انسان امروزی از وسایل نقلیه مختلفی مانند موتورسیکلت‌ها، اتوبوس‌ها، کامیون‌ها، خودرو‌های سواری و… برای رفع نیاز‌های خود استفاده می‌کند. هر یک از این وسایل نقلیه از بخش‌های مختلفی چون سیستم‌های برقی، سیستم‌ تعلیق و ترمز، سیستم‌های تهویه، شاسی و چرخ‌ها، بدنه و… تشکیل شده‌اند و طبیعتاً برای طراحی و تولید هر یک از این قطعات و سیستم­‌ها، به دانش و تخصص خاصی نیاز است. بدنه خودرو یکی از بخش‌های اصلی است که تأثیر مستقیم بر فروش این محصولات دارد. علاوه بر این، با توجه به فاصله زیادی که بین خودرو‌سازان ایرانی و خارجی وجود دارد، شرکت‌های خودروسازی می‌کوشند تا علاوه بر افزایش کیفیت ساخت و تولید، به طراحی بدنه خودرو نیز توجه بیشتری نمایند؛ چرا که در عصر حاضر یکی از مهم‌ترین فاکتور‌های موفقیت در بازار هدف و صنعت خودروسازی، طراحی و عرضه خودرو‌هایی با بدنه‌های زیبا‌تر، ایمن‌تر، سبک‌تر و البته چشمگیر‌تر از تولیدات دیگر رقبا است و دستیابی به این اهداف در حوزه وظایف شغل مهندسی بدنه خودرو قرار می‌گیرد.

در همین راستا، در این نوشتار از «مجله اینترنتی کاپریلا»، قصد داریم به معرفی «شغل مهندسی بدنه خودرو» اعم از وظایف، بازار‌ کار، مهارت‌ها، نرم‌افزارهای تخصصی و همچنین تحصیلات لازم برای ورود به این حوزه بپردازیم. برای آشنایی کامل با شغل مهندسی بدنه خودرو از شما دعوت می‌کنیم تا انتهای این نوشتار با ما همراه باشید.

آنچه می خوانید: پنهان کردن فهرست

معرفی شغل مهندسی بدنه خودرو

امروزه نمی‌توان کشوری را یافت که وابسته به خودرو و صنعت خودروسازی نباشد؛ چرا که با گسترش روز افزون استفاده از خودرو‌ در جوامع پیشرفته امروزی، خودرو‌ها به بخشی جدا‌ناپذیر از زندگی بشر تبدیل شده‌اند. از سوی دیگر، خریداران خودرو، تمام جوانب یک محصول – از جمله ایمنی و زیبایی بدنه – را پیش از خرید بررسی می‌کنند. بر این اساس در صنعت خودرو‌سازیِ دنیا شاهد طراحی خودرو‌هایی جدید و با ظاهری پیشرفته‌، توسط مهندسان بدنه خودرو هستیم تا پاسخگوی نیازها و انتظارات مخاطبان باشند. در واقع این متخصصان، مجهز به دانش و مهارت در زمینه طراحی و محاسبات مهندسی، مواد و مقاومت آن‌ها، مکانیزم‌ها و همچنین فرآیندهای تولید هستند. این تخصص به آن‌ها کمک می‌کند تا بتوانند سازه خودرو‌ها را با ظاهری زیبا، ایمن و مقاوم در برابر ضربات و تصادف و البته راحت و مناسب برای سرنشینان، طراحی و تولید کنند.

اگرچه «شغل مهندسی بدنه خودرو» در ایران نسبتاً راکد است و در مقایسه با دیگر تخصص‌ها و گرایشات علم مکانیک چندان پر‌طرفدار نیست؛ اما هرگز به این معنا نیست که در ایران هیچ شغلی در این زمینه وجود نداشته باشد.

معرفی شغل مهندسی بدنه خودرو
معرفی شغل مهندسی بدنه خودرو
پیشنهاد آموزشی مرتبط:

وظایف یک مهندس بدنه خودرو

همان‌طور که اشاره کردیم، یک مهندس بدنه خودرو در زمینه «طراحی و ساخت سازه بدنه خودرو» متخصص است و وظایف عمده او عبارت‌اند از:

  • شبیه‌سازی، طراحی و بهینه‌سازی شاسی خودرو
  • شبیه‌سازی، طراحی و بهینه‌سازی قسمت­های مختلف بدنه خودرو مانند در­ها، سپر­ها، صندوق عقب و درب موتور
  • طراحی بدنه ایرودینامیک
  • نیاز سنجی بازار و طراحی ظاهری متناسب با سلیقه مخاطبان

شایان ذکر است که بررسی و شبیه سازی بدنه خودرو در حالت‌های دینامیکی و مود­های مختلف تصادف، از وظایف اصلی متخصصان مهندسی بدنه خودرو می­باشد. اجرای درست این وظیفه ایمنی سرنشینان خودرو و الزامات قانونی صنعت خودرو سازی را تأمین می‌کند. در ادامه چند مورد آموزش که به نظر ما، می‌تواند در این زمینه برای شما عزیزان مفید باشد را در قالب لیست خدمت شما ارائه کرده‌ایم:

وظایف یک مهندس بدنه خودرو
وظایف یک مهندس بدنه خودرو

حوزه های کاری شغل مهندسی بدنه خودرو

علاوه بر طراحی و ساخت بدنه خودرو، دانش­آموختگان مهندسی سازه بدنه خودرو، می‌توانند در عناوین شغلی زیر که ارتباط مستقیمی نیز با تحصیلات آنان دارد، مشغول به کار شوند:

  • مدیر کنترل پروژه
  • مدیر تولید
  • مهندس مکانیک
  • کارشناس کنترل کیفیت
  • پژوهشگر
  • استاد دانشگاه
  • مدیر خرید و تدارکات
  • کارشناس تحقیقات بازار

در ادامه به معرفی هر یک از این عناوین شغلی خواهیم پرداخت.

