در این مطلب سعی داریم خلاصه‌ای از روش‌های رایج تبلیغات در تلگرام را بیان کرده و به بررسی تأثیرات آن بر بازاریابی و کسب و کارها بپردازیم.

تلگرام، علی رغم محدودیت فیلترینگ، همچنان یکی از محبوب‌ترین شبکه‌های اجتماعی در ایران محسوب می‌شود و با توجه به کاربران فعال و بسیار زیادی که دارد، بستر مناسبی برای تبلیغات آنلاین می‌باشد. تبلیغات در تلگرام روشی مؤثر و مناسب برای بازاریابی در شبکه‌های اجتماعی، معرفی خدمات و محصولات، معرفی برند، جذب مشتری و افزایش فروش است و به دلیل اینکه روشی آسان، سریع و نسبتاً کم هزینه نسبت به سایر روش‌های تبلیغاتی می‌باشد، مورد استقبال اغلب کسب و کارها قرار گرفته است.

در حال حاضر کانال‌ها و گروه‌های تلگرامی مختلفی با موضوعات متنوع در این شبکه وجود دارند و این تنوع و گستردگی به معنی نمایش تبلیغات به چندین میلیون مخاطب است.

تبلیغات در تلگرام

نکات مهم قبل از شروع تبلیغات در تلگرام

پیش از آن که به توضیح روش‌های تبلیغات در تلگرام بپردازیم، برای رسیدن به نتایج مناسب در تبلیغات، ذکر نکات زیر حائز اهمیت است:

  • در اکثر مواقع، نمایش تبلیغات در کانال‌هایی که با کسب و کار شما ارتباط موضوعی دارند، بازخورد بهتری در پی خواهد داشت. سعی کنید جامعه هدف و مخاطبین خود را بشناسید و تبلیغات را هدفمند شروع کنید.
  • بهتر است قبل از انتخاب کانال برای نمایش تبلیغات، بررسی کلی بر روی تعداد اعضای کانال (ممبر) و بازدید پست‌ها (ویو)، متناسب بودن بازدیدها و تعداد اعضا، تعداد پست‌های منتشر شده در روز و مدت زمان فعالیت کانال داشته باشید. حتی می‌توانید از مدیر کانال درخواست کنید تا در صورت امکان خلاصه‌ای از فعالیت و گزارش کانال خود برای شما ارسال کند.
  • در طراحی و تنظیم پست تبلیغاتی از تصاویر جذاب و متناسب با کار و فعالیت خود استفاده کنید. همچنین توضیحات پست (کپشن) نیز باید خواندنی و جذاب باشد و تمامی جزئیات ضروری از جمله راه‌های ارتباطی، لینک ورود به سایت یا هر عملی که هدف شما از تبلیغات بوده را ذکر نمایید.

در ادامه روش‌های رایج تبلیغات در تلگرام را بیان می‌کنیم:

تبلیغات بازدیدی تلگرام

این روش رایج‌ترین روش تبلیغات در تلگرام است و به ازای تعداد بازدیدی که پست تبلیغاتی شما داشته باشد، هزینه پرداخت می‌کنید. (مبنا و واحد شمارش بازدید معمولاً هزار بازدید یا یک کا «K» است.) شما تبلیغ خود را که می‌تواند شامل متن، بنر، ویدئو، گیف، عکس یا هر محتوای دیگر باشد، در کانال‌هایی که برای درج انتخاب می‌کنید ارسال کرده و به نمایش می‌گذارید. در این روش حتی اگر مبلغ محدودی برای تبلیغات در نظر گرفته باشید می‌توانید با توجه به بودجه مورد نظر خود، بازدید درخواست کنید.

ویو پست تلگرام

تعداد بازدیدها از روی عددی که کنار علامت چشم در گوشه پایینی پست‌های تلگرام وجود دارد مشخص می‌شود و به معنی تعداد افرادی است که آن پست را مشاهده کرده‌اند. در نسخه‌های اخیر تلگرام این قابلیت اضافه شده که هر پست در هر تعداد کانال که ارسال شده باشد، وقتی به همان کانال مراجعه کنید بازدید مربوط به همان کانال قابل مشاهده است و بازدیدها به تفکیک مشخص خواهد شد. بازدید کلی نیز در بنر اصلی که ارسال کرده بودید نمایش داده می‌شود.

تبلیغات ساعتی تلگرام

تبلیغات ساعتی تلگرام

در این روش پس از انتخاب کانال هدف، بر اساس تعداد ساعتی که مد نظر دارید، طبق شرایط و تعرفه کانال هزینه آن را می‌پردازید و تبلیغ شما به تعداد ساعتی که مقرر شده در کانال باقی می‌ماند و سپس حذف می‌شود. در تبلیغات ساعتی انتخاب بهترین زمان ممکن برای نمایش مهم است. در واقع باید ساعتی را انتخاب کنید که تبلیغ شما در معرض دید مشتریان و مخاطبان بالقوه‌تان قرار بگیرد. این موضوع را می‌توان از روی سن، جنسیت یا شغل کاربران شناسایی کرد.

در روش ساعتی، 24 ساعت ابتدایی بعد از درج پست، مهم و تاثیر گذار خواهد بود چرا که بعد از گذشت 24 ساعت اول معمولا پست‌های قبلی توسط کاربران نادیده گرفته می‌شوند و یا بازدید کمتری خواهند داشت. در این طرح معمولا ویژگی پست آخر بودن را لحاظ می‌کنند به این معنی که بعد از درج پست مورد نظر تا چند دقیقه یا چند ساعت، پستی منتشر نشود تا هر کاربری که به کانال مراجعه می‌کند با آخرین پست که تبلیغ شما است مواجه شود و به این ترتیب بازدید و نتیجه بهتری به دست آید. البته مبلغ تبلیغات به ازای پست آخر بودن معمولاً بیشتر از درج عادی است.

