آیا کارآفرینان موفق ایران را می‌شناسید؟ آیا با داستان و راز موفقیت آن‌ها آشنایی دارید؟ این روزها احتمالاً واژه «کارآفرینی» را زیاد می‌شنوید چون اسم کارآفرینان موفق زیادی در شبکه‌های اجتماعی بر سر زبان‌ها افتاده است و شاید شما هم به فکر راه‌اندازی کسب و کار خودتان افتاده باشید. کارآفرین معمولاً به عنوان کسی که مبتکر، ایده‌پرداز، جسور و ریسک‌پذیر است، شناخته می‌شود و توانایی ارائه یک محصول یا خدمت جدید را به بهترین نحو ممکن دارد.

نقش کارآفرینان در اقتصاد یک جامعه زمانی مشخص می‌شود که این افراد با ابتکاری که دارند، نیازهای مردم را به درستی تشخیص می‌دهند و با ایده‌هایی که اجرایی می‌کنند، می‌توانند گام‌های مهمی برای ایجاد بازار رقابتی و رونق اشتغال و کسب و کار بردارند. همچنین کارآفرینان می‌توانند با طرح کسب و کاری که دارند، برای دیگران شغل ایجاد کنند. کارآفرینی در هر کشوری، همیشه یکی از پرچالش‌ترین شغل‌ها به حساب می‌آید که ریسک بالایی می‌طلبد اما، اگر راه‌اندازی یک کسب و کار به سوددهی منجر شود، ارزش آن همه ریسک کردن و شاید بیشتر از آن را هم داشته باشد.

در این مطلب از آکادمی قصد داریم که 15 کارآفرین موفق ایرانی را به شما معرفی کنیم تا با حس و حال و چالش‌های پیش روی کارآفرینی بیشتر آشنا شوید. توجه داشته باشید که این 15 نفر، صرفاً به عنوان نماینده‌ای از صدها و هزاران نفر از کارآفرینان موفق ایران هستند و هر کدام از این کارآفرینان، در جایگاه خود کاری ارزشمند و قابل ستایش انجام داده‌اند.

مرتضی سلطانی، خالق زرماکارون

مرتضی سلطانی، خالق زرماکارون
مرتضی سلطانی، خالق زرماکارون

مرتضی سلطانی، متولد 1340 در قلعه مبارک آباد قم و از کارآفرینان موفق ایران در حوزه تولید، صنعت و صادرات است. کسی که دوران کودکی بسیار سختی داشت و با شستن قبرها و واکس کردن کفش مردم، برای خودش درآمد کسب می‌کرد. او با خواندن داستان زندگی افراد موفق، همیشه رویای این را داشته که روزی صنعتگر موفقی بشود.

سلطانی تجربه‌های زیادی در کسب و کارهای مختلف به دست آورد، از فرش فروشی و سوله‌سازی، به احداث کارخانه «صنایع چدن پارس» و «لوله‌های دقیق کاوه» رسید. او تحقیقاتی را در زمینه آرد صنعتی شروع کرد و در سال 1372 شرکت «آرد زر» و در سال 1380 اولین کارخانه آرد سمولینای ایران را به بهره‌برداری رساند؛ اما یک مشکل وجود داشت، آرد زیاد تولید می‌شد و خریدار کم بود. برای همین تصمیم گرفت که کارخانه تولید ماکارونی را راه‌اندازی کند تا بتواند از آردهای تولید خودش استفاده کند. به این ترتیب در سال 1384 شرکت «زرماکارون» را افتتاح کرد. مرتضی سلطانی در طی این سال‌ها، جوایز و افتخارات زیادی را کسب کرد که لوح و تندیس واحد نمونه استاندارد کشور، کسب 8 دوره متوالی لوح و تندیس حمایت از حقوق مصرف‌کننده و اولین مدال افتخارات صادرات کشور، از جمله این افتخارات است.

سعید و حمید محمدی، بنیان‌گذاران دیجی‌کالا

سعید و حمید محمدی، بنیان‌گذاران دیجی‌کالا
سعید و حمید محمدی، بنیان‌گذاران دیجی‌کالا

حمید محمدی، لیسانس مهندسی صنایع و فوق لیسانس MBA از دانشگاه علم و صنعت و سعید محمدی هم لیسانس مهندسی مکانیک و فوق لیسانس‌ MBA از دانشگاه سازمان مدیریت صنعتی است. این دو برادر در همان دوران نوجوانی کنجکاو بودند و به کامپیوتر علاقه خاصی داشتند؛ به طوری که در دوره دبیرستان، کار با نرم‌افزارهای اتوکد و 3D Studio را یاد گرفتند و حتی قبل از دانشگاه، در بخش طراحی یک شرکت قطعه‌سازی موتور سیکلت مشغول به کار شدند و حتی بعد از آن، کفش هم طراحی می‌کردند.

آن‌ها در سال 1383 زمانی به ایده دیجی‌کالا پی بردند که می‌خواستند یک دوربین عکاسی بخرند ولی نمی‌توانستند اطلاعات دقیق و درستی از دوربین پیدا کنند. بعد از تحقیقات زیاد، یک دوربین را خریداری کردند که البته متوجه شدند که لنز آن را عوض کرده‌اند و یک لنز ضعیف‌تر داخل جعبه است. این یک تجربه خرید تلخ برایشان محسوب شد و برای همیشه در ذهن آن‌ها باقی ماند. برای همین به فکر یک مرجع تحقیق و بررسی در حوزه فروش اینترنتی کالاهای دیجیتال افتادند.

