می‌دادند لوازم موردنیازشان را حضوری تهیه کنند – نسل جدید غالباً به دنبال خریدهای آنلاین از فروشگاه‌های اینترنتی هستند؛ پس بهتر است شما هم از قافله‌ی بازارهای فروش آنلاین، عقب نمانید و با خواندن این مقاله، با اصول دیجیتال مارکتینگ برای فروش تجهیزات کمپینگ و لوازم کوهنوردی، شکار و آفرود آشنا شوید؛ تا هم روش‌های راه‌اندازی وب‌سایت یا اکانت در شبکه‌های اجتماعی برای بهبود فروش اینترنتی را به شما آموزش دهیم و هم با معرفی دوره‌های آموزشی به ارتقاء دانش شما در این زمینه کمک کنیم. لطفاً در ادامه با مطالعه‌ی این مقاله از مجله اینترنتی کاپریلا با همراه ما باشید.

آنچه می خوانید: پنهان کردن فهرست

کدام نوع تبلیغات برای فروش لوازم کوهنوردی، شکار و آفرود بهتر است؟ تبلیغات آنلاین یا سنتی؟

پاسخ این سؤال را می‌توان در رفتارهای انسان امروزی یافت؛ چراکه در دنیای امروز، اکثر انسان‌ها برای انجام خیلی از کارها – خرید، آموزش، مکان‌یابی، تعمیر یک وسیله و… – به‌عنوان اولین راه به وب‌سایت‌ها و فضای مجازی مراجعه می‌کنند؛ پس بهتر است شما هم ضرورت تبلیغات آنلاین را جدی بگیرید و از آن غافل نشوید.

شایان ذکر است افرادی که به دنبال خرید تجهیزات و لوازم مورد استفاده در طبیعت – ازجمله لوازم کوهنوردی، کمپینگ، تفریحات آبی و تجهیزات آفرود – هستند، بیش از مشخصات فنی و ظاهری، به دنبال کاربردی بودن این وسایل و ایمن بودن آن‌ها می‌باشند؛ و تبلیغات سنتی قادر به ارائه‌ی این پارامترها به خریداران نخواهد بود. با ‌این حال در شیوه‌ی تبلیغات مدرن، با ارائه‌ی فیلم و عکس از کاربردِ تجهیزات و تست ایمنی وسایل، به خریداران اطمینان کامل می‌دهید.

همچنین بد نیست بدانید که برخلاف گذشته که تبلیغات دهان‌به‌دهان در مغازه می‌توانست مشتریان را مجاب به خرید کند، امروزه مشتریان بالقوه تنها با روش‌های بازاریابی مناسب و ارائه اطلاعات کامل – شامل: ساختار، کیفیت و کاربرد – به مشتریان بالفعل تبدیل می‌شوند. نتیجه این بحث این است که هرچند شیوه‌های سنتی تبلیغات کماکان باید استفاده شود اما بهتر است از امکانات فضای مجازی هم، به‌عنوان بستری مناسب برای تبلیغات آنلاین استفاده کنید.

لوازم طبیعت‌گردی
لوازم طبیعت‌گردی
پیشنهاد آموزشی مرتبط:

چرا فروشندگان لوازم کوهنوردی، شکار و آفرود به دیجیتال مارکتینگ نیاز دارند؟

شما به‌عنوان صاحب یک فروشگاه لوازم کوهنوردی، شکار و آفرود باید جایگاه خود را بین سایر فروشندگان این لوازم و تجهیزات – که همواره به تعدادشان افزوده می‌شود – پیدا کنید؛ از طرفی، تنوعِ برند و نوع محصولات موجود در بازارِ این قبیل لوازم، هر روز بیشتر می‌شود و برای جور بودن اجناس فروشگاهتان نیاز به سرمایه بالا و فضای بسیار زیاد خواهید داشت.

در این راستا، این مسئله برای شما مطرح می‌شود که برای حل این مشکلات چه برنامه‌ای در نظر دارید؟ آیا می‌دانید چگونه می‌توان در فضایی کوچک‌تر و با سرمایه‌ای کمتر نسبت به رقبایتان، توان رقابتی خود را افزایش دهید و فروشتان را بالا ببرید؟

پاسخ این مسئله این است که «استفاده از تکنیک‌های دیجیتال مارکتینگ» توان رقابت با سایر فروشندگان را به شما می‌دهد. از طرفی، با استفاده از این تکنیک‌ها، توان پرزنت کردن محصولات بیشتری را به مشتریان خود دارید و با تبلیغ محصولاتتان به‌صورت آنلاین، یک ویترین بزرگ‌تر به وسعت فضای اینترنت در اختیار خواهید داشت. بنابراین، شما – به‌عنوان صاحب یک کسب و کار در زمینه فروش لوازم کوهنوردی، شکار و آفرود – به دیجیتال مارکتینگ نیاز دارید تا با کمترین میزان هزینه برای تبلیغات، بیشترین میزان فروش را داشته باشید تا از این رهگذر، کسب و کار خود را گسترش دهید.

