ایمیل مارکتینگ 2464 بازدید

تا به حال برایتان پیش آمده که ایمیلی بفرستید و پس از ارسال آن، هیچ پیامی از وضعیت ایمیل ارسال شده دریافت نکنید؟ حتی ندانید به دست گیرنده رسیده، گیرنده آن را باز کرده و یا وارد پوشه اسپم آن‌ها شده است؟ ندانید آیا گیرنده روی لینکی که در ایمیل وجود داشت کلیک کرده یا نه، فایل‌ پیوست را باز کرده یا نه و در کل، هیچ اطلاعاتی در مورد سرنوشت آن ایمیل نداشته باشید. همه ما این مسئله را تجربه کرده‌ایم. در این مقاله از آکادمی کاپریلا ضمن آشنایی با مفهوم ردیابی ایمیل یا Email tracking، نرم‌افزارهایی معرفی می‌کنیم که‌ باز شدن ایمیل ارسالی، کلیک روی پیوندهای آن و مشاهده پیوست‌های ایمیل توسط گیرنده را به ما اطلاع می‌دهند و به این ترتیب، راهی برای مدیریت و بهبود صندوق ورودی (Inbox) شلوغ مشترکین در اختیار ما می‌گذارند. اگر دانستن وضعیت ایمیل ارسالی دغدغه همیشگی‌تان بوده، تا انتهای این مقاله همراه ما باشید.

آنچه می خوانید: پنهان کردن فهرست

ردیابی ایمیل چیست؟

ردیابی ایمیل فرآیند نظارت بر اقداماتی‌ست که بر روی ایمیل‌های ارسالی انجام می‌شود. دو مورد از رایج‌ترین معیارهایی که ردیابی می‌شوند، «باز شدن ایمیل» و «کلیک‌های روی لینک‌های آن» است. اکثر ابزارهای ردیابی ایمیل، تاریخ و زمان رویدادهای ثبت شده را گزارش می‌دهند و برخی حتی موقعیت مکانی آن را نیز اعلام می‌کنند. اما فایده این نظارت چیست؟ چرا ردیابی ایمیل حائز اهمیت است؟ بسته به نوع ابزار ردیابی و نحوه استفاده از آن، می‌توان از ردیابی و نظارت ایمیل‌ها در جهت اهداف زیر استفاده کرد:

  • تعیین حجم کاری تیم و متعادل‌سازی مجدد آن‌
  • شناسایی الگوهای ناکارآمد در استراتژی ایمیل مارکتینگ خود
  • تجزیه و تحلیل استراتژی‌های فروش و میزان موثر بودن هر یک از آن‌ها
  • اطلاع از باز شدن ایمیل و کلیک‌های روی لینک‌های آن

سیستم ردیابی ایمیل چطور کار می‌کند؟

ساز و کار ردیابی ایمیل به این شکل است که هر زمان گیرنده، ایمیل دریافتی را باز کند یا روی لینک آن کلیک کند، فرستنده مطلع خواهد شد. نرم‌افزار ردیابی، یک کد پیکسل تصویری نامرئی در ایمیل‌ها می‌گنجاند که زمان و تاریخ دقیق باز شدن ایمیل توسط گیرنده را تشخیص می‌دهد. به‌طور کلی دو روش عمده برای ردیابی ایمیل وجود دارد؛ اولی بر مبنای «رسیدهای خواندن ایمیل» یا “Read Receipts”  و دومی استفاده از «پیکسل ردیابی» است. در حالت اول، گیرنده از یک سرویس گیرنده با امکان ارسال رسید خوانده شدن استفاده می‌کند؛ به این ترتیب به همراه متن ایمیل، یک درخواست رسید هم برای گیرنده ارسال می‌شود و زمانی که گیرنده ایمیل را باز می‌کند، از او درخواست می‌شود تا رسید را تأیید کند. اگر پاسخ مثبت دهد، فرستنده ایمیلی دریافت می‌کند که «کاربر X پیام Y را خوانده است.». این مورد برای اکثر سناریوها گزینه چندان خوبی نیست.

سیستم ردیابی ایمیل
اضافه شدن گزینه ردیابی ایمیل به ویرایشگر ارسال ایمیل

این حالت با مشکلات و محدودیت‌هایی همراه است. اولاً اینکه گیرنده باید تمایل به تایید درخواست شما داشته باشد و این تصمیم کاملاً شخصی است. محدودیت بعدی اینکه سرویس‌های ارائه‌دهنده ایمیل کاربران از این قابلیت پشتیبانی نمی‌کند و احتمال تایید نشدن درخواست فرستنده زیاد است. در ضمن سیستم‌های ایمیلی مختلف، پروتکل‌های متفاوتی دارند؛ این یعنی حتی اگر گیرنده این سرویس را داشته باشد، ممکن است فرمت آن مشابه فرمت فرستنده نباشد.

در شرکت‌های تجاری می‌توان از این رسیدها به عنوان سند ارسال پیام استفاده کرد. فرض کنید یک پیام انتقادگونه برای یکی از اعضای تیم حسابداری فرستاده‌اید و اکنون گیرنده ادعا می‌کند پیام شما را دریافت نکرده است. در این شرایط می‌توانید از این رسید به عنوان مدرک استفاده کنید. با این حال اگر به دنبال روشی برای ردیابی ایمیل در زمینه تجارت الکترونیک، خبرنامه‌های ایمیلی و سایر اشکال بازاریابی ایمیلی باشید، استفاده از رسیدهای خواندن روش چندان موثری نیست و بعضاً حتی مخرب است. تصور کنید که گوگل آنالیتیکس تنها در صورتی اطلاعات مربوط به بازدیدکنندگان سایت را نشان دهد که این افراد از یک نسخه خاص کروم استفاده کنند و به این برنامه اجازه ردیابی دهند. طبیعی است که در این حالت داده‌های زیادی را از دست خواهید داد. همه این محدودیت‌ها دست به دست هم داده و سبب شده «ردیابی پیکسل» اصلی‌ترین روش ردیابی ایمیل در حال حاضر باشد. دریافت و ارسال گزارش توسط پیکسل‌ها به طور خودکار انجام شده و نرم‌افزارهای ارسال ایمیل از آن استفاده می‌کنند؛ به همین دلیل نیاز نیست کسب و کارهای ارسال‌کننده ایمیل، درگیر پیکسل‌های ردیابی و نحوه عملکرد آنها باشند.

مزایای ردیابی ایمیل چیست؟

ردیابی ایمیل اطلاعاتی در اختیار ما قرار می‌دهد که دانستن‌ آن‌ها برای اطلاع از روند فروش و بهبود کمپین‌های بازاریابی ضروری است. تجزیه و تحلیل این اطلاعات شامل آمار جمعیت‌شناختی، ترجیحات مشتری و فروش‌های موفق، عملاً محتوای بازاریابی آینده را در اختیار ما گذاشته و کمک می‌کند نیازمندی‌های مشتری را در زمان مناسب به او ارائه دهیم. همچنین این معیارها نقش مهمی در اندازه‌گیری میزان پیشرفت گروه و استفاده از این پیشرفت‌ها در فرایند فروش ایفا می‌کنند.

