تبلیغات آنلاین 979 بازدید

راه‌های مختلفی وجود دارد که یک برند، پیام خود را به دیگران در خارج از حیطه کسب و کار خود انتقال دهد. در این بین، استفاده از بنرهای چاپی از موثرترین و جذاب‌ترین روش‌های ارسال پیام به مخاطب خارج از برند در فضای غیر آنلاین است. اما برای اینکه بتوانید از بنرهای تبلیغاتی نهایت استفاده را ببرید، باید در ساخت آنها اصول و نکات چاپ بنر تبلیغاتی را در نظر داشته باشید. خواندن این مطلب از آکادمی کاپریلا را از دست ندهید تا اطلاعات بیشتری در مورد بنرها و نحوه طراحی و چاپ آنها بدست آورید.

بنر تبلیغاتی چیست؟

بنرها تابلوهای نسبتاً بزرگی هستند که در کوچه و خیابان بر روی دیوار یا داربست‌هایی نصب می‌شوند. بنرها فقط مخصوص فضای باز نیستند و در فضاهای داخلی سالن‌ها و … نیز می‌توان از آنها استفاده کرد. به عنوان مثال در سالن‌های نمایشگاهی و مراکز همایش که فضایی سربسته است، بنرها را قرار می‌دهند. به نوعی می‌توان گفت بنر یکی از مشهورترین اشکال ارتباط تصویری با مخاطبان آفلاین است. کلمه بنر در زمانی که هنوز مفاهیم و کلماتی نظیر «تبلیغات و طراحی گرافیکی» وجود نداشت، وارد زبان انگلیسی شد.

در چه جاهایی می‌توان از بنر استفاده کرد؟

هر جایی که اطمینان دارید مشتریان بالقوه کسب و کار وجود دارند می‌توانید از بنر برای تبلیغات برند خود استفاده کنید. بنرها را می‌توان در فضاهای باز مثل جشنواره‌ها یا محیط‌های بسته مثل موزه و فرودگاه نصب کرد. در ادامه، مکان‎‌ها و موقعیت‌های مهمی را برای نصب بنر معرفی می‌کنیم که می‌توانند بیشترین تاثیرگذاری را بر روی افراد و مشتریان داشته باشند:

  • محل برگزاری رویدادهای ورزشی
  • رویدادها و جشنواره‌های موسیقی و کنسرت
  • محل انجام پروژه‌های ساختمانی و عمرانی
  • محل برگزاری انواع همایش‌ها و نمایشگاه‌ها
  • مکان برگزاری نمایشگاه‌های تجاری
  • جشنواره‌های فیلم و تئاتر
پیشنهاد آموزشی مرتبط:

دوره ویدئویی آموزش آشنایی با تبلیغات آنلاین و طراحی کمپین های تبلیغاتی با مدل 5M: اینجا را کلیک کنید (+).

انواع بنر کدام‌اند؟

بنرها در انواع مختلفی چاپ می‌شوند و هر یک، کاربردی خاصی دارند اما در تمام آنها باید اصول و نکات چاپ بنر تبلیغاتی را پیاده‌سازی کرد تا بتوانند مخاطب را به سرعت به خود و پیام تبلیغاتی خود جذب کنند. بطور کلی تمام بنرها حالتی گرافیکی دارند و توسط یک میله یا چوب به دیوار یا جایی آویزان می‌شوند اما آنها بسیار متنوع هستند و هر کسی بسته به نیاز و بودجه خود می‌تواند برای تبلیغات کسب و کارش، آنها را انتخاب کند. بنرها از لحاظ نحوه و مکان نصب به انواع مختلفی تقسیم می‌شوند:

