دقت کرده‌اید که خیلی‌ها عاشق گشتن و دور زدن در بازار هستند؟! آن هم بدون اینکه قصد خرید داشته باشند؟! البته که این قضیه، آن‌قدرها هم چیز عجیبی نیست. چون خیلی از ماها، بعضی از روزها دلمان می‌خواهد همین‌طوری و بدون اینکه هدف خاصی داشته باشیم، به بازار برویم و ویترین‌های جذاب و رنگارنگی که مغازه‌دارها چیده‌اند را تماشا کنیم. در پاساژها بگردیم و به لباس‌های زیبایی که در تن مانکن‌هاست، بدون اینکه حتی زحمت پرو کردن آنها را به خودمان بدهیم و یا آنها را بخریم، نگاهی بیندازیم و لذت ببریم. درست نمی‌گویم؟

جالب است بدانید که چنین چیزی در دنیای دیجیتال هم اتفاق می‌افتد، دقیقا به همین شکل! خیلی از کاربران اینستاگرام، بدون اینکه هیچ ردپایی از خودشان به جای بگذارند، خیلی یواشکی و بی‌سروصدا، پیج هر کسی یا کسب و کاری که دوست داشته باشند را چک می‌کنند و در بین پست‌ها چرخی می‌زنند، ولی نه لایکی می‌کنند و نه کامنتی می‌گذارند. هیچی! خالی از لطف نیست که بدانید به این دسته از کاربران اینستاگرام، لقب stalker یا همان جاسوس داده‌اند و بقیه، خیلی دل خوشی از آنها ندارند!

البته این هم درست نیست که به هر کسی که پست‌هایتان را می‌بیند، ولی آنها را لایک نمی‌کند یا در زیرشان کامنت نمی‌گذارد، برچسب جاسوس یا stalker بچسبانید. خودتان را بگذارید جای یکی از افرادی که پیجتان را فالو می‌کند یا هر از چند گاهی به صفحه‌تان سر می‌زند، ولی نه خبری از لایک هست و نه خبری از کامنت! شاید کسی که پستتان را می‌بیند ولی آن را لایک نمی‌کند، صرفا آن را دوست نداشته! به همین سادگی! با این اوصاف، هر کسی که با شما تعامل ندارد، صد در صد جاسوس نیست.

نکته‌ای که باید به خاطر داشته باشید، این است که جاسوس‌های اینستاگرامی، برخلاف کسانی که بی‌هدف در بازار دور می‌زنند و کاملا بی‌آزارند، نرخ تعامل پیجتان را پایین می‌آورند و به همین خاطر، می‌توانند برایتان دردسر درست کنند. اگر به هر دلیلی تشخیص دادید که یکی از این جاسوس‌های اینستاگرامی در پیجتان رخنه کرده و همه پست‌هایتان را تحت نظر دارد، بهتر است هر چه سریع‌تر دست به کار شوید، آنها را شناسایی کنید و جاسوسان را از پیجتان بیرون بیندازید تا جلوی ضرری که می‌توانند به شما بزنند را بگیرید.

دروغ چرا؟! شاید جاسوسی کردن در پیج‌های دیگران، کمی سرگرم‌کننده و هیجان‌انگیز باشد، ولی اگر از زاویه دیگری به ماجرا نگاه کنیم، اینکه متوجه شوید یک نفر همه فعالیت‌هایی که در فضای مجازی انجام می‌دهید را زیر نظر دارد، اصلا جالب نیست که هیچ، می‌تواند به‌شدت آزاردهنده و اضطراب‌آور هم باشد. از آنجایی که اینستاگرام به شما این اجازه را نمی‌دهد که کسانی که صفحه اینستاگرامتان را چک می‌کنند، شناسایی کنید، باید برویم سراغ ترفندهایی که می‌تواند در این راه به شما کمک زیادی بکند. اگر می‌خواهید هرچه زودتر از شر جاسوس‌های اینستاگرامی خلاص شوید، به‌هیچ‌عنوان این مقاله از آکادمی کاپریلا را از دست ندهید و تا انتهای آن با ما همراه باشید.

آنچه می خوانید: پنهان کردن فهرست

چرا جاسوس‌های اینستاگرامی دردسرساز هستند؟

شاید با خودتان بگویید که اصلا چرا باید شناسایی کردن جاسوس‌های اینستاگرامی و بیرون کردنشان از پیج، برای ما مهم باشد؟ مگر کسانی که یواشکی پیجمان را چک می‌کنند، چه ضرری می‌توانند به ما بزنند؟

قضیه از این قرار است که جاسوس‌های اینستاگرامی، ممکن است با یک پیج فیک، شما را فالو کنند و همین می‌تواند دردسرساز باشد. وقتی پستی را در صفحه خود به اشتراک می‌گذارید، الگوریتم اینستاگرام، آن را به همه فالوورهایتان نشان نمی‌دهد! به بیان ساده‌تر، پست شما از دید 90 درصد از فالورهایتان مخفی می‌شود و حتی اگر این 90 درصد آنلاین هم باشند، باز هم نمی‌توانند را ببینند! یعنی، بلافاصله بعد از اینکه پست جدید خود را آپلود کنید، الگوریتم هوشمند اینستاگرام، بدون برنامه قبلی و به‌صورت کاملا تصادفی، 10 درصد از فالورهایتان را انتخاب می‌کند و پست جدید شما را فقط به همان 10 درصد نشان می‌دهد. از اینجا به بعد، همه‌چیز به این 10 درصد بستگی دارد!

حالا تصور کنید که در بین این 10 درصد سرنوشت‌ساز، چند جاسوس اینستاگرامی جا خوش کرده باشند! این جاسوس‌ها، حتی اگر آنلاین باشند و خیلی سریع، پست شما را ببینند، از آنجایی که نمی‌خواهند هیچ ردی از خود به جای بگذارند، امکان ندارد آن پست را لایک کنند یا در زیر آن کامنت بگذارند. در واقع، این جاسوس‌ها، با این رفتارهای مشکوک خود، باعث می‌شوند که نرخ تعامل پیجتان به‌شدت افت کند و به دنبال آن، ربات‌های هوشمند اینستاگرام، سیگنال‌های منفی دریافت می‌کنند که به آنها می‌گوید پیج شما عملکرد خوبی ندارد و پستتان برای مخاطب جذاب نیست. در نتیجه، پست شما به‌اصطلاح نمره منفی می‌گیرد و ربات‌های هوشمند اینستاگرام، همچنان آن را از  90 درصد باقیمانده فالوورهایتان مخفی نگه می‌دارند.