ردیابی ایمیل باعث صرفه‌جویی در زمان می‌شود.

دریافت ایمیل‌های پیاپی از جانب یک شرکت، در حالی که حتی اولین ایمیل آن‌ها را هم باز نکرده‌ایم، برای همه ما آزاردهنده است. شرکت‌ها باید متوجه باشند که اگر شخصی اولین ایمیل ارسالی آن‌ها را باز نکند، احتمالاً‌ ایمیل‌های بعدی را نیز نادیده خواهد گرفت. ردیابی ایمیل این امکان را به ما می‌دهد که ببینیم آیا اولین ایمیل ما به اندازه کافی برای گیرنده جالب بوده که تمایل داشته باشد آن را باز کند یا خیر؛ به این ترتیب با جلوگیری از ارسال ایمیل‌های غیر ضروری، هم در وقت نماینده فروش صرفه‌جویی می‌شود و هم احساس منفی مزاحمت‌گونه نسبت به برند ما در گیرنده به وجود نمی‌آید. به همین ترتیب اگر متوجه شوید که مخاطب روی پیوندهای ارسالی کلیک می‌کند و فایل‌های پیوست شده را مشاهده می‌کند، می‌دانید که در حال حاضر نام برند شما در بالای ذهن او قرار دارد. درست همین موقع که فکر مخاطب مشغول پیشنهاد شماست، برقراری یک تماس تلفنی و صحبت در رابطه با جوانب دیگر این پیشنهاد، این گفتگو را به مراتب تاثیرگذارتر خواهد کرد.

ردیابی ایمیل، فرصت بیشتری در اختیار ما قرار می‌دهد.

نظارت بر عملکرد ایمیل مارکتینگ، بینش ارزشمندی در مورد تعاملات ایمیلی ما با مخاطبین، مشتریان فعلی یا مشتریان بالقوه در اختیارمان قرار می‌دهد که می‌توانیم از آن در جهت تقویت ارتباط خود با آن‌ها استفاده کنیم.

  • اگر می‌بینید مخاطبی چندین بار در روز ایمیل شما را باز کرده است، از فرصت استفاده کنید و تا زمانی که ذهن او درگیر شماست، پیگیری کنید.
  • اگر قبل از جلسه ملاقات،‌ ایمیلی حاوی یک پیوند یا پیوست توضیحات برای او ارسال کرده باشید، می‌توانید ببینید که آیا مخاطب آن‌ها را مشاهده کرده یا خیر.
  • اگر یک ایمیل پیگیری ارسال کردید، می‌توانید ببینید که آیا گیرنده مطالب ارسالی شما را بررسی می‌کند یا خیر.
امکانات ردیابی ایمیل
نمونه گزارش آخرین عملکرد گیرنده ایمیل

ردیابی ایمیل بینش منحصر به فردی به ما ارائه می‌دهد.

گاهی نوشتن محتوای ایمیل و تعیین رویکرد آن، به سخت‌ترین و دلهره‌آورترین کار تبدیل می‌شود. شاید هر کسی نداند چطور باید پیام خود را آغاز کند و چطور آن را به پایان برساند. “SalesHub Email Tracking” علاوه بر اطلاعات ارزشمندی که در مورد تعامل مخاطب با ایمیل‌های ارسالی در اختیار ما قرار می‌دهد، تاریخچه شغلی‌ آن‌ها، جزئیات مربوط به شرکت،محتوای پروفایل‌های شبکه‌های اجتماعی مخاطب، تاریخچه ایمیل‌های ما با آنان و هر اطلاعات دیگری که این افراد انتخاب کرده‌اند با ما به اشتراک بگذارند، به ما ارائه خواهد داد (این سیستم با نرم‌افزار CRM قابل یکپارچه‌سازی است).

 ادغام ردیابی ایمیل با CRM
ایجاد پروفایل هر مشتری؛ ادغام ردیابی ایمیل با نرم‌افزار CRM

هفت معیار فراموش‌شده ردیابی ایمیل برای افزایش بهره‌وری

تکنولوژی ردیابی ایمیل روز به روز در حال تکامل است تا علاوه بر باز کردن و کلیک‌های داخلی ایمیل، معیارها و KPIهای بیشتری را شامل شود. ابزارهایی مانند “EmailAnalytics” این امکان را به شما می‌دهد تا معیارهای زیر را از ایمیل‌های ارسالی خود جمع‌آوری، ردیابی و تحلیل کنید. توجه داشته باشید که به جز گزارشات مفصل از آمار ایمیل‌ها مانند نرخ بازشدگی، نرخ کلیک و …، معیارهای دیگری نیز هستند که ممکن است برای برخی کسب و کارها (مخصوصاً کسب و کارهای B2B)، بسیار حیاتی باشند.

ایمیل‌های ارسالی و دریافتی

شمردن تعداد ایمیل‌هایی که ارسال و دریافت می‌کنیم، افزایش یا کاهش حجم کاری در طول زمان را برای ما مشخص می‌کند. با اندازه‌گیری این معیار برای کلیه کارمندان و اعضای تیم، به راحتی می‌توانیم ببینیم چه کسی از کار خود عقب مانده و چه کسی بیش از حد کار می‌کند و سپس، بار کاری را مجدداً متعادل کنیم. دسترسی به این معیارهای ردیابی ایمیل نه تنها فرد را به مدیر بهتری تبدیل می‌کند، بلکه او را در حوزه کاری خود به یک فرد حرفه‌ای تبدیل خواهد کرد.

زمان پاسخ به ایمیل

هر چه این معیار برای شرکت‌های تجاری کوتاه‌تر باشد، نتیجه آن بهتر است. 35 الی 50 درصد کل حجم فروش به فروشنده‌ای می‌رسد که زودتر پاسخ می‌دهد و اگر بتوانید زودتر از 60 دقیقه پاسخ دهید، 700 درصد بیشتر احتمال دارد که معامله را از آن خود کنید. در بستر “Gmail” هیچ راهی برای ردیابی زمان پاسخ به ایمیل وجود ندارد و باید از یک ابزار ردیابی ایمیل مجزا مانند “EmailAnalytics” استفاده کنید.

گزارش به تفکیک برچسب ایمیل‌ها

یکی دیگر از معیارهایی که برخی از کاربران دوست دارند ردیابی شود، تعداد ایمیل‌هایی است که در هر یک از دسته‌های مختلف دریافت می‌کنند، به علاوه تعداد ایمیل‌هایی که در هر یک از بخش‌های صندوق ورودی (مانند صندوق ورودی، سطل زباله یا برچسب‌های مختلف و دلخواه) ذخیره دارند.

