گرافیک 594 بازدید

فلت موشن (Flat Motion) یک سبک گرافیک غیر 3 بعدی می‌باشد و شیوه‌ای کاربردی برای طراحی‌های 2 بعدی به‌شمار می‌رود؛ در واقع فلت موشن، از جدیدترین و پرمخاطب‌ترین روش‌های طراحی است که کاربرد گسترده‌ای در تدوین و تولید تیرزهای تبلیغاتی دارد و یکی از بهترین گزینه‌ها برای نمایش ظرفیت‌های یک کسب‌وکار در فضای اینترنت به‌حساب می‌آید.

در فلت موشن – که ابزار شیوه‌ی طراحی گرافیکی 2 بعدی و آسان است – می‌توان از جلوه‌های بصری با هر اندازه و رنگ دلخواه بهره برد. در واقع فلت موشن، انعطاف‌پذیری بالایی در طراحی داشته و برای طیف‌های مختلفی از کاربران – چه آن‌هایی که سواد و مهارت طراحی گرافیکی بالایی دارند و چه تازه‌کارهای دنیای هیجان‌انگیز طراحی – قابل استفاده است.

همان‌طور که می‌دانید، تبلیغات و معرفی کالا و خدمات، وقتی با صوت و تصویر متحرک همراه گردد، جذابیت بیش‌تری برای مخاطب و مشتری دارد. با طراحی‌هایی که از طریق فلت موشن انجام می‌شود، می‌توان دید کافی و مناسبی از ظرفیت‌های تولیدی و خدماتی یک بنگاه (کسب‌وکار) به مشتریان آن ارائه داد و این مشتریان را در یک فضای گرافیکی جذاب، با قابلیت‌های مختلف کالاها و خدماتِ یک تولیدکننده/توزیع‌کننده آشنا کرد.

در این مقاله از مجله اینترنتی کاپریلا، اطلاعات کلی درباره مباحث مهم در آموزش فلت موشن و هم‌چنین لینک‌هایی برای یادگیری حرفه‌ای آن، ارائه شده است. اگر شما مخاطب گرامی، نظر، دیدگاه یا تجربه‌ای در استفاده از فلت موشن دارید، لطفاً آن را از طریق بخش کامنت در انتهای نوشتار به اشتراک بگذارید و در ادامه‌ی مقاله با ما همراه باشید.

آموزش فلت موشن
آموزش فلت موشن

چرا فلت موشن یاد بگیریم؟

اگر قصد دارید وارد دنیای جذاب دورکاری یا فریلنسری شوید و از این طریق، به کسب درآمد بپردازید، خوب است بدانید که «مهارت فلت موشن» یکی از مناسب‌ترین مهارت‌های پول‌ساز در این حوزه است. شما با یادگیری مهارت فلت موشن می‌توانید از جلوه‌های بصری متنوع استفاده کرده و تیرزهای تبلیغاتی کوتاه و بلند بسیار جذابی را تولید کنید. لذا، این مهارت می‌تواند به یک منبع درآمد اینترنتی برایتان – به‌عنوان یک فریلنسر – تبدیل شود.

اگر به برخی از آگهی‌های فریلنسری در سطح اینترنت نگاهی بیندازید، درخواهید یافت که «کارشناس طراحی فلت و طراح موشن گرافیک»، یکی از متداول‌ترین نیازهای کارفرمایان برای استخدام کارجویان در حوزه تبلیغات آنلاین و دیجیتال مارکتینگ است. بنابراین، یادگیری فلت موشن یک اقدام هوشمندانه برای ارتقاء مهارت‌های عملی و کسب درآمد در حوزه فناوری اطلاعات است.

