با فراگیر شدن رسانه‌های اجتماعی، خیلی از مردم در سراسر جهان به اینستاگرام و واتساپ و تلگرام پیوستند. جالب است بدانید آمارها نشان می‌دهد که در این میان، اینستاگرام نسبت به سایر شبکه‌های اجتماعی محبوبیت بیشتری دارد و تا به الان توانسته این جایگاه را حفظ کند. اینکه اینستاگرام از بقیه پلتفرم‌های موجود، طرفداران بیشتری دارد و ماهانه میلیون‌ها کاربر در آن فعالیت می‌کنند، اتفاقی نیست.

در این سال‌ها، اینستاگرام تمام تلاش خود را کرده است تا با اهمیت دادن به نیاز کاربران و توجه به خواسته‌های آنها، فضای این اپلیکیشن را به آن چیزی که کاربران می‌خواهند، تبدیل کند و رضایت آنها را بیش از پیش به دست بیاورد. هر روز که می‌گذرد، محبوبیت اینستاگرام به‌واسطه قابلیت‌هایی هیجان‌انگیزی که عرضه می‌کند و امکانات جذابی که در اختیار کاربران قرار می‌دهد، دو چندان می‌شود و کاربران بیشتری به فعالیت در این اپلیکیشن تشویق می‌شوند. ولی این تمام ماجرا نیست.

علاوه بر امکانات سرگرم‌کننده و جذابی که اینستاگرام برای کاربران فراهم کرده است، عامل دیگری که باعث برتری این پلتفرم نسبت به بقیه پلتفرم‌ها می‌شود، امنیت است. کاربران نیاز دارند تا خیالشان از بابت محرمانه ماندن اطلاعاتشان راحت باشد. اینستاگرام جزو اپلیکیشن‌هایی است که به‌شدت به حفظ حریم شخصی افراد و محفوظ ماندن اطلاعات آنها پایبند است و تا امروز، در انجام این وظیفه خود کوتاهی نکرده است. با این وجود، خیلی از کاربران در اینستاگرام، علاقه‌مند هستند تا به طریقی، اشخاص موردعلاقه خود را ردیابی و پیدا کنند.

مکان یابی اینستاگرام
مکان یابی با اینستاگرام

منظور از ردیابی کاربران در اینستاگرام پیدا کردن پیج آنها است که در ادامه، ما چند روش ساده برای آن آموزش می‌دهیم. اگر شما هم مایلید تا اشخاص موردعلاقه خود را در اینستاگرام ردیابی کنید، یا به هر دلیلی، به دنبال پیدا کردن دوست، آشنا یا غریبه‌ای در این اپلیکیشن هستید، پیشنهاد می‌کنم که با ما تا انتهای این مقاله از آکادمی کاپریلا همراه باشید.

منظور از ردیابی در اینستاگرام چیست؟

همان‌طور که یکی دو خط بالاتر هم به این موضوع اشاره کرده‌ایم، اینستاگرام به حفظ حریم شخصی کاربران معروف است و این مشخصه از این اپلیکیشن، زبانزد خاص و عام است. با اینکه این برنامه اصرار زیادی بر حفظ امنیت اطلاعات کاربران خود دارد، با این حال به‌منظور بالا بردن نرخ تعامل میان کاربران، راه‌های میانبری برای ردیابی اشخاص در اینستاگرام در نظر گرفته شده است.

اینکه اینستاگرام اجازه می‌دهد تا دیگران با کمک چند روش ساده شما را ردیابی کنند، به‌هیچ‌وجه به معنای نقض قوانین این پلتفرم و زیر سوال رفتن حریم شخصی شما نیست. اشتباه نکنید! اینکه دیگران بتوانند صفحه اینستاگرام شما را پیدا کنند، منافاتی با امنیت اطلاعاتتان ندارد.

اینستاگرام هنوز هم به حریم شخصی شما احترام می‌گذارد و به آن اهمیت زیادی می‌دهد. از شما می‌خواهم خودتان را جای کسی بگذارید که همین الان در اینستاگرام پا گذاشته است. به‌عنوان کاربری که تازه به اینستاگرام آمده، اولین کاری که انجام می‌دهید چیست؟ جواب این سوال ساده است! کسانی که برای اولین بار به اینستاگرام می‌آیند، قبل از هر چیزی به دنبال اعضای خانواده، دوستان و آشنایان خود می‌گردند و این مساله کاملا طبیعی است. کاربران تازه وارد، دلشان می‌خواهد که اول از همه، کسانی را که می‌شناسند، پیدا و آنها را فالو کنند.

