قبول دارید که اینستاگرام برنامه معرکه‌ای است؟ این اپلیکیشن جذاب که روزبه‌روز بر محبوبیت آن اضافه می‌شود، قابلیت‌های جذابی دارد که به نوبه خود، خاص و جدید هستند. در واقع، سازندگان اینستاگرام، در طراحی آن سنگ تمام گذاشتند و امکاناتی را به دنیای مجازی عرضه کردند که تا قبل از اینستاگرام، کسی مانند آنها را ندیده بود! قابلیت‌های این اپلیکیشن تمام‌عیار، آن‌قدر جالب بود که رفته‌رفته کاربران زیادی در آن اکانت ساختند و اینستاگرام به یکی از پرطرفدارترین شبکه‌های مجازی در سراسر دنیا تبدیل شد.

خالی از لطف نیست که بدانید اینستاگرام، آن اوایل که تازه کارش را شروع کرده بود، صرفا یک برنامه اشتراک‌گذاری عکس و فیلم بود، نه بیشتر! آن زمان، خیلی از کاربران فقط برای اینکه سرگرم شوند و کمی در اینستاگرام وقت بگذرانند، این برنامه را نصب می‌کردند. ولی حالا، با آپدیت‌های جذابی که اینستاگرام از آنها رونمایی کرده، این اپلیکیشن، حرف اول و آخر را در فضای مجازی می‌زند و همه رقبا را کنار زده است.

یکی از همین قابلیت‌های خفنی که اینستاگرام را حسابی بر سر زبان‌ها انداخته، تگ کردن است. اگر پیجی در اینستاگرام داشته باشید و تا حدودی با سازوکار این اپلیکیشن آشنا باشید، احتمالا تا الان بارها دیده‌اید که کاربران یکدیگر را در پست‌ها، استوری‌ها یا کامنت‌ها تگ می‌کنند. جالب است بدانید که اگر در اینستاگرام کسب‌وکار خود را راه انداخته‌اید، تگ کردن می‌تواند به دیده شدن پیجتان و موفقیت کاری که آرزویش را دارید، کمک زیادی بکند. ولی خب اگر هنوز مطمئن نیستید که تگ کردن دیگران چه فایده‌ای برای کسب‌وکارتان دارد یا چطور می‌تواند بر جذب فالورهای بیشتر تاثیر داشته باشد، توصیه می‌کنم که تا انتهای این مقاله از آکادمی کاپریلا با ما همراه باشید تا هر چیزی که باید درباره تگ کردن در اینستاگرام بلد باشید را یاد بگیرید.

آنچه می خوانید: پنهان کردن فهرست

منظور از تگ کردن در اینستاگرام چیست؟

احتمالا بارها دیده‌اید که پیج‌های مختلف، وقتی مسابقات اینستاگرامی برگزار می‌کنند، از مخاطبان خود می‌خواهند برای شرکت در مسابقه و برنده شدن در قرعه‌کشی، چند نفر از دوستان خود را در کامنت‌ها تگ کنند. البته، این همه ماجرا نیست! تگ کردن فقط مختص به کامنت‌ها نیست و در استوری‌ها و پست‌ها هم امکان تگ کردن افراد وجود دارد.

در یک کلام، وقتی آیدی کاربر یا کاربران دیگر را در پست، استوری و یا کامنت خود می‌آورید، درواقع او را تگ کرده‌اید. جالب است بدانید که وقتی کسی را در استوری، پست یا در بخش کامنت‌ها تگ می‌کنید، هر کسی که پست و استوری شما را ببیند، قطعا می‌تواند کسی را که تگ کرده‌اید را هم ببینید. پس، تگ کردن یک اقدام سری که کسی از آن باخبر نشود، نیست! بلکه برعکس، اینستاگرام به کاربران اجازه می‌دهد تا ببینند شما چه کسانی را تگ کرده‌اید. پس، قبل از اینکه شخص خاصی را تگ کنید، از او اجازه بگیرید تا خدای نکرده، یک‌وقت از دست شما ناراحت نشود.

یک ترفند کاربردی:شما می‌توانید افراد را در استوری‌ها به گونه‌ای تگ کنید که کسی متوجه نشود. برای این کار باید نام کاربری فرد مورد نظر را بعد از @ بنویسید و آن را به سمت خارج از کادر استوری خود بکشید. در چنین شرایطی کسی نمی‌تواند متوجه شود که شما چه کسی را تگ کردید.

تگ کردن در اینستاگرام
تگ کردن در اینستاگرام

بعد از تگ کردن افراد در اینستاگرام چه اتفاقی می‌افتد؟

بلافاصله بعد از اینکه کسی را در پست، استوری یا کامنت‌ها تگ می‌کنید، آن شخص از طرف اینستاگرام، نوتیفیکیشنی دریافت می‌کند و به‌سرعت در جریان قرار می‌گیرد و متوجه می‌شود که تگ شده است. در این نوتیفیکیشن، به شخصی که تگ شده است، اعلام می‌شود که شما او را در استوری، پست یا کامنت‌ها تگ کرده‌اید و او می‌تواند با یک کلیک ساده، به پست، استوری یا کامنتی که در آن تگ شده است، هدایت شده و آن را ببیند. همین باعث می‌شود که شخص موردنظر، بعد از دیدن پستی که در آن تگ شده، ترغیب شود تا آن را لایک کند یا در زیر آن کامنت بگذارد. و خب یادتان نرود که لایک و کامنت، تاثیر به سزایی در بالا رفتن نرخ تعامل پیجتان دارد.

البته باید این نکته را به خاطر داشته باشید که می‌توانید هرکسی که دلتان خواست را در پست، استوری یا کامنت‌های خود تگ کنید، ولی اینکه آن شخص نوتیفیکیشن دریافت کند و متوجه بشود که شما او را تگ کرده‌اید، به یک چیز مهم بستگی دارد و آن، private یا public بودن پیجتان است.

درست است که اگر پیجتان private یا شخصی باشد، می‌توانید هرکسی را که مایل هستید در پست و استوری و کامنت‌ها تگ کنید، ولی خب چه فایده؟! مهم این است که آن شخص بتواند از طریق نوتیفیکیشن، از این موضوع باخبر شود و به پیج شما سر بزند و ببیند که دقیقاً در کجا و به چه دلیلی تگ شده است و حتی با لایک و کامنت، نرخ تعامل پیجتان را بالا ببرد، درست نمی‌گویم؟

به زبان ساده، اگر پیجتان private است، فقط در صورتی شخص موردنظرتان نوتیفیکیشن دریافت می‌کند و متوجه می‌شود که او را تگ کرده‌اید که از بین  فالوورهایتان باشد و به محتوای پیج شما دسترسی داشته باشد. وگرنه، اگر پیجتان public یا عمومی نباشد و شخصی را در پست یا استوری یا در کامنت‌های پیجتان تگ کنید که شما را در اینستاگرام فالو نمی‌کند، خیالتان را راحت کنم، روح آن شخص هم از این قضیه خبردار نمی‌شود و هیچ نوتیفیکیشنی هم دریافت نمی‌کند که به او بگوید شما او را تگ کرده‌اید.

با این تفاسیر، اگر یک درصد دوست داشتید افراد مختلفی را در استوری یا پست‌هایتان تگ کنید، مثلا کسانی که خیلی معروف هستند، یا افرادی که در زمینه حرفه‌ای و کاریتان، شناخته شده‌اند و شما آن را الگوی خود قرار می‌دهید، باید قبل از هر چیزی پیج خود را public یا عمومی کنید. برای این‌کار، می‌توانید از دستورالعمل زیر که خیلی هم ساده است، کمک بگیرید:

  1. برنامه اینستاگرام خود را باز کنید و در نوار پایین صفحه، بر روی آیکون عکس پروفایلتان ضربه بزنید.
  2. با ضربه زدن بر روی آیکون عکس پروفایلتان در نوار پایین صفحه، به تب پروفایل منتقل می‌شوید.
  3. در تب پروفایل، مانند عکس زیر، بر روی آیکون سه خط که در بالای صفحه در سمت راست قرار دارد، کلیک کنید.
    تگ کردن در اینستاگرام
    نحوه عمومی کردن پیج
  4. سپس لیستی برای شما بالا می‌آید که باید در آن از بین گزینه‌های موجود، گزینه setting را انتخاب کنید.
  5. بعد از انتخاب گزینه setting، صفحه جدیدی برایتان باز می‌شود که باید در آن گزینه privacy را انتخاب کنید.
  6. بعد از اینکه گزینه privacy را انتخاب کردید، به صفحه جدیدی منقل می‌شوید که مانند تصویر زیر، در بالای آن نوشته شده است: account privacy که باید در آن، گزینه private account را غیرفعال کنید.
    نحوه تگ کردن اینستاگرام
    نحوه عمومی کردن اکانت

در آخر، اینستاگرام مانند تصویر زیر، از شما سوالی می‌پرسد: switch to public account? که شما باید مثل عکس زیر، بر روی گزینه switch to private account کلیک کنید.