جاسوس اینستاگرام
چطور بفهمیم چه کسی صفحه اینستاگرام ما را دیده؟

در یک کلام، اگر در بین آن 10 درصد از فالورهایتان که شانسی انتخاب شده‌اند، چند جاسوس اینستاگرامی حضور داشته باشند، کارتان حسابی خراب می‌شود. چون الگوریتم اینستاگرام، بر این اساس که بلافاصله بعد از آپلود شدن پست، چقدر بقیه با لایک و کامنت‌هایشان از آن استقبال می‌کنند، درباره جذاب بودن پستتان تصمیم می‌گیرد تا آن را به اکسپلور بفرستند و پستتان را به کاربران بیشتری نشان می‌دهد. از آنجایی جاسوس‌های اینستاگرامی، پست‌هایتان را لایک نمی‌کنند و در زیر آنها کامنت نمی‌گذارند، نرخ تعامل پیجتان از عرش به فرش می‌رسد و ربات‌های این اپلیکیشن گمان می‌کنند که پستتان آن‌قدر که بایدوشاید، موردعلاقه کاربران نخواهد بود و همین باعث می‌شود که رفتن به اکسپلور، تا حدودی برایتان غیرممکن شود.

حالا که می‌دانید stalkerها چقدر می‌توانند زیان آفرین باشد، بهتر است چند ترفند ساده و مفید برای شناسایی کسانی که پیجتان را یواشکی چک می‌کنند، یاد بگیرید.

چگونه بفهمیم چه کسانی صفحه اینستاگرام ما را چک می‌کنند؟

جالب است بدانید که اینستاگرام در حفظ حریم خصوصی کاربران خود ممتاز است و تا حالا، هیچ‌چیزی نتوانسته این اعتبار را خدشه‌دار کند. این اپلیکیشن جذاب، در طی سال‌های گذشته، آپدیت‌های زیادی بیرون داده و قابلیت‌های مختلفی را به امکانات خود اضافه کرده است. ولی همه این قابلیت‌ها و امکانات، خیلی دقیق طراحی شده‌اند تا مبادا حریم خصوصی کاربران نقض نشود. از آنجایی که اینستاگرام، هیچ موقع سابقه درخشان خود را خراب نمی‌کند، پس نمی‌شود خیلی امیدوار بود که یک روزی، قابلیتی به این برنامه اضافه شود که هویت کسانی که از پیج شما دیدن می‌کنند را فاش کند و نام کاربری آنها را به شما نشان دهد.

البته، اگر ویدئویی را در صفحه اینستاگرام خود پست کنید، می‌توانید خیلی راحت و با چند کلیک ساده، تعداد بازدیدکنندگان آن را ببینید. تاکید می‌کنم! اینستاگرام به شما اجازه می‌دهد که فقط تعداد کسانی که ویدئوی شما را دیده‌اند را چک کنید، نه نام آنها! البته لازم است این نکته را به خاطر بسپارید که این قابلیت، فقط برای پست‌هایی که حاوی ویدئو هستند، در دسترس است. یعنی اگر به‌جای ویدئو، در پیج خود، عکس به اشتراک بگذارید، حتی دیگر این امکان وجود ندارد که تعداد بازدیدکنندگان آن را چک کنید، چون این قابلیت، مخصوص ویدئو است، نه عکس! مگر اینکه پیجتان بیزینسی باشد. چون در پیج‌های بیزینسی، چه ویدئو آپلود کنید، چه عکس، می‌توانید به‌راحتی به کمک ابزار insight، تعداد کسانی که پست شما را دیده‌اند را مشاهده کنید.

اگر قصد دارید که پیجتان را بیزینسی کنید، می‌توانید از دستورالعمل زیر کمک بگیرید و مراحل زیر را به ترتیب انجام بدهید:

  1. وارد صفحه اینستاگرام خود شوید و بر روی آیکون عکس پروفایل که در نوار پایین صفحه قرار دارد، کلیک کنید.
  2. با کلیک کردن بر روی آیکون عکس پروفایل در نوار پایین صفحه، وارد تب پروفایل می‌شوید.
  3. در تب پروفایل، مانند عکس زیر، بر روی آیکون سه خط که در گوشه سمت راست در بالای صفحه قرار دارد، کلیک کنید.
    چه کسی صفحه اینستاگرامم را دیده؟
    بر روی قسمتی که با فلش نشان دادیم بزنید.
  4. با کلیک بر روی آیکون سه خط، منویی برایتان باز می‌شود که باید در آن از بین گزینه‌های موجود، گزینه setting را انتخاب کنید.
  5. بعد از اینکه گزینه setting را انتخاب کردید، صفحه جدیدی برایتان باز می‌شود که مانند تصویر زیر، باید در آن از بین گزینه‌های موجود، گزینه account را انتخاب کنید.
    چه کسی صفحه اینستاگرامم را دیده؟
    بر روی گزینه‌ای که دور آن خط کشیدیم بزنید.
  6. بعد از انتخاب گزینه account، صفحه جدیدی برایتان باز می‌شود که باید مانند تصویر زیر، از بین گزینه‌های موجود در آن، گزینه switch to professional account را انتخاب کنید.
  7. با انتخاب گزینه switch to business account، اینستاگرام از شما سوالی می‌پرسد که باید بین گزینه business و creator، گزینه business را انتخاب کنید.

و تمام! حالا اکانت شما تبدیل به یک اکانت تجاری شده است و می‌توانید تعداد کسانی که از پست‌هایتان، چه عکس و چه فیلم، دیدن کرده‌اند را چک کنید.

