طراحی سایت 392 بازدید

نام دامنه (Domain name) یکی از مهم‌ترین بخش‌های وبسایت شما در اولین مراحل راه‌اندازی وبسایت است و انتخاب آن نیز یکی از تصمیمات دشوار و گاهاً زمانبر طراحی وبسایت محسوب می‌شود؛ چون نام دامنه مناسب در موفقیت کسب و کار شما و جذب مشتریان بسیار تاثیر‌گذار است. زمانی‌که می‌خواهید یک نام دامنه برای وبسایت خود انتخاب کنید، با گزینه‌های جذاب زیادی مواجه خواهید شد، اما همه آنها مناسب کسب و کار شما نیستند یا آنکه قبلاً توسط افراد دیگر، ثبت و خریداری شده‌اند. در ادامه این مقاله از آکادمی کاپریلا به بررسی نکاتی می‌پردازیم که در انتخاب نام دامنه باید به آنها توجه کنید.

اهمیت انتخاب نام دامنه مناسب

ممکن است تصور کنید که یک وبسایت خوب و محصولات با‌ کیفیت برای موفقیت کسب و کار اینترنتی کافی است و از اهمیت نام دامنه غافل شوید؛ اما باید توجه کنید که نام دامنه، تاثیر زیادی در جذب مشتریان و رتبه سئوی وبسایت شما خواهد داشت. اولین چیزی که مخاطبان یک وبسایت با آن مواجه می‌شوند (First impression) یو‌آرال (URL) و یا نشانی وبسایت شما است. یک نام دامنه خوب، تاثیرات مثبت و بلندمدتی در کسب و کار شما دارد، در‌ حالی‌که انتخاب اشتباه نام دامنه می‌تواند موجب ریزش مخاطبان هم بشود. بنابراین اولین تاثیری که می‌توانید بر مخاطبان خود بگذارید از طریق نام دامنه‌تان است.

نام دامنه بر سئو وبسایت شما نیز تاثیر‌گذار است و می‌توانید برای ارتقاء سئو سایت خود از کلمات کلیدی مرتبط در نام دامنه استفاده کنید. دامنه تطبیق دقیق (EMD) با کلمات کلیدی جستجوی مخاطبان در الگوریتم‌های گوگل مانند سال‌های گذشته در سئو سایت نقش و تاثیر مستقیمی ندارد اما از این نظر که می‌تواند توجه مخاطبان را در نتایج گوگل به خود جلب کرده تا بر روی لینک شما کلیک کنند (افزایش CTR)، به بهبود سئو کمک خواهد کرد. نکته آخر اینکه نام دامنه، برند و کسب و کار شما را تعریف می‌کند و مخاطبان، اطلاعات کلیدی درباره وبسایت شما را از این نام دریافت می‌کنند.

راهنما و اصول انتخاب نام دامنه

در ادامه مقاله، به نکاتی می‌پردازیم که در انتخاب نام دامنه مناسب به شما کمک می‌کنند.

نام دامین انتخابی خود را هر چه سریع‌تر ثبت کنید.

نام دامنه مورد‌ نظر خود را هر چه زودتر ثبت کنید، حتی اگر کمی در مورد آن تردید دارید. بسیاری از افراد به دنبال نام‌های دامنه جذاب و بسیار خاص می‌گردند تا آنهایی که احتمالاً رتبه بهتری در گوگل پیدا می‌کنند یا از نظر برندینگ، قوت بیشتری دارند را ثبت کنند. اما هر روز هزاران کلمه به عنوان دامنه سایت در سراسر دنیا ثبت می‌شود، بنابراین اگر دیر اقدام کنید ممکن است شخص دیگری نام دامنه مورد‌ نظر شما را ثبت کند. همچنین اگر دامنه ir و com اسم انتخابی شما آزاد است، بهتر است هر دو را بخرید؛ حتی اگر می‌خواهید فقط از یکی از آنها استفاده کنید. چون مهم است که دامنه خود را با این دو پسوند اصلی، در مالکیت خود داشته باشید.

از پسوند com. استفاده کنید.

