شاید برایتان عجیب باشد ولی جالب است بدانید که اینستاگرام، پلتفرمی که این روزها به یکی از محبوب‌ترین و پرطرفدارترین شبکه‌های اجتماعی دنیا تبدیل شده است، با تمام امکانات سرگرم‌کننده و زیرساخت‌های محکمی که مو لای درز آن نمی‌رود، اخیرا با باگ‌هایی دسته و پنجه نرم می‌کند که دردسرساز شده است. این باگ‌ها و مشکلات نرم‌افزاری که حسابی کمپانی اینستاگرام را کلافه کرده، کمی از کنترل خارج شده و گلایه بسیاری از کاربران را به همراه داشته است. در واقع، این باگ‌ها، اصولا بعد از اینکه آپدیت‌ها بر روی اپلیکیشن اینستاگرام پیاده می‌شوند، سروکله‌شان از ناکجاآباد پیدا می‌شود و چالش‌های فراوانی را، هم برای کاربران و هم برای اتاق فکر کمپانی اینستاگرام، به وجود می‌آورند.

علت دیده نشدن فالویینگ در اینستاگرام
علت دیده نشدن فالویینگ در اینستاگرام

متاسفانه یکی از این باگ‌های آزاردهنده، دیده نشدن لیست فالووینگ‌های اینستاگرام است. در یک کلام بسیاری از کاربران ادعا کرده‌اند که اخیرا وقتی می‌خواهند لیست کسانی را که در اینستاگرام دنبال می‌کنند را چک کنند، با مشکلاتی مواجه می‌شوند و اجازه دسترسی به این لیست به آنها داده نمی‌شود. این محدودیت که قرار بود یک‌جورایی به‌عنوان قابلیتی کاربردی و به دنبال یکی از آپدیت‌های اخیر اینستاگرام معرفی شود، حالا مشکل‌ساز شده و موجب نارضایتی صدها هزار کاربر شده است.

بعد از به وجود آمدن باگ دیده نشدن فالووینگ‌ها در اینستاگرام، بسیاری از کاربران این شبکه به دنبال راهی برای رفع این مشکل می‌گردند. در کمال تاسف اگر شما هم جزو این دسته از کاربران هستید اصلا نگران نباشید، چون جای درستی آمده‌اید. قرار است در این مقاله از آکادمی کاپریلا نه تنها ریشه این باگ را پیدا کنیم، بلکه همچنین روش‌های احتمالی برای رفع آن را هم به شما آموزش بدهیم. پس به شما پیشنهاد می‌کنم که تا انتهای این مطلب آموزنده با ما همراه باشید.

ریشه خطای دیده نشدن فالوئینگ‌ها کجاست؟

همان‌طور که یکی دو خط بالاتر به این موضوع اشاره کرده‌ایم، شاید باورش سخت باشد ولی دیده نشدن لیست فالووینگ‌ها، قرار نبود یک باگ باشد! بله درست شنیدید! کمپانی اینستاگرام برنامه داشت تا از این پدیده که الان به یکی از باگ‌های اساسی این برنامه تبدیل شده است، به‌عنوان یکی از قابلیت‌های جدید و خفن خود رونمایی کند. شاید در ذهنتان یک علامت سوال بزرگ به وجود آمده باشد و از خودتان بپرسید که چطور قرار بود چنین محدودیت اعصاب خرد کنی، یک مزیت به حساب بیاید و بشود آن را به‌عنوان قابلیت جدید اینستاگرام معرفی کرد؟ در حقیقت، این قضیه شاید در نگاه اول عجیب به نظر برسد، ولی اگر خوب دقت کنیم، می‌بینیم که خیلی هم دور از ذهن و بعید نیست. اگر به خاطر این باگ حسابی از کوره در رفته‌اید و عصبانی شده‌اید، بهتر است ابتدا با ریشه این مشکل آشنا شویم و سپس راهی برای حل آن پیدا کنیم.