البته، پیدا کردن کسانی که پستتان را لایک می‌کنند و در زیر آن کامنت می‌گذارند، مثل آب خوردن است. مثلا به عکس زیر نگاهی بیندازید:

چه کسی صفحه اینستاگرامم را دیده؟
نوتیفیکیشن اینستاگرام

این دسته از کاربران که شما را فالو می‌کنند و پست‌هایتان را لایک می‌کنند یا در زیر آن کامنت می‌گذارند، اصولا پروفایل اینستاگرام شما را چک نمی‌کنند. چون پست‌هایتان را در فید اینستاگرامی خود و در تب home مشاهده می‌کنند و نیازی نیست که صفحه پروفایلتان را چک کنند تا پست‌هایتان را ببینند.

ولی جاسوس‌هایی که شما را فالو نمی‌کنند و مجبورند یواشکی صفحه پروفایلتان را چک کنند تا ببینند چه پست‌های جدیدی گذاشته‌اید را نمی‌توانید به همین سادگی پیدا کنید! آنها نه برای شما کامنتی می‌گذارند و نه شما را لایک می‌کنند، این روش کار جاسوس‌هایی است که نمی‌خواهند هویتشان لو برود و شما آنها را بشناسید!

برای اینکه مطمئن شوید جاسوس‌های اینستاگرامی در پیجتان رفت‌وآمد می‌کنند، فقط کافیست نگاهی به تعداد بازدیدها و تعداد لایک‌ها بیندازید. چون پیج‌هایی که کلی جاسوس دارند، اصلا تعداد بازدیدها از تعداد لایک‌ها پیشی می‌گیرد و این موضوع کاملا طبیعی است. چون جاسوس‌ها فقط تماشاچی هستند و بدون اینکه هیچ تعاملی با پیجتان داشته باشند، پست‌هایتان را نگاه می‌کنند و فعالیتتان را زیرنظر دارند.

پیشنهاد آموزشی مرتبط:
  • چطور از هک شدن در اینستاگرام جلوگیری کنیم؟ — برای مطالعه این مطلب کلیک کنید(+)
  • آیا استفاده از ربات‌های اینستاگرامی کار درستی است؟ — برای مطالعه این مطلب کلیک کنید(+)
  • آموزش شناخت انواع هک و روش‌های مقابله با آن — برای مشاهده این ویدئو کلیک کنید(+)

اکنون که اینستاگرام هیچ روش مستقیمی برای شناسایی کسانی که پیجتان را چک می‌کنند، در اختیار کاربران قرار نداده است، بهتر است به سراغ میانبرها برویم و چند ترفند ساده برای این کار به شما آموزش بدهیم.

چند روش آسان برای اینکه بفهمیم چه کسانی صفحه اینستاگرام ما را چک می‌کنند

خیلی از ماها دوست داریم که بدانیم چه کسانی صفحه پروفایلمان را چک می‌کنند و این موضوع کاملا طبیعی است. از آنجایی که اینستاگرام قوانین سفت و سختی برای حفظ حریم شخصی کاربران خود دارد و تا امروز، هیچ‌وقت نشده که این قوانین را زیر پا بگذارد، پس بهتر است خودمان دست به کار شویم و با کمک چند روش راحت و آسان، بفهمیم چه کسانی صفحه اینستاگرام ما را چک می‌کنند. اگر شما هم از دست جاسوس‌ها و کسانی که فعالیت‌هایتان را زیر ذره‌بین گذاشته‌اند، خسته شده‌اید و می‌خواهید هرچه سریع‌تر سر دربیاورید که چه کسانی شما را تحت نظر دارند، به روش‌هایی که در ادامه آموزش می‌دهیم، خوب توجه کنید و از آنها برای شناسایی جاسوس‌ها کمک بگیرید.

روش اول: استفاده از ابزار insight

همان‌طور که کمی قبل‌تر در همین مقاله اشاره کردیم، ابزار insight می‌تواند کمک زیادی به صاحبان پیج‌ها بکند تا متوجه شوند چه کسانی صفحه اینستاگرام آنها را چک می‌کنند. البته این را هم داخل پرانتز بگویم که این ابزار، فقط در پیج‌هایی که بیزینسی یا تجاری هستند، فعال است. برای استفاده از این قابلیت، باید وارد بخش insight که در بالای پیج‌های تجاری است، شوید که به‌طورکلی پیج شما را آنالیز می‌کند.

در قدم اول، باید به تب پروفایل خود بروید و بر روی آیکون سه خط که در بالای صفحه در سمت راست قرار دارد، کلیک کنید. سپس همان‌طور که در عکس زیر هم نشان داده شده است، در منو کشویی که برایتان باز می‌شود، از بین گزینه‌های موجود، بر روی گزینه insight کلیک کنید.

چه کسی پروفایل من را دید
طبق دستورالعمل تصویر عمل کنید.

با کلیک بر روی گزینه insight، وارد صفحه جدیدی می‌شوید. همان‌طور که در عکس زیر می‌بینید، در بالای این صفحه در سمت چپ، گزینه‌ای وجود دارد که می‌توانید با استفاده از آن، یک بازه زمانی یک هفته‌ای، یا دو هفته‌ای یا یک ماهه مشخص کنید و آمار موجود در این بازه زمانی را مورد بررسی قرار دهید.

چه کسی پروفایل من را دید
به قسمتی که با علامت فلش نشان دادیم دقت کنید.

در ضمن، همان‌طور که در تصویر زیر قابل مشاهده است، اگر بر روی آیکون i که دور آن یک دایره کشیده شده و در بالای صفحه در سمت راست قرار دارد کلیک کنید، می‌توانید یک راهنمای مختصر و مفید از اطلاعاتی که ابزار insight در اختیارتان می‌گذارد، ببینید.

چه کسی پروفایل من را دید
برروی قسمتی که با فلش نشان دادیم بزنید.

سپس، مانند تصویر زیر، باید گزینه account reached را انتخاب کنید.

اینسایت
بر روی قسمتی که دور آن خط کشیدیم بزنید.

با انتخاب این گزینه، صفحه جدیدی برایتان باز می‌شود که اطلاعات زیادی در اختیار شما قرار می‌دهد. مثلا، همان‌طور که در تصویر زیر می‌بینید، می‌توانید بیشترین شهرهایی که در آن فالوور دارید و آنها پست شما را تماشا می‌کنند را ببینید.

