کوتاه کردن لینک و لینک‌های کوتاه شده با نام برند، با‌ وجود اهمیت بالایی که در زمینه تعامل بهتر کاربران با محتوای برند دارند، یکی از موضوعاتی است که در فضای بازاریابی اینترنتی کمتر به آن توجه می‌شود. کوتاه کردن لینک به شما کمک می‌کند تا آمار و اطلاعات دقیق‌تری درباره اینکه کدام محتوای شما با استقبال بهتر مشتریان مواجه شده است کسب کنید و از طرف دیگر، از نمایش لینک‌های طولانی (مخصوصاً لینک‌های دارای کلمات فارسی) در شبکه‌های اجتماعی و… جلوگیری کنید. در ادامه این مقاله از آکادمی کاپریلا به چگونگی کوتاه کردن لینک‌های طولانی و کاربرد این مسئله می‌پردازیم؛ بنابراین اگر اطلاعات زیادی در زمینه کوتاه کردن لینک ندارید این مقاله به شما کمک می‌کند.

مقدمه‌ای بر کوتاه کردن لینک

کسب‌ و‌ کار‌های زیادی از لینک‌های کوتاه شده برای به‌ اشتراک گذاشتن محتوا و مقالات خود با مخاطبانشان استفاده می‌کنند. در‌ صورتی‌که اگر اصول کوتاه کردن لینک، نکاتی که باید در این فرآیند رعایت کنید و نحوه رصد کردن نتایج کلیک‌های لینک را بلد نباشید، ممکن است با مشکلات زیادی مواجه شوید و یا نتوانید آنطور که باید، از پتانسیل این لینک‌ها بهره‌مند شوید. بنابراین اگر با مبانی و اصول کوتاه کردن لینک آشنایی داشته باشید، از مشکلات بسیاری که ممکن است در آینده با آنها مواجه شوید در امان خواهید ماند.

اگر به‌تازگی به فضای بازاریابی دیجیتالی و شبکه‌های اجتماعی وارد شده‌اید، احتمالاً با مشکلاتی که در رابطه با بعضی از لینک‌ها ایجاد می‌شوند آشنایی دارید. لینک‌‌های وبسایت شما ممکن است گاهی طولانی و پیچیده باشند، ظاهر مناسبی نداشته باشند و یا به موضوع اصلی محتوا اشاره نکنند. زمانی‌که با مشتریان و مخاطبان هدف زیادی روبرو هستید و قصد دارید اطلاعاتی را در مورد کسب‌ و‌ کار خود با آنها به اشتراک بگذارید، چنین لینک‌هایی ارزش محتوا و تلاش شما را زیر سوال می‌برند. تصویر زیر می‌تواند بخشی از مشکلات کوتاه نکردن لینک را به شما نشان بدهد.

نمایش لینک‌های فارسی در شبکه‌های اجتماعی به‌صورت کاراکترهای ناخوانا

علاوه‌بر اصول و روش کوتاه کردن لینک، ابزار‌های کوتاه‌کننده لینک رایگان زیادی وجود دارند که کار شما را بسیار راحت می‌کنند. با استفاده از این ابزار‌ها می‌توانید لینک‌های خود را کوتاه کرده و به‌سادگی نتایج کلیک آنها را بدون نیاز به استفاده از گوگل آنالیتیکس و … رصد کنید.

 

کوتاه کردن لینک چیست؟

لینک‌هایی که در مرورگر به‌عنوان آدرس وبسایت‌ها مشاهده می‌کنید، ممکن است بسیار طولانی باشند؛ طولانی بودن چنین لینک‌هایی تا زمانی که در صفحات وبسایت شما به‌کار می‌روند مشکل‌ساز نخواهند بود، اما زمانی‌که قصد دارید از این لینک‌ها در متن پیامک (SMS)، رسانه‌های اجتماعی یا بعضی از وبسایت‌ها استفاده کنید، باید ظاهر کوتاه‌ و مرتب‌تری داشته باشند. لینک کوتاه شده، میانبری به لینک بلندی است که در یک وبسایت مشاهده می‌کنید و باعث می‌شود که لینک بلند شما ظاهر مرتب‌تری داشته باشد. در‌ واقع مشتری شما با کلیک روی لینک کوتاه، به لینک طولانی و صفحه مربوطه و با ریدایرکت 301 (ریدایرکت موثر برای سئو) هدایت می‌شود. تغییر مسیر از لینک کوتاه شده به لینک اصلی و بلند، خیلی سریع اتفاق می‌افتد و کاربر متوجه آن نخواهد شد. همچنین فرآیند کوتاه کردن لینک هم بسیار ساده و سریع است و با استفاده از ابزار‌های کوتاه‌کننده لینک، به‌راحتی انجام می‌شود.