با تلاش‌های زیاد این دو برادر، دیجی‌کالا در سال 1385 با سرمایه 10 میلیون تومان، در یک دفتر کوچک و با 5 نفر نیرو، متولد شد. دو نفر تولیدکننده‌ محتوا، یک مسئول خرید، یک حسابدار و یک پیک برای تحویل کالا. آن‌ها با تمرکز بر روی تولید محتوا برای محصولات دیجیتال و با هدف کمک به بالا رفتن اطلاعات کاربران در هنگام خرید، توانستند به سرعت محبوب شوند و امروزه به عنوان یک مرجع معتبر و بزرگ‌ترین فروشگاه اینترنتی ایران با بیش از 2500 نفر پرسنل شناخته شوند.

بابک بختیاری، مؤسس آیس پک

بابک بختیاری، مؤسس آیس پک
بابک بختیاری، مؤسس آیس پک

بابک بختیاری، متولد 1357 تهران است. او در همان کودکی و نوجوانی به دنبال کسب درآمد بود، طوری که در 14 سالگی ساندویچ سرد به همکلاسی‌هایش می‌فروخت. در سال 76 با سرمایه 2 میلیون تومان، پیکان خرید که هم مسافرکشی می‌کرد و هم به دانشگاه می‌رفت. بعد از مدتی ماشینش را فروخت و با یکی از دوستانش شریک شد تا رستوران راه بیندازند. اما در کمتر از یک سال، همه سرمایه‌شان را از دست دادند. با این وجود بابک دست بردار نبود. بعد از آن، چند بوفه مدرسه اجاره و کار فروش را آغاز کرد. اما تعطیلی مدارس باعث شد به فکر کار دیگری باشد. بعدها به فکر فروش لوازم اداری دست دوم افتاد. حتی کارگاه تولید لوازم اداری خودش را هم راه‌اندازی کرد تا هم تولید کند و هم بفروشد.

بختیاری در همان کار تولید لوازم اداری با 300 میلیون تومان چک برگشتی، ورشکست شد و به زندان افتاد. در زندان تنها به فکر راه‌اندازی کسب و کار درست و حسابی بود که در آن خبری از چک برگشتی نباشد. اما بالاخره با جلب رضایت شاکیان، از زندان آزاد شد تا تمام بدهی‌هایش را بپردازند. جرقه «آیس پک» زمانی در ذهن بابک بختیاری شکل گرفت که به یاد بستنی خوردنش در دوران کودکی افتاد. اول بستنی را در ظرفی خالی می‌کرد تا آب شود و بعد اسمارتیز به آن اضافه می‌کرد و آن را سر می‌کشید. «آیس پک» با ایده تولید و فروش بستنی شُل (نیمه مایع) در یک لیوان در بسته و مصرف آن با نی آغاز شد. برای همین در شمال تهران، اولین مغازه بستنی فروشی آیس پک را افتتاح کرد که بعد از مدتی بسیار پرطرفدار شد و توانست شعبه دوم را هم راه‌اندازی کند؛ به طوری که به 106 شعبه‌ در مدت 6 ماه رسید و نه تنها بدهی 300 میلیونی‌اش را پرداخت، بلکه حدود 5 میلیارد تومان نیز سود کرد.

بابک بختیاری در سی سالگی بزرگترین فروشگاه زنجیره‌ای در ایران را راه‌‌اندازی کرد. این فروشگاه به طور مستقیم و غیر مستقیم برای 5 هزار نفر شغل ایجاد کرد. بابک در سال 86، به عنوان کارآفرین برتر ملی معرفی شد و در سال 88 توانست در بین صد برند برتر ایرانی جای بگیرد.

حسام آرمندهی، خالق دیوار و کافه بازار

حسام آرمندهی، خالق دیوار و کافه بازار
حسام آرمندهی، خالق دیوار و کافه بازار

حسام آرمندهی، متولد 1364 تهران و دانش آموخته علوم کامپیوتر از دانشگاه صنعتی شریف و از اولین مدیران سایت ویکی‌پدیای فارسی است. او بعد از اتمام دانشگاه، به فکر مهاجرت می‌افتد. هر چند قبل از مهاجرت، به همراه دوستش وب‌سایتی به اسم طوطی برای فروش تیشرت‌های چاپی راه انداخته بود اما این پروژه، ناتمام ماند. او در سال 88 برای ادامه تحصیل در مقطع کارشناسی ارشد در رشته کارآفرینی، به سوئد می‌رود و بعد از مدتی برای تعطیلات به ایران باز می‌گردد. سپس با همان دوستش که کار فروش تیشرت چاپی می‌کردند، دیدار می‌کند و متوجه می‌شود که پروژه‌ای به اسم «فارسی‌تل» را شروع کرده‌اند.

آرمندهی، قصد ماندن در کشور را نداشت، اما فارسی‌تل پروژه جذابی با هدف فارسی‌سازی اندروید و تولید اپلیکیشن‌های فارسی بود و به این صورت، ماندنش همیشگی شد. بعد از ماندن حسام، تصمیم بر این شد که روند فارسی‌تل تغییر کند و شبیه به اپ استور شود تا افراد دارای گوشی اندرویدی به راحتی بتوانند اپلیکیشن‌های مورد نیازشان را تهیه کنند. به این ترتیب ایده «کافه بازار» شکل گرفت تا حسام آرمندهی به یکی از کارآفرینان برتر ایرانی تبدیل شود. میزان نصب کافه بازار روی گوشی های هوشمند در سال 98، به بیش از 40 میلیون نصب فعال رسید و ماهانه بیش از 31 میلیون کاربر فعال دارد.