اینسایت اینستاگرام
در این قسمت می‌توانید شهر و کشور فالوورهایتان را ببینید.

یا حتی می‌توانید کشورهایی که از آنها، کاربرانی در پیج شما حضور دارند و پست‌های شما را می‌بینید را پیدا کنید.

همچنین، یکی دیگر از اطلاعاتی که در بخش reach می‌توانید مشاهده کنید، سن اکثر کاربرانی است که بیشتر از بقیه پست‌های شما را تماشا می‌کنند.

یکی دیگر از اطلاعاتی که در بخش reach اینستاگرام در اختیارتان قرار می‌گیرد، جنسیت کاربرانی است که پست‌های شما را می‌بینند و به شما نشان می‌دهد که چند درصد از آنها خانم هستند و چند درصد آقا.

اطلاعات دیگری هم در بخش reach اینستاگرام وجود دارد، مثل نشان دادن اینکه چه تعداد از کسانی که پست‌های شما را می‌بینند، جزو فالورهایتان هستند و چند درصد، فالوورتان نیستند. حتی در بخش reach، می‌توانید اطلاعاتی درباره اینکه چند نفر استوری‌های شما را می‌بینند و چند نفر از آنها فالوورتان هستند هم پیدا کنید.

به‌علاوه، می‌توانید بهترین و پربیننده‌ترین لایوها، استوری‌ها و پست‌هایتان را هم در این بخش مشاهده کنید.

با کمک این ابزار، می‌توانید خیلی راحت به اطلاعات ارزشمندی که بسیار مهم هستند، دست پیدا کنید و مخاطبان خود را به خوبی بشناسید و متوجه شوید چه کسانی پیج شما را چک می‌کنند.

همان‌طور که می‌بینید، اینستاگرام با کمک ابزار insight به شما مکان، سن، جنسیت و تعداد بازدیدکنندگان را نشان می‌دهد، مهم نیست که آنها شما را فالو می‌کنند یا نه. هرکسی که صفحه اینستاگرام شما را چک کند و پست‌هایتان را ببیند، در این آمار و ارقام لحاظ می‌شود. به یاد داشته باشید، بعد از اینکه اکانت خود را به حساب تجاری یا creator تغییر بدهید، این آمار و اطلاعات جمع‌آوری می‌شود. در نتیجه، مالکان حساب‌های بیزینسی یا creator، به‌هیچ‌وجه نمی‌توانند اطلاعاتی درباره مخاطبان برای دوره‌ای که حساب‌هایشان شخصی بوده است، دریافت کنند.

روش دوم: استفاده از وب‌سایت creator studio

وب‌سایت creator studio، مخصوص کاربرانی است که می‌خواهند با استفاده از رایانه شخصی خود، صفحه اینستاگرام‌شان را چک کنند و ببینند چه کسانی پست‌هایشان را نگاه می‌کنند.

اگر می‌خواهید با استفاده از دسک‌تاپ خود، صفحه اینستاگرامتان را بررسی کنید و نگاهی به آمار و ارقام بیندازید و سر دربیاورید که stalkerها پیجتان را تحت نظر دارند یا نه، توصیه می‌کنم که نحوه کار کردن با وب‌سایت creator studio را یاد بگیرید.

برای استفاده از وب‌سایت creator studio، ابتدا Mac یا PC خود را روشن کنید و وارد وب‌سایت creator studio شوید. سپس، بر روی گزینه statistics که در نوار کنار صفحه در سمت چپ قرار دارد، کلیک کنید. با انتخاب گزینه statistics، دو گزینه دیگر به نام‌های actions و audience در زیر آن ظاهر می‌شود.

با انتخاب گزینه actions، می‌توانید ببینید صفحه اینستاگرامتان در چه تاریخ‌هایی و چند بار بازدید داشته است. برای نمونه، می‌توانید نگاهی به عکس زیر بیندازید.

تحلیل آمار اینستاگرام
آمار اینستاگرام

اگر هم به دنبال اطلاعات بیشتری درباره مخاطبان خود می‌گردید، می‌توانید از گزینه audience استفاده کنید. با کمک این گزینه، می‌توانید اطلاعات ارزشمندی درباره سن، جنسیت، شهر و کشور مخاطبان خود و کسانی که صفحه اینستاگرامتان را چک می‌کنند و پست‌هایتان را می‌بینند، به‌دست بیاورید. برای نمونه می‌توانید به عکس زیر نگاهی بیندازید.

آمار اینستا
تحلیل آمار اینستاگرام

روش سوم: قرار دادن لینک وب‌سایت در بیو اینستاگرام

اگر به‌تازگی کسب‌وکار خود را در اینستاگرام راه انداخته‌اید، به خاطر داشته باشید که یکی از بایدهایی که برای پیشرفت کارتان ضروری به حساب می‌آید، داشتن یک وب‌سایت رسمی است. داشتن وب‌‎سایت معتبری که پیچیده هم نباشد و به‌راحتی در دسترس کاربران قرار بگیرد، یکی از الزامات فروش بیشتر است.

اگر وب‌سایت خود را طراحی کرده‌اید و برای آن یک landing page (معادل این کلمه در زبان فارسی، صفحه فرود است و به‌طور خلاصه، landing page اولین صفحه‌ای است که به‌محض اینکه کاربر بر روی لینک شما کلیک کند، وارد آن می‌شود.) ساخته‌اید و آن را به بیو اینستاگرام خود اضافه کرده‌اید، که امیدواریم این کار را انجام داده باشید، می‌توانید ببینید چه کسی به وب‌سایت شما سر می‌زند. چون وقتی کسی صفحه ایستاگرامتان را چک می‌کند تا از فعالیت‌هایتان سر دربیاورد، به احتمال زیاد بر روی لینکی که در بیو خود قرار داده‌اید هم کلیک می‌کند و نگاهی به وب‌سایتتان می‌اندازد. البته  همه این‌ها به website builder که از آن برای ساخت وب‌سایتتان استفاده کرده‌اید، بستگی دارد. website builder یا همان سایت ساز، نرم‌افزارهایی هستند که می‌توان با استفاده از آنها خیلی راحت و بدون نیاز به دانش یا تجربه برنامه‌نویسی و کد نویسی، یک سایت کامل را ایجاد و از آن استفاده کرد.