لینک‌های برند

لینک‌های برند‌سازی شده نوعی از لینک‌های کوتاه هستند که برای یک برند و بر اساس نام آن برند، سفارشی شده‌اند. در‌ واقع این لینک‌ها با برندی که محتوا را منتشر می‌کند مرتبط هستند و هویت منحصر‌ به‌ فرد برند را منعکس می‌کنند. برندسازی موجب کارایی بیشتر لینک‌ها نمی‌شود، اما لینک‌های شما ظاهر حرفه‌ای‌تری پیدا می‌کنند که این موضوع در بازاریابی دیجیتال اهمیت دارد. در‌ صورتی‌که قصد دارید از ابزار‌های کوتاه‌کننده لینک استفاده کنید، بهتر است لینک‌های خود را برند‌سازی کنید. فرقی نمی‌کند که چه نوع کسب‌ و‌ کاری را اداره می‌کنید، اگر لینک‌های خود را برند‌سازی نکنید، برند ابزار کوتاه‌کننده لینک را تبلیغ می‌کنید. به‌عنوان مثال، اگر یک لینک با bit.ly/short-url کوتاه و منتشر شود، مشخص است که برند مربوطه از ابزار کوتاه‌کننده لینک بیت‌لی (Bit.ly) استفاده کرده است. در چنین شرایطی، برند بیت‌لی در هر محتوایی که این برند منتشر کند مشاهده می‌شود. به همین علت توصیه می‌کنیم که علاوه‌بر کوتاه کردن لینک، آن را مطابق نام و دامنه کسب و کار خودتان شخصی‌سازی نیز کنید.

تفکیک موضوعی لینک کوتاه شده با زیردامنه

شما می‌توانید از طرح‌های متفاوتی برای لینک هر کدام از دسته‌بندی‌های محتوا‌ی خود استفاده کنید؛ همچنین اغلب ابزار‌های کوتاه‌کننده‌ لینک، همزمان از چند دامنه و زیر‌دامنه هم استفاده می‌کنند. زمانی‌که از زیردامنه (ساب‌دامین) برای لینک‌های کوتاه خود استفاده می‌کنید، باید کلماتی را به‌کار ببرید که اطلاعاتی را در مورد محتوای مربوطه در اختیار کاربران قرار دهند. به‌عنوان مثال، کسب‌ و‌ کار‌های بسیاری از لینک‌هایی مانند social.example.com/short-url استفاده می‌کنند. کلمه سوشال (social) در این لینک، اطلاعات زیادی را درباره محتوای به‌ اشتراک گذاشته شده ارائه نمی‌دهد. در ادامه، به چند نمونه از لینک‌هایی اشاره می‌کنیم که به‌خوبی شخصی‌سازی شده‌اند:

  • news.example.com/short-url
  • blog.example.com/short-url
  • fun.example.com/short-url
  • link.example.com/short-url
  • tehran.example.com/short-url

از مزایای ابزار‌های کوتاه‌کننده لینک این است که اطلاعاتی درباره عملکرد محتوای شما در فضای مجازی ارائه می‌دهند. این ابزار‌ها نتایج کلیک هر لینک کوتاهی که به‌اشتراک می‌گذارید را رصد کرده و در اختیار شما قرار می‌دهند، در‌ نتیجه متوجه خواهید شد که کدام محتوا توجه کاربران بیشتری را به خود جلب کرده و نرخ تعامل بیشتری داشته است. بنابراین مطابق با این نتایج، محتوایی را منتشر می‌کنید که برای مخاطب شما اهمیت بیشتری دارد؛ اما در مجموع، تولید محتوا و به‌ اشتراک گذاشتن آن با چند هدف صورت می‌گیرد:

  • یکی از این اهداف، ارائه ارزش به مشتریان است و به‌ این ترتیب می‌توانید جایگاه برند خود را تثبیت کنید.
  • همچنین ممکن است هدف شما از تولید محتوا، معرفی خود به‌عنوان یک منبع آگاه و متخصص در بازار هدف باشد.
  • تولید محتوا می‌تواند به‌منظور افزایش تعداد مشتریان هدف صورت بگیرد.
پیشنهاد آموزشی مرتبط:

استفاده از دامنه با پسوند اختصاصی به‌جای زیر‌دامنه

در حال حاضر تعداد زیادی دامنه‌ با پسوندهای مختلف در دسترس هستند و هر روز به تنوع این نوع دامنه‌ها افزوده می‌شود. اغلب کاربران عادت کرده‌اند که از دامنه‌هایی استفاده کنند که به com ،net و یا ir منتهی می‌شوند و البته این موضوع چندان اهمیتی ندارد؛ اما استفاده از دامنه‌های دارای پسوند اختصاصی با ابزار‌های کوتاه‌‌کننده لینک، لینک به‌ اشتراک گذاشته شده را کوتاه‌تر می‌کند. در ادامه به چند مثال اشاره می‌کنیم که به‌جای زیر‌دامنه‌ها (ساب‌دامین) از دامنه‌های دارای پسوند اختصاصی برای انتقال هدف خود به مشتری استفاده کرده‌اند:

  • example.news/short-url
  • example.blog/short-url
  • example.lol/short-url
  • example.fyi/short-url
  • example.how/short-url

استفاده از دامین‌های دارای پسوند به‌جای زیر‌دامنه، علاوه‌بر کوتاه کردن لینک، مزیت دیگری نیز دارد. کاربران لینک‌ها را از چپ به راست می‌خوانند، زمانی‌که از این مدل دامنه‌ها استفاده می‌کنید، لینک مورد نظر به‌صورت هدفمند خوانده می‌شود: ابتدا نام برند و یا کسب‌ و‌ کاری که محتوا را به‌ اشتراک گذاشته (example)، سپس نوع محتوای به‌ اشتراک گذاشته شده (news) و در انتها، بخشی از محتوا (short-url) در لینک مشاهده می‌شود. به این ترتیب، لینک شما ظاهر مرتب‌تری خواهد داشت و زمانی‌که محتوایی را به‌ اشتراک می‌گذارید، نام برند شما اولین چیزی است که مشتری با آن مواجه می‌شود. بنابراین شما می‌توانید برای هر محتوایی که منتشر می‌کنید، از یک لینک اختصاصی کوتاه شده و هدفمند استفاده کنید. به این ترتیب، نرخ تعامل مشتریان هدف با محتوای شما افزایش پیدا می‌کند. در ادامه و با یک مثال، چگونگی استفاده از لینک کوتاه و اختصاصی را توضیح می‌دهیم.

بلاگ

به‌عنوان مثال برای انتشار محتوایی که خودتان نوشته و تولید کرده‌اید، با اشتراک‌گذاری آن با مشتریان هدف می‌توانید از لینکی استفاده کنید که در آن، کلمه “blog” استفاده شده باشد؛ مثلاً در کاپریلا می‌توانیم از kaprila.blog یا kpr.la/blog استفاده کنیم. شما با هدف ارائه ارزش، محتوایی را با مشتریان هدف خود به اشتراک می‌گذارید؛ بنابراین با این روش، متوجه نرخ تعامل آنها با هر یک از مطالب خود می‌شوید، در‌ صورتی که محتوای شما توجه آنها را جلب نکند و یا مشکلی از آنها را حل نکند، باید سبک تولید محتوای خود را عوض کنید.

پیشنهاد آموزشی مرتبط:

سرگرمی

مطالب جذاب و سرگرم‌کننده نرخ تعامل مشتریان با وبسایت شما را افزایش می‌دهند اما در میزان اعتبار و تخصصی بودن دامنه شما تاثیری ندارند. این مطالب، در بازاریابی و تبلیغات موثر هستند اما مشکل اصلی مشتریان شما را حل نمی‌کنند. شما می‌توانید برای انتشار مطالب سرگرم‌کننده از ساختار yoursite.fun (به‌طور کلی، استفاده از کلمه fun در لینک) استفاده کنید.