ساعت‌ها و روزهای محبوب

این معیار به ما می‌گوید که ترافیک ایمیل دریافتی در ساعات مختلف روز و روزهای هفته به چه نحوی تغییر می‌کند. مثلاً شاید به این نتیجه برسید که بیشترین ایمیل دریافتی مربوط به صبح شنبه و خلوت‌ترین روز و ساعت هفته، بعد از ظهر جمعه است. به این ترتیب می‌توانید گردش کار خود را بهینه کرده و از غیر فعال‌ترین روزهای هفته، نهایت استفاده را داشته باشید.

فرستندگان و گیرندگان با بیشترین تعامل

یکی دیگر از نکاتی که شناسایی آن کمک زیادی به برنامه‌ریزی‌های شرکت می‌کند، فرستنده‌ها و گیرنده‌هایی با بیشترین حجم ایمیل ارسالی و دریافتی است. اگر بتوانید در شبکه مخاطبین خود افرادی که به تعامل بیشتر نیاز دارند را شناسایی کنید، می‌توانید در رابطه با این ترافیک ایمیلی با آن‌ها صحبت کنید و راحت‌تر حجم کاری آنان را کاهش دهید.

بخش‌بندی ساعتی ترافیک ایمیل‌ها

نمودار فعالیت‌های خود را در طول 24 ساعت رسم کنید و با ارزیابی آن،‌ بررسی کنید بیشتر فعالیت‌های شما در کدام بازه زمانی از روز اتفاق می‌افتد.

ردیابی ایمیل در تیم

ردیابی ایمیل‌های اعضای تیم، علاوه بر کمک به مدیریت بهتر گروه، عملکرد تک تک اعضای گروه را بهبود می‌بخشد. این نظارت شفافیت لازم برای متعادل‌سازی حجم کاری تیم را فراهم می‌کند و در عین حال بینش خوبی نسبت به مسائلی که عملکرد تیم را به مخاطره می‌اندازند، ارائه می‌دهد.

ردیابی تعامل ایمیل چه اطلاعات دیگری در اختیار ما قرار می‌دهد؟

مدت زمان لازم برای برقراری ارتباط با متن یک ایمیل با توجه به اهداف پیام می‌تواند متفاوت باشد. ایمیلی که صرفاً حاوی یک پیام ساده است را می‌توان در عرض سه ثانیه مطالعه کرد؛ اما از کنار پیامی که اطلاعات دقیق‌تری در خود گنجانده، نمی‌توان به سادگی عبور کرد. به هنگام محاسبه مدت زمان تعامل، باید به این پارامترها توجه داشت.

لزوم توجه به دستگاه مخاطب در ارسال ایمیل

ابزارهای پیچیده‌تر ردیابی ایمیل می‌توانند اطلاعات مکان را از طریق آدرس‌های IP در اختیار ما بگذارند و ما با استفاده از این اطلاعات می‌توانیم گیرندگان بیشتری را در یک منطقه خاص مورد هدف قرار دهیم. همچنین بینش ارزشمندی در مورد دستگاه‌هایی که برای باز کردن ایمیل‌ها استفاده شده، به ما ارائه می‌دهد. شاید در نگاه اول دانستن نوع دستگاه کاربر چندان مهم به نظر نرسد، اما اگر بتوانید جزئیات بیشتری به تصویر خود از مشتری اضافه کنید، راحت‌تر می‌توانید قالب‌ ایمیل خود را متناسب با دستگاه‌ آن‌ها سفارشی کنید. به عنوان مثال در محتوای کمپینی که احتمال باز شدن آن در رایانه رومیزی بیشتر است، می‌توان محتوا و گرافیک بیشتری نسبت به کمپینی که برای باز شدن در موبایل طراحی شده، اضافه کرد. بسته به اینکه مخاطب هدف در کدام استان و کشور زندگی می‌کند، این امکان را دارید تا زمان‌بندی ایمیل‌های خود را مطابق با زمان باز شدن و خواندن آن‌ها تنظیم کنید.

چه راهکارهایی برای ردیابی ایمیل وجود دارد؟

در بازار امروز تعداد زیادی راه‌حل‌ نرم‌افزاری برای ردیابی ایمیل موجود است که همه آن‌ها در کنار هم، طیف وسیعی از سناریوهای بازاریابی ایمیلی را پوشش می‌دهند. “Mailchimp” و “Dotmailer” در میان “SMB”ها (“Server Message Block”) و خرده‌فروشان محبوب هستند. “Pardot” و “Hubspot” بیشتر توسط بازاریابان “B2B” یا همان شرکت‌هایی با بیزینس مدل «کسب و کار به کسب و کار» استفاده می‌شوند. ابزارهایی مانند “Ebsta” و “Yesware” مخصوصاً برای تیم‌های فروش طراحی و ساخته شده‌اند. به هنگام انتخاب از یک بستر نرم‌افزاری،‌ به دنبال راه‌حلی باشید که قابلیت یکپارچه‌سازی با سایر سیستم‌های دیگری که در حال حاضر استفاده می‌کنید را داشته باشد، از برنامه‌ریزی هوشمند ایمیل‌ها پشتیبانی کند، «نرخ تحویل ایمیل» بالایی داشته و اقدامات گیرنده از جمله باز کردن ایمیل، پاسخ دادن به آن، کلیک روی لینک ایمیل و غیره را ضمن تجزیه و تحلیل واضح و دقیق آن‌ها ارائه دهد. نرم‌افزارهایی که در بالا معرفی شد، عمدتاً برای حالتی مفیدتر هستند که بخواهید از سرورهای خود، ایمیل ارسال کنید چون سایت‌های ارسال ایمیل انبوه برای خبرنامه ایمیلی و … به طور پیش‌فرض، امکانات ردیابی ایمیل را برای کاربران خود فراهم کرده‌اند.

از کدام راهکارهای ردیابی ایمیل استفاده کنیم؟

راه حل و تکنیکی که برای ردیابی ایمیل استفاده می‌کنیم، بازتاب شدت نیاز ما به «انعطاف‌پذیری» در عملکرد است. به یاد داشته باشید که الزامات کار با گذشت زمان تغییر می‌کنند و ممکن است در آینده به سطوح بیشتری از تجزیه و تحلیل نیاز داشته باشیم.

بخش‌بندی پایگاه داده

اگر در کسب و کار خود ایمیل‌های بازاریابی انبوه ارسال می‌کنید، جالب است بدانید که این ابزارها می‌توانند با ده‌ها هزار ایمیل کار کنند و همچنان معیارهای دقیق و قابل استفاده ارائه دهند. “Mailchimp” ،“Pardot” و “Dotmailer” محبوب‌ترین ابزارهای ردیابی ایمیل انبوه هستند. یکی از نکات مهم در مورد تجزیه و تحلیل نتایج انبوه ایمیل این است که با امکان بخش‌بندی یا سازماندهی پایگاه داده، این امکان را به شما می‌دهند تا در آینده محتوای موثرتری ارسال کنید.

