یکی از پارامترهایی که می‌تواند به یک وب‌سایت در شبکه جهانی اینترنت اعتبار ببخشد، رتبه آن سایت در میان بازدیدکنندگان است. برای داشتن رتبه بهتر به لحاظ سئو و آمار بازدید، در قدم اول باید با ابزارهای آنالیز و بررسی وب‌سایت‌ها و رتبه‌بندی آن‌ها آشنا باشیم. برای این منظور ابزارها و وب‌سایت‌های مختلفی ایجاد شده‌اند و هر کدام بر اساس الگوریتم و روش خاص خود برای هر سایت آنالیز و رتبه آن را ارائه می‌دهند؛ با ما در آکادمی کاپریلا همراه باشید تا برخی از مهم‌ترین وب‌سایت‌ها و ابزارهای فعال در این زمینه را بررسی کنیم.

1. وب‌سایت الکسا Alexa

alexa

وبسایت الکسا متعلق به شرکت آمازون را می‌توان محبوب‌ترین وب‌سایت بررسی رتبه‌بندی و ردگیری پارامترهای ورودی و خروجی هر سایت دانست. روش کار الکسا به این شکل است که میانگین روزانه بازدیدکنندگان یک وب‌سایت را در طول سه ماه مورد محاسبه قرار می‌دهد. سپس بر همین اساس از ورودی های هر و‌ب‌سایت تخمینی بدست آورده و آن را با سایر سایت‌ها مورد مقایسه قرار می‌دهد. ابزار مهم دیگر آن که در دریافت اطلاعات از وب‌سایت شما تأثیر بسزایی دارد، ثبت نام در وب سایت الکسا و قرار دادن فایل و یا کد آن داخل سایت شما می‌باشد؛ بنابراین اگر صاحب وب‌سایت هستید، از این دو ابزار غافل نشوید.

یکی از بخش‌های محبوب این سایت، لیست‌هایی است که الکسا از بهترین سایت‌های جهان و هر کشوری ارائه می‌دهد. ارائه این لیست فضای رقابتی زیادی را در میان بزرگترین وب‌سایت‌های موجود در جهان ایجاد کرده است و هر سایتی در تلاش برای رسیدن به رتبه بالاتر نسبت به رقبای خودش است. در سال‌های اخیر نتیجه این رقابت تبدیل به یک مزیت اعتباری برای هر کدام از سایت‌ها و صاحبین شآن شده است.

2. وب‌سایت سیمیلار وب SimilarWeb

رتبه‌بندی وب‌سایت‌ها سیمیلار وب similarweb

از دیگر وب‌سایت های بررسی آمار و رتبه‌بندی وب‌سایت‌ها می‌توان به سیمیلار وب اشاره کرد. بسیاری از فعالان در زمینه دیجیتال مارکتینگ بر این باور هستند که آمار بدست آمده از سیمیلار وب بسیار دقیق تر و با ارزش تر از اطلاعات بدست آمده از الکسا می‌باشد. شاید با در نظر گرفتن دلایل زیر می‌توان بر این موضوع صحه گذاشت:

  1. آماری که وب‌سایت الکسا ارائه می‌دهند مطابق با گفته‌های خودش همواره تخمینی است و اعداد و ارقامی که نشان می‌دهد، دقیق نیست.
  2. هر سایتی برای ارائه آمار دقیق خود در الکسا باید کد آن را در سایت خودش قرار دهد و بدون قرار دادن کد، الکسا آمار دقیق آن سایت را به ما نشان نمی‌دهد.
  3. تجربه ثابت کرده است که برخی از صاحبان سایت با فعال کردن ربات‌هایی توانسته‌اند به صورت غیر واقعی رتبه الکسای وب‌سایت خود را بالا ببرند.

similarweb

سیمیلار وب آمار خود را در قالب دو نسخه عمومی و PRO ارائه می‌دهد. شما با نصب افزونه سیمیلار وب و یا مراجعه به صفحه اصلی این سایت، می توانید آمار عمومی از وب‌سایت‌ خود و دیگر وب‌سایت ها دریافت کنید ولی اگر قصد دارید اطلاعات دقیق تری از هر سرویس و یا وب‌سایت داشته باشید، می‌توانید با ثبت نام در نسخه PRO سیمیلاروب، آمار دقیق‌تری را از هر وب‌سایت مشاهده کنید.