از آنجایی که اینستاگرام هم برای حریم شخصی کاربران خود ارزش زیادی قائل می‌شود، و هم می‌خواهد کاری کند تا تازه واردها بتوانند به‌راحتی اشخاص موردنظرشان را در این پلتفرم پیدا کنند، چند مسیر پیش روی شما قرار داده است که در ادامه به آنها اشاره می‌کنیم. با استفاده از این روش‌ها می‌توانید خیلی راحت و بدون دردسر، هر کسی را که دوست دارید در اینستاگرام پیدا و اگر پیجشان public یا عمومی بود، با انتخاب گزینه آبی‌رنگ follow، آنها را فالو کنید.

اگر هم پیجشان private یا خصوصی بود، به آنها request بدهید. Request دادن به این معنا است که از شخص موردنظرتان درخواست کنید که به شما اجازه دهد تا او را فالو کنید.

پیشنهاد آموزشی مرتبط:
  • معنی فالوبک دادن در اینستاگرام چیست؟ — برای مطالعه این مطلب کلیک کنید(+)
  • چطور هزار فالوور اول خود را در اینستاگرام به دست آوریم؟ — برای مطالعه این مطلب کلیک کنید(+)
  • 12 روش تضمینی به دست آوردن فالوور واقعی در یک راهنمای کامل — برای مطالعه این مطلب کلیک کنید(+)

روش‌های ردیابی افراد در اینستاگرام

حالا که متوجه شدید اینستاگرام این اجازه را به شما می‌دهد تا شخص موردنظرتان را ردیابی و پیدا کنید، بیایید با روشهایی که برای این کار در اختیارتان قرار دارد، آشنایتان کنیم. در ادامه، چند روش ساده و کاربردی برای ردیابی افراد در اینستاگرم را به شما آموزش می‌دهیم.

روش اول: ردیابی افراد از طریق اکسپلور اینستاگرام

یکی از روش‌هایی که می‌توانید از آن برای ردیابی کردن افراد در اینستاگرام استفاده کنید، کمک گرفتن از اکسپلور اینستاگرام است. اکسپلور اینستاگرام که کاربران ایرانی به آن صفحه کاووش هم می‌گویند، یک‌جورایی ویترین اینستاگرام است. ولی این ویترین، از یک نظر با ویترین‌های معمولی که می‌شناسیم و قبلا دیده‌ایم، فرق دارد. جالب است بدانید که الگوریتم اینستاگرام، مثل یک فروشنده خوش‌ذوق، کلی وقت می‌گذارد و صفحه اکسپلور را که پر از پست‌های جذاب و خفن است، برای کاربران می‌چیند؛ ولی چیزی که هر کاربر از این ویترین می‌بیند، با بقیه فرق دارد.

در یک کلام، صفحه اکسپلور اینستاگرام، مثل ویترین‌های معمولی مغازه‌ها نیست که چیزهای یکسان و مشابهی را به همه کاربران نشان دهد. در عوض، الگوریتم اینستاگرام، صفحه اکسپلور هر کاربر را مطابق با سلیقه همان کاربر می‌چیند. پس صفحه اکسپلور هر شخص، فقط مخصوص خود اوست و هیچ شباهتی با صفحه اکسپلور بقیه کاربران ندارد.

اگر سری به صفحه اکسپلور اینستاگرام خود بزنید و نگاهی به آن بیندازید، متوجه می‌شوید که در این صفحه، کلی محتوای جالب وجود دارد که دقیقا همان چیزهایی است که همیشه به دنبال آن می‌گردید و برایتان جذاب است. در واقع ربات‌های هوشمند این برنامه، خیلی راحت و در مدت زمان خیلی کوتاه، الگوی رفتاری شما را پیدا می‌کنند و می‌فهمند که چجور پست‌هایی را دوست دارید. بعد خیلی حساب‌شده، یک ویترین منحصر به فرد برای شما آماده می‌کنند که واقعا تحسین‌برانگیز است.

