تولید محتوا، سئو 218 بازدید

Bounce rate (نرخ پرش) کمش خوبه؟

در این مقاله قصد داریم با تعریف خیلی ساده به توضیح نرخ پرش بپردازیم. فرض کنید به دنیای قبل از ورود اینترنت رفته‌اید و شما صاحب یه فروشگاه یا مغازه هستید و در مغازه نشسته‌اید. مشتریان تنها به مغازه ورود پیدا می‌کنند و بعد از کمی چرخ زدن بدون هیچ خرید یا سوالی از مغازه خارج می‌شوند. قطعا بعد از یه چند روز که میگذرد متوجه می‌شوید مشکلی در فروشگاه هست که هیچ خریدی انجام نمی‌شود و جذابیتی برای مشتریان ندارد پس سعی در کم شدن تعداد این نوع مشتریان دارید. هرچه تعداد این نوع مشتریان نسبت به تعداد کل مشتریان زیاد باشد قطعا برای فروشگاه خوب نیست و باید به کمترین خود برسد.

حال این تعریف را در دنیای امروز برای سایت‌ها و دیجیتال مارکتینگ میتوان به عنوان نرخ پرش تعریف کرد. یعنی کاربری وارد سایت شود و بدون هیچ گونه تعامل و انتقال به پیج دیگر و یا بدون داشتن یک کلیک از سایت خارج شود. اگر سایتی نرخ پرش بالایی نسبت به سایت‌های مشابه خود و یا نرخ پرش گذشته‌ی خود داشته باشد باید سعی در کم شدن آن داشته باشید. در مثال فروشگاه میتوان هم برای خود مغازه و هم برای محصول خاص داشته باشیم، و در دنیای اینترنت و دیجیتال مارکتینگ نرخ پرش را میتوان هم برای خود سایت و هم برای هرصفحه سایت جداگانه بررسی کرد.

مثال فروشگاه برای تعریف نرخ پرش

Bounce Rate (نرخ پرش) چگونه معرفی می‌شود؟

اگر در وبسایت، کد مربوط به گوگل آنالیتیکس را ثبت کرده باشیم، به راحتی می توانیم میزان دقیق Bounce Rate سایت را مشاهده کنیم. در ابتدا بیایید مفهوم پرش را بررسی کنیم تا در ادامه به ماهیت نرخ پرش بپردازیم. هنگامی که کاربری وارد سایت شود و بدون تعامل با وبسایت، صفحه سایت را ببندد، در این حالت یک پرش اتفاق افتاده است. یعنی کاربر به هیچ کدام از لینک ها و دیگر موارد سایت شما علاقه مند نشده است.در این حالت ترجیح کاربر این بوده که فقط از همین یک صفحه بازدید کند و بعد از وبسایت شما خارج شود. با استفاده از تعریف پرش، حالا می توانیم نرخ پرش را اینطور تعریف کنیم: نسبت کاربرانی که بعد از ورود به سایت پرش ایجاد می کنند به کل کاربران. برای مثال اگر از هر 10 بازدید کننده شما، 4 بازدیدکننده پرش ایجاد می کنند، پش میزان نرخ پرش وبسایت شما 40 درصد است.

دلایل Bounce Rate (نرخ پرش) بالا چیست؟

  1.  ظاهر خسته کننده و گرافیک غیر حرفه‌ای سایت
  2. محتوای ضعیف سایت و هیچ‌گونه گزینه‌ی ترغیب کننده‌ای برای مشارکت بیشتر کاربر وجود ندارد.
  3. به روز نبودن سایت و کاربر اطلاعاتی که می‌خواهد را دریافت می‌کند بدون هیچ جذابیتی برای مورد دیگر سایت را ترک می‌کند.

دلایل نرخ پرش بالا چیست؟

چه مقداری برای Bounce Rate (نرخ پرش) مناسب است؟

در واقع معیار و مقدار دقیقی برای Bounce Rate نمی‌توان تعریف کرد. با توجه به حوزه‌ی هر کسب و کار متفاوت هست. فرض کنید یک کاربر در جستجوی دستورالعمل تهیه غذا هست و با سرچ در گوگل و پیدا کردن مقاله‌ی مورد نظر خود با زمان تقریبا 15 دقیقه مطالعه‌‌ بدون هیچ تعاملی و رفتن به صفحه‌ی دیگر، از آن سایت خارج می‌شود. در این مثال نرخ پرش خیلی بالا می‌باشد ولی زمانی را که کاربر در سایت و صفحه‌ی مورد نظر صرف میکند، زیاد هست. پس آیا معیار قرار دادن Bounce Rate به تنهایی در این مثال درست می‌باشد؟ خیر. لذا در برخی از سایت‌ها نرخ پرش بالا می‌تواند نشان از خوب بودن سایت باشد. پس حتما لازم هست علاوه بر بررسی Bounce Rate از باقی ابزاری که گوگل آنالیتیکس در اختیار ما قرار می‌دهد استفاده کرد. اما در حالت کلی نرخ پرش بین 26% تا 70% متغیر هست و تقریبی می‌توان به صورت زیر:

  • خوب: 26 تا 40 درصد
  • نرمال: 41 تا 70 درصد
  • بد: بیشتر از 70 درصد

برای سنجش کلی درنظر گرفت. برای نمونه سه سایت با نرخ پرش متفاوت جهت بررسی قرارداده می‌شود. برای نمونه‌ یک سایت با نرخ پرش پایین می‌توان varzesh3.com اشاره کرد. اطلاعات این سایت‌ها که از سایت similarweb.com تهیه شده است به همراه نرخ پرش در ادامه مشخص هست.

