نرم‌افزار 8008 بازدید

کم و بیش همه افراد به پاورپوینت به چشم معیار استاندارد نرم‌افزار‌های ارائه مطلب (Presentation) نگاه می‌کنند. از دلایل این برتری PowerPoint می‌توان به اولین بودن، کاربرد آسان و عرضه قالب (Template)های سفارشی به افرادی که در طراحی سررشته‌ای ندارند اشاره کرد. اما حقیقت ماجرا این است که علیرغم مزیت‌هایی که ذکر شد، پاورپوینت جذاب‌ترین و کارآمدترین نرم‌افزار ارائه مطلب نیست. حتماً شما نیز حس کرده‌اید که قالب‌های آماده این نرم‌افزار معروف ارائه مطلب و کنفرانس، پس از مدتی کسل‌کننده به‌نظر می‌رسند. به علاوه به دلیل عدم وجود عناصر پویا و زنده و نیز به واسطه رنگ‌های ملایم به کار رفته در محیط نرم‌افزار، کار با آن به تدریج یکنواخت می‌شود. بی‌شک استفاده مداوم از PowerPoint در اجرای ارائه‌های مربوط به کسب و کار، مانع از اثرگذاری مطلوب بر روی مخاطبین‌تان خواهید شد. اما چاره چیست؟ در این مقاله از آکادمی کاپریلا ابتدا به بررسی عوامل اثرگذار بر کیفیت نرم‌افزارهای Presentation برای ارائه‌ای قدرتمند و پویا پرداخته و در ادامه، بهترین جایگزین‌های پاورپوینت را معرفی خواهیم کرد.

آنچه می خوانید: پنهان کردن فهرست
2 42 جایگزین عالی پاورپوینت برای طراحی ارائه‌هایی جذاب

عوامل تاثیرگذار بر کیفیت نرم‌افزار ارائه مطلب و کنفرانس

البته قابلیت‌های پاورپوینت به عنوان یک نرم‌افزار ارائه مطلب و سادگی کار با آن قابل ستایش است؛ چرا که همه افراد صرف نظر از سطح مهارت‌شان در استفاده از پاورپوینت، می‌توانند به سرعت کار با آن را فرا گرفته و ارائه‌ای قابل‌ قبول را به سرانجام برسانند. با این حال، دسترسی آسان تنها یک فاکتور تاثیرگذار بر کیفیت نرم‌افزار ارائه مطلب است و عوامل مهم دیگری نیز در این میان دخیل هستند. اگر یک نرم‌افزار بخواهد توجه کامل مخاطب را به خود جلب کند، باید قابلیت‌های بسیار بیشتری از صرف دسترسی آسان داشته باشد. در یک کلام، نرم‌افزار Presentation ایده‌آل نرم‌افزاری است که بتوان با قیمتی معقول و به سادگی، دست به خلق یک ارائه زد و ارائه‌ای جذاب را ایجاد کرد.

در زیر با چند فاکتور بسیار مهم که موجب می‌شوند برخی نرم‌افزارها به نسبت سایر گزینه‌ها بهتر و با کیفیت‌تر باشند آشنا می‌شویم:

  • مجموعه امکانات طراحی: نرم‌افزار ایده‌آل ارائه مطلب، بایستی گنجینه‌ای عظیم از قالب‌های متنوع، تصاویر و سایر موارد مشابه را برای خلق Presentation در دسترس کاربر قرار دهد.
  • امکانات: این نرم‌افزار باید علاوه بر برخورداری از اسلاید‌های استاندارد، به منظور درگیری بیشتر مخاطب و انتقال بهتر مفاهیم به او، گزینه‌های جایگزین‌ دیگری را نیز داشته باشد.
  • قابلیت به اشتراک‌گذاری: اکثر کاربران این نرم‌افزارها در پی به اشتراک‌گذاری خروجی‌ها با دیگر کاربران هستند، به طوری که قادر به ویرایش همزمان باشند.
  • سادگی: معمولاً کاربران، افرادی غیر طراح هستند، لذا استفاده از نرم‌افزار ایده‌آل ارائه مطلب باید برای همه ساده باشد.
  • قیمت: بهتر است نرم‌افزاری را انتخاب کرد که قیمتی مناسب داشته باشد و بتوانید به طور مداوم از آن استفاده کنید.
  • سازگاری در دستگاه‌های مختلف: اکثر افراد و شرکت‌ها از دستگاه‌های مختلفی برای ایجاد فایل‌های Presentation و نمایش آنها استفاده می‌کنند؛ بنابراین نرم‌افزار الزاماً بایستی در دستگاه‌های مختلف قابل استفاده باشد.

البته نباید انتظار داشت که نرم‌افزار مطلوب ما کلیه موارد فوق را به نحو احسن پیاده‌سازی کرده باشد. نرم‌افزاری را انتخاب کنید که تا حد زیادی این موارد را لحاظ کرده باشد، نرم‌افزاری که قابلیت‌های گسترده‌تری از پاورپوینت داشته باشد و به کمک آن بتوان ارائه‌هایی بسیار جذاب‌تر از خروجی‌های خسته‌کننده پاورپوینت خلق کرد.

42 جایگزین عالی پاورپوینت برای طراحی ارائه‌هایی جذاب

فرایند طراحی در افراد مختلف با یکدیگر متفاوت بوده و بدیهی است که برنامه‌های ارائه مطلب که طراحی‌محور هستند نیز تا حد زیادی با یکدیگر فرق داشته باشد. از آنجا که هر یک از این نرم‌افزارها اهداف بصری خاصی را دنبال می‌کنند، انتخاب‌های گسترده‌ای در دسترس افراد و شرکت‌ها قرار دارند. در زیر سعی کرده‌ایم بهترین جایگزین‌های نرم‌افزار پاورپوینت را معرفی کنیم.