پیشنهادات آموزشی مرتبط با گرافیک کامپیوتری:

حال که دریافتید، چرا بهتر است فلت موشن را یاد بگیرید، پس به‌عنوان گام بعدی به پاسخ این سؤال بپردازیم که اصلاً طراحی فلت یعنی چه؟

نمونه‌ای از طراحی فلت؛ 3 بعد مطرح نیست و معمولاً محصول نهایی، حجم کمی داشته و لودینگ سریعی دارد
نمونه‌ای از طراحی فلت؛ 3 بعد مطرح نیست و معمولاً محصول نهایی، حجم کمی داشته و لودینگ سریعی دارد

منظور از طراحی فلت چیست؟

کلمه Flat به معنی تخت، پهن، مسطح، هموار و بدون تنوع است. در واقع، منظور از «طراحی فلت»، نوعی از طراحی است که پیچیدگی ندارد، شلوغ نیست، در آن رویکرد سادگی در طراحی مد نظر است و در یک کلام، از عناصر 2 بعدی و کم جزئیات استفاده می‌کند. در مقابل «طراحی فلت»، «طراحی چند بعدی و شلوغ» است که ظرایف زیادی دارد. شایان ذکر است که انیمیشن‌هایی که برای کودکان تولید می‌شود را می‌توان مصداقی از «طراحی چند بعدی و شلوغ» دانست که نقطه مقابل «طراحی فلت» می‌باشد.

سادگی، زیبا است و این زیبایی می‌تواند الهام‌بخش باشد. مردم، طرح‌های ساده را بهتر متوجه می‌شوند و هر چقدر طراحی گرافیکی، ساده و غیر شلوغ باشد، ذهن مخاطب را کم‌تر به حواشی منحرف کرده و در انتقال پیام طرح، مؤثرتر است. در واقع، «طراحی فلت» را می‌توان نوعی سبک مینیمالیستی خطاب کرد که در دنیای مد و لباس نیز امروزه مخاطبان خاص خود دارد.

پیشنهادات آموزشی مرتبط با طراحی فلت:

ویژگی های طراحی فلت چیست؟

برای طراحی فلت می‌توان خصیصه‌های زیر را نام برد:

  • طراحی فلت، ساده است. همه چیز در این نوع طراحی، در نهایت سادگی ارائه می‌شود.
  • طراحی فلت، کارکردگرا است و مفاهیم پیچیده ندارد.
  • خوانایی بالا و درشت‌نمایی، از مأموریت‌های طراحی فلت است.
  • طراحی فلت به جزئیات توجه دارد.
  • به تعادل بصری توجه دارد و از فرم‌های پیچیده، بافت‌ها و سایه‌ها، اجتناب می‌کند.
  • گویا است.
  • می‌توان به‌راحتی از شکل و رنگ و فونت در آن استفاده کرد.
  • روی دستگاه‌های مختلف (موبایل، تبلت و کامپیوتر)، به‌راحتی نمایش داده می‌شود.
  • فایل آن کم‌حجم است و سرعت بارگیری (دانلود) بالایی دارد.
  • در طراحی برندسازی می‌توان از طراحی فلت استفاده کرد. مثل طراحی لوگوی شرکت‌ها یا مؤسسات.
  • برای طراحی رابط کاربری UI (User Interface) مناسب است. رابط کاربری، عامل تعامل سیستم کامپیوتری یا موبایل با کاربر است. مثلاً در طراحی اپلیکیشن‌های موبایل، سعی می‌شود که استفاده کاربر از آن آسان و راحت باشد و کاربر از این طریق، بتواند نیاز خود را با آن اپلیکیشن برطرف کند؛ لذا از شکل‌ها و طرح‌های مختلف رنگارنگ استفاده می‌شود که همه سنین بتوانند از یک اپلیکیشن استفاده کنند.
  • طراحی فلت، سبک است. پیچیدگی زیادی ندارد، قابل‌فهم بوده و طراحی آن، آسان و سریع است؛ همچنین تخصص‌های گرافیک و طراحی پیچیده – که طراحی‌های 3 بعدی نیاز دارد – برای تولیدش نیاز نیست. در موبایل و کامپیوتر، کاربران دوست دارند که طرح‌های سبک و کم‌حجم را مشاهده کنند که سریع لود شوند و پیام را در کمترین زمان ممکن منتقل کنند. لذا طراحی فلت، می‌تواند این مأموریت را به‌خوبی انجام دهد. اگر از این ویژگی‌ها در «طراحی فلت» بگذریم، یک ویژگی دیگر نیز وجود دارد که به‌راحتی نمی‌توان از آن گذشت؛ و آن این است که معمولاً هیچ نرم‌افزاری برای لود شدن و نمایش طراحی‌های فلت نیاز نیست! لذا این نوع طراحی برای وب و موبابل، کاربرد وسیعی دارد.

