در دنیای امروز، سازمان‌ها و مراکز مختلف با انبوهی از داده‌های ورودی مواجه هستند. این داده‌ها باید تحلیل و به نتایجی قابل فهم تبدیل شوند که قابل نگهداری و بازیابی باشند. از طرفی، هنگامی که مدیر یک سازمان، قصد تصمیم‌گیری در خصوص راهبردهای جدید را دارد، با حجم وسیعی از داده‌ها مواجه می‌شود که اغلب مفید نیستند. بنابراین این داده‌ها باید پالایش و معنی دار شوند و سپس به اطلاعات مفیدی تبدیل شوند که مورد استفاده مدیر سازمان قرار بگیرند. در این زمان است که شغل مدیریت سیستم های اطلاعاتی اهمیت خود را نشان می‌دهد.

به بیانی ساده‌تر مدیریت کسب‌وکار، امروزه وارد دنیای پویایی شده است و نیازمند به‌کارگیری سیستم‌های اطلاعاتی و نرم‌افزارهای سازمانی است. در این میان، سازمان‌ها همواره به افراد متخصصی نیاز دارند که دارای قدرت تحلیل بالا، زاویه دید گسترده و سابقه کسب‌وکار بسیار در زمینه تحلیل این سیستم‌های اطلاعاتی هستند. این کار توسط «مهندس فناوری اطلاعات، گرایش مدیریت سیستم های اطلاعاتی» انجام می‌شود. اگر قصد دارید اطلاعات بیشتری در خصوص شغل مدیریت سیستم های اطلاعاتی کسب نمایید از شما دعوت می‌کنیم که با این پست از «مجله اینترنتی کاپریلا» همراه شوید.

آنچه می خوانید: پنهان کردن فهرست

مدیریت سیستم های اطلاعاتی چیست؟

مدیریت سیستم‌های اطلاعاتی، اشاره به کاربرد تکنولوژی اطلاعات در پشتیبانی از فعالیت‌های تجاری دارد؛ زیرا تجارت روزبه‌روز در حال تحول است و در این میان همواره حضور افرادی باقدرت تحلیل بالا، زاویه دید گسترده و پیشینه تجاری موفق احساس می‌شود تا فرایندهای تجاری را بهبود ببخشند. به این ترتیب می‌توان مدیریت سیستم های اطلاعاتی را کاربرد فناوری اطلاعات در حوزه‌های مختلف از جمله تجارت، مدیریت کسب و کارها و… دانست.

مدیریت سیستم های اطلاعاتی چیست؟
مدیریت سیستم های اطلاعاتی چیست؟
پیشنهاد آموزشی مرتبط:

رشته مدیریت سیستم‌ های اطلاعاتی

رشته مدیریت سیستم‌های اطلاعاتی به دانش‌آموختگان می‌آموزد که چگونه نیازمندی‌های اطلاعاتی یک سازمان را تحلیل کنند و سپس درصدد طراحی یک سیستمِ مدیریتِ امور – مبتنی بر کامپیوتر – برای رفع نیازمندی‌های داده‌های تحلیل‌شده برآیند. درنهایت فارغ‌التحصیلان این رشته، پیاده‌سازی و فرآیند عملیاتی‌سازی سیستم‌های طراحی‌شده را راهبری می‌کنند. بنابراین رشته مدیریت سیستم‌های اطلاعاتی تمرکز بر تربیت دانش‌آموختگان متخصص در این خصوص دارد.

مدیر سیستم های اطلاعاتی کیست؟

مدیر سیستم‌های اطلاعاتی به شخصی گفته می‌شود که دانش‌آموخته این رشته است و با ساختار سازمانی، اهداف تجاری، عملیات بازرگانی (شامل روال‌های کاری و چرخش اطلاعات میان پروژه‌ها) و چگونگی برقراری ارتباط مؤثر با کاربران آشنا است و می‌داند که چگونه سیستم‌های طراحی شده را تحت پوشش مدیریت خود قرار دهد. در ادامه چند مورد آموزش که به نظر ما، می‌تواند در این زمینه برای شما عزیزان مفید باشد را در قالب لیست خدمت شما ارائه کرده‌ایم:

تفاوت مدیریت سیستم های اطلاعاتی با مهندسی نرم افزار

هنگامی‌که صحبت از شغل مدیریت سیستم‌های اطلاعاتی می‌شود، اغلب افراد این شغل را با شغل مهندسی نرم‌افزار اشتباه می‌گیرند. در ابتدا این دو شغل ممکن است شبیه به یکدیگر به نظر برسند؛ اما علی‌رغم شباهت‌هایی که میان آن‌ها وجود دارد، می‌توان بین این دو رشته تفاوت‌هایی قائل شد.

به بیانی دیگر، مدیریت سیستم‌های اطلاعاتی یک گرایش از رشته مهندسی نرم‌افزار است که به‌طور تخصصی به مباحث سیستم‌های اطلاعاتی و مدیریت آن‌ها می‌پردازد. برای آن‌که بتوانید این دو رشته را به خوبی از یکدیگر تشخیص دهید و با تفاوت‌های آن‌ها آشنا شوید، در ادامه شرایط کاری و حوزه فعالیت هرکدام از آن‌ها را به تفکیک توضیح می‌دهیم.

مهندسی نرم افزار

مهندسی نرم‌افزار رشته‌ای است که با هدف فهم و طراحی کامپیوترها و پروژه‌های محاسباتی به ‌وجود آمده است. در حال حاضر افرادی که در شغل مهندسی نرم‌افزار مشغول به فعالیت هستند، بر پیدا کردن راه‌هایی بهتر جهت نوشتن نرم‌افزارهای تکنیکی مانند: سیستم عامل‌ها و واسط کاربری، برنامه‌های کاربردی و پروتکل‌های شبکه تمرکز دارند.