شهرام شاهکار، مؤسس اسنپ

شهرام شاهکار، مؤسس اسنپ
شهرام شاهکار، مؤسس اسنپ

امروزه هر ایرانی، اپلیکیشن اسنپ را می‌شناسد و حداقل یک بار از آن استفاده کرده است. شهرام شاهکار، دانش آموخته مدیریت کسب و کار (MBA) دانشگاه بریتیش کلمبیا کانادا و یکی از کارآفرینان موفق ایران است. او مدتی پس از اتمام تحصیلات خود به ایران برگشت و استارتاپی را در حوزه حمل و نقل مسافر در سطح شهرها راه انداخت که اوایل به نام «تاکسی یاب» فعالیت می‌کرد و بعد از مدتی در خرداد 94، نام آن را به «اسنپ» تغییر دادند.

اپلیکیشن تاکسی اینترنتی اسنپ شروع به کار کرد و امروزه در تمام شهرها فعال است. شهرام شاهکار، سابقه 10 سال فعالیت در زمینه مدیریت و توسعه کسب و کار در کشورهای اروپایی و آمریکای شمالی را نیز دارد و حالا با استارتاپ اسنپ، به طور مستقیم و غیر مستقیم برای 2 میلیون نفر اشتغال‌زایی کرده است. شهرام شاهکار معتقد است که یک کسب و کار، باید بتواند درک درستی از رفتار مشتریان و مصرف‌کنندگان خود داشته باشد. برای همین روزانه، چند بار خودش از اسنپ استفاده می‌کرد بدون اینکه رانندگان بدانند که مدیر اسنپ، مسافرشان است. از نظر او، مهمترین چالشی که پیش روی اسنپ بود، جلب اعتماد کاربران بود که با تلاش مضاعف توانستند اعتمادسازی را انجام بدهند و در نتیجه، اسنپ رشد سریع‌تری پیدا کرد. شاهکار در سال 97، از اسنپ به تیم اپلیکیشن دیوار پیوست و حدود سه سال مدیر عامل بخش خودرویی دیوار بود و در حال حاضر به عنوان مدیر ارشد اجرایی دیوار فعالیت می‌کند.

حاج محمدکریم فضلی، مؤسس گلرنگ

حاج محمدکریم فضلی، مؤسس گلرنگ
حاج محمدکریم فضلی، مؤسس گلرنگ

حاج محمدکریم فضلی را باید یکی از بزرگترین کارآفرینان موفق ایران دانست که توانست کار خود را از یک کارگاه کوچک شروع کند و در نهایت منجر به تأسیس «گروه صنعتی گلرنگ» شود و امروز بیش از 20 زیربرند دارد. او متولد سال 1311 است و در شهر تویسرکان همدان به دنیا آمد. در زمانی که محصل بود، اولین فعالیت‌های کاری خود را در کنار پدرش تجربه کرد که یکی از بازرگانان خوشنام‌ بود.

در 20 سالگی ازدواج کرد و بخاطر مسئولیتی که داشت، کارهای مختلفی را تجربه کرد، اما ترجیح داد که به تهران برود. هر چند در تهران هم فشارهای زیادی در زندگی‌اش داشت اما تصمیم گرفت که وارد کار تولید شوینده و صابون شود. در اوایل دهه 40 یک کارگاه کوچک راه‌اندازی می‌کند و به تولید مایع ظرفشویی می‌پردازد. کارش که گرفت، محصولات دیگری را هم تولید کرد.

او بعد از تولید پودر لباسشویی، جرم‌‌گیر، نرم‌کننده لباس و شیشه‌شوی، شرکت «پاکشو» را در اوایل دهه 50 تأسیس کرد و حتی به صادرات هم روی آورد، چون معتقد بود که چرا باید همه چیز را وارد کنیم و فقط شاهد پیشرفت دیگران باشیم؟ بعد از تمام شدن تحصیلات پسرش مهدی فضلی، حاج محمد کریم در سال 72 هدایت واحدها را به پسرش سپرد و توسعه شرکت در دستور کار قرار گرفت. به این شکل در سال 82، گروه صنعتی گلرنگ با بیش از 40 واحد راه‌اندازی شد که یکی از مهمترین شرکت‌های هلدینگ تولیدی کشور است.

حاج محمدکریم فضلی، در طول دوران کارآفرینی خودش، جوایز و افتخارات زیادی را کسب کرد از جمله لوح برترین کارآفرین و کارفرمای نمونه کشور در سال 84، تندیس طلایی چهارمین جشنواره بین‌المللی اقتصاد سبز در سال 86، دریافت گواهینامه رعایت حقوق مصرف‌کنندگان در سال 83 و 86، نشان طلایی تحقیق و توسعه از سوی وزیر صنایع و معادن و لوح تقدیر صادرکننده نمونه کشور. او در 17 اردیبهشت سال 1399 در سن 88 سالگی دار فانی را وداع گفت.