شایان ذکر است که پیش از پرداختن به تکنیک‌های دیجیتال مارکتینگ برای افزایش فروش لوازم کوهنوردی، تجهیزات کمپینگ، شکار و آفرود، نیاز است تا شما را با پیش‌نیازهای به‌کارگیری این تکنیک‌ها آشنا کنیم؛ این پیش‌نیازها را در 6 قدم تدوین کرده‌ایم که در ادامه به آن‌ها خواهیم پرداخت.

پیشنهاد آموزشی مرتبط:

6 قدم تا شروع بازاریابی دیجیتال در زمینه فروش لوازم کوهنوردی، شکار و آفرود

قطعاً دیجیتال مارکتینگ شیوه‌ای رایج از بازاریابی با اصولی خاص و تکنیک‌هایی یکسان است که برای تمام مشاغل و کسب و کارها کاربرد دارد؛ اما برای بهره گرفتن از این شیوه‌ی بازاریابی، ابتدا باید با ویژگی‌های کسب و کار خود آشنا باشید، پیش‌نیازهایی را رعایت کنید و اهدافی که در برنامه کاری خود در نظر دارید را مشخص نمایید. در این صورت می‌توانید بهترین بهره ممکن را از بازار ببرید و در زمینه‌ی بازاریابی دیجیتال برای فروش لوازم کوهنوردی، شکار و آفرود موفق باشید. این پیش‌نیازها عبارت‌اند از:

  1. تعریف هویت برند
  2. شناخت مخاطبان هدف
  3. تسلط بر زبان بازاریابی دیجیتال
  4. بررسی اقدامات رقبا
  5. تدوین یک برنامه استراتژیک بر اساس انتظارات خود
  6. طراحی تکنیک‌ها و استراتژی‌های دیجیتال مارکتینگ برای فروش لوازم و تجهیزات کوهنوردی، شکار و آفرود

در ادامه هر یک از پیش‌نیازهای فوق را تشریح می‌کنیم تا به درک عمیق‌تری از قضیه برسید.

هویت برند خود را تعریف کنید.

حتماً برایتان پیش‌آمده که قصد خرید محصولی را داشته باشید و با اولین فکر، یک «فروشنده‌ی خوش‌نام» یا یک «برند معتبرِ تولیدکننده‌ی آن محصول» به ذهنتان خطور کرده باشد. شما هم به‌عنوان فروشنده لوازم کوهنوردی، شکار، کمپینگ و آفرود – حتی اگر در آغاز راه هستید – باید دیدِ بلندمدت داشته باشید و برای خود یک برند تعریف کنید. با این کار، پیاده‌سازی تکنیک‌های بازاریابی آنلاین نتایج بهتری به دنبال خواهد داشت؛ زیرا با داشتن یک برند، به‌عنوان پشتوانه‌ای عالی، ذهن مشتریان بالقوه را به خود جلب خواهید کرد.

در این راستا، بهتر است بدانید که «تعریف برند برای فروشگاهتان»، «قدم اول» است ولی حک شدن اسم برند شما در ذهن خریداران «قدم دوم». «قدم سوم» نیز جلب اعتماد مشتریان به برندتان است که به‌تدریج به‌دست می‌آید. شایان ذکر است که مرحله اعتمادسازی شامل ارائه محصولات باکیفیت و پاسخگویی مناسب به مشتریان است که نام برند شما را بر سر زبان‌ها می‌اندازد و خریدهای بعدی از شما را تضمین می‌کند.

تعیین هویت برند
تعیین هویت برند
پیشنهاد آموزشی مرتبط:

مخاطبان هدف خود را مشخص کنید.

پس از آنکه برندتان را تعریف کردید، باید خریداران بالقوه خود را بشناسید؛ زیرا بدون شناخت مشتریان احتمالی – که طالب خرید محصولات شما خواهند بود – نمی‌توانید در زمینه‌ی بازاریابی آنلاین و دیجیتال مارکتینگ به‌صورت موفق عمل کنید. این شناختِ مشتریان باید بر مبنای سن، جنسیت، قدرت خرید و سطح انتظارات آن‌ها از خودتان باشد. شما بر اساس این فاکتورها باید شخصیت جامعه هدف خود را آنالیز کنید و بر اساس آن آنالیز، مشتریان بالقوه‌ی خود را دسته‌بندی نمایید. آن‌گاه، بر اساس این آنالیز و دسته‌بندی، اصول و استراتژی‌های دیجیتال مارکتینگ را در عمل اجرا کنید تا به موفقیت دلچسبی در زمینه فروش دست یابید.

