تکنولوژی 4963 بازدید

رادیو، یک وسیله بسیار کاربردی و مفید برای ارسال و دریافت پیام است که توسط «نیکولای تسلا» در قرن نوزدهم میلادی اختراع شد. شاید برایتان جالب باشد اگر بدانید که استفاده از این دستگاه و امکانات آن، نتیجه‌ی جنگ‌ها و سرنوشت ملت‌های بسیاری را تغییر داده است و اختراع آن به گونه‌ای، پایه‌گذار شکل‌گیری تمام رسانه‌های جمعی غیر کاغذی به حساب می‌آید.

امروزه به دلیل گسترش اینترنت و دسترسی راحت به محتوای صوتی و تصویری، استفاده از رادیو – خصوصاً در میان قشر جوان – جامعه به شدت کاهش یافته است؛ این در حالی است که رادیو، به عنوان یکی از ارزان‌ترین رسانه‌های جمعی – چه از نظر ارسال امواج و چه از نظر دریافت آن – قابلیت‌های بسیار منحصربه‌فردی دارد.

در واقع در دنیای پرتلاطم و غیرقابل پیش‌بینی امروز، حتی اگر کاربر رادیو نیستید، حتماً نیاز است که به آن دسترسی داشته باشید و طرز استفاده از آن را بدانید؛ چرا که در صورت بروز هرگونه اتفاق غیرمنتظره‌ای همچون جنگ و یا بلایای طبیعی چون سیل، زلزله و… که به احتمال زیاد دسترسی به اینترنت و تلویزیون را محدود کرده و یا از بین می‌برند، رادیو می‌تواند به یک ابزار کارآمد و شاید تنها ابزار موجود جهت دریافت آخرین اخبار و اطلاعیه‌ها بدل شود. در واقع حتی ممکن است در این شرایط، زندگی شما به رادیو وابسته باشد اما این تنها کاربرد رادیو نیست.

در ایران، همه روزه برنامه‌های بسیار مفرح و آموزنده‌ای از اخبار گرفته تا محتوای آموزشی، تاریخی، ادبی، مذهبی، ورزشی و… از طریق شبکه‌های رادیویی منتشر می‌شود که شاید همه‌ی ما در طول روز به‌صورت عامدانه و یا اتفاقی در خودرو، محل کار، منزل و به آنها گوش کرده باشیم. در گذشته برای استفاده از این سیستم حتماً نیاز بود که یک دستگاه گیرنده رادیویی در منزل و یا خودروی خود داشته باشیم اما امروزه حتی در صورت عدم دسترسی به گیرنده‌های اختصاصی رادیو، امکان بهره‌مندی از این سیستم به کمک گوشی‌های تلفن همراه برای ما میسر است. در ادامه‌ی این مقاله از مجله اینترنتی کاپریلا با ما همراه باشید تا بیشتر در خصوص رادیو و مزایای آن و در نهایت چگونگی استفاده از رادیو بر روی گوشی‌های آیفون اطلاعات کسب کنید.

رادیو چیست و چه مزایایی دارد؟

به طور کلی رادیو به دستگاه یا سیستمی اطلاق می‌شود که صدا، پیام و یا به طور کلی یک سیگنال را با استفاده از امواج رادیویی ارسال یا دریافت می‌نماید. رادیو از این جهت مناسب است که در حوزه‌ی نشر اطلاعات بسیار گسترده و وسیع عمل می‌کند. توجه به این نکته نیز ضروری است که فرستنده‌های رادیویی قابلیت تحرک بسیار بالایی دارند. سرعت انتشار امواج رادیویی آن‌قدر بالا است که خبر مورد نظر را به خود اتفاق پیوند می‌دهد. شایان ذکر است که رادیو از اصالت خاصی در برقراری ارتباط با شنوندگان خود برخوردار است و استفاده از آن برای کاربران کاملاً رایگان بوده و استفاده از آن برای تولیدکنندگان برنامه‌ها و ناشران اطلاعات بسیار مقرون به صرفه است.