غلامعلی سلیمانی، مؤسس کاله

غلامعلی سلیمانی، مؤسس کاله
غلامعلی سلیمانی، مؤسس کاله

غلامعلی سلیمانی متولد سال 1325 در شهر آمل است. مشخصاً می‌توان از او به عنوان یکی دیگر از کارآفرینان موفق ایران نام برد، چون با وجود مشکلات زیاد و شکست‌های متعددی که داشت، از هدفش دست نکشید و از تمام فرصت‌هایی که در سر راهش قرار می‌گرفت، استفاده می‌کرد. در 18 سالگی به تهران رفت و در سال 1346 در دانشگاه شهید بهشتی قبول شد که البته هدفش تحصیلات در رشته کامپیوتر بود.

سلیمانی بعد از پایان دوره دانشگاه و سربازی، تصمیم گرفت که برای ادامه تحصیل در رشته کامپیوتر به آمریکا برود. اما دایی‌اش که فارغ‌التحصیل دانشگاه آکسفورد بود، او را منصرف کرد و تصمیم گرفتند که به صورت شراکتی، کسب و کاری راه بیندازند. از مغازه ساندویچی تا فروش قطعات یدکی ماشین که البته در هیچکدام موفق نبودند.

بعد از این تجربه، سلیمانی دو شرکت مارکتینگ سرویس اند ریسرچ (Marketing Service & Research) که در حوزه بازاریابی و پارسیو (Parsio) که در حوزه واردات و صادرات بود را راه‌اندازی کرد که سودآوری آنچنانی نداشت. تا اینکه در سال 1356 تصمیم گرفت وارد حوزه پخش و فروش فرآورده‌های گوشتی شود و کارش را با شرکت گیلان شروع کرد.

با شروع انقلاب، مشکل تولید، خودش را نشان داد و کارخانه‌داران برای فروش ماشین‌آلات خود با سلیمانی تماس می‌گرفتند. یکی از آن‌ها دو دستگاه همبرگرزنی داشت و می‌خواست که آن را بفروشد. سلیمانی هم از کمیاب شدن سوسیس، همبرگر و کالباس مطلع بود، دستگاه‌ها را خرید و تصمیم گرفت خودش دست به تولید بزند. او تولید همبرگر را یاد گرفت و با کمک چهار کارگر توانست در روز 197 همبرگر تولید کند. اوضاع به شکلی پیش رفت که بعد از دو ماه، تولید روزانه همبرگر به 40 هزار عدد رسید.

در سال 1358 اولین کارخانه‌ خود را برای تولید سوسیس و کالباس، در شیراز به نام «دمس» ساخت و کارش را شروع کرد. یک روز به پیشنهاد معاون وزیر صنایع، سلیمانی به بوشهر رفت تا اختلاف بین وزارتخانه و شیلات ایران را حل و محصولات دریایی تولید کند. او این کار را در قبال مجوز تأسیس کارخانه در بوشهر، انجام داد و در نهایت خط تولید کنسرو ماهی تُن را در آنجا راه‌اندازی کرد.

بعد از آن، در سال 1359 شرکت فرآورده‌های گوشتی تهران به نام سولیکو را تأسیس کرد و در آن به تولید انواع سوسیس، کالباس و همبرگر پرداخت. او به دنبال تأسیس همین کارخانه هم در شهری پدری‌اش یعنی آمل بود و توانست در سال 1362 زیرزمینی را تجهیز و شرکت فرآورده‌های گوشتی آمل را هم در آنجا تأسیس کند.

تأسیس شرکت کاله

شرکت کاله، نتیجه ریختن شیر توسط یک زن روی زمین بود، چون آن زن از فروش نرفتن شیر شاکی بود. سلیمانی در ابتدا پیشنهاد راه انداختن ماست‌بندی را به یکی از دوستانش داد، اما بعد از مدتی سلیمانی، ماست‌بندی را خرید و شرکت فرآورده‌های لبنی کاله، به راه افتاد. شرکتی که کارش را با 3 لیتر شیر شروع کرد و امروزه بیش از 2500 تن شیر را روزانه جذب می‌کند. بعد از تولید ماست، انواع پنیر و لبنیات دیگر در کاله به مرحله تولید رسید، در نهایت شرکت کاله 7 سال تنها صادرکننده فرآورده‌های لبنی در ایران شد.

امروزه گروه سولیکو، بزرگترین هلدینگ در صنایع غذایی ایران است و 14 کارخانه و 70 مرکز توزیع دارد. همچنین دارای 30 دفتر تجاری در کشورهای مختلف است تا کار صادرات محصولات به درستی انجام شود. فروش سالیانه سولیکو، بیش از 1 میلیارد دلار است و به لطف کارآفرینی موفق همچون غلامعلی سلیمانی، همیشه یکی از صادرکنندگان برتر کشور بوده است.

محمدجواد شکوری‌مقدم، خالق آپارات و فیلیمو

محمدجواد شکوری‌مقدم، خالق آپارات و فیلیمو
محمدجواد شکوری‌مقدم، خالق آپارات و فیلیمو

محمدجواد شکوری‌مقدم، متولد 1361 در تهران است. او از همان نوجوانی به برنامه‌نویسی علاقمند شد و آن را ادامه داد؛ به طوری که در 16 سالگی، به صورت نیمه وقت با «ایران سیستم» کار می‌کرد. محمدجواد، دانشجوی برق الکترونیک دانشگاه امیرکبیر بود، اما از این رشته انصراف داد و به کار مورد علاقه‌اش یعنی برنامه‌نویسی ادامه داد؛ چون از خروجی‌ها و نتایجی که از برنامه‌نویسی می‌دید، انگیزه بیشتری می‌گرفت. او به همراه برادرش در سال 83 توانستند شبکه اجتماعی ایرانی «کلوب» را راه‌اندازی کند که محبوبیت زیادی در آن دوران به دست آورد.