شایان ذکر است که «شناخت جامعه‌ی هدف» به شما کمک می‌کند تبلیغاتی که به‌صورت آنلاین انجام می‌دهید بسیار هدفمند باشد و از صرف هزینه‌های گزاف تبلیغاتی خودداری کنید؛ همچنین از راه‌اندازی کمپین‌های تبلیغاتی که مبتنی بر سعی‌وخطا هستند، در امان بمانید. برای کسب اطلاعات بیشتر در این خصوص، می‌توانید به مقاله «تکنیک های هدف گذاری در کسب و کار – راهنمای جامع تعیین بازار هدف و تارگت فروش» مراجعه کنید.

بر زبان بازاریابی دیجیتال مسلط شوید.

در دو دهه‌ی گذشته دیجیتال مارکتینگ به عنوان شاخه‌ای از علم بازاریابی شناخته می‌شد؛ اما امروزه با گستردگی و پیچیدگی که در آن به وجود آمده، به‌عنوان یک دانش مستقل شناخته می‌شود. طبیعتاً افراد فعال در این زمینه، باید دانش کافی داشته باشند؛ دانشی که به بهبود عملکرد بازاریابی و افزایش فروش منتهی می‌شود؛ پس اگر – به عنوان صاحب یک کسب و کار در زمینه فروش لوازم، کوهنوردی، شکار و آفرود – در این زمینه تجربه و دانش کافی ندارید، توصیه می‌کنیم مدتی برای آموزش خود وقت بگذارید و در این مدت بر زبان دیجیتال مارکتینگ تسلط پیدا کنید؛ برای این منظور می‌توانید با استفاده از گذراندن دوره‌های مختلف، دانش خود را در زمینه بازاریابی دیجیتال افزایش دهید. لازم به ذکر است که اگر وقت کافی برای یادگیری دیجیتال مارکتینگ را ندارید، توصیه می‌کنیم که از مشاوره‌های کارشناسان این زمینه استفاده کنید تا بتوانید فروش خود را در فضای مجازی و دنیای آنلاین افزایش دهید.

پیشنهاد آموزشی مرتبط:
  • دوره ویدئویی آموزش آشنایی با بازاریابی دیجیتال یا دیجیتال مارکتینگ (Digital Marketing): اینجا را کلیک کنید (+).

اقدامات رقبای خود را بررسی کنید.

در هر بیزینسی همواره رقابت وجود دارد و همین امر باعث پویایی و پیشرفت فعالان در آن حوزه از کسب و کار می‌شود. شما هم برای پیشرفت در امر دیجیتال مارکتینگ در فروش لوازم کوهنوردی، شکار و آفرود بهتر است رقبای خود – در فضای آنلاین – را بشناسید؛ نقاط قوت آن‌ها را ببینید و آن نقاط را در تبلیغات آنلاین خود به کار ببرید، همچنین سعی کنید نقاط ضعف رقبا را نداشته باشید یا در صورت وجود آنها را بهبود ببخشید. مثلاً با بررسی وب‌سایت‌های رقبا در زمینه فروش لوازم طبیعت‌گردی و کمپینگ متوجه می‌شوید که به بخش معرفی تجهیزات، پرداخته نشده و آموزش شیوه کاربرد آنها اصلاً وجود ندارد یا پس از بررسی وب‌سایت رقبا متوجه می‌شود که پیشنهاد پکیج لوازم، به افرادی که بدون تجربه قصد رو آوردن به این دسته از تفریحات را دارند؛ می‌تواند فروش شما را بالا ببرد یا حداقل مدت زمان بازدید از وب‌سایتتان را افزایش دهد.

شایان ذکر است که بررسی اقدامات رقبا به معنی تقلید از آن‌ها نیست؛ بلکه یکی از پیش‌نیازهایی است که شما باید برای راه‌اندازی کمپین‌های دیجیتال مارکتینگ خود در نظر داشته باشید.

کمپینگ
کمپینگ
پیشنهاد آموزشی مرتبط:

برنامه‌ای تدوین کرده و انتظارات خود را تعیین کنید.

