برای همه‌ی ما پیش آمده که قصد خرید اینترنتی از وب‌سایتی را داشته‌ایم ولی اعتماد کردن برای انجام خرید از آن وب‌سایت، برای ما سخت بوده است؛ زیرا که هنگام انجام آن خریدِ اینترنتی، عنصری برای ایجاد اعتماد وجود نداشت؛ گفتنی است که این مشکل با به وجود آمدن «نماد اعتماد الکترونیک» یا e-namad بر طرف شده است؛ البته راهکارهای دیگری نیز وجود دارد که در ادامه به آن خواهیم پرداخت.

اگر شما صاحب یک کسب‌وکار اینترنتی هستید و حس می‌کنید که برای جلب اعتماد کاربران و ایجاد کسب‌وکار قانونی به «نماد اعتماد الکترونیک» نیاز دارید و یا قصد دارید نماد اعتماد الکترونیک وب‌سایت فروشگاهیِ خود را تمدید کنید، در این مقاله از مجله اینترنتی کاپریلا با ما همراه باشید؛ زیرا پاسخ این قبیل سؤالاتتان را به‌طور کامل در این مقاله دریافت خواهید کرد.

نماد اعتماد الکترونیک یا ای نماد چیست؟

نماد اعتماد الکترونیک یا همان ای‌نماد، مجوزی الکترونیکی است که از طرف مرکز توسعه‌ی تجارت الکترونیکی وزارت سمت (صنعت، معدن، تجارت)، به صاحبان مشاغل اینترنتی و فروشگاه‌های آنلاین داده می‌شود. گفتنی است که برای دریافت درگاه‌های پرداخت مستقیم از بانک‌ها، باید مجوز ای‌نماد را داشته باشید اما اگر به هر دلیلی نمی‌خواهید که با درگاه‌های پرداخت مستقیم بانک‌های داخلی کار کنید، می‌توانید از درگاه‌های پرداخت اینترنتی واسط نظیر: پی‌پال، زیبال، بیت‌پی، زرین‌پال، پی‌پینگ، آی‌دی پی و… استفاده کنید (لطفاً توجه داشته باشید که برای انتخاب هر یک از این درگاه‌های واسط تحقیقات لازمه را انجام دهید).

شایان ذکر است که مدت اعتبار ای‌نماد 2 سال می‌باشد و پس از 2 سال باید برای تمدید آن اقدام کنید.

نماد اعتماد الکترونیکی
نماد اعتماد الکترونیکی
پیشنهاد آموزشی مرتبط:

چگونه نماد اعتماد الکترونیک دریافت کنیم؟

دریافت نماد اعتماد الکترونیک، نیازمند یک‌سری شرایط و همچنین مدارک است. در ادامه هم به بررسی شرایط اولیه و هم به بررسی مدارک مورد نیاز برای اخذ این مجوز پرداخته‌ایم:

 شرایط اولیه مورد نیاز برای اخذ مجوز اعتماد الکترونیک

  1. داشتن حداقل 18 سال سن برای مدیر یا مؤسس فروشگاه و کسب‌وکار اینترنتی.
  2. اگر سایت برای شخصی حقیقی است، دامنه باید به اسم او باشد؛ و اگر سایت متعلق به یک شرکت (شخص حقوقی) باشد، دامنه‌ی سایت باید به اسم یکی از اعضای هیئت‌مدیره ثبت شده باشد.
  3. قسمت‌های «تماس با ما» و «درباره‌ی ما» باید حاوی اطلاعات درست و انواع راه‌های ارتباطی برای ثبت و پیگیری شکایات کاربران باشد.
  4. درج کلیه‌ی ویژگی‌های فنی و ظاهری محصولی که ارائه می‌شود.
  5. تغییر قیمت‌ها باید به‌صورت آنلاین نمایش داده شود تا خریداران اطلاعات درستی داشته باشند.
  6. قبل از خرید، پیش‌فاکتور و پس از خرید، هم فاکتور نهایی حاوی: اطلاعات محصول، مبلغ پرداختی، اطلاعات خریدار و دیگر اطلاعات مرسوم، به کاربر ارائه شود.
  7. روند مرجوعی و تعویض کالا باید کامل توضیح داده شود.
  8. کلیه کسب‌وکارهای اینترنتی باید قوانین و مقررات مربوط به حفظ حریم شخصی مصرف‌کنندگان را در سایت خود قرار دهند.