در این صفحه حتی پیج‌هایی که عمومی هستند و ربات‌ها تشخیص می‌دهند که شما به احتمال 99 درصد از پست‌هایشان خوشتان می‌آید، ولی خب دست روزگار به شما فرصت نداد تا آنها را کشف و فالو کنید، یا اصلا به هر دلیلی دلتان نخواست و ترجیح دادید که یواشکی چنین مطالبی را جستجو و دنبال کنید را به شما نشان می‌دهد و محتوای موردعلاقه‌تان را به شما عرضه می‌کند.

اگر هنوز نمی‌دانید که چگونه می‌توان صفحه اکسپلور اینستاگرام را پیدا کرد، نیازی به نگرانی نیست. پیدا کردن صفحه اکسپلور اینستاگرام، به‌هیچ‌وجه پیچیده نیست. برای این کار، فقط کافیست که مثل عکس زیر، بر روی آیکون ذره‌بین که در نوار پایین صفحه قرار دارد، کلیک کنید.

اکسپلور اینستا
به قسمتی که با خط قرمز دور آن کشیدیم دقت کنید.

به همین راحتی! حالا شما وارد صفحه اکسپلور اینستاگرامتان شده‌اید. یعنی جایی که در آن پست‌هایی را می‌بینید که الگوریتم اینستاگرام، فقط و فقط برای شما چیده است و با اکسپلور بقیه کاربران، زمین تا آسمان فرق دارد.

حالا که کاملا با صفحه اینستاگرام و نحوه سازوکار آن آشنا شده‌اید، بهتر است برویم سراغ اصل مطلب! چگونه می‌شود با استفاده از اکسپلور اینستاگرام، افراد موردنظرمان را ردیابی کنیم؟ استفاده از اکسپلور اینستاگرام، یکی از ساده‌ترین روش‌ها برای ردیابی کردن افراد است. البته به یک شرط! شما فقط زمانی می‌توانید از این روش برای پیدا کردن افراد در اینستاگرام استفاده کنید و کمک بگیرید، که نام کاربری شخص موردنظرتان را بلد باشید.

اگر می‌خواهید کسی را در اینستاگرام پیدا کنید که نام و نام خانوادگی او را بلد هستید و می‌دانید که نام کاربری او، برگرفته از نام واقعی او است، می‌توانید خیلی راحت از این روش استفاده کنید. همچنین، اگر شخصی را می‌شناسید و می‌خواهید او را در اینستاگرام پیدا کنید، ولی می‌دانید که نام کاربری آن شخص با نام واقعی او متفاوت است،ولی مطمئن هستید که نام کاربری او چیست، باز هم می‌توانید از اکسپلور اینستاگرام برای پیدا کردن او کمک بگیرید.

برای این کار، فقط کافیست به صفحه اکسپلور بروید و نام کاربری شخص موردنظرتان را در کادری که در بالای تصویر قرار دارد، بنویسید و آن را جستجو کنید. برای نمونه می‌توانید به عکس زیر نگاه کنید.

صفحه اکسپلور اینستاگرام
قسمت جستجو در صفحه اکسپلور اینستاگرام
پیشنهاد آموزشی مرتبط:
  • بررسی عوامل موفقیت در اینستاگرام – پاسخ به ۱۰۰ پرسش رایج (وبینار ضبط شده) – رایگان — برای مشاهده این دوره ویدئویی کلیک کنید(+)
  • دوره آموزشی کورل ویژه اینستاگرام برای کسانی که می‌خواهند حرفه‌ای‌ترین صفحه اینستاگرام را داشته باشند — برای مشاهده این دوره ویدئویی کلیک کنید(+)

روش دوم: ردیابی افراد از طریق فیس‌بوک

یکی دیگر از روش‌های کاربردی برای پیدا کردن افراد موردنظرتان در اینستاگرام، وصل شدن به فیس‌بوک است. خیلی از کاربران فیس‌بوک که سال‌ها در آن فعالیت داشتند، در این مدت دوستان زیادی پیدا کرده‌اند. اگر شما هم قبلا در فیس‌بوک فعال بوده‌اید و حالا به اینستاگرام آمده‌اید، ولی حسابی دلتنگ دوستان فیس‌بوکی خود شده‌اید، می‌توانید خیلی راحت و آسان، آنها را در اینستاگرام ردیابی کنید.