در واقع سایت سازها به ما کمک می‌کنند تا با استفاده از امکانات پیش‌فرض موجود در آنها، یک سایت با امکانات کامل ایجاد کرده و اطلاعات خود را در آن وارد نماییم. سایت سازها عموما دارای قالب‌های مختلف آماده‌ای هستند که می‌توانید یکی از آنها را به دلخواه انتخاب کنید.

روش چهارم: استفاده از قابلیت استوری اینستاگرام

یکی دیگر از روش‌هایی که به شما کمک می‌کند تا بفهمید چه کسانی صفحه اینستاگرامتان را چک می‌کنند، این است که از قابلیت استوری در اینستاگرام برای شناسایی آنها کمک بگیرید. همه ما کم‌وبیش با قابلیت استوری اینستاگرام آشنا هستیم. جالب است بدانید که این قابلیت می‌تواند به شما کمک کند تا دست جاسوس‌های اینستاگرامی را رو کنید! ولی چگونه؟

وقتی در صفحه اینستاگرام خود استوری می‌گذارید، این استوری در تب home کاربرانی که شما را فالو می‌کنند، ظاهر می‌شود. آن هم به‌صورتی که در عکس زیر نشان داده شده است، با یک دایره قرمزرنگ که دور عکس پروفایلتان کشیده می‌شود.

استوری
به دایره قرمز دور عکس پروفایل دقت کنید.

نکته‌ای که باید به خاطر داشته باشید، این است که فقط کاربرانی که شما را در اینستاگرام فالو می‌کنند، با چنین صحنه‌ای روبه‌رو می‌شوند و می‌توانند از طریق تب home، استوری شما را در بالای صفحه، درست در بالای پست‌هایی که در feed شما قرار گرفته‌اند، با خبر شوند.

جالب است بدانید که اگر صفحه شما عمومی باشد، همه آزادند تا پست‌ها و استوری‌هایتان را بدون اینکه نیاز باشد صفحه اینستاگرامتان را فالو کنند، ببینند. کسانی که به‌طور مرتب به پیجتان سر می‌زنند و آن را زیر و رو می‌کنند و همه پست‌هایتان را زیر ذره‌بین می‌گذارند، شاید استوری‌هایتان را هم نگاه کنند.

چون همیشه هم درست نیست که به هر کسی که پست‌ها و استوری‌هایتان را نگاه می‌کند، ولی نه پیجتان را فالو می‌کند و نه لایک، برچسب جاسوس بچسبانید. این امکان را هم در نظر بگیرید که بعضی از این کاربران، شاید هنوز دلیل محکمی برای اینکه شما را فالو کنند یا پست‌هایتان را لایک کنند، پیدا نکرده‌اند. دلیلی که شما باید به آنها بدهید و تشویقشان کنید تا پیجتان را فالو کنند و دلشان بخواهد با شما تعامل داشته باشند.

مثلا فرض کنید که بلاگر هستید و همیشه در صفحه اینستاگرامی خود، از لحظات شاد و غم‌انگیز زندگی خود، عکس و فیلم‌های جذابی پست و یا استوری می‌کنید. حالا تصور کنید که یکی از کاربران اینستاگرام، به‌صورت کاملا اتفاقی یکی از پست‌هایتان را دیده، حالا یا شخص دیگری پست شما را برای او فرستاده است و یا در اکسپلور پستتان به چشمش خورده است. شاید او از پستتان خوشش بیاید و به پیجتان سر بزند تا بقیه پست‌هایتان را هم ببیند. ولی محتوای پیجتان آن‌قدر که خیال می‌کرد، جذاب نبود و از فالو کردن شما پشیمان شد. ولی با این حال، هر از چند گاهی به پیجتان سر می‌زند و پست‌ها و استوری‌هایتان را چک می‌کند تا شاید به او دلیلی بدهید که شما را فالو کند. یا مثلا اگر پیج شما یک پیج کاری باشد و محصولات خود را در آن به فروش برسانید، در این صورت، خیلی‌ها همان‌طور که دوست دارند در بازار بگردند، در پیج شما هم چرخی می‌زنند و آن را چک می‌کنند.

از همه این حرف‌ها که بگذریم، استوری شما فقط در تب home کسانی نمایش داده می‌شود که پیجتان را در اینستاگرام فالو کرده باشند. در واقع، فالوورهایتان لازم نیست که به صفحه پروفایل شما بروند و استوری شما را ببینند، ولی کسانی که شما را فالو نمی‎‌کنند، مجبورند برای دیدن استوری‌هایتان، اول صفحه پروفایلتان را چک کنند. به بیان ساده‌تر، کسانی که شما را در اینستاگرام فالو نمی‌کنند، ولی یپجتان را زیر نظر دارند، چون استوری شما در تب home آنها نشان داده نمی‌شود، مجبورند برای دیدن آن، نام کاربری شما را جستجو و صفحه پروفایلتان را چک کنند تا ببینند که آیا شما استوری گذاشته‌اید یا نه.

برای مثال به تصویر زیر نگاه کنید. اگر کاربری پیجتان را فالو نداشته باشد، باید ابتدا بر روی آیکون ذره‌بین که در نوار پایین صفحه قرار دارد، کلیک کند. سپس، نام کاربری شما را در کادری که در تصویر زیر می‌بینید، وارد کند.

آمار اینستا
نحوه مشاهده پیج فرد دیگری که آن را فالو ندارید.

حالا، کاربری که قصد چک کردن استوری شما را دارد، باید ابتدا به صفحه پروفایل شما برود و بعد، استوری شما را چک کند. درست مثل عکس زیر.

پروفایل
وقتی که کاربری از طریق پروفایل شما استوری‌تان را می‌بیند.

به همین سادگی و با همین ترفندی که مثل آب خوردن است، می‌توانید خیلی راحت متوجه شوید که چه کسانی صفحه اینستاگرامتان را چک می‌کنند. برای شناسایی این دسته از کاربران، بعد از اینکه استوری گذاشتید، کمی صبر کنید.