مدارک مورد نیاز برای دریافت نماد اعتماد الکترونیک

  1. تصویر کارت ملی شناسنامه‌ی متقاضی (صاحب سایت – شخص حقیقی)
  2. تصویر کارت ملی و شناسنامه‌ی اعضای هیئت‌مدیره و مدیرعامل شرکت (صاحبان کسب‌وکار- شخص حقوقی)
  3. شماره‌ی موبایل متقاضی / اعضای هیئت‌مدیره / مدیرعامل
  4. آدرس وب‌سایت و نام دامنه
  5. ساخت ایمیل info به آدرس سایت
پیشنهاد آموزشی مرتبط:

مراحل اخذ نماد اعتماد الکترونیک

پس محرز شدن شرایط و آماده‌سازی مدارک بالا، باید مراحل زیر را برای دریافت نماد الکترونیک طی کنید:

  1. مراجعه به سایت نماد اعتماد الکترونیک enamad.ir مرکز توسعه‌ی تجارت الکترونیکی وزارت سمت و ایجاد حساب کاربری.
  2. برای ایجاد حساب کاربری، به پنل کاربری مراجعه کرده و بر روی گزینه‌ی ایجاد حساب کاربری کلیک نمایید؛ سپس اطلاعات مورد نیاز را وارد نمایید.
  3. پس از ایجاد حساب کاربری، به پنل خود رفته، اطلاعات تکمیلی را وارد کنید و مدارک مورد نیاز را هم آپلود بفرمایید.
  4. در مرحله‌ی احراز اطلاعات باید کدی که به شما نمایش داده می‌شود را با سیم‌کارتی که در سامانه ثبت کرده‌اید، به شماره‌ی مورد نظر ارسال بفرمایید. اگر مشاهده کردید که مرحله پیش نمی‌رود، یکبار از سایت خارج شده و دوباره وارد شوید.
  5. اطلاعات کسب‌وکار خود را با دقت و صحت وارد کنید.
  6. برای تعیین نوع خدمت، از لیست خدمات و مجوزها، نوع خدمت یا محصول خود را انتخاب کنید و اگر خدمت یا محصول شما نیازمند مجوز بود، مجوز مربوطه را هم انتخاب فرمایید.
  7. در این مرحله باید فرم نظرسنجی مرکز توسعه‌ی تجارت الکترونیک را تکمیل کنید.
  8. در مرحله‌ی بعد باید آدرس محل فعالیت، شماره تماس و ایمیل مخصوص کسب‌وکار خود را وارد کنید. برای تأیید شماره‌ی تماس، با شماره‌ای که درج‌شده با همان خط تلفنی که وارد کرده‌اید تماس بگیرید و کد نمایش داده شده را با تلفن وارد نمایید. برای تأیید ایمیل نیز، ایمیلی جهت تأیید صحت برای شما فرستاده می‌شود که دارای کدی می‌باشد. کد تأیید را در باکس مشخص‌شده وارد نمایید و تأیید کد را بزنید. برای تأیید آدرس هم، کدی به آدرس شما پست خواهد شد، که پس از دریافت، آن را در باکس مربوطه وارد کنید تا تأییدیه صحت آدرس محل کسب‌وکار نیز برای شما صورت بگیرد.
  9. پس از طی کردن مراحل بالا، روی دکمه‌ی «ارسال پرونده جهت بررسی کارشناس» کلیک کنید.
  10. پس از تأیید کارشناس، فایل تعهدنامه را پرینت گرفته، به دفترخانه‌ی رسمی مراجعه کرده و گواهی امضا دریافت کنید. سپس آن را به همراه کپی برابر اصل مجوزهایی که در قسمت «لیست خدمات و مجوزها» بارگذاری کرده‌اید، به صندوق پستی 141556385 پست کنید.
  11. در صورت تأیید صحت تمامی اطلاعات و مدارکی که بارگذاری و ارسال کرده‌اید، نشان اعتماد الکترونیک برای سایت شما صادر می‌گردد و می‌توانید لوگو و کد ای‌نماد خود را در سایت قرار دهید.

نکته: تعداد ستاره‌های ای‌نماد به منزله‌ی اعتبار کسب‌وکار شماست و با افزایش میزان رضایت خریداران، افزایش فروش، افزایش کیفیت کالا و خدمات می‌توانید تعداد ستاره‌های خود را افزایش دهید.

تمدید نماد اعتماد الکترونیک
تمدید نماد اعتماد الکترونیکی

نحوه تمدید نماد اعتماد الکترونیک

تمدید نماد اعتماد الکترونیک نیز الزامات و شرایط خود را دارد:

