خبرگزاری ایرنا یا IRNA مخفف عبارت The Islamic Republic News Agency و به معنی «سازمان خبرگزاری جمهوری اسلامی» است. این خبرگزاری در واقع در سال ۱۳۱۳ هجری شمسی به عنوان اولین مرکز جمع‌آوری اخبار با عنوان «آژانس پارس» در وزارت امور خارجه راه‌اندازی شد. خبرگزاری پارس در دی ماه 1360 با تصمیم نمایندگان مجلس شورای اسلامی به خبرگزاری جمهوری اسلامی با نام اختصاری «ایرنا (IRNA) » تغییر نام داد و از این زمان فصل جدیدی در فعالیت‌های این رسانه آغاز شد. خبرگزاری بزرگ ایرنا به طور رسمی در عرصه‌ی بین‌المللی شناخته شده است. به گونه‌ای که به عنوان بنگاه خبری مادر و ارگان رسمی دولت جمهوری اسلامی، مورد توجه بنگاه‌های خبری دیگر سراسر جهان قرار دارد. با توجه به جایگاهی که خبرگزاری ایرنا دارد، بخش مهمی از استنادهای رسانه‌های خبری داخلی و خارجی به رویدادها ایران و جهان، معطوف به این خبرگزاری است. در این مقاله به بررسی جنبه‌های دیگر این خبرگزاری می‌پردازیم تا از مزایای تبلیغات و انتشار رپورتاژ در سایت ایرنا مطلع شود.

شروع فعالیت دامنه سایت ایرنا (irna.ir)

در تصویر زیر می‌توانید نمودار فعالیت این دامنه را در سایت(+) web.archive.org مشاهده کنید. با توجه به تصویر زیر، شروع فعالیت این دامنه به سال 2002 میلادی بر می‌گردد. همانطور که گفتیم، شروع فعالیت رسمی خبرگزاری ایرنا با این عنوان، به سال 1360 برمی‌گردد؛ اما دامنه سایت ایرنا در سال 1376 هجری شمسی و بعد از تشکیل دولت اصلاحات، به عنوان یکی از اولین تارنماهای خبری فارسی زبان راه‌اندازی شد. جالب است بدانید که خبرگزاری ایرنا تا سال 1378، تنها خبرگزاری رسمی ایران بود.

وب آرشیو

نمودار فعالیت دامنه سایت ایرنا

آمار ترافیک و بازدیدهای سایت ایرنا

دسترسی به آمار بازدید دقیق یک وبسایت تقریباً کاری غیرممکن است و این اطلاعات فقط در اختیار مدیر همان سایت است. اما ابزارهایی در سطح وب وجود دارند که میزان بازدید و یا دیگر پارامترهای سایت را به صورت تخمینی محاسبه می‌کنند. وب‌سایت سیمیلاروب یکی از بهترین ابزارهای تخمین آمار ورودی وب‌سایت‌ها است که به کمک آن می‌توان تخمین خوبی از ترافیک و بازدید و دیگر پارامترهای سایت را مشاهده نمود.

در جدول زیر، اطلاعات بدست آمده از سیمیلاروب (+) را در مورد سایت ایرنا مشاهده می کنید:

تعداد بازدید (Visits) سالانه تقریبا 78 میلیون بازدید
تعداد بازدید (Visits) ماهانه تقریبا 6,5 میلیون بازدید
تعداد بازدید (Visits) روزانه تقریبا 216 هزار بازدید
تعداد بازدید صفحات (Pageview) ماهانه تقریبا 20 میلیون بازدید صفحه
تعداد بازدید صفحات (Pageview) روزانه تقریبا 650 هزار بازدید صفحه
میانگین مدت زمان حضور کاربران در سایت تقریبا 1:10 دقیقه
میانگین صفحات مشاهده شده توسط کاربران در هر بازدید تقریبا 3 صفحه

تعداد Visits نمایش‌دهنده تعداد کاربری است که در بازه مشخص‌شده از این سایت بازدید می‌کنند. پارامتر Pageview مشخص می‌کند که هرکدام از این کاربران، به‌طور میانگین، چند صفحه از سایت را بررسی کردند. از ضرب این 2 پارامتر تعداد صفحات بازدید شده سایت توسط کاربران، به‌دست می‌آید. این عدد نشان‌دهنده میزان بازدید از بنرهای تبلیغاتی شماست با فرض اینکه بنر شما در تمام صفحات این سایت درج‌شده باشد. با توجه به آمار سایت ایرنا به نظر می‌رسد این سایت محلی مناسب برای انتشار تبلیغات برای بیشتر کسب‌وکارها باشد.