تگ کردن در اینستا
نحوه عمومی کردن پروفایل

خب حالا که تا حدودی با قابلیت تگ کردن در اینستاگرام آشنا شده‌اید، بهتر است انواع آن را هم یاد بگیرید تا در صورت نیاز، از آنها استفاده کنید.

روش‌های مختلف تگ کردن در اینستاگرام

همان‌طور که یکی دو خط بالاتر هم به این موضوع اشاره کردیم، تگ کردن یکی از قابلیت‌های جالب و هیجان‌انگیز اینستاگرام است که از حق نگذریم، می‌تواند حسابی برای پیجتان مفید باشد. بگذریم! ما فعلا کاری با مزیت‌های تگ کردن نداریم و بعدا به آنها می‌پردازیم.

در حال حاضر، اولین چیزی که باید درباره تگ کردن یاد بگیرید، روش‌های مختلف استفاده از آن است. جالب است بدانید که استراتژی‌های مختلفی برای تگ کردن وجود دارد که اگر موافق باشید، آن‌ها را در کنار هم بررسی کنیم.

تگ کردن افراد در استوری اینستاگرام

یکی از روش‌های استفاده از قابلیت تگ کردن، تگ کردن دیگران در استوری است. اگر می‌خواهید شخصی را به هر دلیلی در استوری خود تگ کنید، باید مراحل زیر را به‌دقت انجام بدهید:

  1. به پیج خود بروید و بر روی آیکون استوری کلیک کنید.
  2. فیلم یا عکس موردنظرتان که قرار است آن را استوری کنید، انتخاب کنید.
  3. اگر دوست داشتید، می‌توانید با کمک ابزارهایی که اینستاگرام در اختیارتان گذاشته است، عکس یا فیلم موردنظرتان را ویرایش کنید و هر فیلتری که دوست دارید را روی آن قرار بدهید.
  4. اگر احساس می‌کنید که لازم است به استوری خود، گیف یا استکیر اضافه کنید یا در کنار آن متنی بنویسید، این کار را انجام بدهید.
  5. در مرحله آخر، می‌رسیم به بخش اصلی ماجرا، یعنی تگ کردن شخص موردنظر! برای این کار باید ابتدا @ را تایپ کنید و سپس، آیدی شخص موردنظرتان را بدون فاصله در کنار آن بنویسید. البته، روش دیگری هم برای تگ کردن وجود دارد که شاید برایتان جالب باشد که آن را هم یاد بگیرید. همان‌طور که در عکس زیر می‌بینید، بر روی آیکون Aa که در بالای صفحه قرار دارد ضربه بزنید و بعد بر روی عبارت mention کلیک کنید و سپس، آیدی شخص موردنظرتان را بنویسید.
    تگ کردن یعنی چی
    تگ کردن در اینستا
  6. همان‌طور که در تصویر بالا می‌بینید، وقتی شروع به نوشتن آیدی شخص موردنظرتان می‌کنید، اینستاگرام به‌صورت کاملا خودکار، تعدادی از کاربرانی که آیدی مشابه با آیدی شخص موردنظرتان دارند را به شما پیشنهاد می‌کند تا از بین آنها، آیدی که مدنظرتان است را انتخاب کنید.
  7. سپس، بر روی گزینه done ضربه بزنید و استوری خود را به یکی از دو شکل close friends یا استوری معمولی به اشتراک بگذارید.

و تمام! به همین سادگی! حالا که تگ کردن دیگران در استوری را یاد گرفته‌اید، بهتر است برویم سراغ آموزش بعدی.

پیشنهاد آموزشی مرتبط:
  • آموزش ویدئویی تولیدمحتوای گرافیکی در اینستاگرام — برای مشاهده این ویدئو کلیک کنید(+)
  • آموزش استفاده از سایت و اپلیکیشن کانوا — برای مشاهده این ویدئو آموزشی کلیک کنید(+)

تگ کردن افراد در پست اینستاگرام (عکس)

یکی دیگر از روش‌های تگ کردن، تگ کردن دیگران در پست‌هایی است که صرفا عکس هستند. قبل از اینکه یاد بگیرید چگونه می‌توانید دیگران را در پست‌های خود تگ کنید، بهتر است این نکته را به خاطر بسپارید که تگ کردن دیگران باید از روی حساب و کتاب باشد. به زبان ساده‌تر، اینکه هرکسی که دم دستتان آمد را در پست خود تگ کنید تا شاید آنها پست شما را ببینند و آن را لایک کنند، اصلا ایده خوبی نیست.

پیشنهاد ما به شما این است که به‌جای تگ کردن افرادی که هیچ اثری از آنها در پستتان نیست، فقط کسانی را تگ کنید که در محتوایی که به اشتراک گذاشته‌اید، تاثیرگذار بوده‌اند و یا همکاری داشتند. لازم نیست که مثلا 20 نفر را صرفا بخاطر اینکه در زمینه کاری مشابه با شما فعالیت می‌کنند و حسابی هم شناخته شده هستند، تگ کنید. این‌طوری، فقط با دست خودتان به پیجی که این‌همه برایش زحمت کشیده‌اید، ضربه می‌زنید و خطر spam شدن را به جان می‌خرید. پس اگر پیجتان را دوست دارید، پیشنهاد می‌کنم که این فکر را از سرتان بیرون کنید.

البته الگو قرار دادن کسانی که در حرفه کاری شما استاد هستند، بحثش جدا است. مثلا شاید دوست داشته باشید کسی که در حرفه شما بهترین است را در پست‌های خود تگ کنید تا کارتان را ببینند یا پستتان را لایک کنند و در زیر آن کامنت بگذارند و نظرشان را برایتان بنویسند. ولی اگر از من می‌پرسید، قشنگ بنشینید و دو دوتا چهارتا کنید تا کسانی که لازم است تگ کنید را به‌درستی انتخاب کنید.

اگر درباره اینکه قرار است چه کسانی را تگ کنید، تصمیم گرفتید، مراحل زیر را به ترتیب انجام بدهید:

  1. برای شروع، طبق روال همیشه، عکس موردنظرتان را که قرار است آن را در پیج خود به اشتراک بگذارید، انتخاب کنید. اگر دقیقا مطمئن نیستید یا فراموش کرده‌اید که چگونه باید این کار را انجام بدهید، می‌توانید نگاهی به تصویر زیر بیندازید.
    تگ کردن در پست
    طبق دستورالعمل تصویر عمل کنید.
  2. بعد از اینکه عکس موردنظرتان برای پست کردن را انتخاب کردید، اگر دوست داشتید می‌توانید آن را با کمک امکاناتی که اینستاگرام در اختیارتان قرار داده است، ویرایش کنید و فیلتری که احساس می‌کنید بیشتر از همه به آن می‌آید را بر روی عکس موردنظرتان قرار بدهید. وقتی کارتان با ادیت و ویرایش عکس تمام شد و ظاهر آن به همان چیزی که می‌خواستید، تبدیل شد، دیگر می‌توانید با خیال راحت بر روی گزینه next کلیک کنید و به مرحله بعد بروید.
  3. در مرحله بعد، باید حتما برای پست خود کپشن بنویسید. (این مرحله اجباری است و بدون نوشتن کپشن، اینستاگرام به شما اجازه پست کردن هیچ عکس و فیلمی را نمی‌دهد!) سپس، همان‌طور که در عکس زیر مشخص است، در پایین کپشن، گزینه‌ای به‌عنوان tag people وجود دارد. این قسمت، همان چیزی است که به دنبال آن هستید. برای تگ کردن کاربر یا یا کاربران موردنظرتان، باید بر روی عبارت tag people کلیک کنید. بلافاصله، صفحه جدیدی برایتان باز می‌شود که باید مانند تصویر زیر، بر روی گزینه add tag کلیک کنید و در آخر، آیدی شخص موردنظرتان را در کادر تعبیه شده، بنویسید.
    تگ کردن در اینستا
    طبق دستورالعمل تصویر عمل کنید.
  4. بعد از اینکه آیدی شخص موردنظرتان را انتخاب کردید، برچسب تگ را می‌توانید در هر کجای عکسی که دلتان خواست، قرار بدهید. این قابلیت، به‌خصوص برای عکس‌های دسته‌جمعی، فوق‌العاده به درد بخور و کمک‌کننده است. چون با استفاده از آن می‌توانید به مخاطبان خود نشان بدهید که هر آیدی تگ شده، متعلق به کدام یک از حاضرین در عکس است.
  5. بعد از اینکه جای برچسب تگ را مشخص کردید، بر روی علامت تیک آبی‌رنگ که در بالای صفحه در سمت راست قرار دارد، کلیک کنید.

