چرخ روزگار به‌گونه‌ای چرخیده که «مباحث روانشناسی» و «سلامت روان»، به‌طور فزاینده‌ای به بخش مهمی از گفتگوهای رایج بین مردم تبدیل شده است. افراد زیادی در مورد مبارزه با بیماری‌های روانی و در مورد اهمیت مراقبت از خود صحبت می‌کنند. ازآنجایی‌که سلامت روان همیشه امری حیاتی بوده است، شما به‌عنوان یک ارائه‌دهنده خدمات روانشناسی، به ابزارهای مناسبی نیاز دارید تا به مردم اثبات کنید که در کنار آن‌ها هستید و می‌توانید به آن‌ها کمک کنید. برای موفقیت در این زمینه، اطلاع از نحوه صحیح تبلیغات آنلاین و نحوه به‌کارگیری دیجیتال مارکتینگ امری ضروری است. در این مقاله از مجله اینترنتی کاپریلا تمامی نکات لازم در خصوص موضوع آموزش تبلیغات آنلاین و دیجیتال مارکتینگ برای کلینیک‌های روانشناسی و تراپیست‌ها خدمت شما عزیزان ارائه شده است. پس لطفاً تا انتها با ما همراه باشید.

آنچه می خوانید: پنهان کردن فهرست

کدام نوع تبلیغات برای کلینیک های روانشناسی و تراپیست ها بهتر است؟ تبلیغات آنلاین یا سنتی؟

بسیاری از روانشناسان ممکن است تبلیغات سنتی را نادیده بگیرند و در انجام آن تردید داشته باشند، اما هنوز هم یکی از بهترین راه‌ها برای شناساندن خود به مشتریان محلی، روش تبلیغات سنتی به‌خصوص تبلیغات دهان‌به‌دهان است. همچنین، شما می‌توانید تبلیغات سنتی را از طریق روزنامه‌ها و یا مجلات محلی انجام دهید. درواقع هر چه بتوانید در تبلیغات سنتی خلاق‌تر باشید، از رقبایتان متمایز خواهید شد.

امروزه برخی از روانشناسان و تراپیست‌ها، برای به‌دست آوردن مشتریِ بیشتر و پررفت‌وآمد بودن کلینیک‌هایشان، غالب وقت خود را صرف بازاریابی می‌کنند؛ درحالی‌که اکثر آنها ترجیح می‌دهند که از تجارب بالینی، مطالعات تحقیقاتی و حتی محتوای آموزشی خود برای تبلیغاتشان استفاده کنند؛ توجه به این نکته حائز اهمیت است که مشتریان بالقوه شما ممکن است به این اطلاعات دسترسی نداشته باشند. بنابراین، سؤال اینجا است که اگر به دنبال جذب مشتری با استفاده از تبلیغات سریع هستید، بهتر است از چه نوع بازاریابی و چه نوع تبلیغاتی در زمینه روانشناسی استفاده کنید؟ مناسب‌ترین پاسخ برای این سؤال «بازاریابی آنلاین» و «تبلیغات آنلاین» است.
تبلیغات آنلاین هرچه اصولی‌تر صورت بگیرد و از تکنیک‌های دیجیتال مارکتینگ در این نوع تبلیغات هرچه بهینه‌تر استفاده شود، شما بیشتر دیده خواهید شد و می‌توانید

علاوه‌بر جذب همشهریان خود برای دریافت مشاوره، افراد زیادی را در مناطق مختلف کشور به‌صورت تماس از راه دور و آنلاین ویزیت کنید. درنتیجه، بهتر است در کنار تبلیغات سنتی، توجه ویژه‌ای به «تبلیغات آنلاین» و «دیجیتال مارکتینگ» داشته باشید.

پیشنهاد آموزشی مرتبط:

چرا روانشناسان و تراپیست ها به دیجیتال مارکتینگ و تبلیغات اینترنتی نیاز دارند؟

تحقیقات انجام‌شده حاکی از آن است که بیش از 70 درصد بیماران جدید، از اینترنت برای یافتن درمانگر استفاده می‌کنند و تعداد آن‌ها بیش از 3 میلیون نفر در ماه است. دیجیتال مارکتینگ فرصتی است که از طریق آن می‌توانید در رسانه‌های اجتماعی و موتورهای جستجو، به معرفی خود بپردازید و با بیماران‌تان تعامل داشته باشید. از این گذشته، در روزگاری به‌سرمی‌بریم که اکثر بیماران، به دلایل گوناگونی ترجیح می‌دهند که به‌صورت «غیرحضوری» خدمات روانشناسی دریافت کنند یا حداقل، نوبت حضوری خود را به‌صورت آنلاین رزرو نمایند. این‌ها، دلایلی واضح و غیرقابل‌انکار برای اثبات این موضوع است که شما به‌عنوان یک روان‌شناس یا به‌عنوان یک تراپیست، برای رشد کسب‌وکار خود به دیجیتال مارکتینگ و تبلیغات اینترنتی نیاز دارید.

پس، ازآنجایی‌که دیجیتال مارکتینگ می‌تواند به بیماران کمک کند تا به‌راحتی روانشناس موردنظر خود را بیابند، بهتر است از قافله عقب نمانید و اصول بازاریابیِ دیجیتال و ترفندهای تبلیغات آنلاین را بر روی کسب‌وکار خود پیاده‌سازی کنید. شما می‌توانید با ارائه خدمات متفاوت، تولید محتوای روانشناسی مناسب و استفاده از سئو (بهینه کردن سایت برای موتورهای جستجو)، خود را به خوبی به بیماران معرفی کنید.

6 قدم تا شروع بازاریابی دیجیتال کلینیک روانشناسی

یادگیری نحوه بازاریابی دیجیتال به‌عنوان یک روانشناس یا تراپیست، برای کسب‌وکار شما امری ضروری است؛ اما پیش از آن‌که با تکنیک‌های دیجیتال مارکتینگ و تبلیغات آنلاین در حوزه کاری خود آشنا شوید، می‌بایست این 6 مرحله زیر را در نظر داشته باشید:

  1. هویت برند خود را تعریف کنید.
  2. مخاطبان هدف خود را مشخص کنید.
  3. بر زبان بازاریابی دیجیتال مسلط شوید.
  4. اقدامات رقبای خود را بررسی کنید.
  5. برنامه‌ای تدوین کرده و انتظارات خود را تعیین کنید.
  6. استراتژی دیجیتال مارکتینگ خود را برای کلینیک روانشناسی‌تان طراحی کنید.

در ادامه به شرح هریک خواهیم پرداخت.

هویت برند خود را تعریف کنید.

تعریف یک برند و هویت‌بخشی به آن، به پارامترهای مختلفی از جمله زمینه کسب‌وکار بستگی دارد. بسیاری از کسب‌وکارها برای تعریف برند خود، بهتر است از اسم غیرشخصی استفاده کنند؛ مثلاً کسی که قصد دارد در زمینه فروش موبایل و لوازم الکترونیکی فعالیت کند، بهتر است اسمی بامسما (به‌غیر از اسم یا فامیلی خودش) و مرتبط به حوزه تکنولوژی را برای برند خود تعریف نماید. مثلاً برند «دیجیکالا» که کار خود را با فروش موبایل و لوازم الکترونیکی شروع کرد، یک نمونه موفق در این حوزه است؛ اما برخی دیگر از صاحبان کسب‌وکار، برای تعریف برند و هویت بخشی به آن، بهتر است از نام یا نام خانوادگی خودشان استفاده کنند. به‌عنوان مثال، یکی از اشخاصی که در حوزه موفقیت – که در میان عوام – به حوزه روانشانسی و سلامت روان نزدیک است، آقای «عباس‌منش» است که از نام خانوادگی خودشان، برای تعریف برند استفاده کرده و شاهد موفقیت ایشان در زمینه کسب‌وکارشان بوده‌ایم؛ یا آقای «عرشیان‌فر» که برند خود را با اسم «گروه بین‌المللی عرشیان» معرفی کردند و کمپین‌هایی نظیر «عرشیانی شو» را نیز به راه انداخته‌اند. ایشان نیز مانند آقای «عباس‌منش» نمونه‌ای موفق در حوزه موفقیت و هیپنوتیزم بالینی به شمار می‌آیند.

بنابراین، پیشنهاد می‌شود، مشخص کنید که قصد دارید دقیقاً در چه شاخه‌ای از روانشناسی فعالیت نمایید و از نام خانوادگی یا نام – یا هر پارامتری که مربوط به شخص شما است – برای تعریف برند خود و هویت‌بخشی به آن، استفاده کنید. شایان ذکر است که – به‌عنوان یک روانشناس – می‌بایست ذیلِ نامِ برند خود، به ارائه خدمات رایگان نیز بپردازید.