جلوگیری از هرزنامه

ارسال ایمیلی که نهایتاً در جعبه هرزنامه گیر کند، هیچ فایده‌ای ندارد. یکی از راه‌های اجتناب از هرزنامه، انتخاب نوعی ردیاب است که در لیست سفید “ISP” قرار داشته باشد. راه دیگر این است که ردیاب انتخابی با پارامترهای انطباق با هرزنامه کار کند، مثلاً ایمیل ارسالی باید یک گزینه انصراف در قالب یک لینک لغو اشتراک داشته باشد.

تجربه‌ی کاربری (User Experience)

یک سیستم ردیابی ایمیل با پشتیبانی از قالب ویرایشگر متن، نیاز به آموزش کاربران را کمتر کرده و به کارکنان اجازه می‌دهد تا بدون نیاز به دانش کدنویسی پیچیده و عمیق، به سرعت محتوای مؤثر و متناسب را با رعایت مواردی مثل چینش متن، بولت‌گذاری و … تولید کنند.

تا به اینجا با مزایای اصلی استفاده از نرم‌افزارها و راهکارهای ردیابی ایمیل آشنا شدیم. اکنون وقت آن است که با ارائه مثال‌هایی، فواید این نوع ردیابی و نظارت را در کسب و کار خود بهتر درک کنیم.

استفاده از ردیابی ایمیل در جهت رشد کسب و کار خود

پس از تنظیم برنامه ردیابی ایمیل (در ادامه مقاله توضیح داده می‌شود)، باید چه کاری انجام دهیم؟ پس از اینکه شخصی ایمیل ارسالی ما را باز کرد، اولین حرفی که به او می‌زنیم چیست؟ بهترین راه برقراری ارتباط چیست؟ در مرحله بعد باید در چه موردی با او صحبت کنیم؟ باید ایمیل بفرستیم یا تماس بگیریم؟ در پاسخ باید بگوییم که بستگی دارد! هر کس از این اعلان‌ها به شکل متفاوتی استفاده می‌کند. اگر ایده چندان خوبی در این زمینه ندارید، توصیه‌های زیر را مد نظر داشته باشید:

یک مکالمه کاملاً مرتبط را آغاز کنید.

بزرگترین هدف ابزارهای هوشمندسازی ایمیل این است که به ما کمک کنند محتوا و زمان گفتگوی خود را در ارتباط با گیرندگان تنظیم کنیم. ایمیل‌های از پیش برنامه‌ریزی شده چندان موثر نیستند و ارتباط نزدیک با شخص گیرنده برقرار نمی‌کنند. برای تنظیم محتوای خود، نوع کسب و کار و سابقه تعامل آنها با شرکت‌تان را مورد هدف قرار دهید. اگر اولین ایمیل باز نشد، صبر کنید و ادامه ندهید. اگر گیرنده تمایلی به ایمیل اول شما نداشته باشد، ایمیل‌های بعدی را نیز باز نخواهد کرد.

توضیحات بیشتری در مورد محتوا ارائه دهید.

با بررسی این اعلان‌ها بهترین موقعیت برای پیگیری‌های بعدی را شناسایی کنید. فرض کنید مخاطب روی لینکی درباره «مشتریان شرکت» کلیک کرده است؛ از این موقعیت استفاده کنید و با یک ایمیل دیگر اطلاعات بیشتری در مورد مشتریان خود در اختیار او قرار دهید. شاید حتی نیاز باشد با گیرنده تماس بگیرید؛ برخی از مشتریان بالقوه از اینکه بتوانید نیازها و علایق آن‌ها را پیش‌بینی کنید، خوشحال خواهند شد.

لیست ایمیل خود را پاک‌سازی کنید.

اگر می‌بینید یکی از مخاطبین شما هیچ یک از ایمیل‌های اخیرتان را باز نکرده است، او را از لیست ایمیل‌های خود حذف کنید یا برای آخرین بار با او تماس بگیرید تا در صورت تمایل، اشتراک خود را لغو کند.

گاهی نباید پیگیری کنید.

برخی از کاربران پس از دریافت اعلان باز شدن ایمیل یا کلیک کردن مخاطب روی آن هیچ اقدامی انجام نمی‌دهند. همین‌که می‌دانند مخاطب درگیر پیام آن‌ها شده و دیگر نیازی به ارسال ایمیل پیگیری نیست، خاطرشان را آسوده می‌کند و برای آنان کافی‌ست. اگر قبلاً با مخاطب صحبت کرده‌اید یا می‌دانید که تمام اطلاعات مورد نیاز را در اختیار دارد، او را به حال خود رها کنید.

مثال‌هایی از تاثیر کلان ردیابی ایمیل در دنیای واقعی

1- در این مثال بررسی می‌کنیم که چگونه تکنولوژی ردیابی ایمیل می‌تواند به انجام فروش‌های کلان کمک کند.

فرض کنید به عنوان مدیر ارشد بازاریابی گروه سعی دارید با یک مشتری بزرگ قرارداد ببندید. روزها و هفته‌ها صحبت می‌کنید و فکر می‌کنید به نتیجه خوبی رسیده‌اید، در نهایت شرکت مقابل فقط باید آخرین ایمیل شما را تایید کند؛ اما دیگر خبری از او نمی‌شود. چندین ماه بعد پیامی دریافت می‌کنید که شرکت مذکور به تازگی ایمیل ارسالی شما را باز کرده و در حال مطالعه آن است. همان روز پیام دیگری دریافت می‌کنید که آن‌ها در حال خواندن پست‌های وبلاگ شما هستند. صبح روز بعد پیام دیگری با این مضمون که شرکت مورد نظر در حال بررسی بخش مشتریان شما و داستان آنها در وبسایت‌تان است. اینجاست که از فرصت استفاده می‌کنید و تا زمانی که ذهن مشتری درگیر کسب و کار شماست،‌ یک ایمیل دیگر برای او ارسال می‌کنید؛ همین یادآوری‌های کوچک می‌تواند منجر به تبدیل مشتری بالقوه به مشتری بالفعل و فروش شود.

مثال بالا، تجربه واقعی Mack McGee، نائب رئیس و مدیر ارشد بازاریابی شرکت SC&H Group است.

2- مثال بعدی، گویای تاثیر ردیابی ایمیل در ساده‌سازی فرایند جستجو و تصمیم‌گیری خرید است.

فرض کنید مشتریان شرکت شما، شرکت‌های حسابداری و پشتیبانی مالی حرفه‌ای هستند. در مرحله اول با جستجو در بستر اینترنت، بهترین شرکت‌های حسابداری را به عنوان مشتریان بالقوه خود پیدا می‌کنید. مرحله بعد ارسال ایمیل حاوی پروپوزال و … برای آن‌هاست. در صورت استفاده از نرم‌افزارهایی مانند “HubSpot Sales” که به پایگاه مشتریان شما (CRM) هم متصل است، شاید چند روز بعد متوجه شوید که تعدادی از این ایمیل‌ها چندین بار فوروارد شده‌اند؛ یعنی پیام ایمیل شما بین اعضای آن تیم به اشتراک گذاشته شده و در حال بررسی است. اکنون می‌دانید که باید بیشترین تمرکز خود را روی کدام یک از این مشتریان بالقوه قرار دهید. بدون استفاده از این نرم‌افزار شاید تصمیم‌گیری برای پیدا کردن بهترین مشتریان بالقوه، مدت بسیار بیشتری طول می‌کشید.