علت دیده نشدن فالویینگ در اینستاگرام
علت دیده نشدن فالویینگ در اینستاگرام

اینستاگرام، همان‌طور که احتمالا در جریان هستید، مشهور است به اینکه به حریم خصوصی کاربران خود اهمیت زیادی می‌دهد و این مسئله برای مدیران این برنامه، یک خط قرمز بزرگ محسوب می‌شود. پس، این برنامه هر کاری که لازم باشد انجام می‌دهد تا حریم خصوصی کاربران آن حفظ شود و تحت هیچ شرایطی، امنیت روانی آنها به خطر نیفتد.

در واقع، کاربران حجم عظیمی از اطلاعات محرمانه خود را در این پلتفرم ذخیره می‌کنند و انتظار دارند که از این اطلاعات ارزشمند، به خوبی محافظت شود. در همین راستا، اینستاگرام اعلام کرد که می‌خواهد دسترسی افراد غریبه را به اطلاعاتی که در پیج کاربران وجود دارد، کم و کمتر کند و به همین دلیل، در آپدیت جدید خود، از قابلیتی تازه و شگفت‌انگیز پرده برداشت. طبق این آپدیت، قرار بود که بخشی که مربوط به فعالیت فالووینگ‌ها بود حذف شود تا با این کار، حریم خصوصی آنها حفظ شود، ولی همه‌چیز آن‌طور که باید می‌شد، پیش نرفت و اتفاقات ناخوشایندی رخ داد!

به زبانی ساده‌تر، قرار بود آن بخش از اینستاگرام که فعالیت کاربران را به آنهایی که فالویشان می‌کند، نشان می‌داد، حذف شود تا دیگر فالوورهایشان نتوانند پست‌هایی که آنها لایک می‌کنند یا کامنت‌هایی که می‌گذارند را چک کنند و ببینند. ولی متاسفانه همراه با این قابلیت کاربردی، باگ دردسرسازی هم تولید شد و مانند ویروس، به جان کاربران افتاد. این باگ مخرب که کلی دردسر با خود به همراه دارد، اجازه نمی‌دهد که کاربران لیست فالووینگ‌های دیگران و حتی لیست فالووینگ‌های خود را ببینند!

بعد از این اتفاقات دلسردکننده، اینستاگرام طی بیانیه‌ای تمام این اشتباهات را پذیرفت و قول داد که خیلی زود این باگ را برطرف می‌کند.

علت دیده نشدن فالوویینگ در اینستاگرام
بیانیه اینستاگرام در مورد علت دیده نشدن فالوویینگ در اینستاگرام
پیشنهاد آموزشی مرتبط:
  • آموزش راه اندازی کسب و کار در اینستاگرام —برای مشاهده این ویدئو آموزشی کلیک کنید(+)
  • آموزش تولید محتوای گرافیکی با نرم‌افزار پاورپوینت اینستاگرام (آموزش ساخت قالب مخصوص پست و استوری اینستا) — برای مشاهده این ویدئو کلیک کنید(+)
  • آموزش ویدئویی هر آنچه که باید در خصوص بازاریابی در اینستاگرام بدانیم — برای مشاهده این ویدئو کلیک کنید(+)

ولی با این وجود، به نظر می‌رسد که هنوز هم که هنوز است، تعداد زیادی از کاربران از این موضوع گلایه و شکایت دارند و نمی‌توانند لیست فالووینگ‌های خود را ببینند. اگر شما هم جزو این دسته از کاربران هستید، به شما پیشنهاد می‌کنم که ادامه این مقاله را از دست ندهید. چون قرار است دلایل به وجود آمدن این مشکل و تعدادی راهکار مفید برای رفع این باگ به شما آموزش بدهیم که امیدواریم کارتان را راه بیندازند.

چرا نمی‌توانم لیست فالووینگ‌های خودم را ببینم؟

همان‌طور که کمی بالاتر اشاره کردیم، اینستاگرام این قول را به کاربران خود داد و اعلام کرد که همه تلاش خود را به کار می‌گیرد تا هرچه سریع‌تر این باگ را برطرف کند، ولی تا این لحظه باز هم کاربران بی‌شماری بودند که هنوز با این مشکل روبه‌رو هستند و نمی‌توانند لیست فالووینگ‌های خود را ببینند.

