دیگر نیازی به گفتن ندارد که این روزها اینستاگرام به یکی از محبوب‌ترین پلتفرم‌های مجازی تبدیل شده است و میلیون‌ها نفر در سراسر دنیا در آن فعالیت می‌کنند. جالب است بدانید که این اپلیکیشن سرگرم‌کننده و پرطرفدار ابتدا کارش را به‌عنوان برنامه‌ای که صرفا برای به اشتراک‌گذاری عکس و فیلم است شروع کرد، نه بیشتر! اما در حال حاضر با اضافه کردن قابلیت‌های جدید و خلاقانه، به کل دنیا نشان داد که فکرهای تازه‌ای در سر دارد و تا آنها را عملی نکند، تسلیم نمی‌شود.

این اپلیکیشن عملا ثابت کرد همان‌گونه که می‌تواند برای ساعت‌ها کاربران را سرگرم کند، کارهای حیرت‌آور دیگری هم از دستش برمی‌آید. کارهایی مثل تجارت! یعنی اینستاگرام نه تنها با آغوش باز از کاربران استقبال می‌کند تا برای وقت‌گذرانی به این برنامه بیایند، بلکه مایل است در دنیای تجارت هم حرف اول را بزند و در حال تلاش است تا زمینه را برای کسب درآمد کاربران آماده کند.

اینستاگرام برای رسیدن به این هدف، قابلیت‌های تازه‌ای را به برنامه خود اضافه کرده و به‌طور مرتب آنها را از جنبه‌های مختلف می‌سنجد تا مطمئن شود که قابلیت‌های جدید درست کار می‌کنند و مشکلی برای کاربران به وجود نمی‌آورند. یکی از این قابلیت‌ها، امکان اضافه کردن پست‌ها به استوری و امکان بازنشر آنها است.

فرقی نمی‌کند که چه هدفی دارید، اینکه صرفا برای سرگرمی پست گذاشته‌اید یا آنکه هدفتان تبلیغ کسب‌وکار و فروش محصولاتتان است، می‌توانید با استفاده از امکاناتی که اینستاگرام در اختیارتان گذاشته، پست خود را استوری کنید تا هر کسی که تا الان به هر دلیلی آن را ندیده است، ببیند. با کمک این روش، می‌توانید خیلی راحت توجه مخاطبان خود را به پست‌های جدیدی که می‌گذارید جلب کنید. حتی می‌توانید با استوری کردن پست‌های قدیمی که نسبت به بقیه پست‌ها، نرخ تعامل پایین‌تری دارند یا در آنها محصولاتی را معرفی کردید که آن‌طور که بایدوشاید فروش نرفته است، توجه کاربران را به سمت آنها بکشانید و کاری کنید تا لایک و کامنت بیشتری بگیرید و فروشتان هم افزایش پیدا کند. فوق‌العاده نیست؟

اگر حسابی کنجکاو شدید که با قابلیت استوری کردن پست‌ها و مزیت‌هایی که به همراه دارد، بیشتر آشنا شوید و نحوه استفاده کردن از آن را یاد بگیرید، به شما پیشنهاد می‌کنم که به‌هیچ‌وجه این مطلب را از دست ندهید. پس تا انتهای این مقاله از آکادمی کاپریلا با ما همراه باشید، چون قرار است نحوه استوری کردن پست‌ها و اضافه کردن استیکر see post به آن را به شما آموزش بدهیم که حتما به دردتان می‌خورد.

نحوه استوری کردن پست‌ها

همان‌طور که یکی دو خط بالاتر هم به این موضوع اشاره کردیم، استوری کردن پست‌ها می‌تواند مزیت‌های زیادی داشته باشد و با استفاده از این روش، نه تنها پست‌های شما بیشتر دیده می‌شود و نرخ reach آنها افزایش پیدا می‌کند، بلکه ممکن است کسانی که آن را ندیده بودند، ببینند و اگر محتوای آن را دوست داشتند، پست را لایک کنند و در زیر آن کامنت بگذارند.