همچنین، همواره در نظر داشته باشید که هویت یک برند یک شبه ساخته نمی‌شود، بلکه شاید سال‌ها زمان ببرد؛ مخصوصاً در حوزه‌ی روانشناسی که اعتماد به کلینیک‌ها بسیار سخت شکل می‌گیرد. پس فراموش نکنید که محیط کلینیک خود را امن، کادر خود را مجرب و تیم‌تان را صبور و خوش‌برخورد نگه‌دارید.

پیشنهاد آموزشی مرتبط:

مخاطبان هدف خود را مشخص کنید.

گام دوم بعد از تعریف دقیق برند، تعیین بازار هدف و شناخت مخاطبان است. طبعاً با دانستن اینکه مخاطبان شما چه کسانی هستند، به‌صورت هدفمندتری می‌توانید کلینیک روانشناسی و برند خود را در فضای مجازی و موتورهای جستجو به مخاطبانتان معرفی کنید.

پیشنهاد آموزشی مرتبط:

بر زبان بازاریابی دیجیتال مسلط شوید.

اگر واقعاً می‌خواهید که تمامی امور تبلیغات آنلاین و دیجیتال مارکتینگ کلینیک خود را بر عهده بگیرید، باید بر الفبا و اصطلاحات بازاریابی دیجیتال تسلط پیدا کنید،‌ سپس دانسته‌های خود را در عمل پیاده‌سازی نمایید. البته به‌عنوان مدیر یک کسب‌وکار، به‌احتمال زیاد وقت این کار را نداشته باشید؛ در این راستا پیشنهاد می‌شود که بخش تبلیغات و بازاریابی آنلاین کسب‌وکار خود را به یک تیم متخصص در حوزه دیجیتال مارکتینگ یا یک دیجیتال مارکتر بسپارید و با برگزاری جلسات هفتگی و گرفتن گزارش‌کار، بر آنها نظارت داشته باشید. البته برای نظارت دقیق بر آنها، خودتان باید با اصطلاحات دیجیتال مارکتینگ آشنایی داشته باشید. برای این کار پیشنهاد می‌کنیم، از آموزشی که لینک آن در ادامه آمده است، استفاده کنید.

پیشنهاد آموزشی مرتبط:

اقدامات رقبای خود را بررسی کنید.

پیش از شروع تبلیغات آنلاین و طراحی استراتژی دیجیتال مارکتینگِ خود، حتماً اقدامات رقبایتان در فضای مجازی را بررسی و تحلیل کنید. با این کار می‌توانید به‌راحتی پی ببرید که آن‌ها چه کارهایی را در وب‌سایت و شبکه‌های اجتماعی خود انجام می‌دهند که تا این حد موفق هستند. به‌عنوان مثال با بررسی اقدامات رقبا می‌توانید متوجه شوید که آنها چه کمپین‌هایی را راه‌اندازی می‌کنند و هر کمپین را با چه کیفیتی اجرا می‌نمایند که به این میزان مشتری و فروش رسیده‌اند. این کار چند فایده دارد:

  • از سعی و خطا و هزینه‌های ناشی از آن در امان خواهید ماند.
  • ممکن است ایده‌های جدیدی برای طراحی استراتژی‌های مارکتینگ خود پیدا کنید.
  • می‌توانید یک نقشه راه تنظیم کنید و فعالیت‌های خود را بر اساس آن هدفمند نمایید.

این را نیز در نظر داشته باشید که بررسی اقدامات رقبا و تحلیل آنها، تنها به معنای کپی کردن کارشان و استراتژی‌هایی که پیاده‌سازی نموده‌اند نیست؛ بلکه برخی اوقات با این کار می‌توانید به ایده‌های جدیدی برسید و – با اضافه کردن چاشنی خلاقیت – مخاطبان بیشتری را نسبت به رقبا به‌دست آورید و به فروش بیشتری نسبت به آنها دست‌یابید.

برنامه ای تدوین کرده و انتظارات خود را تعیین کنید.

یک گام مهم برای موفق شدن در حوزه تبلیغات آنلاین و دیجیتال مارکتینگ این است که اهداف اصلی خود را مکتوب کنید و آن‌ها را به هدف‌های کوچک‌تر بشکنید؛ آنگاه روند پیشرفت خود را – بر اساس اهداف کوچک‌تر – در بازه زمانی تعیین شده، مشخص نمایید؛ در غیر این صورت، با گذشت زمان – به‌احتمال زیاد – از اهداف تجاری خود، کیلومترها دور خواهید شد و به شکست بسیار نزدیک می‌شوید.

یک استراتژی دیجیتال مارکتینگ طراحی کنید.

طبعاً پیش از شروع انجام هر کاری و موفق شدن در آن، ابتدا باید طرح اولیه و استراتژی خود را روی کاغذ بیاورید. این امر – به‌طریق اولی – برای موفق شدن در تبلیغات آنلاین و دیجیتال مارکتینگ نیز صادق است؛ پس شما باید پیش از پیاده‌سازی تکنیک‌های دیجیتال مارکتینگ، یک طرح کلی یا یک استراتژی برای خود داشته باشید.

برای طراحی یک استراتژی دیجیتال مارکتینگ در حوزه کاری روانشناسی باید مشخص کنید که چه می‌خواهید؟ چه هدفی را دنبال می‌کنید؟ به چه افرادی می‌خواهید کمک کنید؟ برای توسعه شغل خود چه خدماتی را قصد دارید ارائه کنید؟ چه محتوایی را باید تولید کنید که مخاطب را به خود نزدیک کنید؟ هنگامی‌که به تمامی این سؤالات، پاسخ و تمامی جوانب را موردسنجش قرار دادید، وقت آن است که برای پیاده‌سازی تبلیغات خود، استراتژی درستی را طراحی کنید و با پیاده‌سازی، آن را به سرانجام برسانید.

پیشنهاد آموزشی مرتبط:

تکنیک های دیجیتال مارکتینگ برای افزایش فروش کلینیک های روانشناسی در فضای مجازی

در ادامه نحوه ورود به حوزه دیجیتال مارکتینگ و دیده شدن – به‌عنوان یک روانشناس یا تراپیست – در بستر اینترنت را به‌صورت گام‌های عملی آموزش خواهیم داد.

بهبود سئوی سایت و چگونگی استفاده از آن برای تبلیغات کلینیک های روانشناسی

اگر یک کلینیک روانشناسی دارید و می‌خواهید در نتایج گوگل و سایر موتورهای جستجو جزو برترین‌ها باشید، باید ابتدا یک وب‌سایت را راه‌اندازی کنید و به سئوی آن اهمیت ویژه‌ای دهید. سئو (SEO) به معنای بهینه کردن سایت برای موتورهای جستجو است.

شما باید به‌عنوان یک برند عمل کنید و خدمات و دانش خود را مانند یک محصول در نظر بگیرید. روی یک عکس حرفه‌ای در هدر وب‌سایت خود سرمایه‌گذاری کنید که شما را به شیوه‌ای مثبت، همدلانه و جذاب نشان دهد. یک پیام بازاریابی ثابت و واضح در مورد ارزشی که به‌عنوان یک روانشناس ارائه می‌دهید را ایجاد کنید و آن را در هدر یا تاپ منوی بالایی وب‌سایت خود قرار دهید تا در تمامی صفحات دیده شود. همچنین از صدای اول شخص برای صحبت مستقیم با بیمار احتمالی خود استفاده کنید. به‌عنوان نمونه «من می‌توانم به شما کمک کنم. برای مشاوره رایگان تماس بگیرید.» علاوه بر این‌ها، بهتر است شماره تماس¬ و آدرس کلینیک خود را به همراه لوکیشن دقیق آن، در صفحه ارتباط با مای وب‌سایت خود قرار دهید.

پیشنهاد می‌شود به‌گونه‌ای تولید محتوای روانشناسی را برای وب‌سایت خود انجام دهید که کاربر با جستجوی عباراتی همچون: «کلینیک روانشناسی»، «کلینیک روانشناسی آنلاین»، «بهترین کلینیک روانشناسی در تهران (یا شهری که در آن هستید)» و… به وب‌سایت شما برسد و سایت شما برای عبارات مرتبط مختلف دیده شود.