  • بنرهای ستون‌های خیابان: این بنرها بر روی تیرهای چراغ برق در خیابان نصب می‌شوند و از بهترین نوع بنر برای تبلیغات بیرونی به شمار می‌روند.
  • بنرهای مرسوم و سنتی: این نوع، بیشترین کاربرد را برای بنرهای بسیار بزرگ دارد که از سقف یا دیوار به صورت معلق آویزان می‌شود.
  • بنرهای پرچم: این نوع بنر از میله پرچم آویخته می‌شود یا اینکه آن را به صورت ایستاده به دیوار نصب می‌کنند.
  • بنرهای بالابرنده: بنر آسانسور دارای چسب هستند و روی آسانسورها برای تبلیغات چسبانده می‌شود.
  • بنرهای داربستی: این نوع داربست روی یک ساختار فلزی فلزی سوار و نصب می‌شود.
  • بنرهای پس‌زمینه: از بنرهای پشت صحنه برای عکاسی یا تئاتر به عنوان پس‌زمینه استفاده می‌شود.
  • بنرهای چسب‌دار: این بنرها به دلیل چسب‌دار بودن، قابل استفاده بر روی هر سطح صاف هستند. بنابراین نیازی به آویختن آنها از چارچوب ثابتی نیست.
  • بنرهای خوش‌آمدگویی: این تابلوهای بزرگ بنرمانند، برای استقبال شرکت‌کنندگان یک رویداد در نزدیکی محل ورود نصب می‌شوند.
  • بنرهای ورودی / خوش‌آمدگویی: همانطور که از نام آنها پیداست، این تابلوهای بنر بزرگ در نزدیکی ورودی یک مکان برای استقبال از شرکت‌کنندگان قرار دارند.
  • بنرهای موانع: از این نوع بنر برای جلوگیری از ازدحام جمعیت استفاده می‌شود و بیشترین کاربرد را در محل برگزاری رویدادهای عمومی مثل رژه‌ها، کنسرت‌ها و جشنواره‌ها دارد.

علاوه‌بر انواع بنرهایی که معرفی شد، نوعی دیگر بنر وجود دارد که می‌توان بر روی دو طرف آن تبلیغات انجام داد. البته بسته به انتخاب تبلیغ‌کننده می‌توان بر روی یک طرف یا هر دو طرف آن طرح گرافیکی چاپ کرد. در تمام مراحل ساخت گرافیکی این بنرها باید اصول و نکات چاپ بنر تبلیغاتی رعایت شود تا بتوانند بیشترین تاثیرگذاری را بر مخاطبان داشته باشند اما پیش از آن، بهتر است بدانیم که چطور، بهترین نوع بنر را انتخاب کنیم.

نمونه بنر تبلیغاتی در محوطه نمایشگاهی
نمونه بنر تبلیغاتی در محوطه نمایشگاهی

نحوه انتخاب بنر مناسب

تا اینجا به مفاهیم اولیه شناخت بنر پرداختیم اما در ادامه، نکات مهمی را پیرامون انتخاب یک بنر عالی بیان می‌کنیم.

  • توجه به ساختار بنرها: از لحاظ ساختار، بنرها را بررسی کنید زیرا برخی از بنرها گیره‌ها و سوراخ‌هایی برای نصب دارند که ممکن است گرافیک بنر تحت تاثیر قرار دهد؛ بنابراین باید دقت کنید که اطراف آنها را متناسب با گرافیک بنر طراحی کنید.
  • مکان نصب بنر را مشخص کنید: آیا محل نصب بنر تبلیغاتی در محیط بیرونی است یا داخلی؟ آیا در انظار عمومی قرار می‌گیرد یا در جایی خاص و کم رفت و آمد؟ همه این سوالات بر روی تصمیم شما در طراحی بنر تاثیرگذار هستند.
  • انتخاب اندازه مناسب بنر: سایز بنرها را می‌توان با توجه به فضای نصب و اهداف تبلیغاتی و ارتباطی انتخاب کرد. به عنوان مثال، یک بنر کوچک برای محیط‌های محدود و با فضای کم مناسب است و برای مکان‌های بزرگ و فضای باز می‌توان بنرهای بزرگ‌تری انتخاب کرد تا بیشتر در معرض دید مخاطبان قرار گیرند. معمولاً بنرهای بسیار بزرگ، بیشتر برای افراد جلب توجه می‌کنند و تاثیر بیشتری بر روی شناخت مخاطب از برند دارند.
پیشنهاد آموزشی مرتبط:

دوره ویدئویی آموزش مدیریت تبلیغات و برند: اینجا را کلیک کنید (+).

اصول و نکات چاپ بنر تبلیغاتی

برای اینکه طرح گرافیکی که بر روی بنر پیاده‌سازی می‌شود از جذابیت خوبی برخوردار باشد و بطور حرفه‌ای طراحی شود تا توجه مخاطبان را به خود جلب کند، باید یک سری اصول و نکات چاپ بنر تبلیغاتی را مد نظر قرار داد.