با توجه به این صحبت‌ها، اگر تصمیم دارید که از این به بعد پست‌هایی که در صفحه خود به اشتراک می‌گذارید را استوری کنید تا از مزایایی که گفتیم بهره‌مند شوید، لازم است مراحل زیر را به ترتیب انجام دهید:

  1. به صفحه اینستاگرام خود بروید و در تب پروفایل، پست موردنظرتان را انتخاب کنید.
  2. سپس، بر روی آیکونی که مانند هواپیمای کاغذی است و در پایین پست در گوشه سمت چپ قرار دارد، کلیک کنید.
  3. منویی کشویی برایتان بالا می‌آید که باید در آن از بین گزینه‌های موجود، گزینه add post to your story را انتخاب کنید.
  4. اگر دوست داشتید، می‌توانید متنی به استوری خود اضافه کنید و یا با گذاشتن فیلتر بر روی آن، استوری موردنظر را ویرایش کنید و یا استیکر see post به ن اضافه کنید.
  5. وقتی کارتان با ویرایش استوری تمام شد، بر روی گزینه your story کلیک کنید تا پست شما استوری شود.

به همین سادگی! برای نمونه، می‌توانید نگاهی به عکس‌های زیر بیندازید. در تصاویر زیر، مراحل استوری کردن پست نشان داده است که می‌تواند مفید باشد و شما را در استوری کردن پست‌هایتان راهنمایی کند.

نحوه گذاشتن see post در استوری اینستاگرام
نحوه به اشتراک گذاشتن پست در استوری اینستا

نحوه اضافه کردن استیکر see post در استوری اینستاگرام

یکی از جذابیت‌های اینستاگرام این است که می‌توانید استوری خود را هر طوری که دوست دارید، تزئین کنید و خوشبختانه برای این کار هیچ محدودیتی وجود ندارد. خیلی از کاربران اینستاگرام، وقتی که پست‌های خود را استوری می‌کنند، در آخرین مرحله و درست قبل از به اشتراک گذاشتن آن به استوری موردنظر هر استیکر یا گیفی که دلشان می‌خواهد را اضافه می‌کنند. یکی از این گیف‌های معروف که خیلی از کاربران از آن استفاده می‌کنند، گیف see post است. برای نمونه می‌توانید به عکس زیر نگاهی بیندازید.

نحوه گذاشتن see post در استوری اینستاگرام
مثالی از استیکر گذاشتن در استوری

اگر شما هم علاقه‌مند هستید تا گیف See post را به استوری خود اضافه کنید. از این راه توجه بیشتری به پست خود جلب کنید باید مراحل زیر را به ترتیب انجام بدهید:

  1. به صفحه اینستاگرام خود بروید و در تب پروفایل، پست موردنظرتان را انتخاب کنید.
  2. سپس بر روی آیکونی که مانند هواپیمای کاغذی است و در پایین پست در گوشه سمت چپ قرار دارد، کلیک کنید.
  3. منویی کشویی برایتان بالا می‌آید که باید در آن از بین گزینه‌های موجود، گزینه add post to your story را انتخاب کنید.
  4. بعد از اینکه تمام مراحل بالا را انجام دادید، مانند عکس زیر، بر روی استیکر طرح لبخند کلیک کنید.
    نحوه گذاشتن see post در استوری اینستاگرام
    طبق دستورالعمل تصویر عمل کنید.
  5. بعد از اینکه بر روی استیکر طرح لبخند کلیک کنید، مانند عکس زیر، منویی کشویی برایتان بالا می‌آید که باید در آن، از بین گزینه‌های موجود، گزینه GIF را انتخاب کنید.
    نحوه گذاشتن see post در استوری اینستاگرام
    طبق دستورالعمل تصویر پیش بروید.
  6. سپس، عبارت see post را در کادری که در تصویر زیر می‌بینید، تایپ کنید تا گیف‌های مرتبط با آن به شما نشان داده شود.
    نحوه گذاشتن see post در استوری اینستاگرام
    گیف های اینستاگرام
  7. سپس، از بین گیف‌هایی که برایتان به نمایش درآمده است، به‌صورت دلخواه، گیف موردنظرتان را انتخاب کنید تا به استوری شما اضافه شود.
  8. در آخر، بر روی گزینه your story کلیک کنید تا استوری شما در صفحه اینستاگرامتان به اشتراک گذاشته شود.
پیشنهاد آموزشی مرتبط:
  • وبینار رایگان ضبط شده بررسی عوامل موفقیت در اینستاگرام با پاسخ به صد پرسش رایگان — برای مشاهده این دوره ویدئویی کلیک کنید(+)
  • ویدئو آموزشی آشنایی با رفتار مصرف کننده در شبکه‌های اجتماعی — برای مشاهده این دوره ویدئویی کلیک کنید(+)

به همین سادگی! با انجام مراحل بالا، خیلی راحت می‌توانید پست جدید خود را استوری کنید و با گذاشتن گیف‌های see post، مخاطبان خود را تشویق کنید تا آن را ببینند و اگر دوست داشتند، پست را لایک کنند. با این کارها می‌توانید خیلی راحت نرخ reach و تعامل خود را بالا ببرید. چون با این‌کار، هرکسی که سرش شلوغ بود و پست شما را ندید، یا آن را جا انداخت یا الگوریتم اینستاگرام، پستتان را به او نشان نداد یا اینکه پستتان را در میان پست‌های دیگر گم کرد، آن را ببیند و لایک کند.