تبلیغات کلیکی تلگرام

تبلیغات کلیکی تلگرام

نوع دیگری از تبلیغات در تلگرام، تبلیغات کلیکی است به این صورت که به ازای تعداد کلیکی که روی تبلیغ شما (لینکی که در پست تبلیغاتی تنظیم شده است) انجام می‌شود هزینه می‌پردازید. این روش از تبلیغات برای هدایت کاربران به سمت اپلیکیشن یا سایت مورد استفاده قرار می‌گیرد. تبلیغات کلیکی معمولاً برای جذب و افزایش اعضای کانال مناسب نیست زیرا کاربر با کلیک روی لینک از تلگرام خارج می‌شود؛ مگر در مواردی که آی دی کانال تلگرام لینک شده باشد و کاربر به سمت کانال دیگری هدایت شود.

مشکلی که شاید برای برخی تبلیغ دهندگان با روش تبلیغات کلیکی داشته باشند، نصب ابزاری روی سایت خود است تا تعداد کلیک‌های انجام شده را شمارش کند. یکی از ابزارهای کاربردی و کلیدی برای بررسی و مشاهده داده‌ها و آمار سایت، گوگل آنالیتیکس (Google Analytics) است که به شما در این زمینه کمک می‌کند.

آموزش مربوط به چگونگی استفاده از گوگل آنالیتیکس در این لینک(+) قابل مشاهده است.

تبلیغات گسترده تلگرام

این روش در واقع به نوعی همان تبلیغات بازدیدی است که در سطح گسترده‌ای از گروه‌ها یا کانال‌های تلگرام انجام می‌شود. به این صورت که شما فقط با یکی از مدیرهای تبلیغات گسترده تلگرام یا تیم‌های تبلیغاتی در ارتباط خواهید بود و درخواست خود مبنی بر تعداد بازدید را با مدیر شبکه گسترده هماهنگ می‌کنید. تبلیغ شما طبق زمان مورد نظر خودتان یا طبق پلن‌های ارائه شده، درج می‌شود و پس از آنکه مجموع بازدید پست به عدد توافق شده رسید، کلیه ناشران تبلیغ را حذف می‌کنند.

در ادامه تصویری از تبلیغات گسترده شرکت دیجیکالا را مشاهده می‌نمایید که در کانال‌های پربازدید تلگرامی منتشر می‌کند.

تبلیغات گسترده تلگرام

مزیت این روش نسبت به روش بازدیدی این است که نیازی نیست که شما با چندین کانال مختلف در ارتباط باشید و تمامی هماهنگی‌ها را مجزا پیگیری کنید. به این ترتیب زمان کمتری از شما گرفته می‌شود. همچنین در این روش تعداد بسیار زیادی از کانال‌ها، تبلیغتان را به صورت موازی و یکپارچه منتشر می‌کنند و در بازه زمانی کوتاهی اطلاع رسانی گسترده‌ای انجام خواهد شد که سرعت بازدهی بیشتر می‌شود.

روش‌های افزایش ممبر کانال تلگرام

توجه داشته باشید که رسیدن به تعداد اعضا و بازدید معقول و مناسب، به کانال اعتبار می‌بخشد و علاوه بر جذب مشتری و افزایش فروش، می‌توانید نمایش دهنده تبلیغات دیگران باشید و از این طریق نیز درآمد کسب کنید. روش‌های مناسب برای جذب ممبر واقعی در ادامه ذکر شده است:

  • تولید محتوای ارزشمند، مطالب و پست‌های مفید
  • تبادل لینک و پست با سایر کانال‌ها
  • ارائه فرصت‌های ویژه به مشتریان و مخاطبین کانال خود از جمله جشنواره‌های تخفیف، برگزاری چالش یا مسابقه و … (این موضوع باعث ارسال و اشتراک گذاری پست‌های کانال بین تعداد زیادی از کاربران و در نتیجه جذب ممبر می‌شود.)
  • معرفی نام و آدرس کانال تلگرام در سایت و دیگر شبکه‌های اجتماعی خود
  • تبلیغات گسترده و انبوه در سطح وب

در تصویر زیر نمونه‌ای از ارائه تخفیف برای آموزش‌های فرادرس و فراخوان عضو شدن در کانال آن را مشاهده می‌کنید.

افزایش ممبر

به طور کلی می‌توان گفت تبلیغات در تلگرام یکی از روش‌های مؤثر بازاریابی برای انواع کسب و کارها است. اگر این روش، هدفمند و با توجه به مخاطب هدف صورت بگیرد، می‌تواند بیشترین بازخورد را همراه داشته باشد.

در صورتی که این مقاله برای شما مفید واقع شده است، مطالعه آموزش‌‍‌ها و مطالب زیر را نیز به شما پیشنهاد می‌کنیم:

بر اساس رای 4 نفر
آیا این مطلب برای شما مفید بود؟
شما قبلا رای داده‌اید!
اگر بازخوردی درباره این مطلب دارید یا پرسشی دارید که بدون پاسخ مانده است، آن را از طریق بخش نظرات مطرح کنید.

نظر شما چیست؟

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.