اخبار

نشر اخبار و اطلاعیه در مورد خدمات و محصولات برندتان، به افزایش اعتبار شما در بازار هدف کمکی نمی‌کند، اما می‌توانید برای معرفی محصولات و خدمات جدید خود، تغییرات ایجاد شده در محصول و جلب توجه مشتریان به این تغییرات، از آنها استفاده کنید. همچنین می‌توانید از سایر منابع نیز برای نشر اخبار محصولات کمک بگیرید. خبر‌هایی که شما در رابطه با محصولاتتان منتشر می‌کنید، مشکلاتی که کاربران با آنها مواجه هستند را حل نمی‌کنند اما این پیام را به آنها منتقل می‌کنند که برند شما به دنبال پیشرفت و بهبود عملکرد خود بوده و در‌ نتیجه، قابل اعتماد است. برای نشر اخبار مرتبط با برند خود می‌توانید از لینک کوتاهی مثل yoursite.work و یا yoursite.news استفاده کنید.

لینک

شما می‌توانید از yoursite.link برای نشر محتوای وبسایت دیگری استفاده کنید که برای مشتری شما ارزشمند و مفید است. اغلب کسب‌ و‌ کار‌ها سعی می‌کنند محتوای مفیدی تولید کنند اما هیچ تعریف واحد و مشخصی برای محتوای مفید وجود ندارد. بنابراین شما می‌توانید از محتوای وبسایت‌های دیگر استفاده کنید، نرخ تعامل مشتریان خود با محتوای مربوطه را بررسی کنید و در‌ صورتی‌که موضوع محتوا برای مشتریان شما کارایی داشت، برای نوشتن مقاله جدید در این زمینه زمان صرف کنید. اگر مشتریان شما تعامل خوبی با چنین محتوایی داشتند می‌توانید درباره ایده‌های مرتبط با آن موضوع بنویسید. به زبان ساده‌تر، گاهی اوقات باید با استفاده از لینک، ارزش موجود را پیدا کرده و مطابق با آن تولید محتوا کنید و ارزش جدیدی جایگزین کنید.

مکان (تهران)

در‌ صورتی‌که بخواهید اطلاعاتی در‌ مورد یک محل و یا شهر منتشر کنید می‌توانید از لینکی مانند yoursite.tehran استفاده کنید. لینک‌هایی که به محل خاصی اشاره می‌کنند برای کسب‌ و‌ کار‌های محلی مناسب هستند (مثلاً وبسایت‌های تخفیف گروهی). در‌ واقع این نوع لینک‌های کوتاه، تاثیری در اعتبار شما در دامنه مربوطه ندارند اما توجه افراد بیشتری را از طریق معیار جغرافیایی جلب می‌کنند.

۶ ایده برای کوتاه کردن لینک در فرایند بازاریابی

تاکنون با نکات فنی کوتاه کردن لینک و ابزار‌های کوتاه کننده لینک آشنا شدید و در بخش‌های بعدی مقاله هم با ابزارهای آن آشنا خواهید شد، اما برای بازاریابی موثر‌تر باید به نکات دیگری در این زمینه توجه داشته باشید.

از دامنه کوتاه و سفارشی استفاده کنید تا لینک شما در ذهن مخاطب بماند.

اگر از فید توییتر برند Moz بازدید کنید، متوجه لینک‌های کوتاه و سفارشی آنها می‌شوید، آنها از URL کوتاه mz.cm استفاده می‌کنند. به‌عنوان مثال، لینک http://moz.com/blog/announcing-mozcon-local-2016 را می‌توان با لینک کوتاه و سفارشی http://mz.cm/1gpgLAJ مشاهده کرد. این ایده مناسبی برای تبلیغات و معرفی برند‌ها در شبکه‌های اجتماعی با لینک‌های کوتاه است. شما می‌توانید از این لینک‌های کوتاه و سفارشی استفاده کنید و نرخ تعامل مشتریان با آنها را با لینک‌های بلند مقایسه کنید. همچنین سایت‌هایی نیز وجود دارند که دامنه‌های کوتاه سفارشی می‌فروشند و شما می‌توانید آنها را تنظیم کنید تا با ابزار‌های کوتاه کننده لینک بیت‌لی، بافر یا سایر ابزارها، لینک‌های خود را به‌صورت خودکار کوتاه کنید. در زیر، دو نمونه دیگر از لینک‌های کوتاه اختصاصی سایت‌های ایرانی را مشاهده می‌کنید.