به همین دلیل، اگر شما هم هنوز با این باگ مواجه می‌شوید و حسابی کلافه‌اید، بهتر است خودتان دست به کار شوید و چند راه‌حلی که در ادامه به شما آموزش می‌دهیم و مفید بوده و تا به حال برای خیلی‌ها جواب داده است، امتحان کنید تا نتیجه بگیرید.

چند روش برای رفع باگ دیده نشدن فالووینگ‌ها وجود دارد که عبارت‌اند از:

نسخه‌ آپدیت شده اینستاگرام را از روی گوشی خود حذف کنید.

همان‌طور که کمی بالاتر به این موضوع اشاره کرده‌ایم، این باگ، یعنی دیده نشدن لیست فالووینگ‌ها، براثر به‌روزرسانی نسخه اینستاگرام به وجود آمده است. پس قطعا یکی از راه‌هایی که به شما کمک می‌کند تا این باگ را دور بزنید و از دست آن یک نفس راحت بکشید، این است که نسخه آپدیت شده اینستاگرام را حذف و به‌جای آن، نسخه قدیمی اینستاگرام را دانلود و آن را بر روی گوشی تلفن همراه خود نصب کنید.

برای این کار، ابتدا چک کنید و مطمئن شوید که برنامه اینستاگرامتان به‌صورت خودکار آپدیت شده است یا خیر. در صورتی که متوجه شدید از نسخه جدید و آپدیت شده این برنامه استفاده می‌کنید، وقت uninstall کردن فرا می‌رسد. بعضی از کاربران گفته‌اند که uninstall کردن نسخه به‌روزرسانی شده اینستاگرام و نصب نسخه قدیمی این برنامه، برای آنها جواب داده است. چون این کار به تنظیم مجدد و پاک شدن قابلیت‌های آپدیت شده اینستاگرام منجر می‌شود و باعث ایجاد تغییرات جدید از جمله برطرف شدن باگ دیده نشدن لیست فالووینگ‌های اینستاگرام می‌شود.

برای uninstall کردن برنامه اینستاگرام می‌توانید مراحل زیر را به‌ترتیب انجام بدهید:

  1. ابتدا وارد بخش تنظیمات گوشی خود بشوید و سپس مانند عکس زیر، از بین گزینه‌های موجود، بر روی گزینه apps and notifications (اگر زبان گوشی تلفن همراه شما فارسی است، باید بر روی گزینه برنامه‌ها و اعلان‌ها کلیک نمایید.) را انتخاب کنید.
    علت دیده نشدن فالوویینگ در اینستاگرام
    علت دیده نشدن فالوویینگ در اینستاگرام
  2. سپس، مانند عکس زیر، بر روی گزینه see all apps (همه برنامه‌ها) کلیک کنید تا لیست تمام برنامه‌هایی که بر روی گوشی تلفن همراه شما نصب است را به شما نشان دهد.
    علت دیده نشدن فالوویینگ در اینستاگرام
    علت دیده نشدن فالوویینگ در اینستاگرام
  3. حالا در لیستی که به شما نشان داده می‌شود، به دنبال برنامه اینستاگرام بگردید و بعد از اینکه آن را پیدا کردید، بر روی آن کلیک کنید.
  4. سپس، همان‌طور که در عکس زیر نشان داده شده است، بر روی گزنیه uninstall کلیک کنید.
    علت دیده نشدن فالوویینگ در اینستاگرام
    نحوه غیرفعال کردن نصب اینستاگرام

و تمام! بعد از این که نسخه آپدیت شده اینستاگرام را از روی گوشی تلفن همراه خود uninstall کردید، نسخه قدیمی آن را نصب کنید و وارد اکانت خود بشوید تا ببینید که آیا این روش کاربردی بوده است یا نه.

پیشنهاد آموزشی مرتبط:
  • آموزش ویدئویی اپلیکیشن و سایت کانوا Canva برای طراحی پست و استوری برای مشاهده این ویدئو آموزشی کلیک کنید(+)
  • آموزش کورل ویژه اینستاگرام برای کسانی که می‌خواهند حرفه‌ای باشند برای مشاهده این ویدئو آموزشی کلیک کنید(+)
  • آموزش مبتدی کورل برای تدوین و میکس ویدیو برای مشاهده این ویدئو آموزشی کلیک کنید(+)

مطمئن شوید که وارد حساب کاربری خودتان شده‌اید.