یکی از نرم‌افزارهای کاربردی برای «طراحی فلت موشن» نرم‌افزار After Effects است. یادگیری نرم‌افزار افتر افکت حتی در سطح مقدماتی، قابلیت شما برای طراحی یک فلت موشن جذاب را افزایش خواهد داد. در واقع افتر افکت، هم طراحی فلت موشن را در اختیار شما قرار می‌دهد و هم جلوه‌های ویژه دارد که با آن جلوه‌ها می‌توانید تیزرهای تبلیغاتی زیبایی بسازید. این نرم‌افزار از محصولات شرکت معروف Adobe است. برای دانلود آن می‌توانید به وب‌سایت رسمی شرکت ادوبی مراجعه کنید؛ اما از آن‌جایی‌که استفاده از این نرم‌افزار مسلتزم پرداخت وجه است؛ می‌توانید نسخه‌های کرک یا پچ شده‌ی آن را از وب‌سایت‌های دانلودی فارسی‌زبان تهیه کنید.

لذا اگر قصد دارید طراحی داینامیک یا متحرک را فرا بگیرید و می‌خواهید فایل‌های گرافیکی متحرک و جذابی بسازید و آن‌ها را در شبکه‌های اجتماعی یا سایت‌ها منتشر کنید، فلت موشن، ابزار خوبی برای شما خواهد بود؛ ابزاری که استفاده از آن آسان و راحت است. اگر از مشتاقان یادگیری «طراحی موشن گرافیک» هستید، توصیه می‌شود، دوره مقدماتی نرم‌افزار افتر افکت (After Effect) را گذرانده و با مفاهیم مورد نیاز برای طراحی فلت موشن آشنا شوند.

پیشنهادات آموزشی مرتبط با افتر افکت:
تصویری از محیط نرم‌افزار افتر افکت که یک برنامه کاربردی برای طراحی فلت موشن است
تصویری از محیط نرم‌افزار افتر افکت که یک برنامه کاربردی برای طراحی فلت موشن است

مباحث مهم در یادگیری فلت موشن

شما برای یادگیری طراحی فلت موشن از طریق افتر افکت نیاز دارید تا روی  6 مبحث، تسلط پیدا کنید. این 6 نیازمندی عبارت‌اند از:

  • کامپوزیشن‌ها (Composition)
  • لایه‌ها (Layers)
  • متحرک‌سازی (Effects)
  • پویانمایی (Animation)
  • 3 بعدی
  • رندرینگ (Rendering)

همچنین، در طراحی فلت موشن از طریق افتر افکت، سعی کنید موارد زیر را نیز به خوبی فرا بگیرید:

  • کار با کامپوزیشن‌ها، ورود فایل از فوتوشاپ و دیگر نرم‌افزارهای ویرایش تصویر
  • بررسی Panel Comp در کامپوزیشن‌ها
  • انواع لایه‌ها، ایجاد لایه و مفهوم Solid Layer و ترکیب لایه‌ها
  • انواع انیمیشن‌ها برای ساخت فلت موشن در افتر افکت و همراستا کردن صدا با انیمیشن
  • شیوه اصلاح رنگ در فیلم‌ها، روش تغییر رنگ، تنظیم رنگ و تصحیح رنگ در فلت موشن

