گوگل آپتیمایز (Google Optimize) ابزاری است که به وبسایت متصل شده و برای تست‌های مختلفی روی صفحات سایت مورد استفاده قرار می‌گیرد که در نهایت، در این ابزار صفحات تغییر داده شده با صفحه اصلی مقایسه می‌شود. این ابزار در واقع برای تست A/B کاربرد دارد که می‌تواند دو یا چند صفحه از وبسایت را از نظر ارائه محتوا تست کند و نتیجه آزمایش را نیز به شما نمایش دهد. نکته مهم در مورد این ابزار، دارا بودن نسخه رایگان آن است که به خوبی می‌تواند با دیگر ابزارهای پولی مشابه رقابت کند. با توجه به کاربردی بودن گوگل اوپتیمایز (Google optimize)، ما در این مقاله از مجله کاپریلا قصد داریم در مورد آن اطلاعات کاملی را به شما ارائه دهیم. بنابراین با ما همراه باشید.

گوگل آپتیمایز (Google optimize) چیست؟

همانطور که در پاراگراف اول اشاره کردیم، گوگل آپتیمایز (Google Optimize) یک ابزار با دو نسخه رایگان و پولی است که توسط گوگل ارائه شده تا به وسیله آن بتوان تست‌های مختلف از جمله تست A/B را انجام داد. نسخه رایگان این ابزار به ویژه برای افرادی که با تست‌های A/B آشنایی کاملی ندارند و در واقع مبتدی هستند، توصیه می‌شود.

توجه داشته باشید نسخه رایگان ابزار گوگل آپتیمایز محدودیت‌هایی هم دارد اما این محدودیت‌ها از میزان ویژگی و کاربردهای زیاد آن چیزی کم نمی‌کند. به بیان دیگر، می‌توان گفت که گوگل اپتیمایز ابزاری است که برای بهینه‌سازی صفحات وب مورد استفاده قرار می‌گیرد و این بهینه‌سازی را از طریق تست‌های مختلف از جمله تست A/B انجام می‌دهد. در حقیقت با انجام این آزمایشات نرخ تبدیل را بهبود می‌بخشد که به هر چه بهینه‌تر شدن صفحات وب و افزایش درآمد سایت منجر می‌شود. این ابزار برای افرادی که می‌خواهند تعداد آزمایشات کمی از نوع تست A/B انجام دهند، مناسب است، زیرا که می‌تواند به صورت رایگان همزمان پنج آزمایش را اجرا کند. اما برای تست‌های گسترده‌تر و پیچیده‌تر در کسب و کارهای بزرگ می‌توان از نسخه پولی آن استفاده کرد.

چرا باید از گوگل اوپتیمایز استفاده کنیم؟

بیان ویژگی‌ها و فواید گوگل آپتیمایز این سوال را پاسخ می‌دهد که چرا باید از آن استفاده کنیم. اگر شما در مورد استفاده از این ابزار تردید دارید و یا اینکه به طور دقیق نمی‌دانید که چرا باید این ابزار را به کار ببرید، این بخش برای شما آماده شده است. ما در این بخش به طور کامل در مورد ویژگی‌ها و فوایدی که گوگل آپتیمایز دارد، صحبت خواهیم کرد.

گوگل آپتیمایز (Google optimize) می‌تواند نیازهای اساسی سایت شما را تامین کند. این ابزار می‌تواند بیشتر انواع تست‌هایی که سایت شما نیاز دارد را اجرا نماید. حتی این امکان را به شما می‌دهد که آزمایشات مختلف را شخصی‌سازی و سفارشی کنید، ایده‌های مختلف بهینه‌سازی صفحات سایت را تست کرده و نتایج آن را تجزیه و تحلیل نمایید. گوگل آپتیمایز نسخه رایگان، که بیشتر بحث ما در این مقاله در مورد نسخه رایگان آن است، اگر چه محدودیت‌هایی دارد، اما امکاناتی در اختیارتان قرار می‌دهد که بیشتر از انتظارات شما از یک ابزار رایگان خواهد بود.

