ایجاد ارتباط از راه دور و استفاده از تجهیزات مخابراتی به عنوان یکی از حوزه‌های مهم در زمینه ارتباطات شناخته می‌شود. به‌کارگیری تکنولوژی‌های مخابراتی در زمینه دریانوردی و شناورهای مختلف تفریحی، تجاری، نظامی و صیادی، نقش مهمی در ایجاد امنیت سفرهای دریایی و کسب موفقیت در عرصه‌های گوناگون دارد. از سوی دیگر با گسترش استفاده از شناورهای نظامی و لزوم ارتباط بین آن‌ها، اهمیت این بخش از مخابرات بیشتر شده اشت تا جایی که شغل مهندسی مخابرات دریایی، به عنوان یک حوزه تخصصی شناخته شده و نیاز به نیروهای ماهر در این زمینه همواره در حال افزایش است. بنابراین اگر نام این عنوان شغلی را شنیده‌اید و به دنبال کسب اطلاعات بیشتر در خصوص رشته و شغل مهندسی مخابرات دریایی هستید؛ توصیه می‌کنیم تا انتهای این مقاله از «مجله اینترنتی کاپریلا» با ما همراه باشید.

شغل مهندسی مخابرات دریایی چیست؟

شرایط محیطی دریاها و اقیانوس‌ها، به نحوی است که از نظر عدم دسترسی به فرستنده و گیرنده‌های زمینی، شرایط جوی نامناسب، احاطه با آب – به عنوان عامل خرابی لوازم الکترونیکی – ایجاد ارتباط مؤثر را دشوار می‌سازد. در این راستا، شغل مهندسی مخابرات دریایی عبارت است از: طراحی و راه‌اندازی تجهیزات مخابراتی در این محیط‌ها به نحوی که امکان ایجاد ارتباط بین کشتی‌ها، و شناورهای کوچک و بزرگ با یکدیگر و با مراکز ارتباط ساحلی فراهم شود. این شغل همچنین رسیدگی به تجهیزات مختلفی همچون رادیو VHF دریایی، هدایت خودکار و تجهیزات هدایت شونده، ماهی یاب و سونار، رادار دریایی، GPS، ژیروسکوپ فیبر نوری، تلویزیون ماهواره‌ای و مدیریت سوخت دریایی را نیز شامل می‌شود.

شغل مهندسی مخابرات دریایی چیست؟
شغل مهندسی مخابرات دریایی چیست؟
پیشنهاد آموزشی مرتبط:

رشته الکترونیک و مهندسی مخابرات دریایی

رشته مهندسی الکترونیک و مخابرات دریایی (Marine Electronics and Telecommunications engineering) به عنوان یکی از شاخه‌های آموزشی زیرگروه ریاضی در دانشگاه علوم و فنون دریایی خرمشهر ارائه می‌شود. دانشجویانی که این رشته را برای ادامه تحصیل انتخاب می‌کنند، باید با مباحث گسترده‌ای نظیر الکترونیک، مخابرات، نرم‌افزار، علوم دریایی، مکانیک تجهیزات دریایی، دریانوردی و… آشنا شوند. بر این اساس، دروس دانشگاهی رشته الکترونیک و مخابرات دریایی مجموعه‌ای از دروس مهندسی دریا و مهندسی مخابرات است. تعدادی از مهم‌ترین دروس ارائه شده در مقطع کارشناسی مهندسی مخابرات دریایی عبارت‌اند از:

  • الکترومغناطیس‌
  • مدارهای‌ الکتریکی‌
  • الکترونیک‌
  • اندازه‌گیری‌ الکتریکی
  • ماشین‌های الکتریکی‌
  • مدارهای‌ منطقی‌
  • مخابرات‌
  • اصول‌ مهندسی‌ دریایی‌
  • سیستم‌های‌ کنترل‌ خطی‌
  • میدان‌ها و امواج‌
  • مدارهای مخابراتی ماکروویو
  • اصول‌ سیستم‌های‌ رادار
  • رادارهای ARPA
  • تکنیک‌ پالس‌
  • امواج صوتی در آب

در ادامه چند مورد آموزش در حوزه مخابرات که به نظر ما، می‌تواند برای شما عزیزان مفید باشد را در قالب لیست خدمت شما ارائه کرده‌ایم:

حوزه های کاری شغل مهندسی مخابرات دریایی

فارغ‌التحصیلان رشته مهندسی مخابرات دریایی در ایران، معمولاً به منظور تصدی مشاغل نظامی آموزش داده می‌شوند. از طرفی این امکان را دارند که در تمامی ارگان‌های کشتیرانی و دریایی در زمینه الکترونیک، برق و مخابرات فعالیت کنند. البته مهم‌ترین این ارگان‌ها ارتش جمهوری اسلامی ایران می‌باشد که جایگاه‌های شغلی مانند افسر برق و سلاح را در اختیار کارجویان قرار می‌دهد. از سوی دیگر شرکت‌های دولتی و خصوصی که در زمینه تولید تجهیزات راداری و ارتباطات دریایی، انواع لوازم پیشرفته ناوبری کشتی و… فعالیت می‌کنند نیز، از دیگر حوزه‌های شغلی برای مهندسان مخابرات دریایی خواهند بود.