لازم به ذکر است که همیشه این باگ‌ها نیستند که می‌توانند دردسرساز شوند! گاهی اوقات بی‌دقتی و حواس‌پرتی‌های کوچک ما می‌تواند باعث ایجاد سوءتفاهم شود! یعنی خیلی وقت‌ها عملا هیچ باگی در اینستاگرام شما وجود ندارد که باعث ایجاد مشکلاتی در بالا آمدن لیست فالووینگ‌ها می‌شود، بلکه گاهی این شما هستید که اشتباه می‌کنید و سهوا وارد حساب کاربری نادرستی می‌شوید.

یعنی قبل از اینکه به خودتان استرس بدهید و نگران ناپدید شدن فالویینگ‌هایتان شوید، فقط کافیست نگاهی به نام کاربری و آیدی پیج خود بیندازید و مطمئن شوید که وارد حساب کاربری درستی شده‌اید یا نه! این اتفاق برای کسانی پیش می‌آید که چند حساب کاربری در اینستاگرام دارند که عکس پروفایل آنها یکی است و فرقی با هم ندارد. به همین دلیل، خیلی وقت‌ها، تصادفا وارد اکانت اشتباهی می‌شوند و خیال می‌کنند که لیست فالووینگ‌هایشان مشکلی دارد.

نام کاربری فالووینگ‌های خود را جستجو کنید.

یکی از مسائلی که خیلی از کاربران از آن بی‌خبرند، این است که اینستاگرام قوانین خاص خودش را برای چیدن لیست فالووینگ‌های شما دارد. قوانینی که دانستن آن می‌تواند خیلی هم جالب و مفید باشد. در حقیقت، برای چیدن لیست فالووینگ‌هایتان در اینستاگرام، نظم و ترتیب خاصی وجود دارد و تمام این قوانین چینش، به عدد 200 بستگی دارد.

به زبانی ساده، وقتی تعداد فالووینگ‌های شما از مرز 200 نفر بگذرد، اینستاگرام آنها را بر اساس زمانی که آنها را فالو کرده‌اید، می‌چیند. یعنی جدیدترین کاربرانی که فالو کرده‌اید، در بالای لیست قرار می‌گیرند و قدیمی‌ترها، در پایین لیست نشان داده می‌شوند. ولی اگر تعداد کسانی که در اینستاگرام دنبال می‌کنید، کمتر از 200 نفر باشد، الگوریتم هوشمند اینستاگرام، آنها را  به ترتیب حروف الفبا در لیست فالووینگ‌هایتان می‌چیند، نه بر اساس زمانی که آنها را فالو کرده‌اید.

البته دلایل احتمالی دیگری هم وجود دارد که ممکن است باعث شود فکر کنید که یک یا بعضی از فالووینگ‌هایتان گم شده است و شما دیگر نتوانید آنها را در لیست فالووینگ‌هایتان در اینستاگرام پیدا کنید؛ برای مثال:

  • ممکن است که کاربر موردنظر، به‌طور کلی حساب کاربری خود را غیرفعال کرده باشد.
  • ممکن است اینستاگرام به دلیل نقض قوانین اینستاگرامی، حساب کاربری موردنظرتان را حذف کرده باشد.
  • ممکن است که کاربر موردنظرتان، خودش حساب کاربری خود را حذف کرده باشد.

از نسخه جدید اینستاگرام استفاده کنید.

شاید کمی گیج شده باشید! بله! کمی بالاتر در همین مقاله گفتیم که اگر می‌خواهید این باگ برطرف شود، بهتر است نسخه آپدیت شده اینستاگرام را از روی گوشی خود حذف و به‌جای آن، نسخه قدیمی‌تر این برنامه را دانلود و نصب کنید. چون همان‌طور که چند باری در این مقاله گفتیم، این باگ به دنبال آپدیت شدن اینستاگرام و اضافه شدن قابلیت‌های جدید به این برنامه به وجود آمده است. ولی خب نمی‌شود یک نسخه را برای همه پیچید و انتظار داشت که استفاده از نسخه‌های قدیمی اینستاگرام، قرار است برای همه جواب بدهد! خیلی وقت‌ها، قضیه کاملا برعکس است و تمام کاری که باید برای رفع مشکل دیده نشدن فالووینگ‌های اینستاگرام انجام بدهید، آپدیت کردن این برنامه و استفاده از نسخه‌های جدید آن است.