بعد از اینکه پست موردنظر را استوری کردیم، چه اتفاقی می‌افتد؟

وقتی پست موردنظرتان را در اینستاگرام استوری می‌کنید، بلافاصله بعد از اینکه استوری به اشتراک گذاشته می‌شود، مخاطبانتان می‌توانند آن را ببینند. یعنی اگر آنها تب home خود را رفرش کنند، نام شما در حالی که دور عکس پروفایلتان، یک دایره قرمزرنگ قرار دارد، در بالای صفحه ظاهر می‌شود. اگر کاربران بر روی عکس پروفایل شما که دور آن دایره قرمز رنگی وجود دارد، ضربه بزنند، می‌توانند استوری شما را ببینند. برای نمونه می‌توانید نگاهی به عکس زیر بیندازید.

استوری اینستاگرام
استوری اینستاگرام

جالب است بدانید که وقتی پستی را در صفحه خود استوری می‌کنید، استوری شما کلیک کردنی می‌شود! شاید بپرسید که منظور ما از این حرف چیست؟ هما‌ن‌طور که می‌دانید، استوری کردن پست‌ها راهی برای دیده شدن آنها و گرفتن لایک و کامنت بیشتر است. یعنی هدف شما از استوری کردن پست‌هایتان، بالا بردن نرخ reach و تعامل آن است. در این صورت، راهی باید باشد تا کاربران خیلی ساده و فقط با یک کلیک بر روی استوری شما، به‌طور مستقیم به پست موردنظر هدایت شوند و اگر دوست داشتند آن را لایک کنند یا در زیر آن کامنت بگذارند. درست نمی‌گویم؟

اگر کاربران با دیدن استوری‌تان، علاقه‌مند شوند تا آن پست را به‌طور مستقیم و در feed شما ببینند، تنها کاری که باید انجام بدهند، کلیک کردن بر روی آن است. بعد از اینکه کاربران بر روی پستی که در استوری قرار داده‌اید، کلیک کنند، برچسبی ظاهر می‌شود که روی آن عبارت see post نوشته شده است. اگر کاربران یک‌بار دیگر بر روی آیکون see post کلیک کنند، به این طریق به پست موردنظر منتقل می‌شوند و می‌توانند آن را لایک کنند و در صورت تمایل، در زیر آن کامنت بگذارند. برای نمونه می‌توانید به عکس زیر نگاهی بیندازید.

استوری اینستاگرام
مثالی از کلیکی بودن پست اینستاگرام

چرا نمی‌توانم پست خود را استوری کنم؟

اگر اخیرا متوجه شدید که یک جای کار می‌لنگد و اینستاگرام دیگر به شما اجازه نمی‌دهد تا با کمک روشی که در بالا آموزش داده‌ایم پست‌های جدید خود را استوری کنید، جای هیچ نگرانی نیست. می‌دانید چرا؟! چون احتمالا شما جزو کاربرانی هستید که توسط اینستاگرام برای اجرای «تست همگانی» انتخاب شده‌اید.

اینستاگرام به‌تازگی آپدیت جذابی داده و در آن، از قابلیت Reshare sticker رونمایی کرده است. این قابلیت که جدیدا به این برنامه اضافه شده است، این امکان را برایتان فراهم می‌کند تا پست‌هایی اخیرا تماشا کرده‌اید و دیده‌اید، یا پست‌هایی که به‌تازگی save یا ذخیره کرده‌اید و همچنین پست‌هایی که در صفحه اینستاگرام خود به اشتراک گذاشته‌اید را در استوری‌تان به‌اصطلاح reshare کنید.

با استفاده از استیکر reshare، خیلی راحت و بدون اینکه نیاز باشد مراحلی که قبلا آموزش داده‌ایم را انجام دهید، می‌توانید پست موردنظرتان را استوری کنید تا هر کسی که آن را ندید، آن را ببیند.