خب، حالا که یاد گرفتید چگونه دیگران را در عکسی که قرار است در پیج خود به اشتراک بگذارید، تگ کنید، به نظرتان می‌شود عکس‌هایی را که قبلا در پیج خود به اشتراک گذاشته‌اید را ادیت کرده و برچسب تگ به آنها اضافه کنید؟ اصلا چنین چیزی ممکن هست یا نه؟ اگر بله، چگونه می‌شود دیگران را در پست‌های قدیمی خود تگ کنیم؟ بدون اینکه نیاز باشد دوباره آن پست را repost کنیم؟

تگ کردن دیگران بعد از به اشتراک گذاشتن پست موردنظر

گاهی اوقات پیش می‌آید که فراموش کنید آیدی شخص یا اشخاص موردنظر را در پستی که دارید به اشتراک می‌گذارید، تگ کنید. این موضوع کاملا عادی است و اصلا جای نگرانی ندارد. فرقی نمی‌کند که چه مدت از زمان پست شدن عکس موردنظرتان گذشته باشد، چه چند روز و چند هفته از زمان انتشار پست گذشته باشد، چه چند دقیقه! راستش را بخواهید، این موضوع اهمیتی ندارد، چون ما همیشه راه چاره‌ای برای حل این‌گونه مشکلات داریم، پس خیالتان راحت باشد.

خیلی وقت‌ها، سهوا و از روی حواس‌پرتی، ممکن است یادتان برود که آیدی شخص موردنظرتان را تگ کنید یا شاید هم عمدا و بنا به دلایلی، از تگ کردن دیگران خودداری کردید و بعد پشیمان شدید و تصمیم گرفتید که کاربر موردنظرتان را تگ کنید. یک خبر خوب برایتان دارم! خوشبختانه، اپلیکیشن اینستاگرام به رفاه و آسایش کاربران خود اهمیت زیادی می‌دهد و برای همین، این امکان را فراهم کرده که بعد از به اشتراک گذاشتن عکس‌هایتان، چه بعد از یک دقیقه، چه بعد از 100 دقیقه یا بیشتر، بتوانید هرکسی که دلتان خواست را در پست موردنظرتان تگ کنید.

اگر حسابی کنجکاو شدید که روش این کار را یاد بگیرید، مراحل زیر را به‌دقت مطالعه کنید و آنها را به ترتیب انجام بدهید:

  1. برای شروع، پست موردنظرتان را که مایلید آیدی شخص خاصی را در آن تگ کنید، انتخاب کنید.
  2. سپس، بر روی آیکون سه نقطه که در بالای پست در گوشه سمت راست قرار دارد، کلیک کنید.
  3. بلافاصله بعد از کلیک کردن بر روی آیکون سه نقطه، منو کشویی باز می‌شود که باید در آن، از بین گزینه‌های موجود، گزینه edit را انتخاب کنید.
  4. سپس، بر روی گزینه tag people کلیک کنید.

مراحل که گفته شد، اصلا پیچیده نیستند، ولی اگر یک درصد احساس می‌کنید که این توضیحات گیج‌کننده بود، می‌توانید به تصاویر نگاهی بیندازید تا از آن کمک بگیرید و مراحلی که بالاتر گفتیم را خیلی واضح و شفاف مشاهده کنید.

تگ کردن در اینستاگرام
طبق دستورالعمل تصویر برای تگ کردن افراد عمل کنید.
  1. در مرحله بعد، صفحه جدیدی برایتان باز می‌شود که باید در آن، آیدی شخص یا اشخاص موردنظرتان را وارد کنید و آنها را به پست خود اضافه کنید.
  2. بعد از تایپ کردن آیدی شخص یا اشخاصی که مدنظرتان بود، می‌توانید برچسب تگ را در هر کجای تصویر که دوست داشتید، قرار بدهید و بر روی تیک آبی‌رنگ در بالای تصویر در گوشه سمت راست، کلیک کنید؛ درست مانند عکس زیر.
    تگ در اینستاگرام
    نحوه تگ کردن در اینستاگرام

در آخر، بدون اینکه لازم باشد پست خود را حذف کنید و دوباره آن را از اول در پیج خود به اشتراک بگذارید، می‌توانید آن را ادیت کنید و آیدی هر کسی را که دوست دارید، به آن اضافه کنید. برای اطمینان، بعد از ادیت و اضافه کردن آیدی شخص موردنظر، می‌توانید یک‌بار اینستاگرام خود را ببندید و دوباره آن را باز کنید و سپس، بر روی عکسی که ادیت کرده‌اید، ضربه بزنید تا برچسب تگ به شما نشان داده شود و خیالتان از بابت تگ شدن کاربر موردنظر، راحت شود.

تگ کردن دیگران در reels اینستاگرام

خب حالا که تگ کردن دیگران در پست‌هایی که صرفا عکس هستند را یاد گرفتید، بهتر است برویم سراغ آموزش تگ کردن دیگران در reels. از آنجایی که reels یکی از فرمت‌های جدید برای به اشتراک گذاشتن ویدئو در اینستاگرام است که اخیرا به این پلتفرم جذاب اضافه شده، بهتر است یاد بگیرید که چگونه می‌توان شخص یا اشخاص موردنظر را در آن تگ کرد.

برای این کار، باید مراحل زیر را به ترتیب انجام بدهید:

  1. ابتدا فیلم موردنظرتان برای پست کردن به‌صورت reels انتخاب کنید.
  2. سپس اگر دلتان خواست، می‌توانید با استفاده از امکاناتی که اینستاگرام در اختیار شما قرار داده است، ویدئو موردنظرتان را ادیت کنید و بر روی آن فیلتری بگذارید که احساس می‌کنید نسبت به بقیه فیلترها، بیشتر به ویدئویتان می‌آید.
  3. بعد از اینکه کارتان با ادیت کردن و ویرایش ویدئو تمام شد، در مرحله بعد باید حتما کپشن بنویسید. همان‌طور که قبلا هم گفتیم، نوشتن کپشن الزامی است و بدون کپشن، اینستاگرام به شما اجازه پست کردن هیچ عکس و فیلمی را نمی‌دهد.
  4. بعد از نوشتن کپشن، باید بر روی گزینه tag people کلیک کنید.
  5. سپس، می‌توانید آیدی هر کسی که دوست دارید را بنویسید و آنها را در ویدئو خود تگ کنید. البته، این نکته را به خاطر داشته باشید که اگر قرار است آیدی بیشتر از یک نفر را تگ کنید، باید هر دفعه بر روی صفحه ویدئو ضربه بزنید تا بتوانید شخص جدید را تگ کنید. به همین سادگی!
  6. فقط حواستان باشد که برای تگ کردن یک‌سری محدودیت وجود دارد و شما نمی‌توانید بیشتر 20 نفر را در reels خود تگ کنید، وگرنه با خطر spam روبه‌رو می‌شوید و ممکن است پیجتان توسط اینستاگرام بسته شود یا اکشن بلاک شوید.
  7. در آخر، وقتی کارتان با تگ کردن دیگران در reels تمام شد، بر روی تیک آبی‌رنگ در بالای صفحه در سمت راست کلیک کنید و ویدئو خود را طبق روال همیشه، به اشتراک بگذارید.
پیشنهاد آموزشی مرتبط:
  • وبینار رایگان بررسی عوامل موفقیت در اینستاگرام با پاسخ به 100 پرسش رایج — برای مشاهده این ویدئو کلیک کنید(+)
  • ویدئو آموزش کسب و کار در اینستاگرام — برای مشاهده این ویدئو کلیک کنید(+)

حذف کردن برچسب تگ خود از روی پست دیگران

شاید باورتان نشود، ولی اینستاگرام، این اپلیکیشن معرکه، آن‌قدر به کاربران خود اهمیت می‌دهد که یک قابلیت خوب و خفن به دیگر قابلیت های خود اضافه کرده و آن، امکان حذف کردن آیدی خود از پست‌هایی است که در آن تگ شده‌اید. خیلی وقت‌ها پیش می‌آید که بعضی از کاربران، بدون اینکه شما را بشناسند یا شما آنها را بشناسید، آیدیتان را در پست خود تگ می‌کنند! صرفا به هدف اینکه پستشان را ببینید و آن را لایک کنید یا در زیر آن کامنت بگذارید تا نرخ تعامل پیجشان بالا برود.