علاوه بر آن، برخی از مباحث رشته مهندسی نرم‌افزار، مباحث نظری هستند. ازجمله آن‌ها می‌توان به: الگوریتم‌ها، متدولوژی، برنامه‌نویسی، زبان‌های برنامه‌نویسی، مهندسی نرم‌افزار، هوش مصنوعی و… اشاره کرد. به‌طور دقیق‌تر دغدغه مهندس نرم‌افزار، بهینه‌سازی توانمندی‌های سخت‌افزاری و دیگر فناوری‌ها از طریق نرم‌افزار است. برای کسب اطلاعات بیشتر در این خصوص می‌توان به مقاله‌ی دیگری از مجله کاپریلا با عنوان «شغل مهندسی نرم افزار – معرفی گرایش ها، حوزه های کاری و نرم افزارها» مراجعه کنید. همچنین، در ادامه چند مورد آموزش که به نظر ما، می‌تواند در این زمینه برای شما عزیزان مفید باشد را در قالب لیست خدمت شما ارائه کرده‌ایم:

برخی از مهندسان نرم‌افزار پس از فارغ‌التحصیلی می‌توانند در مشاغل مشابه خود یعنی مدیریت سیستم‌های اطلاعاتی فعالیت کنند. این امر مستلزم آن است که به فعالیت در این زمینه علاقه‌مند باشند. این مهندسان می‌توانند در زمینه‌های تکنیکی و محاسباتی که تعامل زیادی با وسایل تجاری دارد فعالیت کنند.

مهندسی نرم افزار
مهندسی نرم افزار

مدیریت سیستم های اطلاعاتی

رشته تحصیلی مدیریت سیستم‌های اطلاعاتی، در واقع انتخاب آن دسته از افرادی است که علاقه شدیدی به کامپیوتر و تجارت دارند. وظیفه یک مدیر سیستم‌های اطلاعاتی که در این سِمت کار می‌کند، کمک به یک سازمان است تا بتواند از سرمایه‌گذاری در تجهیزات و نیروی انسانی و فرآیندهای تجاری به حداکثر سود ممکن برسد. این فرایند تجاری ممکن است، شامل برنامه‌ریزی و توسعه یک سیستم کامپیوتری جدید و یا تعبیه و اِعمال روش‌های نوین، به‌منظور توانمندسازی منابع سیستم‌های موجود در افزایش کاربری آن‌ها باشد. در ادامه چند مورد آموزش که به نظر ما، می‌تواند در این زمینه برای شما عزیزان مفید باشد را در قالب لیست خدمت شما ارائه کرده‌ایم:

متخصصان مدیریت سیستم‌های اطلاعاتی به‌طور معمول فرایندهای تست نرم‌افزار را مدیریت می‌کنند و از عملکرد صحیح آن‌ها مطابق با الگوهای برنامه‌ریزی‌شده اطمینان حاصل می‌نمایند. شایان ذکر است، شخصی که به‌عنوان متخصص در شغل مدیریت سیستم‌های اطلاعاتی فعالیت می‌کند، به واسطه‌ی تعامل نزدیکی که با بحث مدیریت دارد، بخش قابل‌توجهی از دانش و شخصیت حرفه‌ای خود را حول محور کار تیمی، رهبری، مدیریت پروژه، خدمات مشتریان و تئوری‌های تجاری پایه می‌گذراند. این موضوعات است که یک مدیر حرفه‌ای سیستم‌های اطلاعاتی را از یک مدیر علوم کامپیوتر یا مهندس نرم‌افزار تفکیک می‌کند. در ادامه چند مورد آموزش که به نظر ما، می‌تواند در این زمینه برای شما عزیزان مفید باشد را در قالب لیست خدمت شما ارائه کرده‌ایم:

شناخت انواع سیستم‌های مدیریت اطلاعات به شما کمک می‌کند تا راحت‌تر با مفهوم و تفاوت‌های رشته مدیریت سیستم‌های اطلاعاتی آشنا شوید. در ادامه با ما همراه باشید تا انواع این سیستم‌ها را بررسی کنیم.

انواع سیستم ‌های مدیریت اطلاعات

سیستم‌هایی که توسط مدیران اطلاعاتی مورد استفاده قرار می‌گیرند به چهار دسته زیر تقسیم بندی می‌شوند. این چهار دسته عبارت‌اند از:

  • سیستم پردازش تراکنش
  • سیستم پشتیبانی مدیریت
  • سیستم‌های پشتیبانی تصمیم
  • سیستم‌های خبره

هرکدام از سیستم‌های فوق را در ادامه توضیح می‌دهیم.

انواع سیستم ‌های مدیریت اطلاعات
انواع سیستم ‌های مدیریت اطلاعات
پیشنهاد آموزشی مرتبط:

سیستم پردازش تراکنش (Transaction Processing System)

هر چیزی که به سیستم‌های مالی و تراکنش‌های یک شرکت وابسته باشد، تحت نظر سیستم اطلاعات مدیریت خواهد بود. یعنی اگر مدیر سیستم‌های اطلاعاتی بخواهد:

  • فیش‌های حقوقی کارمندان شرکت را پردازش کند
  • فروشگاه الکترونیک و میزان فروش از آن را بررسی کند
  • سفارشات و میزان فروش و سود کلی را زیر نظر بگیرد
  • صورتحساب و کلیه هزینه‌های شرکت را برآورد کند

حتماً به یک سیستم پردازش تراکنش نیاز خواهد داشت. در ادامه چند مورد آموزش که به نظر ما، می‌تواند در این زمینه برای شما عزیزان مفید باشد را در قالب لیست خدمت شما ارائه کرده‌ایم:

سیستم پشتیبانی مدیریت (Management Supporting Systems)

این نوع سیستم را می‌توان به نوعی پایگاه داده‌ای نیز در نظر گرفت؛ به گونه‌ای که کاربران می‌توانند با تبادل اطلاعات در این سیستم، گزارشات و تجزیه و تحلیل‌هایی که برای برنامه‌ریزی‌های شرکت به آن‌ها نیاز دارند را استخراج کنند. به‌علاوه افراد می‌توانند با درج نمودن داده‌های جدید در این سیستم، انبار داده‌ای را تکمیل کنند تا گزارشاتِ آینده، دقیق‌تر و قابل استنادتر باشد. در ادامه چند مورد آموزش که به نظر ما، می‌تواند در این زمینه برای شما عزیزان مفید باشد را در قالب لیست خدمت شما ارائه کرده‌ایم:

سیستم های پشتیبانی تصمیم (Decision Supporting System)

این سیستم‌ها تجزیه‌وتحلیل داده‌های گذشته را بررسی می‌کنند و از این طریق به مدیران سیستم‌های اطلاعاتی کمک می‌کنند تا در تصمیم‌گیری‌های آتی شرکت، عملکرد مثبت و موفقی داشته باشند. برای مثال با تحلیل میزان فروش سالانه شرکت، میزان فروش سال آینده تخمین زده می‌شود. از این طریق به مدیران سازمان کمک می‌کند که در انتخاب استراتژی‌های مدیریتی دقت بیشتری به خرج دهند. بنابراین اگر یک سازمان می‌خواهد که همواره مسیر رو به رشد داشته باشد، استفاده از سیستم پشتیبانی تصمیم که یکی از انواع سیستم‌های اطلاعاتی مدیریت است، الزامی به نظر می‌رسد. در ادامه چند مورد آموزش که به نظر ما، می‌تواند در این زمینه برای شما عزیزان مفید باشد را در قالب لیست خدمت شما ارائه کرده‌ایم:

سیستم های پشتیبانی تصمیم (Decision Supporting System)
سیستم های پشتیبانی تصمیم (Decision Supporting System)

سیستم های خبره (Expert Systems)

این نوع سیستم‌ها به کمک هوش مصنوعی برنامه‌ریزی می‌شوند تا عملکرد و کارایی آن‌ها، شبیه به یک نیروی انسانی در یک زمینه به خصوص باشد. در واقع این سیستم یک دید انسان‌وار به داده‌ها و تحلیل آن‌ها به مدیر سیستم را می‌دهد. در ادامه چند مورد آموزش که به نظر ما، می‌تواند در این زمینه برای شما عزیزان مفید باشد را در قالب لیست خدمت شما ارائه کرده‌ایم:

اهمیت و مزیت استفاده از سیستم های مدیریت اطلاعات

به‌طور کلی مدیریت سیستم‌های اطلاعاتی به سازمان‌های مختلف این امکان را می‌دهد تا از روش اصولی با یکدیگر رقابت کنند و خود را در بازار جهانی به ثبات برسانند. در حقیقت داده‌های مدیریت شده توسط مدیر سیستم‌های اطلاعاتی، می‌تواند به مدیران سازمان کمک کند تا تصمیمات بهتری در رابطه با فروش، تولید، تخصیص منابع و سایر موارد مشابه بگیرند. اگر بخواهیم نگاهی دقیق‌تر به مزایا و اهمیت استفاده از سیستم‌های مدیریت اطلاعات در یک سازمان بیندازیم، می‌توانیم به سه مورد اصلی زیر اشاره کنیم:

  • نظارت و مدیریت سطوح دسترسی کارکنان
  • پشتیبانی مفیدتر از زیرساخت‌های سازمان
  • مدیریت داده‌ای موفق

در ادامه هرکدام از موارد یادشده در فوق را مورد بررسی قرار می‌دهیم.

نظارت و مدیریت سطوح دسترسی کارکنان

متصدی شغل مدیریت سیستم‌های اطلاعاتی، می‌تواند دسترسی کارکنان بخش‌های مختلف به کدها و داده‌های سیستم را نظارت و مدیریت کند؛ یعنی وی می‌تواند تصمیم بگیرد که چه افرادی از کدام بخش‌های شرکت به داده‌های اصلی و زیرساخت‌های فناوری دسترسی داشته باشند و دسترسی آن‌ها در چه سطحی قرار بگیرد. در ادامه چند مورد آموزش که به نظر ما، می‌تواند در این زمینه برای شما عزیزان مفید باشد را در قالب لیست خدمت شما ارائه کرده‌ایم:

نظارت و مدیریت سطوح دسترسی کارکنان
نظارت و مدیریت سطوح دسترسی کارکنان

پشتیبانی مفید تر از زیر ساخت های سازمان

هر سازمان شامل زیرساخت‌های مختلف است که سیستم‌های فناوری را نیز شامل می‌شود. این سیستم‌ها از عملکرد روزانه کسب‌وکار پشتیبانی می‌نمایند. در واقع این بخش از زیر ساخت‌ها، شامل طیف وسیعی از تجهیزات هستند که ازجمله آن‌ها می‌توان به تلفن‌ها، رایانه‌های رومیزی (لپ‌تاپ‌ها)، سرورها، نرم‌افزارهای کاربردی، رایانش ابری و… اشاره کرد. مدیریت سیستم‌های اطلاعاتی کمک می‌کند تا کارکنان، مسائل مربوط به زیرساخت‌ها را بهتر عیب‌یابی کنند و پشتیبانی بهتری را تجربه نمایند. در ادامه چند مورد آموزش که به نظر ما، می‌تواند در این زمینه برای شما عزیزان مفید باشد را در قالب لیست خدمت شما ارائه کرده‌ایم:

مدیریت داده ای موفق

یک مجموعه و سازمان زمانی موفق خواهد بود که از به‌روز و دقیق بودن داده‌های درون سازمان خود اطمینان حاصل نماید. یک مدیر سیستم‌های اطلاعاتی این اطمینان را به کارکنان و مدیران سازمان می‌دهد که داده‌های مهمی که در شرکت در جریان هستند، کاملاً به‌روز و قابل استناد می‌باشند. در ادامه چند مورد آموزش که به نظر ما، می‌تواند در این زمینه برای شما عزیزان مفید باشد را در قالب لیست خدمت شما ارائه کرده‌ایم:

مهارت‌ های لازم در شغل مدیریت سیستم‌‌ های اطلاعاتی

افرادی که قصد تحصیل و فعالیت در شغل مدیریت سیستم‌های اطلاعاتی را دارند در وهله نخست باید به کامپیوتر و سروکله زدن با داده‌های مختلف علاقه‌مند باشند. از آن جایی که این رشته با مشاغل و رشته‌های دیگری ازجمله مهندسی فناوری اطلاعات، حسابداری، مدیریت مالی، ریاضیات کاربردی و… سروکار دارد، تسلط بر هرکدام از این موارد به فارغ‌التحصیلان رشته مدیریت سیستم‌های اطلاعاتی کمک می‌کند تا بیش از دیگر همراهان خود موفق شده و پیشرفت کنند.

اگر بخواهیم به‌طور ویژه مهارت‌ها و توانایی‌های لازم برای شغل مهندسی مدیریت سیستم‌های اطلاعاتی را ذکر کنیم، می‌توانیم این موارد را به صورت خلاصه شده در لیست زیر ارائه کنیم:

  • دانش فنی
  • تسلط بر زبان انگلیسی
  • مدیریت تیمی
  • برقراری ارتباط
  • قدرت تجزیه و تحلیل مسائل کاربردی
  • حل مسائل و مشکلات
  • توانایی مدیریت بحران
  • دارای اعتماد به نفس بالا
  • توانایی مدیریت زمان
  • جستجو و پیدا کردن مقالات و منابع اطلاعاتی

در ادامه به توضیح هرکدام از موارد فوق می‌پردازیم.