ساخت ارائه با Prezi

Prezi تفاوتی بزرگ و آشکار با پاورپوینت دارد. در این نرم‌افزار ارائه مطلب بجای آنکه Presentation را اسلاید به اسلاید پیش ببرید، از همان ابتدا یک نقشه ذهنی بصری و تعاملی را ترسیم می‌کنید که در آن می‌توان به سادگی دست به تغییر یا ویرایش عناصر مختلف زد. گفتنی است که Prezi دو نرم‌افزار کاملاً متفاوت برای کاربری شخصی و نیز کسب و کار عرضه می‌کند. به این ترتیب به جای اسلاید‌هایی بی‌روح و خسته‌کننده، با تجربه کاربری فعال و سرزنده طرف هستید. در Prezi بیش از 100 قالب مختلف برای ایجاد فایل ارائه مطلب تعبیه شده است. این نرم‌افزار بجای اسلایدهای متوالی PowerPoint، به کاربر این امکان را می‌دهد که فریم‌هایی را ایجاد کند که قابلیت بزرگنمایی و کوچک‌نمایی دارند. به این طریق کاربر به سادگی می‌تواند ارتباط میان اسلایدهای مختلف را حفظ کند.

از جمله مزایای Prezi می‌توان به امکان استفاده تا 10 نفر به صورت همزمان، محیط کاربری خلوت و ساده و نیز امکان drag-and-drop اشاره کرد. این نرم‌افزار آنلاین ارائه مطلب، به جز نسخه رایگان، چندین پکیج پولی را نیز در اختیار کاربر قرار می‌دهد (ماهانه از 7 دلار تا 59 دلار). همچنین گفتنی است Prezi علاوه بر دستگاه‌های مختلف نظیر کامپیوترهای PC و Mac، با سیستم‌ عامل‌های iPhone ،Android و iPad نیز سازگار است. این قابلیت‌ها موجب می‌شوند تا از Prezi به عنوان یکی از بهترین جایگزین‌های PowerPoint یاد کنیم. فریم‌های قابل بزرگ‌نمایی و کوچک‌نمایی Prezi که امکان برقراری ارتباط میان محتواهای ارائه را ایجاد می‌کنند، محیطی جذاب و لذت‌بخش را به نسبت فهرست‌های تیتروار (Bullet-point) اسلاید‌های پاورپوینت در اختیار کاربر قرار می‌دهند.

پیشنهاد آموزشی مرتبط:

نرم‌افزار ساخت ارائه مطلب Canva

این ابزار رایگان و کاربردی به مخاطب کمک می‌کند تا با بیش از 100 قالب آماده، در مدتی کوتاه ارائه‌ای زیبا را خلق کند. کافی است ابتدا در محیط برنامه نوع طراحی خود را «Presentation» انتخاب کرده و سپس یکی از صدها لی‌اوت حرفه‌ای را انتخاب کنید. آنگاه عکس‌های مورد نظر خود را از میان یک میلیون عکس برنامه و یا از میان عکس‌های خودتان بارگذاری کنید و با افزودن فیلترهای مختلف و ویرایش متون، فایل را ذخیره و به اشتراک گذاشت. مشتریان B2C عمده مخاطبان این نرم‌افزار ارائه مطلب را تشکیل می‌دهند.

نرم‌افزار ارائه مطلب Zoho Show

در این برنامه ارائه مطلب نیز مشابه پاورپوینت، اسلایدهایی پشت سر هم را ایجاد می‌کنید؛ اما تفاوت Zoho Show با پاورپوینت در این است که محیط کاربری آن ساده‌تر، ابتدایی‌تر و همچنین کاربردی‌تر است. همه افراد مبتدی که قصد ساخت ارائه مطلبی جذاب را دارند اما مایل نیستند پولی بابت پاورپوینت بپردازند، می‌توانند با استفاده از نسخه رایگان Zoho آرزوی خود را برآورده کنند. Zoho Show با عرضه 17 قالب آماده و گالری عظیمی از تصاویر متحرک و افکت‌های جذاب جابه‌جایی اسلاید‌ها مجموعه‌ای قابل‌ قبول از امکانات طراحی را در اختیار کاربران قرار می‌دهد. با استفاده از Zoho Show می‌توان مشابه پاورپوینت، محتوا را از طریق اسلاید به نمایش گذاشت.

نرم‌افزار ارائه مطلب Zoho Show
نرم‌افزار ارائه مطلب Zoho Show

از جمله نقاط قوت این نرم‌افزار می‌توان به قابلیت استفاده، ویرایش و مشاهده همزمان کاربران مختلف، کاربرپسند بودن آن به دلیل زبانه‌های محدود و قابلیت‌های مینیمال اشاره کرد. همچنین اگر در گروه شما هیچ‌کس تجربه طراحی ندارد نگران نباشید چون با Zoho می‌توان به مراتب ساده‌تر از PowerPoint دست به ایجاد ارائه‌ای مطلوب زد. نسخه رایگان Zoho Show برای گروه‌هایی کمتر از 25 نفر مناسب است. در صورت داشتن تیمی با تعداد بیشتر نیز می‌توان از نسخه پولی آن استفاده کرد (برای هر کاربر قیمتی معادل 4 دلار تا 6 دلار دارد). Zoho Show با کلیه کامپیوترها و نیز دستگاه‌های مبتنی بر سیستم عامل اندروید سازگار است. یکی از بزرگ‌ترین مزیت‌های Zoho Show، سادگی و قیمت بسیار مناسب آن است.

ساخت ارائه با Slide Bean

Slidebean که از نرم‌افزارهای جدید و پویای ارائه مطلب است، به کاربران در ایجاد ارائه‌هایی جذاب کمک می‌کند. روال کار در محیط این برنامه بدین صورت است که پس از افزودن محتوا، نرم‌افزار به صورت خودکار اقدام به طراحی اسلایدها می‌کند. از جمله مزایای این برنامه، کاربرپسند بودن، سرعت اجرا و قالب‌های متعدد تماشایی است. البته امکان به اشتراک‌گذاری در میان اعضای گروه وجود نداشته و قابلیت چندانی نیز برای سفارشی‌سازی ندارد.

ساخت ارائه با Articulate Presenter

Articulate Presenter بیشتر به عنوان افزونه‌ای سودمند برای PowerPoint شناخته می‌شود. از جمله قابلیت‌های این نرم‌افزار می‌توان به برگزاری آزمون، افزودن روایت‌گری (Narration) به فایل پاورپوینت و سایر امکانات تعاملی نام برد. البته Articulate Presenter معایبی نیز دارد که قدری کارایی آن را زیر سوال می‌برد مانند زمان طولانی انتشار و اجرای محتوا و همچنین سنگین بودن فایل‌های خروجی آن.