مثال بالا، تجربه واقعی Bryan Tucker، مدیر منطقه‌ای شرکت Influitive است.

3- مثال آخر، تاثیر ردیابی ایمیلی در برقرار ارتباط با مدیران ارشد شرکت‌ها است.

فرض کنید مدت‌هاست که برای پروش لیدهای فروش خود تلاش می‌کنید و مخاطب اصلی محصولات شما، مدیران ارشد شرکت‌ها می‌باشد. پس از مدتی متوجه می‌شوید که مدیریت یکی از شرکت‌هایی که قبلاً با او گفتگویی داشتید، در حال بررسی ایمیل‌های سه ماه پیش شماست. این یعنی مدیر شرکت در حال بررسی نقطه اولیه شروع همکاری با شما است. چرا؟ شاید به این دلیل که هنوز نتوانسته با شرکت دیگری توافق کند و یا نیاز دارد خدمات بهتری را از شرکتی دیگر دریافت کند. اینجاست که می‌توانید وارد عمل شوید و از این موقعیت به نفع خود استفاده کنید و مجدداً با مشتری بالقوه مذکور، تماس بگیرید.

مثال بالا، تجربه واقعی Josh Harcus، مدیر بازاریابی کانالی شرکت PandaDoc است.

چطور می‌توانیم ایمیل‌های خود را ردیابی کنیم؟

ارسال ایمیل ردیابی شده کار سختی نیست. در این بخش از مقاله، مراحل ردیابی ایمیل در نرم‌افزار “SalesHub” را به عنوان مثال آموزشی بررسی می‌کنیم که شامل چهار مرحله بسیار ساده است.

دستورالعمل‌های خود را در مورد شیوه ردیابی ایمیل تعیین کنید.

فناوری ردیابی ایمیل تا حد زیادی به بهبود تجربه مشتری کمک می‌کند؛ اما باید مسئولانه از آن استفاده کرد. پس از گفتگو با اعضای تیم خود در مورد چگونگی و زمان تماس با گیرنده پس از دریافت نوتیفیکیشن از برنامه، برای خود چارچوب‌های عملکردی را تعریف کنید. بهتر است در بخش شرایط و ضوابط حریم خصوصی شرکت، استفاده از ابزارهای ردیابی ایمیل را اعلام کنید تا افراد بدانند که ردیابی ایمیل‌های آنان فعال است. این مکالمات و استانداردها باید پیش از آغاز استفاده از ردیابی ایمیل شکل گرفته و پیوسته مورد بررسی قرار گیرند تا تجربه خوب مشتری تضمین شود.

برنامه ردیابی ایمیل را نصب کنید.

در حال حاضر چندین ابزار مختلف برای ردیابی ایمیل در بازار وجود دارد اما در “SalesHub”، هنگامی که گیرنده، ایمیل‌های ما را باز می‌کند یا روی آن‌ها کلیک می‌کند، اعلان‌های زنده (Live Notifications) برای ما ارسال می‌شود و پس از آن، اطلاعات مربوط به زمان و تعداد دفعاتی که مخاطب ایمیل را باز کرده، به صورت بلادرنگ در اختیار ما قرار می‌گیرد (استفاده از این برنامه رایگان است).

متن ایمیل خود را بنویسید.

نوشتن متن پیام ایمیل یکی از کارهایی است که صحبت کردن در مورد آن به مراتب ساده‌تر از عمل به آن است. در ابزار “HubSpot” یک ویژگی نمایه تماس (در تصویر زیر قابل مشاهده است) گنجانده شده که با فراهم کردن اطلاعات گیرنده شامل اطلاعات شرکت، معاملات باز و جدول زمانی ارتباط، پیش‌زمینه خوبی از گیرنده به ما می‌دهد تا بتوانیم با استفاده از آن‌ها پیام خود را به بهترین شکل بنویسیم. همچنین می‌توانید پروفایل مخاطب را باز کنید و جزئیات بیشتری در مورد او به دست آورید.

نحوه ردیابی ایمیل
مشاهده اطلاعات گیرنده ایمیل در سیستم CRM

کادر “Track” را علامت بزنید.

این مرحله در ابزارهای مختلف ردیابی ایمیل کمی متفاوت است. در “SalesHub”، ایمیل‌های ردیابی شده با چک باکسی که پس از دانلود ابزار در نوار ابزار “Gmail” یا “Outlook” ظاهر می‌شود، مشخص خواهند شد. اکثر ابزارها با یک چک باکس ساده این امکان را به ما می‌دهند تا ایمیل‌هایی که در نظر داریم ردیابی شوند را انتخاب کنیم. فقط باید مطمئن شویم که گیرنده این اجازه را به شرکت ما داده باشد.

فعالسازی ردیابی ایمیل
فعالسازی ردیابی ایمیل هنگام ارسال ایمیل

بهترین نرم افزارهای ردیابی ایمیل

در این بخش از مطلب به معرفی بهترین نرم‌افزارهای ردیابی ایمیل موجود در بازار می‌پردازیم.

ردیابی ایمیل با Yesware

Yesware” یکی از رایج‌ترین سیستم‌های ردیابی ایمیل است که اکثراً توسط مشاغل کوچک و متوسط مورد استفاده قرار می‌گیرد. این ابزار نسخه رایگان ندارد و هزینه طرح پایه در نسخه پیشرفته ماهیانه معادل 12 دلار برای هر کاربر است. در این نسخه، ایمیل‌ها به صورت بلادرنگ ردیابی می‌شوند و تنظیمات آن بسیار آسان است. فقط باید هنگام ارسال پیام از طریق “Yesware”، کادر “Track” را علامت بزنید. به این ترتیب می‌توانید باز شدن‌ ایمیل‌ها را ردیابی کنید، آمار کلیک‌های روی لینکهای درون متن ایمیل را مشاهده کنید، زمان مشاهده پیوست‌ها را پیگیری کنید و از دیگر امکانات آن استفاده کنید.

ردیابی ایمیل با Mailtrack

Mailtrack” یک افزونه ردیابی ایمیل برای گوگل کروم است که با صندوق ورودی جیمیل یکپارچه می‌شود. به این ترتیب در کنار هر ایمیلی که ارسال می‌کنید یک علامت تیک گذاشته و وقتی ایمیل شما باز می‌شود یک علامت دیگر در کنار آن قرار می‌دهد. این برنامه به صورت رایگان در اختیار همه کاربران قرار گرفته و هیچ محدودیتی برای تعداد ایمیل‌هایی که می‌توان توسط آن ردیابی کرد، وجود ندارد. نسخه پولی این ابزار  قادر است امضای “Mailtrack” را حذف کرده و یادآوری‌ها و گزارش‌های روزانه کامل‌تری را ارائه دهد.