حوزه های کاری شغل مهندسی بدنه خودرو
حوزه های کاری شغل مهندسی بدنه خودرو

مدیر کنترل پروژه

یک مدیر کنترل پروژه، وظیفه مدیریت و برنامه‌ریزی پروژه‌های کاری را بر عهده دارد. او باید از به موقع انجام شدن کار‌ها و همچنین مطابق بودجه پیش رفتن آن اطمینان حاصل نماید. در واقع، مدیر کنترل پروژه، با تکیه بر مهارت‌های خود، اداره­ی جریان‌ اجرای فعالیت‌ها، رفع انتظارات و نیاز نیرو‌ها را در چارچوب هزینه، زمان و کیفیت مشخص شده، بر عهده دارد. شایان ذکر است، علاوه بر دانش‌آموختگان رشته مدیریت پروژه، بسیاری از متخصصان مهندسی مکانیک، خصوصاً مهندسان بدنه خودرو، می­توانند به عنوان مدیر کنترل پروژه، در صنایع مختلف به خصوص صنعت خودرو‌سازی مشغول به کار ‌شوند. در ادامه چند مورد آموزش که به نظر ما، می‌تواند در این زمینه برای شما عزیزان مفید باشد را در قالب لیست خدمت شما ارائه کرده‌ایم:

مدیر تولید

این متخصصان به عنوان مدیر تولید نیز در صنایع و کارخانه‌ها مشغول به کار می‌شوند. مدیریت تولید شامل فرآیند‌های هدایت، برنامه‌ریزی، کنترل و سازماندهی فعالیت‌های کارخانه یا واحد تولیدی است. به عبارت دیگر وظیفه مدیر تولید مدیریت روند اجرا شدن تمامی فرآیند‌های خط تولید، از نظم دادن درونی و بیرونی کارخانه تا اجرای استراتژی‌های تولید به منظور کاهش هزینه‌های اولیه، جاری و ثابت کارخانه می‌باشد. در ادامه چند مورد آموزش که به نظر ما، می‌تواند در این زمینه برای شما عزیزان مفید باشد را در قالب لیست خدمت شما ارائه کرده‌ایم:

مهندس مکانیک

از آنجایی که اکثر مهندسان سازه بدنه خودرو، دارای لیسانس مهندسی مکانیک و ارشد سازه بدنه خودرو هستند، علاوه بر فعالیت در زمینه تولید و طراحی بدنه خودرو، می‌توانند از عهده وظایف یک مهندس مکانیک برآیند. بنابراین با توجه به گرایش و علاقه خود می‌توانند علاوه بر صنعت خودرو‌سازی در طراحی و تولید انواع ماشین‌آلات و تجهیزات صنعتی، پزشکی، پتروشیمی و… نیز فعالیت کنند. در ادامه چند مورد آموزش که به نظر ما، می‌تواند در این زمینه برای شما عزیزان مفید باشد را در قالب لیست خدمت شما ارائه کرده‌ایم:

مهندسی مکانیک خودرو
مهندسی مکانیک خودرو

کارشناس کنترل کیفیت

بسیاری از استخدام‌کنندگان، از متخصصان دارای مدرک مهندسی مکانیک یا مهندسی صنایع برای جذب کارشناس کنترل کیفیت، دعوت به همکاری می‌کنند. وظیفه کارشناس کنترل کیفیت این است که بر فرایند‌های مهندسی و تولید یک کارخانه نظارت داشته باشد و از استفاده صحیح از مواد، ابزار‌ها و دستورالعمل‌ها اطمینان حاصل نماید. علاوه بر آن، یک کارشناس کنترل کیفیت به منظور ایجاد و حفظ استاندار‌د‌ها در محصولات تولیدی، با تیم کیفیت همکاری می‌کند.

پژوهشگر

یک مهندس بدنه خودرو می­تواند به عنوان «پژوهشگر» در حوزه تخصصی خود فعالیت کند؛ چرا که وظایف و فعالیت‌های پژوهشگران در حوزه‌های پژوهشی مختلف با یک دیگر متفاوت است و معمولاً هر یک از آن‌ها با توجه به نوع مدرک تحصیلی کارشناسی ارشد و یا دکتری در حوزه­ای تخصصی به تحقیق و پژوهش می­پردازند. برای مثال، یک محقق جهت انجام تحقیقات فنی و مهندسی، نیازمند گذراندن دوره دانشگاهی معتبر و مرتبط با حوزه مطالعاتی خود است.

استاد دانشگاه

مهندسان بدنه خودرو در صورت علاقه‌مندی به تدریس در سطح آکادمیک، می‌توانند به عنوان «مدرس و استاد» یا به عبارت دقیق‌تر به عنوان «عضو هیئت علمی»، در دانشگاه‌ها و دیگر مراکز آموزش عالی مانند پژوهشگاه‌ها، پژوهشکده‌ها، شرکت‌های دانش‌بنیان و… مشغول به کار شوند.

مدیر خرید و تدارکات

مدیر خرید و تدارکات، مسئول اصلی خرید کالا و تجهیزات مورد نیازِ کارخانه است. در نتیجه یک مهندس بدنه خودرو با داشتن تخصص و شناخت کافی از تجهیزات فنی و مهندسی و همچنین تقویتِ شمِ اقتصادی خود، می‌تواند به عنوان یک مدیر خرید و تدارکات، وظیفه خرید مواد خام و تجهیزات مهندسی برای شرکت‌های مختلف را بر عهده داشته باشد.

کارشناس تحقیقات بازار

یک کارشناس تحقیقات بازار به مطالعه شرایط بازار هدفِ منطقه‌ای و ملی برای بررسی فروش بالقوه محصولات می‌پردازد. از مسئولیت­های متخصصان این حوزه شغلی می‌توانیم به وظایفی مانند نظارت و پیش‌بینی روند‌های فروش و بازاریابی، تدوین و ارزیابی روش‌های جمع‌آوری داده‌ از جمله پرسشنامه و نظر‌سنجی، تحلیل داده‌های گردآوری شده و ارزیابی اثربخشی برنامه‌ها و استراتژی‌های بازاریابی اشاره کنیم. در ادامه چند مورد آموزش که به نظر ما، می‌تواند در این زمینه برای شما عزیزان مفید باشد را در قالب لیست خدمت شما ارائه کرده‌ایم:

حال که تا اینجا با وظایف و عناوین شغلی احتمالی برای یک مهندس بدنه خودرو آشنا شدیم، می­توانیم به بررسی بازار کار برای این مهندسان بپردازیم.