نرم‌افزار ارائه مطلب Windows Movie Maker

از این برنامه رایگان ویرایش ویدئو که توسط شرکت Microsoft ارائه شده، می‌توان برای ایجاد و ویرایش ویدئوها و نیز انتشار آنها بر روی OneDrive ،Facebook ،YouTube و Flickr استفاده کرد. راحتی کار با Windows Movie Maker آن را به ابزاری محبوب در میان مبتدیان برای تولید ویدئو یا اسلایدشوهای تصویری تبدیل می‌کند. برخی از معایب این ابزار عبارت‌اند از اختلالات فنی مانند ثابت ماندن تصویر و ناسازگاری نسخه‌های مختلف برنامه.

ساخت ارائه با Haiku Deck

اگر طرفدار نرم‌افزارهای ارائه مطلب تصویری هستید، بی‌شک Haiku Deck یکی از تصویرمحورترین ابزارهای موجود است. اگرچه در این نرم‌افزار نیز مشابه پاورپوینت مجبور به ساخت اسلاید هستید، اما از آنجا که تاکید اصلی این نرم‌افزار، استفاده از حداقل متون و حداکثر تصاویر بدیع و زیباست، کاربران قادرند ارائه‌هایی به مراتب جذاب‌تر را جایگزین ارائه‌های معمولی پاورپوینت کنند. همچنین ‌Haiku Deck به دلیل برخورداری از گنجینه‌ای عظیم از تصاویر و قالب‌های منحصربفرد و زیبا، کار شما را برای ایجاد ارائه‌ای جذاب ساده‌تر می‌کند. هدف عمده Haiku Deck، برخلاف پاورپوینت متن‌محور، ساخت اسلاید‌هایی مملو از تصاویر است. Haiku Deck هزاران قالب تماشایی و بیش از 40 میلیون تصویر رایگان را در اختیار کاربران قرار می‌دهد.

ساخت ارائه با Haiku Deck
ساخت ارائه با Haiku Deck

در این نرم‌افزار امکان ویرایش همزمان از سوی کاربران مختلف وجود ندارد. با این وجود، امکانات مینیمال Haiku Deck و نوار ابزار خلوت و واضحش، این نرم‌افزار را به ابزاری کاربرپسند تبدیل می‌کند. برای استفاده از این نرم‌افزار که تنها در نسخه پولی عرضه می‌شود، باید به صورت ماهانه مبلغی معادل 8 دلار تا 30 دلار (بسته به امکانات مورد نظر) پرداخت. چنانچه قصد ساخت ارائه‌ای تصویرمحور و استفاده از حداقل نوشتار را دارید، پیشنهاد ما به شما Haiku Deck است. تصاویر چشم‌نواز و گرافیک‌های بصری جذاب این نرم‌افزار ارائه مطلب، توجه مخاطبین شما را به سرعت به خود جلب خواهد کرد.

ساخت ارائه با Wink

اگر در فکر تولید محتوای آموزشی ویدئویی برای نرم‌افزاری به خصوص هستید، به شما Wink را توصیه می‌کنیم. افزون بر آن، از این نرم‌افزار رایگان و چندزبانه می‌توان برای ارائه مطلب نیز استفاده کرد. امکانات Wink شامل ثبت اسکرین‌شات، افزودن باکس‌های توضیحات، دکمه‌های مختلف، تیترها و الی آخر می‌شوند. البته از آنجا که کارکرد اصلی این نرم‌افزار تولید آموزش‌ها و ارائه مطلب‌های ساده است، تنها نزد کاربران شخصی و کسب و کارهای کوچک طرفدار دارد.

ساخت ارائه با SnagIt

SnagIt با عرضه امکانات و ابزارهای پیشرفته برای ساماندهی، ساده‌سازی و ویرایش ویدئوهای تصویربرداری‌شده از صفحه نمایش Windows، یکی از کاربرپسندترین نرم‌افزارهای ارائه مطلب به شمار می‌رود.

نرم‌افزار ارائه مطلب Emaze

قابلیت بسیار مهم نرم‌افزار ارائه مطلب و کنفرانس Emaze، ایجاد آسان ارائه‌هایی پیچیده در حداقل زمان ممکن است. هدف اصلی سازندگان این برنامه، بی‌نیاز شدن کاربران از یادگیری فرایند پیچیده ابزارهای Presentation و تمرکز بر روی محتوایی است که قصد ارائه آن را دارند. قیمت بسیار پایین، کاربردی بودن و جذابیت بصری بالاتر این برنامه نسبت به پاورپوینت باعث شده توجه بسیاری از مخاطبان را به سوی خود جلب کند. البته این نرم‌افزار با کامپیوترهای قدیمی که قابلیت محاسباتی پایینی دارند، سازگاری چندانی ندارد.

ساخت ارائه با CustomShow

اگر قصد ارائه فروشی موفق دارید، استفاده از پاورپوینت ممکن است موجب بی‌حال و خسته‌کننده بودن ارائه شما شود. انتظار دارید که مخاطب از مواجهه با ارائه شما به وجد بیاید، اما این کار از پاورپوینت ساخته نیست! یکی از نرم‌افزارهای محبوب ارائه مطلب در میان تیم‌های بازاریابی و فروش، CustomShow است. با استفاده از امکانات گسترده ویرایش این نرم‌افزار می‌توان جزئیات بصری خیره‌کننده‌ای به ارائه خود اضافه کرده و به این ترتیب مطلب خود را به شکلی کاملاً حرفه‌ای ارائه کرد. در این نرم‌افزار قالب‌های متنوعی گنجانده شده است.

ساخت ارائه با CustomShow
ساخت ارائه با CustomShow

CustomShow اساساً برای ایجاد اسلاید‌هایی کاملاً قابل سفارشی‌سازی و افزودن فایل‌های رسانه‌ای مختلف مانند ویدئو، انیمیشن و … بکار می‌رود. همچنین از CustomShow می‌توان به منظور ردیابی نرخ بازگشت سرمایه (ROI) ارائه و ادغام نتایج آن با Salesforce (نرم‌افزار مدیریت ارتباط با مشتری)‌ استفاده کرد. برخی از مزایای قطعی CustomShow عبارت‌اند از امکان استفاده و ویرایش همزمان توسط کاربران مختلف و سازگاری با کلیه دستگاه‌های Mac و PC. این نرم‌افزار بسته به خدماتی که به شما عرضه می‌کند، بسته‌های قیمتی متفاوتی دارد اما از آنجا که یکی از اهداف مهم CustomShow خلق ارائه‌هایی پر از جزئیات و کاملاً انحصاری است، کار با آن قدری دشوار‌تر از نرم‌افزارهای ارائه مطلب معمولی است.