انجام هر کاری بدون برنامه، محکوم به کسب نتایج ضعیف یا حتی شکست در آن کار است. اگر از ابتدا برنامه کاملی داشته باشید و مراحل پیشرفت خود را – به‌صورت پلکانی و دارای زمان‌بندی – مشخص کنید؛ می‌توانید نتایج حاصل از بازاریابی آنلاین را با برنامه‌ی از پیش تعیین‌شده مقایسه نموده و نقاط ضعف و قوت آن را بررسی کنید. این برنامه می‌تواند شامل جدول پیش‌بینی فروش، دستیابی به بازارهای فروش جدید و یا حتی موفقیت شعب جدید فروشگاهتان باشد. در این راستا می‌توانید از کارشناسان خبره و یا تیم‌های مدیریت و فروش استفاده کنید تا از تهیه‌ی برنامه‌های دور از واقعیت – که منجر به ایجاد انتظارات بی‌جا و بی‌ارزش جلوه دادن تلاش‌های شما می‌شود – جلوگیری کنید.

استراتژی دیجیتال مارکتینگ خود را در زمینه‌ی فروش لوازم کوهنوردی، شکار و آفرود طراحی کنید.

شما برای موفقیت در زمینه بازاریابی آنلاین مانند موفقیت در هر زمینه دیگری، نیاز به برنامه‌ریزی و تعیین اهداف استراتژیک دارید. بر این اساس، بدون تعیین یک روشِ از پیش تعیین‌شده و مشخص کردن اهداف پلکانی، دیجیتال مارکتینگ، نتایج دلخواهی به شما نخواهد داد؛ همچنین بدون داشتن یک برنامه‌ی مدون، میزان دسترسی به اهداف، قابلیتِ اندازه‌گیری نخواهد داشت.

از آنجا که طراحی استراتژی دیجیتال مارکتینگ یک فرآیند پیچیده و نیازمند تخصص است؛ بهتر است این کار را به یک بازاریاب آنلاین (Digital Marketer) باتجربه و کار بلد بسپارید. شایان ذکر است که هزینه‌های استخدام چنین مشاورانی در اثر افزایش درآمد ناشی از فروش به شما برمی‌گردد.

پیشنهاد آموزشی مرتبط:

در ادامه مهم‌ترین تکنیک‌ها و استراتژی‌های تبلیغاتی برای داشتن یک استراتژی مناسب در زمینه‌ی دیجیتال مارکتینگ برای فروشگاه‌های لوازم و تجهیزات کوهنوردی، شکار و آفرود را به شما معرفی می‌کنیم:

  • استفاده از شبکه‌های اجتماعی
  • راه‌اندازی یک سایت
  • تولید محتوای بهینه و سئوی سایت
  • بازاریابی موتورهای جستجو
  • تبلیغات کلیکی هوشمند
  • بازاریابی ویدئویی
  • اینفلوئنسر مارکتینگ
  • بازاریابی ایمیلی
  • بازاریابی پیامکی

شما با بعضی از این روش‌ها آشنایی دارید؛ مثلاً از شبکه‌های اجتماعی مختلف استفاده می‌کنید یا تبلیغات پیامکی متعددی به‌صورت روزانه به تلفن همراه شما ارسال می‌شود؛ اما اینکه چگونه این روش‌ها را به‌صورت مؤثر برای افزایش فروش خود به کار ببرید، نیاز به یادگیری اصولی دارید که در ادامه به آن خواهیم پرداخت.

تکنیک‌های مؤثر دیجیتال مارکتینگ برای فروش لوازم کوهنوردی، شکار و آفرود

روش‌هایی که برای طراحی یک استراتژی مناسب دیجیتال مارکتینگ ذکر کردیم هرکدام تکنیکی خاص است و جزئیات و اصول خاص خود را دارد. اگر در هرکدام از این تکنیک‌ها نیاز به مشاوره یا آموزش بیشتر دارید، توصیه می‌کنیم حتماً از کارشناسان مجرب یا دوره‌های آموزشی استفاده کنید تا نتیجه بهتری بگیرید.

تکنیک‌های دیجیتال مارکتینگ برای فروش تجهیزات کمپینگ و لوازم کوهنوردی، شکار و آفرود
تکنیک‌های دیجیتال مارکتینگ برای فروش تجهیزات کمپینگ و لوازم کوهنوردی، شکار و آفرود

ایجاد اکانت تجاری در شبکه‌های اجتماعی و راه اندازی یک سایت رسمی

در روش‌های کسب و کار سنتی شما با تأسیس یک فروشگاه و استخدام فروشندگان ماهر می‌توانستید در کارتان موفق باشید؛ اما در تجارت به روش امروزی و در تبلیغات با شیوه‌های نوین، شما به ویترینی بزرگ‌تر از فضای مغازه برای نمایش اجناستان نیاز دارید؛ این کار را می‌توانید با ایجاد حساب کاربری در شبکه‌های مجازی و راه‌اندازی یک وب‌سایت برای معرفی کسب و کارتان انجام دهید. لازم به ذکر است که بدون استفاده از این امکانات، رقابت با سایر فروشندگان لوازم و تجهیزات کوهنوردی، شکار و آفرود برای شما سخت می‌شود؛ از طرفی، بخشی از مشتریان بازار که خرید و انتخاب محصول خود را اینترنتی انجام می‌دهند را از دست می‌دهید. پس توصیه می‌کنیم که همین الآن، نسبت به راه‌اندازی یک وب‌سایت و ساخت اکانت در شبکه‌های مجازی اقدام کنید.