این روش اصلا پیچیده نیست، چون چند سالی می‌شود که فیس‌بوک، مالکیت برنامه‌های اینستاگرام و واتساپ را از آن خود کرده و در حال تلاش است تا هر چه بیشتر این اپلیکیشن‌ها را به یکدیگر نزدیک کند. به همین خاطر، ویژگی‌های زیادی را در این اپلیکیشن‌ها ادغام کرده و شما می‌توانید مثل آب خوردن، دوستان فیس‌بوک خود را در اینستاگرام ردیابی و پیدا کنید.

برای این کار فقط کافیست مراحل زیر را به ترتیب انجام بدهید:

  1. وارد صفحه اینستاگرام خود شوید.
  2. بر روی عکس کوچک شده پروفایل خود که در نوار پایین صفحه در سمت راست قرار دارد، کلیک کنید و به تب پروفایل بروید.
  3. در تب پروفایل، بر روی آیکون سه خط که در بالای صفحه در سمت راست قرار دارد، کلیک کنید.
  4. با کلیک بر روی آیکون سه خط، منویی کشویی به شما نشان داده می‌شود که باید در آن، از بین گزینه‌های موجود، گزینه discover people را انتخاب کنید.
    موقعیت یابی در اینستاگرام
  5. با انتخاب گزینه discover people، وارد صفحه جدیدی می‌شوید که در بالای صفحه، مانند عکس زیر، آیکون فیس‌بوک را مشاهده می‌کنید که در کنار آن، عبارت connect to Facebook نوشته شده است.
موقعیت یابی در اینستاگرام
مکان یابی در اینستاگرام

بعد از اینکه مراحل بالا را انجام بدهید، به صفحه جدیدی منتقل می‌شوید که در آن از شما اطلاعات حساب فیس‌بوکتان خواسته می‌شود. اطلاعات خواسته شده را به‌درستی وارد کنید تا حساب اینستاگرام شما به حساب فیس‌بوکتان متصل شود. پس از متصل شدن حساب اینستاگرام و فیس‌بوک به یکدیگر، افرادی که در فیس‌بوک می‌شناختید و الان آنها در اینستاگرام پیج دارند، به شما پیشنهاد داده می‌شود تا آنها را فالو کنید. از بین موارد پیشنهادی، هر کدام را که دوست دارید در اینستاگرام فالو کنید، انتخاب کنید. به همین سادگی!

روش سوم: ردیابی افراد از طریق شماره تلفن همراه

آخرین روشی که قرار است در این مقاله به شما آموزش بدهیم تا به کمک آن اشخاص موردنظرتان را در اینستاگرام ردیابی کنید، پیدا کردن افراد از طریق شماره تلفن همراه آنها است. البته لازم به ذکر است که این روش، فقط برای ردیابی کردن افرادی قابل استفاده است که در حین ساختن اکانت در اینستاگرام، شماره تلفن همراه خود را در بخش اطلاعات شخصی وارد کرده‌اند.

این نکته را هم به خاطر داشته باشید که شما با این روش، فقط قادر به ردیابی کردن افرادی هستید که نه تنها شماره تلفن همراه خود را در حین ساختن اکانت اینستاگرام وارد کرده‌اند، بلکه شما باید شماره آنها را در گوشی خود ذخیره کرده باشید. به عبارتی، کارکرد این روش به رعایت شدن دو شرط بستگی دارد. اول اینکه شما شماره تلفن همراه شخص موردنظرتان را در گوشی خود ذخیره کرده باشید و شماره آن فرد در مخاطبین تلفن همراهتان باشد.

دوم اینکه آن فرد زمانی که در اینستاگرام اکانت می‌ساخت، شماره تلفن همراه خود را به‌عنوان اطلاعات شخصی در اینستاگرام وارد کرده باشد. اگر این دو شرط رعایت شده باشد، می‌توانید برای ردیابی کردن فرد موردنظرتان در اینستاگرام، از طریق شماره تلفن همراه او عمل کنید.