مدتی که گذشت، سری به استوری خود بزنید و ببینید که چه کسانی آن را دیده‌اند. برای این کار، با انگشت خود صفحه را به سمت بالا بکشید تا لیست کسانی که استوری‌تان را دیده‌اند، به شما نشان داده شود.

با دقت به لیست کسانی که استوری شما را دیده‌اند، نگاه کنید. در بین آنها، کدام یک از کاربران شما را فالو می‌کنند و کدام یک از آنها، شما را فالو نمی‌کنند؟ آنهایی که نامشان در لیست بینندگان استوری شما هست ولی خودشان شما را در اینستاگرام فالو نمی‌کنند، به احتمال زیاد به محتوای پیج شما علاقه‌مند هستند و صفحه پروفایلتان را به‌طور مرتب چک می‌کنند.

پیشنهاد آموزشی مرتبط:
  • بررسی عوامل موفقیت در اینستاگرام با پاسخ به 100 پرسش رایج— برای مشاهده این ویدئو کلیک کنید(+)
  • هر آنچه که باید در خصوص بازاریابی در اینستاگرام بدانیم— برای مشاهده این ویدئو کلیک کنید(+)
  • آموزش طراحی پوستر، پست و استوری حرفه‌ای با اپلیکیشن و سایت کانوا Canva— برای مشاهده این ویدئو کلیک کنید(+)

روش پنجم: استفاده از قابلیت آرشیو اینستاگرام

همان‌طور که می‌دانید، همه استوری‌ها بعد از 24 ساعت، از صفحه اینستاگرام شما پاک می‌شوند و دیگر در دسترس بقیه کاربران نخواهند بود. ولی شما به‌عنوان صاحب پیج، حتی به استوری‌هایی که پنج سال پیش گذاشته‌اید هم دسترسی دارید. جالب است بدانید که وقتی 24 ساعت می‌گذرد و استوری شما از صفحه اینستاگرامتان پاک می‌شود، می‌توانید به بخش آرشیو اینستاگرام بروید و باز هم استوری خود را مشاهده کنید.

برای این کار، باید ابتدا به صفحه اینستاگرام خود بروید و در تب پروفایل، بر روی آیکون سه خط که در بالای تصویر در سمت راست قرار دارد، کلیک کنید. سپس، منویی کشویی به شما نشان داده می‌شود که در آن، باید بر روی گزینه archive کلیک کنید.

قسمت جالب ماجرا این است که اگر به هر دلیلی نتوانستید یا فراموش کردید که لیست کسانی را که استوری شما را نگاه کرده‌اند، چک کنید، اصلا لازم نیست که نگران باشید. چون همه این اطلاعات تا 48 ساعت در بخش آرشیو اینستاگرام در دسترس شما خواهد بود.

روش ششم: استفاده از قابلیت هایلایت

یکی دیگر از روش‌هایی که به شما کمک می‌کند تا متوجه شوید چه کسانی صفحه اینستاگرام‌تان را چک می‌کنند، استفاده از قابلیت هایلایت است. از طریق هایلایت کردن استوری‌ها، می‌توانید کاری کنید که آنها بیشتر از 24 ساعت و تا هر وقت که خودتان تصمیم بگیرید، در صفحه اینستاگرام‌تان باقی بمانند. برای نمونه، در ادامه تصویری از هایلایت‌هایی که در پیج رسمی ناسا قرار گرفته است را نگاه کنید.

هایلایت اینستا
هایلایت حساب کاربری ناسا

البته این روش بیشتر برای پیج‌هایی کاربرد دارند که تجاری یا creator هستند و ابزار insight برای آنها فعال است. اگر پیجتان بیزینسی یا creator است، می‌توانید خیلی راحت و با کمک قابلیت هایلایت، متوجه شوید که چه کسانی از صفحه اینستاگرام شما دیدن می‌کنند. چون استوری‌هایی که هایلایت می‌شوند، در صفحه اینستاگرام شما و در تب پروفایل نمایش داده می‌شوند.

پس هر کسی که بخواهد هایلایت‌های شما را ببیند، باید ابتدا به صفحه پروفایل شما برود و سپس، هایلایت موردنظرش را تماشا کند. به بیان ساده‌تر، وقتی استوری‌های خود را هایلایت می‌کنید، هر کسی که بعد از هایلایت کردن، استوری شما را ببیند و جزو فالورهای شما نباشد، قطعا جزو کسانی است که به محتوای پیج شما علاقه دارد و صفحه شما را به‌طور مرتب چک می‌کند.

برای نمونه، می‌توانید به عکس زیر نگاهی بیندازید تا نحوه به‌کارگیری هایلایت‌ها در اکانت‌هایی که تجاری یا creator هستند و به قابلیت insight در استوری‌ها و هایلایت‌های آنها دسترسی دارند و برایشان فعال است را مشاهده کنید.

اینسایت
مثالی از اینسایت استوری

اگر هنوز بلد نیستید که چگونه می‌توانید استوری‌های خود را در صفحه اینستگرام‌تان هایلایت کنید، اصلا نگران نباشید. برای هایلایت کردن استوری‌های خود، فقط کافیست مانند عکس زیر، در تب پروفایل، بر روی آیکون دایره‌ای شکل که در آن یک علامت + بزرگ قرار دارد، کلیک کنید. سپس، وارد بخش استوری‌هایی که آرشیو شده است، می‌شوید و می‌توانید از بین استوری‌های آرشیو شده، هر کدام را که دوست دارید، به دلخواه انتخاب و آرشیو کنید. به همین سادگی!

هایلایت استوری
بر روی گزینه‌ای که با خط سبز دور آن کشیدیم بزنید.

روش هفتم: استفاده از قابلیت hide کردن استوری

یکی دیگر از ترفندهایی که می‌تواند به شما کمک کند تا متوجه شوید چه کسانی از صفحه اینستاگرام شما دیدن می‌کنند، استفاده از قابلیت hide کردن استوری است. همان‌طور که قبلا هم به این موضوع اشاره کردیم، وقتی در صفحه اینستاگرام خود استوری می‌گذارید، استوری شما در تب home فالورهایتان، درست در بالای پست‌هایی که در فید قرار دارند، ظاهر می‌شود. به همین دلیل، کسانی که شما را فالو می‌کنند، بدون اینکه نیاز باشد به صفحه پروفایتان بروند و آن را چک کنند، می‌توانند خیلی راحت و بی‌دردسر، استوری‌هایتان را ببینند.

