شاید فکر کنید که سئو و شبکه‌های اجتماعی، دو مبحث جدا در دیجیتال مارکتینگ هستند و ارتباط زیادی با یکدیگر ندارند اما اشتباه نکنید؛‌ استفاده از شبکه‌های اجتماعی در استراتژی سئو، یکی از روش‌های رایج بهبود رتبه‌بندی نتایج سایت در گوگل می‌باشد. بازاریابی در شبکه‌های اجتماعی می‌تواند نتایج مثبتی برای بهبود رتبه سئوی سایت شما به‌همراه داشته‌باشد. به‌همین‌دلیل، توجهات بیشتری به سمت سئو شبکه‌های اجتماعی جلب شده‌است.

سئو هم مانند سایر بخش‌های دیجیتال مارکتینگ، فعالیتی همسو با سایر بخش‌ها می‌باشد که می‌توان با هماهنگی و طراحی استراتژی یکپارچه، به هم‌افزایی جمعی دست پیدا کرد. به‌عبارت‌دیگر، می‌توان از بازاریابی شبکه‌های اجتماعی در بهبود سئو وبسایت و نیز از تکنیک‌های سئو در بهبود عملکرد حضور ما در شبکه‌های اجتماعی بهره برد.

در این مقاله، 3 تکنیک مهم سئو شبکه‌های اجتماعی را با شما درمیان‌گذاشتیم. تا انتهای مقاله با آکادمی کاپریلا همراه باشید.

سئو شبکه‌های اجتماعی چیست؟

به‌عنوان مثال و برای درک بهتر، می‌توان به کاربرد هشتگ برای نمایش در نتایج جستجوی گوگل اشاره کرد. برای مثال اگر #Blogging را در گوگل سرچ کنید، تعدادی از پست‌های شبکه اجتماعی توییتر را بالاتر از نتایج اصلی گوگل مشاهده خواهید کرد.

آموزش سئو شبکه های اجتماعی
نمایش هشتگ‌های شبکه‌های اجتماعی در گوگل

مثال بالا تنها یک مورد از تاثیر شبکه‌های اجتماعی و هشتگ‌ها بر روی نتایج جستجو در گوگل است. معمولاً بازاریابانی که بر تاکتیک‌های سئو با استفاده از شبکه‌های اجتماعی تمرکز می‌کنند، با احتمال بیشتری می‌توانند به نتایج دلخواه خود دست پیدا ‌کنند چون اکثر رقبای آنها، از سئو شبکه‌های اجتماعی غفلت می‌کنند. به‌طورکلی هر چقدر بیشتر در فضای اینترنت حضور داشته باشید و خود را نشان دهید، رتبه سئوی شما بهبود پیدا می‌کند، صرف‌نظر از اینکه فعالیت خود را در چه بخشی از اینترنت انجام می‌دهید.

علاوه بر مزایای بیان‌شده، شبکه‌های اجتماعی به خودی خود یکی از کانال‌های محبوب افزایش مخاطب برای بازاریابان دیجیتال هستند. بر اساس نظرسنجی نشریه بافر در سال 2019،‌ بیش از 58 درصد بازاریابان موافق بودند که شبکه‌های اجتماعی، تاثیر به‌سزایی در موفقیت استراتژی کلی بازاریابی آن‌ها دارد.

بازاریابی شبکه های اجتماعی در استراتژی بازاریابی
اهمیت شبکه‌های اجتماعی در بازاریابی

حالا که با اهمیت شبکه‌های اجتماعی و نیز تاثیر سئو شبکه‌های اجتماعی آشنا شدیم، در ادامه مقاله، با 3 تکنیک اساسی در شبکه‌های اجتماعی آشنا خواهید شد که به بهبود رتبه‌بندی سئوی سایت شما کمک می‌کنند.

وضعیت فعلی بازاریابی شبکه‌های اجتماعی خود را بررسی کنید.

اگر درک درستی از وضعیت کنونی شبکه‌های اجتماعی خود و برنامه‌های بازاریابی‌تان در آنها نداشته‌باشید، شک نکنید که کسب‌وکارتان نمی‌تواند از پتانسیل رشد با شبکه‌های اجتماعی استفاده کند. بدون شک، کسب‌وکارهای بزرگ، به‌شدت پیگیر برندسازی، جذب لید و فروش در این رسانه‌ها هستند. بنابراین، بسیار مهم است که درک روشنی از وضعیت فعلی و نتایج اقدامات قبلی خود داشته‌باشید؛ زیرا به کمک همین اطلاعات باید اهداف خود را تعیین کنید و بدانید در مسیر درستی حرکت می‌کنید یا خیر. برای بررسی عملکرد خود در شبکه‌های اجتماعی، می‌توانید سوالات زیر را از خود بپرسید:

  • تا چه میزان توانسته‌اید با کمک شبکه‌های اجتماعی درآمدزایی داشته‌باشید؟‌
  • آیا شبکه‌های اجتماعی شما، نرخ بازگشت سرمایه (ROI) مناسبی دارند؟
  • آیا در کمپین‌های تبلیغاتی خود در این شبکه‌ها دچار ضرر شده‌اید؟
  • کدام کانال‌ها و کمپین‌های شبکه‌های اجتماعی، برای شما بهترین نتیجه را دارند؟
  • آیا از سئو در فعالیت‌های شبکه‌های اجتماعی خود استفاده می‌کنید؟

این سوالات می‌توانند به شما کمک کنند تا به درک درستی از وضعیت فعلی خود در شبکه‌های اجتماعی برسید، اما سوال دوم یعنی نرخ بازگشت سرمایه، یکی از مهم‌ترین معیارهایی است که باید به دقت مورد بررسی قرار بگیرد.

بر اساس مطالعات انجام شده، 7/58 درصد از برندها و شرکت‌ها، بررسی نرخ بازگشت سرمایه را یک چالش اساسی در بازاریابی می‌دانند. اما زمانی‌که اطلاعات دقیقی درباره نرخ بازگشت سرمایه خود در شبکه‌های اجتماعی داشته باشید، می‌توانید از تاکتیک‌های سئو شبکه‌های اجتماعی استفاده کنید تا رتبه سئوی بالاتری به دست بیاورید.

اهمیت شبکه های اجتماعی در سئو
چالش اندازه‌گیری ROI برای کسب‌وکارها

سئو در پروفایل شبکه‌های اجتماعی

اهمیت پروفایل کسب‌وکار شما در شبکه‌های اجتماعی، چیزی فراتر از اسم برند و توضیحات شما است. به‌همین‌دلیل، زمانی‌که از رشد و موفقیت کسب‌وکارهای آنلاین صحبت می‌شود، بحث سئوی شبکه‌های اجتماعی نیز مطرح می‌شود. اما چرا فعالیت در شبکه‌های اجتماعی تا این حد اهمیت دارد؟‌ در پاسخ به این سوال باید گفت که امروزه بیشتر مشتریان، قبل از آنکه از شما خرید کنند، در مورد شما و محصولاتتان تحقیق می‌کنند. یکی از بهترین روش‌های تحقیق در مورد کسب‌وکارها، بررسی حساب‌های کاربری آن‌ها در شبکه‌های اجتماعی است؛ از اطلاعات پروفایل گرفته تا نظرات فالوئرها. در ادامه، با چند سوال اساسی آشنا می‌شویم که به کمک آنها می‌توانید پروفایل کسب‌وکارتان را ارزیابی کنید:

  • آیا شبکه‌های اجتماعی کسب‌وکارتان می‌تواند کاربران را ترغیب کند تا اطلاعات بیشتری از شما کسب کنند؟ (مثلاً روی لینک بیو کلیک کنند و وارد سایت‌تان شوند).
  • آیا پروفایل شما می‌تواند مخاطبان هدف را به سمت خود جذب کند؟
  • زمانی که نام تجاری شما در گوگل جستجو می‌شود، چیزی درباره شما نمایش داده می‌شود؟

چنین سوالاتی می‌تواند به شما در ایجاد حساب‌های کاربری بهینه در شبکه‌های اجتماعی کمک کند. این موضوع باعث می‌شود زمانیکه کاربران درباره زمینه شغلی شما در گوگل جستجو می‌کنند، پروفایلتان را به کاربران نمایش دهند.

اجازه دهید این موضوع را با یک مثال روشن کنیم. برای نمونه حساب اینستاگرام “Nicksplumbingsewer” می‌تواند به درک بهتر شما در این زمینه کمک کند.

پیاده سازی سئو روی پروفایل شبکه‌های اجتماعی

زمانی‌که این نام را در گوگل جستجو کنید، اولین نتیجه‌ای که برای شما نمایش داده می‌شود، صفحه اینستاگرام آن خواهد بود. اگر این پروفایل را بررسی کنید، در آن اطلاعاتی درباره نام تجاری، مکان، هشتگ و URL وب‌سایت شخصی را مشاهده خواهید کرد.

پیاده سازی سئو روی پروفایل شبکه‌های اجتماعی

در مثالی بهتر، اگر نام وبسایت فرادرس را در گوگل جستجو کنید، بعد از آدرس سایت آن، لینک تمام شبکه‌های اجتماعی‌اش به شما نشان داده‌می‌شود.