میانگین زمان حضور کاربر در سایت هم دیگر پارامتر مهمی است که باید به آن توجه ویژه داشته باشیم. برای مثال اگر برای سایتی این پارامتر کمتر از 20 ثانیه باشد، با احتمال زیادی می‌توان حدس زد که ورودی‌های این سایت ناخواسته وارد این سایت شدند (از طریق ربات، پاپ آپ و…) و بعد از ورود، بدون در نظر گرفتن مطالب سایت، از این سایت خارج شدند. همانطور که در جدول بالا مشاهده می‌کنید، هر کاربر در هر بازدید خود از سایت ایرنا، نزدیک به 1 دقیقه در این سایت حضور دارد و حدود 3 صفحه را نیز مشاهده می‌کند. این موضوع حاکی از آن است که کاربران به خواندن و بررسی مطالب سایت ایرنا توجه می‌کنند و ایرنا با محتوای جذاب خود، توجه بسیاری از بازدیدکنندگان را به خود جلب می‌کند. بنابراین رپورتاژ در سایت ایرنا و یا انجام تبلیغات در این سایت، می‌تواند گزینه مناسبی برای معرفی کسب‌وکار شما، به مخاطبین این سایت باشد.

تفکیک ورودی‌های سایت ایرنا و ترافیک گوگل

با بررسی اطلاعات ارائه‌شده از سایت سیمیلاروب در مورد تفکیک ورودی‌های سایت ایرنا، نمودارهای زیر به‌دست آمدند. در این نمودارها مشاهده می‌کنید که حدوداً نزدیک به 68 درصد ترافیک ورودی سایت ایرنا (که معادل تقریباً 4 و نیم میلیون بازدید در ماه است)، از طریق جستجوی گوگل به وجود آمده است. به طورکلی به تعداد ورودی‌هایی از سایت که از طریق جستجوی کلمات کلیدی مختلف توسط کاربران، در موتورهای جستجو مانند گوگل ایجاد می‌شود، ترافیک ورودی ارگانیک یا Organic Search Traffic گفته می‌شود. ترافیک ورودی سایت ایرنا در این خصوص نشان می‌دهد که این سایت اعتبار خوب و بالایی نزد موتور جستجوی گوگل دارد و این اعتبار را از راه‌های مختلفی مثل تولید محتوای باکیفیت، بهینه‌سازی وبسایت و… به‌دست آورده است.

حدود 29 درصد دیگر از ترافیک ورودی سایت ایرنا (معادل حدود یک میلیون و 900 هزار بازدید ماهانه) هم با مراجعه مستقیم کاربران به سایت حاصل شده است. ترافیک مستقیم، ترافیکی است که از تایپ کردن مستقیم URL سایت ایرنا در مرورگرها، به دست آمده است. این ترافیک همچنین شامل کاربرانی است که همواره سایت ایرنا را از قسمت بوک مارک مروگر خود مشاهده می‌کنند. این کاربران احتمالا ترکیبی از مخاطبان فعلی و افراد علاقه‌مند به سایت ایرنا را تشکیل می‌دهند.

بنابراین سایت ایرنا گزینه‌ای مطلبوب برای نمایش تبلیغات دیجیتال کسب و کار شما مانند رپورتاژ یا بنر تبلیغاتی محسوب می‌شود.

تفکیک ورودی‌های سایت ایرنا

در جدول زیر، تخمینی از میزان ترافیک ورودی به سایت ایرنا را از موتور جستجوی گوگل، مشاهده می کنید.