همچنین، هنگام ایجاد یک وب‌سایت حرفه‌ای در حوزه روانشناسی موارد کلیدی زیر را بررسی کنید:

  • آیا عکس شما حرفه‌ای و دوستانه است؟
  • آیا خدمات خود را به‌وضوح بیان می‌کنید؟
  • آیا به مشتریان دلیلی می‌دهید که با شما تماس بگیرند؟

همچنین بهتر است بایدها و نبایدها را نیز مدنظر داشته باشید:

  • توضیح دهید که چگونه می‌توانید به بیمار کمک کنید؟
  • مشاوره رایگان بدهید.
  • در مورد خودتان سوم شخص صحبت نکنید.
  • در پاسخ دادن ایمیل‌ها و پیام‌ها تأخیر نکنید.

تبلیغات موتورهای جستجو و شبکه های اجتماعی

علاوه بر سئو، که نتایج ارگانیک در پی دارد، شما می‌توانید از تکنیک «بازاریابی موتورهای جستجو یا SEM» نیز برای تبلیغات آنلاین و هرچه بیشتر دیده شدن وب‌سایت خود استفاده کنید. شایان ذکر است که اگر قصد استفاده از تبلیغات موتورهای جستجو نظیر: Google Ads یا Bing Ads را دارید، پس ملزم به پرداخت هزینه هستید. درهرصورت، بهتر است برای استفاده از تبلیغات موتورهای جستجو – با هزینه‌ای مناسب – با یک دیجیتال مارکتر یا یک متخصص در امر دیجیتال مارکتینگ مشورت کنید.

نمونه تبلیغات گوگل ادز در حوزه روانشناسی
نمونه تبلیغات گوگل ادز در حوزه روانشناسی

همچنین، بیشتر شبکه‌های اجتماعی، به شما امکان ایجاد پیام‌ها و بنرهای تبلیغاتی را ارائه می‌دهند که دقیقاً به مخاطب هدفتان برسد. به‌عنوان مثال، تبلیغات فیسبوک یا یوتیوب، یک هدف‌گذاری دقیق و مرتبط با منطقه شما را ارائه می‌دهد یا از طریق آن می‌توانید افرادی که آگهی شما را می‌بینند را بر اساس علایق و عاداتشان فیلتر کنید. برای این قبیل تبلیغات نیز باید هزینه پرداخت کنید، بنابراین، اگر تمایل دارید، از گوگل ادز یا تبلیغات هدفمند شبکه‌های اجتماعی استفاده کنید، باید یک بودجه‌ی حداقلی را برای این کار در نظر بگیرید. شایان ذکر است که این روش، باوجود پولی بودن، تأثیر زیادی در هرچه بیشتر دیده شدن وب‌سایت یا هرچه بیشتر شناخته شدن برند شما دارد.

تبلیغات کلیکی هوشمند

علاوه بر تبلیغات کلیکیِ موتورهای جستجو و شبکه‌های اجتماعی، نمونه‌ای دیگر از تبلیغات کلیکی، موسوم به «تبلیغات کلیکی هوشمند» نیز وجود دارد که برای صاحبان کسب‌وکاری که قصد دارند، تبلیغات آنلاین خود را به‌صورت هدفمندتر انجام دهند، بسیار مقرون‌به‌صرفه است. شما به‌عنوان مدیر یک کلینیک روانشناسی که قصد دارید کسب‌وکار خود را به‌صورت آنلاین تبلیغ کنید، می‌توانید از «تبلیغات کلیکی هوشمند» بهره‌مند شوید. مزیت استفاده از تبلیغات کلیکی هوشمند، این است که به ازای هر ریالی که صرف این نوع تبلیغات می‌کنید، می‌توانید مطمئن باشید که کاربران سطح وب، بر روی بنر تبلیغاتی شما کلیک کرده و با برند شما آشنا شده‌اند.

شیوه انجام «تبلیغات کلیکی هوشمند» به این صورت است که شما با یک سرویس تبلیغاتی که این نوع خدمات را ارائه می‌دهد، تماس می‌گیرید و از آنها می‌خواهید که این کار را برای شما انجام دهند. حین تماس نیز می‌توانید از آنها بپرسید که در ازای دریافت چه قیمتی و در چه سایت‌هایی قرار است بنر تبلیغاتی شما را نشان دهند؟ آنها نیز بنر تبلیغاتی شما را در جایگاه‌های خاصی از وب‌سایت‌های موردنظر – برای یک مدت‌زمانی توافقی – قرار می‌دهند.

ازجمله مهم‌ترین ویژگی‌هایی که برای یک سرویس تبلیغاتی حرفه‌ای در زمینه تبلیغات بنری-کلیکی هوشمند باید در نظر داشته باشید، این است که:

  • تعداد تبلیغات قابل‌انتشار آن، زیاد باشد.
  • گزینه‌های مختلفی برای نمایش تبلیغات در سایت شما داشته باشد.
  • تبلیغات را به‌طور هوشمند و با توجه به علایق مخاطب و محتوای سایت شما نمایش دهد.
  • سیستم آماری و گزارشی و همچنین سیستم ضد تقلب داشته باشد.
  • سیستم پرداخت منظم، شفاف و با مبلغ مناسب داشته باشد.

«کاپریلا» یکی از سرویس‌های تبلیغاتی است که خدمات «تبلیغات بنری و کلیکی هوشمند» را – بر اساس موارد بالا – ارائه می‌دهد. ارزش پیشنهادی یا Value Proposition ی که این سرویس ارائه می‌دهد این است که به شما کمک می‌کند، تبلیغاتتان دقیقاً به بازار هدف و مخاطبان موردنظرتان برسد. برای کسب اطلاعات بیشتر در خصوص این سرویس تبلیغاتی یا برای سفارش تبلیغ به این لینک [+] مراجعه کنید.

تبلیغات کلیکی هوشمند کاپریلا
تبلیغات کلیکی هوشمند کاپریلا

بازاریابی در شبکه‌های اجتماعی

ازجمله بهترین ابزارهای بازاریابی آنلاین، برای شما به‌عنوان یک روانشناس یا تراپیست، شبکه‌های اجتماعی هستند؛ زیرا این فرصت را به شما می‌دهند تا شخصیت حرفه‌ای خود را نشان دهید و فالوورهای‌تان را با خودتان درگیر کنید. برای این منظور، شما می‌توانید نقل‌قول‌های الهام‌بخش، کلیپ‌های ویدئویی یوگا و مفاهیم ذهن آگاهی را پست کنید. همچنین، پست‌هایی را از دیگر کاربران شبکه‌های اجتماعی به اشتراک بگذارید که دنبال‌کنندگانِ شما، آن‌ها را نشاط‌بخش می‌دانند. فقط توجه داشته باشید که حساب کاربری شخصی و حرفه‌ای خود را جدا از هم نگه‌دارید.

شما با عضویت در شبکه‌های اجتماعی می‌توانید – علاوه‌بر تبلیغ حرفه خود – به افرادی که نیاز به نظرات و تجویزات حرفه‌ای در زمینه روانشناسی دارند، کمک کنید تا حس کنند در زندگی آن‌ها تغییرات مثبتی ایجاد شده است. با انجام این کار، قبل از اینکه این افراد، مشتریان آینده شما شوند، یک رابطه عمیق و تعاملی با آن‌ها خواهید داشت که این رابطه عمیق می‌تواند تأثیر شگرفی بر هویت‌بخشی به برند شما داشته باشد.

حوزه کاری شما، خواه افزایش آگاهی در مورد یک موضوع خاص سلامت روان باشد و خواه توضیح باورهای غلط رایج، درهرصورت می‌توانید از طریق رسانه‌های اجتماعی کار خود را انجام دهید. به‌تدریج، جامعه‌ای از افراد همفکر را گرد هم خواهید آورد که می‌توانند از خدماتی که ارائه می‌دهید، بهره‌مند شوند. شایان ذکر است که فیسبوک، اینستاگرام، تلگرام، یوتیوب و… می‌توانند بهترین پل‌های ارتباطی شما – به‌عنوان یک روانشناس – با مخاطبان‌تان برای بازاریابی در شبکه‌های اجتماعی باشند.

پیشنهاد آموزشی مرتبط:

بازاریابی محتوایی

به یاد داشته باشید که محتوا، کلید و ابزاری ارزشمندی برای نشان دادن تخصص شما در زمینه روانشناسی است. افرادی که به دنبال روانشناس یا تراپیست هستند، اغلب، جستجوی خود را از طریق اینترنت شروع می‌کنند. آن‌ها از موتورهای جستجویی همچون Google، برای یافتن و کاوش گزینه‌های اطراف استفاده می‌کنند. پس به‌عنوان یک روانشناس باید سلایق، عادات و ویژگی‌های افرادی که در محل کسب‌وکار شما زندگی می‌کنند را آنالیز نموده و بر اساس این آنالیز، محتوا تولید کنید.