فعالیت در رسانه‌های اجتماعی
فعالیت در رسانه‌های اجتماعی
پیشنهاد آموزشی مرتبط:

بهبود سئوی سایت

درست است که راه‌اندازی وب‌سایت یکی از پایه‌های راه‌اندازی کمپین‌های تبلیغاتی شما می‌باشد اما در نظر داشته باشید که صرف داشتن یک وب‌سایت، به‌تنهایی باعث دیده شدن شما در فضای مجازی نمی‌شود و باید کاری کنید در نتایج موتورهای جست‌وجو، وب‌سایت فروشگاهی شما بالاتر از بقیه نمایش داده شود. برای این منظور باید وب‌سایت را برای موتور جستجو بهینه‌سازی کنید. این کار با استفاده از روش‌های سئو (SEO) سایت ممکن می‌شود و درنتیجه‌ی آن وب‌سایت شما شانس بیشتری برای دیده شدن دارد.

در این راستا اقداماتی مثل تولید محتوای مناسب، لینک سازی داخلی و خارجی، بهبود عملکرد سایت و افزایش سرعت کار با سایت می‌تواند برایتان مفید باشد؛ با انجام این کارها شرکت‌هایی مثل گوگل – بدون پرداخت هزینه – به دیده شدن شما کمک می‌کنند؛ بدین‌صورت که با دریافت امتیاز بیشتری در الگوریتم‌های گوگل صفحه وب‌سایت شما در صفحه اول نتایج قرار می‌گیرد و افراد بیشتری به آن مراجعه می‌کنند.

لازم به ذکر است اگر به سایت‌های فروش لوازم کوهنوردی، شکار، کمپینگ و آفرود مراجعه کنید، بیشتر شبیه به لیستی از قیمت‌ها به نظر می‌رسد، درحالی‌که شما می‌توانید با تولید محتوای مناسب – شامل فیلم و کلیپ‌های کوتاه، معرفی مناظر بکر و آموزش استفاده از تجهیزات – می‌توانید مخاطب را مدت‌زمان بیشتری در سایت نگه‌دارید و به بهبود سئو سایت خود کمک کنید.

طراحی نه چندان مناسب سایت به صورت لیستی از قیمت‌ها
طراحی نه چندان مناسب سایت به صورت لیستی از قیمت‌ها

شایان ذکر  است که اقدامات سئو به دو دسته آف پیج و آن پیج تقسیم می‌شود:

  • سئو داخلی یا on page به اقداماتی گفته می‌شود که داخل صفحات وب‌سایت به هدف افزایش بازدید انجام بشود. مانند: محتوای صفحات، به کار بردن کلیدواژه‌های انتخابی، لینک‌دهی داخلی، تگ‌های مرتبط انتهای صفحات، تایتل و متنی توضیحات مناسب و…
  • سئو خارجی یا off page نیز به اقداماتی گفته می‌شود که خارج از صفحات وب‌سایت برای بهینه‌سازی آن انجام می‌دهیم مانند: اشتراک‌گذاری در شبکه‌های اجتماعی، خرید بک لینک، خرید ریپورتاژ آگهی و…

شایان ذکر است که ریپورتاژ آگهی به صفحه‌ای تبلیغاتی گفته می‌شود که محتوای آن به شکل یک مقاله است، منتها مقاله‌ای که در آن، چند لینک از وب‌سایت شما وجود دارد و کسب‌وکار شما در آن تبلیغ شده است. «نشریلا» یکی از پلتفرم‌هایی است که برای خرید ریپورتاژ آگهی می‌توانید از آن استفاده کنید؛ که سایت‌های بزرگی نظیر: زومیت، فرادرس، تایم‌کد، تک‌تیپ، جی‌اس‌ام، تابناک باتو، پروان‌وب، یاس دانلود، موبنا و… سفارش ریپورتاژ آگهی خود را به این پلتفرم می‌دهند. ارزش پیشنهادی یا Value Proposition ی که «نشریلا» ارائه می‌دهد این است که به شما کمک می‌کند، کسب‌وکار خودتان را آن‌طور که می‌خواهید (به قلم خود محتوای تولیدشده در وب‌سایت‌تان را) به مخاطبینتان معرفی کنید و آن‌ها را به استفاده از خدمات و یا محصولات خود تشویق نمایید. برای سفارش دادن ریپورتاژ آگهی به «نشریلا»، می‌توانید روی این لینک [+] کلیک کنید.