اگر هدف شما ساخت ارائه‌ای جذاب و تاثیرگذار در حوزه‌های بازاریابی و فروش است، بدون تردید به جای پاورپوینت به سراغ CustomShow بروید. این نرم‌افزار با قابلیت‌هایی که ارائه شما را کاملاً انحصاری و حرفه‌ای می‌کنند، تاثیر بسیار خوبی بر برندینگ شما خواهد گذاشت. همچنین به کمک CustomShow می‌توان ROI خود را ارزیابی و اهداف ارائه فروش خود را به مراتب بهتر از نرم‌افزار پاورپوینت برآورده کرد.

نرم‌افزار ارائه مطلب Visme

قالب‌هایی که در پاورپوینت وجود دارند به دلیل اینکه جای تصاویر و نوشته‌ها کاملاً معین است، قدری محدودکننده هستند؛ به این معنا که با بازآرایی آنها، نظم بصری اسلایدها به هم می‌خورد. نرم‌افزار Visme جایگزین بسیار مناسب و قابل‌ انعطافی است که در آن می‌توان اقدام به سفارشی نمودن قالب‌ها و افزودن عناصر بصری جذاب و متفاوت کرد. Visme ابزاری بسیار کاربرپسند است و حتی برای کاربرانی که تجربه‌ای در زمینه طراحی ندارند نیز کار با آن ساده است. در این نرم‌افزار ارائه مطلب، قابلیت‌های بسیار کلیدی و بعضاً پیچیده، به همراه صدها قالب تماشایی و باکیفیت تعبیه شده است. Visme از صدها قالب منحصربفرد و میلیون‌ها آیکون، تصویر و فونت برخوردار است.

برای شروع کار با این نرم‌افزار باید اسلاید ایجاد کرد، اما نکته مهم اینجاست که برای خلق ارائه‌ای تعاملی و سرگرم‌کننده با استفاده از Visme‌، کنترل کاملی بر روی اسلایدها نظیر افزودن فایل‌های تصویری و ویدئویی و لینک‌ها دارید. 2 مورد از نقاط قوت این نرم‌افزار رایگان ارائه مطلب و کنفرانس، امکان استفاده همزمان افراد مختلف برای ایجاد ارائه‌ای مشترک و قابلیت دسترسی به صورت آنلاین و در مرورگر است اما ضعف بزرگ Visme ابزارهای پیچیده آن است که نیاز به آشنایی با مقدمات طراحی دارند.

باید خاطرنشان کرد که محیط کاربری Visme قدری پیشرفته‌تر از بسیاری از نرم‌افزارهای ارائه مطلب است. بنابراین اگر وقت کافی برای یادگیری دقیق‌تر و استفاده بهتر از این نرم‌افزار را دارید، مطمئن باشید که ارزش سرمایه‌گذاری را دارد؛ زیرا Visme ابزاری قدرتمند و رایگان است که می‌توان از آن برای ایجاد ارائه‌های بسیار جذاب خود استفاده کرد.

ساخت ارائه با SlideRocket Marketing Software (Clearslide)

Clearslide چند سال پیش، SlideRocket را خریداری کرد. اگر بیشتر از کیفیت ارائه فروش به افزایش فروش خود اهمیت می‌دهید Clearside گزینه‌ای عالی است. تمرکز اصلی این نرم‌افزار بیشتر بر روی فروش و ارزیابی است تا فرایند خلق ارائه. با این وجود، پیشنهاد می‌کنیم که حتماً به بررسی نقاط قوت و ضعف این ابزار بپردازید. Clearslide یکی از ابزارهای محبوب در بین شرکت‌های بازاریابی است. از قابلیت‌های این نرم‌افزار می‌توان به امکان آپلود فایل‌های Keynote، پاورپوینت، PDF ،Excel و برخی خروجی‌های دیگر اشاره کرد. همچنین Clearslide اجازه به اشتراک‌گذاری و ویرایش همزمان را به کاربران مختلف می‌دهد. اما این ابزار به دلیل پیچیدگی قابلیت‌هایش نرم‌افزاری، کاربرپسند محسوب نمی‌شود. یکی دیگر از نقاط ضعف این ابزار ارائه مطلب، مشکل در بارگذاری فایل‌های ویدئویی است.

نرم‌افزار ساخت ارائه مطلب Slideshark

این برنامه غالباً توسط متخصصان حرفه‌ای فروش برای ارائه مطالب در وبینارها و سایر موارد استفاده می‌شود. از امکانات اصلی این برنامه ارائه مطلب می‌توان به فضای ذخیره‌سازی ابری، به اشتراک‌گذاری فایل‌ها و ارزیابی تعداد بازدیدها، پخش یا ارائه در سطح وب، حاشیه‌نویسی بر روی اسلایدها و قابلیت نمایش فایل اشاره کرد. یکی دیگر از مزایای Slideshark استفاده از آن در تمامی دستگاه‌هاست. اگرچه بسیاری از امکانات آن در نسخه پولی قابل‌استفاده است ولی در صورت نیاز می‌توانید از نسخه پولی که به نام Business pro شناخته می‌شود استفاده کنید. البته به کمک این برنامه، امکان سفارشی کردن یا ویرایش وجود ندارد؛ زیرا اساساً برنامه‌ای است که جهت پخش فایل‌ها مورد استفاده قرار می‌گیرد.

ساخت ارائه انیمیشنی با Powtoon

Powtoon که احتمالاً یکی از پیشروترین نرم‌افزارهای عرصه ارائه‌های انیمیشن‌محور است، به کاربران امکان خلق ارائه و ویدئوهایی متحرک و انیمیشنی به شدت جذاب و سرگرم‌کننده را می‌دهد. خبر خوش اینکه به راحتی می‌توان ابزارهای این نرم‌افزار را یاد گرفت و ارائه‌هایی نو و خلاقانه را ایجاد کرد. علاوه بر کاربرپسند بودن این نرم‌افزار، جالب است بدانید که کلیه قالب‌های ارائه متحرک Powtoon قابل ویرایش و سفارشی کردن هستند. به تازگی این شرکت از نسخه‌ای ویژه مدرسین رونمایی کرد.