بازار کار شغل مهندسی بدنه خودرو

با توجه به بالا رفتن رقابت در صنعت خودرو‌سازی چه در ایران و چه در جهان، بازار کار متخصصان شغل مهندسی بدنه خودرو نیز با رشد و پیشرفت روز افرونی مواجه شده است. همان‌طور که تا کنون به آن اشاره کردیم، وظیفه اصلی این مهندسان، طراحی و تولید سازه بدنه خودرو است؛ در نتیجه بازار‌ کار اصلی این متخصصین – بسته به مهارت­ها و توانایی­های آنان – موارد زیر را شامل می‌شود:

  • کارخانه‌های خودرو‌سازی داخلی همچون ایران خودرو، تراکتورسازی تبریز، سایپا، پارس خودرو، گروه بهمن، رانیران، هپکو و…
  • کارخانه­های خودرو­سازی بزرگ دنیا مانند تویوتا، فورد، فولکس واگن، دایملر آ گ، هیوندای موتور، مزدا و…
  • دیگر سازمان‌های وابسته به صنعت خودروسازی
  • کارگاه‌های تعمیرات و عیب‌یابی خودروها

البته بنا بر میزان تخصص و مهارت‌های آن­ها، مهندسان سازه بدنه خودرو می‌توانند در پوزیشن‌های دیگری نیز مانند مدیر کنترل پروژه، مهندس مکانیک، استاد دانشگاه و… فعالیت داشته باشند؛ پس دانشگاه‌ها، مراکز تحقیقاتی، خط تولید شرکت‌های صنعتی بزرگ و… می­تواند از دیگر محیط‌های کاری متخصصان در شغل مهندسی بدنه خودرو باشد.

شایان ذکر است که بر اساس طبقه‌بندی‌های وزارت بهداشت در حوزه بهداشت و درمان، در موقعیت شغلی مهندس تأسیسات نیز امکان جذب دانش‌آموختگان رشته مهندسی سازه‌ بدنه خودرو وجود دارد.

بازار کار شغل مهندسی بدنه خودرو
بازار کار شغل مهندسی بدنه خودرو

درآمد شغل مهندسی بدنه خودرو

در رابطه با درآمد­ها در شغل مهندسی بدنه خودرو، باید بگوییم حقوق و مزایای این مهندسان با یکدیگر بسیار متفاوت است و به عوامل مختلفی چون حوزه کاری، هدف و فعالیت‌های‌ کارخانه، دولتی و یا خصوصی بودن سازمان و ساعات کاری، همچنین ویژگی‌های فردی چون میزان مهارت‌ها، تحصیلات، سابقه کاری و… وابسته خواهد بود.

مهارت های لازم در شغل مهندسی بدنه خودرو

همان‌طور که در قسمت قبل اشاره کردیم، علاوه بر تحصیلات، برخورداری از مهارت‌ها و توانایی‌های فردی و اجتماعی، به متخصصان در شغل مهندسی بدنه خودرو کمک می‌کند تا علاوه بر آن ‌که شانس استخدام در مراکز و کارخانه‌های بزرگ را داشته باشند، بتوانند به ارتقاء رتبه، افزایش درآمد و دیگر موفقیت‌های شغلی دست یابند.

بنابراین به‌جز علاقه به فعالیت در صنعت خودروسازی، برخی مهارت‌های لازم در شغل مهندسی بدنه خودرو شامل موارد زیر می‌شود:

  • تسلط بر علوم پایه
  • تسلط بر نرم‌افزار‌های تخصصی
  • تسلط بر زبان انگلیسی
  • مهارت انجام کار گروهی
  • خلاقیت و نوآوری
  • مهارت حل مسئله
  • توانایی تحمل فشار کار
  • توان مدیریتی و روحیه رهبری
  • مهارت برقراری ارتباط
  • توانایی مدیریت زمان در پروژه
  • قدرت تجسم سه‌بعدی

برای درک بهتر نیازمندی به این مهارت‌ها و توانایی‌ها، در ادامه به توضیح این مهارت‌های لازم در شغل مهندسی بدنه خودرو خواهیم پرداخت.

مهارت های لازم در شغل مهندسی بدنه خودرو
مهارت های لازم در شغل مهندسی بدنه خودرو

تسلط بر علوم پایه

تسلط بر علوم پایه مانند علم فیزیک، ریاضی و محاسبات، یکی از ابتدایی‌ترین و اصلی‌ترین توانایی‌های مهندسان مختلف، خصوصاً متخصصان در شغل مهندسی بدنه خودرو است. همچنین از آن‌جایی که بازار هدف این متخصصان، صنعت خودرو‌سازی و وظیفه اصلی آن‌ها، طراحی و تولید بدنه خودرو می­باشد؛ آشنایی با علومی مانند شناخت مواد و مقاومت‌ آن‌ها و طراحی و تحلیل سازه و بدنه، آن‌ها را برای انجام درستِ وظایف یاری می‌نماید. تسلط بر این علوم، علاوه بر گذراندن دوره تحصیلات آکادمیک، از طریق شرکت در دوره­های مختلف علمی نیز ممکن خواهد بود. در ادامه چند مورد آموزش که به نظر ما، می‌تواند در این زمینه برای شما عزیزان مفید باشد را در قالب لیست خدمت شما ارائه کرده‌ایم:

تسلط بر نرم افزار‌های تخصصی

انجام بسیاری از وظایف تخصصی مهندسین بدنه خودرو، مانند انجام محاسبات و طراحی‌های لازم، بدون استفاده از نرم‌افزارهای تخصصی این حوزه امکان‌پذیر نیست. از طرفی تعداد و تنوع این نرم‌افزار‌ها نیز بسیار گسترده است و یادگیری همه این نرم‌افزار‌ها برای مهندسان مشکل خواهد بود. در نتیجه بهتر است مهندسان طراحی بدنه خودرو، تعدادی از این نرم‌افزار‌های کاربردی‌ را متناسب با زمینه کاری و نوع وظایف خود انتخاب کنند و به تسلط کافی در به‌کارگیری آن‌ها دست یابند. در ادامه چند مورد آموزش که به نظر ما، می‌تواند در این زمینه برای شما عزیزان مفید باشد را در قالب لیست خدمت شما ارائه کرده‌ایم:

تسلط بر نرم افزار های تخصصی رشته مهندسی بدنه خودرو
تسلط بر نرم افزار های تخصصی رشته مهندسی بدنه خودرو

تسلط بر زبان انگلیسی

تسلط بر زبان انگلیسی به متخصصان علوم مختلف کمک می‌کند تا بتوانند به کتب، مقالات و تکنولوژی‌های روز دنیا دسترسی راحت‌تری داشته باشند و دانش و مهارت‌های خود را ارتقا دهند. متخصصان در شغل مهندسی بدنه خودرو نیز از این قاعده مستثنا نیستند؛ چرا که تسلط بر زبان انگلیسی به آنان کمک می‌کند تا دانش و اطلاعات خود در حوزه مهندسی را به روز نگه داشته و به موفقیت‌های شغلی دست‌ یابند.

