همان‌طور که می‌دانید، کمپانی گوگل، خدمات بسیار متنوع و ارزشمندی را – غالباً به‌صورت رایگان – در اختیار کاربران اینترنتی قرار می‌دهد. از جمله این خدمات می‌توان به:

  • سرویس پست الکترونیکی (Gmail)
  • سرویس تقویم (Google Calendar)
  • سرویس نقشه (Google Map)
  • سرویس تماشای ویدئو (YouTube)
  • سرویس دانلود اپلیکیشن‌های اندرویدی (Google Play Store)
  • سرویس خبری (Google News)
  • سرویس ملاقات (Google Meet)
  • سرویس چت آنلاین (Google Chat)
  • سرویس نگه‌داری مخاطبان (Google Contact)
  • سرویس ترجمه (Google Translate)
  • سرویس یادداشت ابری (Google Keep)
  • سرویس نگه‌داری فایل‌ها به‌صورت ابری (Google Drive)
  • سرویس سرچ کنسول (Google Search Console)
  • سرویس آنالیتیکس (Google Analytics)
  • سرویس تگ منیجر (Google Tag Manager)
  • سرویس دیتا استودیو (Google Data Studio)
  • سرویس پتنت (Google Patent)
  • سرویس گوگل فرم (Google Form)
  • سرویس کلاس درس (Google Classroom)
  • سرویس ساخت سایت‌ (Google Site)

لطفاً توجه داشته باشید که این‌ها، تنها قسمتی از خدمات و سرویس‌هایی است که کمپانی گوگل به کاربران اینترنتی ارائه می‌دهد. شما نمی‌توانید به هیچ‌کدام از موارد بالا دسترسی داشته باشید مگر اینکه یک حساب کاربری در سایت گوگل برای خود ایجاد کنید. به‌عبارت بهتر، برای اینکه بتوانید از همه‌ی این سرویس‌ها استفاده کنید، ملزم به ساخت حساب کاربری گوگل هستید.

ساخت حساب کاربری گوگل
ساخت حساب کاربری گوگل

شاید از خود بپرسید که حساب کاربری گوگل چیست؟ جواب آن بسیار ساده است: یعنی حساب کاربری جی‌میل (Gmail). در واقع، کمپانی گوگل، به مردم اجازه می‌دهد که در قالب یک سرویس یکپارچه و صرفاً با داشتن یک حساب کاربری جی‌میل از تمامی خدمات گوگل استفاده کنند (All in One Account). در این مقاله از مجله اینترنتی کاپریلا با ما همراه باشید تا به‌صورت گام‌به‌گام و تصویری، نحوه ساخت حساب کاربری گوگل را به شما عزیزان آموزش دهیم.

سرویس ایمیل چیست؟

ای‌میل (email) به معنای نامه الکترونیکی، به پیامی گفته می‌شود که حاوی متن یا هر فایل دیجیتالی دیگر است که به‌صورت آنلاین و از طریق اینترنت – با کمک سرویس‌های ارائه‌دهنده خدمات ای‌میل همچون: گوگل، یاهو، چاپار و… – دریافت و ارسال می‌شود. به‌بیان‌دیگر، سرویس‌های ارائه‌دهنده ای‌میل به نحوی نقش اداره پست را در اینترنت ایفا می‌کنند و از طریق آنها شما می‌توانید نامه‌های دیجیتالی خود شامل: متن، تصویر، ویدئو و… را دریافت و ارسال کنید.

پیشنهاد آموزشی مرتبط:

ضرورت داشتن حساب کاربری ایمیل

شاید همه بر این مسئله واقف هستند که داشتن یک آدرس ای‌میل برای تمام کسانی که از اینترنت استفاده می‌کنند، امری ضروری و تقریباً اجتناب‌ناپذیر است. شما برای ثبت‌نام و یا تأیید هویت خود در بسیاری از وب‌سایت‌ها و یا برنامه‌های کاربردی ناچار به استفاده از یک آدرس ایمیل هستید. در واقع، امروزه حتی کسانی که کاربر مداوم اینترنت نیستند نیز در بسیاری از مواقع به یک حساب کاربری ای‌میل نیاز دارند. به‌عنوان مثال اگر شما از یک گوشی تلفن همراه هوشمند استفاده می‌کنید، به‌احتمال‌زیاد یک حساب کاربری ای‌میل هم دارید که در گوشی شما ثبت شده است و بسیاری از برنامه‌هایی که روزانه از آنها استفاده می‌کنید، به این حساب کاربری متصل هستند؛ مثلاً اگر از گوشی‌های تلفن همراه اندرویدی استفاده می‌کنید، بدون ثبت‌نام در گوگل پلی استور (Google Play Store) نمی‌توانید از آن به عنوان مرجع دانلود برنامه‌های موردنیازتان استفاده کنید. همچنین، برای استفاده از شبکه‌های اجتماعی گوناگون همچون: اینستاگرام، فیس‌بوک، توئیتر و… به جهت ثبت‌نام در وب‌سایت‌های گوناگون، هنگام فراموشی رمز عبور برای بازیابی آن به یک حساب پست الکترونیکی نیاز دارید. علاوه بر این، برای استفاده از بسیاری از اپلیکیشن‌های موبایلی، برنامه‌های ویندوز و… داشتن یک حساب کاربری نامه الکترونیکی ضروری است و تقریباً می‌توان گفت بدون داشتن یک حساب کاربری پست الکترونیکی در بیشتر موقعیت‌ها هنگام استفاده از اینترنت و به‌کل هنگام حضور در دنیای دیجیتال به مشکل برمی‌خورید.

پیشنهاد آموزشی مرتبط:

جی میل (Gmail)

سرویس رایگان ارائه‌دهنده خدمات نامه‌های الکترونیکی، جی‌میل – که از سرویس‌های شرکت گوگل به شمار می‌رود – امروزه به دلیل کیفیت بالا در ارائه خدمات، پشتیبانی خوب و سرعت و امنیت مناسب، به اصلی‌ترین سرویس ای‌میلی در میان کاربران اینترنت بدل شده است. همان‌طور که پیش‌تر اشاره شد، ایجاد حساب کاربری در این سرویس و استفاده از خدمات آن رایگان بوده و شما به آسانی هرچه تمام‌تر می‌توانید حساب کاربری خود را در این سرویس ایجاد کرده و از آن برای استفاده از:

  • سایر سرویس‌های گوگل
  • دریافت و ارسال پیام
  • تأیید هویت در مراحل ثبت‌نام در وب‌سایت‌های و شبکه‌های اجتماعی مختلف

و… استفاده نمایید؛ همچنین، ساخت حساب کاربری جی‌میل به شما این امکان را می‌دهد که اگر رمز عبور خود را فراموش کردید، آن را به آسانی بازیابی کنید و یا اطلاعات را خود در برنامه‌های مختلفی که استفاده می‌کنید، با یکدیگر همگام‌سازی کنید. علاوه بر این، سرویس جی‌میل به شما این امکان را می‌دهد – که در صورت نیاز – دفترچه تلفن خود را با آن همگام‌سازی کرده تا در صورت تعویض تلفن همراه دیگر نیازی به پشتیبان‌گیری‌های پر دردسر نباشد. در نهایت، شما با کمک اکانت جی‌میلی که روی دستگاه تلفن همراه شما فعال است می‌توانید در صورت مفقود یا ربوده شدن تلفن همراهتان، موقعیت جغرفیایی آن را به آسانی ردیابی کرده و دستگاه خود را پیدا کنید.

پیشنهاد آموزشی مرتبط:

در ادامه این مقاله، راهنمای گام به گام ساخت یک حساب کاربری گوگل یا حساب کاربری جی‌میل را با عکس و توضیحات به شما ارائه می‌دهیم. پس با ما همراه باشید.