برای استفاده از قابلیت reshare اینستاگرام، فقط کافیست مراحل زیر را به‌دقت انجام دهید:

  1. وارد صفحه اینستاگرام خود شوید و سپس، به بخش استوری‌ها بروید.
  2. در بخش استوری، یک استوری بسازید. برای اینکار، باید مانند عکس زیر، بر روی گزینه create که در گوشه صفحه در سمت چپ قرار دارد، کلیک کنید.
    گذاشتن استیکر see post در استوری
    طبق دستورالعمل تصویر عمل کنید.
  3. وقتی بر روی گزینه create کلیک می‌کنید، صفحه جدید صورتی‌رنگی برایتان باز می‌شود.
  4. در این صفحه صورتی‌رنگ، بر روی آیکون طرح لبخند که در بالای صفحه قرار دارد، کلیک کنید.
  5. سپس، منویی برایتان به نمایش درمی‌آید که باید در آن، از بین گزینه‌های موجود، گزینه reshare را انتخاب کنید.
  6. با انتخاب گزینه reshare، صفحه جدید به شما نشان داده می‌شود که در آن به ترتیب از چپ به راست، اول پست‌هایی که جدیدا دیده‌اید، دوم پست‌هایی که اخیرا save کرده‌اید و سوم، پست‌هایی که در صفحه اینستاگرام خود به اشتراک گذاشته‌اید، نمایش داده شده است.
  7. یکی از این سه گروه را انتخاب کنید و وارد آن شوید. در دسته‌ای که انتخاب کردید، پست موردنظرتان را انتخاب و آن را استوری کنید.

برای اینکه بهتر متوجه شوید، می‌توانید نگاهی به عکس‌های زیر بیندازید. در عکس زیر، مراحل استوری کردن پست‌ها به کمک قابلیت reshare به شما نشان داده شده است.

گذاشتن استیکر see post در استوری
طبق دستورالعمل تصویر عمل کنید.

البته این نکته را هم به خاطر داشته باشید که این قابلیت، هنوز به‌طور گسترده در اختیار تمام کاربران قرار نگرفته است و فقط عده اندکی از آنها به استیکر reshare در استوری اینستاگرام خود دسترسی دارند. پس اگر هنوز این قابلیت برایتان فعال نشده است، به شما پیشنهاد می‌کنیم که اصلا نگران نباشید و از روشی که قبلا به شما آموزش داده‌ایم، برای استوری کردن پست‌های موردنظرتان استفاده کنید.

حالا که با نحوه استوری کردن پست‌ها و اضافه کردن گیف see post به آن آشنا شدید، شاید این سوال ذهنتان را حسابی مشغول کرده باشد که اصلا چرا باید پست‌های خود را استوری کنیم؟ استوری کردن پست‌ها چه فایده‌ای برای پیجمان دارد؟ اگر کنجکاو شدید و دوست دارید هرچه زودتر به جواب این سوال برسید، بهتر است ادامه این مطلب را به‌دقت مطالعه کنید. چون قرار است در ادامه شما را با مزیت‌هایی که استوری کردن پست‌ها دارد آشنا کنیم.

چرا باید پست‌های خود را استوری کنیم؟

متاسفانه بعضی از کاربران استوری کردن پست‌ها را کاری غیرضروری و بی‌فایده به شمار می‌آورند، ولی در حقیقت این کار می‌تواند مزیت‌های زیادی داشته باشد. خیلی‌ها استدلالشان این است که: «شما پست خود را در صفحه اینستگرامتان به اشتراک گذاشتید، پس هر کسی که قرار باشد آن را ببیند، می‌بیند. دیگر چه لزومی به استوری کردن پست است؟!»

در نگاه اول، شاید این حرف از نظر شما هم منطقی برسد، ولی نباید فراموش کنید که اینستاگرام، الگوریتم هوشمند خودش را دارد که کمی پیچیده است. جالب است بدانید که شما می‌توانید خیلی راحت و با استوری کردن پست جدید خود، الگوریتم هوشمند اینستاگرام را شکست دهید و کاری کنید که کاربران بیشتری پست شما را ببینند. در ادامه، ما چند دلیل اساسی می‌آوریم که چرا استوری کردن پست‌ها اهمیت دارد و این کار چگونه به رشد پیج شما کمک می‌کند.