رپیورتاژ آگهی با نشریلا
رپیورتاژ آگهی با نشریلا
پیشنهاد آموزشی مرتبط:

بازاریابی موتورهای جستجو (SEM) و استفاده از گوگل ادز

شرایطی را در نظر بگیرید که با نزدیک شدن به فصل شکار، یا برپایی مسابقات آفرود زمان برایتان مهم است و می‌خواهید این فرصتِ فروش را از دست ندهید؛ اینجاست که منتظر ماندن برای گرفتن نتیجه از تبلیغات غیر پولی گوگل یا سئو، به ضرر شماست. بهتر است در چنین مواردی، از تبلیغات پولی گوگل استفاده کنید و منتظر نتیجه‌ی بهبود سئو‌ی سایت نمانید.

در این راستا شما می‌توانید از بازاریابی موتورهای جست‌وجو (SEM) یا امکانات گوگل ادز برای تبلیغ محصولات خود بهره ببرید. در واقع می‌توان گفت که در این شیوه تبلیغات، شما پول می‌دهید تا وقت هدر ندهید و بازدهی سریع این شیوه هزینه‌ای که کرده‌اید را برمی‌گرداند؛ اما بهتر است این تبلیغات را برای محصولاتی استفاده کنید که بازدهی بیشتر دارند و خریداران بیشتری را به فروشگاه شما جذب می‌کنند.

در توضیح بازاریابی موتورهای جستجو بهتر است بدانید که برخلاف شیوه‌ی سنتی که تبلیغات بدون توجه به نظر مخاطب نمایش داده می‌شد و امکان بررسی کارآمدی تبلیغ وجود نداشت؛ اما در شیوه نوین، مخاطب در صورت تمایل روی لینک تبلیغ کلیک می‌کند و شما بر اساس تعداد این کلیک‌ها هزینه می‌پردازید.

گوگل ادز | Google Ads
گوگل ادز | Google Ads
پیشنهاد آموزشی مرتبط:

تبلیغات کلیکی هوشمند

تبلیغات کلیکی هوشمند نمونه دیگری از تبلیغات کلیکی است که برای کسانی که قصد دارند تبلیغات آنلاین کسب و کار خود را هدفمندتر انجام دهند، روشی مقرون‌به‌صرفه است. از مزایای تبلیغاتی کلیکی هوشمند این است که برای هر ریالی که صرف تبلیغات می‌کنید می‌توانید مطمئن شوید که کاربران بر روی بنر تبلیغاتی شما کلیک کرده و با کسب و کارتان آشنا شده‌اند. برای انجام تبلیغات کلیکی هوشمند باید با یک آژانس تبلیغاتی که می‌دانید این نوع خدمات را ارائه می‌دهد تماس بگیرید و سؤالات خود راجع به هزینه‌ها همچنین سایت‌هایی که قرار است بنر تبلیغاتی شما را نشان دهند، بپرسید و در صورت موافقت برای بازه زمانی که توافق کرده‌اید همکاری کنید.

ازجمله مهم‌ترین ویژگی‌هایی که برای یک آژانس تبلیغاتی حرفه‌ای در زمینه تبلیغات بنری-کلیکی هوشمند باید در نظر داشته باشید، این است که:

  • تعداد زیادی از تبلیغات در آن قابل انتشار باشد
  • گزینه‌های مختلفی برای نمایش تبلیغات در سایت شما داشته باشد.
  • تبلیغات با توجه به علایق مخاطب و محتوای سایت شما، به‌صورت هوشمند نمایش داده شود.
  • دارای سیستم آماری و گزارشی و همچنین سیستم ضد تقلب باشد.
  • سیستم پرداخت منظم، شفاف و با مبلغ مناسب داشته باشد.

«کاپریلا» یکی از سرویس‌های تبلیغاتی است که خدمات «تبلیغات بنری و کلیکی هوشمند» را – بر اساس موارد بالا – ارائه می‌دهد. ارزش پیشنهادی یا Value Proposition ی که این سرویس ارائه می‌دهد این است که به شما کمک می‌کند، تبلیغاتتان دقیقاً به بازار هدف و مخاطبان موردنظرتان برسد. برای کسب اطلاعات بیشتر در خصوص این سرویس تبلیغاتی یا برای سفارش تبلیغ به این لینک [+] مراجعه کنید.