از دیگر مزایای تسلط بر زبان انگلیسی، امکان برقراری ارتباط با دیگر مهندسان در سراسر دنیا و حتی فراهم شدن فرصت اشتغال و همکاری با شرکت‌های بزرگ دنیا در صنعت خودروسازی می‌باشد. در ادامه چند مورد آموزش که به نظر ما، می‌تواند در این زمینه برای شما عزیزان مفید باشد را در قالب لیست خدمت شما ارائه کرده‌ایم:

مهارت انجام کار گروهی

مهارت انجام کار‌ها به صورت تیمی و گروهی، یکی از مهم‌ترین مهارت‌ها برای رسیدن به موفقیت‌های شغلی است. این مهارت شامل همدلی، صداقت، مسئولیت‌پذیری، همکاری و… می‌شود. از آن­جایی که مهندسان بدنه خودرو در شرکت‌ها و کارخانه‌های بزرگ به صورت تیمی کار‌‌ها را پیش می‌برند، برخورداری از فرهنگ کار گروهی به آن‌ها کمک می‌کند تا عملکرد بهتری داشته باشند و محیط کاری آن‌ها نیز به محیط سالم‌تری تبدیل شود. در ادامه چند مورد آموزش که به نظر ما، می‌تواند در این زمینه برای شما عزیزان مفید باشد را در قالب لیست خدمت شما ارائه کرده‌ایم:

خلاقیت و نوآوری

وظیفه اصلی بسیاری از مهندسان طراحی و تولید قطعات، تجهیزات، ماشین‌ آلات و سیستم‌های مختلف است. در نتیجه «خلاقیت و نوآوری» یکی دیگر از مهارت‌های مورد نیاز مهندسان در شاخه‌های مختلف به خصوص متخصصان شغل مهندسی بدنه خودرو می‌باشد‌. در واقع خلاقیت و قدرت ابداع و نوآوری در طراحی و تولید بخش‌های مختلف بدنه خودرو، سبب تمایز آن‌ها از دیگر همکاران خود و پیشرفت و ارتقاء رتبه آنان خواهد شد. در ادامه چند مورد آموزش که به نظر ما، می‌تواند در این زمینه برای شما عزیزان مفید باشد را در قالب لیست خدمت شما ارائه کرده‌ایم:

مهارت حل مسئله

مهارت حل مسئله در واقع برخورد فعالانه جهت حل مشکلات و انتخاب بهترین راهکار در هنگام مواجهه با یک مسئله است. از آن­جایی که امکان بروز مشکل در حین طراحی، محاسبات و ساخت قطعات مختلف و یا انجام دیگر وظایف شغلی برای مهندسان بدنه خودرو وجود دارد، اگر این مهندسان از مهارت «حل مسئله» برخوردار نباشند، نمی‌توانند بهترین راه حل را برای برطرف کردن مشکلات کاری پیدا کنند. در نتیجه علاوه بر اتلاف وقت و انرژی، تمرکز و آرامش خود را نیز از دست می‌دهند. در ادامه چند مورد آموزش که به نظر ما، می‌تواند در این زمینه برای شما عزیزان مفید باشد را در قالب لیست خدمت شما ارائه کرده‌ایم:

توانایی تحمل فشار کار

هر شغلی سختی‌ها، چالش‌ها و فشار کاری جسمی و یا روانی خاصی را با خود به همراه دارد. یک مهندس بدنه خودرو نیز بسته به وظایف کاری خود ممکن است در حین انجام محاسبات پیچیده، طراحی، تحلیل و آزمایش‌ها یا حضور در محیط پرسروصدای خط تولید کارخانه، متحمل فشار‌های جسمی و ذهنی شود. برنامه‌ریزی، بالا بردن صبر و تحمل و ارزیابی چالش‌ها، به متخصصان در شغل مهندسی بدنه خودرو کمک می‌کند تا بتوانند از پس وظایف خود به خوبی بر‌آیند و در نتیجه استرس و فشار کاری خود را نیز کاهش دهند. در ادامه چند مورد آموزش که به نظر ما، می‌تواند در این زمینه برای شما عزیزان مفید باشد را در قالب لیست خدمت شما ارائه کرده‌ایم:

توان مدیریتی و روحیه رهبری

علاوه بر برقراری ارتباط مؤثر، داشتن روحیه رهبری و توان مدیریتِ شرایط، یکی دیگر از مهارت‌های لازم برای متخصصان در شغل مهندسی بدنه خودرو است. مدیریت و رهبری شامل مجموعه‌ای از رفتار‌ها می‌باشد که در جهت ایجاد هماهنگی حین انجام کار‌های گروهی و با هدف پیشروی کار‌ها با سرعت و بهره‌وری کافی استفاده می‌شود. برخورداری از روحیه رهبری به مهندسان بدنه خودرو کمک می‌کند تا بتوانند تیم کاری خود را به خوبی مدیریت کنند.  در ادامه چند مورد آموزش که به نظر ما، می‌تواند در این زمینه برای شما عزیزان مفید باشد را در قالب لیست خدمت شما ارائه کرده‌ایم:

مهارت برقراری ارتباط مؤثر

همان‌طور که اشاره کردیم، مهندسان بدنه خودرو اصولاً به صورت گروهی در محیط‌های کاری مشترک با دیگران، مشغول به فعالیت هستند و لازم است با دیگر مهندسان، مدیران و کارکنان مجموعه در ارتباط باشند تا بتوانند از پس وظایف خود به خوبی برآیند.

مهارت برخورداری از ارتباط مؤثر، شامل مجموعه‌ای از مهارت‌های کلامی، نوشتاری و دیداری است که به مهندسان کمک می‌کند تا بتوانند در آموزش و مشاوره دادن به دیگران، تهیه گزارش‌های کاری و راهنمایی همکاران خود، بهترین عملکرد را داشته باشند. در ادامه چند مورد آموزش که به نظر ما، می‌تواند در این زمینه برای شما عزیزان مفید باشد را در قالب لیست خدمت شما ارائه کرده‌ایم:

مهارت برقراری ارتباط مؤثر
مهارت برقراری ارتباط مؤثر

توانایی مدیریت زمان و پروژه

مدیریت زمان و مدیریت پروژه از دیگر مهارت‌های لازم برای رسیدن به اهداف شغلی است. یک مهندس بدنه خودرو، باید بتواند وظایف خود را با بهترین کیفیت و تا زمان مشخص شده، به پایان برساند. در همین راستا، صرف زمان مناسب برای انجام کار‌ها، اولویت‌بندی فعالیت‌ها در پروژه و برنامه‌ریزی مؤثر، به متخصصان در شغل مهندسی بدنه خودرو کمک می‌کند تا بتوانند به درستی زمان و پروژه‌های کاری خود را مدیریت کنند. در ادامه چند مورد آموزش که به نظر ما، می‌تواند در این زمینه برای شما عزیزان مفید باشد را در قالب لیست خدمت شما ارائه کرده‌ایم:

قدرت تجسم سه بعدی

همان‌طور که اشاره کردیم، وظیفه اصلی متخصصان در شغل مهندسی بدنه خودرو، طراحی،مدل‌سازی و تولید بخش‌های مختلف بدنه خودرو است؛ بنابراین برخورداری از قدرت تجسم بالا و همچنین داشتن دید سه‌بعدی که مهم‌ترین مؤلفه در طراحی خودرو می‌باشد، به این مهندسان کمک می‌کند تا عملکرد مناسبی داشته باشند. در ادامه چند مورد آموزش که به نظر ما، می‌تواند در این زمینه برای شما عزیزان مفید باشد را در قالب لیست خدمت شما ارائه کرده‌ایم:

نرم افزار­های تخصصی شغل مهندسی بدنه خودرو

همان‌طور که در قسمت مهارت­ها به آن پرداختیم، یکی از ضروری‌ترین مهارت‌ها برای مهندسان بدنه خودرو، تسلط بر نرم‌افزار‌های تخصصی می‌باشد. به همین منظور، قصد داریم تا نرم‌افزار‌های تخصصی در شغل مهندسی بدنه خودرو را بررسی کنیم. برخی از این نرم‌افزار‌های کاربردی عبارت‌اند از:

  • نرم‌افزار Madymo
  • نرم‌افزار Rhinoceros
  • نرم‌افزار SolidWorks
  • نرم‌افزار SketchBook Designer
  • نرم‌افزار CATIA
  • نرم‌افزار Abaqus
  • نرم‌افزار Ansys
  • نرم­افزار LS-DYNA

که در ادامه به معرفی هر یک از این نرم‌افزار‌های تخصصی شغل مهندسی بدنه خودرو می‌پردازیم.

نرم افزار­های تخصصی شغل مهندسی بدنه خودرو
نرم افزار­های تخصصی شغل مهندسی بدنه خودرو

معرفی نرم ‌افزار MADYMO

MADYMO که محصول شرکت بزرگ TASS International است، یک نرم‌افزار فنی و مهندسی با قدرت بسیار بالا می‌باشد که برای تجزیه‌و‌تحلیل و بهینه‌سازی ایمنی خودرو، در شرکت‌های مختلف خودروسازی به کار می‌رود. مهندسان بدنه خودرو، از ابزار‌های قدرتمند و به روز نرم‌افزار Madymo در پروژه‌های پیچیده خود استفاده می‌کنند. در واقع این مهندسین در ابتدا طرح‌های اولیه خود را به مرحله اجرا می‌رسانند و سپس با استفاده از تجزیه و تحلیل قدرتمند نرم‌افزار Madymo طرح‌های ایمنی را بهینه سازی می‌کنند.

از مهم‌ترین ویژگی‌ها و امکانات این نرم‌افزار می‌توانیم به موارد زیر اشاره کنیم:

  • قدرت بسیار بالا در پردازش خدمات
  • برخورداری از ابزار دقیق و قدرتمند MADYAMO Solver
  • امکان مدل‌سازی ساختگی در هنگام وقوع تصادف به علت افزایش سرعت برای تست ایمنی
  • بهره‌مندی از رابط ‌کاربری مناسب برای ساده‌سازی کار با نرم‌افزار
  • بهره‌مندی از مدل‌های ساختگی انسانی در پیش‌بینی پاسخ انسان به وقوع تصادف

معرفی نرم افزار Rhinoceros

نرم‌افزار راینو یکی از محبوب‌ترین نرم‌افزارهای مدل‌سازی سه‌بعدی است که برای ایجاد مدل‌های سه‌بعدی کاربردی و واقع‌گرایانه‌ استفاده می‌شود. این نرم‌افزار به دلیل داشتن قابلیت ایجاد منحنی و سطوح آزاد، برای ایجاد طرح‌های پیچیده در طراحی قطعات و بدنه خودرو بسیار کاربردی و مناسب است. در همین راستا، متخصصان شغل مهندسی بدنه خودرو، با کمک نرم‌افزار Rhino، قادر به طراحی دو بعدی و سه بعدی بدنه خودرو می‌باشند. در ادامه چند مورد آموزش که به نظر ما، می‌تواند در این زمینه برای شما عزیزان مفید باشد را در قالب لیست خدمت شما ارائه کرده‌ایم:

معرفی نرم افزار Rhinoceros
معرفی نرم افزار Rhinoceros

معرفی نرم ‌افزار SolidWorks

سالیدورک یک نرم‌افزار مهندسی طراحی به کمک رایانه است که توسط شرکت فرانسوی «داسو سیستمز» ساخته شده است و امروزه بسیاری از مهندسین در سراسر جهان از این نرم‌افزار‌ استفاده می‌کنند. نرم‌افزار SolidWorks از سه محیط با نام‌های پارت (part)، اسمبلی (assembly) و دراوینگ (drawing) تشکیل شده‌ است. محیط اول این نرم‌افزار برای رسم قطعات، محیط دوم برای روی هم سوار کردن قطعات مکانیسم و محیط سوم برای تهیه نقشه مهندسی چاپی به کار می‌رود. متخصصان در شغل مهندسی بدنه خودرو با استفاده از ابزار‌های موجود در برنامه، قادر به ارائه طرحی کامل از وسایل نقلیه هستند. از ویژگی‌های اصلی این نرم‌افزار می‌توانیم به موارد زیر اشاره کنیم:

  • قابلیت معادله‌نویسی (Equation) بین اندازه‌ها و پارامتر‌های مختلف در مدل
  • قابلیت استفاده از جدول‌های طراحی (Design Table) جهت برقراری ارتباط بین معادلات و اندازه‌ها در محیط excel
  • سرعت بالاتر و سهولت کاربردی و آموزش نسبت به سایر نرم‌افزار‌های مشابه
  • امکان ارتباط با تمامی نرم‌افزار‌های ماشین‌کاری (edge cam ,power mill ,master cam و…) و نرم‌افزار‌های تحلیلی ( Adams , Abaqus ,Ansys ,Cosmos و…)

در ادامه چند مورد آموزش که به نظر ما، می‌تواند در این زمینه برای شما عزیزان مفید باشد را در قالب لیست خدمت شما ارائه کرده‌ایم:

معرفی نرم ‌افزار SolidWorks
معرفی نرم ‌افزار SolidWorks

معرفی نرم ‌افزار SketchBook Designer

SketchBook Designer نرم‌افزاری قدرتمند برای انجام طراحی‌های کامپیوتری است که توسط مهندسان بدنه خودرو برای طراحی بدنه وسایل نقلیه استفاده می‌شود. ابزار‌ها و امکانات نرم‌افزار اسکچ بوک مانند امکان اضافه‌ کردن رنگ‌، سایه‌ و بافت به طرح‌ها، سبب می‌شود تا مهندسان بتوانند طرحی نزدیک به واقعیت از بدنه خودرو را ارائه کنند. در ادامه چند مورد آموزش که به نظر ما، می‌تواند در این زمینه برای شما عزیزان مفید باشد را در قالب لیست خدمت شما ارائه کرده‌ایم:

معرفی نرم ‌افزار SketchBook Designer
معرفی نرم ‌افزار SketchBook Designer

معرفی نرم افزار CATIA

کتیا یک مجموعه نرم‌افزاری محبوب و قدرتمند برای بسیاری از مهندسان، از جمله مهندسان خودرو‌سازی و مکانیک و همچنین شرکت‌های تولیدکننده تجهیزات مکانیکی است. این نرم‌افزار، تمامی ابزار‌های طراحی، مهندسی، تولید، مدل‌سازی سه بعدی، شبیه‌سازی، تحلیل و مدیریت چرخه عمر قطعات و محصولات را به صورت یکجا در اختیار کاربران قرار می‌دهد. در همین راستا، متخصصان در شغل مهندسی بدنه خودرو به کمک نرم‌افزار catia می‌توانند صفر تا صد قطعات خودرو و بدنه آن‌ها طراحی نمایند. در نهایت مدل‌هایی سه‌بعدی از طرح آماده شده و نحوه عملکرد هر یک از قطعات خودرو را به نمایش گذاشته می‌شود. در ادامه چند مورد آموزش که به نظر ما، می‌تواند در این زمینه برای شما عزیزان مفید باشد را در قالب لیست خدمت شما ارائه کرده‌ایم:

معرفی نرم افزار CATIA
معرفی نرم افزار CATIA

معرفی نرم ‌افزار Abaqus

نرم‌افزار آباکوس یکی از قدرتمندترین و شناخته‌ شده‌ترین ابزار‌های شبیه‌سازی، مدل‌سازی و تحلیل المان محدود مسائل مهندسی است که برای تحلیل غیرخطی مواد تحت شرایط دینامیک، استاتیک و شبه استاتیک مورد استفاده قرار می‌گیرد. بسیاری از مهندسان و طراحان بدنه خودرو، در راستای بهینه‌سازی و بهبود محصولات خود از نرم‌افزار Abaqus کمک می‌گیرند.

از ویژگی‌های نرم‌افزار آباکوس می‌توانیم به موارد زیر اشاره کنیم:

  • این نرم‌افزار قادر به مدل‌سازی پیچیده‌ترین مسائل، به ساده‌ترین شکل ممکن می‌باشد.
  • علی‌رغم برخورداری از محیط غنی و قابلیت‌های گسترده کار با آن ساده است.
  • دارای محیطی کاربرپسند، جذاب و کتابخانه‌ای قوی با قابلیت پیش‌بینی رفتار مواد مختلف مهندسی می‌باشد.

در ادامه چند مورد آموزش که به نظر ما، می‌تواند در زمینه نرم افزار آباکوس برای شما عزیزان مفید باشد را در قالب لیست خدمت شما ارائه کرده‌ایم:

معرفی نرم ‌افزار Abaqus
معرفی نرم ‌افزار Abaqus

معرفی نرم ‌افزار Ansys

نرم‌افزار Ansys یکی دیگر از پرکاربردترین نرم‌افزار‌های دنیای مهندسی است که نام آن از حروف ابتدایی عبارت «ANalysis SYStems» گرفته شده است. به دلیل آن که اساس این نرم‌افزار نیز مدل‌سازی و تحلیل می‌باشد؛ یکی از رقبای اصلی ABAQUS به حساب می‌آید. البته نکته منحصر‌به‌فرد نرم‌افزار انسیس این است که علاوه بر این که می‌تواند عملیات‌ها را به صورت جداگانه تحلیل کند، به مهندسان این امکان را می‌دهد تا میان عملیات‌ ارتباط برقرار کرده و در نهایت آن‌ها را بهینه‌سازی کند.

برخی از مهم‌ترین ویژگی‌های نرم‌افزار انسیس شامل موارد زیر می‌شود:

  • قابلیت انجام آنالیز‌ در زمینه‌های گوناگون مانند جامدات، سیالات، الکترواستاتیک، الکترومغناطیس، دینامیک و…
  • امکان برنامه‌نویسی به کمک زبان برنامه‌نویسی نرم‌افزار
  • امکان آنالیز‌های هم‌زمان مانند آنالیز جامداتی–سیالاتی
  • قابلیت تهیه گزارش و گرفتن خروجی‌های مختلف در قالب فیلم، عکس یا htmp
  • امکان برقراری ارتباط با نرم‌افزار‌های کتیا، سالیدورکس، پرو اینجینیر و…

در ادامه چند مورد آموزش که به نظر ما، می‌تواند در زمینه نرم افزار انسیس برای شما عزیزان مفید باشد را در قالب لیست خدمت شما ارائه کرده‌ایم:

معرفی  نرم ‌افزار  Ansys
معرفی نرم ‌افزار Ansys

معرفی نرم افزار LS-DYNA

ال اس داینا یک مجموعه کد عددی برای تحلیل و شبیه‌سازی مسائل مهندسی در بخش‌های مختلف است. این مسائل می‌تواند از نوع دینامیکی، استاتیکی و یا شبه‌ استاتیکی باشد. نکته قابل توجه نرم‌افزار LS-DYNA این است که سرعت حلگر این نرم‌افزار در مسائل سه‌بعدی، به خصوص در روش صریح (Explicit) از دیگر نرم‌افزار‌های مشابه خود، مانند نرم‌افزار‌های المان محدود انسیس و آباکوس بیشتر است. در همین راستا، LS-DYNA به صورت گسترده در صنعت خودرو‌سازی مورد استفاده قرار می‌گیرد و بسیاری متخصصان در شغل مهندسی بدنه خودرو، جهت شبیه‌سازی ضربه و تصادف، از امکانات گستره این نرم‌افزار بهره می‌گیرند. در ادامه چند مورد آموزش که به نظر ما، می‌تواند در زمینه نرم افزار انسیس برای شما عزیزان مفید باشد را در قالب لیست خدمت شما ارائه کرده‌ایم:

از دیگر نرم‌افزارهایی که در صنعت خودروسازی، به‌ویژه در بخش طراحی بدنه خودرو مورد استفاده قرار می‌گیرند، می‌توان به اتوکد و تری دی مکس اشاره کرد. در ادامه چند مورد آموزش که به نظر ما، می‌تواند در این زمینه برای شما عزیزان مفید باشد را در قالب لیست خدمت شما ارائه کرده‌ایم:

شایان ذکر است که راه‌های مختلفی برای کسب مهارت و دانش کافی جهت استفاده از این نرم‌افزارها، پیش روی مهندسان بدنه خودرو قرار دارد؛ آنها هم با شرکت در دوره‌های آموزشی حضوری و هم با شرکت در دوره‌های آنلاین آموزشی، قادر به یادگیری کار با این نرم‌افزارها و همچنین تقویت مهارت خود در استفاده از آنها، می‌باشند. پیشنهاد ما به کسانی که علاقه دارند کار با این نرم‌افزارها را یاد بگیرند، شرکت در دوره‌های آموزشی آنلاین می‌باشد؛ زیرا هم این دوره‌ها از هزینه‌ی کمتری برخوردار هستند و هم علاقه‌مندان به‌صورت همیشگی به ویدیو‌های جلسات آموزشی دسترسی دارند و می‌توانند هر زمان که نیاز داشتند، آنها را دوباره مشاهده نمایند تا مشکلات و ایراداتشان بر طرف شود. یکی از پلتفرم‌هایی که به‌صورت حرفه‌ای اقدام به تدریس آنلاین و برگزاری کلاس‌های مجازی نموده است، پلتفرم آموزشی فرادرس می‌باشد. همچنین بد نیست بدانید که این پلتفرم از سال‌های گذشته فعالیت خود را شروع کرده است، مدرسان آن با سختگیرانه‌ترین شرایط و قوانین گزینش می‌شوند و افراد بسیاری در دوره‌های آنلاین آنها شرکت نموده‌اند.

تحصیلات لازم برای شغل مهندسی بدنه خودرو

تحصیل در رشته مهندسی سازه بدنه خودرو، مسیر تحصیلی علاقه­مندان به فعالیت در شغل مهندسی بدنه خودرو است. این رشته یکی از گرایش­های مشترک مقطع کارشناسی ارشد برای دانش­آموختگان رشته­های «مهندسی مکانیک» و «مهندسی خودرو» می‌باشد. بنابراین داوطلبان و علاقه­مندان به تحصیل در رشته مهندسی سازه بدنه خودرو، در ابتدا باید دوره 4 ساله مقطع کارشناسی خود را در یکی از دو رشته مهندسی مکانیک و مهندسی خودرو بگذرانند؛ سپس برای ادامه تحصیل در مقاطع بالاتر «گرایش سازه و بدنه خودرو» را انتخاب نمایند. برای آشنایی بیشتر با این رشته­های تحصیلی، در ادامه به معرفی سه رشته «مهندسی مکانیک»، «مهندسی خودرو» و «مهندسی سازه بدنه خودرو» می­پردازیم.

معرفی رشته مهندسی مکانیک

«رشته مهندسی مکانیک» در مقطع کارشناسی ارشد، پوشش­دهنده بسیاری از اصول فیزیکی علم مکانیک است و طیف گسترده‌ای از موضوعات مختلف را در برمی‌گیرد. تولید و ساخت ماشین‌آلات مختلف، تولید، تبدیل و استفاده از انرژی و همچنین کنترل سیستم‌های مکانیکی، حرارتی و سیالاتی و… در حوزه قلمرو علم مکانیک قرار می‌گیرد.

البته با توجه به تنوع و گستردگی علم مکانیک و همچنین به منظور مطالعه تخصصی فنون مختلف، دانشجویان رشته مهندسی مکانیک در مقطع کارشناسی، پس از گذراندن تعدادی واحد درسی اصلی و مشترک، می‌توانند از میان دروس اختیاری، شاخه تحصیلی موردعلاقه خود را انتخاب کنند و به تحصیل و کسب تخصص بپردازد. این گرایش‌ها می‌تواند از میان شاخه‌های حرارت، سیالات، مکانیک جامدات و… انتخاب شود.

شایان ذکر است، در صورتی که فارغ‌التحصیلان مقطع کارشناسی رشته مهندسی مکانیک، علاقه‌مند به ادامه تحصیل و کسب تخصص در زمینه طراحی و تولید بدنه خودرو باشند، می‌توانند در مقطع کارشناسی ارشد «رشته مهندسی سازه بدنه خودرو» را انتخاب نمایند.

معرفی رشته مهندسی خودرو

«رشته مهندسی خودرو» ترکیبی از علم مکانیک، برق و مواد است. دانش‌آموختگان این رشته پس از گذراندن دوران تحصیل 4 ساله کارشناسی، می‌توانند وسایل نقلیه جدید را طراحی کرده و یا راه‌کار‌هایی جهت بهبود فناوری موجود در مهندسی خودرو ارائه دهند. فارغ‌التحصیلان رشته مهندسی خودرو و یا رشته‌های مرتبط، در صورت علاقه‌مندی به ادامه تحصیل در مقطع کارشناسی ارشد، می‌توانند یکی از 4 گرایش زیر را انتخاب کنند:

  • گرایش سازه و بدنه خودرو
  • گرایش قوای محرکه خودرو
  • گرایش طراحی سیستم‌های دینامیکی
  • گرایش الکترونیک و برق خودرو

شایان ذکر است که منظور از فارغ‌التحصیلان رشته­های مرتبط با خودروسازی, دو رشته مکانیک و برق می‌باشد. در واقع 3 گرایش اول برای جذب فارغ‌التحصیلان کارشناسی مکانیک و گرایش الکترونیک و برق خودرو برای جذب فارغ‌التحصیلان کارشناسی مهندسی برق ارائه شده است.

معرفی رشته مهندسی سازه بدنه خودرو

هدف از ارائه رشته سازه بدنه خودرو (یا همان سازه و بدنه خودرو) در مقطع کارشناسی ارشد، آموزش دقیق‌تر قسمت‌های مختلف سازه و بدنه خودرو‌ها، از جمله پلتفرم، شاسی، بدنه و طراحی سیستم‌های آن‌ها می‌باشد. در این دوره دو ساله، دانشجویان ضمن آشنایی با کلیت سازه و بدنه خودرو و اجزاء دقیق آن، با روش‌های طراحی و ساخت قسمت‌های مختلف و همچنین شبیه‌سازی رفتار آنان در شرایط مختلف مانند خستگی و تصادف آشنا می‌شوند و حل معادلات بقا در جامدات را در حالت پلاستیک و الاستیک، به صورت سه بعدی می‌آموزند.