ساخت ارائه با MediaShout

MediaShout نرم‌افزاری مختص ارائه مطلب در موسسات مذهبی و کلیساهاست. از جمله مزایای این نرم‌افزار می‌توان به قابلیت به اشتراک‌گذاری فایل‌ها توسط کاربران مختلف برای مشاهده و اعمال ویرایش اشاره کرد.

ساخت ارائه با Kineticast

Kineticast نرم‌افزار ارائه مطلب ویژه کسب و کارهای B2B است. متخصصان حوزه فروش می‌توانند از این نرم‌افزار قدرتمند برای خلق ارائه‌هایی اثرگذار در تبلیغات و بازاریابی منطقه‌محور (Geofencing marketing) بهره ببرند. پروسه کار با Kineticast بدین نحو است که پس از ساخت فایل ارائه مطلب، آن را به مجموعه‌ای از مخاطبین خود ایمیل می‌کنید و سپس نرم‌افزار، مسئولیت ردیابی و ارزیابی نتایج را بر عهده می‌گیرد. هدف اصلی این نرم‌افزار، ایجاد پیام‌هایی اثرگذار به کمک اسلاید و برای جامعه هدفی معین است. البته از این نرم‌افزار نباید امکاناتی چون مجموعه گسترده از امکانات طراحی و قابلیت سفارشی کردن فایل‌ها را انتظار داشت. اکثر کاربران Kineticast را متخصصان حرفه‌ای فروش و بازاریاب‌ها تشکیل می‌دهند.

نرم‌افزار ارائه Knowledge Vision

یکی از جدیدترین نرم‌افزارهای ارائه مطلب و کنفرانس با امکان سفارشی‌سازی، Knowledge Vision است. این شرکت با ادغام ابزارهای نرم‌افزاری مختلف و ایجاد یک نرم‌افزار قدرتمند توانسته توجه بسیاری از کسب و کارها و آژانس‌های دیجیتال مارکتینگ را به سوی خود جلب کند. در Knowledge Vision افزون بر مجموعه کاملی از ابزارهای تولید Presentation نظیر ویدئو، می‌توان محتوای خود را به صورت آنلاین پخش اینترنتی (Webcasting) کرد. البته وجود ابزارهای بسیار زیاد این برنامه موجب شده تا نیاز به یادگیری مفاهیم کلی آن وجود داشته باشد.

ساخت ارائه با GoAnimate

با GoAnimate نیز می‌توان مشابه Powtoon ارائه‌هایی ویدئویی و متحرک ساخت. به عبارتی به کمک این نرم‌افزار ارائه مطلب می‌توان بی‌نیاز از تهیه‌کننده ویدئویی متخصص، شخصاً دست به کار شد. GoAnimate نسبت به خدماتی که ارائه می‌کند بسیار مقرون به صرفه است.

ساخت ارائه با Google Slides

در این لیست، گوگل اسلایدز از بیشترین شباهت با پاورپوینت برخوردار است. نکته خوب این نرم‌افزار این است که به شما اجازه می‌دهد تا فایل‌های پاورپوینت خود را در آن آپلود کرده و به ویرایش آن‌ها بپردازید. البته Google Slides مزیت‌های حائز اهمیتی نیز نسبت به PowerPoint دارد، مانند اینکه رایگان و آنلاین است. بنابراین به کمک این ابزار ارائه مطلب می‌توان خیلی سریع با هر مرورگری به ساخت، ویرایش یا نمایش فایل ارائه مطلب خود مشغول شد.

ساخت ارائه با Google Slides
ساخت ارائه با Google Slides

وجود 20 قالب آماده Google Slides امکانات قابل‌ قبولی برای طراحی را در اختیار کاربر قرار می‌دهد. همچنین در این نرم‌افزار می‌توان همانند پاورپوینت ارائه‌هایی مبتنی بر اسلاید را ساخت. Google Slides به کاربران مختلف اجازه می‌دهد اقدام به ویرایش همزمان فایل‌ها کنند. اگرچه نوار ابزار این برنامه ارائه مطلب قدری شلوغ است و آیکون‌های آن کوچکتر از اندازه معمول هستند، با این وجود در مجموع نرم‌افزاری است که اکثراً می‌توانند به راحتی با آن کار کنند. برخی از مزایای Google Slides عبارتند از رایگان بودن و امکان استفاده از آن در کلیه دستگاه‌های مبتنی بر سیستم عامل IOS و Android. با وجود شباهت‌های گوگل اسلایدز و PowerPoint و رایگانی و قدرتمندی این نرم‌افزار آنلاین، کاربران مختلف می‌توانند به صورت هم‌زمان و تنها به کمک یک مرورگر (بدون نیاز به دانلود نرم‌افزار) از آن استفاده کنند.

ساخت ارائه با Camtasia

Camtasia Studio یکی دیگر از نرم‌افزارهایی است که می‌توان به کمک آن با ضبط صفحه نمایش و با استفاده از ابزارهای ویرایشی، اقدام به تولید ارائه‌ای حرفه‌ای کرد. به همین دلیل است که از این نرم‌افزار Presentation بیشتر برای بخش پشتیبانی مشتری و آموزش کارمندان استفاده می‌شود. البته از معایب Camtasia باید به قیمت نسبتاً بالای آن اشاره کرد.

پیشنهاد آموزشی مرتبط:

دوره ویدئویی آموزش ساخت موشن گرافیک با نرم افزار Camtasia: اینجا را کلیک کنید (+).

ساخت ارائه با Camstudio

Camstudio یکی از ابزارهای محبوب، رایگان و آسان برای تصویربرداری از صفحه نمایش با قابلیت خروجی AVI یا SWF است. به عنوان مثال می‌توانید از این نرم‌افزار برای تولید محتوای وبینار و ارائه‌های ابتدایی استفاده کنید. Camstudio برای ویرایش سایر ویدئوهای بلند مناسب نیست.

پیشنهاد آموزشی مرتبط:

دوره ویدئویی آموزش ضبط صفحه دسکتاپ و تدوین فیلم با نرم افزار کمتازیا (Camtasia Studio): اینجا را کلیک کنید (+).