3. استفاده از ابزارهای وب‌سایت moz.com

رتبه‌بندی وب‌سایت‌ها با ماز moz

یکی دیگر از وب‌سایت‌هایی که در این زمینه فعالیت می‌کنند moz.com است. شما با ثبت نام در این سایت می‌توانید به اطلاعات کاملی در زمینه رتبه بندی و مقایسه وب‌سایت‌ها دسترسی داشته باشید. بیشترین استفاده از این سایت توسط سئوکاران حرفه‌ای می‌باشد و با استفاده از Moz می‌توانند کلمات کلیدی خود را بهبود داده و سایتی با اعتبار خوب برای معرفی به موتورهای جستجو ایجاد کنند. این اعتبار را وب‌سایت moz تحت عناوین پیج اتوریتی و دامین اتوریتی ارائه میدهد که آن را به یکی از ابزارهای کارآمد برای مشاهده میزان اعتبار یک سایت نزد موتورهای جستجو تبدیل کرده است.

moz

یکی دیگر از ابزارهای بسیار مفیدی که Moz در اختیار کاربران قرار داده است، نشان دادن اسپم اسکور سایت شما است که به کمک آن می‌توانید سایت خود را از دید گوگل به یک سایت معتبر تبدیل کنید.

در صورتی که صاحب وب‌سایت هستید، می‌توانید با پرداخت هزینه اکانت حرفه ای Moz را تحت عنوان MOZ PRO دریافت نمایید و اطلاعات دقیق تری از نوع کلمات کلیدی، جایگاه وب‌سایتتان و نحوه بالا بردن اعتبار کلیدواژه های آن بدست بیاورید.

4. وب‌سایت semrush.com

 رتبه‌بندی وب‌سایت‌ها سمراش semrush

از دیگر وب‌سایت‌هایی که در زمینه رتبه‌بندی وب‌سایت‌ها با قدرت زیادی فعالیت می‌کنند باید از Semrush نام برد. پس از ثبت نام در این وب‌سایت شما می‌توانید اطلاعات دقیقی از میزان و نوع ورودی‌های یک وب‌سایت به‌دست بیاوردی و آن را با سایر وب‌سایت‌ها مقایسه کنید. افرادی که در زمینه دیجیتال مارکتینگ فعالیت می‌کنند، از semrush به عنوان یک ابزار مفید برای بررسی و انتخاب کلمات کلیدی، آنالیز رقبای خود و بهینه‌سازی کمپین‌های Google Ad استفاده می‌کنند.

یکی از بخش‌هایی که مزیت فراوانی برای semrush در مقابل سایر ابزارهای بررسی و مقایسه وب‌سایت‌ها ایجاد کرده است، بخش Keyword Gap آن است. شما در این بخش می‌توانید ببینید هر وب‌سایتی روی کدام کلمات کلیدی، قدرت خوبی داشته و بازدیدکنندگان را به سمت خود جلب کرده است؛ بنابراین شما نیز می‌توانید ببینید که وب‌سایت هار رقیب شما در کدام بخش‌ها قوی‌تر عمل کرده‌اند و شما نیاز به بهبود در کدام کلیدواژه‌ها دارید.

5. وبسایت ahrefs.com

ahref

وب‌سایت ahref نیز مانند دو سایت semrush  و Moz ابزارهایی را برای بررسی و رتبه بندی سایت‌ها در موتورهای جستجو می باشد و برای افرادی که در بخش مارکتینگ فعالیت می‌کنند و یا سایتی دارند که قصد دارند در فضای رقابتی سایت های دیگر موقعیت بهتری در ورودی جستجوهای گوگل داشته باشند، می تواند بسیار مفید و کارآمد باشد. با ثبت نام در این سایت شما می‌توانید اطلاعات خوبی از ابزارهای زیر بدست آورید:

  1. تحلیل رقبا در موضوعات مشابه
  2. جستجوی کلمات کلیدی
  3. بررسی بک‌لینک‌ها
  4. بررسی محتوای وب‌سایت‌ها
  5. بررسی رتبه وب‌سایت از نظر موتورهای جستجو

با استفاده از ابزارهای بالا شما می‌توانید به بهترین شکل ممکن آنالیز خوبی روی استراتژی خود و رقبای خود داشته باشید.