مهارت‌ های لازم در شغل مدیریت سیستم‌‌ های اطلاعاتی
مهارت‌ های لازم در شغل مدیریت سیستم‌‌ های اطلاعاتی

دانش فنی

همان‌گونه که در بخش‌های پیشین مقاله ذکر نمودیم، افرادی که به‌عنوان مدیر سیستم‌های اطلاعاتی مشغول به کار می‌شوند، با شاخه‌های مختلفی از دانش و علوم سروکار دارند. هرکدام از علوم و دانش‌های مختلف برای شغل مدیریت سیستم‌های اطلاعاتی، بسیار حائز اهمیت است و ماهیت این شغل را تعریف می‌کند. عدم آگاهی در هرکدام از حوزه‌های مربوطه، موجب ضعف در انجام وظیفه مدیر سیستم‌های اطلاعاتی خواهد شد. به همین علت است که داشتن دانش فنی در حوزه مدیریت سیستم‌های اطلاعاتی ضروری است. در ادامه چند مورد آموزش که به نظر ما، می‌تواند در این زمینه برای شما عزیزان مفید باشد را در قالب لیست خدمت شما ارائه کرده‌ایم:

تسلط بر زبان انگلیسی

رشته و شغل مدیریت سیستم‌های اطلاعاتی در دهه‌های اخیر در اروپا و آمریکا پیشرفت‌های چشمگیری داشته است. به همین علت به‌روز نگه‌داشتن علم و دانش در حیطه تخصصی رشته مدیریت سیستم‌های اطلاعاتی ضروری به نظر می‌رسد. از طرفی، بیشتر مقالات و منابع علمی که منتشر می‌شوند، معمولاً به زبان انگلیسی هستند. برای آن‌که بتوان اطلاعات و دانش خود را به‌روز نگه‌داشت، باید به ژورنال‌ها و وب‌سایت‌های معتبر علمی که به زبان انگلیسی مقالات را منتشر می‌کنند مراجعه کرد. بدیهی است که بدون تسلط به زبان انگلیسی نمی‌توانید از علم روز جهانی استفاده کرده و مهارت خود را بالاتر ببرید. به همین علت تسلط بر زبان انگلیسی یکی از مهارت‌ها و توانایی‌های لازم برای شغل مدیریت سیستم‌های اطلاعاتی به شمار می‌رود. در ادامه چند مورد آموزش که به نظر ما، می‌تواند در این زمینه برای شما عزیزان مفید باشد را در قالب لیست خدمت شما ارائه کرده‌ایم:

مدیریت تیمی

از آنجایی که شغل مدیریت سیستم‌های اطلاعاتی به‌طور دائم به تشکیل تیم‌های مختلف برای پیشبرد پروژه نیاز دارد، برای انجام هر بخش از پروژه، نیاز به شناسایی توانایی‌های افراد تیم و بهره‌مندی از آن‌ها احساس می‌شود. همچنین ممکن است در انجام وظایف خود به‌عنوان مدیر پروژه مشغول به فعالیت شوید؛ بنابراین باید بتوانید به خوبی توانایی مدیریت تیمی را پیدا کنید تا توسط آن، قابلیت‌ها و ویژگی‌های اعضای تیم را شناسایی کنید و به بهترین شکل ممکن گروه را هدایت نمایید. در ادامه چند مورد آموزش که به نظر ما، می‌تواند در این زمینه برای شما عزیزان مفید باشد را در قالب لیست خدمت شما ارائه کرده‌ایم:

برقراری ارتباط

یکی از مهم‌ترین مهارت‌هایی که مدیر سیستم‌های اطلاعاتی برای موفقیت در شغل خود به آن نیاز دارد، مهارت برقراری ارتباط در محل کار است. رشته مدیریت سیستم‌های اطلاعاتی، یک رشته پویا و فعال است و برقراری ارتباطات با کارمندان و مدیران سازمان به‌منظور جمع آوری و مدیریت داده‌های آن الزامی است. در واقع بدون داشتن مهارت برقراری ارتباط در انجام امور مربوط به شغل خود با مشکل مواجه خواهید شد؛ زیرا هر مدیر سیستم‌های اطلاعاتی باید بتواند با برقراری ارتباطات مؤثر با کارکنان و مدیران، پروژه‌های خود را به خوبی انجام دهد. در ادامه چند مورد آموزش که به نظر ما، می‌تواند در این زمینه برای شما عزیزان مفید باشد را در قالب لیست خدمت شما ارائه کرده‌ایم:

برقراری ارتباط
برقراری ارتباط

قدرت تجزیه و تحلیل مسائل کاربردی

در بیشتر موارد، شغل مدیریت سیستم های اطلاعاتی از چندین عامل داخلی و خارجی تأثیر می‌پذیرد. این موضوع موجب می‌شود که فعالان این عرصه نیاز به تجزیه‌وتحلیل‌های پیچیده‌ای داشته باشد. به همین منظور افرادی که در سمت شغل مدیریت سیستم‌های اطلاعاتی مشغول به کار می‌شوند، باید همواره توانایی‌های ذهنی خود را در رابطه با مسائل پیچیده افزایش دهند. در ادامه چند مورد آموزش که به نظر ما، می‌تواند در این زمینه برای شما عزیزان مفید باشد را در قالب لیست خدمت شما ارائه کرده‌ایم:

 حل مسائل و مشکلات

یکی از مهم‌ترین مهارت‌های موردنیاز برای شغل مدیریت سیستم‌های اطلاعاتی را می‌توان حل مسائل و مشکلات دانست. توجه کنید که مدیر سیستم‌های اطلاعاتی ممکن است در طول فعالیت خود در سازمان‌ها و مراکز مختلف، با مشکلات و موانعی مواجه شود. در این صورت نیاز است که مدیر سیستم راه‌حل‌های مناسبی را برای حل کردن این مشکلات پیدا کند.