  • نمونه لینک کوتاه وبلاگ فرادرس: https://b.fdrs.ir/7vy
  • نمونه لینک کوتاه سایت دیجیتاتو: https://dgto.ir/2hv4

نتایج کلیک لینک‌ها را رصد کنید.

بعضی ابزار‌های کوتاه کننده لینک، این امکان را برای شما فراهم می‌کنند که نتایج کلیک‌های هر محتوا و لینک را بررسی کنید. این ابزار‌ها به چند روش، لینک‌های شما را رصد می‌کنند. بیت‌لی یکی از ابزار‌های کوتاه کننده لینک است که خود لینک را پیگیری می‌کند. بیت‌لی این قابلیت را برای شما فراهم می‌کند تا تعداد کلیک‌های کاربران روی هر لینک و اینکه هر لینک در کجا به اشتراک گذاشته شده و کلیک گرفته را مشاهده کنید، همچنین اطلاعاتی درباره اینکه چگونه سایر لینک‌های بیت‌لی (بیت‌لینک) برای همان محتوا ترافیک ایجاد می‌کنند را بدست آورید.

نمونه آمار کلیک روی لینک‌های کوتاه شده در بیت‌لی
نمونه آمار کلیک روی لینک‌های کوتاه شده در بیت‌لی

بعضی از ابزار‌های کوتاه کننده لینک به‌صورت کاملاً خودکار از داده‌‌های گوگل آنالیتیکس استفاده می‌کنند. برای رصد نتایج کلیک می‌توانید کد‌های UTM را در هر یک از لینک‌های مورد نظر اضافه کنید و سپس آن لینک‌ها را کوتاه کنید. همچنین برخی ابزار‌ها این امکان را برای شما فراهم می‌کنند تا کد‌های UTM را در همان ابزار ایجاد کنید و سپس به‌صورت خودکار در مورد هر لینکی که کوتاه می‌کنید اعمال شوند. به‌عنوان مثال، با استفاده از سرویس کوتاه کننده لینک بافر می‌توانید این کد‌ها را به هر لینکی که از طریق این برنامه منتشر می‌کنید اضافه کنید.

گزارش زمانی کلیک روی لینکها در بیت‌لی
نمودار زمانی کلیک روی لینکها در بیت‌لی

لینک‌های کوتاه را سفارشی‌سازی کنید.

یکی از قابلیت‌های سرویس بیت‌لی این است که می‌توانید برای هر لینک کوتاه، یک نام دلخواه انتخاب کنید. در‌ واقع می‌توانید لینک را به‌صورتی سفارشی‌سازی کنید که به محتوای مورد نظر نیز اشاره کند. به این ترتیب، مشتری هدف شما در مورد اینکه از طریق این لینک کوتاه به چه صفحه‌ای منتقل می‌شود اطلاعاتی کسب می‌کند. به‌عنوان مثال لینک http://bit.ly/1LYGfyq را به لینک bit.ly/tips-4-tw (اشاره به مقاله‌ای در مورد نکات توییتر) تغییر دهید.

لینک کوتاه شده را به ویدیوهای خود اضافه کنید.

یکی از موضوعاتی که در کمپین‌های تبلیغاتی اهمیت دارد این است که مشتری، وبسایت شما را به‌خاطر بسپارد. یادآوری یک لینک کوتاه، ساده‌تر از لینک‌های طولانی است. اگر از لینک‌های طولانی برای ویدیو‌های آموزشی یا تبلیغاتی وبسایت و یا کمپین‌های تبلیغاتی خود استفاده کنید، بسیاری از مشتریان شما لینک مربوطه را فراموش می‌کنند.

پیشنهاد آموزشی مرتبط:

دوره ویدیویی آموزش بازاریابی ویدئویی Video Marketing: اینجا را کلیک کنید (+).

لینک کوتاه شده را به ایمیل‌های با ساختار متنی (Plain-text) اضافه کنید.

اغلب لینک‌هایی که توجه بیشتری را به‌ خود جلب می‌کنند، کوتاه و کاملاً واضح هستند. امروزه خیلی کمتر با لینک‌های طولانی مواجه می‌شوید، چنین لینک‌های طولانی به‌ویژه در ایمیل‌هایی با ساختار متنی ساده (بدون کدهای HTML و قالب گرافیکی) برای مشتری هدف شما آزاردهنده خواهند بود. در‌ واقع یک لینک کوتاه و سفارشی‌سازی شده، پیام شما را بهتر منتقل می‌کند.