ساخت ارائه با Slidesnack

نرم‌افزار Slidesnack نه برای ایجاد ارائه مطلب که برای به اشتراک‌گذاری ارائه‌ها به کار می‌رود. از این نرم‌افزار رایگان برای همکاری آسان اعضا در تیم‌های مختلف استفاده می‌شود.

ساخت ارائه با Slideshare

از Slideshare می‌توان برای به اشتراک‌گذاری فایل‌های ارائه مطلب صوتی و تصویری با سایر کسب و کارها و مشتریان استفاده کرد. همچنین جانمایی این برنامه در محیط وبسایت بسیار آسان است. اما Slideshare امکانی برای ایجاد یا ویرایش محتوا در اختیار کاربر قرار نمی‌دهد. از دیگر معایب آن، ناتوانی از پیگیری تعداد بازدیدهاست. دانشجویان و اساتید از این برنامه برای به اشتراک‌گذاری محتواهای آموزشی و کسب و کارهای کوچک و بزرگ برای دسترسی به مخاطبین جدید استفاده می‌کنند.

نرم‌افزار ساخت ارائه SlideDog

گاهی کاربران به دنبال ایجاد ارائه‌ای هستند که به جز متون و تصاویر، ویدئوها و اسناد مورد نظر خود را نیز نمایش دهند. با استفاده از SlideDog می‌توان کلیه فایل‌های مطلوب خود را یک‌جا گردآوری و ارائه کرد. به این ترتیب، SlideDog با گردآوری کلیه فایل‌های رسانه‌ای شما، ارائه‌ای متنوع و پویا را در اختیارتان قرار می‌دهد. از آنجا که این نرم‌افزار بر اساس فایل‌های رسانه‌ای شما کار طراحی را پیش می‌برد، فاقد گنجینه‌ای از امکانات طراحی است. با این وجود با استفاده از SlideDog می‌توان انواع فایل‌های مختلف نظیر پاورپوینت، Prezi، ویدئو، صفحات وب و سایر موارد را در یک ارائه جای داد.

نرم‌افزار ساخت ارائه SlideDog
نرم‌افزار ساخت ارائه SlideDog

SlideDog به شما اجازه می‌دهد Presentation خود را به صورت همزمان با مخاطبین‌ به اشتراک بگذارید. همچنین به دلیل محیط کاربری خلوت و ساده این نرم‌افزار ارائه مطلب، کاربران می‌توانند به سادگی اقدام به ایجاد اسلایدهای ارائه خود کنند. البته عده‌ای از کاربران مشکلات فنی را در ارتباط با این نرم‌افزار گزارش کرده‌اند که غالباً در هنگام استفاده از فایل‌های رسانه‌ای مختلف بروز پیدا می‌کنند. از این جایگزین رایگان پاورپوینت، تنها در کامپیوترهای خانگی و شخصی می‌توان استفاده کرد و نه در دستگاه‌های Mac. اگر چه سازگاری صرف SlideDog با کامپیوترهای خانگی، عاملی بازدارنده به نظر می‌رسد، با این حال کاربران سیستم عامل ویندوز می‌توانند از این فرصت منحصربفرد استفاده کنند و با ایجاد ارائه‌ای جامع و متشکل از کلیه رسانه‌های مختلف، تاثیری شگرف بر مخاطب خود بگذارند.

ساخت ارائه با VisualBee

VisualBee برای ویرایش خودکار و آسان ارائه‌هایی که توسط PowerPoint ایجاد شده‌اند به کار می‌رود. تنها با چند کلیک، ارائه معمولی شما به ارائه‌ای جذاب به لحاظ بصری تبدیل خواهد شد. محیط بسیار کاربرپسند و قالب‌های تماشایی ‌VisualBee تنها گوشه‌ای از مزایای آن هستند.

نرم‌افزار ارائه مطلب Projeqt

Projeqt به کاربران این امکان را می‌دهد که تصاویر Flickr، فایل‌های RSS feed، توئیت‌ها، ویدئوهای YouTube یا Vimeo و یا فایل‌های مختلفی که بر روی کامپیوتر خود ذخیره کرده‌اید را به نحوی خلاقانه در کنار یکدیگر قرار دهید. با استفاده از این نرم‌افزار ارائه مطلب که در نسخه Freemium عرضه می‌شود، می‌توان ارائه‌هایی حرفه‌ای، برندسازی‌شده، قابل اشتراک‌گذاری و با امکان جانمایی در وبسایت تولید کرد. البته امکانات صفحه‌آرایی و چیدمان این برنامه محدودیت زیادی دارد.

ساخت ارائه مطلب با FlowVella

FlowVella به عنوان یکی از برنامه‌های ارائه مطلب و جایگزین قدرتمند نرم‌افزار PowerPoint، قابلیت‌هایی از جمله اولویت گوشی همراه، محرمانه بودن و امنیت بالا، ابزارهای تحلیلی هوشمند، ویدئوهای پخش خودکار و امکانات بی‌نظیر برای به اشتراک‌گذاری دارد. همچنین این نرم‌افزار علاوه بر نسخه‌ای ویژه دستگاه‌های Mac ،iPhone و iPad، در کلیه مرورگرها قابل دسترس است. از این نرم‌افزار می‌توان برای ارائه‌های مرتبط با فروش، تربیت نیروها، نمایش در باجه‌ها، بروشورهای دیجیتالی، پورتفولیوها، راهنماهای محصول، آموزش رسمی و غیر رسمی و در بسیاری موارد دیگر استفاده کرد.

نرم‌افزار ارائه مطلب Libre Office

Libre Office Impress برنامه‌ای قدرتمند برای خلق ارائه‌های خلاقانه مالتی مدیاست. ابزارهای مفید این نرم‌افزار به کاربر اجازه می‌دهند تا دست به ایجاد اسلایدهایی جذاب و ویرایش آنها بزند. از حالت Normal این نرم‌افزار ارائه مطلب برای ویرایش کلیت محتوا، حالت Outline برای ساماندهی محتوای نوشتاری، حالت Notes برای مشاهده و ویرایش یادداشت‌های هر اسلاید، حالت Handout برای تولید اطلاعات و داده‌هایی که قرار است بر روی کاغذ به نمایش درآیند و حالت Slide Sorter برای نمایش وضعیت کاربرگ (Sheet view) استفاده می‌شود.