شایان ذکر است، بخشی از فارغ‌التحصیلان رشته مهندسی مخابرات دریایی، به عنوان استاد دانشگاه یا افسر آموزش در مراکز دانشگاهی و نظامی فعالیت می‌کنند تا به نیروهای مهندسی یا تکنسین‌های کاربر تجهیزات آموزش‌های لازم را ارائه دهند. در ادامه چند مورد آموزش در حوزه مخابرات که به نظر ما، می‌تواند برای شما عزیزان مفید باشد را در قالب لیست خدمت شما ارائه کرده‌ایم:

حوزه های کاری شغل مهندسی مخابرات دریایی
حوزه های کاری شغل مهندسی مخابرات دریایی

وظایف و مسئولیت های شغل مهندسی مخابرات دریایی

زمانی که به عنوان مهندس مخابرات دریایی فعالیت می‌کنید، وظایف و مسئولیت‌های شما شامل تمام اقداماتی می‌شود که ارتباط شناور با خشکی و دیگر شناورها را برقرار می‌سازد. از سوی دیگر، امکانات جهت‌یابی و ناوبری خودکار، خصوصاً در شرایط نامساعد آب و هوایی و بدون دیدی افقی، تأثیر و اهمیت بسیار بالایی دارد. با این ترتیب می‌توان وظایف شغل مهندسی مخابرات را در ارتباط مستقیم با امنیت سرنشینان کشتی‌ها و قایق‌های نظامی، تجاری و تفریحی قلمداد کرد. این وظایف و مسئولیت‌ها عبارت‌اند از:

  • نصب تجهیزات ارتباطی الکترونیکی، صدا، سونار و ناوبری
  • تعمیر و نگهداری و نظارت بر عملکرد ژنراتور‌های اصلی و ژنراتور اضطراری و شبکه توزیع برق کشتی
  • تعمیر و نگهداری و نظارت بر عملکرد تجهیزات ناوبری و شبکه‌ی کامپیوتری کشتی
  • اجرای پروژه‌های تحقیقاتی صنعتی و بررسی‌های فنی در زمینه مخابرات و الکترونیک دریایی
  • تهیه گزارش‌های فنی و ارائه پیشنهادهای اصلاحی به منظور بهبود کار
  • شناسایی تکنولوژی جدید و ارزیابی آن‌ها و دارا بودن زمینه لازم برای نوآوری
  • تعمیر و نگهداری و نظارت بر عملکرد سیستم‌های کنترلی کشتی، تجهیزات الکترونیکی و اتوماسیون
  • انجام وظیفه به عنوان افسر الکترونیک و مخابرات در ارگان‌های دریایی
  • فعالیت به عنوان ناظر در کارگاه‌ها و کارخانه‌های کشتی‌سازی

در ادامه یک مورد آموزش در حوزه مخابرات که به نظر ما، می‌تواند برای شما عزیزان مفید باشد را در قالب لیست خدمت شما ارائه کرده‌ایم:

وظایف و مسئولیت های شغل مهندسی مخابرات دریایی
وظایف و مسئولیت های شغل مهندسی مخابرات دریایی

مهارت های مورد نیاز شغل مهندسی مخابرات دریایی

از آنجا که شغل مهندسی مخابرات دریایی یک حوزه بین‌رشته‌ای و ترکیبی از مهارت‌های علمی، توانایی‌های فیزیکی و همچنین ویژگی‌های شخصیتی است؛ کسانی که قصد فعالیت در این عرصه را دارند، باید مجموعه‌ای از مهارت‌های متنوع را در خود ایجاد و تقویت نمایند. چند مورد از مهم‌ترین آن‌ها عبارت‌اند از:

  • مهارت فنی بالا
  • آشنایی با زبان انگلیسی
  • مهارت کار گروهی
  • توانایی کار عملیاتی
  • مهارت تحقیق و پژوهش
  • مهارت‌های نرم‌افزاری

در ادامه هر یک از موارد فوق را تشریح خواهیم کرد.