در حقیقت، گاهی اوقات، تمام مشکلاتی که در اینستاگرام با آن روبه‌رو می‌شوید، به این خاطر است که از نسخه‌های قدیمی این اپلیکیشن استفاده می‌کنید. اگر نمی‌توانید به دلایل نامعلوم لیست فالووینگ‌های خود را ببینید و این مشکل شما را حسابی کفری کرده است، شاید بهتر باشد که که از نسخه‌های قدیمی اینستاگرام استفاده نکنید. اگر متوجه شدید که نسخه قدیمی اینستاگرام بر روی گوشی تلفن همراه شما نصب است، توصیه می‌کنم که آن را آپدیت کنید، شاید جواب داد. چون اصولا نسخه‌های قدیمی اینستاگرام به‌درستی کار نمی‌کنند و کلی مشکل برای کاربران می‌تراشند.

برای آپدیت کردن برنامه اینستاگرام و استفاده از آخرین نسخه آن، اگر از گوشی اندروید استفاده می‌کنید، از google play کمک بگیرید. ولی اگر گوشی تلفن همراه شما مجهز به سیستم‌ عامل iOS است، به app store مراجعه کنید. سپس در کادری که برای جستجو کردن تعبیه شده است، نام برنامه اینستاگرام را بنویسید و آن را جستجو کنید. در آخر، بر روی گزینه update e کلیک کنید تا برنامه اینستاگرام آپدیت شود.

حتی می‌توانید با انتخاب گزینه enable auto-update که در تصویر زیر نشان داده شده است، آپدیت خودکار برنامه اینستاگرام را فعال کنید تا بدون اینکه نیاز به زحمتی باشد، این اپلیکیشن به‌صورت اتوماتیک آپدیت شود.

آپدیت اینستاگرام
روش بروزرسانی اینستاگرام

بعد از آپدیت اینستاگرام، برنامه را باز کنید و ببیند که آیا باگ برطرف شد و می‌توانید لیست فالووینگ‌های خود را ببینید یا نه. ممکن است برای حل این مشکل، آپدیت کردن اینستاگرام جواب بدهد. اما اگر کارساز نبود، هنوز راه‌حل‌های دیگری هم هست که می‌توانند موثر باشند.

پیشنهاد آموزشی مرتبط:
  • 22 ایده ناب تولید محتوا برای اینستاگرام — برای مطالعه این مطلب کلیک کنید(+)
  • ایده‌های تولید محتوا در اینستاگرام (ترندها) — برای مطالعه این مطلب کلیک کنید(+)
  • بهترین روش برای تولید محتوا در اینستاگرام چیست؟ — برای مطالعه این مطلب کلیک کنید(+)
  • استراتژی محتوایی چیست؟ — برای مطالعه این مطلب کلیک کنید(+)
  • بازاریابی شبکه های اجتماعی (تکنیک‌های تضمین موفقیت) — برای مطالعه این مطلب کلیک کنید(+)

برای چند ساعت برنامه اینستاگرام را ببندید.

همان‌طور که چند باری در لابه لای این مقاله اشاره کرده‌ایم، دیده نشدن لیست فالووینگ‌ها، یک باگ به شمار می‌رود و خیلی وقت‌ها، مسئله چندان مهمی به حساب نمی‌آید. به عبارتی بعضی وقت‌ها که به اینستاگرام می‌روید تا کمی وقت بگذرانید و سرگرم شوید و پست‌های جالب را تماشا کنید، ممکن است دست روزگار شما را با چند تا از این باگ‌ها روبه‌رو کند که از قضا، آن‌قدرها هم مهم نیستند. یعنی لازم نیست که خیلی درباره آنها حساسیت به خرج دهید یا روش خاصی برای برطرف کردن آنها به کار بگیرید.