به دنبال سایت کلوب، او تصمیم می‌گیرد که «میهن‌بلاگ» را بخرد و سرویس ویدئو را به کلوب اضافه کند. اما محمدجواد به همراه تیم‌اش، به این نتیجه رسیدند که سرویس ویدئو، می‌تواند شبیه به یوتیوب و به صورت مستقل فعالیت کند. همین ایده باعث به وجود آمدن «آپارات» در سال 89، به عنوان اولین سرویس به اشتراک‌گذاری ویدئو در ایران شد.

محمدجواد شکوری‌مقدم، همچنین کسب و کارهای دیگری را راه‌اندازی کرد که می‌توان به سرویس فیلیمو، لنزور و پلتفرم تبلیغات کلیکی صباویژن اشاره کرد. بر طبق آخرین آمار، آپارات ماهانه 45 میلیون کاربر دارد و روزانه بیش از 180 میلیون دقیقه ویدئو، در آپارات نمایش داده می‌شود.

مجید حسینی‌نژاد، بنیان‌گذار علی بابا

مجید حسینی‌نژاد، بنیان‌گذار علی بابا
مجید حسینی‌نژاد، بنیان‌گذار علی بابا

اطلاعات زیادی از زندگی و تحصیل مجید نمی‌توان پیدا کرد اما او کلکسیونی از شکست‌ها را در کارنامه خود دارد. در سال 85 از کار لوازم یدکی اخراج شد، بعد به کار واردات لوازم پزشکی، آرایشی و بهداشتی پرداخت و باز هم شکست خورد و سرمایه‌اش را هم از دست داد. سپس به واردات لوازم مهندسی مشغول شد که درآمد خوبی برایش داشت. اما از سال 90 تحریم‌ها برایش مشکل ایجاد کرد و به فکر راه‌اندازی کارهای دیگر افتاد.

راه‌اندازی مطب لیزر پوست، مو و زیبایی، شرکت ساخت و ساز، کارگاه تولید نایلون، شرکت مشاوره پتروشیمی و نفت و آژانس هواپیمایی علی بابا هم جزء کارهایی هستند که مجید حسینی‌نژاد انجام داده و به شکست منجر شدند؛ به طوری که در نهایت تصمیم گرفت از ایران برود. اما از زمانی که کار بازرگانی می‌کرد، یک سوال برایش ایجاد شد که چرا ما خدمات آنلاین سفر نداریم؟ او تصمیم گرفت به طور جدی پیگیر این قضیه بشود و نیاز جامعه را برطرف کند. این بود که  بعد از تشکیل تیم و تلاش زیاد در سال 93، وب‌سایت «علی بابا» آغاز به کار کرد. علی بابا، نمونه موفق مجید و حاصل تجربه شکست‌های قبلی او است. حالا علی بابا به یکی از برترین کسب و کارهای اینترنتی حوزه گردشگری و سفر تبدیل شده است و خیلی از مردم ایران بلیط سفرشان با اتوبوس، قطار و یا هواپیما را از علی بابا تهیه می‌کنند و رزرو هتل خود را هم از سایت دوم این مجموعه به نام «جاباما» خریداری می‌کنند. مجید حسینی نژاد در سال 96 به عنوان چهره استارتاپی ایران، انتخاب شد.

محمد ابوالحسنی، خالق دیرین دیرین

محمد ابوالحسنی، خالق دیرین دیرین
محمد ابوالحسنی، خالق دیرین دیرین

محمد ابوالحسنی را می‌توان یکی از کارآفرینان موفق ایران در حوزه تولید انیمیشن‌های طنز و کوتاه، دانست. او متولد 1355 در تهران است و از همان دوران دانش‌آموزی روحیه کارآفرینی داشت. همیشه قبل از شروع مدارس به بازار می‌رفت و انواع لوازم‌التحریرها را می‌خرید و از طریق فروش به اقوام و دوستان، سود می‌کرد. در دانشگاه مهندسی عمران خواند و پس از فارغ‌التحصیلی، به دلیل اینکه علاقه زیادی به انیمیشن داشت، در زمینه انیمیشن‌سازی فعالیت خود را شروع کرد.

سال 1383 به بهانه یک پروژه، می‌خواست با یک شرکت انیمیشن‌سازی قرارداد ببندد اما شروع پروژه چهار ماه بعد بود. برای همین تصمیم گرفت خودش پروژه را شروع کند. او یک تیم 12 نفره تشکیل داد و شرکت تولید انیمیشن را راه‌اندازی کرد و انیمیشن «خیلی خطرناکه حسن» محصول کار این تیم 12 نفره شد.

تا سال 1388 این گروه به 180 نفر رسید و حتی شعبه‌ای در بیروت به راه انداختند تا برای کشورهای حوزه خلیج فارس، برنامه‌سازی کنند. همان سال با هدف تولید محتوای کوتاه و جذاب، تصمیم به تولید انیمیشن‌های دیگری گرفتند که «حیات وحش و حیوانات منقرض شده» را ساختند و در فضای مجازی منتشر کردند که به شدت از آن استقبال شد. آن‌ها در طول 5 سال بیش از 2 هزار انیمیشن در مورد آب، برق، گاز، مواد مخدر، بهداشت و … تولید کردند.