البته تولید محتوا در حوزه روانشناسی، نسبت به تولید محتوا در سایر حوزه‌ها چالش بیشتری دارد؛ زیرا شما ابتدا باید یک کاراکتر کاریزماتیک و محکم از خودتان را در ذهن مخاطب شکل دهید، به‌گونه‌ای که او نسبت به شما حس پیدا کند و خود را – به‌صورت کاملاً ناخودآگاه – تحت تأثیر شما بداند! در این صورت است که یک تولید محتوای موفق خواهید داشت. فرقی ندارد محتوای خود را در شبکه‌های اجتماعی منتشر می‌کنید یا در وب‌سایت رسمی خود، درهرصورت چالش ساختن یک کاراکتر کاریزماتیک و محکم پیش روی شما است؛ باید از این چالش عبور کنید تا به شیرینی نتیجه برسید.

پیشنهاد آموزشی مرتبط:

بازاریابی ویدئویی

امروزه ویدئو، آسان‌ترین قالب رسانه‌ای است که در دسترس است و در میان کاربران فضای مجازی، محتوای ویدئویی نسبت به محتوای متنی محبوبیت بیشتری دارد. پس بهتر است از این موضوع راحت عبور نکنید و برای بهتر شناخته شدن، شخصاً جلوی دوربین بروید و خودتان شخصاً محتوای روانشناسی تولید کنید و ویدئوی تولیدشده را در شبکه‌های اجتماعی، وب‌سایت رسمی و حتی کمپین‌های ایمیلی خود به اشتراک بگذارید. همچنین پیشنهاد می‌شود که جملات تأکیدی، نقل‌قول‌های انگیزشی یا تکنیک‌های ذهن آگاهی را به اشتراک بگذارید. مصاحبه ویدئویی از صحبت شما یا کارکنان‌تان در مورد مسائل مربوط به سلامت روان و اهمیت درمان را فراموش نکنید. علاوه بر این، شما می‌توانید ویدئو خود را هنرمندانه‌تر ضبط کنید؛ برای مثال ویدئوی خود را طوری طراحی کنید که سوژه یا دوربین، در زندگی شخصی که با سلامت روانی خود دست‌وپنجه نرم می‌کند، قدم بزند. همچنین می‌توانید به‌جای عکس‌ها، از فیلم‌برداری برای جلب توجه بیشتر کاربران استفاده کنید.

پیشنهاد آموزشی مرتبط:

ایجاد یک پایگاه داده از مشتریان برای درست مدیریت کردن آنها

یکی از تکنیک‌های تبلیغات آنلاین و دیجیتال مارکتینگ برای کلینیک‌های روانشناسی، ایجاد یک پایگاه داده از «انواع مشتریان» برای مدیریت کردن آنها است. انواع مشتریان شامل:

  • کاربران عادی (کسانی که هنوز به خوبی با برند شما آشنا نشده‌اند و شما هیچ راه ارتباطی با آنها ندارید.)
  • مشتریان بالقوه (کسانی که با برند شما آشنا شده‌اند و شماره تماس یا آدرس ایمیل آنها را دارید اما هنوز از خدمات کلینیک شما استفاده نکرده‌اند.)
  • مشتریان بالفعل (کسانی که از خدمات شما استفاده کرده‌اند)

می‌باشند.

شما به‌عنوان مدیر یک کلینیک روانشناسی، می‌بایست یک پایگاه داده از این نوع مشتریان ایجاد نموده و با استفاده از این پایگاه داده، آنها را مدیریت کنید. ممکن است برایتان سؤال شده باشد که «مدیریت مشتریان» یعنی چه؟ در پاسخ باید گفت که شما باید انواع مشتریان را بشناسید و با هر نوع مشتری به‌گونه‌ای خاص رفتار کنید و یک استراتژی منحصربه‌فرد را در قبال او پیاده‌سازی کنید تا به هدف خود یعنی افزایش فروش نزدیک‌تر شوید. در ادامه به شیوه برخورد و مدیریت هر سه نوع از مشتریان پرداخته‌ایم.

  • باید با کاربران عادی به‌گونه‌ای رفتار نموده و یک استراتژی را در قبال آنها پیاده‌سازی کنید که به مشتریان بالقوه تبدیل شوند. به‌این‌ترتیب، آنها یک قدم به استفاده از خدمات شما نزدیک شده‌اند و شما نیز یک قدم به افزایش فروش خود نزدیک خواهید شد. از جمله استراتژی‌هایی که برای این قبیل مشتریان به‌کار می‌رود این است که برای آنها یک هدیه یا پکیج رایگان در نظر بگیرید و در ازای آن هدیه، شماره تماس یا آدرس ایمیل‌شان را دریافت و در پایگاه داده خود ثبت کنید. برای کسب اطلاعات بیشتر در این باره پیشنهاد می‌شود به مقاله کانورژن ریت یا نرخ تبدیل چیست؟ | راهکارهایی برای افزایش نرخ تبدیل مراجعه کنید.
  • باید با مشتریان بالقوه به‌گونه‌ای رفتار نموده و یک استراتژی جداگانه را در قبال آنها پیاده‌سازی کنید که به مشتریان بالفعل شما تبدیل شوند. از جمله استراتژی‌هایی که برای تبدیل مشتریان بالقوه به بالفعل می‌توان به‌کار برد این است که با استفاده از ایمیل مارکتینگ یا اس‌ام‌اس مارکتینگ، برای آنها جشنواره‌های تخفیفاتی برگزار کنید و آنها را ترغیب کنید که از خدمات و مشاوره‌های شما استفاده کنند تا به مشتریان بالفعل یا واقعی شما تبدیل شوند.
  • باید با مشتریان بالفعل به‌گونه‌ای رفتار نموده و یک استراتژی جداگانه را در قبال آنها پیاده‌سازی کنید که شما را به دیگران معرفی کنند و برایتان مشتری بیاورند! درست است که این دسته از مشتریان از خدمات یا مشاوره‌های روانشناسی شما استفاده کرده‌اند و برای این کار، از آنها پول دریافت کرده‌اید؛ اما فراموش نکنید که این پایان کار نیست! پیشنهاد می‌شود که هیچ‌گاه این دسته از مشتریان خود را رها نکنید. مدتی پس از ویزیتشان، اطلاعات تماس آنها را از پایگاه داده خود استخراج کنید و با آنها تماس بگیرید. پیگیری کنید که آیا از خدمات شما راضی بوده‌اند؟ آیا مشکل‌شان با استفاده از خدمات شما برطرف شده است؟ آیا کار دیگری برای حل مشکلشان از دست شما برمی‌آید؟ به‌این‌ترتیب، آنها متوجه می‌کنند که شما برایشان اهمیت قائل هستید و با رضایتی که از شما پیدا کرده‌اند، با احتمال بیشتری خدمات کلینیک شما را به دیگران معرفی می‌کنند.

نکته نهایی اینکه در مورد چگونگی ایجاد یک پایگاه داده از انواع مشتریان نگران نباشید! نرم‌افزارهایی به نام CRM وجود دارند که ضمن ایجاد یک پایگاه داده از مشتریان‌تان، به شما در مدیریت آنها کمک می‌کنند. ضرورتِ داشتنِ یک CRM، زمانی خود را نشان می‌دهد که کسب‌وکار شما در فضای مجازی رشد نموده و تعداد مشتریان شما بسیار زیاد شده باشد. شایان ذکر است که بدون داشتن یک CRM، اجرای برخی از تکینک‌های بازاریابی دیجیتال نظیر: ایمیل مارکتینگ و اس‌ام‌اس مارکتینگ بسیار دشوار خواهد بود.

پیشنهاد آموزشی مرتبط:

بازاریابی ایمیلی

ایمیل، مستقیم‌ترین راه ارتباطی است که می‌توانید با مخاطبان خود داشته باشید. این روش، مقرون‌به‌صرفه است و می‌تواند راهی عالی برای تبدیل سرنخ‌ها (تبدیل مشتریان بالقوه به بالفعل) باشد. برای روانشناسان متخصص، اشکال رایج بازاریابی ایمیلی می‌تواند شامل: خبرنامه‌ها و جزوه‌های سلامت دیجیتال باشد. همچنین می‌توانید کمپین‌های تخفیفاتی و جشنواره‌های مناسبتی خود را در قالب ایمیل مارکتینگ برای مخاطبان‌تان ارسال کنید.