 بدون شک هر چقدر مدیر سیستم‌های اطلاعاتی قدرت و مهارت حل مسائل و مشکلات را در خود تقویت نموده باشد، زمان کم‌تری را صرف گره‌گشایی مشکلات و برطرف کردن موانع خواهد نمود. در نتیجه این مهارت موجب می‌شود تا مدیران سیستم‌های اطلاعاتی با سرعت بیشتر و در زمان کم‌تری مسائل را به‌طور دقیق و صحیح حل کنند. در ادامه چند مورد آموزش که به نظر ما، می‌تواند در این زمینه برای شما عزیزان مفید باشد را در قالب لیست خدمت شما ارائه کرده‌ایم:

توانایی مدیریت بحران

ممکن است مدیر سیستم‌های اطلاعاتی با بحران‌هایی در خصوص از بین رفتن داده‌ها و موارد دیگری مانند به خطر افتادن امنیت آن‌ها، مواجه شود. در چنین مواردی، مدیران سیستم‌های اطلاعاتی باید توانایی مدیریت بحران و کاهش حداکثری ضرر و خسارات ناشی از این موارد را داشته باشند. در ادامه چند مورد آموزش که به نظر ما، می‌تواند در این زمینه برای شما عزیزان مفید باشد را در قالب لیست خدمت شما ارائه کرده‌ایم:

اعتماد به نفس بالا

فعالیت در سازمان‌ها و کمپانی‌های بزرگ، همواره با ترس و دودلی همراه است. مدیران سیستم‌های اطلاعاتی در صورتی که به خود و تصمیماتشان اعتماد نداشته باشند، هیچ‌گاه قادر به مدیریت صحیح سیستم‌های اطلاعاتی نخواهند بود. علاوه بر آن، داشتن اعتماد به نفس کاذب برای این مدیران عواقب بدتری نسبت به زمانی که اعتماد به نفسی نداشته باشند خواهد داشت. بنابراین با تقویت کردن مهارت اعتماد به نفس می‌توان به‌سرعت پله‌های موفقیت در شغل مدیریت سیستم‌های اطلاعاتی را پیمود. در ادامه چند مورد آموزش که به نظر ما، می‌تواند در این زمینه برای شما عزیزان مفید باشد را در قالب لیست خدمت شما ارائه کرده‌ایم:

اعتماد به نفس بالا
اعتماد به نفس بالا

توانایی مدیریت زمان

اهمیت توانایی مدیریت زمان را هنگامی متوجه خواهید شد که دریابید یک مدیر سیستم‌های اطلاعاتی باید داده‌ها و اطلاعات سازمان را به موقع مدیریت کند. این امور باید در زمان مناسب و با دقت بسیار بالایی برنامه‌ریزی شوند تا مهندسان سیستم‌های اطلاعاتی، اطمینان حاصل نمایند که پروژه‌های آن‌ها در مدت زمان تعیین شده به اتمام می‌رسد و تحویل مدیران سازمان داده می‌شود. در ادامه چند مورد آموزش که به نظر ما، می‌تواند در این زمینه برای شما عزیزان مفید باشد را در قالب لیست خدمت شما ارائه کرده‌ایم:

جستجو و پیدا کردن مقالات و منابع اطلاعاتی علمی

تمامی علومی که به کامپیوتر مرتبط هستند در دنیای امروز با پیشرفت‌های شگرفی مواجه می‌شوند. با توجه به گسترده بودن این علم و پیشرفت‌های آن، لازم است مدیران سیستم‌های اطلاعاتی به‌طور مؤثری علم خود را به‌روز نگه دارند. مدیران برای به‌روز نگه داشتن علم خود، نیاز دارند که مقالات و منابع اطلاعاتی علمی معتبری را که منتشر می‌شوند مطالعه کنند.

این امر تنها از طریق جستجو در مقالات و منابع اطلاعاتی علمی و پژوهشی اتفاق می‌افتد. در نتیجه مدیر سیستم‌های اطلاعاتی، نیاز به جستجو در منابع مختلف برای به‌روز نگه‌داشتن علم خود خواهد داشت. از آنجایی که این امر بسیار حائز اهمیت است، مدیر سیستم‌های اطلاعاتی باید بتواند این کار را به خوبی انجام دهد تا از قافله عقب نماند! در ادامه چند مورد آموزش که به نظر ما، می‌تواند در این زمینه برای شما عزیزان مفید باشد را در قالب لیست خدمت شما ارائه کرده‌ایم:

نرم افزارهای شغل مدیریت سیستم های اطلاعاتی

یکی از توانایی‌های ضروری مدیران سیستم های اطلاعاتی، آشنایی با نرم‌افزارهایی است که در سازمان تحت مدیریتشان نقش اساسی دارند. در عین حال این مدیران باید خود با استفاده از نرم‌افزارهایی که نقش بانک اطلاعاتی را ایفا می‌کنند، اطلاعات مورد نیازشان را طبقه‌بندی و مدیریت نمایند. در این راستا، قصد داریم دو مورد از ابزارهای کامپیوتری بسیار مهم شغل مدیریت سیستم های اطلاعاتی را به شما معرفی کنیم که عبارت‌اند از:

  • نرم‌افزار اکسس Access
  • نرم‌افزار اس کیو ال SQL

جهت افزایش آگاهی شما، در ادامه کاربرد هر یک از این دو نرم‌افزار را مورد بررسی قرار خواهیم داد.

نرم افزارهای شغل مدیریت سیستم های اطلاعاتی
نرم افزارهای شغل مدیریت سیستم های اطلاعاتی
پیشنهاد آموزشی مرتبط:

نرم افزار اکسس Access

زمانی که صحبت از مدیریت سیستم‌های اطلاعاتی باشد؛ طبیعی است که مهم‌ترین موردی که با آن سر و کار دارید، بانک‌های اطلاعاتی وسیع است. از طرفی کار با حجم وسیعی از اطلاعات پویا که دائماً نیاز به تغییر، به روز رسانی و مدیریت دارند، همواره کاری سخت است که می‌تواند با خطا همراه باشد. در این راستا به شما توصیه می‌کنیم از Access به عنوان یکی از قدرتمندترین نرم‌افزارهای ایجاد و مدیریت بانک‌های اطلاعاتی آشنا شوید. در واقع این نرم‌افزار با کاربردهای گسترده‌ای که دارد، بسیاری از نیازهای حرفه‌ای شما را برطرف می‌سازد. استفاده از اکسس، خصوصاً در رابطه با مدیریت اطلاعات سازمان‌های بزرگ، ضروری است؛ چرا که حجم داده‌های ورودی که شامل چندین جدول مختلف می‌شود، بسیار زیاد است. از طرفی گستردگی استفاده از این نرم‌افزار، باعث می‌شود جا به جایی و اشتراک گذاری اطلاعات غیر امنیتی به راحتی صورت گیرد. در ادامه چند مورد آموزش که به نظر ما، می‌تواند در این زمینه برای شما عزیزان مفید باشد را در قالب لیست خدمت شما ارائه کرده‌ایم:

نرم افزار اس کیو ال SQL

این نرم‌افزار به عنوان پرکاربردترین مورد در ساخت،نگهداری و مدیریت سیستم های اطلاعاتی به کار می‌رود. این نرم‌افزار با محیط گرافیکی ساده، بسیار کاربرپسند می‌باشد و تمام نیازهای شغل مدیریت سیستم های اطلاعاتی را به ساده‌ترین شکل ممکن برطرف می‌سازد.