نرم‌افزار ارائه مطلب Preseria

مخاطب اصلی Preseria ارائه‌دهندگانی هستند که قصد بارگذاری Presentationها و ساماندهی کنفرانس خود را دارند. برای برگزاری کنفرانس‌ها و رویدادهای بزرگی که قرار است چندین ارائه‌دهنده در آن اجرای برنامه داشته باشند، Preseria ابزار بسیار مفیدی است. یکی دیگر از کاربردهای این نرم‌افزار، به اشتراک‌گذاری محتواهاست. البته نقطه ضعف بزرگ این برنامه، ناتوانی از ایجاد ارائه‌هایی سفارشی است.

ساخت ارائه با Proclaim

کشیشان و دستیاران مذهبی که قصد دارند ارائه‌ای جذاب و شنیدنی را برای حضار مراسم کلیسا و موسسات مذهبی آماده کنند، می‌توانند با استفاده از Proclaim ارائه‌های خود را در این بستر بارگذاری کرده و اقدام به ویرایش و اشتراک‌گذاری آن کنند.

ساخت ارائه ویدیویی با Vyond

ساخت ارائه ویدیویی با Vyond
ساخت ارائه ویدیویی با Vyond

ویدئو در میان رسانه‌های مختلف بصری از جایگاه بالاتری برخوردار است؛ چرا که باعث توجه بیشتر مخاطب و تعامل بیشتر می‌شود. به کمک ویدئو می‌توان اطلاعات محصول یا خدمات را به شکلی جذاب‌تر به مخاطب عرضه کرد. Vyond کمک می‌کند که ساخت ویدئوی بصری جذاب، خلاقانه و پویا برای همه افراد فارغ از سطح مهارت‌شان امکان‌پذیر باشد. به کمک این این نرم‌افزار می‌توانید به جای انتقال محتوای مورد نظر با متون و تصاویر، قصه‌ای کاراکترمحور را به نمایش بگذارید که بی‌شک موجب تعامل حداکثری مخاطب با ارائه شما و لذا دستیابی به بهترین نتیجه ممکن خواهد شد.

در Vyond سه سبک متفاوت ویدئو، هزاران قالب مختلف، کاراکترهای جذاب متنوع و … تعبیه شده که به شما اجازه می‌دهد تا مطلب مورد نظر خود را به شکلی تاثیرگذار ارائه دهید. Vyond نرم‌افزاری است که به جای انتقال پیام و مفهوم مورد نظر توسط اسلاید، از ایجاد قصه‌ای انیمیشنی و متحرک برای این منظور استفاده می‌کند. کاراکترهایی که در این نرم‌افزار گنجانده شده برای درگیری مخاطب ابزاری بسیار ارزشمند هستند. یکی از مزایای مهم این نرم‌افزار جذاب ارائه مطلب این است که به چند کاربر اجازه می‌دهد تا بتوانند در آنِ واحد به ویرایش ویدئوها بپردازند.

Vyond محیط کاربری بسیار ساده و زبانه (tab)هایی محدود دارد. همچنین قابلیت drag-and-drop کار با این نرم‌افزار را برای هر کاربری آسان می‌کند. این نرم‌افزار که تنها در نسخه پولی عرضه شده، خدماتش را با پرداخت ماهانه 39 دلار ارائه می‌کند (برای قابلیت‌های بیشتر همراه با خروجی GIF می‌توان از نسخه ماهانه 89 دلار و بالاتر استفاده کرد). یکی از نقاط ضعف این برنامه، دشواری کار به لحاظ اعمال وقفه و مکث در ویدئوهاست. اگر با چنین مشکلی درگیر هستید، می‌توانید کلیپ‌های ویدئویی کوتاه یا GIF ساخته شده توسط Vyond را به فایل پاورپوینت اضافه کنید.

به نظر بسیاری از متخصصین ارائه مطلب، استفاده از Vyond به دلیل قابلیت‌های متحرک‌سازی محتوا گزینه‌ای بسیار مقرون به صرفه و عالی است. به کمک این برنامه می‌توان در مدت زمانی کوتاه و مشابه با تولید Presentation در پاورپوینت، ویدئویی پویا و سرگرم‌کننده‌تر از اسلایدهای معمولی پاورپوینت ساخت. چنانچه هدفتان ساخت ارائه‌ای کاملاً ویدئومحور نیست، باز هم می‌توان ویدئویی کوتاه یا GIF را در Vyond ساخت و در نهایت به سایر برنامه‌های ارائه مطلب (نظیر PowerPoint) افزود.

ساخت ارائه با Reallusion

با استفاده از Reallusion می‌توان در مدتی کوتاه شخصیت‌هایی متحرک را برای ارائه خود خلق کرد. این برنامه به کاربر این امکان را می‌دهد تا خیلی سریع کاراکترهای متحرک و افکت‌های کارتونی را به فایل پاورپوینت، Keynote ،Google Doc و سایر نرم‌افزارهای ارائه مطلب اضافه کند. ابزارهای گسترده این نرم‌افزار قابلیت ویرایشی همه‌جانبه را در اختیار کاربر قرار می‌دهد. همچنین اگرچه از مجموعه امکانات قابل‌قبول محتوایی برخوردار است ولی با این وجود نمی‌توان در محیط برنامه اقدام به ایجاد ارائه کرد. البته چنانچه از کار با این برنامه رضایت داشتید، می‌توان برای ایجاد فایل Presentation خود از سایر نرم‌افزارهای مجموعه Reallusion استفاده کرد.

نرم‌افزار ارائه مطلب Focusky

Focusky یکی از بهترین گزینه‌های نرم‌افزاری برای ایجاد ارائه‌های انیمیشنی و همچنین ارائه‌هایی با فرمت HTML5 است. امکانات ویرایش این برنامه خیره‌کننده است و با کلیه دستگاه‌ها سازگاری کامل دارد. به علاوه امکان ورود اسلایدهای PowerPoint نیز در محیط نرم‌افزار تعبیه شده است.

پیشنهاد آموزشی مرتبط:

دوره ویدئویی آموزش ساخت اسلایدهای ارائه با نرم افزار Focusky: اینجا را کلیک کنید (+).