پیشنهاد آموزشی مرتبط:

بازاریابی پیامکی

شاید بعد از انجام ایمیل مارکتینگ، متوجه این نکته شوید که این روش، بازدهی مطلوب شما را ندارد؛ دلیل این امر این می‌تواند باشد که مخاطبان هدفتان دیربه‌دیر ایمیل‌های خود را چک می‌کنند یا اصلاً چک نمی‌کنند. در این حالت، روش جایگزین «تبلیغات پیامکی» یا SMS Marketing است. دلیل محبوبیت این نوع تبلیغات در ایران این است که مخاطبان با سرعت بیشتر – نسبت به ایمیل – پیامک‌های خود را چک می‌کنند. در این روش تبلیغاتی نیز می‌توانید در قالب پیامک‌های کوتاهی که به‌صورت انبوه برای مخاطبان هدف ارسال می‌گردد، کمپین‌ها و جشنواره‌های تخفیفاتی خود را اجرا کنید و به بازدهی مطلوب‌تان برسید.

ایجاد حُسن سابقه در فضای آنلاین

در خصوص خدمت یا محصولی که به‌صورت آنلاین معرفی می‌شود، نظرات مثبت و منفی، بسیار سریع انتشار پیدا می‌کند؛ ازاین‌رو، شما به‌عنوان یک روانشناس، وقتی‌که از حوزه دیجیتال مارکتینگ برای توسعه کسب‌وکار خود استفاده می‌کنید، باید این نکته را در نظر داشته باشید که از طریق ارائه خدمات و مشاوره‌های باکیفیت، سابقه خوبی را برای خود ایجاد کنید تا به‌سرعت در فضای اینترنت و در زمینه کاری خود محبوب شوید. شایان ذکر است که این امر، به اعتبار و محبوبیت برند شما میان کاربران دنیای مجازی کمک شایانی خواهد نمود و زمینه تبدیل شدن کاربر به مشتری را برای شما فراهم خواهد آورد.

این‌ها، تکنیک‌هایی بودند که دیجیتال مارکتینگ برای افزایش فروش کلینیک‌های روانشناسی ارائه می‌دهد. حال به سراغ ارائه «چند نکته مهم در طراحی یک سایت روانشناسی حرفه‌ای و توسعه محتوای آن» و سپس چند نکته مهم دیگر در خصوص «بازاریابی محتوایی برای روانشناسان و تراپیست‌ها در شبکه‌های اجتماعی» می‌رویم.

چند نکته مهم در طراحی یک سایت روانشناسی حرفه ای و توسعه محتوای آن

اگر می‌خواهید از طریق بازاریابی اینترنتی، کلینیک روانشناسی خود را در موتورهای جستجو به بیماران (کاربران) معرفی کنید، می‌بایست مراحل زیر را دنبال نموده و نکات گفته‌شده را اعمال کنید.

یک وب سایت با کیفیت بسازید.

همان‌طور که بیان شد، ازآنجایی‌که عموم افراد، زمان زیادی را در اینترنت صرف می‌کنند، هر کسب‌وکاری برای موفق شدن در حوزه تبلیغات اینترنتی، نیاز به طراحی یک وب‌سایت خوب و حرفه‌ای دارد؛ پس لازم است که وب‌سایت خود را به‌گونه‌ای طراحی کنید که استفاده از آن برای کاربر آسان باشد. به عبارت بهتر، وب‌سایت شما باید به‌گونه‌ای طراحی شده باشد که وقتی افراد به وب‌سایت شما می‌رسند، بتوانند به‌راحتی به چیزی که نیاز دارند، دست پیدا کنند و به‌سادگی در صفحات مختلف آن جابه‌جا شوند. مطمئن شوید که تخصص‌های شما به‌طور برجسته در صفحات وب‌سایتتان نمایش داده می‌شوند تا مردم بتوانند فوراً کارهای شما را ببینند و سریعاً شما را بشناسند. همچنین لازم است که فرایند رزرو نوبت یا تماس مشاوره را برای آن‌ها آسان کنید.

وب سایت خود را برای موبایل و تبلت بهینه کنید.

با روی کار آمدن گوشی‌های هوشمند و تبلت‌ها، میزان جستجوی کاربران با استفاده از کامپیوترهای شخصی و لپ‌تاپ‌ها در اینترنت کمتر شده است. بر همین اساس، گوگل، الگوریتم خود را به‌گونه‌ای طراحی کرده است تا وب‌سایت‌هایی که برای نسخه‌های موبایل بهینه نشده‌اند، به‌تدریج از صفحه نتایج جستجوی کاربران حذف شوند. پس موضوع مهم دیگر، این است که وب‌سایت شما باید برای موبایل نیز بهینه باشد. برای این کار با موبایل یا تبلت خود، وارد وب‌سایتتان شوید تا مطمئن گردید که:

  • ظاهر سایت به‌درستی بارگیری می‌شود و در صفحه‌نمایش‌های کوچک‌تر به‌هم نریخته است،
  • متن مقالات شما به‌صورت کامل قابل‌خواندن است،
  • و لینک‌های شما به‌صورت صحیح قرار گرفته است.

در غیر این صورت، کاربرانتان را به دلیل کاهش سرعت بارگذاری وب‌سایت و درهم‌ریختگی صفحات آن از دست خواهید داد.

یک استراتژی سئو را دنبال کنید.

علاوه بر بهینه‌سازی وب‌سایت برای صفحه‌نمایش‌های مختلف، باید محتوا و ساختار کدهای آن را برای کاربران و مرورگرهایشان بهینه‌سازی کنید. به بهینه‌سازی محتوا و ساختار کدهای یک وب‌سایت برای کاربران، سئو (SEO) گفته می‌شود. بهبود سئوی سایت، به شما کمک می‌کند تا در رتبه‌های جستجو بالا بروید و توسط افرادی که در جستجوی یک روانشناس خوب یا یک کلینیک روانشناسی حرفه‌ای هستند، دیده شوید.

به‌طورکلی دو نوع رویکرد برای بهبود سئوی یک وب‌سایت وجود دارد:

  1. سئو داخلی
  2. سئو خارجی

یک استراتژی سئوی خوب، به هر دو رویکرد نیاز دارد.

سئوی داخلی، شامل مواردی است که خودتان بر روی صفحات داخل سایتتان اعمال کنید، مانند:

  • محتوایی که منتشر می‌کنید.
  • کلیدواژه‌هایی که برای تولید محتوا بر روی وب‌سایتتان انتخاب می‌کنید.
  • لینک‌های داخلی که از یک صفحه به سایر صفحات وب‌سایت خود می‌دهید.
  • تگ‌هایی که انتخاب می‌کنید.
  • عنوان یا تایتلی که برای هر صفحه از سایت خود انتخاب می‌کنید.
  • متای توضیحات یا Meta Description هایی که می‌نویسید.

و…

و سئوی خارجی، شامل مواردی است که از خارج وب‌سایت شما، بر روی آن اعمال می‌شود. سئوی خارجی موارد متعددی را شامل می‌شود ازجمله:

  • محتوای وب‌سایت شما در شبکه‌های اجتماعی به اشتراک گذاشته شود یا به صفحه‌ای از صفحات سایتتان از شبکه‌های اجتماعی لینک داده شود.
  • خرید بک‌لینک از سایت‌های دیگر. این کار، بیشتر به‌منظور هدایت کاربرانِ دیگر سایت‌ها به صفحه یا صفحات خاصی از وب‌سایت شما صورت می‌پذیرد.
  • خرید ریپورتاژ آگهی. ریپورتاژ آگهی به صفحه‌ای تبلیغاتی گفته می‌شود که محتوای آن به شکل یک مقاله است، منتها مقاله‌ای که در آن، چند لینک از وب‌سایت شما وجود دارد و کسب‌وکار شما در آن تبلیغ شده است. «نشریلا» یکی از پلتفرم‌هایی است که برای خرید ریپورتاژ آگهی می‌توانید از آن استفاده کنید؛ که سایت‌های بزرگی نظیر: زومیت، فرادرس، تایم‌کد، تک‌تیپ، جی‌اس‌ام، تابناک باتو، پروان‌وب، یاس دانلود، موبنا و… سفارش ریپورتاژ آگهی خود را به این پلتفرم می‌دهند. ارزش پیشنهادی یا Value Proposition ی که «نشریلا» ارائه می‌دهد این است که به شما کمک می‌کند، کسب‌وکار خودتان را آن‌طور که می‌خواهید (به قلم خود محتوای تولیدشده در وب‌سایت‌تان) به مخاطبینتان معرفی کنید و آن‌ها را به استفاده از خدمات و یا محصولات خود تشویق نمایید. برای سفارش دادن ریپورتاژ آگهی به «نشریلا»، روی این لینک [+] کلیک کنید.
ریپورتاژ آگهی با نشریلا
سفارش ریپورتاژ آگهی در نشریلا

نکته نهایی این‌که، به خاطر داشته باشید که پس از شروع کار، بر روی سئوی وب‌سایت خود، ممکن است ماه‌ها طول بکشد تا شاهد یک تغییر بزرگ باشید.