برای این کار، باید مراحل زیر را به ترتیب انجام بدهید:

  1. وارد صفحه اینستاگرام خود شوید.
  2. بر روی عکس کوچک شده پروفایل خود که در نوار پایین صفحه در سمت راست قرار دارد، کلیک کنید و به تب پروفایل بروید.
  3. در تب پروفایل، بر روی آیکون سه خط که در بالای صفحه در سمت راست قرار دارد، کلیک کنید.
  4. با کلیک بر روی آیکون سه خط، منویی کشویی به شما نشان داده می‌شود که باید در آن، از بین گزینه‌های موجود، گزینه setting را انتخاب کنید.
  5. سپس، به صفحه جدیدی منتقل می‌شوید که باید در آن گزینه account را انتخاب کنید.
    مکان یابی در اینستاگرام
    مکان یابی در اینستاگرام
  6. پس از انتخاب گزینه account، وارد صفحه جدیدی می‌شوید که باید در آن از بین گزینه‌های موجود، گزینه contact syncing را انتخاب کنید.
  7. سپس، مانند عکس زیر به صفحه جدید منتقل می‌شوید که باید در آن، تیک جلوی گزینه connect contact را بزنید و این گزینه را فعال کنید.
مکان یابی در اینستاگرام
مکان یابی در اینستاگرام

با این روش اینستاگرام به جستجو می‌پردازد و مخاطبین گوشی شما را که در این پلتفرم اکانت دارند، پیدا می‌کند و آنها را به شما نشان می‌دهد. در ضمن این نکته را به خاطر داشته باشید که ردیابی افراد از روی شماره موبایل و جستجوی مخاطبین در گوشی و فهمیدن شماره در اینستاگرام فقط و فقط هر 24 ساعت یک‌بار امکان‌پذیر است، نه بیشتر! در صورت سعی مجدد ممکن است با این پیام زیر مواجه شوید:

Sorry we only allow one unique import per user per day Instagram

چه‌کار کنم تا دیگران نتوانند من را از طریق شماره تلفن همراهم در اینستاگرام ردیابی کنند؟

همان‌طور که کمی بالاتر اشاره کردیم، یکی از روش‌های ردیابی افراد در اینستاگرام، از طریق تلفن همراه آنها است. ولی قبلا هم گفتیم اینکه بتوانید از این روش استفاده کنید و شخص موردنظرتان را در اینستاگرام پیدا کنید، دو شرط دارد. اول اینکه، آن شخص شماره تلفن همراه خود را زمانی که داشت در اینستاگرام اکانت می‌ساخت، در بخش اطلاعات شخص وارد کرده باشد. دو اینکه، شما هم باید شماره تلفن همراه آن شخص را در گوشی خود داشته باشید. تنها در صورتی که این دو شرط رعایت شود، امکان استفاده از روش آخری که آموزش داده‌ایم، وجود خواهد داشت.

حالا بیایید از زاویه دیگری به این ماجرا نگاه کنیم. مثلا تصور کنید که شما آن کسی هستید که قرار است ردیابی شود و اصلا هم دوست ندارید که کسی شما را در اینستاگرام پیدا کند. خب این طبیعی است و خیلی‌ها دلشان نمی‌خواهد که دیگران آنها را در فضای مجازی ردیابی کنند. در چنین حالتی، فقط یک راه وجود دارد که این ترفند را خنثی کنید و اجازه ندهید تا کسی از راه شماره تلفن همراهتان شما را پیدا کند.

برای اینکه نگذارید کسی از طریق شماره تلفن همراهتان رد شما را بزند، باید یکی از دو شرط بالا را از بین ببرید. همان‌طور که واضح است، این امکان وجود ندارد که بتوانید به گوشی کسی که می‌خواهد شما را ردیابی کند، دسترسی پیدا کنید و شماره تلفن همراهتان را از لیست مخاطبین او پاک کنید! درست نمی‌گویم؟ پس بهتر است بیخیال این روش شویم. ولی هنوز یک راه دیگر باقی می‌ماند و آن حذف کردن شماره تلفن همراهتان از اطلاعات شخصی اکانت اینستاگرامتان است. با این کار، یکی از دو شرط بالا از بین می‌رود و دیگر کسی نمی‌تواند شما را از طریق شماره تلفن همراهتان ردیابی کند، چون شماره‌ای وجود ندارد و شما آن را حذف کرده‌اید.