ساخت ارائه با Slides

Slides.com به عنوان ابزار قدرتمند ارائه مطلب و کنفرانس، امکان به اشتراک‌گذاری فایل‌ها در بین اعضای گروه را در اختیار کاربران قرار می‌دهد. از آنجا که این برنامه در فضای آنلاین و فضای ابری است، در همه جا قابلیت دسترسی دارد. خدمات تحلیلی، قابلیت‌های ویرایشی و تلفیق html و css در ارائه‌ها از جمله مزایای Slides است.

ساخت ارائه با DocketZoom

به کمک DocketZoom می‌توان ارائه‌هایی باکیفیت و تعاملی را به منظور بهبود نرخ درگیری مشتریان و افزایش آمار آنها ایجاد کرد. همچنین ابزارهای تحلیلی این برنامه به شما در درک بهتر رفتار مشتری و اصلاح استراتژی‌های جذب مشتری کمک می‌کنند.

ساخت ارائه با Instant Magazine

‌Instant Magazine نرم‌افزاری است که با تبدیل محتواهای آماده کسب و کار به مجله‌ای دیجیتال تجربه‌ای تعاملی را با مشتری‌تان رقم می‌زند. از این برنامه می‌توان در کلیه پلتفرم‌ها و دستگاه‌ها استفاده کرد.

نرم‌افزار ارائه مطلب Keynote برای Mac

همانطور که احتمالاً می‌دانید دستگاه‌های Mac به جای نرم‌افزار پاورپوینت که به صورت پیشفرض بر روی تمام کامپیوترهای خانگی نصب است، با نرم‌افزار جایگزین آن یعنی Keynote عرضه می‌شوند. اگرچه این نرم‌افزار ارائه مطلب و کنفرانس نیز مشابه پاورپوینت با ایجاد اسلاید کار را پیش می‌برد، ولی یکی از مزیت‌های قطعی آن، قالب‌های به مراتب جذاب‌تر و محیط کاربری بسیار خلوت‌تر و ساده‌تر آن است.

نرم‌افزار ارائه مطلب Keynote برای Mac
نرم‌افزار ارائه مطلب Keynote برای Mac

نرم‌افزار کی‌نوت 30 قالب جذاب با طراحی‌هایی ساده و تماشایی را در اختیار کاربران قرار می‌دهد. این نرم‌افزار اگر چه مانند پاورپوینت اسلاید‌محور است، با این وجود به دلیل تحریک به استفاده از عکس‌های بیشتر به جای متون تیتروار، محیطی سرگرم‌کننده‌تر دارد. با استفاده از Keynote می‌توان فایل‌های خود را با کاربران مختلف به اشتراک گذاشت و به نمایش و ویرایش آنها پرداخت. یکی دیگر از نقاط قوت Keynote افزون بر داشتن نوار ابزار ساده و خلوت، آیکون‌های واضح و جذاب آن است که کار با آن را بسیار ساده‌تر از همتای خود یعنی پاورپوینت می‌کند. همچنین این نرم‌افزار جذاب ارائه مطلب رایگان تنها بر روی دستگاه‌های Mac ،iPad و گوشی‌های iPhone قابل استفاده است. اگر از کاربران شرکت Apple هستید، اطمینان داشته باشید که Keynote جایگزین بسیار قدرتمندی برای نرم‌افزار PowerPoint است. به کمک این ابزار می‌توان ارائه‌هایی به لحاظ بصری جذاب‌تر از اسلاید‌های خسته‌کننده پاورپوینت را ساخت.

ساخت ارائه با Totus Marketing

Totus Marketing به کاربران کمک می‌کند تا به جای آنکه کل ارائه مورد نظر را از ابتدا تا انتها طراحی و اجرا کنند، با استفاده از اسلاید‌های آماده کار طراحی ‌ارائه‌ای قابل‌ قبول و جذاب را سریع‌تر پیش ببرند. کاربران می‌توانند کلیه تغییرات و اصلاحات مدنظر خود را بر روی این اسلایدها اعمال کنند.

ساخت ارائه مطلب با NCH Software

با استفاده از این نرم‌افزار رایگان که جایگزین مناسبی برای پاورپوینت بشمار می‌رود می‌توان به سادگی ارائه‌هایی اسلایدشویی را ایجاد کرد. همچنین در این برنامه امکان تولید ارائه‌هایی شفاهی و سخنرانی‌محور وجود دارد.

ساخت ارائه با Panopto

Panopto بر این عقیده است که محتواهای ویدئویی تاثیر به مراتب بیشتری بر کیفیت یادگیری دارند. دانشگاه‌ها و کسب و کارها می‌توانند به کمک این نرم‌افزار ارائه مطلب، شیوه آموزش و تربیت و انتقال دانش خود را تا حد زیادی بهبود دهند. در این نرم‌افزار قابلیت مدیریت، ضبط و به اشتراک‌گذاری فایل‌های ویدئویی و همچنین پخش زنده تعبیه شده است.

ساخت ارائه با genial.ly

ایجاد محتواهای بصری مانند Presentationها، اینفوگرافیک‌ها، نقشه‌های ذهنی (Mind maps) و سایر موارد مشابه از جمله کارکردهای نرم‌افزار Genially است. به جز تاثیر به سزای این نرم‌افزار بر بهبود سطح تعامل مخاطب، امکان به اشتراک‌گذاری فایل‌ها در بین اعضای تیم، تولید انیمیشن، ابزارهای تحلیلی از جمله مزایای بالقوه این برنامه به شمار می‌روند.

پیشنهاد آموزشی مرتبط:

اگر با وجود نرم‌افزارهای معرفی شده در این مقاله، باز هم تمایل داشتید از پاورپوینت برای تهیه ارائه مطلب استفاده کنید، می‌توانید از دوره‌های آموزشی زیر کمک بگیرید.

اگر این مطلب برای شما مفید بوده است، آموزش‌ها و مطالب زیر نیز به شما پیشنهاد می‌شوند:

بر اساس رای 18 نفر
آیا این مطلب برای شما مفید بود؟
شما قبلا رای داده‌اید!
اگر بازخوردی درباره این مطلب دارید یا پرسشی دارید که بدون پاسخ مانده است، آن را از طریق بخش نظرات مطرح کنید.

ساکن جهانی پر از کتاب و مقاله که آدمها برای ارتباط با هم، باید دست به قلم ببرند.

نظر شما چیست؟

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.