پیشنهاد آموزشی مرتبط:

از کلمات کلیدی به طور مؤثر استفاده کنید.

به‌منظور تولید محتوا بر روی وب‌سایت خود، باید بدانید که چه کلماتی – در حوزه روانشناسی – بیشترین اهمیت را دارند و مردم چه کلیدواژه‌هایی را بیشتر سرچ می‌کنند؟ ابزارهای آنلاینی مانند: KWfinder ، Keyword Explorer وب‌سایت MOZ، keywordtool.io ، گوگل ترندز، Ahrefs و SEMrush برای پیدا کردن کلیدواژه‌های محبوب بسیار عالی هستند. اگر کار با این ابزارها، برایتان راحت نیست، از قابلیت Related Search گوگل نیز می‌توانید استفاده کنید. برای این منظور کافی است که کلمه موردنظر خود را در باکس جستجوی گوگل تایپ کرده و کلید اینتر را بزنید. در پایین صفحه نتایج، می‌توانید Related Search را ببینید و کلیدواژه‌های مرتبط و محبوب با کلیدواژه خود را پیدا کنید. تصویر زیر گویای همه چیز است:

جستارهای مرتبط گوگل
جستارهای مرتبط گوگل

اگر پیش از شروع تولید محتوا برای وب‌سایتِ کسب‌وکار خود، وقت بگذارید و یک تحقیق مناسب بر روی کلمات کلیدی مرتبط با روانشناسی یا تراپی انجام دهید، آنگاه بر اساس کلمات کلیدی که استخراج کرده‌اید، محتوا تولید کنید، می‌توانید در مدت‌زمان کمتری جایگاه مناسبی را در صفحه نتایج گوگل به‌دست آورید.

پیشنهاد آموزشی مرتبط:

محتوای باکیفیتی تولید نموده و آن را منتشر کنید.

حال نوبت آن رسیده است که بر اساس نتیجه‌ی تحقیق کلماتی کلیدی خود، محتوای با کیفیت تولید کنید؛ محتوایی که برای کاربران، ارزش افزودن تولید کند، به‌گونه‌ای که آنان محتوای شما را – با ولع تمام – با دیگر کاربران به اشتراک بگذارند.

یکی از بهترین توصیه‌هایی که در زمینه تولید محتوای باکیفیت برای کلینیک‌های روانشناسی می‌توان ارائه کرد، این است که سعی کنید در تمامی مقالات وب‌سایت خود، لابه‌لای متون مقالات، یک ویدئو از خودتان یا یک پادکست با صدای خودتان – در مورد آن مطلب – قرار دهید. به‌این‌ترتیب، کاربران حین خواندن مقاله، با پلی کردن ویدئو یا پادکست‌تان، صدا و کاراکتر شما – به‌عنوان یک روانشناس – را در ذهن خودشان ثبت خواهند کرد و به این صورت اولین قدم برای نقش بستن برند شما در ذهن آنها برداشته خواهد شد.

یک پروفایل کسب و کار در گوگل مای بیزینس ایجاد و آن را تکمیل کنید.

اگر قبلاً این کار را نکرده‌اید، حتماً فهرستِ پروفایلِ کسب‌وکارِ گوگل را تنظیم کنید و آن را تا جایی که می‌توانید به‌طور کامل با اطلاعات تماس، آدرس، عکس‌ها و توضیحات لازم پر نمایید. این کار برای جذب مشتریان محلی بیشتر ارزشمند خواهد بود. با بررسی‌های صورت گرفته از گوگل ترندز، جستجوهای گوگل برای «کلینیک روانشناسی در نزدیک من» در سال‌های اخیر تا 300٪ افزایش یافته است. ایجاد و ثبت یک پروفایل کسب‌وکار در Google My Business به شما کمک می‌کند در جستجوهای محلی کاربران ظاهر شوید.

گوگل می‌خواهد در سریع‌ترین زمان ممکن، مرتبط‌ترین اطلاعات را در اختیار کاربرانش قرار دهد؛ پس هرچه پروفایل تجاری شما در گوگل کامل‌تر باشد، احتمال اینکه خدمات شما در جستجوی کاربران نمایش داده شود، بیشتر می‌شود. اطمینان حاصل کنید که آدرس شما به‌درستی پر شده است، تخصص‌های شما لیست شده است و هرگونه اطلاعات مهم دیگری که کسب‌وکار شما را متمایز می‌کند را درج کرده‌اید.

نمونه پروفایل کلینیک‌های روانشناسی ثبت شده در گوگل
نمونه پروفایل کلینیک‌های روانشناسی ثبت شده در گوگل

اگر امکان ثبت یک پروفایل کسب‌وکار در گوگل مای بیزینس را نداشتید، حداقل می‌توانید آدرس و اطلاعات تماس کسب‌وکار خود را در گوگل مپ (Google Map) ثبت کنید. با این کار، بازهم در جستجوهای محلی به کاربران نشان داده خواهید شد.

سایر پروفایل های تجاری مانند Yellow Pages و Bing را فراموش نکنید.

درست است که قریب‌به‌اتفاق ایرانیان، جستجوهای اینترنتی خود را از طریق گوگل انجام می‌دهند؛ اما همه آنها، از گوگل برای جستجو استفاده نمی‌کنند. علاوه بر این، شما باید دامنه فروش خود را افزایش دهید. اینترنت، جهان را به یک دهکده کوچک تبدیل کرده است؛ پس این احتمال وجود دارد که مشتریان فارسی‌زبانی از خارج از کشور نیز پیدا کنید.

پس، یک پروفایل تجاری را در سایر سایت‌های برجسته مانند: Yellow Pages و Bing ایجاد کنید. هر پروفایلِ جداگانه، برای کسب‌وکاری که دارید، اعتبار ایجاد می‌نماید و می‌تواند به شما کمک کند در زمینه‌های غیرمنتظره مانند جستجوی صوتی محلی نیز رتبه‌ کسب کنید. به‌عنوان مثال، یک پروفایل تجاری Bing حتی می‌تواند باعث شود، دستیار صوتی مایکروسافت (Cortana)، شما را در نتایج اول قرار دهد.

از کاربران سایت خود بخواهید کامنت بگذارند.

برای گوگل مهم است که نظرات کاربران راجع به وب‌سایت شما چیست؟ آیا آنها پس از خواندن مقالات وب‌سایت شما، سریعاً آن را ترک می‌کنند یا آن‌قدر با متن مقالات شما درگیر شده‌اند که یک یا چند کامنت پای آن می‌گذارند؟ تحقیقات حاکی از آن است، وب‌سایت‌هایی که کاربران، پای مقالات آنها کامنت بیشتری می‌گذارند، در صفحه نتایج گوگل، بالاتر از سایر وب‌سایت‌ها نشان داده می‌شوند.

برای کامنت گرفتن، لازم است هم محتوای باکیفیت تولید کنید و هم کاربران را به گذاشتن کامنت دعوت نمایید. به این کار Call To Action یا فراخوانی به اقدام، گفته می‌شود. بهتر است این کال تو اکشن، هم در انتهای مقالات شما باشد و هم در انتهای ویدئوها و پادکست‌هایی که تولید می‌کنید از مخاطبانتان خواهش کنید که اگر از خدمات یا محتوای وب‌سایت راضی هستند، کامنت بگذارند.

هر از چندگاهی در وب‌سایت خود یک نظرسنجی برگزار کنید.

«نظرسنجی از کاربران» راجع به هر چیزی می‌تواند باشد. اینکه آیا از رابط کاربری وب‌سایت شما راضی هستند؟ آیا از محتوای تولیدشده و مقالات سایت رضایت دارند؟ آیا موضوع خاصی هست که کابران بخواهند راجع به آن محتوا تولید کنید؟ و هر چیز دیگری. با این کار:

  • خود را به سلیقه مخاطبانتان نزدیک‌تر خواهید کرد.
  • ایده‌های جدیدی برای تولید محتوا به‌دست می‌آورید.
  • و باونس ریت وب‌سایتتان را به بهترین عدد نزدیک خواهید نمود.

یک فروم یا انجمن به سایت خود اضافه کنید.