همان‌طور که کمی قبل‌تر هم به این قضیه اشاره کردم، چنین کارهایی، ضررش بیشتر است تا فایده‌اش! چون هم ممکن است ربات‌های اینستاگرام، این رفتار را spam تلقی کنند و خب، بلاک اکشن چیزی است که انتظار این پیج‌ها را می‌کشد. البته، چرا راه دور برویم، شاید اصلا دوست نداشته باشید راه و بی‌راه، در هر پستی تگ شوید و اگر غریبه‌ها بی‌دلیل شما را در پست‌های بی‌ربطشان تگ کنند، می‌توانید با بلاک کردن یا report کردن، رفتار نامناسب آنها را به اینستاگرام گزارش دهید و جلوی مزاحمت‌های وقت و بی‌وقت آنها را بگیرید.

البته، همیشه بحث تگ شدن‌های شانسی نیست که می‌تواند آزاردهنده باشد. خیلی وقت‌ها، یکی از آشنایان شما را در پست خود تگ می‌کند، ولی شما بنا به دلایلی، دل خوشی از آن شخص یا از تگ شدن در پست‌هایش ندارید و به دنبال این هستید که حریم شخصی خود را داشته باشد. به بیان ساده‌تر، از آنجایی که اگر کسی شما را در پست خود تگ کند، همه می‌توانند آیدی شما را ببینند و فقط با یک کلیک به صفحه اینستاگرام شما هدایت شوند. اگر از این دست اتفاق‌ها خوشتان نمی‌آید، می‌توانید خیلی راحت و با یک ترفند ساده که قرار است آن را در ادامه به شما آموزش بدهیم، خیلی سریع و بدون اینکه صاحب پستی که در آن تگ شده‌اید، متوجه بشود، آیدی خود را از پست او حذف کنید.

برای این کار، باید مراحل زیر را انجام بدهید:

  1. بر روی پستی که در آن تگ شده‌اید کلیک کنید.
  2. سپس، بر روی آیکون سه نقطه که در گوشه سمت راست در بالا قرار دارد، کلیک کنید.
  3. منویی کشویی برایتان باز می‌شود که باید در آن از بین گزینه‌های موجود، بر روی گزینه tag options کلیک کنید.
  4. بعد از اینکه گزینه tag options را انتخاب کردید، منو دیگری برایتان به نمایش درمی‌آید که باید مانند عکس زیر، در آن از بین گزینه‌های موجود، گزینه remove me from this post را انتخاب کنید تا آیدی شما را پست موردنظرتان حذف شود.
    تگ شدن در اینستاگرام
    تگ کردن در اینستاگرام

دیدید، بدون اینکه آب از آب تکان بخورد، می‌توانید آیدی خود را از پستی که در آن تگ شده‌اید بردارید و کسی هم متوجه ماجرا نخواهد شد. خیالتان راحت!

پنهان کردن پست‌هایی که در آن تگ شده‌اید از پروفایل اینستاگرام خود

اگر شخصی شما را در پست اینستاگرام خود تگ کرده است که متاسفانه، محتوای مناسبی ندارد و ممکن است برایتان دردسر درست شود، و از طرفی، شما حوصله ندارید که به پیج شخصی که شما را تگ کرده است بروید تا با استفاده از ترفندی که در بخش قبلی به شما اموزش دادیم، آیدی خود را از روی پست موردنظر پاک کنید، می‌توانید کاری کنید که پستی که در آن تگ شده‌اید را مخفی کنید تا مخاطبانی که در پیج شما هستند، نتوانند آن را در پروفایلتان پیدا کنند.

مثلا فرض کنید که در یک پست نامناسب تگ شده‌اید و اگر مثلا والدین‌تان آن پست را در پروفایلتان ببینند و برایتان خیلی بد شود! (چون همان‌طور که می‌دانید، پست‌هایی که در آن تگ شده‌اید، در بخشی از پروفایلتان به نمایش درمی‌آیند و مخاطباتان می‌توانند آنها را ببینند.) خب حالا چاره چیست؟ در چنین مواقعی، می‌توانید از همان روش قبلی استفاده کنید. یعنی به پیج شخص موردنظر بروید و نام خود را از بین آیدی‌های تگ شده، حذف و این لکه ننگ را از دامان خود پاک کنید. ولی خب، بعضی وقت‌ها شاید از حوصله‌تان خارج باشد که این کارها را بکنید و به دنبال راه دیگری باشد.

خوشبختانه، اینستاگرام یک‌بار دیگر در اینجا، معرکه بودن خود را به همه نشان می‌دهد و یکی دیگر از قابلیت‌های خفن و جادویی‌اش را به رخ می‌کشد! به بیان ساده، اینستاگرام قابلیتی را برای کاربران خود فراهم کرده است که بتوانند خیلی راحت، پست‌هایی که در آن تگ شده‌اند ولی نمی‌خواهند کسی از بین مخاطبانشان آنها را ببینند را با چند کلیک ساده، از پروفایل پیجشان بردارند و به‌اصطلاح، آنها را از چشمان بقیه مخفی کنند.

برای مخفی کردن پست‌هایی که در آن تگ شده‌اید از پروفایل اینستاگرامتان، مراحل زیر به ترتیب انجام بدهید:

  1. به تب پروفایل اینستاگرام خود بروید و بر روی آیکون سه خط که در بالای صفحه در سمت راست قرار دارد، کلیک کنید.
  2. سپس، منویی برایتان بالا می‌آید که باید در آن از بین گزینه‌های موجود، گزینه setting را انتخاب کنید.
  3. بعد ار انتخاب گزینه setting، صفحه جدیدی برایتان باز می‌شود که باید در آن، گزینه privacy را انتخاب کنید. درست مثل عکس زیر:
    تگ کردن در اینستاگرام
    طبق دستورالعمل تصویر بالا عمل کنید.
  4. سپس، صفحه دیگری برایتان باز می‌شود که باید در آن، مانند عکس زیر، گزینه post و سپس manually approve tagرا انتخاب کنید.
    تگ شدن در اینستاگرام
    طبق دستورالعمل تصویر پیش بروید.
  5. وقتی بر روی گزینه manually approve tags کلیک می‌کنید، می‌توانید همه پست‌هایی که تا به حال در آن تگ شده‌اید و در صفحه پروفایلتان قابل مشاهده است را ببینید. حالا دیگر تصمیم با خودتان است! مانند عکس زیر، بر روی گزینه edit کلیک کنید و هر پستی که در آن تگ شده‌اید ولی به نظرتان نامناسب است، وجهه خوبی ندارد یا به محتوای پیجتان ریطی ندارد را انتخاب کنید. در آخر، بر روی گزینه hide که در پایین صفحه قرار دارد، کلیک کنید و خلاص!
    تگ اینستاگرام
    بر روی Hide که با خط قرمز دور آن کشیدیم بزنید.

حالا دیگر کسی نمی‌تواند پست‌هایی که مخفی کرده‌اید را در پروفایلتان پیدا کند. فوق‌العاده نیست؟

اضافه کردن تگ لوکیشن به پست اینستاگرام

یکی دیگر از روش‌های استفاده از قابلیت تگ در اینستاگرام، تگ لوکیشن است که تاثیر زیادی در دیده شدن پیجتان هم دارد و باعث می‌شود که پست‌های شما به مخاطبان هدفی که در نزدیکی شما هستند نشان داده شود. از طرفی هم باعث می‌شود که مثلا اگر قصد دارید که کسب‌وکار خود را در اینستاگرام معرفی کنید تا مشتری‌های بیشتری جذب کنید، می‌توانید با استفاده از تگ لوکیشن، مکان خود را به مخاطبانی که علاقه‌مند شده‌اند تا محصولات شما را خریداری کنند یا از خدماتی که ارائه می‌دهید، استفاده کنند، خیلی راحت‌تر به شما دسترسی داشته باشند و با چند کلیک ساده، لوکیشن کسب‌وکارتان را در دنیای واقعی پیدا کنند.