ولی کسانی که شما را فالو نمی‌کنند، چنین دسترسی آسانی به استوری‌های شما ندارند. در واقع کسانی که پیجتان را فالو نمی‌کنند، مجبورند برای دیدن استوری‌هایتان، اول به صفحه پروفایلتان بروند و در آنجا استوری‌های شما را نگاه کنند. البته این اتفاق فقط برای پیج‌های public یا به عبارتی عمومی می‌افتد.

قبلا گفتیم که می‌توانید یک استوری در صفحه اینستاگرام خود بگذارید و بعد از اینکه چند ساعت گذشت، نگاهی به لیست بازدیدکنندگان استوری خود بیندازید تا ببینید چه کسانی استوری شما را تماشا کرده‌اند. سپس در میان کسانی که استوری شما را دیده‌اند، خوب بگردید و کاربرانی که پیجتان را فالو نمی‌کنند پیدا کنید. این‌طوری متوجه می‌شوید چه کسانی شما را فالو نمی‌کنند، ولی به‌طور مرتب پیجتان را چک می‌کنند.

اگر احساس می‌کنید که این روش وقت‌گیر یا گیج‌کننده است، مخصوصا برای پیج‌های بزرگی که تعداد زیادی فالوور دارند. می‌توانید از روشی که قرار است در ادامه آموزش بدهیم، برای فهمیدن اینکه چه کسانی صفحه اینستاگرام شما را چک کرده‌اند، کمک بگیرید. یکی از روش‌های ساده برای شناسایی کسانی که پیجتان را چک می‌کنند، این است که کمی تنظیمات خود را دست‌کاری کنید و با استفاده از قابلیت hide اینستاگرام، استوری خود را از همه فالورهایتان مخفی کنید. برای این کار، باید مراحل زیر را به ترتیب انجام بدهید:

  1. در صفحه اینستاگرام خود، به تب پروفایل بروید و بر روی آیکون سه خط که در بالای صفحه در سمت راست قرار دارد، کلیک کنید.
  2. پس از اینکه بر روی آیکون سه خط کلیک کردید، منویی کشویی به شما نشان داده می‌شود که باید در آن، از بین گزینه‌های موجود، بر روی گزینه setting کلیک کنید.
  3. بعد از اینکه بر روی گزینه setting کلیک کنید، صفحه جدیدی برایتان باز می‌شود که باید در آن از بین گزینه‌های موجود، گزینه privacy را انتخاب کنید.
  4. بعد از انتخاب گزینه privacy، به صفحه جدیدی منتقل می‌شوید که باید در آن، گزینه story را انتخاب کنید.
    مخفی کردن استوری اینستا
    طبق دستورالعمل تصویر عمل کنید.
  5. سپس، مانند عکس زیر، باید وارد بخش hide story from (مخفی کردن استوری از…) شوید.
    مخفی کردن استوری اینستاگرام
    طبق دستورالعمل تصویر عمل کنید.
  6. همان‌طور که در تصویر زیر می‌بینید، در این مرحله باید جلوی اسم همه فالورهایتان تیک بزنید تا استوری که قرار است در صفحه خود آپلود کنید، از تمام فالورهایتان مخفی شود و آنها نتوانند استوری شما را ببینند.
    مخفی کردن استوری اینستا
    در اینجا می‌توانید هرکدام از فالوورهایی که نمی‌خواهید استوری شما را ببینند را هاید یا مخفی کنید. برای این کار فقط باید انتخابشان کنید.
  7. وقتی کارتان در این بخش تمام شد و استوری خود را از همه فالورهایتان مخفی کردید، استوری بگذارید.

و تمام! حالا دیگر هیچ‌کدام از فالوورهایتان نمی‌توانند استوری شما را ببینند، چون استوری خود را از آنها hide یا مخفی کردید. با توجه به اینکه استوری شما به هیچ‌یک از فالورهایتان نشان داده نمی‌شود و استوری خود را از همه آنها مخفی کرده‌اید، پیدا کردن کسانی که فالور شما نیستند، ولی صفحه پروفایتان را چک می‌کنند، مثل آب خوردن می‌شود. دیگر لازم نیست که بنشینید و کلی وقت بگذرید و لیست بازدیدکنندگان استوری خود را بالا و پایین کنید تا ببینید کدام یک از بازدیدکنندگان، فالوور شما هستند و کدام یک از آنها، فالوورتان نیستند. با استفاده از این ترفند، کارتان خیلی راحت‌تر می‌شود، چون هر کسی که استوری شما را ببیند، فالور شما نیست و صرفا کاربری است که به محتوای پیج شما علاقه دارد و صفحه پروفایلتان را به‌طور مرتب چک می‌کند.

معرفی چندتا از بهترین اپلیکیشن‌های شخص ثالث برای شناسایی کسانی که صفحه اینستاگرام شما را چک می‌کنند

اگر احساس می‌کنید که روش‌هایی که بالاتر آموزش داده‌ایم، گیج‌کننده هستند یا وقت کافی برای امتحان کردن آنها ندارید یا حتی انجام دادن آنها از حوصله شما خارج است، اصلا ایرادی ندارد. در ادامه، لیستی از بهترین اپلیکیشن‌هایی که می‌توانید برای شناسایی کسانی که از صفحه اینستاگرام شما دیدن کرده‌اند، روی آنها حساب کنید را قرار است معرفی کنیم.