اضافه کردن یک «فروم» یا «انجمن» به وب‌سایت هر کسب‌وکاری ایده‌ی جالبی نیست؛ برای مثال این ایده، برای کسب‌وکارهای تولیدی جواب نمی‌دهد! اما کلینیک‌های روانشناسی و کسب‌وکارهایی که خدمات «تراپی» و «روان‌درمانی» را ارائه می‌دهند، بهتر است در وب‌سایتشان یک فروم نیز داشته باشند.

شما – به‌عنوان مدیر یک وب‌سایت روانشناسی – می‌توانید نامی نظیر «اطاق گفتگو»‌ یا هر نام جالب دیگری را بر روی فروم وب‌سایت خود بگذارید. با این کار، کاربران به فروم وب‌سایت شما مراجعه می‌کنند و سؤال یا مشکلی که مربوط به روان آنها است را آنجا – تحت عنوان یک تاپیک – می‌پرسند و کاربرانی که آن مشکل را پشت سر گذاشته‌اند، نظرات، تجربیات و جواب‌های خود را نسبت به آن تاپیک ثبت می‌کنند. شایان ذکر است که بسیاری از این تاپیک‌ها، در نتایج جستجو دیده می‌شوند و این کار به‌خودیِ‌خود، منجر به افزایش بازدید وب‌سایت شما خواهد شد.

ایجاد یک فروم روانشناسی مزیت دیگری نیز دارد! برخی از کاربرانی که از طریق جستجوی یک تاپیک روانشناسی در گوگل، به انجمن وب‌سایت شما وارد می‌شوند، به‌احتمال زیاد با برند شما آشنا شده و به مشتریان شما تبدیل می‌شوند.

چند نکته مهم در بازاریابی محتوایی برای روانشناسان و تراپیست ها در شبکه های اجتماعی

در ادامه چند نکته مهم نیز در مورد بازاریابی محتوای روانشناسی در شبکه‌های اجتماعی خدمت شما ارائه می‌شود که احتمالاً نتوانید در منابع و مقالات دیگر پیدا کنید.

در اینستاگرام از قابلیت هایلات استوری به خوبی استفاده کنید.

بسیاری از تراپیست‌ها هنوز وب‌سایت حرفه‌ای و سئو شده ندارند و کسب‌وکارشان را تنها در بستر شبکه‌های اجتماعی – به‌خصوص اینستاگرام – گسترش می‌دهند و به همین حد از گسترش کسب‌وکار اکتفا می‌کنند. فرقی ندارد که شما نیز می‌خواهید به همین سطح از گسترش کسب‌وکار اکتفا کنید یا نه؛ به‌هرحال، باید پیچ اینستاگرام خود را به‌گونه‌ای برای کاربرانِ این شبکه اجتماعی بهینه کنید که آنهایی که به‌تازگی با پیج شما آشنا شده‌اند، به‌راحتی و با سرعت به اطلاعات روانشناسی که می‌خواهند دسترسی پیدا کنند. پس، همه اطلاعاتی که در پیج اینستاگرام خود ارائه می‌دهید، باید دسته‌بندی و مرتب‌شده باشد و این کار از طریق هایلایت استوری‌ها امکان‌پذیر است.
برای این منظور، شما می‌توانید هایلایت استوری‌های مختلفی داشته باشید. در هر یک از هایلایت استوری‌های پیج اینستاگرام خود می‌توانید:

  • کسب‌وکارتان را معرفی کنید.
  • راهنمای استفاده از خدمات، گرفتن مشاوره یا نوبت رزرو را قرار دهید.
  • پرسش و پاسخ‌های متداولی درباره کار و خدمات خود را قرار دهید.
  • نظرات کاربرانی را که قبلاً از خدمات شما استفاده کرده و از مشاوره‌های شما راضی بوده‌اند را منتشر کنید.
  • تخفیفات خود را قرار دهید.
  • دوره‌های رایگانِ تراپی و روان‌درمانی که تدارک دیده‌اید را معرفی کنید.
  • برترین مطالب و پست‌هایتان را در یک هایلایت استوری قرار دهید.

اگر تیمی از مشاورین روان‌درمانی دارید، آن‌ها را معرفی کنید.

همچنین، می‌توانید قدری چاشنی شادی را به کارتان اضافه کنید و هایلایت استوری‌هایی با موضوعات غیر کاری – که جنبه‌ی فان دارند – درست کنید. مثلاً:

  • پشت‌صحنه کار تولید ویدئوهایتان را قرار دهید.

با این کار، مخاطبان به‌سرعت شما و کسب‌وکارتان را خواهند شناخت، نسبت به آن حس پیدا خواهند کرد و با شناخت و حسی که از شما پیدا کرده‌اند، به‌احتمال زیاد به مشتری شما تبدیل شوند.

تولید محتوا برای شبکه های اجتماعی بر پایه صوت را به هیچ عنوان نادیده نگیرید.

فراموش نکنید بسیاری از کسانی که به حوزه روانشناسی علاقه‌مند هستند – بنا بر به تیپ شخصیتی‌شان – تمایل دارند، اطلاعات را از طریق گوش‌های خود دریافت کنند. از این گذشته، مطالعات نشان می‌دهد که آینده شبکه‌های اجتماعی، در سیطره ارتباطات صوتی است؛ از مصادیق این امر می‌توان به این اشاره کرد که تلگرام در آپدیت‌های اخیر خود، قابلیت چت روم صوتی را به اپلیکیشنش اضافه کرده است. توئیتر نیز قابلیت Spaces را برای چت صوتی کاربرانش ارائه داده و با استقبال خوب آنها از این قابلیت روبه‌رو شده است.

بر این اساس، شما به‌عنوان شخصی که صاحب یک کسب‌وکار در حوزه روانشناسی هستید، باید علاوه بر شبکه‌های اجتماعیِ توئیتر، فیس‌بوک، اینستاگرام، تلگرام و یوتیوب، به سراغ شبکه‌های اجتماعی بر پایه «صوت» و «پادکست» نیز بروید. ازجمله این شبکه‌ها می‌توان به: کلاب هاوس (ClubHouse) و کست‌باکس (CastBox) اشاره کرد. شما در این قبیل شبکه‌های اجتماعی، می‌توانید با تولید پادکست و اپیزود در حوزه روانشناسی یا روان‌درمانی و همچنین برگزاری لایوهای صوتی به‌منظور مشاوره رایگان به مخاطبان، با سرعت بیشتری خود را به جامعه هدفتان نزدیک‌تر کنید.

اگرچه هنوز به آن صورت، توجه عموم مردم به «شبکه‌های اجتماعی بر پایه صوت» معطوف نشده اما در نظر داشته باشید که بسیاری از فعالان حوزه روانشناسی و روان‌درمانی پیش از شما، فعالیت‌های تبلیغاتی و کار تولید محتوای خود را در این قبیل شبکه‌های اجتماعی آغاز کرده‌اند و به موفقیت‌های چشمگیری نیز دست یافته‌اند؛ پس اکیداً توصیه می‌کنیم که شما هم هر چه سریع‌تر دست‌به‌کار شوید و مخاطبان خود را در «شبکه‌های اجتماعی بر پایه صوت» پیدا کنید.

شبکه ی حرفه ای خود را با لینکدین گسترش دهید.

لینکدین، جایی است که سایر تراپیست‌ها، حرفه و تخصص خود را در آنجا نشان می‌دهند؛ اگر با تراپیست‌های دیگری در ارتباط هستید (که باید باشید)، آنها علاقه‌مند خواهند بود که افکار شما را در مورد یک موضوع خاص بدانند، نظرات خود را در مورد آن موضوع با شما به اشتراک بگذارند و شما را – به‌عنوان یک همکار خوب و حرفه‌ای – به خاطر بسپارند. آنها بعداً، ممکن است شما را به مشتریانی که در حال حاضر قادر به مدیریت آنها نیستند، معرفی کنند.

از این گذشته، سایر افرادی که به مباحث روانشناسی علاقه دارند، با فالو کردن شما در لینکدین، می‌توانند شما را به‌صورت حرفه‌ای بشناسند. شاید کسانی که در لینکدین فعالیت می‌کنند، جزو مخاطبان هدف شما نباشند، اما آنها – به‌احتمال زیاد – در حلقه ارتباطات اجتماعی‌شان، کسی را دارند که به خدمات روانشناسی شما احتیاج داشته باشد.

در بیوی شبکه های اجتماعی خود از «بهلینک» استفاده کنید.