آموزش ساخت حساب کاربری گوگل

برای ساخت حساب کاربری در گوگل، ابتدا باید به این آدرس [+] مراجعه نموده و روی گزینه Get Gmail کلیک کنید:

صفحه اصلی برای ساخت حساب کاربری در گوگل
صفحه اصلی برای ساخت حساب کاربری در گوگل

حال، در صفحه ظاهرشده اطلاعات موردنیاز را – همان‌طور که توضیح در ادامه داده می‌شود – پر کنید:

صفحه وارد کردن مشخصات در ساخت حساب کاربری گوگل
صفحه وارد کردن مشخصات در ساخت حساب کاربری گوگل
  1. در کادر First name نام کوچک خود را با استفاده حروف انگلیسی وارد کنید.
  2. در کادر Last name نام خانوادگی خود را با استفاده از حروف انگلیسی وارد کنید.
  3. در کادر Username نام کاربری موردنظر خود را به انگلیسی وارد کنید.
  4. در کادر Password رمز عبور موردنظر خود را وارد کنید. دقت داشته باشید که رمز انتخابی شما باید حداقل هشت کاراکتر باشد. (نکات موردنیاز در انتخاب رمز عبور در انتهای همین مقاله به شما ارائه شده است.)
  5. در کادر Confirm رمز عبوری که در کادر قبل وارد کرده‌اید را عیناً تکرار کنید. (این کار برای این است که از اشتباه تایپی در نگارش رمز عبور جلوگیری شود.)

نکته: گزینه Show password  برای نشان دادن رمز واردشده توسط شما است. با کلیک کردن روی این گزینه می‌توانید رمز خود را مشاهده و در صورت نیاز ویرایش کنید.

پس از پر کردن تمام کادرها، بر روی گزینه Next کلیک کنید تا به صفحه بعدی منتقل شوید:

صفحه تأیید شماره تلفن همراه در ساخت حساب کاربری گوگل
صفحه تأیید شماره تلفن همراه در ساخت حساب کاربری گوگل

در تصویر بالا، قسمت پرچم برای انتخاب کردن کشور محل زندگی شما است. اگر ساکن ایران هستید، روی این قسمت کلیک کرده و گزینه ایران را انتخاب کنید؛ اگر هم در کشور دیگر قرار دارید، آن کشور را می‌توانید از این قسمت انتخاب نمایید. پس از انتخاب کردن کشور، پیش‌شماره کشور انتخاب‌شده‌ی شما در کادر روبه‌رویی ظاهر می‌شود؛ حال، شما کافی است فقط شماره تلفن خود را بدون وارد کردن صفر ابتدایی آن وارد کنید و روی دکمه Next کلیک کنید تا کد فعال‌سازی از طریق پیامک برای شما ارسال شود.

صفحه وارد کردن کد تأیید شماره تلفن همراه حین ساخت حساب کاربری در گوگل
صفحه وارد کردن کد تأیید شماره تلفن همراه حین ساخت حساب کاربری در گوگل

پس از این‌که کد فعال‌سازی برای شما ارسال شد آن را در کادر ظاهرشده وارد کنید و روی گزینه کلیک Verify کنید.

در پنجره بعدی که در تصویر زیر مشاهده می‌کنید، اطلاعات خواسته‌شده را – با توجه به توضیحاتی که در ادامه ارائه‌شده است – تکمیل کنید:

صفحه وارد کردن ایمیل ریکاوری، زمان تولد و جنسیت در ساخت حساب کاربری گوگل
صفحه وارد کردن ایمیل ریکاوری، زمان تولد و جنسیت در ساخت حساب کاربری گوگل

کادر Recovery email address برای وارد کردن اکانت پشتیبان است. اکانتِ پشتیبان به شما کمک می‌کند تا اگر رمز عبور خود را فراموش کردید، بتوانید به کمک آن، حساب کاربری خود را بازیابی کنید. پر کردن این کادر اختیاری بوده و درصورتی‌که نیازی به اکانت پشتیبان نداشته یا ای‌میل دیگری ندارید، از پر کردن کادر این خودداری کنید.

کادرهای بعدی برای ثبت کردن اطلاعات شخصی شماست. در قسمت Year سال تولد خود را به میلادی وارد کنید و در قسمت Month و Day به ترتیب ماه و روز تولد خود را وارد نمایید. این اطلاعات را به‌درستی وارد کنید تا نیازی نباشد آن را در صورت نیاز یادآوری کنید؛ چراکه اگر رمز عبور خود را فراموش کنید، برای بازیابی آن، اطلاعات هویتی از شما پرسیده می‌شوند.

پس از وارد کردن تاریخ تولد خود، باید در کادر Gender جنسیت خود را انتخاب کنید. در این کادر Male به معنی مذکر و Female به معنی مؤنث می‌باشد. برای اطلاع از این‌که هدف درخواست اطلاعات خواسته‌شده در این صفحه چه بوده است، می‌توانید روی گزینه Why we ask for this information کلیک کنید.