  1. اگر شکایت و یا تخلفی از کسب‌وکار شما ثبت نشده باشد یا اگر هم ثبت شده، بر طرف شده باشد، درخواست تمدید نماد اعتماد الکترونیک به‌صورت خودکار انجام می‌شود؛ به این صورت که ایمیلی برای شما مبنی بر شروع فرایند تمدید ارسال می‌گردد و تا پایان مراحل تمدید، می‌توانید آن را از طریق پنل کاربری خود پیگیری نمایید.
  2. اگر قصد تمدید ندارید، باید دو هفته قبل از اتمامِ تاریخِ اعتبار نماد اعتماد الکترونیک، درخواست ابطال ای‌نماد خود را ثبت کنید. توجه داشته باشید، زمانی درخواست ابطالِ شما تأیید می‌شود که شکایت یا پرونده‌ی اخطارِ بازی نداشته باشید؛ در غیر این صورت تا قبل از ابطال، لوگوی نماد شما با مهر «منقضی شد» نمایش داده می‌شود.
  3. اگر پس از گذشت 2 هفته از اتمام تمدید اعتبار، اقدامی برای رفع شکایات و اخطارها‌ی ثبت‌شده انجام ندهید، شکایات به مراجع مربوطه ارسال خواهد شد، ای‌نماد شما ابطال و دامنه‌ی سایت شما در لیست سیاه قرار خواهد گرفت.
  4. اگر پس از اعلام شروع فرایند تمدید، پیگیری‌های لازم صورت نگیرد، پس از سررسید اعتبار ای‌نماد، مهر «منقضی شد» روی لوگوی شما به نمایش در خواهد آمد و پس از 2 هفته، ابطال می‌گردد.

اگر ایمیل به‌منظور تمدید اعتبار برای شما ارسال نشد، 2 هفته مانده به تاریخ سررسید اعتبار ای‌نمادِ خود، به پنل کاربری رفته و به‌صورت دستی درخواست خود را ثبت کنید؛ سپس مدارک و مجوزهای لازم را آپلود نمایید و مرحله به مرحله تأییدیه‌ها را دریافت کنید تا نماد اعتماد الکترونیک شما تمدید شود.

لیست مقالات تکمیلی با مشابه

سخن پایانی درباره نماد اعتماد الکترونیک و تمدید آن

دریافت نماد اعتماد الکترونیک و تمدید آن، یکی از حائز اهمیت‌ترین کارهایی است که برای ایجاد و توسعه‌ی کسب‌وکار اینترنتی خود باید انجام دهید. همان طور که مشاهده کردید، دریافت ای‌نماد دارای مراحلی طولانی است، پس حواستان به تاریخ سررسید اعتبار ای‌نماد وب‌سایت خود باشد تا از ابطال آن جلوگیری کنید.

امیدواریم این مقاله به شما کمک کرده باشد و اطلاعات لازم پیرامون ای‌نماد را از آن کسب کرده باشید. اگر شما مخاطب گرامی، نظر و دیدگاهی در خصوص «تمدید اعتماد الکترونیک» دارید، یا راه‌های دیگری می‌شناسید و یا نکته‌ی خاصی را می‌دانید که در این مقاله به آن اشاره نشده است، خواهشمند است دیدگاه‌های ارزشمند خود را از طریق بخش کامنت در انتهای این نوشتار به اشتراک بگذارید. همچنین در صورت صلاح‌دید می‌توانید، لینک این نوشتار را از طریق کانال‌ها و گروه‌هایی که در شبکه‌های اجتماعی عضو هستید به‌دست دوستان و آشنایان برسانید تا آنها نیز اگر درصدد این هستند که برای فروشگاه اینترنتی خود یک اینماد تهیه کنند، بتوانند از طریق اطلاعاتی که در این مقاله ذکر شده است، به هدف خود دست یابند. علاوه بر آن، می‌توانید ما را در اینستاگرام و تلگرام فالو کنید تا در زمینه جدیدترین روش‌ها، ترفندها و اخبار دیجیتال مارکتینگ و تکنولوژی به‌روز بمانید.

بر اساس رای 17 نفر
آیا این مطلب برای شما مفید بود؟
شما قبلا رای داده‌اید!
اگر بازخوردی درباره این مطلب دارید یا پرسشی دارید که بدون پاسخ مانده است، آن را از طریق بخش نظرات مطرح کنید.

«علی آبیار» دانش‌آموخته رشته مهندسی IT است و به نوشتن، موسیقی، شعر، طبیعت و البته برنامه‌نویسی و تکنولوژی‌های سطح وب علاقه دارد. رزومه تخصصی او بیشتر در زمینه «سئو و تولید محتوا» است؛ همچنین در رزومه تخصصی‌اش، چند پروژه برنامه‌نویسی وب، مدیریت وب‌سایت و توسعه محتوای آن‌ها دیده می‌شود. او تا به امروز، تولید و ویراستاری مطالب متنوعی از مجلات اینترنتی «کاپریلا» و «تاپریلا» در حوزه‌های: تکنولوژی، سئو، کسب و کار، دیجیتال مارکتینگ و… را به عهده داشته است. «علی آبیار» در حال حاضر به صورت فریلنسر بر روی پروژه‌های مختلف داخلی و خارجی در حوزه طراحی وب (Front-End) و سئو فعالیت می‌کند.

نظر شما چیست؟

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.

برچسب‌ها