نگارش متنی کوتاه و محدود

هدف از طراحی بنر، تاثیرگذاری سریع بر روی مخاطبان هدف است؛ بنابراین باید متن روی بنر را بسیار کوتاه کنید و کلمات غیر ضروری و ناکارآمد را بکار نبرید.

انتخاب یک فونت خوانا

استفاده از فونتی واضح و خوانا باعث می‌شود پیام توسط مخاطب به سرعت و به آسانی درک شود. بهترین انتخاب برای بنر، فونت و حروف بدون تزئین و ساده است که خوانایی خوبی دارد.

استفاده از کنتراست قوی و خوب

راز اینکه مخاطبان رغبت پیدا می‌کنند یک بنر را بخوانند، داشتن کنتراست رنگ خوب آن بنر است. استفاده درست از ترکیب رنگ‎‌های بنر یا همان کنتراست و تضاد بینایی بین رنگ‌ها است و برای این کار باید در پس‌زمینه، رنگ‌های روشن به کار برد و برای عناصر بصری مثل متن، تصاویر و جملات از رنگ‌های نسبتاً تیره استفاده کرد (این کار می‌تواند به صورت برعکس نیز انجام شود). اولین و رایج‌ترین کنتراست، سیاه بر سفید است یعنی پس‌زمینه روشن و عناصر بنر با رنگ تیره. البته ترکیبات رنگ دیگری را متناسب با برند می‌توان انتخاب کرد.

درج تمام اطلاعات مورد نیاز

قبل از چاپ اطلاعات بر روی بنر حتماً بررسی کنید که تمام آنچه را می‌خواستید روی بنر درج کرده‌اید، زیرا بعد از اتمام کار اضافه و چاپ اطلاعات، کاری دشوار و خسته‌کننده خواهد بود. برای اینکه از درج تمام اطلاعات بر روی بنر اطمینان حاصل کنید، مراحل زیر را انجام دهید:

  • از درج اطلاعات تماس شامل آدرس کسب و کار، لینک وبسایت، آیدی شبکه‌های اجتماعی، شماره تلفن یا فکس و شماره تلفن همراه اطمینان پیدا کنید.
  • از فرد دیگری به جز خود و طراح بنر بخواهید تا متن بنر را مطالعه کند و اطلاعات ناقص را مشخص نماید.
  • متن را دقیق و کلمه به کلمه بخوانید تا اشتباهات تایپی را متوجه شوید و آنها را تصحیح کنید.
  • لوگوی برند را بر روی بنر قرار دهید. بنر ابزاری تبلیغاتی برای برندسازی است بنابراین باید لوگوی کسب و کار را بطور واضح بر روی بنر درج کنید. باید در جایی ظاهر شود که در تیررس نگاه مخاطبان باشد.

اهمیت تناسب اندازه بنر به محتوای گرافیکی آن

هر چه بخواهید اطلاعات بیشتری را در بنر بگنجانید نیاز به بنر بزرگتری خواهید داشت. اما تعداد افراد کمی حوصله مطالعه دقیق یک بنر با محتوای زیاد و گرافیک شلوغ را دارند. همچنین هدف از طراحی یک بنر، انتقال پیام به طیف وسیعی از مخاطبان است بنابراین باید بنر باید از طراحی گرافیک خوبی برخوردار باشد تا بتواند نظر مخاطبان زیادی را به خود جلب نماید. علاوه‌بر این‌ها طراحی بی‌دقت و غیر اصولی بنر می‌تواند تصویر ذهنی غیر حرفه‌ای ایجاد کند که شما نمی‌خواهید مشتریان، آن را با برند شما مرتبط بدانند. در مورد بنرهای کوچک نیز می‌توان گفت طراحی بد بر روی چنین بنری و استفاده از محتوای طولانی و تعداد زیادی عکس، یک استراتژی تجاری بسیار ناخوشایند ایجاد می‌کند که باعث بی‌رغبتی مشتریان و مخاطبان به مطالعه آن می‌شود. بنابراین برای جلوگیری از بروز چنین مشکلاتی باید در ابتدا اندازه بنر را انتخاب کنید تا نسبت فضای بنر به محتوا مشخص شود و بنری بسیار جذاب و حرفه‌ای طراحی گردد. 