همه فالورهایتان در همان دقایق اولیه بعد از پست گذاشتن، قادر به دیدن پست شما در feed خود نیستند!

وقتی شما پستی را در صفحه اینستاگرام خود به اشتراک می‌گذارید، الگوریتم اینستاگرام یک بازی مهیج راه می‌اندازد تا عملکرد پیج شما را ارزیابی کند.

به این صورت که بعد از اینکه پست موردنظرتان را در صفحه خود به اشتراک گذاشتید، الگوریتم اینستاگرام، آن را به همه فالوورهایتان نشان نمی‌دهد! یعنی پست شما یک‌جورایی از دید 90 درصد از فالورهایتان مخفی می‌شود و حتی اگر این 90 درصد آنلاین هم باشند، باز هم نمی‌توانند را ببینند!

در واقع، بلافاصله بعد از اینکه شما پست جدید خود را آپلود کنید، الگوریتم هوشمند اینستاگرام، بدون برنامه قبلی و به‌صورت کاملا تصادفی 10 درصد از فالورهایتان را انتخاب می‌کند و پست جدید شما را فقط به همان 10 درصد نشان می‌دهد. از اینجا به بعد همه‌چیز به این 10 درصد بستگی دارد!

اگر این 10 درصد سرنوشت‌ساز آنلاین باشند و خیلی سریع پست شما را لایک کنند، در زیر آن کامنت بگذارند، آن را save کنند یا برای دوستان و آشنایان خود بفرستند، همه‌چیز عالی پیش می‌رود! به بیان ساده‌تر، این 10 درصد، با آنلاین بودن خود و لایک و کامنت‌هایی که به شما می‌دهند، نرخ تعامل و reach پیج شما را بالا می‌برند و به دنبال آن، ربات‌های هوشمند اینستاگرام، سیگنال‌های مثبتی دریافت می‌کنند که به آنها می‌گوید پیج شما عملکرد خوبی دارد و در کوتاه‌ترین زمان ممکن، کلی لایک و کامنت گرفته است. در نتیجه، پست شما به‌اصطلاح آزاد می‌شود و به بقیه فالوورهایتان هم نشان داده می‌شود و حتی ممکن است به اکسپلور برود.

استیکر see post در اینستاگرام
استیکر see post در اینستاگرام

برای اینکه بتوانید زمانی پست بگذارید که افراد زیادی آنلاین باشند و پست شما را لایک کنند، باید بدانید چه زمانی پست بگذارید و چطور لایک و کامنت بیشتری دریافت کنید. مطالب زیر می‌تواند شما را کمک کند:

  • بهترین ساعت پست گذاشتن در اینستاگرام چه وقتی است؟ — برای مطالعه این مطلب کلیک کنید(+)
  • چطور کامنت بیشتری دریافت کنیم؟ — برای مطالعه این مطلب کلیک کنید(+)
  • چطور لایک بیشتری بگیریم؟ — برای مطالعه این مطلب کلیک کنید(+)

حالا اگر برعکس این قضیه اتفاق بیفتد، چه؟ یعنی اگر شما زمانی پست بگذارید که آن 10 درصد از فالورهایتان که شانسی انتخاب شده‌اند، در دسترس نباشند و نتوانند پست شما را لایک کنند و در زیر آن کامنت بگذارند، آن زمان چه اتفاقی می‌افتد؟ خب همه‌چیز برعکس می‌شود! در این صورت، ربات‌های اینستاگرام، سیگنال‌های منفی دریافت می‌کنند که به آنها می‌گوید پست شما برای مخاطب جذاب نیست و آن‌قدر که بایدوشاید، موردعلاقه کاربران نخواهد بود. همین باعث می‌شود تا پست شما به 90 درصد باقیمانده که نشان داده نشود.

چون الگوریتم اینستاگرام، بر این اساس که بلافاصله بعد از آپلود شدن پست، چقدر بقیه با لایک و کامنت‌هایشان از آن استقبال می‌کنند، درباره جذاب بودن پستتان تصمیم می‌گیرد تا آن را به اکسپلور بفرستند و پستتان را به کاربران بیشتری نشان می‌دهد.