شایان ذکر است، امروزه با توجه به اینکه بیشتر کسب و کار‌ها با داده‌های وسیع سر و کار دارند و حجم داده‌ها روز به روز در حال افزایش است، در نسخه‌ی جدید این نرم‌افزار می‌توان با اعمال خوشه‌بندی بر روی داده‌های حجیم، به راحتی کار کرد. از طرفی اموری مانند یادگیری ماشین و قابلیت‌های هوش مصنوعی را روی داده‌ها پیاده نمود که نتایج مطلوبی در زمینه تجزیه و تحلیل اطلاعات فراهم می‌کنند. در ادامه چند مورد آموزش که به نظر ما، می‌تواند در این زمینه برای شما عزیزان مفید باشد را در قالب لیست خدمت شما ارائه کرده‌ایم:

از دیگر نرم‌افزارهای کاربردی در شغل مدیریت سیستم های اطلاعاتی می‌توان به: اوراکل (Oracle)، مای اس کیو ال (MySQL) اشاره کرد. در ادامه چند مورد آموزش که به نظر ما، می‌تواند در این زمینه برای شما عزیزان مفید باشد را در قالب لیست خدمت شما ارائه کرده‌ایم:

شایان ذکر است که راه‌های مختلفی برای کسب مهارت و دانش کافی جهت استفاده از این نرم‌افزارها، پیش روی مدیران سیستم‌های اطلاعاتی قرار دارد؛ آنها هم با شرکت در دوره‌های آموزشی حضوری و هم با شرکت در دوره‌های آنلاین آموزشی، قادر به یادگیری کار با این نرم‌افزارها و همچنین تقویت مهارت خود در استفاده از آنها، می‌باشند. پیشنهاد ما به کسانی که علاقه دارند کار با این نرم‌افزارها را یاد بگیرند، شرکت در دوره‌های آموزشی آنلاین می‌باشد؛ زیرا هم از هزینه‌ی کمتری برخوردار هستند و هم به‌صورت همیشگی به ویدیو‌های جلسات آموزشی دسترسی دارند و می‌توانند هر زمان که نیاز داشتند، آنها را دوباره مشاهده نمایند تا مشکلات و ایراداتشان بر طرف شود. یکی از پلتفرم‌هایی که به‌صورت حرفه‌ای اقدام به تدریس آنلاین و برگزاری کلاس‌های مجازی نموده است، پلتفرم آموزشی فرادرس می‌باشد. همچنین بد نیست بدانید که این پلتفرم از سال‌های گذشته فعالیت خود را شروع کرده است، مدرسان آن با سختگیرانه‌ترین شرایط و قوانین گزینش می‌شوند و افراد بسیاری در دوره‌های آنلاین آنها شرکت نموده‌اند.

وظایف مدیران سیستم‌ های اطلاعاتی

به‌طور کلی شرح وظایف یک مدیر سیستم‌های اطلاعاتی ممکن است شامل موارد زیر باشد:

  • مدیریت مانیتورینگ و هشدار
  • مدیریت کاربران و مدیران سیستم
  • مدیریت پسورد
  • سازمان‌دهی و مدیریت فایل
  • تنظیم پروسه‌ها و سیاست‌های استفاده از سیستم
  • نصب، به‌روزرسانی و پشتیبان گیری از نرم‌افزارها
  • تنظیم سیاست‌های ریکاوری و بازیابی
  • امنیت
  • مدیریت مستندات

 در ادامه به شرح هرکدام از وظایف فوق می‌پردازیم.

وظایف مدیران سیستم‌ های اطلاعاتی
وظایف مدیران سیستم‌ های اطلاعاتی

مدیریت مانیتورینگ و هشدار

بسته به ابزارها و تکنولوژی‌هایی که یک سازمان در اختیار دارد، مدیر سیستم، وظیفه نظارت و مانیتورینگ اپلیکیشن‌ها و زیرساخت‌ها، پارامترهای اصلی شبکه مانند DNS، Disk Usage، CPU، مدت زمان Latency و… را بر عهده دارد. با استفاده از این پارامترها، می‌توان هشدارهای مختلفی را تنظیم نمود تا در زمان قطعی شبکه، مدیران سیستم و سازمان بلافاصله از آن مطلع شوند. در ادامه چند مورد آموزش که به نظر ما، می‌تواند در این زمینه برای شما عزیزان مفید باشد را در قالب لیست خدمت شما ارائه کرده‌ایم:

مدیریت کاربران و مدیران سیستم

یکی از وظایف اصلی مدیران سیستم‌های اطلاعاتی، آن است که کاربران و مدیران تمامی اپلیکیشن‌ها و سرویس‌ها را مدیریت کنند. مدیر سیستم‌های اطلاعاتی، می‌تواند وظایف مختلفی را برای شبکه تعیین نماید. علاوه بر آن، مدیریت تمام بخش IT سازمان بر عهده مدیر سیستم‌های امنیتی است. در ادامه چند مورد آموزش که به نظر ما، می‌تواند در این زمینه برای شما عزیزان مفید باشد را در قالب لیست خدمت شما ارائه کرده‌ایم:

 مدیریت پسورد

مدیریت پسوردها و سیاست‌های امنیتی سازمان، از دیگر وظایفی است که به‌طور مستقیم بر عهده مدیر سیستم‌های اطلاعاتی قرار دارد. مدیر سیستم‌های اطلاعاتی به‌عنوان ادمین، باید پسوردها را ریست کند و مطمئن شود که ملزومات امنیتی در تمامی سیستم‌ها رعایت شده‌اند. درصورتی‌که در سازمان از سرویس‌های دیگری مانند SSo و احراز هویت دو مرحله‌ای استفاده می‌شود؛ مسئولیت مدیریت این سیستم‌ها نیز بر عهده مدیر اطلاعاتی سازمان خواهد بود.