پیشنهاد آموزشی مرتبط:

دوره ویدیویی آموزش بازاریابی ایمیلی: اینجا را کلیک کنید (+).

در تبلیغات چاپی از لینک‌های کوتاه استفاده کنید.

اگر قصد دارید از تبلیغات چاپی برای محصولات و خدمات خود استفاده کنید، باید لینک‌های خود را کوتاه کنید. فقط در‌ صورتی چنین تبلیغاتی بازده خوبی خواهند داشت که از لینک‌های کوتاه استفاده کنید. وقتی لینک‌ مورد نظر خود را کوتاه می‌کنید، به احتمال بیشتری در ذهن مخاطب می‌ماند و علاوه‌بر این، ظاهر بهتری نیز در تبلیغات چاپ شده شما خواهد داشت.

ابزارهای کوتاه کردن لینک

نمونه افزونه کوتاه کردن لینک برای مرورگر گوگل کروم
نمونه افزونه کوتاه کردن لینک برای مرورگر گوگل کروم

ابزار‌های زیادی برای کوتاه کردن لینک وجود دارند که از شبکه‌ها و داشبورد‌های معمول پشتیبانی می‌کنند. همچنین وبسایت‌های خوبی نیز در این زمینه وجود دارند که برای کوتاه کردن لینک به‌کار می‌روند، این وبسایت‌ها از آنالیتیکس و قابلیت رصد کردن نتایج کلیک نیز برخوردارند. با استفاده از این سرویس‌ها، لینک شما با دامنه جدید (به‌عنوان مثال kevanlee.com به bit.ly) و لینکی با مجموعه اعداد و حروف تصادفی (به‌عنوان مثال، https://blog.kaprila.com/optimize-for-branded-search به آدرسی به شکل bit.ly/df8l3pl1 تبدیل می‌شود) تغییر داده می‌شود. در ادامه چند مورد از سرویس‌های محبوب کوتاه کننده لینک خارجی و ایرانی را معرفی می‌کنیم:

همانطور که گفتیم، در ابزار‌های کوتاه کننده لینک مانند سرویس بیت‌لی، علاوه‌بر اینکه لینک مربوطه را کوتاه می‌کنید می‌توانید نتایج کلیک برای هر لینک را نیز مشاهده کنید. علاوه‌بر ابزار‌های کوتاه‌کننده لینک، بسیاری از شبکه‌های اجتماعی و داشبورد‌های مدیریت رسانه اجتماعی نیز امکان کوتاه کردن لینک به‌صورت خودکار را ارائه می‌کنند. به‌عنوان مثال، بافر (Buffer) هر لینکی را به‌صورت خودکار کوتاه می‌کند (تصویر زیر)، بنابراین می‌توانید از کوتاه‌کننده لینک خود این برنامه و یا ابزار‌هایی مانند بیت‌لی و روش‌های مشابه استفاده کنید.

کوتاه شدن خودکار لینک در بافر
کوتاه شدن خودکار لینک در بافر

توییتر یکی دیگر از شبکه‌های اجتماعی محبوب است که قابلیت کوتاه کردن خودکار لینک را فراهم می‌کند. توییتر به‌ روش‌های متفاوتی لینک‌ها را کوتاه می‌کند، یکی از این روش‌ها ابزار کوتاه‌کننده لینک خود توییتر است که برای لینک‌های منتشر شده در تلفن همراه به‌کار می‌رود. همچنین گاهی اوقات لینک کامل (به جزء بخش http) را شامل می‌شود و یا دامین و بخشی از زیر‌دامنه را نشان می‌دهد و باقی لینک را کوتاه می‌کند.

کوتاه شدن خودکار لینک در توییتر
کوتاه شدن خودکار لینک در توییتر

برای کوتاه کردن لینک‌های خود، کافی‌ست در فیلد مربوطه، آدرس لینک خود را درج کنید. اگر مستقیماً روی کوتاه کردن کلیک کنید، لینکی با نام تصادفی برای شما ساخته می‌شود اما اگر می‌خواهید نام لینک شما اختصاصی و مرتبط با موضوع لینک باشد، باید در کادر «آدرس دلخواه» نامی درج کنید که تا به‌حال در آن ابزار، استفاده نشده باشد.