ایده انیمیشن «دیرین دیرین» از سال 1392 شکل گرفت. تصمیم بر آن شد که دیرین دیرین یک مجموعه پویانمایی جذاب و کوتاه، بر اساس اتفاقات روز و در قالب طنز، به تهیه کنندگی محمد ابوالحسنی، کارگردانی علی درخشی و صدای محمدرضا علیمردانی باشد. دیرین دیرین به سرعت به پرطرفدارترین انیمیشن در فضای مجازی تبدیل شد و آن‌ها به چیزی که می‌خواستند، رسیدند.

محمد ابوالحسنی معتقد بود که آموزش مهارت و روحیه کارآفرینی باید از همان دوران دبستان در مدارس آغاز شود، چون تأکید روی درس خواندن صرف، باعث عدم توجه به استعدادها و علایق دانش‌آموزان می‌شود. متاسفانه ایشان در فروردین 1400 بر اثر ابتلا به بیماری کرونا، درگذشت.

شکوه‌السادات هاشمی، مؤسس توره شیمی پارس (سوسک‌‌کُش امحا)

شکوه‌السادات هاشمی، مؤسس توره شیمی پارس (سوسک‌‌کُش امحا)
شکوه‌السادات هاشمی، مؤسس توره شیمی پارس (سوسک‌‌کُش امحا)

شکوه السادات هاشمی، یکی از زنان کارآفرین موفق ایران است که توانست مشکل بزرگی را حل کند یعنی ماده‌ای برای ریشه‌کن کردن سوسک‌ها را تولید و عرضه کند. او متولد سال 1334 در تهران است و مشکلات زیادی را پشت سر گذاشته است. در 13 سالگی گواهی دوره‌های آموزشی دفترداری، منشی‌گری، حسابداری و تایپ فارسی را در دوره‌های رایگان آموزشگاه اقتصاد ایران را گرفت. همچنین در سال 1346 به مدت دو ماه در یکی از نمایندگی ایران ناسیونال که قطعات پیکان تولید می‌کرد، کار کرد.

بعد از بیرون آمدن از ایران ناسیونال، حدود 4 سال به عنوان «کاردکس‌من» در جایی دیگر کار کرد. در طول روز کار می‌کرد و شب‌ها درس می‌خواند. خانم هاشمی خانواده شلوغی داشت و درس خواندن برای خانواده‌اش در اولویت قرار نداشت، گاهی تا 6 تجدید هم می‌آورد اما در نهایت توانست دیپلم خود را بگیرد. در سال 54 با یکی از همکارانش ازدواج کرد که از همسر قبلی 2 بچه داشت و 4 بچه هم به دنیا آورد.

ایده سوسک کُش امحا از سوسک‌های خانه‌ای که در نارمک ساکن آن بودند، شکل گرفت. خانه‌ای که سوسک زیادی داشت و هر راهی برای نابود کردن سوسک‌ها – حتی سمپاشی کل خانه – را انجام داده بودند اما بی‌فایده بود. نابود کردن سوسک‌ها به یک دغدغه برای شکوه خانم تبدیل شده بود تا اینکه به طور اتفاقی به یک ترکیب رسید که سوسک‌ها را نابود می‌کرد.

بعد از دو سال، او توانست تأییدیه نوآوری را از سازمان پژوهش‌های علمی و صنعتی و گواهی غیر سمی بودن فرمول را بگیرد و خمیر ابداعی خود را به اسم «امحا»، ثبت اختراع کند. مکانیسم امحا به این شکل بود که سوسک‌ها را تشنه می‌کرد و بعد به سمت آبراه‌ها می‌رفتند و نابود می‌شدند.

قبل از اینکه امحا به فروش برسد، آن را به آشنایان و همسایه‌ها داد تا تأثیر مثبت آن را ببیند. بعد از آن تقاضا برای این محصول آن‌قدر زیاد شد که شکوه خانم به نتیجه رسید که باید تولید کند. در ابتدا او به صورت خانگی تولید را شروع کرد، در یک لگن خمیر امحا را درست می‌کرد و در تیوب‌های آکواریوم می‌ریختند، سپس آن‌ها می‌بستند و حتی بروشور هم برایش درست کرده بودند.

اما از یک جایی به بعد به فکر توسعه کارش افتاد. او یک وام گرفت و در فیروزکوه سوله خرید تا بتواند بیشتر تولید کند. بعد از رفت و آمدهای زیاد در وزارت بهداشت، مجوز و پروانه بهداشت هم به نام شکوه السادات هاشمی صادر شد. او در سال 1381، شرکت «توره شیمی پارس» را با 50 نفر نیرو، تأسیس کرد و توانست با ترکیب جادویی‌اش سوسک‌ها را ریشه‌کن کند. خانم شکوه‌السادات هاشمی، جوایز زیادی را از آن خود کرد از جمله می توان به موارد زیر اشاره کرد:

  • کارآفرین منتخب مرکز کارآفرینی دانشگاه امیرکبیر در سال 82
  • کارآفرین منتخب مرکز کارآفرینی دانشگاه تهران در سال 84
  • کارآفرین منتخب کشور در جشنواره شیخ بهایی در سال 84
  • کارآفرین منتخب در جشنواره ملی نوآوری و شکوفایی در سال 87