این اصول و نکات چاپ بنر تبلیغاتی برای بیشتر بنرها در موقعیت‌های مختلف استفاده می‌شود؛ اما برای پیاده‌سازی این اصول طراحی، هیچ قانونی وجود ندارد و هر از گاهی می‌توان بسته به سلیقه خود تغییراتی در این اصول وارد کرد. مثلاً استفاده از فونتی با کمی تزئینات که خوانایی متن را تحت تاثیر قرار ندهد و با خدمات و محصولات متناسب باشد می‌تواند ایده‌ای جذاب برای طراحی بنر باشد. این نکات را برای طراحی اولیه بنر مد نظر قرار دهید و در مورد طراحی گرافیک بنر با یک طراح حرفه‌ای مشورت کنید تا این اصول با برند تطبیق داده شوند.

نمونه بنر تبلیغاتی در فرمت استند عمودی
نمونه بنر تبلیغاتی در فرمت استند عمودی

9 قانون مهم برای طراحی بنر و تبلیغات چاپی مؤثر

در بخشی از مقاله بطور مختصر در مورد اصول و نکات چاپ بنر تبلیغاتی صحبت کردیم اما در اینجا 9 قانون اولیه طراحی را بیان می‌کنیم که می‌تواند بر روی چاپ بنر تبلیغاتی بسیار مؤثر باشد. تبلیغات چاپی مثل طراحی بنر نسبت به روش‌های دیگر تبلیغات دیجیتالی، از ارزش و هدفمندی زیادی در برخی استراتژی‌های تبلیغاتی برخوردار است. داشتن استراتژی خوب برای ایجاد تبلیغات چاپی نیاز به تفکر و دانش و تجربه کافی در این زمینه دارد و گاهاً می‌توان از تبلیغات چاپی به جای ارسال ایمیل‌های بی‌هدف و سایر روش‌های بازاریابی دیجیتال استفاده کرد. با انجام تبلیغات چاپی مثل بنر می‌توان بر روی رویکرد مدیریتی بهتری بر روی تبلیغات داشت. بنرها از دسته رسانه‌های چاپی فیزیکی و ملموس هستند که در صورتی که طراحی آن طبق اصول و نکات چاپ بنر تبلیغاتی صورت گیرد، می‌تواند برای کسب و کار تبلیغ مؤثرتری ارائه دهد. در ادامه 9 قانون اصلی را برای ایجاد تبلیغات چاپی معرفی می‌کنیم:

اشتباهات نگارشی متن را پیدا کنید.

نویسندگان ماهر و کپی رایتر می‌توانند پیام تبلیغاتی کسب و کار را به شکلی مختصر و واضح ایجاد کنند. این پیام باید فاقد هر گونه جمله پیچیده باشد و برای اینکه نتیجه‌ای خوب بدست آورید، بایستی نسخه اولیه را از لحاظ اشتباهات دستوری و املایی بررسی کنید.

پیشنهاد آموزشی مرتبط:

ایجاد فضای سفید در بنر

یکی از اصول و نکات چاپ بنر تبلیغاتی، گذاشتن فضای سفید در بنر است. برخی از کسب و کارها تصور می‌کنند باید تمام فضای بنر را با طراحی و متن پر کرد. اما باید توجه نمود که این کار ممکن است برای مخاطبان کسل کننده باشد. داشتن فضای سفید مناسب در بنر موجب تقویت جذابیت بصری شده و بیشتر مورد پسند خواننده خواهد بود.

ایجاد تیترهای جذاب و مؤثر

تبلیغات چاپی مثل بنرها نسبت به روش‌های تبلیغات دیجیتال کمتر اشباع شده و می‌تواند برای جلب نظر مخاطب از تیترهای جذاب‌تر استفاده کرد و آنها را برای ادامه مطالعه بنر متقاعد نمود. تیتر اصلی باید کوتاه و ساده باشد تا بتواند کنجکاوی مخاطبان هدف را تحریک کند. در صورتی که محتوای تبلیغ طولانی است، باید برای تفکیک آنها از زیرعنوان استفاده کرد؛ بنابراین سازماندهی و درک محتوا توسط مخاطب راحت‌تر خواهد بود.

استفاده از فونت و تصاویر ساده

کلید جذابیت بنرها رعایت سادگی است. برای این کار باید از سبک‌های متنی و فونت‌های ساده و بدون حالت فانتزی استفاده کرد. همچنین متن‌ها باید دارای پس‌زمینه سفید باشند تا خواندن آنها راحت‎‌تر باشد.