کوتاه کردن لینک در سایت ایرانی B2n
کوتاه کردن لینک در سایت ایرانی B2n

در صورتی‌که تمایل دارید به‌جای کوتاه کردن لینک در اینستاگرام، از روش بهتری استفاده کنید، می‌توانید با استفاده از ابزار رایگان بهلینک، چند لینک وبسایت خود را در قالب یک لینک کوتاه در بیو پیج درج کنید. بهلینک، ابزار ایرانی درج چند لینک در بیو اینستاگرام است که راهکار ارزشمندی برای حل مشکل لینک‌های بلند در اینستاگرام ارائه کرده است. برای آشنایی با این ابزار، مقاله بهلینک چیست؟ را بخوانید.

کوتاه کردن لینک با دامنه اختصاصی

همانطور که در مثال‌های مقاله مشاهده کردید، بعضی از وبسایت‌ها ترجیح می‌دهند از لینک‌های کوتاهی که از دامنه اصلی آنها مشتق گرفته شده است ،استفاده کنند. مثلاً دامنه اصلی کاپریلا به‌‎صورت kaprila.com است و لینک‌‎های کوتاه ما با دامنه kpr.la ساخته می‌شوند. راه‌های مختلفی برای تهیه این نوع لینک‌های کوتاه وجود دارند و استفاده از ابزارهای آنلاین و بدون درگیر شدن با مسائل فنی، راهکار مناسب‌تری به‌نظر می‌رسد. دو وبسایت short.io و terminusapp.com علاوه‌بر کوتاه کردن لینک و مدیریت نتایج و آمارهای آنها، امکان ساخت لینک کوتاه با دامنه دلخواه را هم ارائه می‌دهند. در ادامه، راهنمای استفاده از ابزار terminusapp.com برای لینک‌های کوتاه با دامنه دلخواه را آماده کرده‌ایم.

در مرحله اول، باید در این وبسایت ثبت نام کنید و در داشبورد کاربری، روی Custom Domains کلیک کنید.

سپس روی گزینه Add a new Custom domain کلیک کنید.

در صفحه‌ای که تصویر آن را در زیر مشاهده می‌کنید باید پیکربندی دامنه خود را انجام بدهید. در بخش اول باید دامنه کوتاه دلخواه و در بخش دوم، دامنه اصلی را وارد کنید. در این مثال، با کلیک روی ex.mp، کاربر به آدرس example.com هدایت می‌شود (توجه داشته باشید که باید آدرس ex.mp قبلاً ثبت نشده باشد).

در مرحله بعد باید اتصال دامنه کوتاه را به دامنه اصلی خود انجام بدهید. بر حسب نوع دامنه کوتاه، اگر به صورت دامنه اصلی باشد (مثل ex.mp) باید از 52.6.84.124 در DNS A-record استفاده کنید و اگر دامنه کوتاه شما به‌صورت زیردامنه باشد (مثل go.ex.mp) باید از shortener.terminusapp.com به‌عنوان CNAME استفاده کنید. بر حسب شرکت تامین‌کننده DNS دامنه شما، این اتصال ممکن است از یک تا چند ساعت طول بکشد تا در نهایت، با علامت تیک سبز رنگ، اتصال موفق را مشاهده کنید.

در صورت تمایل می‌توانید درخواست SSL/HTTPS را برای دامنه کوتاه خود ثبت کنید تا دامنه کوتاه شما به شکل https://ex.mp/promotion در دسترس باشد. این درخواست، دو الی سه روز طول می‌کشد.

سپس می‌توانید لینک‌های خود را در این ابزار و با دامنه کوتاه دلخواه، کوتاه کنید.

راهنمای کوتاه کردن لینک در ابزار بافر

در حال حاضر شما از مزایای سرویس‌های کوتاه‌کننده لینک، اطلاعاتی کسب کرده‌اید، بنابراین در ادامه به این موضوع می‌پردازیم که چگونه با استفاده از سرویس بافر و گوگل آنالیتیکس، لینک‌های خود را کوتاه و رصد کنید. در این بخش، از سرویس کوتاه‌کننده لینک بافر استفاده می‌کنیم، بنابراین قبل از هر چیزی در این سرویس ثبت‌نام کنید. پس از اینکه ثبت‌نام کردید، از منو کشویی آن کوتاه کردن لینک (Link Shortening) را انتخاب کنید. با انتخاب این گزینه به صفحه مدیریت کوتاه کردن لینک و رصد نتایج کلیک‌ها منتقل می‌شوید. در ادامه باید سرویس کوتاه کننده لینک مورد نظر خود را انتخاب کنید. در‌ واقع شما به سرویس دیگری به جزء بافر برای کوتاه کردن لینک‌ها نیاز ندارید و می‌توانید لینک‌های خود را با دامنه buff.ly کوتاه کنید.