گوش دادن به رادیو با گوشی‌های آیفون
گوش دادن به رادیو با گوشی‌های آیفون

رادیو ساده‌ترین رسانه‌ی همگانی است و بسیار قابل انعطاف و نرمش‌پذیر است، به گونه‌ای که برای دسترسی به آن نیازی نیست تا تحت پوشش شبکه خاصی همچون اینترنت، ماهواره و یا سیگنال تلفنی باشید؛ به عبارتی دیگر، تقریباً می‌توان گفت که در هر نقطه‌ای که باشد، رادیو در دسترس شما است. همچنین میزان سوددهی و اثربخشی رادیو – با توجه به هزینه‌ی کم ارسال محتوا از طریقِ آن – برای تولیدکنندگان محتوا بسیار بالا است و می‌تواند به مرجع مناسبی برای تبلیغات روزمره بدل شود.

یکی دیگر از مزایای قابل ذکر رادیو این است که استفاده‌ی همزمان از آن، تداخلی با سایر فعالیت‌های روزمره ندارد و می‌توان در کنار استفاده از رادیو به فعالیت‌های دیگر نیز پرداخت. در واقع شما می‌توانید هنگام رانندگی یا انجام کارهای خانه، پیاده‌روی و… که امکان انجام کار دیگری را ندارید، رادیوی خود را روشن کرده و به آسانی و به‌صورت کاملاً رایگان در معرض اطلاعات مفید قرار بگیرید. رادیو هیچ گونه وابستگی زمانی و مکانی برای پخش برنامه‌های خود ندارد. به‌عبارت بهتر، تنظیم برنامه‌های رادیویی – نسبت به سایر رسانه‌ها – به مراتب سریع‌تر و آسان‌تر است. رادیو نیازهای فوری مخاطب را به سرعت رفع می‌کند و می‌تواند در دسترس‌ترین رسانه در میان تمام رسانه‌های جمعی به شمار رود.

روش کار رادیو

به طور کلی هر رادیو شامل یک فرستنده و یک گیرنده است. فرستنده منبع سیگنالی است که موجی با یک طول موج معین را تولید کرده و سپس موج را تقویت نموده و به آنتن می‌دهد و آن را به یک موج الکترومغناطیس تبدیل می‌کند که این موج، تواناییِ آن را دارد تا از هوا و خلاء عبور کند. در نهایت، گیرنده نیز امواج الکترومغناطیس را به وسیله‌ی آنتن دریافت کرده و آن را به سیگنال الکتریکی تبدیل می‌کند و سپس گیرنده این سیگنال را آشکار کرده و اطلاعات آن را به صورت صدا استخراج می‌نماید.

پیشنهاد آموزشی مرتبط:

رادیو در تلفن های همراه

در گذشته برای بهره‌مندی از امکانات رادیو لزوماً نیاز بود تا یک دستگاه رادیو در دسترس ما باشد. این دستگاه‌ها عموماً حجیم بوده و نیازمند برق و یا باتری بودند؛ لذا جابه‌جایی و استفاده از آنها مشکلاتی را متوجه کاربران خود می‌کرد؛ این در حالی است که امروزه گوشی‌های تلفن همراه – چه هوشمند و چه غیرهوشمند – این امکان را برای کاربر فراهم می‌کنند تا امواج رادیو را دریافت کرده و دیگر نیازی به حمل یک دستگاه حجیم و اضافی نداشته باشند. در واقع، کاربرانِ تلفن همراه در هر مکان و هر زمانی، با چند کلیک ساده می‌توانند به محتوای ارائه شده در رادیو دسترسی داشته باشند.