پس از تکمیل اطلاعاتِ خواسته‌شده روی گزینه Next کلیک کنید تا به صفحه بعدی منتقل شوید:

صفحه تأیید مجوز استفاده از شماره تلفن همراه حین ساخت حساب کاربری گوگل
صفحه تأیید مجوز استفاده از شماره تلفن همراه حین ساخت حساب کاربری گوگل

در این قسمت از شما خواسته می‌شود که اجازه استفاده از شماره تلفن همراهی که وارد کرده‌اید را به سرویس گوگل بدهید تا بتوانید در آینده از بعضی امکانات دیگر این سرویس استفاده کنید اما برای اجتناب از طولانی شدن بحث، از توضیح این قسمت‌ها عبور می‌کنیم.

پیشنهاد آموزشی مرتبط:

اکنون می‌توانید با کلیک کردن روی گزینه Yes, I’m in تا به صفحه بعدی بروید:

صفحه مربوط به تنظیمات شخصی در ساخت حساب کاربری گوگل
صفحه مربوط به تنظیمات شخصی در ساخت حساب کاربری گوگل

در این صفحه، از شما خواسته می‌شود تا تنظیمات حساب خود را شخصی‌سازی کنید. اگر قصد این کار را دارید قبل از کلیک بر روی دکمه Next گزینه Manual personalization را فعال کنید و در غیر این صورت، برای سهولت در کار و واگذاری تنظیمات موردنیاز به خودِ سرویس، گزینه Express personalization را انتخاب کرده و روی دکمه Next کلیک کنید تا به صفحه بعدی منتقل شوید:

اطلاعات مربوط به شخصی‌سازی حساب کاربری گوگل
اطلاعات مربوط به شخصی‌سازی حساب کاربری گوگل

در این صفحه، می‌توانید تنظیماتی که برای حساب کاربری شما در نظر گرفته شده است را مشاهده کنید و سپس در پایین صفحه روی دکمه Confirm کلیک کنید تا به صفحه بعد بروید:

تأیید اطلاعات مربوط به شخصی‌سازی حساب کاربری گوگل
تأیید اطلاعات مربوط به شخصی‌سازی حساب کاربری گوگل

در این قسمت و در پایین صفحه روی گزینه آبی‌رنگ I agree کلیک کرده تا مراحل ساخت حساب کاربری گوگل شما به پایان برسد:

صفحه دانلود اپلیکیشن جیمیل و اتمام ساخت حساب کاربری گوگل
صفحه دانلود اپلیکیشن جیمیل و اتمام ساخت حساب کاربری گوگل

شما با موفقیت حساب کاربری گوگل خود را ایجاد کرده‌اید. در این قسمت، به شما پیشنهاد می‌شود تا در صورت نیاز – با کلیک بر روی دکمه‌ی آبی‌رنگ OPEN THE GMAIL APP – اپلیکیشن موبایلی جی‌میل را دانلود و از آن استفاده کنید و در غیر این صورت روی گزینه Use the web version کلیک کنید تا از نسخه تحت وب جی‌میل استفاده کنید.

حال، همان‌طور که به شما وعده دادیم نکاتی را در مورد انتخاب رمز عبور مناسب و ایمن برای ساخت حساب کاربری گوگل به شما ارائه می‌شود.

پیشنهادات آموزشی مرتبط با سرویس‌های گوگل:

راهنمای انتخاب رمز عبور مناسب در ساخت حساب کاربری گوگل

  1. سعی کنید از رمز عبور تکراری استفاده نکنید. این به آن معناست که اگر از یک عبارت خاص را به‌عنوان رمز عبور خود در یک حساب کاربری استفاده می‌کنید، آن را برای حساب دیگر خود به کار نبرید؛ مثلاً از رمز اینستاگرام خود برای اکانت جی‌میلتان استفاده نکنید. در غیر این صورت، با لو رفتن رمز عبور شما، حساب‌های مختلفی که از آن رمز عبور استفاده می‌کنند، همه به خطر می‌افتند.
  2. سعی کنید پسوردتان طولانی باشد.
  3. در انتخاب پسورد خود از حروف کوچک و بزرگ، علائم، اعداد و… استفاده کنید. هر چه رمز عبور شما پیچیده‌تر باشد، امکان لو رفتن آن کمتر است.
  4. از اطلاعات قابل حدس مانند: تاریخ تولد، نام و نام‌خانوادگیِ خود یا اطرافیان، چیزهای موردعلاقه و… استفاده نکنید.
  5. رمز عبوری را انتخاب کنید که یادآوریِ آن برایتان دشوار نباشد.
  6. اگر می‌خواهید رمز عبور قوی و مناسبی داشته باشید و انجام این کار برایتان دشوار است، می‌توانید از وب‌سایت‌هایی استفاده کنید که به‌منظور تولید رمز عبور به کاربران، خدمات ارائه می‌کنند.

لینک مقالات تکمیلی یا پیشنهادی

اگر تا به اینجای کار با مفاهیم پایه‌ای و اولیه مربوط به «حساب کاربری جیمیل» خوشتان آمده است؛ پیشنهاد می‌کنیم در صورت تمایل، مطالب زیر که مباحث پیشرفته‌تر این حوزه هستند را نیز مطالعه بفرمایید:

سخن پایانی درباره ساخت حساب کاربری گوگل

در این مقاله سعی بر این شد تا به‌طور مفید و مختصر، ساخت حساب کاربری گوگل را به شما عزیزان آموزش دهید. خاطر نشان می‌گردد که اگر مراحل بالا را دنبال کنید، می‌توانید به تمامی سرویس‌های کمپانی گوگل دسترسی داشته باشید.

اگر شما مخاطب گرامی، نظر و دیدگاهی در خصوص «نحوه درست کردن حساب کاربری گوگل» دارید، یا راه‌حل‌های دیگری را برای استفاده از سرویس‌های کمپانی گوگل می‌شناسید و یا نکته‌ی خاصی را می‌دانید که در این مقاله به آن اشاره نشده است، خواهشمند است دیدگاه‌های ارزشمند خود را از طریق بخش کامنت در انتهای این نوشتار به اشتراک بگذارید. همچنین در صورت صلاح‌دید می‌توانید، لینک این نوشتار را از طریق کانال‌ها و گروه‌هایی که در شبکه‌های اجتماعی عضو هستید به‌دست دوستان و آشنایان برسانید تا آنها نیز اگر درصدد این هستند که یک حساب کاربری در گوگل درست کنند، بتوانند از طریق اطلاعاتی که در این مقاله ذکر شده است، به هدف خود دست یابند. علاوه بر آن، می‌توانید ما را در اینستاگرام و تلگرام فالو کنید تا در زمینه جدیدترین روش‌ها، ترفندها و اخبار دیجیتال مارکتینگ و تکنولوژی به‌روز بمانید.

بر اساس رای 36 نفر
آیا این مطلب برای شما مفید بود؟
شما قبلا رای داده‌اید!
اگر بازخوردی درباره این مطلب دارید یا پرسشی دارید که بدون پاسخ مانده است، آن را از طریق بخش نظرات مطرح کنید.

«علی آبیار» دانش‌آموخته رشته مهندسی IT است و به نوشتن، موسیقی، شعر، طبیعت و البته برنامه‌نویسی و تکنولوژی‌های سطح وب علاقه دارد. رزومه تخصصی او بیشتر در زمینه «سئو و تولید محتوا» است؛ همچنین در رزومه تخصصی‌اش، چند پروژه برنامه‌نویسی وب، مدیریت وب‌سایت و توسعه محتوای آن‌ها دیده می‌شود. او تا به امروز، تولید و ویراستاری مطالب متنوعی از مجلات اینترنتی «کاپریلا» و «تاپریلا» در حوزه‌های: تکنولوژی، سئو، کسب و کار، دیجیتال مارکتینگ و… را به عهده داشته است. «علی آبیار» در حال حاضر به صورت فریلنسر بر روی پروژه‌های مختلف داخلی و خارجی در حوزه طراحی وب (Front-End) و سئو فعالیت می‌کند.

3 نظر در “ساخت حساب کاربری گوگل – راهنمای گام به گام و تصویری + نکات

نظر شما چیست؟

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.

برچسب‌ها