اگر علاوه‌بر بافر، اکانت بیت‌لی نیز دارید می‌توانید این دو را با یکدیگر یکپارچه کنید، در این‌صورت بافر اطلاعات مربوط به رصد نتایج کلیک‌ها را به داشبورد بیت‌لی شما ارسال می‌کند. در‌ واقع اگر از هر کدام از سرویس‌های کوتاه‌کننده لینک بافر و یا بیت‌لی استفاده کنید، همچنان می‌توانید از قابلیت پیگیری نتایج کلیک بافر و آنالیتیکس (تب دوم در تصویر بالا) استفاده کنید. همچنین این سرویس برای هر لینکی که منتشر می‌کنید به‌صورت خودکار کد UTM اضافه می‌کند. تنها کافی است که ساختار کد UTM مورد نظر خود را انتخاب کنید.

استفاده از کد UTM در بافر

برای اینکه از کد‌های UTM برای لینک‌های کوتاه شده خود استفاده کنید، باید به بخش رهگیری کمپین‌ گوگل آنالیتیکس (Google Analytics Campaign Tracking) مراجعه کنید، سپس گزینه فعال‌سازی پیگیری کمپین (Enable Campaign Tracking) را انتخاب کنید و در‌ نهایت، گزینه سفارشی‌سازی پیگیری کمپین (Customize Campaign Tracking) را فعال کنید. با فعال‌سازی این گزینه، چند فیلد برای شما ایجاد می‌شود که می‌توانید منبع، رسانه، و نام کمپین را به لینک مربوطه اضافه کنید (برای آشنایی بیشتر می‌توانید مقاله لینک UTM چیست؟ را بخوانید).

پس از اینکه کد UTM را به لینک مورد نظر خود در سرویس بافر اضافه کردید، کافی است که لینک را به‌ اشتراک بگذارید. در‌ واقع شما لینک مورد‌ نظر خود را به ابزار کوتاه کننده لینک بافر اضافه می‌کنید. سپس این ابزار به‌صورت خودکار، لینک را کوتاه می‌کند. پس از کوتاه کردن لینک، بافر کد‌های UTM گوگل آنالیتیکس را به لینک اضافه می‌کند و زمانی‌که لینک را به‌ اشتراک می‌گذارید، مشتریان شما فقط لینک کوتاه را مشاهده می‌کنند، اما وقتی روی آن کلیک می‌کنند به لینک و صفحه اصلی شما منتقل می‌شوند.

پیشنهاد آموزشی مرتبط:

دوره ویدئویی آموزش گوگل آنالیتیکس (Google Analytics) برای تحلیل آمار وب سایت: اینجا را کلیک کنید (+).

سخن پایانی

در این مقاله به موضوعاتی در رابطه با چیستی و چرایی کوتاه کردن لینک، چگونگی کوتاه کردن لینک و ابزارهای کوتاه‌کننده لینک پرداختیم؛ اما ابزار‌های بسیار متنوعی برای کوتاه کردن لینک وجود دارند که هر کدام عملکرد منحصر‌ به‌ فرد خود را دارند. شما می‌توانید با توجه به هدف خود، از یک ابزار کوتاه‌کننده لینک ایرانی یا خارجی و ابزار دیگری برای رصد نتایج کلیک‌ها استفاده کنید و یا از ابزار‌هایی مانند بافر استفاده کنید که همزمان هر دو قابلیت را ارائه می‌دهند.

بر اساس رای 3 نفر
آیا این مطلب برای شما مفید بود؟
شما قبلا رای داده‌اید!
اگر بازخوردی درباره این مطلب دارید یا پرسشی دارید که بدون پاسخ مانده است، آن را از طریق بخش نظرات مطرح کنید.

نویسنده و مترجم در زمینه مدیریت کسب‌و‌کار، دیجیتال مارکتینگ، بازار‌های مالی و روانشناسی.

نظر شما چیست؟

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.