با این اوصاف، اگر فکر می‌کنید اضافه کردن تگ لوکیشن می‌تواند در دیده شدن پیجتان و یا جذب مشتریان بیشتر، کمک کند، برایتان یک خبر خوش دارم! اضافه کردن تگ لوکیشن به عکس‌های خود، از آن چیزی که فکرش را می‌کنید راحت تر است! برای این کار، فقط کافیست مراحل زیر را به‌دقت انجام بدهید:

  1. طبق روال همیشه، عکس یا فیلمی که دوست دارید آن را به اشتراک بگذارید، انتخاب کنید.
  2. سپس، اگر احساس کردید که لازم است، می‌توانید از قابلیت‌های خفنی که اینستاگرام در اختیارتان می‌گذارد، به بهترین شکل ممکن برای ویرایش عکس‌هایتان استفاده کنید.
  3. وقتی عکس یا فیلم موردنظرتان را ادیت کردید و کارتان با آن تمام شد، باید کپشن بنویسید. چند بار هم تاکید کردیم که نوشتن کپشن اجباری است و بدون نوشتن کپشن، اینستاگرام به‌هیچ‌وجه اجازه پست کردن هیچ فیلم و عکسی را به شما نمی‌دهد.
  4. بعد از نوشتن کپشن، در زیر کادری که برای tag people یا همان تگ کردن دیگران تعبیه شده، قسمت دیگری وجود دارد، تحت عنوان add location که می‌توانید آن را در عکس زیر مشاهده کنید.
  5. بلافاصله بعد از کلیک بر روی کادر add location، تعدادی قابلیت و موقعیت مکانی از طرف برنامه اینستاگرام و به‌صورت خودکار به شما نشان داده می‌شود. اگر لوکیشن موردنظرتان بین آنها بود که چه بهتر، اگر هم نبود، دنیا که به آخر نرسیده! خودتان خیلی راحت لوکیشن موردنظرتان را تایپ کنید.
  6. بعد از اینکه لوکیشن موردنظرتان را تایپ کردید، می‌بینید که تگ لوکیشن در زیر کپشن پست قرار گرفته است، ولی همین که بر روی گزینه share کلیک کنید و پست خود را به اشتراک بگذارید، بلافاصله تگ لوکیشن از زیر کپشن برداشته می‌شود و درست در زیر user name شما که در بالای پست قرار دارد، ظاهر می‌شود. برای درک این قضیه، می‌توانید نگاهی به عکس زیر بیندازید:
    تگ لوکیشن
    تگ موقعیت مکانی در اینستاگرام

حالا شاید با خودتان بگویید که اضافه کردن تگ لوکیشن چه فایده‌ای دارد؟ همان‌طور که یکی دو خط بالاتر هم به این موضوع اشاره کردم، تگ لوکیشن این فرصت را برای کسب‌وکارها فراهم می‌کند تا مخاطبان هدفی که در نزدیکی آنها هستند، خیلی راحت آنها را پیدا کنند و این‌طوری، اگر مخاطبانتان، لوکیشن شما را بلد باشند و بتوانند حضوری و از نزدیک محصولاتتان را پیدا کنند، اعتمادشان هم بیشتر می‌شود و به مشتری‌های دست‌به‌نقدتان تبدیل خواهند شد.

نکته دیگری که درباره تگ لوکیشن وجود دارد، این است که کاربران اینستاگرام، خیلی وقت‌ها لوکیشن‌های خاصی را جستجو می‌کنند و اگر لوکیشنی که آنها به دنبال آن هستند با لوکیشنی که شما آن را در پست خود تگ کرده‌اید، یکی باشد، اینستاگرام، پست شما را در بین نتایج جستجو قرار می‌دهد تا مخاطبی که آن لوکیشن را جستجو کرده است، پست شما را هم ببینید. چنین اتفاقی می‌تواند به پیشرفت پیج و یا کسب‌وکارتان کمک زیادی بکند، مخصوصا اگر لوکیشن شما و مخاطب هدفتان، یک جا باشد و هر دو نفرتان در یک منطقه جغرافیایی زندگی کنید. چون خیلی از افراد، منطقه‌ای را که در آن زندگی می‌کنند، جستجو می‌کنند تا از اخبار باخبر شوند یا کسب‌وکارهایی که در نزدیکی آنها هستند را پیدا کنند. پس، شما می‌توانید از همین فرصت استفاده کنید تا بیشتر دیده شوید و مخاطبان هدف بیشتری را جذب کنید.

خب، حالا برویم سراغ آخرین مدل تگ کردن در اینستاگرام، یعنی اضافه کردن تگ خرید محصولات.

اضافه کردن تگ خرید محصول

اگر فروشگاه اینستاگرامی خود را راه انداخته‌اید، به‌جز موارد قبلی، به یک مدل خاص از تگ کردن در اینستاگرام دسترسی دارید که هر کسی به آن دسترسی ندارد. به بیان ساده، فقط کسانی می‌توانند تگ خرید محصول را به پست‌های خود اضافه کنند و از چنین قابلیت خفنی بهره‌مند شوند که از قبل، فروشگاه اینستاگرامی خود را راه‌اندازی کرده باشند؛ در غیر این صورت، این قابلیت برای آنها فعال نخواهد بود.

وقتی که قابلیت فروشگاه اینستاگرامی، برایتان فعال می‌شود، می‌توانید از یک‌سری از امکانات خاصی که دارد استفاده کنید. مثلا، می‌توانید در این فروشگاه از محصولات خود عکس به اشتراک بگذارید و قیمت آنها را تگ کنید. وقتی درباره فروشگاه اینستاگرام صحبت می‌کنیم، در واقع، منظورمان اکانتی است که قابلیت فروشگاه را فعال کرده و محصولات خود را به کمک امکاناتی که اینستاگرام در اختیارش قرار داده است، می‌فروشد. وقتی وارد چنین پیجی می‌شوید، یک آیکون بزرگ “View shop” می‌بینید که اگر آن را لمس کنید، وارد بخش کاتالوگ آن اکانت می‌شوید و می‌توانید محصولات موجود را ببینید. فقط کمی پایین‌تر از این آیکون بزرگ، در نوار پست‌ها، یک آیکون کوچک‌تر، به شکل کیف‌دستی می‌بینید که اگر بر روی آن ضربه بزنید، وارد فروشگاه آن اکانت می‌شوید.

علاوه بر این دو آیکون، چیز دیگری که نشان می‌دهد اکانت موردنظرتان، قابلیت فروشگاه را فعال کرده است، پست‌ها و استوری‌هایی است که آن پیج منتشر می‌کند. پست‌هایی که در چنین اکانت‌هایی گذاشته می‌شوند، آیکون خاصی دارند که آنها را از پست‌های معمولی متمایز می‌کند. خیلی‌ها فکر می‌کنند که پست‌های معمولی فرقی با پست‌هایی که در فروشگاه اینستاگرام گذاشته می‌شود، ندارند. اما، اصلا این‌طور نیست.

شاید در نگاه اول، تفاوت آن‌چنانی حس نکنید، ولی پست‌های فروشگاهی، فرق زیادی با پست‌های معمولی دارند. در گوشه پست‌هایی که در فروشگاه یک اکانت پست می‌شوند، مانند تصویر زیر، یک آیکون کیف وجود دارد.

تگ شدن در اینستاگرام
فروشگاه اینستاگرامی

اگر کاربران، بر روی چنین پست‌هایی ضربه بزنند، می‌توانند مشخصات و قیمت آن محصول را ببینند و اگر از آن خوششان آمد، یا به‌طور مستقیم و در اینستاگرام، آن را خریداری کنند، یا از طریق لینکی که در پست قرار دارد، به سایت آن برند منتقل شوند و محصول موردنظرشان را از سایت بخرند.

حالا از همه این حرف‌ها که بگذریم، از آنجایی که بحث اصلی ما تگ خرید محصولات است، خیلی وارد جزئیات نمی‌شویم و به اصل موضوع خودمان می‌پردازیم. حالا که تا حدودی با ظاهر فروشگاه اینستاگرامی آشنا شدید، جالب است بدانید که تگ خرید محصول که اصطلاحا به آن Shopping tag می‌گویند، به معنای برچسب خرید است و حتی می‌توان از آن، برای تبلیغات هم استفاده کرد. تگ خرید، این امکان را به صاحب فروشگاه می‌دهد تا محصولاتی که در کاتالوگ فروشگاه وجود دارند را در پست و استوری خود تگ کنند. در نتیجه، مخاطبان می‌توانند بر روی این تگ‌ها کلیک کنند و مشخصات و قیمت محصول را به‌صورت تمام و کمال ببینند.

برای اضافه کردن تگ محصول به پست‌هایی که در فروشگاه اینستاگرامی خود می‌گذارید، همان مراحلی را که برای پست‌های معمولی انجام می‌دهید را تکرار کنید. یعنی، عکس موردنظرتان را انتخاب کنید، اگر می‌خواهید می‌توانید بر روی عکس فیلتر بگذارید، در زیر عکس، کپشن بنویسید (اجباری) و اگر دوست داشتید، لوکیشن اضافه کنید. تنها فرقی که پست‌های فروشگاهی با پست‌های معمولی دارند، مربوط به بخش tag product است.

بر روی tag product کلیک کنید، سپس، هر نقطه‌ای از عکس را که دلتان می‌خواهد، انتخاب کنید و نام محصول را تگ کنید. دقت کنید که اسم محصولی که در عکس تگ می‌کنید با اسم آن محصول در کاتالوگ همخوانی داشته و یکسان باشد تا اینستاگرام، بتواند آن را در کاتالوگتان پیدا کند.در ضمن، لازم است بدانید که حداکثر می‌توانید 5 محصول را در پست‌های خود تگ کنید. در آخر، گزینه Done و سپس، Share را انتخاب کنید تا پستتان به اشتراک گذاشته شود.