با این اوصاف احتمالا به این مسئله پی بردید که چرا باید پست‌های جدید خود را یا حتی پست‌های قدیمی که خیلی دیده نشده است را استوری کنید. در واقع، شما باید هر کاری که از دستتان برمی‌آید را انجام دهید تا الگوریتم سرسخت اینستاگرام را شکست دهید و کاری کنید تا افراد بیشتری پست شما را ببینند. وقتی پست خود را استوری می‌کنید، حتی اگر آن پست به‌واسطه الگوریتم هوشمند اینستاگرام در تب feed بعضی از مخاطبان نشان داده نشده باشد، آنها می‌توانند خیلی راحت و فقط با یک کلیک ساده، پست شما را ببینند و آن را لایک کنند.

به بیان ساده‌تر، شما با استوری کردن پست‌هایتان، آن پست را به کسانی نشان می‌دهید که الگوریتم اینستاگرام، مانع شده تا آنها بتوانند پستتان را ببینند. در نتیجه، بجای 10 درصد، 100 درصد از مخاطبانتان فرصت برابر دارند تا پست شما را در همان دقایق اولیه ببینند و اگر از محتوای آن خوششان آمد، پستتان را لایک کنند یا حتی در زیر آن کامنت بگذارند. به همین ترتیب، هم نرخ reach (یعنی تعداد کاربرانی که پست شما را می‌بینند) افزایش پیدا می‌کند و هم نرخ تعامل (یعنی تعداد  لایک و کامنتی که پست‌هایتان می‌گیرد) بیشتر می‌شود. در نتیجه بیشتر دیده می‌شوید و اگر صاحب کسب‌وکارتان هستید، احتمالا موفق شدنتان هم بالاتر می‌رود.

امکان اضافه کردن لینک به پست‌های اینستاگرامی وجود ندارد.

یکی دیگر از مزیت‌های استوری کردن پست‌ها، امکان اضافه کردن لینک به آن است. خیلی اوقات، پیش می‌آید که برندها و صاحبان مشاغل، پستی می‌گذارند که لازم است پیوندی به آن پیوست شود. مثلا ویدئویی در اینستاگرام پست می‌کنند که فقط خلاصه و تبلیغی از یک ویدئو در یوتیوب است تا مخاطبان تشویق شوند و به یوتیوب بروند و ویدئوی کامل را تماشا کنند. ولی چگونه می‌توان لینک این ویدئو یوتیوبی را به پست موردنظر اضافه کرد؟ اصلا چنین قابلیتی در اینستاگرام وجود دارد که به کاربران اجازه بدهد تا آنها به پست‌های خود لینکی ضمیمه کنند؟ در کمال تعجب، جواب این سوال، منفی است!

با اینکه اینستاگرام یکی از محبوب‌ترین شبکه‌های اجتماعی است و کلی قابلیت جذاب دارد، ولی متاسفانه هنوز که هنوز است، امکان ضمیمه کردن لینک به پست‌ها وجود ندارد. برای مثال، خیلی از برندها و فروشندگان اینستاگرامی، وقتی محصولاتشان را در صفحه خود پست می‌کنند تا مخاطبان را تشویق به خرید آنها کنند، از آنجایی که نمی‌توانند لینک وب‌سایتشان را به پست اضافه کنند، به مشکل برمی‌خورند. این دسته از کاربران، برای فروش محصولات خود در اینستاگرام، مجبورند تا لینک وب‌سایت خود را در بیو اینستاگرامشان بنویسند و بعد از اینکه مخاطبان را متقاعد کردن تا محصولاتشان را بخرند، تازه باید کلی زحمت بکشند تا مشتریان راضی شوند و به بیو پیج بروند و بر روی لینک وب‌سایت کلیک کنند و وارد آن شوند و خرید خود را ثبت کنند. این پروسه خیلی سخت و نفس‌گیر است و خیلی از مشتریان، در نیمه را پشیمان می‌شوند و از خرید آن محصول صرف‌نظر می‌کنند.

پیشنهاد آموزشی مرتبط:
  • ویدئو آموزشی هر آنچه که باید در خصوص بازاریابی در اینستاگرام بدانید — برای مشاهده این دوره ویدئویی کلیک کنید(+)
  • ساخت ربات اینستاگرام با برنامه‌نویسی #C سی شارپ و پایتون Python — برای مشاهده این دوره ویدئویی کلیک کنید(+)
  • دوره آموزشی کورل ویژه اینستاگرام برای کسانی که می‌خواهند پیج حرفه‌ای داشته باشند — برای مشاهده این دوره ویدئویی کلیک کنید(+)
see post گذاشتن در استوری
see post گذاشتن در استوری

اینجاست که اهمیت استوری کردن پست‌ها نمایان می‌شود! جالب است بدانید که استوری‌های اینستاگرام، قابلیت این را دارند که به آنها لینک اضافه کنید و پروسه انتقال مخاطبان به وب‌سایت‌ها، شبکه‌های اجتماعی دیگر مانند یوتیوب و… کوتاه‌تر و راحت‌تر شود.