استفاده از گوگل اوپتیمایز (Google Optimize) میانگین بازدید صفحات سایت (پیج ویو) را افزایش می‌دهد و با افزایش میانگین بازدید و بهینه‌سازی صفحات فرود، نرخ تبدیل را نیز بالا می‌برد. فرض کنید ماهانه صد هزار نفر از سایتی بازدید کنند و دو درصد آن‌ها با ارزش ده هزار تومان تبدیل شوند. حال این کاربران بازدیدکننده در مجموع، ارزش بیست میلیون تومان را برای سایت به ارمغان می‌آورند. حالا تصور کنید برای این سایت از گوگل آپتمایز (Google Optimize) استفاده شود، چه اتفاقی می‌افتد و چه تغییری در میزان سود و ارزش ایجاد شده برای سایت رخ می‌دهد؟

اگر بتوانید با گوگل آپتیمایز نرخ تبدیل را افزایش دهید و دو درصد را به سه درصد تغییر دهید، مجموع ارزش ایجاد شده برای سایت سی میلیون تومان خواهد بود و در این حالت، بدون صرف هیچ هزینه‌ای، 10 میلیون تومان سود اضافه به دست آمده است. بنابراین با توجه به موارد گفته شده می‌‌توان گوگل آپتیمایز (Google Optimize) را به عنوان یکی از ابزارهای افزایش نرخ تبدیل و بازگشت سرمایه در سایت به شمار آورد. اما با این وجود ابزارهای مختلف دیگری برای این منظور وجود دارد، اما بیشتر ابزارها دارای اشتراک و هزینه ماهانه هستند و برخی از آن‌ها امکان ادغام شدن با گوگل آنالیتیکس را ندارند.

مزایای گوگل اپتیمایز

نکته: برای افزایش نرخ تبدیل با استفاده از هر نوع ابزاری، بهتر است که در ابتدا صفحات مهم سایت خود را ارتقا دهید، زیرا در این حالت با اطمینان بالاتری می‌توانید کمپین‌های مختلفی را اجرا کرده و کاربران هدفمند بیشتری را جذب نمایید.

Google Optimize برای اجرای چه نوع تست‌هایی مورد استفاده قرار می‌گیرد؟

برای سایت‌ها آزمایش‌ها و تست‌های مختلفی وجود دارد که می‌توان اجرا کرد. گوگل آپتیمایز (Google Optimize) امکان اجرای بیشتر تست‌های ضروری برای سایت را فراهم می‌کند. در اینجا به 5 تست ضروری در سایت‌ها را که توسط گوگل آپتیمایز قابل اجراست، اشاره کرده‌ایم:

تست A/B

این تست یکی از رایج‌ترین آزمایش‌ها در دیجیتال مارکتینگ است که با نام تست A/B/N نیز شناخته می‌شود. این آزمایش بین دو یا چند صفحه از وب سایت و یا بین دو یا چند ایده اجرا می‌شود تا در نهایت بفهمیم کدام یک از این ایده‌ها و یا صفحات وب عملکرد بهتری دارند و می‌توانند تبدیل را ایجاد کنند. تست A/B با اینکه یکی از ساده‌ترین آزمون‌ها است اما چون معنا و مفهوم آن خیلی گسترده است، می‌تواند برای موارد پیچیده نیز به کار برود.

کاربرد گوگل اوپتیمایز

تست‌های چند متغیره

این تست می‌تواند برای آزمایش همزمان چندین عنصر و متغیر به کار برود، که هر کدام از این عناصر و متغیرها در واقع به صورت ترکیبی هستند و آزمایش بین چندین ترکیب اجرا می‌شود.

آزمایش تغییر URL

آزمایشات تغییر URL و یا تغییر مسیر توسط گوگل آپتیمایز امکان‌‎پذیر است. برای اینکه بتوان دو صفحه وب مختلف را به کمک تغییر مسیر جاوا اسکریپت آزمایش کرد، از ابزار گوگل آپتیمایز استفاده می‌‎شود. در این آزمایش، گوگل آپتیمایز به صورت تصادفی کاربران یک صفحه را تغییر مسیر می‌دهد و سپس رفتار کاربران را پیگیری می‌کند. این تست معمولاً در طراحی مجدد وبسایت مورد استفاده قرار می‌گیرد. این تست همچنین برای تست دو طرح و ایده متفاوت برای یک صفحه از سایت مورد استفاده قرار می‌گیرد، برای مثال صفحه پرداخت در یک سایت فروشگاهی که به صورت پرداخت یک صفحه‌ای باشد و یا چند صفحه‌ای.