امروزه پسوند‌‌های دامنه زیادی وجود دارد که بعضی از آنها، پسوند‌های اصلی و محبوبی مانند net ،org و com هستند و بعضی نیز پسوند‌های مرتبط با زمینه فعالیت وبسایت‌ شما مانند blog ،photography ،academy و … هستند. همچنین می‌توانید از پسوند دامنه ir ویژه کشور ایران هم استفاده کنید که هم برای مردم شناخته شده و هم بسیار ارزان‌تر است. در‌ حالی‌که استفاده از پسوند‌های جدید و مرتبط با فعالیت خود ایده خلاقانه‌ای محسوب می‌شود، اما همواره توصیه می‌کنیم که از پسوندهای رایج‌تر مثل ir و com استفاده کنید. پسوند‌هایی مانند photography ،site ،pizza و agancy در نگاه مخاطب عام، کمتر قابل اعتماد به‌ نظر می‌رسند، اما پسوند com در ذهن می‌ماند و مخاطبان نیز راحت‌تر به آن اعتماد می‌کنند. افرادی که آشنایی کمتری با فناوری روز دنیا دارند، به‌صورت ناخودآگاه بعد از هر نام دامنه‌ پسوند com را تایپ می‌کنند و بسیاری از کیبورد‌های هوشمند نیز این پسوند را به‌صورت خودکار پیشنهاد می‌دهند. بنابراین اگر از پسوند‌های دیگری که محبوبیت زیادی ندارند استفاده کنید، ممکن است مخاطبان، وبسایت شما را پیدا نکنند و یا با درج نام سایت با پسوندی دیگر، با وبسایت دیگری مواجه شوند (این موضوع برای وبسایت‌هایی با مخاطب عمومی، بسیار رایج است).

به سایر پسوندها و وبسایت فعال آنها هم توجه کنید.

فرض کنید قصد راه‌اندازی فروشگاه اینترنتی کتاب به آدرس mybook با پسوند ir را دارید و متوجه می‌شوید این دامنه با این پسوند، قابل ثبت و خرید است؛ اما این نام در پسوند com قبلاً ثبت شده و یک فروشگاه اینترنتی بین‌المللی کتاب هم در این آدرس، راه‌اندازی شده است. با وجود اینکه می‌توانید وبسایت خود را با آدرس mybook.ir راه‌اندازی کنید اما وبسایت انگلیسی که قبل از شما دامنه mybook.com را خریداری کرده، می‌تواند به دلیل تشابه نام دامنه و حوزه کاری، نام دامنه شما را از آن خود کند (این اتفاق، سالها پیش برای وبسایتی ایرانی که در زمینه آموزش وردپرس فعالیت می‌کرد، رخ داده بود).

پیشنهاد آموزشی مرتبط:

دوره ویدئویی آموزش طراحی سایت وردپرسی بدون کدنویسی: اینجا را کلیک کنید (+).

در صورت امکان، از کلمات کلیدی در نام دامنه خود استفاده کنید.

زمانی‌که از کلمات کلیدی در نام دامنه خود استفاده می‌کنید در‌ واقع به موتور‌های جستجو نشان می‌دهید که وبسایت شما در چه زمینه‌ای است. بنابراین کلمات کلیدی نقش مهمی در نام دامنه دارند، البته نباید از تاثیر محتوای با‌ کیفیت و تجربه کاربری خوب در دستیابی به رتبه بالاتر گوگل غافل شوید. بهتر است نام دامنه با کلمات کلیدی هدف شما تناسب داشته و توسط وبسایت دیگری به همان شکل استفاده نشده باشد. شما می‌توانید برای انتخاب نام دامنه از ترکیب کلمات کلیدی با واژگان دیگری استفاده کنید و با خلاقیت خود یک نام جدید ابداع کنید. این مدل دامنه‌ها برای کاربران نیز جذاب هستند. مثلاً در تصویر زیر، سه نام مختلف برای وبسایت‌های خرید و فروش بیمه را مشاهده می‌کنید. اگر مخاطب، از قبل با این وبسایت‌ها آشنایی نداشته باشد، با احتمال بیشتری بر روی لینک اول که نام کامل «بیمه» را دارد، کلیک خواهد کرد.

از نام دامنه کوتاه استفاده کنید.

نام دامنه وبسایت شما باید کوتاه و به‌ یادماندنی باشد، بهترین حالت این است که نام دامنه کمتر از 10 کاراکتر داشته باشد. همانطور که گفتیم استفاده از کلمات کلیدی در نام دامنه اهمیت زیادی دارد، اما باید توجه کنید که خیلی طولانی نباشد تا به‌راحتی به یاد مخاطبان بماند. یکی دیگر از دلایلی که توصیه می‌کنیم از نام دامنه کوتاه استفاده کنید، این است که کاربران اغلب نام‌های دامنه طولانی را به‌ اشتباه تایپ می‌کنند و این اتفاق، موجب کاهش ترافیک وبسایت می‌شود. به‌عنوان مثال، دو دامنه sms.ir و modirpayamak.com متعلق به دو سایت ایرانی حوزه فروش پنل پیامکی هستند، قطعاً کوتاهی و بلندی این دو دامنه، دامنه‌ای که سریع‌تر به یاد باقی می‌ماند را مشخص می‌کند.