6. وبسایت gtmetrix.com

GTmetrix

وقتی پای صحبت از ابزارهای آنالیز و رتبه‌بندی وب‌سایت‌ها در میان است، حتماً لازم است تا از ابزارهای سایت GTmetrix نام ببریم. در این سایت شما می‌توانید وب‌سایت خود و دیگران را از نظر نحوه لود صفحات و عملکرد مورد بررسی و آنالیز قرار دهید. برای این کار کافی است وارد صفحه اصلی سایت شده و آدرس سایت خود را مورد جستجو قرار دهید.

بعد از آنالیز خواهید دید که وب‌سایت شما در کدام بخش‌ها به خوبی لود می‌شود و در کدام بخش‌ها ضعف‌هایی وجود دارد که می‌توان آن را بهبود بخشید. با آنالیز سایت در GTmetrix شما می‌توانید تجربه‌ای که کاربر می‌تواند از وب‌سایت شما به‌دست آورد را به بهترین شکل بهبود ببخشید. همچنین توصیه می‌کنیم برای کسب اطلاعات بیشتر و آموزش GTmetrix به آموزشی که در همین ارتباط در سایت فراردس وجود دارد، مراجعه بفرمایید. برای مشاهده آموزش می‌توانید از طریق این لینک(+) وارد شوید.

7. وبسایت neilpatel.com

نیل پتل

وب‌سایت neilpatel یکی از دیگر از وب‌سایت‌هایی است که از آن می‌توانید برای مقایسه چند وب‌سایت به لحاظ سئو و مزایا و معایب عمومی هر کدام بپردازید. برای این کار کافی است پس از ورود به سایت، آدرس سایت خود و یا رقیبتان را جستجو نمایید و اطلاعاتی درباره عناوین صفحات، تگ Description و خطاهای موجود رد سایت ماندد صفحاتی که ارور 404 می‌دهند، مشاهده نمایید.

اکانت رایگان نیل پاتل اطلاعات جزئی در مورد هر وب‌سایت به شما ارائه می‌دهد ولی محدودیت‌های فراوانی در آن دیده می‌شود. این وب‌سایت اکانت‌های متفاوت پولی ایجاد کرده است و شما می‌توانید با پرداخت هزینه هر کدام متناسب با نوع فعالیت خود، به بررسی وب‍سایت خود و دیگران بپردازید.

همچنین در نظر داشته باشید که رتبه‌بندی وب‌سایت‌ها در همه ابعداد مورد بررسی قرار می‌گیرد. موضوع مشترکی که در بررسی های مربوط به رتبه‌بندی وب‍سایت‌ها وجود دارد، بررسی و آنالیر ترافیک ورودی آن سایت است

با توجه به توجه بخش اعظمی از کاربران اینترنتی به موضوع آنالیز و رتبه‌بندی وب‌سایت‌ها و همچنین فضای رقابتی شدید که در این زمینه وجود دارد، هر روز شاهد تولد یکی از این سرویس‌های اندازه‌گیری هستیم؛ اگر شما هم با چنین وب‌سایت‌هایی آشنا هستید، مشتاقانه منتظر معرفی آن در بخش نظرات می‌باشیم.

بر اساس رای 8 نفر
آیا این مطلب برای شما مفید بود؟
شما قبلا رای داده‌اید!
اگر بازخوردی درباره این مطلب دارید یا پرسشی دارید که بدون پاسخ مانده است، آن را از طریق بخش نظرات مطرح کنید.

نظر شما چیست؟

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.