تبلیغات کلیکی هوشمند کاپریلا
تبلیغات کلیکی هوشمند کاپریلا

بازاریابی در شبکه ‌های اجتماعی

یکی از استراتژی‌های مهم دیجیتال مارکتینگ، استفاده از شبکه‌های اجتماعی است. در این استراتژی، شما نیاز به ساخت حساب کاربری در شبکه‌های اجتماعی مانند اینستاگرام دارید. نوع محتوایی که در شبکه‌های اجتماعی منتشر می‌کنید؛ تعیین‌کننده میزان جذب مشتریان خواهد بود. برای قرار دادن محتوای مناسب شما باید وضعیت و شرایط مشتریان احتمالی خود را بدانید و مطابق با آن، نسبت به جلب نظر افراد و دنبال‌کنندگان خود در شبکه‌های اجتماعی اقدام نمایید.

و اما چند پیشنهاد برای بهبود وضعیت بازاریابی از طریق شبکه‌های اجتماعی:

  • برگزاری مسابقات (مثلاً مسابقه بهترین عکس طبیعت)
  • معرفی مکان‌های طبیعی بکر
  • تولید ویدئوهای مربوط به کاربرد وسایلی که می‌فروشید

و…

پیشنهاد آموزشی مرتبط:

اینفلوئنسر مارکتینگ

در کنار تولید محتوا در شبکه‌های اجتماعی نظیر اینستاگرام، می‌توانید با تبلیغ فروشگاه خود در پیچ‌های پرطرفدار، میزان دنبال‌کنندگان‌تان – که در واقع مشتریان بالقوه شما هستند – را افزایش دهید. به این شیوه از تبلیغات، «اینفلوئنسر مارکتینگ» گفته می‌شود. همان‌طور که می‌دانید اینفلوئنسرهای زیادی در اینستاگرام و دیگر شبکه‌های اجتماعی وجود دارند که در زمینه‌های مختلفی به تولید محتوا می‌پردازند و طرفداران آن زمینه، به تعداد میلیونی آن‌ها را فالو کرده‌اند. شما نیز با استفاده از سفارش تبلیغ به اینفلوئنسرهایی که در زمینه طبیعت‌گردی و سفر فعال هستند (تراول بلاگرها) می‌توانید پیج اینستاگرامی، وب‌سایت یا لوازم و تجهیزاتی که قصد فروش آن‌ها دارید را تبلیغ کنید. اگر مایل به کسب اطلاعات بیشتر در این زمینه هستید پیشنهاد می‌شود که دو مقاله‌ی «میکرو اینفلوئنسر چیست و چگونه از آن برای رشد و توسعه کسب و کار استفاده کنیم؟» و «چطور یک اینفلوئنسر مناسب برای کمپین تبلیغاتی‌مان پیدا کنیم؟» را هم بخوانید.

بازاریابی ویدئویی

معمولاً محتواهایی که به‌صورت ویدئو در فضای اینترنت و شبکه‌های اجتماعی قرار می‌گیرند، مخاطبان را بیشتر تشویق به خرید یک محصول، سفر به یک منطقه یا انجام یک کار می‌کنند. شما هم می‌توانید با توجه به این تأثیر، بازدهی تبلیغات آنلاین خود را افزایش دهید. بسترهای مناسب برای نمایش این ویدئوها می‌تواند وب‌سایت شما یا شبکه‌های اجتماعی مانند اینستاگرام و یوتیوب باشد.

گفتنی است که هر چه محتوای این شیوه از بازاریابی را متناسب با دسته‌های مختلف مخاطبان خود تهیه کنید، بازخورد بهتری دریافت می‌کنید؛ مثلاً طرفداران رانندگی آفرود به دنبال هیجان هستند و قرار دادن یک ویدئو سرشار از هیجان و رانندگی در یک مسیر پرپیچ‌وخم می‌تواند تأثیر مناسبی داشته باشد؛ درحالی‌که کوهنوردان را مناظر صخره‌ای و صعود از ارتفاعات به وجد می‌آورد.

ویدئو مارکتینگ
ویدئو مارکتینگ

ایجاد یک دیتابیس از مشتریان

احتمالاً برای شما هم پیش‌آمده که با مراجعه به یک سایت از شما آدرس ایمیل بخواهند؛ یا در خرید از یک فروشگاه، اطلاعات تماس شما را دریافت کنند. جمع‌آوری این اطلاعات از مشتریان و ذخیره‌ی آنها در «نرم‌افزارهای مدیریت ارتباط با مشتری» یا (CRM) مزایایی برای کسب‌وکارتان دارد. شما با این کار، هم خدمات پس از فروش بهتری به مشتریان فعلی خود ارائه می‌دهید و هم امکان تبلیغات به شیوه‌های ایمیلی و پیامکی را در اختیار دارید تا از این رهگذر مشتریان بالقوه را به خریدار واقعی خود تبدیل کنید.