تلفظ و املاء نام دامنه اهمیت زیادی دارد.

شما باید نام دامنه‌ای انتخاب کنید که تلفظ و املای آن ساده باشد و شنونده به‌سادگی متوجه آن بشود. با توجه به اینکه دامنه‌ها به انگلیسی هستند و کاربران ایرانی، نام سایت را به فارسی جستجو می‌کنند، باید نام دامنه، فقط به یک شکل نوشته شود. مثلاً فرض کنید نام برند شما لاهوک است، این نام به چند شکل مختلف قابل نوشتن است: lahook, lahuk, lahouk, lahok. این یعنی باید چند دامنه را برای چند مدل املای برند خود خریداری کنید و کاربران هم با شنیدن نام فارسی بردن شما، نمی‌دانند چطور باید آن را به انگلیسی بنویسند. در مثالی دیگر، فرض کنید نام دامنه یک سایت ایرانی، amlakenava.ir انتخاب شده است، با دیدن این دامین، ممکن است آن را به حالتهای مختلفی بخوانید: املاک نوا، املاکناوا، املاک ناوا.

از نام دامنه اختصاصی برند خود استفاده کنید.

یکی از نکاتی که در انتخاب نام دامنه برای وبسایت خود باید به آن دقت کنید، منحصر‌ به‌ فرد بودن است. توصیه می‌کنیم که پیش از هر‌ کاری، به وبسایت‌های دیگر در زمینه فعالیت خود و نام دامنه آنها نگاهی بیاندازید. این کار به شما کمک می‌کند که از نام دامنه تکراری یا مشابه استفاده نکنید و متهم به رعایت نکردن قوانین کپی‌ رایت یا تقلیدکاری نشوید. نام دامنه وبسایت شما باید جذاب، منحصر‌ به‌ فرد و در عین حال، به‌ یاد‌ماندنی باشد. به‌عنوان مثال نام دامنه digikala.com نسبت به نام kharideonline.com برند‌سازی شده و خاص‌تر است. ضمناً زمانی‌که یک برند در حوزه کاری شما شناخته شده است، سعی نکنید از نام مشابه آن کپی‌برداری کنید (دیجی‌فود، دیجی‌لباس، دیجی‌شاپ و …). ختم کلام اینکه استفاده از نام دامنه مشابه سایر برند‌ها موجب سردرگم شدن مخاطبان شما خواهد شد، علاوه‌بر این، خلاف قوانین کپی‌رایت و اخلاق حرفه‌ای کسب و کار است. حتماً قبل از اینکه نام دامنه مورد‌ نظر خود را ثبت کنید، در گوگل جستجو کنید که برند دیگری از این نام استفاده نکرده باشد.

در نام دامنه از خط تیره استفاده نکنید.

گاهی اوقات نام دامنه دلخواه شما توسط کسب و کار دیگری استفاده شده است، در چنین شرایطی ممکن است بخواهید همان نام را با یک خط پیوند بکار ببرید. اما یکی از نکات در انتخاب نام دامنه سایت، این است که هرگز نباید از خط تیره در نام دامنه استفاده کنید. خط تیره گاهی نشانه دامنه‌های اسپم است که ممکن است برای شما دردسر‌ساز شود، علاوه‌بر این، اگر مخاطبان شما فراموش کنند و نام دامنه را به‌تنهایی تایپ کنند به صفحه رقیب شما که همان نام دامنه را دارد هدایت می‌شوند (مثلاً snap-food.ir).

به شیوه قرار‌گیری حروف و کلمات کنار‌ هم دقت کنید.

در انتخاب نام دامنه باید از حروف و کلماتی استفاده کنید که در‌ نهایت، ظاهر چشم‌نوازی داشته باشند. در‌ واقع باید نام دامنه را به‌ نحوی انتخاب کنید که کمترین احتمال غلط یا خوانش تایپی را داشته و در‌ عین حال، مختص برند شما باشد. همانطور که می‌دانید املای سخت کلمات موجب می‌شود تا کاربران به اشتباه، آن را تایپ کرده و با وبسایت دیگری مواجه شوند، در‌ نتیجه ترافیک وبسایت شما کاهش پیدا می‌کند و مشتریان احتمالی خود را از دست خواهید داد. مثلاً دامنه فرضی reshshop.com (رش شاپ)، به دلیل قرار گرفتن دو حرف sh پشت سر هم، ظاهر و خوانش بدی پیدا می‌کند.