بعد از آپلود کردن پست‌هایی که تگ خرید محصول دارند، هر کسی که بر روی پستتان کلیک کند، می‌توانند تمام مشخصات دقیق محصولی که تگ شده است را همراه قیمت آن مشاهده کنند و حتی، به‌طور مستقیم و بدون نیاز به رفتن به هیچ وب‌سایتی، محصول موردنظرشان را از اینستاگرام خریداری کنند.

خب، این هم از تگ خرید محصول که سعی کردیم خیلی واضح و شفاف، آن را برایتان توضیح بدهیم.

آیا ترکیب کردن چند مدل از این تگ‌ها، می‌تواند برای پیجتان فایده‌ای داشته باشد؟

خب حالا که با همه انواع تگ کردن در اینستاگرام آشنا شده‌اید، بهتر است فن آخر استاد را هم یاد بگیرید که حتما حسابی به کارتان می‌آید؛ مخصوصا اگر به‌تازگی کسب‌وکار خود را در اینستاگرام راه انداخته‌اید و به هر دری می‌زنید که در آن شکست نخورید و از همه رقیبان جلو بزنید. ترفندی که می‌تواند به موفق شدن کسب‌وکارتان و دیده شدن پیجتان کمک زیادی بکند و تاثیر به سزایی داشته باشد. این ترفند چیزی نیست جز ترکیب کردن تگ‌ها! در ادامه، از یک زنجیره سه حلقه‌ای رونمایی می‌کنم که استفاده از آن، اگر درست و به‌جا باشد، می‌تواند مزیت‌های زیادی برای موفقیت کاری شما داشته باشد. این زنجیره، شامل سه مرحله زیر است:

  1. اکانت بیزینسی خود را در پست خود تگ کنید.
  2. آیدی پیج کاری خود را در کپشن منشن کنید.
  3. تگ لوکیشن را هم اضافه کنید.

برای نمونه، می‌توانید به عکس زیر نگاهی بیندازید:

تگ کردن اینستاگرام
البته این تصویر نمونه خارجی است؛ شما می‌توانید در پست‌های خود از این ترفند استفاده کنید.

با استفاده از این تکنیک سه مرحله‌ای و فوق‌العاده راحت، هم بیزینس خود را معرفی می‌کنید، هم با منشن کردن آیدی پیج کاری‌تان در کپشن، مطمئن می‌شوید که اگر کسی آیدی تگ شده شما را ندیده است، حتما وقتی نگاهی به کپشن می‌اندازد، آیدی پیج کاری شما را خواهد دید و در آخر، با اضافه کردن تگ لوکیشن، کاری می‌کنید که مخاطبان هدفی که در نزدیکی شما هستند، از طریق جستجو کردن لوکیشن، پست و به دنبال آن، بیزینس شما را ببینند. می‌بینید؟ با همین ترفند ساده می‌توانید چند هدف مهم را همزمان نشانه بگیرید و آنها را عملی کنید.

حالا که حرف از منشن کردن شد، جالب است بدانید که خیلی از کاربران، فرق بین تگ کردن و منشن کردن را نمی‌دانند و این دو را با هم اشتباه می‌گیرند. اگر شما هم جزو این افراد هستید، اصلا ایرادی ندارد. در ادامه قرار است با هم، تفاوت تگ و منشن را بررسی کنیم تا دیگر این موضوع برایتان گیج‌کننده نباشد.

فرق بین تگ کردن و منشن کردن در چیست؟

این‌همه درباره تگ کردن و انواع آن صحبت کردیم، ولی همان‌طور که یکی دو خط بالاتر هم به این واقعیت اشاره کردیم، خیلی وقت‌ها، کاربران از این دو مفهوم به‌جای یکدیگر استفاده می‌کنند و فکر می‌کنند که این دو با هم هیچ فرقی ندارند. در حالی که چنین برداشتی، با اینکه به‌شدت بین کاربران اینستاگرام رایج است، ولی درست نیست.

خب، از آنجایی که در هر خط از این مقاله، خیلی مفصل درباره تگ کردن توضیح داده‌ایم، بهتر است اول با معنا و مفهوم منشن کردن آشنا شوید تا خودتان با یک مقایسه ساده، متوجه فرق آن با تگ کردن بشوید.

به بیان ساده، منشن کردن به این معنا است که در بخش کامنت‌ها و یا در کپشن پست‌های اینستاگرامی، آیدی شخص موردنظر را با یک @ در ابتدای آن بنویسیم. باز هم تاکید می‌کنم، فقط وقتی آیدی را همراه با علامت @ در کامنت یا کپشن بنویسید، آن موقع است که می‌توانید بگویید شخص موردنظر را منشن کرده‌اید.

عکس زیر، نمونه‌ای از منشن کردن کاربران در کپشن پست‌های اینستاگرام است که می‌توانید نگاهی به آن بیندازید تا پدیده منشن کردن بهتر برایتان جا بیفتد:

منشن کردن
نمونه‌ای از منشن کردن در اینستاگرام

شاید الان از خودتان بپرسید که چرا وقتی می‌شود هر کسی را که دلتان می‌خواهد، خیلی راحت در کپشن یا کامنت‌ها منشن کنید، به خودتان زحمت بدهید و دیگران را تگ کنید. سوال خوبی است و ما به شما دو دلیل می‌دهیم که چرا تگ کردن می‌تواند یک‌جورایی بهتر از منشن کردن باشد و نتیجه پربارتری بدهد.

اولا اینکه، وقتی کسی را در کپشن یا کامنت‌ها منشن می‌کنید، باید حواستان باشد که پیجی که آن را منشن می‌کنید چقدر بزرگ است. ولی چرا؟ چون وقتی دیگران را منشن می‌کنید، آنها از اینستاگرام نوتیفیکیشن دریافت می‌کنند، ولی این نوتیفیکیشن، شگرد خاصی دارد. راستش را بخواهید، کمی ناامیدکننده است، ولی نوتیفیکیشنی که پیج‌ها به خاطر منشن شدن دریافت می‌کنند، ممکن است لابه‌لای نوتیفیکیشن‌های دیگر گم شود. البته، منظور ما این نیست که اینستاگرام باگ دارد یا هیچ قانون و استراتژی درست‌وحسابی برای سروسامان دادن به نوتیفیکیشن منشن‌ها ندارد، ولی خب این نوتیفیکیشن یک محدودیت عجیب‌وغریب دارند که بد نیست درباره آن بدانید.

این محدودیتی که به آن اشاره کردیم، به این صورت است که اگر مثلا پیج شخص یا بیزینسی که آن را در کپشن یا کامنت منشن کرده‌اید، خیلی بزرگ باشد و روزانه، کلی از کاربران دیگر هم آنها را تگ کنند، کمی کار برایتان سخت می‌شود. چون اینستاگرام فقط نوتیفیکیشن‌هایی که مربوط به 100 منشن اخیر باشند را نشان می‌دهد و نه بیشتر! در یک کلام، اگر مثلا آیدی پیچی که آن را در کپشن یا کامنت پستی که در صفحه‌تان به اشتراک گذاشته‌اید، منشن کرده‌اید، در 200 جای مختلف منشن شده باشد، متاسفانه اینستاگرام فقط 100 منشن آخر را به آن شخص نشان می‌دهد و نوتیفیکیشن 100 منشن اول به‌صورت خودکار حذف می‌شود. عجیب است ولی اگر مثلا شما جزو 100 نفر اولی باشید که آن شخص یا بیزینس را منشن کرده‌اید، شانسی برای جلب توجه آن فرد یا برند نخواهید داشت! ولی اگر به‌جای منشن کردن، خیلی راحت از تگ کردن استفاده کنید، می‌توانید مطمئن باشید که شخص یا برند موردنظرتان، حتما پست شما را می‌بیند، چون نوتیفیکیشنی که اینستاگرام برای پیج‌ها می‌فرستد تا به آنها اعلام کند که در پست شخص دیگری تگ شده‌اند، در جایی مخصوص که برای تگ‌ها تعبیه شده، فارغ از اینکه او چند نوتیفیکیشن برای تگ شدن دریافت کرده است، به آن فرد نشان داده می‌شود. پس، با تگ کردن، لازم نیست هیچ نگرانی بابت گم شدن نوتیفیکیشن داشته باشید.

دوما اینکه، همان‌طور که احتمالا تا الان متوجه شدید، بلافاصله بعد از اینکه کسی شما را در پست خود تگ می‌کند، پستی که در آن تگ شده‌‍اید، در جایی مخصوص و جداگانه در تب پروفایلتان به نمایش درمی‌آید. اگر درست نمی‌دانید که منظورمان از این جایگاه مخصوص در تب پروفایل کجاست، می‌توانید برای نمونه نگاهی به عکس زیر بیندازید.