آزمایش سمت سرور

گوگل اوپتیمایز می‌تواند انواع آزمایشات سمت سرور که را به برنامه نویسی مربوط است را برای ایجاد تغییرات در سایت انجام دهد. این ابزار به شما امکان می‌ دهد که هدف‌های مختلف را تست کنید و کدهای مورد نظر خود را به سایت تزریق کنید.

شخصی‌سازی

احتمالاً باید بدانید وقتی از شخصی‌سازی صحبت می‌شود، منظور این است که بسیاری از اقدامات را متناسب با کاربران و ویژگی‌هایی که دارند، انجام دهیم. به بیان دیگر، باید بتوان کاربران را با داده‎‌های موجود که در مورد آن‌ها در پایگاه داده خود داریم، درگیر کرده و کاربران را بر اساس این داده‌ها هدف قرار دهیم. گوگل اپتیمایز این امکان را فراهم می‌کند که اهداف را برای گروه خاصی از کاربران شخصی‌سازی کنید به طور مثال این امکان را ایجاد می‌کند که برای کاربران یک منطقه خاص صفحه فروش داشته باشید. مثال دیگر می‌توان برای هر هر دسته از کاربران با ویژگی‌های مخصوص به خودشان، صفحه فرود را با محتواها و تصاویر متفاوتی ارا‌ئه داد.

دو عنصر کلیدی گوگل اپتیمایز

برای اینکه درک بهتری از ابزار گوگل آپتیمایز (Google optimize) پیدا کنید، لازم است که با عناصر کلیدی آن آشنا شوید. در این ارتباط باید بگوییم که گوگل آپتیمایز از دو عنصر کلیدی ویرایشگر و گزارشگر تشکیل شده است که در ادامه به شرح آن‌ها خواهیم پرداخت.

ویرایشگر

وقتی که از گوگل آپتیمایز (Google optimize) برای بهینه سازی صفحات وب استفاده می‌کنید، در واقع یک ویرایشگر ایجاد کرده که می‌توانید آن را برای مقایسه با صفحه اصلی ادیت کنید. خود صفحه ویرایشگر نیز، دارای دو عنصر است:

کار با گوگل آپتیمایز

App bar

App bar و یا نوار برنامه در ابزار گوگل آپتیمایز، مانند یک راهنما برای شما عمل می‌کند و اطلاعات اولیه مورد نیاز در مورد آزمایش‌ها را در اختیارتان قرار می‌دهد. تمام اطلاعاتی که باید قبل از انجام هر نوع تستی بدانید مثل نام تست، تغییرات، وضعیت و…از طریق نوار برنامه قابل دسترس خواهد بود. قسمت‌های دیگری از نوار برنامه هم امکانات زیر را در اختیار شما قرار می‌دهد:

  • عناصری را انتخاب کرده و تغییراتی را بر روی آن اعمال می‌کند که به آن انتخاب کننده عناصر گفته می‌شود.
  • ویرایشگر کد، کدهای css و جاوا اسکریپ را اضافه می‌کند.
  • حالت تعاملی، تغییراتی را در عناصری که نیاز به تغییرات از طرف کاربران دارد، ایجاد می‌کند.
  • برای انتقال هر آیتم در صفحه ویرایشگر از انتقال تنظیمات این ابزار استفاده می‌شود.

هر کدام از موارد ذکر شده در بالا با توجه به نوع تست‌ها و آزمایش‌ها متفاوت است.

پالت ویرایشگر

پالت ویرایشگر از دیگر عناصر ویرایشگر است که در کنار App bar به کار برده می‌شود. به شما این امکان را می‌دهد که کدهای css و جاوا اسکریپت انتخاب شده را بارگذاری کنید. بنابراین یک وب دولوپر می‌تواند به طور کامل آن را سفارشی‌سازی کند.

گزارش‌نویسی

گزارش‌نویسی بخش کلیدی دیگر ابزار گوگل آپتیمایز (Google Optimize) است. این بخش در گوگل آپتیمایز نتیجه تست را در قالب یک گزارش ارائه می‌دهد. شما می‌توانید این گزارش‌ها را تجزیه و تحلیل کرده و با توجه به آن تصمیم‌گیری نهایی را در مورد تغییرات و انجام تست مورد نظر بگیرید. گوگل آپتیمایز (Google optimize) خودش می‌تواند گزارش‌ها را برای شما تجزیه و تحلیل کرده و حتی پیشنهاداتی را ارائه دهد که این پیشنهادات در بیشتر مواقع درست و کاربردی است که این باعث صرفه جویی در وقت شما می‌شود. اما با این وجود توصیه می‌شود که خودتان تجزیه و تحلیل را انجام دهید تا بتوانید موارد مورد نیاز را از تست‌ها حذف نمایید.