خیلی وقت‌ها، این باگ‌ها همین‌طوری بی‌دلیل اتفاق می‌افتند و بعد از چند دقیقه یا چند ساعت، خود به خود از بین می‌روند. پس شاید خیلی هم بد نباشد که گاهی اوقات این باگ‌ها را چند ساعتی به حال خودشان بگذارید، برنامه اینستاگرام را ببندید و کمی به آن استراحت بدهید. این‌طوری، بعد از چند ساعت، وقتی دوباره برنامه اینستاگرام را باز می‌کنید، می‌بینید که خبری از باگی که نگرانش بودید، نیست و می‌توانید با خیال راحت، لیست فالووینگ‌های خود را چک کنید.

با گروه پشتیبانی اینستاگرام تماس بگیرید.

در اخر، می‌رسیم به این گزینه! یعنی پیام دادن به اینستاگرام و مطرح کردن مشکلی که دارید. اگر هیچ‌یک از روش‌های بالا کار نکرد، این راه‌حل، آخرین شانس شما است. شاید با خودتان بگویید که اگر بقیه روش‌ها جواب نداده‌اند، این روش هم احتمالا قرار نیست فایده‌ای داشته باشد. ولی اگر از من می‌پرسید، این روش ارزش امتحان کردن را دارد. چون در خیلی از موارد، کاربرانی که دیگر امیدی به برطرف شدن این باگ نداشتند، توانستند با تیم پشتیبانی اینستاگرام تماس بگیرند و یا از طریق ایمیل، مشکل دیده نشدن لیست فالووینگ‌ها را با کارکنان این برنامه در میان بگذارند و این مشکل را سریعا رفع کنند. پس، در وهله اول سعی کنید تا با تیم پشتیبانی اینستاگرام تماس بگیرید و شانس خود را امتحان کنید. سپس، اگر کسی پاسخگو نبود یا باز هم نتوانستید لیست فالووینگ‌ها را ببینید، می‌توانید برای رفع این مشکل، به آدرس   support@instagram.com ایمیل بنویسید.

کلام آخر

اینکه بتوانید لیست فالووینگ‌های خود را در اینستاگرام چک کنید و ببینید چه کسانی را دنبال می‌کنید و چه کسانی را دنبال نمی‌کنید، حق طبیعی شما به‌عنوان یک کاربر اینستاگرام است. ولی متاسفانه خیلی از کاربران گلایه می‌کنند و از این بابت ناراحت هستند که به این قابلیت مهم و ضروری در حساب کاربری خود دسترسی ندارند که این موضوع واقعا مایه تاسف است.

به نظر شما دلیل دیده نشدن لیست فالووینگ‌ها در حساب کاربری برخی از کاربران چیست؟ اگر شما هم با این مشکل دست و پنجه نرم می‌کنید و به دنبال جوابی درست برای این سوال می‌گردید، پیشنهاد می‌کنم که حتما مقاله بالا را به‌دقت مطالعه کنید. چون ما در این مقاله تمام تلاش خود را کردیم تا علت به وجود آمدن این باگ و روش رفع کردن آن را با زبانی ساده به شما آموزش بدهیم.

آیا روش‌های بالا را امتحان کردید؟ آیا این راه‌حل‌ها به شما کمک کردند تا بتوانید این مشکل را برطرف کنید و به لیست فالووینگ‌های خود دسترسی پیدا کنید؟ در بخش نظرات برای ما بنویسید.

اگر این مطلب برای شما مفید بوده است، آموزش‌ها و مطالب زیر نیز به شما پیشنهاد می‌شوند:

بر اساس رای 9 نفر
آیا این مطلب برای شما مفید بود؟
شما قبلا رای داده‌اید!
اگر بازخوردی درباره این مطلب دارید یا پرسشی دارید که بدون پاسخ مانده است، آن را از طریق بخش نظرات مطرح کنید.

نوریه رضوی‌ثانی دانش‌آموخته IT است و به نوشتن در مورد بازاریابی دیجیتال و دنیای شبکه‌های اجتماعی علاقه دارد.

نظر شما چیست؟

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.