معرفی رشته مهندسی سازه بدنه خودرو
معرفی رشته مهندسی سازه بدنه خودرو

رشته سازه بدنه خودرو در مقطع کارشناسی ارشد شامل 32 واحد درسی می‌شود که 15 واحد آن دروس اصلی و اجباری، 9 واحد آن را دروس تخصصی و اختیاری، 2 واحد سمینار و 6 واحد آن به پایان‌نامه اختصاص داده می‌شود.

دروس اصلی این رشته شامل موارد زیر می‌شوند:

  • ریاضیات مهندسی پیشرفته
  • مکانیک برخورد در خودرو
  • طراحی و تحلیل سازه و بدنه
  • اجزا محدود
  • ارتعاشات پیشرفته

و دروس اختیاری آن نیز از میان موارد زیر انتخاب می‌شوند:

  • روش‌های تولید بدنه خودرو
  • بهینه‌سازی
  • خستگی و شکست در خودرو
  • الاستیسیته و پلاستیسیته
  • طراحی سیستم‌های شاسی
  • الکترونیک خودرو
  • MEMS در خودرو
  • ارتعاشات و آکوستیک سازه و بدنه

در ادامه یک مورد آموزش که به نظر ما، می‌تواند در این زمینه برای شما عزیزان مفید باشد را در قالب لیست خدمت شما ارائه کرده‌ایم:

دانشگاه ­های برتر در رشته مهندسی سازه بدنه خودرو

حال که با شغل و رشته مهندسی سازه بدنه خودرو آشنا شدید؛ در آخرین قسمت از این مقاله به معرفی دانشگاه­های برتر ایران و جهان در رشته مهندسی سازه و بدنه خودرو، می­پردازیم.

دانشگاه های برتر ایران در رشته مهندسی سازه بدنه خودرو

با آن که دانشگاه­های ارائه­ دهنده گرایش سازه و بدنه خودرو، هر ساله بر اساس دفترچه آزمون و انتخاب رشته مشخص می­شوند. با این حال تعدادی از دانشگاه­های برتر ایران در رشته مهندسی سازه بدنه خودرو شامل موارد زیر می‌شود:

  • دانشگاه تهران
  • دانشگاه علم و صنعت ایران
  • دانشگاه صنعتی شریف
  • دانشگاه صنعتی امیر کبیر
  • دانشگاه صنعتی خواجه نصیر الدین طوسی
  • دانشگاه شهید بهشتی تهران
  • دانشگاه فردوسی مشهد
  • دانشگاه صنعتی سهند
  • دانشگاه تربیت دبیر شهید رجایی
دانشگاه های برتر ایران در رشته مهندسی سازه بدنه خودرو
دانشگاه های برتر ایران در رشته مهندسی سازه بدنه خودرو

دانشگاه های برتر دنیا در رشته سازه و بدنه خودرو

10 مورد از دانشگاه­های برتر دنیا در رشته سازه و بدنه خودرو شامل موارد زیر می‌شود:

  • Esslingen University of Applied Sciences در کشور آلمان
  • Clemson University, Department of Automotive Engineering در کشور آمریکا
  • University of Brighton در کشور انگلستان
  • Eindhoven University of Technology (TU/e) در کشور هلند
  • Vilniaus Gedimino Technikos Universitetas (VGTU) در کشور لیتوانی
  • HAN University of Applied Sciences در کشور هلند
  • Birmingham City University در کشور انگلستان
  • Manchester Metropolitan University در کشور انگلستان
  • University of Surrey در کشور انگلستان
  • Polytechnic University of Turin در کشور ایتالیا

سخن پایانی درباره شغل مهندسی بدنه خودرو

در رابطه با شغل مهندسی بدنه خودرو در ایران و کشورهای مترقی صنعت خودرو سازی، تفاوت‌های زیادی وجود دارد. این تفاوت‌ها را می‌توانید با مقایسه خودروهای تولید شده در داخل و خارج از کشور دریابید. مواردی نظیر عدم استحکام کافی، ظاهر نامطلوب و ساختار غیرآیرودینامیک از مشکلاتی است که تنها با استفاده از دانش و ابتکار عمل متخصصان این شغل برطرف می‌شوند. بر این اساس صنعت خودرو سازی کشور تنها زمانی رو به جلو خواهد رفت که از پتانسیل و تخصص دانش‌آموختگان و افراد آگاه در زمینه طراحی و ساخت خودرو استفاده کند.

در پایان امیدواریم این مقاله توانسته باشد دید جامع و کاملی از شغل مهندسی بدنه خودرو در اختیار شما قرار داده باشد. اگر شما مخاطب گرامی، نظر و دیدگاهی در خصوص این شغل دارید، یا نکته‌ی خاصی را می‌دانید که در این مقاله به آن اشاره نشده است، خواهشمند است دیدگاه‌های ارزشمند خود را از طریق بخش کامنت در انتهای این نوشتار به اشتراک بگذارید. همچنین در صورت صلاح‌دید می‌توانید، لینک این نوشتار را از طریق کانال‌ها و گروه‌هایی که در شبکه‌های اجتماعی عضو هستید به دست دوستان و آشنایان برسانید تا اگر آن‌ها نیز درصدد این هستند که به عنوان مهندس بدنه و سازه خودرو مشغول به کار شوند، بتوانند از طریق اطلاعاتی که در این مقاله ذکر شده است، به هدف خود دست یابند. علاوه بر آن، می‌توانید ما را در اینستاگرام و تلگرام فالو کنید تا در زمینه جدیدترین روش‌ها، ترفندها و اخبار دنیای دیجیتال به‌روز بمانید.

بر اساس رای 0 نفر
آیا این مطلب برای شما مفید بود؟
شما قبلا رای داده‌اید!
اگر بازخوردی درباره این مطلب دارید یا پرسشی دارید که بدون پاسخ مانده است، آن را از طریق بخش نظرات مطرح کنید.

نگین نجفی بیرگانی، فارغ‌التحصیل رشته اقتصاد است. او به بلاگینگ، شعر و مباحث روانشناسی علاقه‌دارد و در حال حاضر به صورت فریلنسر بر روی پروژه‌های مختلفی در حوزه تولید محتوا و سئو فعالیت می‌کند.

نظر شما چیست؟

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.