مدت زمان تخمین بازدید
تعداد ورودی ماهانه از گوگل 4,444,050 ورودی
تعداد ورودی روزانه از گوگل 150,000 ورودی

تبلیغات بنری و کلیکی در سایت ایرنا

یکی از پرطرفدارترین راه‌های بالا بردن ترافیک ورودی وبسایت شما، درج بنر تبلیغاتی‌تان در سایت‌های بزرگ و پربازدید است. افزایش ترافیک ورودی سایت شما باعث بالارفتن اعتبار سایت، بهبود سئوی آن و افزایش فروش محصولات و خدمات شما می‌شود. در تصویر زیر چند نمونه بنر تبلیغاتی ثابت در سایت ایرنا را مشاهده می‌کنید که با یک متن کوتاه از مخاطب دعوت می‌کند که روی آن کلیک کند. این بنرها در قسمت «مطالب پیشنهادی» که در انتهای یکی از مطالب سایت قرار گرفته است، درج شده‌اند. با مراجعه به وبسایت ایرنا مشاهده خواهید کرد که بنرهای دیگری نیز به صورت متحرک و pop-up در سایدبار سایت قرار گرفته‌اند. با توجه به بازدید و محبوبیت بالای سایت ایرنا، درج بنر تبلیغاتی شما می‌تواند بازدهی مطلوبی برای سایت شما داشته باشد.

تبلیغات بنری سایت

تبلیغات در سایت ایرنا

تخمین کلیک دریافتی از سایت ایرنا

شاید این سؤال در ذهن شما ایجاد شده باشد که در نهایت با درج بنرهای تبلیغاتی در این سایت، چه تعداد کلیک از این سایت دریافت خواهید کرد. این مورد به پارامترهای زیادی بستگی دارد. برای درک این مفهوم ابتدا به تعریف واژه CTR می‌پردازیم. واژه CTR مخفف Click Through Rate و به معنای نرخ کلیک است. یعنی چند درصد از کاربران، زمانی که بنرهای تبلیغاتی را می‌بینند، روی این بنرها کلیک می‌کنند. در واقع CTR از تقسیم میزان کلیک بر میزان نمایش تبلیغات بنری به‌دست می‌آید. بنابراین هر چه میزان CTR بیشتر باشد شما کلیک بیشتری دریافت می‌کنید.

حالا سؤال اصلی این است که CTR به چه عواملی بستگی دارد و چگونه می‌توان CTR بنرهای تبلیغاتی را افزایش داد؟ این یک مبحث مهم در دیجیتال مارکتینگ است و پارامترهای زیادی در تعیین CTR دخیل هستند. از جایگاهی که بنر را درج کردید تا رنگی که برای بنر در نظر گرفته‌اید و حتی دکمه ای که برای دعوت به اقدام (CTA) انتخاب کردید. برای مثال جایگاه بالای سایت در بیشتر سایت‌ها از جایگاه‌های انتهای سایت، CTR بالاتری دارد و یا اینکه استفاده از رنگ‌های گرم (قرمز، زرد، نارنجی و…) در بنر تبلیغاتی، می‌تواند باعث افزایش CTR شود.

نکته: در صورتی که آشنایی کافی با دکمه دعوت به اقدام (CTA) ندارید پیشنهاد می‌کنیم برای کسب اطلاعات بیشتر به مقاله آموزشی زیر مراجعه کنید:

اگر تصور کنیم که بنر تبلیغاتی شما دارای نرخ کلیک 0/25 درصد باشد، با درج این بنر در سایت ایرنا می‌توانید انتظار داشته باشید که بنر شما در یک ماه تقریباً 50,000 کلیک را دریافت کند. اگر بتوانید CTR بنر خود را به 0/5 درصد افزایش بدید، تقریباً در یک ماه 100,000 کلیک دریافت خواهید کرد.

در جدول زیر میزان کلیک احتمالی را با توجه به CTR مشاهده می‌کنید:

نرخ کلیک CTR میزان کلیک احتمالی ماهانه
0/25 درصد تقریبا 50,000 کلیک
0/5 درصد تقریبا 100,000 کلیک

اگر می‌خواهید محصولات یا خدمات خود را در بزرگ‌ترین و پربازده ترین رسانه‌های دیجیتال و آنلاین کشور مانند سایت ایرنا و بسیار موارد دیگر معرفی و تبلیغ و ترافیک زیادی را به وبسایت خودتان هدایت کنید،‌ کاپریلا می‌تواند در این مسیر همراه شما باشد. برای استفاده از خدمات تبلیغات آنلاین کاپریلا می‌توانید روی عبارت ثبت سفارش تبلیغات کلیکی و بنری کلیک کنید و با مراجعه به وبسایت کاپریلا، درخواست خود را ثبت نمایید تا کارشناسان کاپریلا در سریع‌ترین زمان ممکن با شما تماس بگیرند.