سازمان دهی و مدیریت فایل

به‌طور معمول مدیران سیستم‌های اطلاعاتی، برای اطمینان از یکپارچگی دیتا، سیاست‌ها و پروسه‌های مختلفی را در خصوص نحوه مدیریت فایل‌ها و اشتراک‌گذاری آن‌ها تنظیم می‌کنند. این موضوع موجب افزایش امنیت سیستم در برابر حملات احتمالی هکرها و افراد ناشناس می‌شود. علاوه بر آن، دسترسی به فایل‌های مورد‌نظر توسط کاربران را نیز راحت‌تر می‌نماید. در ادامه چند مورد آموزش که به نظر ما، می‌تواند در این زمینه برای شما عزیزان مفید باشد را در قالب لیست خدمت شما ارائه کرده‌ایم:

سازمان دهی و مدیریت فایل
سازمان دهی و مدیریت فایل

تنظیم پروسه ها و سیاست های استفاده از سیستم

مدیر سیستم‌های اطلاعاتی باید بهترین روش را برای استفاده از سیستم‌های کاربری تعیین کند. این موضوع دربرگیرنده تمامی نرم‌افزارهای اختصاصی و غیراختصاصی است. لازم به ذکر است که مدیر سیستم با آموزش کاربران در راستای استفاده صحیح و کاربردی از سیستم‌ها، می‌تواند بهره‌وری را برای کاربران سیستم به میزان چشمگیری افزایش دهد.

 نصب، به روز رسانی و پشتیبان گیری از نرم افزارها

یکی از وظایف مدیر سیستم‌های اطلاعاتی را می‌توان نصب، به‌روزرسانی و پشتیبان گیری از نرم‌افزارها دانست. هنگامی که به‌روزرسانی نرم‌افزارها و پشتیبان گیری از آن‌ها به مشکل بربخورد، وظیفه مدیران سیستم‌های اطلاعاتی این است که مشکلات به وجود آمده را کشف کنند و آن‌ها را برطرف نمایند. در ادامه چند مورد آموزش که به نظر ما، می‌تواند در این زمینه برای شما عزیزان مفید باشد را در قالب لیست خدمت شما ارائه کرده‌ایم:

 تنظیم سیاست های ریکاوری و بازیابی

مدیر سیستم اطلاعاتی باید از پیش یک برنامه جامع و کامل برای بازیابی و ریکاوری سیستم‌ها داشته باشد، تا در صورت بروز مشکل، در صدد حل آن برآید. علاوه بر آن مدیر سیستم اطلاعاتی، باید از طریق مانیتورینگ، تنظیم هشدار و ارتباط با دیگر واحدها، بلافاصله مشکلات پیش آمده را کشف و برطرف کند. در ادامه چند مورد آموزش که به نظر ما، می‌تواند در این زمینه برای شما عزیزان مفید باشد را در قالب لیست خدمت شما ارائه کرده‌ایم:

امنیت

مهم‌ترین نگرانی هر مدیر سیستم‌های اطلاعاتی را امنیت اطلاعات و دیتاها تشکیل می‌دهد. تمامی مواردی که به امنیت سیستم‌ها مربوط می‌شوند – از دسترسی‌ها گرفته تا مدیریت مستندات – تماماً باید تحت نظر مدیر سیستم‌های اطلاعاتی باشند تا وی بتواند امنیت سیستم‌ها و شبکه داخلی سازمان را تضمین نماید. به‌طور معمول، مدیر سیستم‌های اطلاعاتی در زمان تنظیم سیاست‌ها، این موارد را تعیین می‌نماید. در ادامه چند مورد آموزش که به نظر ما، می‌تواند در این زمینه برای شما عزیزان مفید باشد را در قالب لیست خدمت شما ارائه کرده‌ایم:

مدیریت مستندات

مدیریت مستندات و به‌روز نگه‌داشتن آن‌ها از دیگر وظایف مدیر سیستم‌های اطلاعاتی است. شخصی که به‌عنوان مدیر سیستم‌های اطلاعاتی تعیین می‌شود، باید با نحوه استفاده از اتوماسیون برای به‌روز نگه‌داشتن مستندات آشنا باشد و قادر باشد بدون پایین آوردن سرعت پروسه توسعه، مستندات را کاملاً به‌روز نگه ‌دارد. در ادامه چند مورد آموزش که به نظر ما، می‌تواند در این زمینه برای شما عزیزان مفید باشد را در قالب لیست خدمت شما ارائه کرده‌ایم:

تاکنون به بررسی ابعاد مختلف شغل مدیریت سیستم‌های اطلاعاتی و مهارت‌ها و وظایف آن پرداختیم؛ اما آیا با مزایا و معایب این شغل آشنا هستید؟! بدون شک شناختن مزایا و معایب این شغل به شما کمک می‌کند تا تصمیم خود را با آگاهی بیشتر بگیرید و با دیدی وسیع‌ به جنبه‌های مختلف این شغل نگاه کنید.

مدیریت مستندات
مدیریت مستندات

مزایا و معایب شغل مدیریت سیستم های اطلاعاتی

شغل مدیریت سیستم‌های اطلاعاتی نیز مانند تمامی موقعیت‌های شغلی مدیریتی و غیر مدیریتی، دارای مزایا و معایب منحصر به فرد خود است. احتمالاً اگر از افرادی که اکنون به‌عنوان مدیر سیستم‌های اطلاعاتی مشغول به کار هستند، در خصوص مزایا و معایب شغل آن‌ها سؤال‌هایی بپرسید، پاسخ‌های متفاوتی دریافت خواهید کرد.

ازجمله مهم‌ترین مزایای مدیریت سیستم‌های اطلاعاتی می‌توان به دستمزد خوب، بازار کار روبه رشد در داخل و خارج از کشور، بالاترین موقعیت شغلی که در حوزه مدیریت سیستم‌های اطلاعاتی می‌توان به آن دست پیدا کرد، غنی کردن رزومه برای فرصت‌های شغلی بهتر، عنوان شغلی ارزشمند و جایگاه اجتماعی مناسب اشاره کرد.

در خصوص معایب که در واقع همان چالش‌های روبروی شغل مدیریت سیستم‌های اطلاعاتی هستند، می‌توان به ساعت کار طولانی آن اشاره کرد که بر این اساس مدیران گاهی مجبور می‌شوند خارج از ساعت کاری نیز در سازمان بمانند تا مشکلات به‌وجودآمده را حل کنند. علاوه بر آن، مدیران سیستم‌های اطلاعاتی، ممکن است فشار کار بالایی را تحمل کنند و در زمانی که مشکل در زیرساخت‌های شبکه و سیستم‌های سازمان ایجاد شود، مجبور باشند در کوتاه‌ترین زمان ممکن آن را حل نمایند.

به همین علت تمام مسئولیت‌های حل مشکل سیستم‌های اطلاعاتی بر عهده آنان خواهد بود. تمامی موارد یاد شده ممکن است بر روی زندگی شخصی مدیران سیستم‌های اطلاعاتی تأثیر داشته باشند؛ زیرا این افراد مدام با شغلشان درگیر هستند و ساعت‌های طولانی را برای انجام دادن وظایف خود صرف می‌کنند.