تگ کردن اینستا
مکان قرارگیری تگ های اینستاگرام

نکته‌ای که در اینجا اهمیت دارد این است که اگر دیگران، شما را در کپشن یا کامنت پست خود منشن کنند، تمام اتفاقی که در پیجتان می‌افتد، این است که یک نوتیفیکیشن از طرف اینستاگرام دریافت می‌کنید و به شما اعلام می‌شود که کاربر دیگری، شما را منشن کرده است، فقط همین! تازه، همان‌طور که بالاتر هم اشاره کردیم، شاید این نوتیفیکیشن در میان حجم بالای نوتیفیکیشن‌ها گم شود و هیچ‌وقت به دستتان نرسد و متوجه آن نشوید.

اینجاست که وجود یک جایگاه اختصاصی در تب پروفایل، که پست‌هایی که دیگران شما را در آن تگ کرده‌اند در آن چیده شود، اهمیت خود را نشان می‌دهد! این جایگاه ویژه که طراحان اینستاگرام، اساسا آن را برای جمع‌آوری و نمایش پست‌هایی که در آن تگ می‌شوید، تعبیه کرده‌اند، مانند یک آلبوم جذاب و سراسر فایده عمل می‌کند که می‌توانید از آن به بهترین شکل ممکن استفاده کنید. ولی چگونه؟

برای مثال، اگر برند خود را در اینستاگرام دارید، یکی از مزایایی که این جایگاه مخصوص در تب پروفایل می‌تواند برایتان داشته باشد، این است که از آن به‌عنوان ویترینی برای نمایش محتوای UGC یا User Generated Content استفاده کنید. UGC یا محتوای تولید شده توسط کاربر، یکی از منابع باارزش برای بازنشر کردن محتوای مفید و جذاب در اینستاگرام است. User Generated Content همان محتوایی است که کاربرانی که از محصولات شما استفاده می‌کنند، آن را مخصوص برند شما تولید کرده‌اند.

برای استفاده بهینه از فضایی که اینستاگرام در اختیارتان قرار داده است، می‌توانید از مشتری‌ها و مخاطبانتان درخواست کنید که عکس یا ویدئویی از خودشان در حالی‌ که از محصولات شما استفاده می‌کنند، به اشتراک بگذارند. همچنین از آنها بخواهید که برند شما را در پستی که به اشتراک می‌گذارند، تگ کنند تا خدای نکرده، پستی که برای شما گذاشته‌اند، از قلم نیفتد و در میان حجم بالای پست‌ها، گم نشود. با استفاده از این ترفند، در واقع با یک تیر دو نشان می‌زنید. به این شکل که هم آگاهی از برندتان بیشتر می‌شود و خودتان را به مخاطبان هدفی که هنوز با برند شما آشنا نشده‌اند، معرفی می‌کنید و هم محتوای آماده در اختیارتان قرار می‌گیرد که می‌توانید در صورت لزوم از آنها استفاده کنید و آنها را به اشتراک بگذارید. در ضمن، پست‌هایی که مشتریان برای شما ساخته‌اند و نام برندتان را در آن تگ کرده‌اند، یک‌جورایی حکم رضایت مشتری را دارد و همین، به اعتبار برندتان هم کمک زیادی می‌کند. پس این فرصت را غنیمت بشمارید و از کنار آن ساده رد نشوید.

البته، این حرف‌ها را نزدیم که بگوییم منشن کردن در اینستاگرام، بی‌فایده است یا هیچ سودی برای موفقیت در کسب‌وکارتان ندارد. از حق نگذریم، منشن کردن هم مزیت خاص خودش را دارد که از جمله آن، می‌توان به دیده شدن آیدی برندتان اشاره کرد.

دروغ که نداریم، خیلی از کاربران، بیشتر وقت‌ها حوصله ندارند که بر روی پست دیگران ضربه بزنند تا ببینند چه کسانی را در آن تگ کرده‌اند. اصلا چرا راه دور برویم؟ خودتان را در نظر بگیرید. خیلی وقت‌ها حتی به این موضوع توجه نمی‌کنید که کاربران، کسی را در پست خود تگ کرده‌اند، چه برسد به اینکه بر روی پست کلیک کنید و بخواهید نگاهی به آیدی کسانی که تگ شده‌اند، بیندازید. درست نمی‌گویم؟ اینجاست که اهمیت منشن کردن، خودش را نشان می‌دهد!

در واقع، اگر دیگران، شما را فقط تگ کنند، احتمال اینکه کسی اسم پیجتان را نبیند، زیاد است. ولی اگر در کنار تگ کردن، آیدی پیج کاری شما را منشن هم بکنند، تقریبا می‌توان گفت که همه، اسم برندتان را در کپشن پست می‌بینند و با آن آشنا می‌شوند.

پیشنهاد آموزشی مرتبط:
  • ویدئو آموزشی تولید محتوای متنی از صفر تا صد — برای مشاهده این دوره ویدئویی کلیک کنید(+)
  • ویدئو آموزشی بازاریابی محتوایی — برای مشاهده این دوره ویدئویی کلیک کنید(+)
  • ویدئو آموزشی تولید محتوا برای سئوی سایت — برای مشاهده این دوره ویدئویی کلیک کنید(+)

کاربرد تگ کردن در اینستاگرام

تگ کردن در اینستاگرام می‌تواند مزیت‌های زیادی داشته باشد که احتمالا، در لابه‌لای صحبت‌های قبلی خود، به خیلی از آنها اشاره کرده‌ایم. از جمله این مزیت‌ها، می‌توان به موارد زیر اشاره کرد:

معرفی محل کسب‌وکار

همان‌طور که قبلا هم گفتیم، یکی از انواع تگ، تگ لوکیشن است. تگ لوکیشن که موقعیت کنونی کسب‌وکار شما را به مخاطبان نشان می‌دهد و به آنها می‌گوید که شما را دقیقا در کجا می‌توانند پیدا کنند.

با استفاده از تگ لوکیشن، هم این احساس را به مخاطبان منتقل می‌کنید که کسب‌وکار شما واقعی است و برندتان وجود خارجی دارد، و هم از طرفی، خیالشان راحت می‌شود که اگر یک‌وقتی مشکلی پیش آمد، می‌توانند به دفتر کار شما مراجعه و آن را حل‌وفصل کنند. پس اگر به پست‌های خود تگ لوکیشن اضافه کنید، اعتماد مخاطبان را جلب می‌کنید و آنها با میل و خواسته خود به مشتریان دست‌به‌نقد شما تبدیل می‌شوند. تازه فقط این نیست! اضافه کردن تگ لوکیشن به پست‌ها، آن پست را قابل‌ردیابی می‌کند. یعنی وقتی پستی که به اشتراک می‌گذارید، تگ لوکیشن داشته باشد، مخاطبان با جستجو کردن آن لوکیشن در اینستاگرام، پست شما را هم پیدا می‌کنند و این‌طوری، پست شما در نتایج جستجو ظاهر می‌شود.

برقراری روابط اجتماعی دوستانه

یکی دیگر از استفاده‌های تگ، این است که می‌توانید با کمک آن، روابط دوستانه‌تری را با مخاطبان خود داشته باشید. فرقی ندارد که کسب‌وکار خود را دارید یا صاحب یک پیج معمولی هستید که در آن، دوستان و آشنایانتان را فالو می‌کنید. در هر صورت، تگ کردن دیگران در پست و استوری، می‌تواند به ایجاد یک رابطه گرم و صمیمی کمک زیادی کند.

معرفی شریک تجاری

اگر کسب‌وکار خود را در اینستاگرام راه انداخته‌اید و شریک تجاری دارید، می‌توانید از قابلیت تگ اینستاگرام برای معرفی او استفاده کنید. فرقی نمی‌کند که در حد یکی یا دوتا محصول با شخص یا برند موردنظر همکاری کرده‌اید یا کلا، در همه کارها با هم شریک هستید. در هر دو صورت، می‌توانید در پست‌ها و استوری‌های خود و در هر زمانی که لازم می‌دانید، او را تگ و به مخاطبان خود معرفی کنید.

معرفی برندگان مسابقات اینستاگرامی

یکی دیگر از استفاده‌های تگ کردن، معرفی کسانی است که در مسابقه اینستاگرامی که اخیرا در پیج‌تان برگزار شده است، برنده شده‌اند. به بیان ساده، بعد از اینکه مسابقه اینستاگرامی خود را برگزار کردید و نوبت اعلام برندگان رسید، خیلی راحت می‌توانید آیدی کسانی که برنده شده‌اند را در گوشه‌ای یادداشت و سپس، آنها را در استوری یا یک پست مخصوص برای اعلام برندگان، تگ کنید.