مهارت های مورد نیاز شغل مهندسی مخابرات دریایی
مهارت های مورد نیاز شغل مهندسی مخابرات دریایی

مهارت فنی بالا

شغل مهندسی مخابرات دریایی، دارای پیچیدگی‌های فنی و مهندسی بالایی است. اگر قدر دارید در این زمینه پیشرفت کنید و در انجام وظایفتان موفق باشید، حتماً باید مهارت فنی خود در کار با تجهیزات و دستورالعمل‌های حرفه‌ای را تقویت نمایید. در واقع ترکیب توانمندی‌های مختلف در زمینه الکترونیک، مکانیک، شناخت تجهیزات و به‌کارگیری آن‌ها، مجموعه‌ای است که شما را برای شغلتان مناسب جلوه می‌دهد. در ادامه چند مورد آموزش که به نظر ما، می‌تواند در این زمینه برای شما عزیزان مفید باشد را در قالب لیست خدمت شما ارائه کرده‌ایم:

آشنایی با زبان انگلیسی

معمولاً علوم دریایی جز در مواردی که به صورت منطقه‌ای و محلی فعالیت می‌کنند (مانند ماهیگیران محلی) به صورت فرا منطقه‌ای و بین‌المللی کاربرد دارند. این مورد حتی در مورد گشت‌های فرا منطقه‌ای نیروی دریایی نیز دیده می‌شود. بر این اساس ضروری است که امکان برقراری ارتباط با همکاران خود از دیگر ملیت‌ها را داشته باشید و راه ارتباط مناسب برای شما استفاده از زبان انگلیسی به عنوان یک زبان بین‌المللی و رایج است. در ادامه چند مورد آموزش که به نظر ما، می‌تواند در این زمینه برای شما عزیزان مفید باشد را در قالب لیست خدمت شما ارائه کرده‌ایم:

مهارت کار گروهی

کار در زمینه دریانوردی و استخدام به عنوان بخشی از یک تیم نظامی یا تجاری، نیازمند همکاری با دیگر اعضای تیم و انجام وظایفی است که باید به انجام برسانید. این مسئله خصوصاً در زمینه مشاغل نظامی بیشتر به چشم می‌خورد که عدم همکاری تیمی موجب شکست عملیات حساس خواهد شد. در ادامه چند مورد آموزش که به نظر ما، می‌تواند در این زمینه برای شما عزیزان مفید باشد را در قالب لیست خدمت شما ارائه کرده‌ایم:

توانایی کار عملیاتی

جز در مواردی که موقعیت شغلی شما روی خشکی و در صنایع ساخت یا تعمیر تجهیزات مخابرات دریایی باشد؛ در دیگر موارد به عنوان بخشی از تیم دریانوردی و با دوره‌های طولانی مأموریت مشغول به کار می‌شوید. در چنین شرایطی ممکن است ماه‌ها دور از خانه و خانواده به سر ببرید و شرایط نامطلوب آب و هوایی یا کمبود امکانات را تجربه کنید. در این راستا، ضروری است توانایی کار در شرایط سخت و عملیاتی و حفظ کیفیت عملکرد خود را داشته باشید.

توانایی کار عملیاتی
توانایی کار عملیاتی

مهارت تحقیق و پژوهش

علوم مخابراتی از حوزه‌های بسیار پویا در علم است و همواره با دستاوردهای نوین علمی، پیشرفت‌های جدیدی در رابطه با ساخت تجهیزات نوین ارتباطی پدید می‌آید. شما باید ضمن برخورداری از مهارت تحقیق و پژوهش به دنبال دستیابی به این دستاوردهای نوین و پیاده کردن آن‌ها در حوزه کاری خود باشید. در ادامه چند مورد آموزش که به نظر ما، می‌تواند در این زمینه برای شما عزیزان مفید باشد را در قالب لیست خدمت شما ارائه کرده‌ایم:

مهارت های نرم افزاری

فعالیت به عنوان افسر نیروی دریایی در زمینه مخابرات یا مسئول تعمیرات و نگه داری، نیاز به برخورداری از مهارت‌های نرم‌افزاری ندارد و تنها با شناخت تجهیزات می‌توانید وظایف خود را به انجام برسانید. با این وجود، در آن دسته از موقعیت‌های شغلی که هدف، طراحی، ساخت و یا بهینه‌سازی عملکرد سامانه‌های مخابرات دریایی باشد، ضروری است نرم‌افزارهای تخصصی مخابرات را بشناسید و نحوه استفاده از آن‌ها را بدانید.