رادیو در گوشی های آیفون

دارندگان گوشی‌های آیفون حتماً به این موضوع توجه کرده‌اند که برنامه‌ای برای استفاده از رادیو به صورت پیش‌فرض روی تلفن همراه آن‌ها نصب نشده است. عدم وجود برنامه مورد نیاز برای دریافت امواج رادیویی – به صورت پیش‌فرض – به این معنی نیست که کاربران این گوشی‌ها امکان استفاده از رادیو را با گوشی خود ندارند؛ چرا که توسعه‌دهندگان مختلف، برنامه‌های متنوعی را برای سیستم عامل IOS طراحی و عرضه کرده‌اند که دسترسی و استفاده از آن‌ها برای کاربران عموماً راحت بوده و رایگان است. لذا با مراجعه به مرجع دانلود برنامه‌ها در آیفون و یا همان App Store و جستجوی عبارت “radio” شاهد وجود برنامه‌های مختلفی هستیم که نصب آن‌ها به کاربران این امکان را می‌دهد تا با گوشی آیفون خود از رادیو استفاده کرده و از امکانات آن بهره‌مند شوند. در ادامه‌ی این مقاله به محبوب‌ترین و پرکاربردترین برنامه‌ها برای استفاده از رادیو در گوشی‌های آیفون اشاره می‌کنیم و آن‌ها را معرفی می‌نماییم.

چگونه با ایفون رادیو گوش کنیم؟

برای استفاده از سیستم رادیو در گوشی‌های دارای سیستم عامل IOS نیاز به اعمال تغییرات و تنظیمات خاصی نیست و صرفاً با دانلود برنامه‌های دریافت امواج رادیو، می‌توان از این امکان استفاده کرد. برای دانلود برنامه‌های ذکرشده وارد App Store آیفون خود شوید و نام برنامه مورد نظر را در قسمت جستجو وارد کرده و یکی از آن‌ها را به دلخواه خود دانلود و نصب کنید. این برنامه‌ها هر کدام مزایا و معایبی دارد که در ادامه به آن‌ها می‌پردازیم.

بهترین اپلیکیشن‌های آیفون برای گوش دادن به رادیو
بهترین اپلیکیشن‌های آیفون برای گوش دادن به رادیو

اپلیکیشن Pandora برای گوش دادن به رادیو در آیفون

کاربران برنامه Pandora در App Store به آن امتیاز 4.8 را اختصاص داده‌اند که نشان از رضایت بالای آنها از برنامه‌ی حاضر دارد. این برنامه بسیار کاربردی می‌باشد اما یکی از معایب اصلی آن عدم پشتیبانی از زبان‌های مختلف از جمله زبان فارسی می‌باشد. در واقع، این برنامه تنها از زبان انگلیسی پشتیبانی می‌کند اما نقطه قوتی دارد که شایان ذکر است و آن  این است که با استفاده از این برنامه علاوه بر رادیو، می‌توانید از امکانات دیگری همچون موزیک و پادکست نیز استفاده کنید.

برنامه پاندورا به شما این قابلیت را می‌دهد تا فضای برنامه و محتوای مورد نظر خود را شخصی‌سازی کنید؛ به طور مثال می‌توانید انتخاب کنید که بعد از محتوای فعلی که در حال گوش دادن به آن هستید، چه محتوای دیگری پخش شود؛ مزیت دیگری که در مورد برنامه Pandora وجود دارد این است که این برنامه بر روی تمام دستگاه‌های مربوط به شرکت اپل و حتی iwatch قابل دسترسی بوده و برای گوش دادن به رادیو، پادکست و موسیقی بسیار کاربردی و مفید است. برای دانلود این اپلکیشن از اپ استور می‌توانید بر روی این لینک [+] کلیک کنید.

اپلیکیشن Pandora برای گوش دادن به رادیو در آیفون
اپلیکیشن Pandora برای گوش دادن به رادیو در آیفون
پیشنهاد آموزشی مرتبط:

اپلیکیشن Simple Radio برای گوش دادن به رادیو در آیفون

برنامه Simple Radio در App Store امتیاز 4.7 را از کاربران دریافت کرده است که به نسبت، امتیاز بالایی به حساب می‌آید. شایان ذکر است که این اپلیکیشن بر خلاف اپلیکیشن Pandora که در قسمت پیشین به آن اشاره شد، علاوه بر زبان انگلیسی، از زبان‌های مختلف دیگری نیز پشتیبانی می‌کند و کاربر می‌تواند بنا به نیاز خود یکی از این زبان‌ها را انتخاب نماید. برای دانلود این اپلکیشن از اپ استور می‌توانید بر روی این لینک [+] کلیک کنید.