برای حذف کردن شماره تلفن همراهتان از اطلاعات شخصی حساب اینستاگرامتان، باید مراحل زیر را انجام بدهید:

  1. وارد صفحه اینستاگرام خود شوید.
  2. بر روی عکس کوچک شده پروفایل خود که در نوار پایین صفحه در سمت راست قرار دارد، کلیک کنید و به تب پروفایل بروید.
  3. در تب پروفایل، بر روی آیکون سه خط که در بالای صفحه در سمت راست قرار دارد، کلیک کنید.
  4. با کلیک بر روی آیکون سه خط، منویی کشویی به شما نشان داده می‌شود که باید در آن، از بین گزینه‌های موجود، گزینه setting را انتخاب کنید.
  5. سپس، به صفحه جدیدی منتقل می‌شوید که باید در آن گزینه account را انتخاب کنید.
  6. پس از انتخاب گزینه account، وارد صفحه جدیدی می‌شوید که باید در آن از بین گزینه‌های موجود، گزینه personal information را انتخاب کنید.
  7. در آخر، وارد صفحه‌ای که در عکس زیر نشان داده شده است، می‌شوید که باید در آن، شماره تلفن همراه خود را از بین اطلاعات موجود پاک کنید.
مکان یابی در اینستاگرام
مکان یابی در اینستاگرام

با انجام مراحل بالا، دیگر امکان ردیابی شما از طریق شماره تلفن همراهتان وجود نخواهد داشت.

پیشنهاد آموزشی مرتبط:
  • دوره آموزشی تولید محتوای گرافیکی برای اینستاگرام با نرم افزار پاورپوینت — برای مشاهده این ویدئو کلیک کنید(+)

کلام آخر

اینستاگرام یکی از بزرگ‌ترین و پرطرفدارترین شبکه‌های اجتماعی در سراسر دنیا است که ماهانه، میلیون‌ها نفر در آن فعالیت می‌کنند. این پلتفرم، همواره تلاش کرده تا در حفظ حریم شخصی میلیون‌ها کاربری که به آن اعتماد کرده‌اند، کوشا باشد و آنها را ناامید نکند. با این حال یکی از قابلیت‌های جذاب این برنامه، امکان ردیابی کردن افرادی است که در آن اکانت دارند. البته، به خاطر داشته باشید که امکان ردیابی کردن افراد در اینستاگرام، هیچ منافاتی با حفظ حریم خصوصی کاربران ندارد. چون همان‌طور که روش‌هایی برای ردیابی کردن افراد در اینستاگرام وجود دارد، روش‌هایی هم وجود دارد که مانع از ردیابی شدن شما می‌شود.

به عبارتی، می‌توانید خیلی راحت و با دست‌کاری تنظیمات اینستاگرام خود، مانع از آن شوید که دیگران بتوانند شما را در اینستاگرام ردیابی کنند و اجازه این کار را به آنها ندهید. اگر در این باره کنجکاو شده‌اید، به شما توصیه می‌کنم که حتما این مقاله را به‌دقت مطالعه کنید. چون در آن هم از روش‌های ردیابی دیگران در اینستاگرام گفته‌ایم و هم یک ترفند ساده و کاربردی برای جلوگیری از ردیابی شدن آموزش داده‌ایم. آیا تا به حال سعی کرده‌اید که رد شخص خاصی را در اینستاگرام بزنید و او را پیدا کنید؟

اگر این مطلب برای شما مفید بوده است، آموزش‌ها و مطالب زیر نیز به شما پیشنهاد می‌شوند:

بر اساس رای 6 نفر
آیا این مطلب برای شما مفید بود؟
شما قبلا رای داده‌اید!
اگر بازخوردی درباره این مطلب دارید یا پرسشی دارید که بدون پاسخ مانده است، آن را از طریق بخش نظرات مطرح کنید.

نوریه رضوی‌ثانی دانش‌آموخته IT است و به نوشتن در مورد بازاریابی دیجیتال و دنیای شبکه‌های اجتماعی علاقه دارد.

نظر شما چیست؟

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.