بک لینک‌های سایت ایرنا

در تصویر زیر که از سایت Moz گرفته‌شده است، مشاهده می‌کنید که سایت‌های معتبر زیادی مثل ویکی‌پدیا، گوگل پلاس، ادوبی، گیت‌هاب و… با DA بالای 90 به سایت ایرنا لینک داده‌اند. از این رو قدرت دامنه‌ی سایت ایرنا نیز به واسطه‌ی این بک لینک‌های قدرتمند، بالا می‌رود و این موضوع به نفع سایت شما خواهد بود؛ چراکه شما نیز می‌توانید با گرفتن بک لینک باکیفیت از سایت باارزشی مثل ایرنا، قدرت و اعتبار سایت خود را افزایش دهید. برای گرفتن بک لینک از روش‌های متنوعی می‌توان استفاده کرد. یکی از روش‌ها برای گرفتن بک لینک از یک سایت معتبر، استفاده از رپورتاژ است. شما هم می‌توانید با درج رپورتاژ در سایت ایرنا از این سایت بک لینک بگیرید و اعتبار دامنه خود را نزد موتورهای جستجو افزایش دهید.

بک لینک سایت

بک لینک‌های سایت ایرنا

قدرت دامنه (دامین اتوریتی یا DA) سایت ایرنا

Domain Authority یا قدرت دامنه هر سایت عددی بین 0 تا 100 و بیانگر میزان اعتبار آن سایت نزد موتورهای جستجو است. هر چه این عدد به 100 نزدیک‌تر باشد، اعتبار سایت هم بالاتر است. برای درک تاثیر قدرت دامنه، 2 سایت را در نظر بگیرید. زمانی که سایت اول با DA بالا به سایت دوم بک لینک می دهد، اعتبار و قدرت دامنه سایت دوم هم بالا می رود و این تاثیر مستقیم روی بهبود سئوی سایت دارد. بهبود سئو باعث نمایش بیشتر در موتورهای جستجو و در نهایت افزایش ورودی می شود.

در تصویر زیر (برگرفته از سایت Moz) می‌بینید که قدرت دامنه سایت ایرنا برابر 73 است و حدود 49 هزار دامنه سایت مختلف از سراسر وب، به سایت ایرنا لینک داده‌اند. این موضوع نشان می‌دهد که ارزش و اعتبار محتوای سایت ایرنا به قدری بالاست که سایت‌های دیگر در مطالب خود، لینک‌هایی را به سایت ایرنا ارجاع می‌دهند. همچنین قدرت دامنه‌ی بالایی که سایت ایرنا دارد، نشان می‌دهد که جایگاه این سایت در رتبه‌بندی نتایج موتورهای جستجو بالاست. به همین دلیل رپورتاژ در سایت ایرنا می‌تواند تاثیر مثبتی روی سئوی سایت شما داشته باشد.

قدرت دامنه

قدرت دامنه سایت ایرنا

لینک‌سازی با خرید رپورتاژ آگهی در سایت ایرنا

شما با قرار دادن لینک سایت خود در سایت‌های قوی – یا به عبارتی گرفتن بک لینک از این سایت‌ها – کمک زیادی به بهبود سئوی سایت خود می‌کنید. این بهبود را در قالب افزایش امتیاز Page Rank، اعتبار، تعداد بازدید سایت خود و بسیاری موارد دیگر مشاهده خواهید کرد. یکی از روش‌های جدید تبلیغات دیجیتالی برای گرفتن بک لینک، انتشار رپورتاژ آگهی است. شما می‌توانید تعدادی لینک از صفحات مختلف سایت خود را درون متن رپورتاژ آگهی خود قرار دهید و آن را در سایت‌های قوی و پرمخاطب درج کنید. با توجه به ارزیابی‌های انجام شده در این مقاله، انتشار رپورتاژ در سایت ایرنا می‌تواند مزایای زیر را برای شما رقم بزند:

  • هزینه کمتر رپورتاژ آگهی نسبت به سایر روش‌های تبلیغاتی
  • افزایش قدرت دامنه سایت شما
  • افزایش ترافیک ورودی سایت شما
  • کسب جایگاه بهتر سایت شما در رتبه‌بندی نتایج موتورهای جستجو
  • افزایش فروش محصولات و خدمات شما
  • افزایش لید تجاری
  • بالا رفتن سرعت ایندکس شدن صفحات سایت شما

نمونه رپورتاژهای منتشر شده در سایت ایرنا

در تصویر زیر، یک نمونه رپورتاژ منتشرشده در سایت خبرگزاری ایرنا را مشاهده می‌کنید که به معرفی یک کسب و کار پرداخته است. درون این رپورتاژ، برچسبی با عنوان «تبلیغات آنلاین» درج شده است؛ بنابراین شما می‌توانید با جستجوی عبارت این برچسب در سایت ایرنا، وارد فهرست برخی از رپورتاژآگهی‌های منتشرشده در سایت ایرنا بشوید. اغلب این رپورتاژها در دسته‌بندی اخبار سایت ایرنا قرار می‌گیرند و در صفحه اول سایت نمایش داده می‌شوند. همچنین بعضی دیگر از رپورتاژهای منتشرشده در سایت ایرنا، با برچسب «رپورتاژ آگهی» در دسته‌بندی‌های موضوعی مرتبط با رپورتاژ درج می‌شوند. بنابراین با جستجوی این عبارت در سایت ایرنا، به فهرست این رپورتاژها در سایت ایرنا دست می‌یابید. تعداد لینک‌ها، تصاویر و فیلم‌هایی که می‌توانید درون رپورتاژ در سایت ایرنا درج کنید، بستگی به پلن تبلیغاتی انتخابی شما دارد. اما به طورکلی متن رپورتاژ شما باید بین حدود 700 الی 1500 کلمه باشد و امکان درج حداکثر 3 لینک فالو در بخش‌های مختلف رپورتاژ در سایت ایرنا را خواهید داشت.

نمونه رپورتاژ در سایت ایرنا

نمونه رپورتاژ منتشر شده در سایت ایرنا

قیمت و خرید رپورتاژ در سایت ایرنا و ثبت سفارش در نشریلا

نکات گفته شده در این مقاله، اعتبار و ارزش بالای سایت سایت ایرنا را برای درج رپورتاژ و یا درج تبلیغات در این سایت، نشان دادند. برای دریافت تعرفه‌های تبلیغاتی این سایت و اطلاع از هزینه‌های آن می توانید از نشریلا استفاده کنید. نشریلا پلتفرم انتشار «رپورتاژ آگهی» و «بررسی محصول و معرفی خدمات» در دنیای وب فارسی است. در نشریلا، تنها با ثبت سفارش و یا ارسال درخواست خود، تمامی فرآیندهای انتشار رپورتاژ و معرفی محصول خود را در کوتاه‌ترین زمان و مقرون به صرفه‌ترین قیمت (بعضاً قیمتی پایین‌تر از قیمت ارائه رپورتاژ توسط خود سایت) دنبال کنید.

برای کسب اطلاع از قیمت رپورتاژ در سایت ایرنا و ثبت سفارش رپورتاژ آگهی خود، می‌توانید وارد صفحه ثبت سفارش رپورتاژ آگهی نشریلا شوید.

ثبت سفارش رپورتاژ آگهی – کلیک کنید

شاید به بررسی سایت‌های زیر هم علاقه‌مند باشید:

بر اساس رای 1 نفر
آیا این مطلب برای شما مفید بود؟
شما قبلا رای داده‌اید!
اگر بازخوردی درباره این مطلب دارید یا پرسشی دارید که بدون پاسخ مانده است، آن را از طریق بخش نظرات مطرح کنید.

دانش‌آموخته رشته مهندسی کامپیوتر گرایش نرم‌افزار
علاقمند به نویسندگی، ویراستاری و تولید محتوای وب و شبکه‌های اجتماعی
علاقمند به یادگیری دیجیتال مارکتینگ و سئو
دارای رزومه‌ای با سابقه تخصصی تولید محتوای متنی (مانند مقاله وبلاگ، نقد و بررسی، معرفی محصول، رپورتاژ، پست اینستاگرام و…) در زمینه‌های مختلف IT، مدیریت کسب و کار، پزشکی، تکنولوژی، مارکتینگ و…

نظر شما چیست؟

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.