یک نام دامنه انعطاف‌پذیر انتخاب کنید.

همانطور که پیش از این مطرح کردیم، نام دامنه باید مرتبط با کسب و کار شما باشد، به‌ این ترتیب مخاطبان متوجه زمینه فعالیت شما می‌شوند. اما در عین حال نباید از نامی استفاده کنید که حیطه فعالیت شما را محدود می‌کند. به‌عنوان مثال، یک فروشگاه آنلاین گل‌فروشی را در‌ نظر بگیرید که نام دامنه گیاهان‌ آپارتمانی را برای خود انتخاب می‌کند. این فروشگاه در‌ حال حاضر در زمینه فروش گیاهان آپارتمانی فعالیت می‌کند، اما در ادامه ممکن است فعالیت خود را توسعه دهد و انواع بذرها و درختان غیر‌ آپارتمانی نیز بفروشد. در چنین شرایطی، نام دامنه آن مانع جذب مشتریانی می‌شود که به گیاهان غیر‌‌ آپارتمانی علاقه دارند. بنابراین توصیه می‌کنیم از نام‌هایی استفاده کنید که فعالیت شما را محدود به یک زمینه نکنند، زیرا انتقال وبسایت به دامنه جدید دشوار است و موجب افت رتبه شما در صفحه گوگل می‌شود و به هویت برند شما آسیب می‌زند. در تصویر زیر مشاهده می‌کنید که فروشگاه اینترنتی اُکالا (متعلق به افق کوروش) در تغییر استراتژی خود (شراکت با فروشگاهی دیگر)، مجبور شد نام وبسایت خود را به اُمارکت تغییر بدهد و مخاطب را به وبسایت جدید با دامنه جدید هدایت کند.

از ابزار‌های تولید‌کننده نام دامنه استفاده کنید.

اغلب کاربران می‌گویند که همه نام‌های دامنه جذاب، از قبل خریداری شده و هر چه به ذهن آنها می‌رسد توسط کسب و کار دیگری ثبت شده است. در‌ حال حاضر بیش از ۳۶۰ میلیون نام دامنه در جهان ثبت شده است، بنابراین جستجو و پیدا کردن نام دامنه‌ای که منحصر‌ به‌ فرد باشد به زمان زیادی نیز دارد؛ در حالی‌که شما می‌توانید از ابزار‌های تولید‌کننده نام دامنه هم کمک کنید، کافی است که کلمه کلیدی مورد‌ نظر خود را وارد کنید تا این ابزار‌ها به‌صورت خودکار، هزاران نام دامنه ترکیبی مرتبط با کلمه کلیدی‌تان را به شما پیشنهاد دهند. به‌عنوان مثال می‌توانید از پیشنهاد‌دهنده نام دامنه هاست‌ایران و یا ابزار نیم‌بوی (Nameboy) استفاده کنید.

پیشنهاد‌دهنده نام دامنه هاست‌ایران
پیشنهاد‌دهنده نام دامنه هاست‌ایران

از اعداد، استفاده نکنید و یا به درستی استفاده کنید.

بهتر است تا حد ممکن از اعداد در دامنه خود استفاده نکنید، چون علاوه‌بر احتمال به اشتباه انداختن کاربران، به‌راحتی دامنه‌های مشابه آن می‌تواند توسط رقبا ثبت شود. تنها زمانی باید از اعداد استفاده کنید که عدد مربوطه، در کسب و کار شما بسیار بامعنی بوده و یا بخشی از نام برند شما می‌باشد.

از عبارات ساختگی، ترکیبی و با معنی استفاده کنید.