جالب است بدانید که قابلیت اضافه کردن لینک به استوری در گذشته، فقط در انحصار اکانت‌هایی بود که بیشتر از 10 هزار نفر فالوور داشتند، ولی خوشبختانه، اینستاگرام اخیرا این قابلیت را برای همه کاربران فعال کرد و دیگر همه می‌توانند به استوری‌های خود، لینک اضافه کنند.

برای اضافه کردن لینک به استوری خود، فقط کافیست پست موردنظرتان را با یکی از دو روشی که بالاتر به شما آموزش داده‌ایم، به استوری اضافه کنید و سپس، بر روی استیکر طرح لبخندی که در بالای صفحه قرار دارد، ضربه بزنید. با این کار، منویی به شما نشان داده می‌شود که باید در آن از بین گزینه‌های موجود، بر روی استیکر LINK کلیک کنید و در آخر، لینک موردنظرتان را تایپ کنید. از آنجایی که اضافه کردن لینک به پست یا به کپشن آن وجود ندارد، در حال حاضر بهترین روش برای به اشتراک گذاشتن لینک، استوری کردن پست موردنظر و چسباندن لینک به آن استوری است.

در عکس زیر، روش اضافه کردن لینک به استوری اینستاگرام، خیلی واضح و شفاف نشان داده شده است.

see post گذاشتن در استوری
نحوه لینک گذاشتن در استوری

استوری‌ها 24 ساعته هستند.

یکی دیگر از جذابیت‌های استوری کردن پست‌ها، این است که آنها برای 24 ساعت، یعنی یک شبانه‌روز کامل در دسترس کاربران قرار دارند. جالب است بدانید که الگوریتم اینستاگرام، با توجه به نرخ تعامل و reach که هر پست بعد از انتشار به دست می‌آورد، تصمیم می‌گیرد که آیا آن پست جذاب است یا نه.

همان‌طور که کمی بالاتر هم به این حقیقت اشاره کردیم، همه مخاطبان شما، شانس برابر برای دیدن پست‌هایتان ندارند. یعنی الگوریتم اینستاگرام، به 90 درصد از مخاطبان پیجتان اجازه نمی‌دهد که پست شما را در همان دقایق اولیه تماشا کنند و همین می‌تواند تا حد زیادی، جلوی دیده شدن پست‌ها و تعامل‌های احتمالی را بگیرد. یعنی تا کاربران نتوانند پست شما را ببینند، چگونه آن را لایک کنند یا در زیر آن کامنت بگذارند؟ درست است که گفتیم با استوری کردن پست دیگر، می‌توانید آن را در معرض دید همه مخاطبان پیجتان قرار بدهید، ولی در واقع این همه ماجرا نیست!

علاوه بر اینکه ممکن است الگوریتم اینستاگرام، پست شما را از خیلی از مخاطبانتان مخفی کند و شانس دیده شدن را از شما بگیرد، این احتمال هم وجود دارد که تعداد زیادی از مخاطبان پیجتان، در ساعتی که پست جدید گذاشته‌اید، آنلاین نباشند. فکرش را بکنید! کلی زحمت می‌کشید، تولید محتوا می‌کنید و پست جدید می‌گذارید، ولی خیلی‌ها آن را نمی‌بینند و لایک نمی‌کنند. شاید باورش سخت باشد، ولی خیلی وقت‌ها، الگوریتم اینستاگرام بی‌تقصیر است و لایک نگرفتن پست‌ها و دیده نشدن آنها، به خاطر چیز دیگری است. یکی از دلایلی پایین آمدن نرخ reach و تعامل پست‌ها این است که شاید ساعت اشتباهی را برای به اشتراک گذاشتن آن پست انتخاب کرده‌اید!

see post گذاشتن در استوری
see post گذاشتن در استوری

مثلا فرض کنید که صاحب یک فروشگاه اینستاگرامی هستید و از جدیدترین محصول خود که خیلی هم قیمت مناسبی دارد و بسیاری از فالوورهایتان منتظر آن بودند، در ساعت 3 صبح پست بگذارید. به نظرتان چند نفر در آن ساعت بیدار هستند تا پست شما را ببینند؟ حتی اگر کسی هم در آن ساعت بیدار باشد، احتمالا قصد خرید چیزی ندارد و سرسری از پست شما رد می‌شود و به آن توجه چندانی نمی‌کند. درست نمی‌گویم؟ پس، با این تفاسیر، احتمالا متوجه شدید که تا چه اندازه انتخاب زمان مناسب برای پست گذاشتن اهمیت دارد و در بالا رفتن یا برعکس، در پایین آمدن نرخ reach و تعامل اثرگذار است.