استفاده از تصاویر با جنبه بصری خوب

بسیاری از مخاطبان، بیشتر به تصاویر توجه می‌کنند و مطالعه محتوای طولانی برای آنها خسته‌کننده است. بنابراین استفاده از تصاویر با جنبه بصری جذاب برای انتقال پیام به این افراد، بسیار موثر خواهد بود. بهتر است از عکس‌های دست اول برای بنر استفاده کنید و از گذاشتن تصاویر عمومی با هدف زیبایی بخشی خودداری نمایید.

ایجاد یک دکمه اقدام به عمل (Call to Action)

تبلیغات چاپی در ابتدای کار بسیار با قدرت ظاهر می‌شوند ولی با گذشت زمان، اثربخشی آنها کاهش می‌یابد. در زمان طراحی بنر باید یک دکمه اقدام به عمل در انتهای بنر ایجاد کنید تا مخاطب را ترغیب به ثبت‌نام در سایت کسب و کارتان کنید. یک Call to Action می‌تواند شامل یک کوپن تخفیف با تاریخ انقضاء یا یک پیشنهاد مشاوره رایگان باشد.

در تبلیغات از رقبا متمایز باشید.

در هنگام طراحی بنر تبلیغاتی باید تمام ویژگی‌های مهم محصولات و خدمات خود را بیان کنید و برند خود را در مقایسه با سایر رقبا منحصربفرد نشان دهید. ممکن است محصول یا خدمت شما تا محصول در بازار نباشد و متمایز با سایر محصولات رقبا نباشد اما در بنر باید آن را از زاویه‌ای نشان داد تا حس منحصربفرد و متمایز بودن را به مخاطبان بدهد.

مزایا و ویژگی‌های محصولات و خدمات برند را شرح دهید.

بطور مختصر و مفید و با استفاده از طراحی گرافیک حرفه‌ای و محتوای کوتاه و جذاب، به بهترین شکل به بیان ویژگی‌ها و مزایای محصولات و خدمات برند خود بپردازید. تمرکز خود را در طراحی بنر بر روی ارائه راه‌حل برای رفع نیاز مشتریان قرار دهید. همچنین می‌توانید نظرات مشتریان قبلی را که از خدمات و محصولات شما رضایت داشته‌اند را در بنر بگنجانید.

اطلاعات تماس را در بنر به صورت برجسته درج کنید.

با قرار دادن تمام اطلاعات تماس و راه‌های ارتباطی شامل شماره تماس، آدرس فیزیکی کسب و کار برای مراجعه حضوری و آی‌دی‌های شبکه‌های اجتماعی که کسب و کار شما در آنها فعال هستند می‌توانید تضمین کنید که مشتری با احتمال بیشتری با کسب و کار شما تماس خواهد گرفت.

جمع‌بندی

سرمایه‌گذاری برای انجام تبلیغات چاپی به عنوان یک استراتژی کاربردی برای آگاهی از برند و افزایش فروش و سود است. طراحی چاپی مثل بنرهای تبلیغاتی یکی از مهم‌ترین راه‌حل‌های اصلی برای رفع نیازهای تبلیغاتی و ارتباط با مخاطبان تلقی می‌شود. این روش تبلیغاتی حتی امروزه که استفاده از اینترنت و گوشی‌های هوشمند بسیار گسترش پیدا کرده است باز هم از جایگاه ویژه‌ای برخوردار است. در این مقاله 9 قانون مؤثر در تبلیغات چاپی که می‌تواند به سرعت مخاطبان را برای ارتباط با برند متقاعد کند بیان شد. همچنین اصول و نکات چاپ بنر تبلیغاتی را معرفی کردیم که با رعایت آنها در طراحی بنر می‌توان به نتایج خوبی در معرفی برند و فروش محصول دست یافت.

پیشنهاد آموزشی مرتبط:

مجموعه آموزش فوتوشاپ: اینجا را کلیک کنید (+).

بر اساس رای 4 نفر
آیا این مطلب برای شما مفید بود؟
شما قبلا رای داده‌اید!
اگر بازخوردی درباره این مطلب دارید یا پرسشی دارید که بدون پاسخ مانده است، آن را از طریق بخش نظرات مطرح کنید.

استراتژیست دیجیتال مارکتینگ و عاشق مطالعه و نوشتن.

نظر شما چیست؟

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.