ردیابی ایمیل با Mailtrack
بیش از یک میلیارد نصب از سراسر جهان

ردیابی ایمیل با Streak

این ابزار یکی دیگر از افزونه‌های جیمیل است. پس از نصب “Streak”، یک سایدبار کاربردی در محیط جیمیل ایجاد می‌شود که گزارش بصری فعالیت باز شدن ایمیل، زمان مشاهده و حتی موقعیت جغرافیایی گیرنده پیام را در اختیار ما قرار می‌دهد. همچنین می‌توانید از این افزونه برای مرتب‌سازی پیام‌های خود بر اساس بازدیدهای اخیر استفاده کنید یا ایمیل‌های ارسالی که هنوز در انتظار پاسخ هستند را جدا کنید (تا بدانید کدام یک از کاربران نیاز به پیگیری دارند).

ردیابی ایمیل با MixMax

MixMax” خود را به عنوان یک برنامه بهبود بهره‌وری”Gmail” به ما معرفی می‌کند. با استفاده از این برنامه می‌توانیم ببینیم چه کسانی (و چه زمانی) ایمیل‌های ما را باز می‌کنند. همچنین به لطف یادآوری‌های خودکار آن می‌توانیم تماس خود با این مخاطبین را به شکل موثری پیگیری کنیم. امکانات و ویژگی‌های دیگر این برنامه نظیر ایجاد نظرسنجی، ادغام با نرم‌افزار فروش “SalesForce” و تنظیم زمان ارسال ایمیل‌ها به ما کمک می‌کند از برنامه جیمیل به شکل موثرتری استفاده کنیم.

ردیابی ایمیل با Mailtracker

ابزار “Mailtracker” این امکان به شما را می‌دهد تا تعداد دفعات باز شدن ایمیل، زمان باز شدن ایمیل و دستگاه گیرنده را ردیابی کنید. طبق ادعای شرکت سازنده، این افزونه همیشه رایگان می‌ماند و هرگز لوگو یا شناسه دیگری به ایمیل‌های شما اضافه نخواهد کرد. هنگامی که ایمیلی ارسال می‌کنید، یک علامت کوچک در کنار دکمه «ارسال» وجود دارد که به طور پیش فرض فعال بوده و به معنی فعال بودن ردیابی است. می‌توانید این گزینه را برای مخاطبین مختلف غیر فعال کنید تا اطلاعات مربوط به ردیابی ایمیل آنان برای شما ارسال نشود.

ردیابی ایمیل با Mailtracker
ردیابی ایمیل با Mailtracker

ردیابی ایمیل با Intelliverse Email Tracker

از این ردیاب ایمیل می‌توان در قالب یک افزونه برای “Outlook” یا به عنوان افزونه کروم برای “Gmail” استفاده کرد که اطلاعات زمان و مکان باز شدن ایمیل به همراه جزئیات دستگاه را در صندوق ورودی (اینباکس) به ما ارائه می‌دهد. Intelliverse محدودیت تعداد ایمیل ندارد و اعلان‌ها را بلافاصله ارسال می‌کند.

ردیابی ایمیل با HubSpot

ابزار “HubSpot” با دارا بودن پلتفرم فروش بسیار قدرتمند، قابلیت ردیابی ایمیل را در کنار مجموعه‌ای کامل از ابزارهای فروش رایگان در اختیار ما قرار می‌دهد. با این ابزار می‌توانیم بفهمیم که چه زمانی گیرنده، ایمیل ما را باز می‌کند، روی لینک موجود در متن ایمیل کلیک می‌کند یا فایل پیوست را دانلود می‌کند. این اقدامات به علاوه سایر فعالیت‌های مخاطب نظیر سابقه بازدید از صفحات سایت را می‌توان در “CRM” مشاهده کرد. یکی از ویژگی‌های خوب این ابزار، اعلان‌های دسکتاپ است که بلافاصله پس از به‌روزرسانی‌های فعالیت مخاطب، به صورت بلادرنگ برای ما ارسال می‌شود؛ به این ترتیب می‌توانیم بازه زمانی که فکر گیرنده درگیر شرکت ما و خدمات ما شده را برای پاسخ‌دهی به او انتخاب کنیم تا نتیجه بهتری به دست آوریم. این نرم‌افزار با بسترهای ایمیل “Gmail” ،“Outlook”و “Office365” کار می‌کند.

ردیابی ایمیل با Mailalert

از دیگر افزونه‌های کروم برای ردیابی ایمیل می‌توان به “Mailalert” اشاره کرد که عمل ردیابی را بدون افزودن لوگوی برند یا هیچ نشانگر دیگری انجام می‌دهد. ردیابی کلیک در این افزار کاملاً رایگان است؛ به‌علاوه اعلان‌های مربوط به به‌روز رسانی بلافاصله برای فرستنده ارسال می‌شود تا بهترین زمان ممکن را برای پاسخ‌دهی انتخاب کند.

ردیابی ایمیل با Vocus.io

Vocus.io” یک ابزار ردیابی ایمیل با ویژگی‌های متنوع و مزایای منحصر به فرد است. این ابزار، ضمن ردیابی ایمیل‌های ارسالی و اعلان باز شدن ایمیل‌ها و کلیک‌های روی آن‌ها، به ما این امکان را می‌دهد تا دنباله‌ای از پیام‌های یادآوری‌ و ایمیل‌های پیگیری ایجاد کنیم تا در زمان‌ مشخصی ارسال شوند. همچنین با استفاده از آن می‌توانیم آدرس‌های ایمیل را راحت‌تر پیدا کنیم؛ به همین دلیل می‌توان گفت یکی از بهترین ابزارهای جستجوی ایمیل است.

ردیابی ایمیل با SalesHandy

ابزار “SalesHandy” اعلان‌های مربوط به باز شدن ایمیل و ردیابی فعالیت گیرنده را برای حداکثر 15 ارسال اخیر فرستنده فراهم می‌کند. توجه داشته باشید که ردیابی ایمیل برای کاربران جیمیل کاملاً رایگان و نامحدود است؛ اما برای استفاده از افزونه “Outlook” باید نسخه پیشرفته این برنامه را خریداری کنید. SalesHandy یک برنامه رایگان ردیابی ایمیل است که به شما امکان می‌دهد بدون هیچ محدودیتی هر تعداد ایمیل که مد نظر دارید را ردیابی و زمان‌بندی کنید. این برنامه لوگو و امضای خود را در انتهای ایمیل‌ها ثبت نمی‌کند و به ازای هر ایمیلی که باز می‌شود یا هر لینکی که روی آن کلیک می‌شود، روی دسکتاپ فرستنده بلافاصله یک اعلان ارسال می‌کند. همچنین می‌توانید با ایجاد و ذخیره حداکثر 5 قالب ایمیل آماده، از آن‌ها برای ارسال سریع ایمیل‌های مشابه استفاده کنید.