انواع هدف در گوگل آپتیمایز

گوگل آپتیمایز این امکان را ایجاد می‌کند تا در هر تست و آزمایش اهداف (Goals) کاملاً دقیقی را به کار ببرید. یعنی مجبور نیستید که حتماً از اهداف از پیش تعیین شده استفاده کنید. به طور کلی گوگل آپتیمایز دو هدف را ارائه می‌دهد که این اهداف به شرح زیر است:

هدف سیستمی

هدف‌های سیستمی، چندین هدف هستند که در مواقع مورد نیاز توسط گوگل آپتیمایز (Google Optimize) به صورت مشترک در هر تستی مورد استفاده قرار می‌گیرند، اما شما مجبور نیستید که این هدف‌ها را به تنهایی تنظیم کنید. مشاهده صفحه، مدت زمان بازدید و تبلیغات کلیک شده از جمله اهداف سیستمی در گوگل آپتیمایز است که به عنوان اهداف اصلی مورد استفاده قرار می‌گیرد.

آموزش گوگل اپتیمایز

اهداف سفارشی

اگر به نظر شما اهداف سیستمی گوگل آپتیمایز کافی نیست، می‌توانید خودتان اهداف سفارشی را در این ابزار بسازید. این امکان وجود دارد حتی مجموعه و تعدادی از اهداف سفارشی را ایجاد کنید.

اهداف سفارشی خود نیز به دو دسته زیر تقسیم بندی می‌‌شوند:

1.هدف‌های رویداد (Event Objective)

این هدف از بازدید صفحه صرف نظر می‌کند و فقط به تعاملی و ارتباطی که کاربر با صفحه برقرار کرده است توجه می‌نماید. برای مثال کلیک روی دکمه پخش ویدیو توسط کاربر

2.هدف‌های بازدید صفحه (Page View Objective)

بازدیدها را و نمای کلی را در یک صفحه خاص از سایت ردیابی می‌کند.

گوگل آپتیمایز با چه ابزارهایی قابل استفاده است؟

گوگل آپتیمایز با بسیاری دیگر از خدمات گوگل از جمله موارد زیر قابلیت ادغام دارد:

زمانی که گوگل آپتیمایز (Google Optimize)، با ابزارهای بالا ادغام شود و مورد استفاده قرار گیرد،‌ می‌تواند قدرتمند‌تر شده و نتیجه بهتری را ارائه دهد. این ابزار همچنین با سیستم مدیریت محتوای وردپرس به خوبی کار می‌کند.

نتیجه‌گیری

امیدواریم که این مقاله از مجله کاپریلا در ارتباط با ابزار گوگل آپتیمایز (Google optimize) برایتان مفید واقع شده باشد و بتواند به شما کمک کند که در مورد استفاده از آن تصمیم‌گیری کنید و بتوانید تشخیص دهید که آیا اصلا این ابزار برای سایت شما با توجه اهدافی که دارید، مناسب است یا خیر. همان طور که در مقاله اشاره کردیم، گوگل آپتیمایز (Google optimize) ابزاری با دو نسخه رایگان و پولی است. گوگل آپتیمایز نسخه رایگان، برای افرادی که در حوزه دیجیتال مارکتینگ و انجام تست‌های A/B خیلی وارد نیستند و همچنین برای کسب و کارها و پروژه‌های کوچک انتخاب خوبی است. اما برای اقدامات تخصصی‌ و پیچیده ممکن است که نسخه رایگان گوگل آپتیمایز (Google optimize) کافی نباشد که در این شرایط باید از نسخه پولی آن که Google Optimize 360 نام دارد استفاده کرد.

اگر این مطلب برای شما مفید بوده است، آموزش‌ها و مطالب زیر نیز به شما پیشنهاد می‌شوند:

بر اساس رای 3 نفر
آیا این مطلب برای شما مفید بود؟
شما قبلا رای داده‌اید!
اگر بازخوردی درباره این مطلب دارید یا پرسشی دارید که بدون پاسخ مانده است، آن را از طریق بخش نظرات مطرح کنید.

استراتژیست دیجیتال مارکتینگ و عاشق مطالعه و نوشتن.

نظر شما چیست؟

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.