معرفی چند اپلیکیشن کاربردی برای گوشی‌های اندروید

10 مورد از بهترین اپلیکیشن‌هایی که مخصوص گوشی‌های اندروید هستند و می‌توانید از آنها برای شناسایی کسانی که صفحه اینستاگرام شما را چک می‌کنند، کمک بگیرید، به شرح زیر است:

  1.  Influxy
  2.  Stalker: Who Viewed Instagram
  3. Follower Analyzer for Instagram App
  4. InStalker for Instagram, Tracker, Analyzer App
  5. InMyStalker – Who Viewed My Profile for Instagram
  6. Followers Report IG – Follower Analyze for Instagram
  7. FollowMeter for Instagram
  8. IG Analyzer Followers Analysis
  9. Who Viewed My Profile for Instagram – IGProfile
  10. MyInsProfile – Who Viewed My Profile for Instagram

معرفی چند اپلیکیشن کاربردی برای گوشی‌های iOS

6 مورد از بهترین اپلیکیشن‌هایی که مخصوص گوشی‌های iOS هستند و می‌توانید از آنها برای شناسایی کسانی که صفحه اینستاگرام شما را چک می‌کنند، کمک بگیرید، به شرح زیر است:

  1. Visitors Pro App
  2. Analyzer Plus – Insta Followers
  3. Profile+ Followers Insights
  4. Stats Plus for Instagram
  5. Followers Track for Instagram
  6. Followers+ Unfollowers Reports

دوست ندارم کسی صفحه اینستاگرم من را چک کند! باید چه کار کنم؟

اگر متوجه شده‌اید که صفحه اینستاگرام شما توسط عده‌ای رصد می‌شود و از این موضوع خوشتان نیامد، دو راه‌حل پیش روی شما قرار دارد تا جلوی این اتفاق را بگیرید.

راه‌حل اول: خصوصی کردن پیج اینستاگرام

یکی از روش‌هایی که به شما کمک می‌کند تا اجازه ندهید هر کسی صفحه اینستاگرام شما را چک کند، این است که صفحه اینستاگرام خود را private کنید. برای اینکه اکانت خود را خصوصی کنید، لازم است که مراحل زیر را به‌دقت انجام دهید:

  1. وارد صفحه اینستاگرام خود شوید و در تب پروفایل، بر روی آیکون سه خط که در بالای صفحه در سمت راست قرار دارد، کلیک کنید.
  2. پس از اینکه بر روی آیکون سه خط کلیک کردید، منویی کشویی به شما نشان داده می‌شود که باید در آن، از بین گزینه‌های موجود، بر روی گزینه setting کلیک کنید.
  3. بعد از اینکه بر روی گزینه setting کلیک کنید، صفحه جدیدی برایتان باز می‌شود که باید در آن از بین گزینه‌های موجود، گزینه privacy را انتخاب کنید.
  4. در بخش privacy تیک جلوی private account را بزنید و آن را فعال کنید.

با خصوصی کردن پیجتان، امکان دسترسی هر غریبه‌ای را قطع می‌کنید و دیگر کسی به جز فالورهایتان نمی‌تواند صفحه اینستاگرام شما را چک کند.

راه‌حل دوم: بلاک کردن شخص موردنظر

اگر نمی‌خواهید صفحه خود را خصوصی کنید و دلتان می‌خواهد اکانتتان عمومی بماند، ولی از طرفی یکی دو نفر ار غریبه‌هایی که به شکل مرموزی صفحه اینستاگرام شما را چک می‌کنند، باعث نگران شدنتان می‌شود، می‌توانید خیلی راحت آنها را شناسایی و بلاک کنید.

برای بلاک و ریپورت کردن شخص موردنظرتان، باید مراحل زیر را به ترتیب انجام دهید:

  1. به صفحه شخص موردنظر خود بروید و در تب پروفایل او، بر روی آیکون سه نقطه که در بالای تصویر در سمت راست قرار دارد، کلیک کنید.
  2. منویی برایتان بالا می‌آید که در تصویر زیر می‌توانید آن را ببینید. در این منو، باید از بین گزینه‌های موجود، گزینه report را انتخاب کنید.
    نحوه ریپورت کردن
    بر روی Report بزنید.
  3. بعد از انتخاب گزینه report، منوی دیگری برایتان بالا می‌آید که دو گزینه دارد. یکی از گزینه‌ها شامل عبارت it’s spam است و دیگری، it’s inappropriate است. یکی از آنها را انتخاب کنید.

بعد از اینکه شخص موردنظرتان را ریپورت کردید، می‌توانید او را بلاک هم بکنید تا خیالتان کاملا راحت شود. اگر قصد دارید کاربری را در اینستاگرام بلاک کنید، باید مراحل زیر را به ترتیب انجام بدهید:

  1. به صفحه شخص موردنظر خود بروید و در تب پروفایل او، بر روی آیکون سه نقطه که در بالای تصویر در سمت راست قرار دارد، کلیک کنید.
  2. منویی برایتان بالا می‌آید که در تصویر زیر می‌توانید آن را ببینید. در این منو، باید از بین گزینه‌های موجود، گزینه block را انتخاب کنید.

برای نمونه، می‌توانید نگاهی به عکس زیر بیندازید.

بلاک کردن
نحوه بلاک کردن

کلام آخر

یکی از سوالاتی که خیلی از کاربران می‌پرسند، این است که چگونه می‌توان فهمید چه کسانی صفحه اینستاگرام ما را چک می‌کنند. از آنجایی که اینستاگرام هیچ روش مستقیمی در اختیار کاربران قرار نداده است تا با کمک آن بتوانند کسانی که صفحه پروفایل آنها را چک می‌کنند، شناسایی کنند، ما تلاش کردیم تا در این مقاله از آکادمی کاپریلا، چند روش ساده ولی کاربردی را به شما آموزش بدهیم. به شما پیشنهاد می‌کنم که حتما مقاله بالا را به‌دقت مطالعه کنید تا با این روش‌ها آشنا شوید. آیا تا به حال برایتان پیش آمده که کسی جاسوسی شما را در اینستاگرام بکند؟

اگر این مطلب برای شما مفید بوده است، آموزش‌ها و مطالب زیر نیز به شما پیشنهاد می‌شوند:

بر اساس رای 11 نفر
آیا این مطلب برای شما مفید بود؟
شما قبلا رای داده‌اید!
اگر بازخوردی درباره این مطلب دارید یا پرسشی دارید که بدون پاسخ مانده است، آن را از طریق بخش نظرات مطرح کنید.

نوریه رضوی‌ثانی دانش‌آموخته IT است و به نوشتن در مورد بازاریابی دیجیتال و دنیای شبکه‌های اجتماعی علاقه دارد.

نظر شما چیست؟

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.