فرانک میرزایی، تولیدکننده قارچ‌های کمیاب

فرانک میرزایی، تولیدکننده قارچ‌های کمیاب
فرانک میرزایی، تولیدکننده قارچ‌های کمیاب

فرانک میرزایی، فارغ‌التحصیل کارشناسی زراعت و اصلاح نباتات از دانشگاه گرگان است و 24 سال سن دارد. او به واسطه خانواده‌اش که زمینه پرورش قارچ فعالیت دارند، از بچگی با قارچ سر و کار داشت. در 17 سالگی زمانی که هنوز وارد دانشگاه هم نشده بود، به فکر اهلی کردن نوعی قارچ کمیاب و پول‌ساز به اسم «دنبلان کوهی یا ترافل» و «گانودرما» افتاد که خواص فوق‌العاده‌ای هم دارند.

سال 1394 وقتی به خانواده‌اش در مورد تصمیم خود برای اهلی کردن این نوع قارچ‌ها گفت، آن‌ها او را از انجام این کار منصرف کردند و به او پیشنهاد دادند که سراغ این کار نرود چون نتیجه‌ای ندارد؛ اما فرانک مصمم بود و حرف آن‌ها را گوش نداد.

در ابتدا قارچ را روی زمین کشت کرد که شکست خورد و نتیجه‌ای به همراه نداشت. بار دیگر به روش قارچ تکمه‌ای سعی در کشت قارچ کرد که باز هم بی‌فایده بود. سال 1395 در حالی که سال اول دانشگاه بود برای بار سوم، در مورد این قارچ‌ها تحقیق کرد و مقاله‌ای انگلیسی را پیدا کرد که به کمک اساتید زبان آن را ترجمه کردند.

فرانک این بار، قارچ‌ها را بر روی ریشه درخت بلوط کشت کرد که نتیجه مثبت بود. او توانست این قارچ‌ها را اهلی کند و حالا به فکر توسعه کارش افتاد. او ابتدا در یک سطح کوچک به‌صورت آزمایشی پرورش این نوع قارچ را انجام داد و بعد با جهاد کشاورزی گرگان وارد مذاکره شد. نکته‌ای که وجود داشت این بود که تولید این نوع قارچ‌ها به طور طبیعی، حدود 3 سال طول می‌کشد که زمان‌بر است. او سطح یک هکتار را زیر کشت این قارچ برد و بعد از 3 سال برداشت انجام شد. در سال 1397 آن‌ها حدود 1/5 تن از این نوع قارچ، برداشت داشتند که 1300 کیلو را به کشورهای عمان و دبی، به ارزش هر کیلو 10 میلیون تومان، صادر کردند.

حالا فرانک میرزایی با تلاش‌های خود تنها به فکر اشتغال‌زایی در کُلاله گرگان است. در حال حاضر بیش از 20 نفر هم مشغول به کار شده‌اند. او معتقد است باید دنبال علاقه و استعداد خود برویم و از کارآفرینی نترسیم. همه کارآفرینان شکست را تجربه کرده‌اند اما ناامید نشده‌اند و دست از تلاش برنداشته‌اند.

نازنین دانشور، بنیان‌گذار تخفیفان

نازنین دانشور، بنیان‌گذار تخفیفان
نازنین دانشور، بنیان‌گذار تخفیفان

نازنین دانشور، 38 سال سن دارد و دارای مدرک لیسانس مهندسی نرم افزار و فوق لیسانس مدیریت فناوری اطلاعات از دانشگاه امیرکبیر است. بعد از مدتی کار در شرکت‌های مختلف، وارد دنیای برنامه‌نویسی شد و در شرکت «آتیه داده پرداز» مشغول به کار شد. او به سرعت در برنامه‌نویسی پیشرفت کرد و بعد از مدتی به دفتر همان شرکت در لندن، منتقل شد تا به عنوان سرپرست تیم برنامه‌نویسان کارش را ادامه دهد.

نازنین بعد از بازگشت به ایران، سوپرمارکت آنلاین «میدونک» را به راه انداخت تا سفارشات مشتریان را از سوپرمارکت‌های محله تهیه و به دست مشتریان برساند. اما بعد از مدتی با ثبت 3 هزار درخواست در یک شب، شکست خورد. بعد از اتمام پروژه‌ فروشگاهی دیگر به نام «ورچین»، راهی آلمان شد تا به مدت سه ماه به عنوان برنامه‌نویس یک شرکت آلمانی که کارشان شبیه به «تخفیفان» فعلی بود، کار کند.

خانم دانشور بعد از مدتی، به ایران برگشت تا در سال 1390 از وب‌سایت تخفیفان رونمایی کرد که یک رقیب خوب برای «نت‌برگ» محسوب می‌شد. تخفیفان به محبوب‌ترین سایت تخفیف و خرید گروهی در ایران تبدیل شد که در آن فروشندگان و صاحبان کسب و کار می‌توانند محصولات و خدمات‌شان را با تخفیف ویژه در سایت ارائه بدهند. نازنین، روحیه شکست‌ناپذیری دارد و هیچ وقت خود را بازنده نمی‌داند، چون تمام توان خود را برای رسیدن به اهدافش استفاده خواهد کرد. او به همه دختران و زنان توصیه می‌کند که هدف، انگیزه و روحیه‌ای سرسخت داشته باشند و با آموزش‌های مستمر برای تحقق اهدافشان تلاش کنند.