داشتن اطلاعات جامع و مناسب در بیوی اینستاگرام و سایر شبکه‌های اجتماعی، می‌تواند برای معرفی شما – به‌عنوان صاحب یک کسب‌وکار در حوزه روانشناسی – و معرفی فعالیت‌ها و خدمات‌تان، مانند یک «کارت ویزیت آنلاین» عمل کند. با «بهلینک» این امکان به‌راحتی فراهم شده و دیگر محدودیتی برای درج اطلاعات در بیوی شبکه‌های اجتماعیِ خود نخواهید داشت. دلایل زیادی برای استفاده از «بهلینک» وجود دارد، ازجمله:

  • امکان درج چند لینک – به‌جای یک لینک – در بیوی شبکه‌های اجتماعی
  • امکان درج آدرس پست‌های اخیر در وبلاگ یا شبکه‌های اجتماعی
  • امکان وارد کردن لینک صفحه محصولات و خدمات
  • امکان درج شماره تماس‌های مختلف به‌همراه آیدی پیام‌رسان‌هایی مثل واتسپ و تلگرام
  • امکان ثبت پاسخ سؤالات متداول
  • امکان ارائه تاریخچه‌ی کوتاه از کسب‌وکار
  • امکان نمایش آدرس دقیق پستی کلینیک روانشناسی شما

شایان ذکر است که استفاده از «بهلینک» رایگان است. برای استفاده از این سرویسِ پرکاربرد، می‌توانید روی این لینک [+] کلیک کنید.

بهلینک - کارت ویزیت آنلاین شما
بهلینک – کارت ویزیت آنلاین شما

با گذر زمان، تعداد مشتریانی که از هر شبکه اجتماعی جذب کرده اید را ارزیابی کنید.

نکته نهایی در مورد بازاریابی محتوای روانشناسی در شبکه‌های اجتماعی این است که در ابتدای کارِ خود، سعی کنید محتواهایتان را در شبکه‌های اجتماعی مختلفی به اشتراک بگذارید، تعداد فالوورهای هر یک از این شبکه‌ها را در نظر داشته باشید و در مقابل، تعدادِ مشتریانی که از هر شبکه اجتماعی به‌دست می‌آورید را ارزیابی کنید. با این ارزیابی، به‌راحتی متوجه می‌شوید که مشتریان شما از کدام کریدور و از کدام شبکه اجتماعی با شما آشنا شده‌اند، و کدام شبکه اجتماعی، مشتری خاصی را برای شما به ارمغان نیاورده است. به‌این‌ترتیب، می‌توانید قبل از، از دست دادن زمان زیادی روی چیزی که کار نمی‌کند، توجه خود را به جذب مشتری از شبکه‌های اجتماعی دیگر معطوف کنید.

پرسش و پاسخ متداول در خصوص آموزش تبلیغات آنلاین و دیجیتال مارکتینگ برای کلینیک‌های روانشناسی و تراپیست‌ها

✅ کدام نوع تبلیغات برای کلینیک‌های روانشناسی و تراپیست‌ها بهتر است؟ تبلیغات آنلاین یا سنتی؟

هر دو ضروری هستند؛ اما ازآنجایی‌که بسیاری از افراد، وقت خود را در فضای مجازی و اینترنت می‌گذرانند، تبلیغات آنلاین، رویکردی بهتر برای توسعه کسب‌وکار و افزایش فروش است.

✅ چرا کلینیک‌های روانشناسی و تراپیست‌ها به دیجیتال مارکتینگ نیاز دارند؟

در روزگاری به‌سر می‌بریم که اکثر بیماران، به دلایل گوناگونی ترجیح می‌دهند که به‌صورت «غیرحضوری» خدمات روانشناسی دریافت کنند یا حداقل، نوبت حضوری خود را به‌صورت آنلاین رزرو نمایند. این‌ها، دلایلی واضح و غیرقابل‌انکار برای اثبات این موضوع است که شما به‌عنوان یک روان‌شناس یا به‌عنوان یک تراپیست، برای رشد کسب‌وکار خود به دیجیتال مارکتینگ و تبلیغات اینترنتی نیاز دارید.

✅ چگونه می‌توان دیجیتال مارکتینگ را بر کسب‌وکار کلینیک‌های روانشناسی، تراپیست‌ها و درمانگرها پیاده‌سازی کرد؟

این کار از طریق راه‌اندازی یک وب‌سایت رسمی، ایجاد حساب‌های تجاری در شبکه‌های اجتماعی و به‌کارگیری استراتژی‌ها و تکنیک‌های دیجیتال مارکتینگ تحقق می‌یابد. توضیحات تکمیلی در این مقاله ارائه شده است.

✅ در حوزه تبلیغات آنلاین روانشناسی تولید محتوای متنی بهتر است یا ویدئویی؟

با توجه به متفاوت بودن سلیقه کاربران در نحوه تعامل با محتوا، بهتر است تولید محتوا را به‌صورت متنی، ویدئویی و حتی پادکست و اپیزود انجام دهید.

نتیجه گیری و جمع بندی درباره آموزش تبلیغات آنلاین و دیجیتال مارکتینگ برای کلینیک های روانشناسی و تراپیست ها

سلامت روان موضوعی حساس است. صحبت کردن در مورد اینکه افسردگی برخی افراد آن‌قدر شدید است که صبح‌ها نمی‌توانند از رختخواب بلند شوند یا آسیب‌های ناشی از دوران کودکی هنوز بر زندگی روزمره‌شان تأثیر می‌گذارد، برای آنها کار آسانی نیست. بااین‌حال، فضای مجازی و قابلیت‌های آن، در را به روی مردم باز کرده است تا با صراحت بیشتری درباره مشکلات روانی خود صحبت نموده و آن را درمان کنند.

در این مقاله سعی بر آن شد که به شما بگوییم اگر – به‌عنوان یک تراپیست – قصد دارید خدمات و مشاوره‌های ارزشمندتان، یک نقطه‌ی عطفِ واقعی در زندگی افرادی که با مشکلات سلامت روان دست‌وپنجه نرم می‌کنند، ایجاد کند؛ بهتر است به شیوه‌های نوین تبلیغات، یعنی «تبلیغات آنلاین» و «دیجیتال مارکتینگ» روی بیاورید؛ همچنین دریافتید که چگونه اصول و تکنیک‌های دیجیتال مارکتینگ را در عمل پیاده‌سازی نمایید تا ارزش بیشتری در زندگی مخاطبان خود خلق کنید و در سایه این ارزش، به درآمد بالا نیز برسید.

اگر خودتان به‌عنوان مدیرِ یک کلینیک روانشناسی یا یک تراپیست، وقت انجام اصولی که در این مقاله درباره آنها بحث شد را ندارید، پس پیشنهاد می‌کنیم یک تیم متخصص درحوزه دیجیتال مارکتینگ را استخدام کنید یا این بخش از کسب‌وکار خود را برون‌سپاری نمایید و بر روی آن نظارت داشته باشید.

امیدواریم مطالب و آموزه‌های این مقاله برای شما بسیار کمک‌کننده بوده باشد. باعث خوشحالی ما است اگر سؤالات یا نظرات خود را در خصوص آموزش تبلیغات آنلاین و دیجیتال مارکتینگ برای کلینیک‌های روانشناسی و تراپیست‌ها را در بخش دیدگاه‌های این نوشتار مطرح کنید.

بر اساس رای 11 نفر
آیا این مطلب برای شما مفید بود؟
شما قبلا رای داده‌اید!
اگر بازخوردی درباره این مطلب دارید یا پرسشی دارید که بدون پاسخ مانده است، آن را از طریق بخش نظرات مطرح کنید.

«علی آبیار» دانش‌آموخته رشته مهندسی IT است و به نوشتن، موسیقی، شعر، طبیعت و البته برنامه‌نویسی و تکنولوژی‌های سطح وب علاقه دارد. رزومه تخصصی او بیشتر در زمینه «سئو و تولید محتوا» است؛ همچنین در رزومه تخصصی‌اش، چند پروژه برنامه‌نویسی وب، مدیریت وب‌سایت و توسعه محتوای آن‌ها دیده می‌شود. او تا به امروز، تولید و ویراستاری مطالب متنوعی از مجلات اینترنتی «کاپریلا» و «تاپریلا» در حوزه‌های: تکنولوژی، سئو، کسب و کار، دیجیتال مارکتینگ و… را به عهده داشته است. «علی آبیار» در حال حاضر به صورت فریلنسر بر روی پروژه‌های مختلف داخلی و خارجی در حوزه طراحی وب (Front-End) و سئو فعالیت می‌کند.

یک نظر ثبت شده در “تبلیغات آنلاین و دیجیتال مارکتینگ برای کلینیک های روانشناسی و افزایش فروش تراپیست ها

نظر شما چیست؟

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.

برچسب‌ها