مهارت های نرم افزاری
مهارت های نرم افزاری
پیشنهاد آموزشی مرتبط:

توان تحلیل بالا

همان‌طور که ذکر شد، تئوری‌های حاکم بر مسائل کاری شغل مهندسی مخابرات – خصوصاً در حوزه الکترومغناطیس و امواج – پیچیدگی‌های زیادی دارد. حل چنین مسائلی و سر و کار داشتن با تجهیزات پیچیده مانند انواع ماهواره‌ها و آنتن‌ها نیاز به توان تحلیل بالا و دید مهندسی قوی دارد. در این راستا، برخورداری از قدرت تحلیل مسائل، همواره در انجام وظایفتان اثر بخش و مفید خواهد بود. در ادامه چند مورد آموزش که به نظر ما، می‌تواند در این زمینه برای شما عزیزان مفید باشد را در قالب لیست خدمت شما ارائه کرده‌ایم:

نرم افزارهای شغل مهندسی مخابرات دریایی

علم مخابرات و طراحی تجهیزاتی نظیر انواع فرستنده و آنتن، تجهیزات ناوبری خودکار یا سامانه‌های سونار، با پیچیدگی بسیار زیاد تنها از طریق به‌کارگیری نرم‌افزارهای تخصصی شدنی است. البته نرم‌افزارهای به کار رفته در شغل مهندسی مخابرات دریایی را نمی‌توان چندان از نرم‌افزارهای اصلی رشته برق مخابرات جدا دانست. با این حال قوانین و مبانی امواج در محیط‌های آبی یا در شرایط رطوبت دریا و اقیانوس‌ها، باید به صورت پارامترهای مهم در به‌کارگیری این نرم‌افزارها مورد توجه قرار گیرد. در ادامه چند مورد از مهم‌ترین نرم‌افزارهای تخصصی شغل مهندسی مخابرات دریایی را به شما معرفی می‌کنیم. که عبارت‌اند از:

  • نرم‌افزار CST Studio Suite
  • نرم‌افزار Agilent Genesys
  • نرم‌افزار Microwave Office
  • نرم‌افزار ANSYS HFSS
  • نرم‌افزار MatLab

در ادامه هر یک از موارد فوق را تشریح خواهیم کرد.

نرم افزارهای شغل مهندسی مخابرات دریایی
نرم افزارهای شغل مهندسی مخابرات دریایی

نرم افزار CST Studio Suite

این نرم‌افزار قدرتمند، یکی از بهترین ابزارهای کامپیوتری است که در زمینه شبیه‌سازی عددی میدان‌های الکترومغناطیسی کاربرد دارد. در واقع CST Studio Suite را می‌توان جهت طراحی انواع آنتن‌ها و مدارهای فرکانس بالا استفاده کرد. از طرفی با توجه به اینکه یکی از اجزای اصلی تجهیزات مخابراتی، مدارهای الکترومغناطیسی PCB است؛ کاربردهای نرم‌افزار در زمینه طراحی این قبیل مدارات بسیار مورد توجه و مفید خواهد بود.

نرم افزار Agilent Genesys

یکی از شناخته‌شده‌ترین نرم‌افزارهای گرایش مخابرات Agilent Genesys است. این نرم‌افزار به منظور بررسی و تجزیه و تحلیل سیستم‌های رادیویی، ارتباطی و دارای فناوری مایکروویو به کار می‌رود. از آنجا که در شغل مهندسی مخابرات دریایی سیستم‌های رادیویی کاربرد فراوانی دارند؛ استفاده از Agilent Genesys در طراحی و شبیه‌سازی انواع مداراهای الکتریکیِ این دسته از تجهیزات، بسیار رایج است.

نرم افزار Microwave Office

نرم‌افزار Microwave Office یک ابزار بسیار کاربردی در طراحی و شبیه‌سازی مدارات فرکانس بالا، سیستم‌های الکترونیکی و مخابراتی مثل رادار، مدارات مجتمع و… است. این نرم‌افزار با کارایی بالا و سهولت استفاده، کمک بسیار زیادی به مهندسان الکترونیک و مخابرات دریایی در تحلیل انواع مدارها و سیستم‌های ارتباطی می‌کند.