تبسم لطیفی، بنیان‌گذار مامان‌پز

تبسم لطیفی، بنیان‌گذار مامان‌پز
تبسم لطیفی، بنیان‌گذار مامان‌پز

تبسم لطیفی از کارآفرینان موفق ایران که متولد 1364 خرم‌آباد است و سال 83 در کنکور کارشناسی برای رشته مهندسی برق دانشگاه صنعتی شریف قبول شد و برای یک سفر ماجراجویانه عازم تهران شد. بعد از مدتی متوجه شد که خیلی به این رشته علاقه ندارد و بیشتر کارآفرینی و کارهای مدیریتی را دوست دارد.

بعد از فارغ‌التحصیل شدن در کارشناسی، رشته مدیریت کسب و کار (MBA) را برای کارشناسی ارشد انتخاب کرد. اولین تجربه کاری‌اش در اتاق فکر بانک پاسارگاد بود و بعد از دو سال، برای ادامه کار به بخش دیگری در بانک که کارهای بازاریابی را انجام می‌داد، منتقل شد. اما او دنبال راه‌اندازی کسب و کار خودش بود و زندگی کارمندی را دوست نداشت.

ایده استارتاپ مامان‌پز، از غذای خانگی یکی از دوستانش به وجود آمد. تبسم، زیاد غذای بیرون و فست فود می‌خورد اما یک روز، یکی از همکلاسی‌هایش را دید که مشغول خوردن غذای خانگی است. از همکلاسی‌اش خواست که در ازای مبلغی، مادرش سهم غذای او را هم به غذایی که برای دخترش می‌پزد، اضافه کند و به این ترتیب، تبسم هم یک وعده غذای خانگی خوشمزه بخورد.

پس در سال 91، جرقه مامان‌پز در ذهن تبسم شکل گرفت. او می‌خواست بین مادرانی که در خانه آشپزی می‌کنند و کارمندان، کارگران یا دانشجویانی که از غذای فست فودی خسته شده‌اند و دنبال غذای خانگی می‌گردند، ارتباط ایجاد کند. برای همین، به همراهی دوستان و استادانش، وب‌سایتی را ایجاد کردند و در حال حاضر، برای بیش از 1500 نفر ایجاد اشتغال شده است. مامان‌پز، روزانه بیش از 10 هزار غذا با دستپخت مامان‌ها را به دست مشتریانش می‌رساند.

حرف آخر

اگر جزء کسانی هستید که می‌خواهید برای به دست آوردن رویاهایتان تلاش کنید و متوجه شده‌اید که با کارمندی، نمی‌توانید در مسیر مورد نظرتان حرکت کنید، بهتر است دنبال کارآفرینی بروید؛ چون می‌توانید زندگی‌تان را براساس شرایط خودتان بسازید، هر چند ممکن است ریسک بالایی داشته باشد.

مطالعه تجربه و داستان کارآفرینان موفق ایرانی، باعث می‌شود که ذهن شما آمادگی بهتری برای مواجه شدن با چالش‌ها و راه‌حل آن‌ها، پیدا می‌کند. واقعیت این است که با وارد شدن در مسیر کارآفرینی، انتظار اینکه همه چیز در حالت ایده‌آل باشد و به بهترین نحو ممکن پیش برود، اشتباه است؛ اما در کنار ریسک‌های کارآفرینی، سودهای بزرگ هم وجود دارد. پس برای کارآفرینی و خلق کسب و کار، باید فرد مسئولیت‌پذیری باشید و در کنار آن، به خود و تلاشهایتان هم ایمانی قوی داشته باشید.

اگر شما هم تجربه کارآفرینی و یا ایجاد کسب و کار خودتان را دارید، خوشحال می‌شویم در قسمت نظرات، تجربه‌های خود را با ما به اشتراک بگذارید. همچنین پیشنهاد می‌کنیم برای یادگیری اصول کارآفرینی و کسب و کار، از آموزش‌های ویدیویی وبسایت فرادرس استفاده کنید.

پیشنهاد آموزشی مرتبط:

مجموعه آموزش ویدیویی راه‌اندازی و توسعه کسب و کار و استارت آپ: اینجا را کلیک کنید (+).

اگر این مطلب برای شما مفید بوده است، آموزش‌ها و مطالب زیر نیز به شما پیشنهاد می‌شوند:

بر اساس رای 188 نفر
آیا این مطلب برای شما مفید بود؟
شما قبلا رای داده‌اید!
اگر بازخوردی درباره این مطلب دارید یا پرسشی دارید که بدون پاسخ مانده است، آن را از طریق بخش نظرات مطرح کنید.

استراتژیست دیجیتال مارکتینگ و عاشق مطالعه و نوشتن.

یک نظر ثبت شده در “کارآفرینان موفق ایران را بهتر بشناسید – بیوگرافی و داستان موفقیت آنها

  • سجاد ملافرج زاده — says: ۱۴۰۲-۰۶-۱۴ در ۱۵:۳۵

    سلام من اینها رو قبلا تو آپارات و سایتهای مختلف دیده بودم
    ولی بیشترشون یه جا برام جالب بود
    لطفا در این مورد مطلب زیاد بزارید
    چونکه باید تلاش کنیم کار جدید خلق کنیم
    راننده اسنپ و تپسی و کارمندی رو همه بلدند و کار سختی نیست

نظر شما چیست؟

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.