پیشنهاد آموزشی مرتبط:

بازاریابی ایمیلی

هرچند استفاده از ایمیل در ایران به‌اندازه‌ی سایر روش‌های ارتباطی رایج نیست؛ اما به‌عنوان یک شیوه رایگان تبلیغات می‌تواند مؤثر باشد.

پیشنهاد آموزشی مرتبط:

تبلیغات پیامکی

درست است که گسترش نرم‌افزارهای پیام‌رسان اینترنتی، باعث کم شدن استفاده از سرویس SMS شد؛ اما هنوز هم از این روش ارتباطی استفاده‌های زیادی می‌شود؛ خصوصاً که اکثر پیام‌های مهم دولتی و بانکی از طریق پیامک ارسال می‌شوند. پس، ارسال پیامک با مضمون تبلیغاتی بی‌تأثیر نیست و می‌تواند اطلاعات خوبی در مورد فروشگاه شما در اختیار مردم قرار دهد. ‌شما همچنین می‌توانید تخفیفات مناسبتی خود را از طریق پیامک به مشتریانتان اعلام کنید تا میزان فروشتان در مناسبتی خاص افزایش یابد.

ایجاد حُسن سابقه در فضای آنلاین برای برند خود

برای موفقیت در فروش لازم است، پس از جذب مشتری بتوانید آن‌ها را همراه خود نگه‌دارید. به این معنی که تداوم خرید اشخاص از شما، باعث پیشرفت کارتان می‌شود. در این راستا، جوابگویی به کامنت‌های دریافتی در وب‌سایت یا شبکه‌های اجتماعی مربوط به برند کاریتان ضروری است. به‌خصوص که کامنت مربوط به نارضایتی خریدار یا شکایت از شرایط فروشتان باشد. عدم پاسخگویی از طرف شما مشتریان بالقوه را بی‌اعتماد می‌کند و باعث تبلیغات منفی بر ضد برند فروشگاه می‌شود.

در این زمینه فراموش نکنید هراندازه که در شیوه سنتی تبلیغات، خوش‌نام بودنِ فروشنده، باعث رونق بازارش بود؛ در شیوه‌های نوین هم، نام نیک برند در فضای آنلاین بسیار تأثیرگذار است.

پیشنهاد آموزشی مرتبط:

لینک مقالات تکمیلی یا پیشنهادی

سخن پایانی

شیوه‌های امروزی تبلیغات باوجود پیچیدگی‌هایی که دارند؛ کاملاً ضروری هستند. این روش‌ها باید در کنار شیوه‌های تبلیغات سنتی قرار گیرند و مکمل هم باشند. دیگر با نصب چند بنر در شهر، پخش تراکت یا نصب تابلوهای بزرگ نمی‌توانید توجه همه‌ی گروه‌ها را به خود جلب کنید و نمی‌توانید تنوع محصولی که مشتریان نیاز دارند را به‌صورت فیزیکی در اختیارشان بگذارید. این کار نیازمند استفاده از دیجیتال مارکتینگ و کسب دانش، در این حوزه است (یا شاید انتخاب افراد متخصص).

در پایان امیدواریم این مطلب به شما در بهبود وضعیت کسب‌وکار و یادگیری دیجیتال مارکتینگ برای فروش لوازم کوهنوردی، کمپینگ شکار و آفرود کمک کند. لطفاً نظرات و پیشنهاد‌های خود را برای بهبود مطالب سایت با ما به اشتراک بگذارید.

بر اساس رای 3 نفر
آیا این مطلب برای شما مفید بود؟
شما قبلا رای داده‌اید!
اگر بازخوردی درباره این مطلب دارید یا پرسشی دارید که بدون پاسخ مانده است، آن را از طریق بخش نظرات مطرح کنید.

«علی آبیار» دانش‌آموخته رشته مهندسی IT است و به نوشتن، موسیقی، شعر، طبیعت و البته برنامه‌نویسی و تکنولوژی‌های سطح وب علاقه دارد. رزومه تخصصی او بیشتر در زمینه «سئو و تولید محتوا» است؛ همچنین در رزومه تخصصی‌اش، چند پروژه برنامه‌نویسی وب، مدیریت وب‌سایت و توسعه محتوای آن‌ها دیده می‌شود. او تا به امروز، تولید و ویراستاری مطالب متنوعی از مجلات اینترنتی «کاپریلا» و «تاپریلا» در حوزه‌های: تکنولوژی، سئو، کسب و کار، دیجیتال مارکتینگ و… را به عهده داشته است. «علی آبیار» در حال حاضر به صورت فریلنسر بر روی پروژه‌های مختلف داخلی و خارجی در حوزه طراحی وب (Front-End) و سئو فعالیت می‌کند.

نظر شما چیست؟

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.

برچسب‌ها