نرم افزار ANSYS HFSS

بررسی تأثیر امواج الکترومغناطیس در تجهیزات مخابراتی، بر یکدیگر و همین‌طور بر محیط پیرامون، از ضروریات طراحی تجهیزات در این حوزه است. نرم‌افزار ANSYS HFSS به خوبی از عهده این کار برمی‌آید و تحلیل‌های دقیقی در اختیار شما قرار خواهد داد. در ادامه یک مورد آموزش که به نظر ما، می‌تواند در این زمینه برای شما عزیزان مفید باشد را در قالب لیست خدمت شما ارائه کرده‌ایم:

نرم افزار ANSYS HFSS
نرم افزار ANSYS HFSS

نرم افزار MatLab

محیط متلب به عنوان یکی از کاربردی‌ترین موارد در زمینه کد نویسی در حوزه محاسبات مهندسی به شما می‌رود. توان بالای تجزیه و تحلیل این نرم‌افزار و همچنین برخورداری از محیط سیمولینک، موجب می‌شود که هر جا نیاز به برنامه‌نویسی باشد، MatLab به عنوان یک گزینه مناسب مورد توجه قرار گیرد. در ادامه چند مورد آموزش که به نظر ما، می‌تواند در این زمینه برای شما عزیزان مفید باشد را در قالب لیست خدمت شما ارائه کرده‌ایم:

متلب - MATLAB
متلب – MATLAB

نرم افزار آلتیوم دیزاین (Altium Design)

بین گرایش های الکترونیک و مخابرات، رابطه نزدیکی وجود دارد؛ چراکه در ساخت تجهیزات ارتباطی نظیر ماهواره و آنتن‌ها، از مدارات الکترونیک پیچیده استفاده می‌شود. در این راستا، مهندسان مخابرات نیز از نرم‌افزارهای طراحی مدار نظیر Altium Design استفاده می‌کنند. در واقع نرم‌افزار آلتیوم دیزاینر یک ابزار بسیار پرکاربرد در طراحی مدارهای الکترونیکی PCB (مدارهای چاپی) می‌باشد و کاربرد زیادی بین تمام گرایش های مهندسی برق دارد. در ادامه چند مورد آموزش که به نظر ما، می‌تواند در این زمینه برای شما عزیزان مفید باشد را در قالب لیست خدمت شما ارائه کرده‌ایم:

نرم افزار آلتیوم دیزاینر Altium Designer
نرم افزار آلتیوم دیزاینر Altium Designer
پیشنهاد آموزشی مرتبط:

لینک مقالات مشابه و تکمیلی

سخن پایانی درباره شغل مهندسی مخابرات دریایی

هر چند در سال‌های اخیر سازمان‌های دولتی، خصوصی و نظامی فعال در زمینه دریانوردی، پیشرفت‌های بسیاری را رقم‌زده‌اند؛ اما به دلیل وجود تحریم‌های گسترده خصوصاً در زمینه تجهیزات ارتباط نظامی، با مشکلات زیادی رو به رو هستیم. با این حال هنوز هم می‌توان فرصت‌های شغلی بسیاری را برای فارغ‌التحصیلان این رشته مشاهده کرد. از طرفی به دلیل تعداد کم متخصصان و دانش‌آموختگان مهندسی مخابرات دریایی، همواره جایگاه‌های شغلی در این زمینه وجود دارد. شما هم در صورت تمایل به فعالیت عملیاتی و خصوصاً در محیط‌های نظامی، می‌توانید به این عرصه ورود کرده و آینده شغلی خود را رقم بزنید.

در پایان از این که تا انتهای مقاله با ما همراه بودید سپاسگزاریم. لطفاً لینک این مقاله را در اختیار دوستانتان نیز قرار دهید و از طریق کامنت نظرات و پیشنهادهای خود را بیان نمایید تا موجب بهبود و ارتقا سطح این مقاله شود. پیروز و موفق باشید.

بر اساس رای 0 نفر
آیا این مطلب برای شما مفید بود؟
شما قبلا رای داده‌اید!
اگر بازخوردی درباره این مطلب دارید یا پرسشی دارید که بدون پاسخ مانده است، آن را از طریق بخش نظرات مطرح کنید.

«علی آبیار» دانش‌آموخته رشته مهندسی IT است و به نوشتن، موسیقی، شعر، طبیعت و البته برنامه‌نویسی و تکنولوژی‌های سطح وب علاقه دارد. رزومه تخصصی او بیشتر در زمینه «سئو و تولید محتوا» است؛ همچنین در رزومه تخصصی‌اش، چند پروژه برنامه‌نویسی وب، مدیریت وب‌سایت و توسعه محتوای آن‌ها دیده می‌شود. او تا به امروز، تولید و ویراستاری مطالب متنوعی از مجلات اینترنتی «کاپریلا» و «تاپریلا» در حوزه‌های: تکنولوژی، سئو، کسب و کار، دیجیتال مارکتینگ و… را به عهده داشته است. «علی آبیار» در حال حاضر به صورت فریلنسر بر روی پروژه‌های مختلف داخلی و خارجی در حوزه طراحی وب (Front-End) و سئو فعالیت می‌کند.

نظر شما چیست؟

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.