جواب دادن به سوالات مخاطبان

خیلی وقت‌ها، مخصوصا برای برندها، پیش می‌آید که مخاطبانشان از آنها در رابطه با محصولات، خدمات، قیمت‌ها، طرز استفاده بعضی از محصولات، دوره‌های تخفیف و… سوالاتی می‌پرسند. یکی از شگردهای جواب دادن به چنین سوالاتی، تگ کردن است. مثلا اگر یکی از مشتریانتان درباره نحوه استفاده از محصول خاصی سوالی پرسید، می‌توانید در پست‌هایی که طرز استفاده آن محصول، به‌طور کامل توضیح داده شده است، او را تگ کنید تا به جواب سوال خود برسد.

Regram کردن

اگر بخواهم regram کردن را خیلی روشن و شفاف برایتان توضیح بدهم، باید بگویم که زمانی از این اصطلاح در اینستاگرام استفاده می‌شود که شما بخواهید محتوایی که دیگران تولید کرده‌اند را دوباره با مخاطبان خودتان به اشتراک بگذارید. به همین سادگی!

خیلی از کاربران ممکن است فکر کنند که regram کردن محتوای دیگران در اینستاگرام، یک‌جورایی دزدیدن ایده‌ حساب می‌شود، ولی این تفکر کاملا اشتباه است. چون به اشتراک گذاشتن محتوای دیگران، اصول اولیه خاص خودش را دارد که اگر آنها را رعایت کنید، نه تنها کار شما غیراخلاقی نیست، بلکه می‌توانید کاربردهای زیادی به همراه داشته باشد.

یکی از این کاربردها، استفاده از user-generated content است که کمی قبل‌تر هم به آن اشاره کردیم. در واقع، در تولید محتوا توسط کاربران، از کسانی که محصولات شما را خریده‌اند، درخواست می‌کنید که مثلا در هنگام استفاده از محصول، فیلم و عکس تهیه کنند و آن را در پیج خود به اشتراک بگذارند. یا مثلا از تجربه خود بعد از استفاده از محصولات شما، محتوا تولید کنند و در پیج خود پست بگذارند. این‌طوری، شما می‌توانید محتوای آنها را در صفحه اینستاگرام خود بازنشر و آیدی آنها را در پست خود تگ کنید. این‌طوری، می‌توانید با یک تیر دو نشان بزنید. یعنی هم اعتماد مشتریان را جلب می‌کنید و هم محتوای جدید در پیج خود به اشتراک می‌گذارید.

تگ کردن در اینستاگرام
تگ کردن در اینستاگرام

اشتباهات رایج در هنگام تگ کردن دیگران

حالا که با انواع تگ کردن در اینستاگرام آشنا شده‌اید و می‌دانید که این کار، چه مزیت‌هایی دارد، حیف نیست که از این قابلیت به‌درستی استفاده نکنید؟ در ادامه، لیستی از اشتباهات رایجی که دیگران در هنگام تگ کردن مرتکب می‌شوند را آورده‌ایم که از آنها باخبر شوید تا در دام این اشتباهات نیفتید. این اشتباهات رایج عبارت‌اند از:

تگ کردن دیگران آن هم وقتی اینستاگرام هنگ کرده است.

بدترین زمان ممکن برای تگ کردن، وقتی است که اینستاگرام دچار مشکل شده و موقتا از کار افتاده است. به هرحال اینستاگرام یک اپلیکیشن است و مثل بقیه اپلیکیشن‌ها، باگ‌هایی دارد که باید آنها را قبول کرد. خیلی وقت‌ها، اینستاگرام برای چند ساعت دچار مشکلی سراسری می‌شود که جز صبر کردن و منتظر ماندن، کاری از دست هیچ‌کسی برنمی‌آید. در چنین مواقعی، تگ کردن دیگران عملا هیچ فایده‌ای ندارد که هیچ، به خاطر ارورهای اینستاگرام فقط باعث اعصاب خردی می‌شود.

تگ کردن دیگران، وقتی که اتصال اینترنت ندارید.

یکی دیگر از مواقعی که باید در آن دور تگ کردن دیگران را خط کشید، وقت‌هایی است که اینترنتتان ضعیف یا قطع است. در چنین مواقعی، تگ کردن که سهل است، حتی نمی‌توانید دایرکت‌هایتان را باز کنید. پس، اگر گاهی می‌بینید که نمی‌شود دیگران را تگ کرد، حتما نگاهی به اتصال اینترنت خود بیندازید تا مطمئن شوید اینترنتتان وصل باشد.

تگ کردن دیگران، وقتی اکانت شخص موردنظر private است.

جالب است بدانید که اینستاگرام به شما اجازه نمی‌دهد که پیج‌هایی که private هستند را تگ کنید. اگر دوست دارید اکانتی را در پست یا استوری‌های خود تگ کنید، قبل از هر چیزی باید به آنها request بدهید و اگر آنها به شما اجازه فالو کردن دادند، تازه می‌توانید آنها را تگ کنید.

تگ کردن دیگران، آن هم وقتی آیدی آنها را اشتباه تایپ می‌کنید.

یکی دیگر از اشتباهات رایج در هنگام تگ کردن دیگران، اشتباه نوشتن آیدی شخص موردنظرتان است. چرا راه دور برویم، حتما چند باری برای خودتان هم پیش آمده که می‌خواهید آیدی کسی را تگ کنید، ولی شکل نوشتاری درست آن را فراموش می‌کنید و مطمئن نیستید که چطوری باید آیدی شخص موردنظر را بنویسید تا او در پست شما تگ شود. به شما پیشنهاد می‌کنم که حتما چند دفعه شکل نوشتاری آیدی شخص موردنظرتان را چک کنید تا شخص اشتباهی را تگ نکنید.

تگ کردن دیگران بدون اضافه کردن @ در ابتدای نام کاربری شخص موردنظر

تا در ابتدای نام کاربری شخص موردنظرتان، @ ننویسید، اینستاگرام او را در پست یا استوری شما تگ نمی‌کند! پس، اگر همه‌چیز را چک کردید و دیدید که هم اینترنت گوشی‌تان وصل است، هم آیدی شخص موردنظرتان را درست نوشته‌اید حتما نگاهی بیندازید تا یک‌وقت @ را از قلم نیانداخته باشید!

تگ کردن کسی که شما را بلاک کرده یا توسط اینستاگرام suspended شده یا پیج خود را deactivate کرده است.

یکی دیگر از اشتباهات رایجی که ممکن است در هنگام تگ کردن دیگران انجام بدهید، تگ کردن کسی است که شما را بلاک کرده است. وقتی کسی شما را بلاک کرده، اصلا نمی‌توانید آیدی او را پیدا کنید، چه برسد به اینکه او را در پست یا استوری‌ها خود تگ کنید. همچنین، اگر کسی پیج اینستاگرام خود را برای مدتی deactivate یا غیرفعال کرده باشد، باز هم نمی‌توانید او را تگ کنید.

در ضمن، اگر اینستاگرام، پیج کسی را suspended کند، باز هم نمی‌توانید او را در پست‌ها و استوری‌های خود تگ کنید؛ چون پیج شخص موردنظرتان یا به‌طور موقت یا برای همیشه، از دسترس خارج می‌شود.

کلام آخر

اینستاگرام که این روزها حسابی در بین مردم سراسر جهان محبوب شده، قابلیت‌های جذاب زیادی را به دنیای مجازی اضافه کرده است. یکی از این قابلیت‌های هیجان‌انگیز، تگ کردن است که در صورت استفاده درست، مزیت‌ها و کاربردهای زیادی دارد. اگر شما هم درباره تگ کردن و استفاده‌های آن، سوالات زیادی دارید می‌توانید نگاهی به مقاله بالا بیندازید. چون ما تمام تلاش خود را کردیم تا هر چیزی که لازم است درباره تگ کردن بلد باشید را در این مقاله برایتان توضیح بدهیم. آیا تا به حال کسی شما را در پست‌های خود تگ کرده است؟ شما چطور؟ تا به حال کسی را در پست یا استوری‌های خود تگ کرده‌اید؟

اگر این مطلب برای شما مفید بوده است، آموزش‌ها و مطالب زیر نیز به شما پیشنهاد می‌شوند:

بر اساس رای 1 نفر
آیا این مطلب برای شما مفید بود؟
شما قبلا رای داده‌اید!
اگر بازخوردی درباره این مطلب دارید یا پرسشی دارید که بدون پاسخ مانده است، آن را از طریق بخش نظرات مطرح کنید.

نوریه رضوی‌ثانی دانش‌آموخته IT است و به نوشتن در مورد بازاریابی دیجیتال و دنیای شبکه‌های اجتماعی علاقه دارد.

نظر شما چیست؟

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.