اپلیکیشن Simple Radio برای گوش دادن به رادیو در آیفون
اپلیکیشن Simple Radio برای گوش دادن به رادیو در آیفون

اپلیکیشن iHeart برای گوش دادن به رادیو در آیفون

برنامه iHeart در App Store امتیاز 4.7 را از طرف کاربران به خود اختصاص داده است و از زبان‌های انگلیسی، اسپانیایی و فرانسوی پشتیبانی می‌کند. با استفاده از این برنامه می‌توانید برحسب علایق خود ایستگاه‌های رادیویی مختلف را انتخاب کرده و آن‌ها را دنبال کنید. همچنین این برنامه به شما امکان استفاده از پادکست‌های مختلف را نیز می‌دهد. برای دانلود این اپلکیشن از اپ استور می‌توانید بر روی این لینک [+] کلیک کنید.

اپلیکیشن iHeart برای گوش دادن به رادیو در آیفون
اپلیکیشن iHeart برای گوش دادن به رادیو در آیفون
پیشنهاد آموزشی مرتبط:

اپلیکیشن RadioApp برای گوش دادن به رادیو در آیفون

برنامه RadioApp در App Store امتیاز 4.6 را از طرف کاربران به خود اختصاص داده است و علاوه بر زبان انگلیسی، از زبان‌های دیگری هم پشتیبانی می‌کند. یکی از معایبی که در مورد RadioApp می‌توان به آن اشاره کرد این است که این برنامه صرفاً مختص استفاده از رادیو بوده و امکان گوش دادن به موسیقی و یا پادکست از طریق آن فراهم نیست. مزیت این برنامه نسبت به سایر برنامه‌های معرفی‌شده در این بخش از مقاله، ظاهر جذاب و محیط ساده آن می‌باشد که این امکان را برای کاربر به وجود می‌آورد تا سریع و راحت به محتوای موردنظر خود دسترسی پیدا کند و از این نظر می‌تواند انتخاب خوبی برای کاربران باشد. برای دانلود این اپلکیشن از اپ استور می‌توانید بر روی این لینک [+] کلیک کنید.

اپلیکیشن RadioApp برای گوش دادن به رادیو در آیفون
اپلیکیشن RadioApp برای گوش دادن به رادیو در آیفون

اپلکیشن myTurner Radio برای گوش دادن به رادیو در آیفون

برنامه myTurner Radio در App Store  امتیاز 4.8 را از طرف کاربران به خود اختصاص داده است و از زبان‌های بسیاری، در کنار زبان انگلیسی پشتیبانی می‌کند. شایان ذکر است که این برنامه نیز به کاربران خود امکان استفاده از رادیو و پادکست را می‌دهد. برای دانلود این اپلکیشن از اپ استور می‌توانید بر روی این لینک [+] کلیک کنید.

اپلکیشن myTurner Radio برای گوش دادن به رادیو در آیفون
اپلکیشن myTurner Radio برای گوش دادن به رادیو در آیفون
پیشنهاد آموزشی مرتبط:

اپلکیشن tuneln Radio برای گوش دادن به رادیو در آیفون

برنامه tuneln Radio در App Store امتیاز 4.7 را از سمت کاربران به خود اختصاص داده است و در کنار زبان انگلیسی، زبان‌های دیگری را نیز پشتیبانی می‌کند. این برنامه به کاربران خود امکان استفاده از رادیو، اخبار و موسیقی را می‌دهد و یکی از پرطرفدارترین برنامه‌ها در این رابطه است. برای دانلود این اپلکیشن از اپ استور می‌توانید بر روی این لینک [+] کلیک کنید.