سئو شبکه های اجتماعی فرادرس

بهینه‌سازی تصاویر شبکه‌های اجتماعی برای جستجوی تصاویر (Image Search)

به‌جرات می‌توان گفت محتواهای بصری مانند تصاویر، تاثیر زیادی در ارتباطات بازاریابی دارند. محتواهایی مانند عکس‌ها می‌توانند به کسب‌وکارتان کمک کنند تا پیام بازاریابی خود را در یک پست شبکه اجتماعی، به‌راحتی انتقال داده تا به‌دست مخاطبان هدف برسد. بنابراین باید از چنین محتواهایی در شبکه‌های اجتماعی خود استفاده کرده تا به اهداف تجاری خود دست پیدا کنید.

اگرچه بیشتر اوقات، ‌بهینه‌سازی عکس‌ها از لحاظ مطابقت با پارامترهای سئو نادیده گرفته می‌شود، اما اگر می‌خواهید در کسب‌وکار خود موفق باشید، باید برای انجام این‌کار هم فکری کنید.

بد نیست بدانید که 90 درصد اطلاعات ارسال‌شده به مغز انسان، اطلاعات دیداری هستند. پس تصاویر بهینه شده می‌توانند در ذهن مخاطبان هدف شما، ماندگاری بالایی داشته‌باشند. به‌همین دلیل بهتر است به موارد زیر توجه‌کنید:

  • نام فایل تصویری باید بهینه شده‌باشد (برای مثال بنویسید بهترین-خدمات-نظافتی-تهران یا best-cleaning-services-in-tehran).
  • تصاویر باید برای انواع دستگاه‌ها ریسپانسیو باشند و در هر دستگاهی به‌خوبی دیده‌شوند.
  • از فرمت‌هایی استفاده کنید که به سرعت بارگذاری شوند؛ مثل png ،jpg و ….
  • برای سرعت بیشتر نمایش عکس، تا جایی که ممکن است حجم تصاویر را کم کنید.
  • از کلمات کلیدی در عنوان و توضیحات تصویر استفاده کنید.
  • متن آلت (Alt text) برای تصاویر از اهمیت بسیار زیادی برخوردار است.
  • به استراکچر دیتا یا داده‌های ساختاریافته (Structured Data) توجه بیشتری داشته‌باشید.

استفاده حداکثری از پتانسبل تصاویر در پست‌های شبکه‌های اجتماعی می‌تواند تاثیر به‌سزایی در رسیدن به اهداف خود در شبکه‌های اجتماعی گذاشته و موجب ‌شود تا افراد بیشتری برند شما را بشناسند. به‌مثال زیر از برند Lego در اینستاگرام و کیفیت عکسی که استفاده کرده، دقت کنید.

مثال سئو شبکه های اجتماعی

جمع‌بندی

اگر تاکتیک‌هایی که در این مطلب در زمینه سئوی شبکه‌های اجتماعی مطرح شدند به‌درستی اجرا شوند، تأثیر بسیار زیادی در رتبه‌بندی صفحات و محتوای شبکه‌های اجتماعی کسب‌وکار شما در موتورهای جستجو خواهندداشت.

این روزها گوگل، بیشتر از سیگنال‌های اجتماعی (نشانه‌های ارزشمند بودن محتوای شما در شبکه‌های اجتماعی) استفاده می‌کند تا بهترین محتوا را به کاربران در نتایج جستجوی خود (SERP) نمایش‌دهد. بنابراین، شبکه‌های اجتماعی نقش مهمی در بهبود سئوی سایت شما دارند. حتی اگر این نقش غیر مستقیم باشد، استفاده از این تاکتیک‌ها می‌توانند به جذب بازدیدکنندگان بیشتر و افزایش ورودی کاربران سایت از شبکه‌های اجتماعی منجر شوند.

شما چه نکات بیشتری از سئو شبکه‌های اجتماعی می‌دانید؟

دانش و تجربه خود را با ما به اشتراک بگذارید.

اگر این مطلب برای شما مفید بوده است، آموزش‌ها و مطالب زیر نیز به شما پیشنهاد می‌شوند:

بر اساس رای 1 نفر
آیا این مطلب برای شما مفید بود؟
شما قبلا رای داده‌اید!
اگر بازخوردی درباره این مطلب دارید یا پرسشی دارید که بدون پاسخ مانده است، آن را از طریق بخش نظرات مطرح کنید.

استراتژیست دیجیتال مارکتینگ و عاشق مطالعه و نوشتن.

نظر شما چیست؟

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.