مفاهیم مهمی که در فلت موشن وجود دارد و افتر افکت آن‌ها را در اختیار شما قرار خواهد داد عبارت‌اند از:

  • پرده سبز (Green Screen)
  • موشن ترک و تصحیح رنگ (Motion Track & Color Correction)
  • موشن گرافیک و جلوه‌های ویژه (Motion Graphics & Visual Effects)
پیشنهادات آموزشی مرتبط با انیمیشن‌سازی:

نرم‌افزار ها و اپلیکیشن های کاربردی برای فلت موشن

اگر قصد دارید برای فلت موشن، از نرم‌افزارهای قدرتمندی – علاوه بر افتر افکت – استفاده کنید، نرم‌افزارهایی چون:

  • Adobe Premier
  • Autodesk Combustion
  • Autodesk MAYA
  • 3DS Max
  • Apple Motion 3
  • Final Cut pro
  • Avid XPRESS

را توصیه می‌کنیم.

اپ‌های اندرویدی برای فلت موشن در این نشانی [+] در گوگل پلی در دسترس است. برای دیدن لیست اپ‌هایی که شرکت اپل برای محصولاتش در زمینه فلت موشن ارائه داده است نیز می‌توانید به این لینک [+] مراجعه کنید.

لیست برخی از اپ‌های اندرویدی برای فلت موشن
لیست برخی از اپ‌های اندرویدی برای فلت موشن

اگر به دنبال ایده‌هایی برای طراحی فلت هستید، این لینک [+] نیز شما را با 370 ایده در فلت موشن آشنا خواهد کرد.

لینک مقالات تکمیلی یا مشابه

سخن پایانی

مخاطب گرامی! در این مقاله سعی شده تا راهنمایی موجز و مختصر از آموزش فلت موشن خدمت شما عزیزان ارائه گردد؛ اگر نظر و دیدگاهی در خصوص این آموزش داشته یا سابقه و تجربه طراحی با فلت موشن را در رزومه خود دارید، خواهشمند است دیدگاه‌های ارزشمند خود را از طریق بخش کامنت در انتهای این مقاله به اشتراک بگذارید.

همچنین در صورت صلاح‌دید می‌توانید، لینک این مقاله را از طریق کانال‌ها و گروه‌هایی که در شبکه‌های اجتماعی عضو هستید به‌دست دوستان و آشنایان برسانید تا آنها نیز از آموزش فلت موشن منتفع گردند. علاوه بر آن، می‌توانید ما را در اینستاگرام و تلگرام فالو کنید تا در زمینه جدیدترین روش‌ها، ترفندها و اخبار دیجیتال مارکتینگ و تکنولوژی به‌روز بمانید.

بر اساس رای 2 نفر
آیا این مطلب برای شما مفید بود؟
شما قبلا رای داده‌اید!
اگر بازخوردی درباره این مطلب دارید یا پرسشی دارید که بدون پاسخ مانده است، آن را از طریق بخش نظرات مطرح کنید.

«علی آبیار» دانش‌آموخته رشته مهندسی IT است و به نوشتن، موسیقی، شعر، طبیعت و البته برنامه‌نویسی و تکنولوژی‌های سطح وب علاقه دارد. رزومه تخصصی او بیشتر در زمینه «سئو و تولید محتوا» است؛ همچنین در رزومه تخصصی‌اش، چند پروژه برنامه‌نویسی وب، مدیریت وب‌سایت و توسعه محتوای آن‌ها دیده می‌شود. او تا به امروز، تولید و ویراستاری مطالب متنوعی از مجلات اینترنتی «کاپریلا» و «تاپریلا» در حوزه‌های: تکنولوژی، سئو، کسب و کار، دیجیتال مارکتینگ و… را به عهده داشته است. «علی آبیار» در حال حاضر به صورت فریلنسر بر روی پروژه‌های مختلف داخلی و خارجی در حوزه طراحی وب (Front-End) و سئو فعالیت می‌کند.

نظر شما چیست؟

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.

برچسب‌ها