اپلکیشن tuneln Radio برای گوش دادن به رادیو در آیفون
اپلکیشن tuneln Radio برای گوش دادن به رادیو در آیفون

لینک مقالات تکمیلی یا پیشنهادی

سخن پایانی در خصوص اینکه چگونه با ایفون رادیو گوش کنیم؟

در مجموع باید گفت که رادیو به عنوان یکی از قدیمی‌ترین رسانه‌های جمعی، هنوز هم می‌تواند برای کاربران بسیار مفید و کاربردی واقع شود چرا که هم استفاده از آن رایگان بوده و هم دسترسی به آن به علت پوشش بالای جهانی و انعطاف‌پذیری زیاد، بسیار راحت و همگانی است. همچنین با توجه به این مسئله که تقریباً تمام گوشی‌های تلفن همراه از قابلیت دریافت امواج رادیویی پشتیبانی می‌کنند، دیگر برای بهره‌مندی از این رسانه نیازی به حمل دستگاه اختصاصی رادیو احساس نمی‌شود.

اگر شما یکی از کاربران گوشی‌های شرکت اپل هستید، بهتر است بدانید که برای استفاده از رادیو در گوشی‌های آیفون نیازی به انجام تغییرات و تنظیمات خاصی نیست و تنها با دانلود و نصب یکی از برنامه‌هایی که به آن‌ها اشاره کردیم، می‌توانید به‌راحتی از محتوای رادیویی بهره‌مند شوید.

امیدواریم که توانسته باشیم با تهیه‌ی این مقاله، اطلاعات کامل و مفیدی برای شما خواننده‌ی عزیز، فراهم کرده باشیم. اگر شما مخاطب گرامی، نظر و دیدگاهی در خصوص «چگونه با ایفون رادیو گوش کنیم؟» دارید، یا اپلیکیشن‌های دیگری می‌شناسید که بتوان با آن‌ها این کار را انجام داد و یا نکته‌ی خاصی را می‌دانید که در این مقاله به آن اشاره نشده است، خواهشمند است دیدگاه‌های ارزشمند خود را از طریق بخش کامنت در انتهای این نوشتار به اشتراک بگذارید. همچنین در صورت صلاح‌دید می‌توانید، لینک این نوشتار را از طریق کانال‌ها و گروه‌هایی که در شبکه‌های اجتماعی عضو هستید به‌دست دوستان و آشنایان برسانید تا آنها نیز اگر درصدد این هستند که در گوشی آیفون خود رادیو گوش کنند، بتوانند از طریق اطلاعاتی که در این مقاله ذکر شده است، به هدف خود دست یابند. علاوه بر آن، می‌توانید ما را در اینستاگرام و تلگرام فالو کنید تا در زمینه جدیدترین روش‌ها، ترفندها و اخبار دیجیتال مارکتینگ و تکنولوژی به‌روز بمانید.

بر اساس رای 21 نفر
آیا این مطلب برای شما مفید بود؟
شما قبلا رای داده‌اید!
اگر بازخوردی درباره این مطلب دارید یا پرسشی دارید که بدون پاسخ مانده است، آن را از طریق بخش نظرات مطرح کنید.

«علی آبیار» دانش‌آموخته رشته مهندسی IT است و به نوشتن، موسیقی، شعر، طبیعت و البته برنامه‌نویسی و تکنولوژی‌های سطح وب علاقه دارد. رزومه تخصصی او بیشتر در زمینه «سئو و تولید محتوا» است؛ همچنین در رزومه تخصصی‌اش، چند پروژه برنامه‌نویسی وب، مدیریت وب‌سایت و توسعه محتوای آن‌ها دیده می‌شود. او تا به امروز، تولید و ویراستاری مطالب متنوعی از مجلات اینترنتی «کاپریلا» و «تاپریلا» در حوزه‌های: تکنولوژی، سئو، کسب و کار، دیجیتال مارکتینگ و… را به عهده داشته است. «علی آبیار» در حال حاضر به صورت فریلنسر بر روی پروژه‌های مختلف داخلی و خارجی در حوزه طراحی وب (Front-End) و سئو فعالیت می‌کند.

یک نظر ثبت شده در “چگونه با ایفون رادیو گوش کنیم؟ – ۶ اپلیکیشن برای شنیدن رادیو در iPhone

  • سلام میتونید خلاصه کار کردن رادیو ایفون بگید فقط میخوام رادیو داشته باشم نه سر کلاس استاد حرف های تکراری تمام سایتها

نظر شما چیست؟

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.

برچسب‌ها