  • به دنبال اسامی مستقیم و یک کلمه‌ای برای دامنه نباشید، بلکه در بین اسامی مختلف مکان‌ها، اساطیر و … تحقیق کنید و نام مناسبی را پیدا کنید. مثلاً modiseh.com که مدیسه، نام یکی از روستاهای استان اصفهان است و به عنوان نامی برای فروشگاه لباس (به کلمه مُد دقت کنید) انتخاب شده است.
  • همچنین می‌توانید از نام‌های ترکیبی دو یا چند کلمه به شکلی خلاقانه هم استفاده کنید. مثلاً دامنه faradars ،excelpedia ،jabama.ir و …
  • با کمی خلاقیت و طوفان فکری، می‌توانید از کلمات کاملاً بی‌معنی و ساختگی اما جذاب و خوش‌آوا برای نام برند و دامنه خود استفاده کنید؛ مثل بازارچه اینترنتی ایسام (esam).
  • یک کلمه معنی‌دار در حوزه کاریتان را با حروفی دیگر ترکیب کنید و کلمه جدیدی بسازید. مثلاً در شیکسون (shixon)، کلمه «شیک» که مرتبط با حوزه مد و لباس است را با ترکیبی جدید و خوش‌آوا، ایجاد کرده است.

بهترین وبسایت‌های خرید دامنه

سایت‌های زیادی خدمات خرید و ثبت دامنه را ارائه می‌دهند. هزینه خرید و ثبت دامنه با‌ توجه به اینکه ایرانی، بین‌المللی و یا با کاربری خاص باشد متفاوت است. در ادامه چند مورد از بهترین سایت‌های ارائه‌دهنده خدمات ثبت دامنه را معرفی می‌کنیم.

ثبت دامنه از وبسایت‌های ایرانی

شما می‌توانید برای ثبت دامنه خود از وبسایت‌های ایرانی مانند هاست‌ایران، ایران‌ سرور، ایران‌هاست، میهن‌وب‌ هاست، برتینا و … استفاده کنید. هزینه خرید و ثبت دامنه با‌ توجه به پسوند، عمومی و یا پریمیوم بودن آن و همچنین امکاناتی مانند رزرو، مالکیت و انتقال دامنه متفاوت است.

ثبت دامنه در وبسایت ایران‌سرور
ثبت دامنه در وبسایت ایران‌سرور

ثبت دامنه رایگان با میزبانی وب (Web Hosting)

اغلب شرکت‌هایی که خدمات میزبانی وب ارائه می‌دهند، امکان ثبت دامنه را نیز برای کاربران خود فراهم می‌کنند. اگر قصد راه‌اندازی وبسایت داشته باشید می‌توانید به‌صورت رایگان، نام دامنه خود را نیز ثبت کنید اما باید توجه داشته باشید که این شرکت‌ها فقط به‌ مدت یکسال امکان ثبت دامنه رایگان را فراهم می‌کنند و بعد از این مدت باید دامنه مورد‌ نظر خود را بخرید. بلو‌هاست (Bluehost) و هاست‌گیتور (HostGator) دو شرکت ارائه‌کننده خدمات میزبانی وردپرس هستند که با استفاده از آنها می‌توانید به‌صورت رایگان، دامنه خود را ثبت کنید. بلو‌هاست یکی از قدیمی‌ترین شرکت‌های فعال در زمینه خدمات میزبانی وب است اما کشور ایران در لیست این وبسایت وجود ندارد، بنابراین باید کشور دیگری را برای ثبت‌ نام انتخاب کنید و یا با حساب گوگل ثبت نام کنید. هاست‌گیتور نیز یکی از شرکت‌های محبوبی است که با استفاده از خدمات میزبانی وب آن می‌توانید به‌صورت رایگان، دامنه خود را ثبت کنید اما این شرکت نیز به کاربران ایرانی خدمات ارائه نمی‌دهد و اکانت‌های جعلی نیز در اغلب موارد شناسایی و مسدود می‌شوند.

کلام نهایی

رعایت نکاتی که پیش از این در انتخاب نام دامنه مطرح کردیم، برای کسب رتبه بهتر در گوگل و برند شدن نام سایت، کاربردی و موثر هستند. فراموش نکنید که نام دامنه باید نشان‌دهنده زمینه فعالیت شما باشد و در‌ عین حال، فعالیت شما را محدود نکند. شما می‌توانید پیش از اینکه نام دامنه‌ دلخواه‌تان توسط کسب و کار دیگری استفاده شود دامنه خود را ثبت کنید.

پیشنهاد آموزشی مرتبط:
بر اساس رای 5 نفر
آیا این مطلب برای شما مفید بود؟
شما قبلا رای داده‌اید!
اگر بازخوردی درباره این مطلب دارید یا پرسشی دارید که بدون پاسخ مانده است، آن را از طریق بخش نظرات مطرح کنید.

نویسنده و مترجم در زمینه مدیریت کسب‌و‌کار، دیجیتال مارکتینگ، بازار‌های مالی و روانشناسی.

نظر شما چیست؟

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.

برچسب‌ها