با وجود مزایا و معایبی که این شغل دارد، بازار کار آن چگونه است؟ آیا ممکن است بازار کار محدود نیز از معایب این شغل به شمار رود؟ بیایید با یکدیگر بررسی کنیم!

بازار کار رشته مدیریت سیستم های اطلاعاتی

این موقعیت شغلی یکی از به‌ روزترین موقعیت‌های شغلی است که در سازمان‌های مختلف شکل گرفته است. کسب‌وکارهای مختلف برای آن‌که بتوانند در بازار باقی بمانند و خود را به ثبات برسانند، باید از تکنولوژی‌های روز دنیا برای مدیریت اطلاعات و سیستم‌های خود استفاده کنند. از این‌رو به مدیران متخصص در این حوزه نیاز دارند.

با توجه به همه‌گیر شدن تکنولوژی در تمامی فرایندهای سازمانی – از ارتباط با مشتریان گرفته تا زنجیره تأمین و انبارداری – این‌گونه به نظر می‌رسد که با افزایش چشمگیر نیاز به شغل مدیریت سیستم‌های اطلاعاتی رو به رو هستیم. این شغل نه تنها در ایران، بلکه در تمامی کشورهای جهان در حال پیشرفت روزافزون است. به‌گونه‌ای که پیش‌بینی می‌شود، افرادی که دارای شغل مدیریت سیستم‌های اطلاعاتی باشند، بتوانند در ایران و جهان جایگاه حرفه‌ای و اجتماعی بسیار مطلوبی پیدا کنند.

البته این موضوع وابستگی شدیدی به میزان تخصص و مهارت مدیر سیستم‌های اطلاعاتی دارد. بدیهی است که هرچقدر مهارت و تخصص وی بیشتر باشد، موقعیت‌های شغلی بهتری نیز برای وی وجود خواهد داشت.

بازار کار رشته مدیریت سیستم های اطلاعاتی
بازار کار رشته مدیریت سیستم های اطلاعاتی

درآمد شغل مدیریت سیستم های اطلاعاتی

در ایران و جهان درآمد مدیران سیستم‌های اطلاعاتی به موارد مختلفی مانند میزان وظایف، سطح مدیریت، تجربه کاری و اندازه سازمان مورد نظر بستگی دارد. به همین علت نمی‌توان یک رقم ثابت را برای درآمد این شغل در نظر گرفت؛ اما بر اساس بررسی‌های انجام شده، حقوق مدیران سیستم‌های اطلاعاتی در ایران مبلغی قابل توجه و در حد مشاغل مهندسی حرفه‌ای می‌باشد.

پیشنهاد آموزشی مرتبط:

سخن پایانی

یک مدیر سیستم‌های اطلاعاتی، می‌تواند نقش مهمی را در استراتژی‌های بازاریابی سازمان ایفا کند؛ زیرا تحلیل‌های داده‌های استخراج شده از سیستم‌های اطلاعاتی، نقش مستقیمی در بازاریابی شرکت و استراتژی آتی آن دارد. به همین دلیل یافتن چنین موقعیت شغلی علاوه بر تحصیلات و دانش آکادمیک نیازمند برخورداری از مهارت‌ها و ویژگی‌های منحصر به فردی است. در واقع برای دستیابی به شغل مدیریت سیستم‌های اطلاعاتی، علاوه بر داشتن تحصیلات آکادمیک در این رشته، گذراندن دوره‌ها و داشتن مهارت‌های مورد نیاز این شغل الزامی است.

در پایان امیدواریم این مقاله توانسته باشد دید جامع و کاملی از شغل مدیریت سیستم های اطلاعاتی در اختیار شما قرار داده باشد. اگر شما مخاطب گرامی، نظر و دیدگاهی در خصوص این شغل دارید، یا نکته‌ی خاصی را می‌دانید که در این مقاله به آن اشاره نشده است، خواهشمند است دیدگاه‌های ارزشمند خود را از طریق بخش کامنت در انتهای این نوشتار به اشتراک بگذارید. همچنین در صورت صلاح‌دید می‌توانید، لینک این نوشتار را از طریق کانال‌ها و گروه‌هایی که در شبکه‌های اجتماعی عضو هستید به دست دوستان و آشنایان برسانید تا اگر آن‌ها نیز درصدد این هستند که به عنوان مدیر سیستم های اطلاعاتی مشغول به کار شوند، بتوانند از طریق اطلاعاتی که در این مقاله ذکر شده است، به هدف خود دست یابند. علاوه بر آن، می‌توانید ما را در اینستاگرام و تلگرام فالو کنید تا در زمینه جدیدترین روش‌ها، ترفندها و اخبار دنیای دیجیتال به‌روز بمانید.

بر اساس رای 1 نفر
آیا این مطلب برای شما مفید بود؟
شما قبلا رای داده‌اید!
اگر بازخوردی درباره این مطلب دارید یا پرسشی دارید که بدون پاسخ مانده است، آن را از طریق بخش نظرات مطرح کنید.

«علی آبیار» دانش‌آموخته رشته مهندسی IT است و به نوشتن، موسیقی، شعر، طبیعت و البته برنامه‌نویسی و تکنولوژی‌های سطح وب علاقه دارد. رزومه تخصصی او بیشتر در زمینه «سئو و تولید محتوا» است؛ همچنین در رزومه تخصصی‌اش، چند پروژه برنامه‌نویسی وب، مدیریت وب‌سایت و توسعه محتوای آن‌ها دیده می‌شود. او تا به امروز، تولید و ویراستاری مطالب متنوعی از مجلات اینترنتی «کاپریلا» و «تاپریلا» در حوزه‌های: تکنولوژی، سئو، کسب و کار، دیجیتال مارکتینگ و… را به عهده داشته است. «علی آبیار» در حال حاضر به صورت فریلنسر بر روی پروژه‌های مختلف داخلی و خارجی در حوزه طراحی وب (Front-End) و سئو فعالیت می‌کند.

یک نظر ثبت شده در “شغل مدیریت سیستم های اطلاعاتی – وظایف، مهارت ها و نرم افزارهای تخصصی

  • ابراهیمی — says: ۱۴۰۲-۰۲-۰۸ در ۰۱:۲۸

    خیلی ممنون از مطلب جامع و کامل و دسته بندی عالی که داشتید شما به خوبی این شغل و دانش های مورد نیازش رو به نحو احسن بیان کردید

نظر شما چیست؟

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.