ردیابی ایمیل با Gmelius

Gmelius” یک پلتفرم ردیابی و مدیریت ایمیل شامل طیف گسترده‌ای از ویژگی‌های مفید است که ردیابی ایمیل تنها یکی از آن‌هاست. از دیگر ویژگی‌های این برنامه می‌توان به برنامه‌ریزی زمان ارسال ایمیل، ایمیل‌های پیگیری، کمپین‌های ایمیلی، مجموعه‌ای از اتوماسیون‌ها و بسیاری از موارد دیگر اشاره کرد. “Gmelius” یک نسخه رایگان دارد، اما قابلیت ردیابی ایمیل فقط در نسخه پیشرفته پشتیبانی می‌شود که هزینه آن ماهانه 5 دلار برای هر کاربر است؛ البته اگر می‌خواهید هر کاربر را به صورت مجزا ردیابی کنید و اطلاعات دقیق آن‌ها را بلافاصله دریافت کنید، باید طرح ماهانه 14 دلار را انتخاب کنید.

ردیابی ایمیل با Gmelius
ردیابی ایمیل با Gmelius

ردیابی ایمیل با RightInbox

RightInbox” یکی از افزونه‌های ردیابی ایمیل برای جیمیل است که در کنار اطلاعات مربوط به باز شدن ایمیل و کلیک‌های گیرنده، گزینه‌های دیگری برای برنامه‌ریزی ایمیل‌ها برای ارسال در آینده، یادآوری ایمیل‌های بدون پاسخ، ایمیل‌های تکراری، امضاها، الگوها و موارد کاربردی دیگر در اختیار شما قرار می‌دهد. قیمت این افزونه در حال حاضر ماهانه 7/95 دلار بوده و یادگیری و استفاده از آن بسیار آسان است.

سایر ابزارهای مکمل ردیابی ایمیل

شما می‌توانید پیچیده‌ترین نرم‌افزار ردیابی ایمیل جهان را در  اختیار داشته باشید که جزئیات نرخ باز شدن ایمیل‌ها و موقعیت جغرافیایی گیرندگان را تمام و کمال به شما ارائه دهد؛ اما اگر نتوانید در کنار آن از دیگر ابزارهای فروش و بازاریابی استفاده کنید، عملاً حجم زیادی از فروش خود را از دست می‌دهید. این ابزارها کدام‌اند؟

نرم‌افزارهای یکپارچه‌سازی “CRM”

هرگاه شرکت‌ها بخواهند از داده‌هایی که در کانال‌های مختلف تولید شده، در جهت بهبود روابط خود با مشتریان استفاده کنند، “CRM” یا مدیریت ارتباط با مشتری اهمیت می‌یابد. ارائه‌دهندگان خدمات CRM مانند “Salesforce” این امکان را به کسب و کار می‌دهند که ببیند یک لید یا سرنخ فروش، کجای قیف فروش قرار می‌گیرد. در این شرایط ایمیل نقش مهمی ایفا می‌کند و اکثر ارائه‌دهندگان نرم‌افزار “CRM”، افزونه‌های ایمیلی طراحی می‌کنند تا وظیفه ارسال ایمیل به لیدها و پیگیری ایمیل‌های ارسالی را در مراحل مختلف فرآیند فروش به عهده بگیرند. مثلاً هرگاه شخصی در وبسایت ثبت‌نام می‌کند، به طور خودکار یک ایمیل خوش‌آمدگویی (یا در صورت لزوم محتوای هدفمند بیشتری) برای او ارسال می‌شود.

پیشنهاد آموزشی مرتبط:

دوره ویدئویی آموزش مدیریت ارتباط با مشتریان (CRM): اینجا را کلیک کنید (+).

سیستم پیگیری ایمیل

شرایطی را تصور کنید که مخاطب به ایمیل فروش یا پیامی که برای پیگیری ارسال کرده‌اید، هیچ واکنشی نشان نداده است. در این شرایط چه کار می‌کنید؟ پیگیری و توالی ایمیل باید با ردیابی ایمیل ادغام شوند تا شما به عنوان صاحب خدمات از جایگاه مشتری در فرایند خرید مطلع شوید. اگر محصول شما یک کتاب الکترونیکی است که مشتریان می‌توانند آن را دانلود کنند، یک سری ایمیل‌ خودکار برای او ارسال کنید و در متن ایمیل‌ها از مخاطب بخواهید اقدام خاصی انجام دهد؛ مثلاً در سایت ثبت نام کند یا نسخه آزمایشی نرم‌افزار را فعال کند.

اگر مخاطب از شما سوالی پرسیده و با وجود پاسخ‌دهی شما، دیگر واکنشی نشان نداده است (ایمیل را باز نکرده یا باز کرده و پاسخ نداده)، پیگیری ایمیل، یک سری یادآور برنامه‌ریزی شده به آدرس مخاطب ارسال می‌کند. با اینکه در دنیای امروز روش‌های مختلفی برای برقراری ارتباط آنلاین وجود دارد، جالب است بدانید در هر ثانیه حدود 2/4 میلیون ایمیل در سراسر جهان ارسال می‌شود. ردیابی ایمیل، زمانی که به درستی مورد استفاده قرار گیرد، این امکان را به بازاریابان می‌دهد تا از حجم اضافه فعالیت‌های بازاریابی خود بکاهند و به کسب و کارها کمک می‌کند تا برای ایجاد روابط موفق با مشتریان خود و حفظ این ارتباط، استراتژی ایمیل مارکتینگ خود را بهبود دهند.

سوالات متداول

در ادامه، تعدادی از سوالات متداول شما را در این زمینه پاسخ داده‌ایم.

نرخ باز شدن ایمیل را چطور اندازه‌گیری کنیم؟

نرخ باز شدن ایمیل به درصد ایمیل‌هایی در یک کمپین معین توسط گیرنده باز شده، اشاره دارد. در این محاسبه، ایمیل‌هایی که به علت فعال نبودن آدرس ایمیل برگشت می‌شوند، در نظر گرفته نخواهند شد. اندازه‌گیری نرخ باز شدن، روش صد در صد دقیقی برای موفقیت یک ایمیل یا کمپین نیست؛ زیرا کاملاً به این بستگی دارد که محتوای ایمیل به طور کامل برای گیرنده نمایش داده شده باشد یا خیر؛ همچنین ایمیل‌هایی که در حالت “Preview” مشاهده شده را شامل نمی‌شود. در حالت ایده‌آل، یک کمپین ایمیل باید 20% تا 40% نرخ باز شدن داشته باشد تا بتوان گفت موفقیت‌آمیز بوده است.

چرا زمان باز شدن ایمیل یک معیار مفید است؟

زمان باز شدن ایمیل را نیز می‌توان با نرم‌افزار ردیابی ایمیل ثبت کرد. این معیار نشان‌دهنده زمان‌بندی‌های موفقیت‌آمیز برای کمپین‌های ایمیلی است. یک گزارش از سایت “Co-Schedule” در سال 2016 نشان داد که روزهای سه‌شنبه، چهارشنبه و پنجشنبه بهترین روزهای هفته برای ارسال ایمیل است و اکثر کاربران ایمیل‌های خود را در ساعات 6 صبح، 10 صبح، 2 بعد از ظهر یا اواخر شب باز می‌کنند. این یافته‌ها از داده‌های حاصل از ردیابی ایمیل به دست آمده و یک تصویر کلی از رفتار جمعیت گیرندگان را ترسیم می‌کند؛ اما شرکت‌ها و تیم‌های خاص باید با بخش‌بندی داده‌های دریافتی خود، بهترین زمان مناسب را با توجه به ترجیحات مخاطبین خود پیدا کنند.