اما خب، پیدا کردن زمان مناسب برای پست گذاشتن، به عوامل مختلفی بستگی دارد و با توجه به آنها، متغیر است. یعنی، زمان مناسب برای پست گذاشتن، ساعت ثابت و مشخصی نیست و با توجه به محتوای پیج، موقعیت جغرافیایی و مخاطبان هدفی که دارید، تعیین می‌شود.

خیلی‌های می‌گویند که بهترین ساعت برای پست گذاشتن، ساعت 8 صبح است که همه از خواب بیدار می‌شوند و اولین کاری که می‌کنند، چک کردن گوشی‌هایشان با چشم باز است. بعضی‌ها هم معتقدند که ساعت طلایی در اینستاگرام، 5 بعد از ظهر است، یعنی درست وقتی که همه از سرکار به خانه برمی‌گردند و می‌خواهند با چرخیدن در اینستاگرام، خستگی در کنند.

به‌هرحال، شما هر ساعتی را که انتخاب کنید، عده‌ای آنلاین هستند و عده‌ای دیگر در دسترس نیستند که پست شما را ببینند یا آن را لایک کنند. بهترین کار برای اینکه زحمتی که برای پستتان کشیده‌اید، نسوزد و به‌اصطلاح فلاپ نشود، این است که بلافاصله بعد از پست کردن آن، پستتان را استوری کنید. این‌طوری، هر کسی که آنلاین نیست، حتی اگر بعد از چند ساعت به اینستاگرام بیاید و با حجم عظیمی از پست‌ها روبه‌رو شود که چند ساعتی است روی هم تلنبار شده‌اند، می‌تواند پست شما را پیدا کند. یعنی حتی اگر یک درصد احتمال داشته باشد که پست شما در بین انبوه پست‌ها گم شود، با استوری کردن آن، جلوی این اتفاق را می‌گیرید و همه با دیدن استوری‌تان متوجه می‌شوند که پست جدید گذاشتید. با این روش، نرخ reach و تعامل پستتان بالا می‌رود و ممکن است راهی اکسپلور شود.

کلام آخر

خیلی از کاربران اینستاگرام، بلافاصله بعد از پست گذاشتن، پست جدید خود را استوری می‌کنند و با این استفاده از این ترفند، تلاش می‌کنند تا پیجشان بیشتر دیده شود و زودتر به اهدافی که در سر دارند برسند. اهدافی مانند فروش بیشتر، بالا رفتن نرخ تعامل و reach، دیده شدن در اینستاگرام و شناخته شدن. شاید از خودتان بپرسید که چگونه؟ برای پیدا کردن جواب این سوال، به شما پیشنهاد می‌کنم که مقاله بالا را از دست ندهید. چون در این مقاله، سعی کردیم تا به زبانی ساده، از مزایی استوری کردن پست‌ها برایتان بگوییم و همچنین، درباره اهمیت این کار هم توضیح دادیم. در ضمن، روش اضافه کردن پست به استوری را هم آموزش دادیم تا اگر مایل بودید، از آن برای پروموت کردن پیجتان استفاده کنید. آیا تا به حال از این ترفند استفاده کرده‌اید؟ چه نتیجه‌ای گرفتید؟

اگر این مطلب برای شما مفید بوده است، آموزش‌ها و مطالب زیر نیز به شما پیشنهاد می‌شوند:

بر اساس رای 2 نفر
آیا این مطلب برای شما مفید بود؟
شما قبلا رای داده‌اید!
اگر بازخوردی درباره این مطلب دارید یا پرسشی دارید که بدون پاسخ مانده است، آن را از طریق بخش نظرات مطرح کنید.

نوریه رضوی‌ثانی دانش‌آموخته IT است و به نوشتن در مورد بازاریابی دیجیتال و دنیای شبکه‌های اجتماعی علاقه دارد.

نظر شما چیست؟

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.