varzesh3.com

نمونه‌ای دیگر برای سایتی با نرخ پرش متوسط می‌توان به سایت zoomit.ir با نرخ پرش 53.92% اشاره کرد که در ادامه اطلاعات آن آمده است.

zoomit.ir

و در آخر سایتی با نرخ پرش بالا می‌توان به سایت shabakeh-mag.com اشاره کرد که اطلاعات آن در ادامه آمده است.

shabakeh-mag.com

آیا معیار قرار دادن Bounce Rate به تنهایی در این مثال درست می‌باشد؟ خیر. لذا در برخی از سایت‌ها نرخ پرش بالا می‌تواند نشان از خوب بودن سایت باشد. پس حتما لازم هست علاوه بر بررسی Bounce Rate از باقی ابزاری که گوگل آنالیتیکس در اختیار ما قرار می‌دهد استفاده کرد.

 

آیا Bounce Rate در سئو سایت موثر است؟

درواقع نرخ پرش هیچ ارتباطی به سئو سایت شما ندارد. با وجود تکنیک‌های متفاوت می‌توان در مقدار نرخ پرش دستکاری ایجاد کرد و معیار دقیقی نیست و همچنین گوگل معیار سنجش خود را همانطور که خودش قاطعانه اعلام کرده از همچنین معیار ضعیفی که به تنهایی قابل اعتماد نیست استفاده نمی‌کند.

نرخ پرش و سئو

اگه Bounce Rate در سئو اهمیت ندارد پس برای چی مهم هست؟

نرخ پرش خود به تنهایی نباید بررسی شود و باعث گمراهی در تحلیل سایت می‌شود، چون نرخ پرش را می‌توان هم برای سایت و هم برای تمام صفحات سایت بررسی کرد، می‌توانیم متوجه شویم که کاربری که وارد سایت می‌شود به کدام صفحات رجوع می‌کند و کدام صفحات جذابیت بالاتری دارند و کدام مقالات و تصاویر بازدید کمتری دارند؟ و…

چگونه Bounce Rate (نرخ پرش) را کاهش دهیم؟

خود شما چه زمانی وارد یک سایت می‌شوید و سریع از آن خارج می‌شوید؟ اگر سرعت سایت کند باشد باعث می‌شود از حوصله شما خارج شود و از سایت خارج شوید. محتوای متنی بی‌کیفیت و بدون هیچ تصویری. اگر وارد سایتی شوید که محتوای متنی خیلی سخت و خشکی داشته باشد و حتی هیچگونه تصویری در صفحه استفاده نشده باشد و تماما نوشته باشد باعث خستگی کاربر و خروج آن از صفحه می‌شود. ایرادات فنی و صفحات 404 نیز باعث افزایش نرخ پرش خواهد شد. (برای مشخص شدن صفحات 404 از ابزار گوگل سرچ کنسول استفاده کنید). طراحی ضعیف سایت از جمله فونت نامناسب، استفاده از رنگ‌های پس زمینه متضاد، استفاده از پاپ‌آپ و درواقع تجربه کاربری بدی که به وجود می‌آید باعث می‌شود نرخ پرش افزایش یابد. لینک‌های خروجی زیاد و نامرتبطی که به دیگر سایت‌ها ارجاع داده می‌شود نیز خود باعث خروج کاربر از صفحه می‌شود. در کل محتوای بی‌کیفیت، بسیار پیچیده و یا حتی خیلی ساده می‌تواند باعث افزایش نرخ پرش صفحات سایت شود. تمام دلایلی که باعث می‌شود شما یک سایت را بدون هیچ گونه تعاملی حتی یک کلیک از سایت خارج شوید می‌بایست بررسی و اصلاح کنید. به زبان خیلی ساده هرچه سایت شما برای کاربر جذاب‌تر باشد باعث می‌شود که بازدید صفحات مختلف سایت بالا رود و هرکاربری که وارد سایت شود به صفحات دیگر رجوع کند و سریع بدون هیچ ارتباطی از سایت خارج نشود.

چگونه نرخ پرش (Bounce rate) را کاهش دهیم؟

 

حرف آخر

شما تنها نباید یک پارامتر را برای معیار و سنجش بررسی سایت خود قرار دهید، و با بررسی چند مورد جدا از نرخ پرش و با کمک برترین ابزارهای آنالیز و رتبه‌بندی وب‌سایت‌ها که برای ارتقا سایت هستند می‌توانید راهنمایی استفاده کامل آن را حتما فرا بگیرید. نرخ پرش به تنهایی، معیار مناسبی برای سنجش سایت نیست. حتما باید این پارامتر، در کنار پارامترهای دیگر سایت، بررسی و تحلیل شود تا بتوان به آنالیز بهتری از سایت دست پیدا کرد. در مقاله ۷ ابزار برتر آنالیز و رتبه‌بندی وب‌سایت‌ها شما با پارامترها و ابزارهای بیشتری برای آنالیز وبسایت آشنا خواهید شد.

اگر این مطلب برای شما مفید بوده است، آموزش‌ها و مطالب زیر نیز به شما پیشنهاد می‌شوند:

بر اساس رای 1 نفر
آیا این مطلب برای شما مفید بود؟
شما قبلا رای داده‌اید!
اگر بازخوردی درباره این مطلب دارید یا پرسشی دارید که بدون پاسخ مانده است، آن را از طریق بخش نظرات مطرح کنید.

نظر شما چیست؟

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.