گزارش تعامل ایمیل چیست؟

اینکه بدانیم چه درصدی از کل ایمیل‌های ارسالی ما باز شده، اطلاعات مفیدی در اختیار ما قرار می‌دهد؛ اما باید بپذیریم که فقط بخش کوچکی از فهم ما از نتیجه کلی را ترسیم می‌کند. مدت زمانی که گیرنده صرف مشاهده و بررسی ایمیل ارسالی ما می‌کند، میزان علاقه‌مندی او به محتوای ما را نشان می‌دهد؛ هرچه این مدت زمان بیشتر باشد، طبیعتاً نظر او را بیشتر جلب کرده‌ایم یا اگر فقط برای چند ثانیه ایمیل را از نظر گذرانده و آن را بسته باشد، به این معنی است که احتمالاً تمایلی به برقراری ارتباط با خدمات ما ندارد.

اهمیت آگاهی از نرخ تعامل ایمیل
اهمیت آگاهی از نرخ تعامل ایمیل

کدام ایمیل‌ها را ردیابی کنیم؟

بدون شک یکی از مهم‌ترین انواع ایمیل‌های ارسالی که باید پیگیری شوند، ایمیل‌های فروش و بازاریابی است. اگر شرکت‌ها ندانند پس از ارسال ایمیل‌هایشان چه اتفاقی می‌افتد، نمی‌توانند بازده سرمایه‌گذاری خود را اندازه‌گیری کرده یا لیدها را دنبال کنند. در کنار این‌ها، ایمیل‌های پیگیری حاوی یادآوری‌ تمدید اشتراک محصول (برای اطمینان از فروش مداوم)، ایمیل‌های قرار ملاقات و غیره از دیگر مواردی است که ردیابی آن‌ها اطلاعات مفیدی در اختیار ما قرار می‌دهد.

موفقیت ردیابی ایمیل خود را چگونه اندازه‌گیری کنیم؟

کلید موفقیت در ردیابی ایمیل این است که مشخص کنید کدام معیارها برای شما مفیدترین بوده و در نهایت منجر به رشد و موفقیت کمپین‌های ایمیلی می‌شوند. بهترین راهکار، اتخاذ یک رویکرد بلندمدت و سنجش موفقیت یک سری از کمپین‌ها در درازمدت است. در نظر گرفتن تنها یک سنجه مثلاً نرخ باز شدن ایمیل اشتباه است؛ چرا که صرفاً یک نمای دو بعدی در اختیار ما قرار می‌دهد. از آنجا که داده‌های جمعیت‌شناسی در بازاریابی ایمیلی یک مسئله حیاتی است، باید بتوانیم معیارهای مختلف را در ترکیب با یکدیگر استفاده کنیم، مانند نرخ باز کردن ایمیل و نرخ پاسخ در مقایسه با عنوان ایمیل. عملکرد بازاریابی را می‌توان با “ROI” (نرخ بازگشت سرمایه) یا مسیر فروش (میزان مشارکت ایمیل اولیه در مراحل منتهی به فروش) اندازه‌گیری کرد. در میان این دو، “ROI” ساده‌تر است؛ اما روش مسیر فروش، اطلاعات کاربردی‌تری در اختیار ما قرار می‌دهد؛ چرا که دقیقاً به ما می‌گوید کجای فرآیند فروش موفق بودیم و در کدام مرحله کم‌کاری داشتیم.

ردیابی ایمیل طیف گسترده و مفیدی از معیارهای سنجش موفقیت برای کمپین‌های ایمیل مارکتینگ به ما ارائه می‌دهد و در آن هیچ شکی نیست؛ با این حال، قدرت واقعی ردیابی ایمیل زمانی به دست می‌آید که این معیارها به گونه‌ای ایجاد و تجزیه و تحلیل شوند و واکنش به آن‌ها طوری باشد که بازتاب نیازهای شخصی افراد باشد. به عبارت دیگر، استفاده از ردیابی ایمیل تنها بخشی از راه حل است، اتخاذ تصمیمات تجاری هوشمندانه بر اساس این یافته‌ها در درازمدت، بخش مهم دیگری در استراتژی ایمیل مارکتینگ است.

جمع‌بندی و نتیجه‌گیری: رشد بهتر با ردیابی ایمیل

در گذشته، شرکت‌ها و بازاریابان اطمینان چندان زیادی به تاثیر ارسال ایمیل در جذب مشتریان نداشتند؛ اما امروزه با ظهور نرم‌افزارهای ردیابی ایمیل دیگر خبری از این حجم تردید و دودلی نیست. ردیابی ایمیل اطلاعات مربوط به باز شدن ایمیل را به صورت کاملاً‌ دقیق و شفاف در اختیار ما قرار می‌دهد و به این ترتیب به ما می‌گوید چه زمانی بهترین موقعیت برای پیگیری است. این نظارت هم برای مشاغل و هم برای مشتریان سودمند است. با تکنولوژی ردیابی ایمیل، کسب‌وکارها می‌توانند صندوق ورودی خود را بهتر از قبل بررسی کنند، ارتباط بهتری با مشتریان خود برقرار کرده و در نهایت، روابط معنادارتری با آنها ایجاد کنند؛ مشتریان نیز می‌توانند بدون آنکه چندین و چند ایمیل یا تماس پی‌درپی از جانب شرکت دریافت کنند، با ایمیل‌های ارسالی از جانب آن‌ها ارتباط برقرار کنند. همه این‌ها در کنار هم منجر به رشد و توسعه کسب و کار شما می‌شود. شما چه مزایای دیگری برای ردیابی ایمیل می‌شناسید؟ آیا تجربه استفاده از نرم‌افزارهای ردیابی ایمیل را داشته‌اید؟ استفاده از آن‌ها چه نقشی در رونق کسب و کار شما داشته است؟ نظرات و دانسته‌های خود را با ما و همراهانمان به اشتراک بگذارید.

پیشنهاد آموزشی مرتبط:

دوره ویدیویی آموزش بازاریابی ایمیلی: اینجا را کلیک کنید (+).

اگر این مطلب برای شما مفید بوده است، آموزش‌ها و مطالب زیر نیز به شما پیشنهاد می‌شوند:

بر اساس رای 8 نفر
آیا این مطلب برای شما مفید بود؟
شما قبلا رای داده‌اید!
اگر بازخوردی درباره این مطلب دارید یا پرسشی دارید که بدون پاسخ مانده است، آن را از طریق بخش نظرات مطرح کنید.

استراتژیست دیجیتال مارکتینگ و عاشق مطالعه و نوشتن.

نظر شما چیست؟

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.