طراحی سایت 18085 بازدید

فونت‌ها برای نمایش گرافیکی یک متن به کار می‌روند و می‌توانند از نظر ظاهری، نوع نوشته را تغییر دهند. در حال حاضر فونت‌های فارسی آنلاین مختلفی وجود دارند که در زیبایی متن‌ها و خوانایی آنها در تمام محیط‌های نوشتاری آنلاین، تاثیر زیادی دارند و در تمام سیستم‌ها هم برای کاربر قابل مشاهده هستند. قبل از اینکه حوزه‌های طراحی وب و گوشی‌های هوشمند گسترش پیدا کنند، موضوعات طراحی گرافیک وب، چندان جذاب نبودند و با پیشرفت آن دو، گرافیک و طراحی وب هم دچار دگرگونی بسیاری شد؛ چنانکه می‌بینیم امروزه انواع و اقسام فونت‌ها توسط متخصصین این حوزه طراحی می‌شود که با پرداخت هزینه‌ای اندک می‌توان از آنها استفاده کرد. در این مقاله از آکادمی کاپریلا شما را با انواع فونت فارسی آنلاین و نکات مهم پیرامون آن آشنا خواهیم کرد.

فونت چیست؟ معنی فونت فارسی چیست؟

به یک نمایش گرافیکی از متن که دارای وزن، رنگ، اندازه و طرح متفاوت است، فونت گفته می‌شود. برنامه‌های متنی شامل ورد، اکسل و وردپد از جمله برنامه‌های نرم‌افزاری ویندوز هستند که به کاربر اجازه می‌دهند مثل طراحان وب، فونت یک متن یا سند را تغییر دهند. بطور خلاصه و ساده می‎‌توان فونت را مجموعه‌ای از کاراکترهای مشابه معرفی کرد که شامل علائم، اعداد و حروف کوچک و بزرگ هستند اما در فارسی، فونت در لغت‌نامه دهخدا به معنی مجموعه‌ای از کاراکترهای یک شکل، یک سبک و یک وزن بیان می‌شود. به عنوان مثال یک فونت خاص از نظر شکل می‌تواند Tahoma باشد و از سبک ایتالیک و وزن پر رنگ پیروی کند.

فونت آنلاین چیست؟

بر روی کامپیوترها فونت‌های استانداردی مثل Arial ،Times New Roman و Garamond به صورت پیش‌فرض نصب است. زمانی که یک سایت که در آن از این فونت‌ها استفاده شده بر روی مرورگر سیستم باز می‌شود، مشکلی به وجود نمی‌آید و به درستی سایت نمایش داده می‌شود. اما وقتی طراح وبسایت در سایت خود از فونت‌های سفارشی استفاده می‌کند که بر روی سیستم کاربر نصب نباشد، سایت نمی‌تواند با گرافیک خوبی نمایش داده شود. برای حل این مشکل باید طراح از فونت آنلاین استفاده کند تا نیازی نباشد که فونت مدنظر بر روی سیستم تمام کاربرها نصب باشد تا بتوانند سایت را به درستی مشاهده کنند. فایل میزبان این فونت‌ها از طریق کدهای سایت در دسترس است و با باز شدن سایت، آن فونت فراخوانی شده و در مرورگر کاربر بارگذاری و نمایش داده می‌شود.

با گذشت زمان و پیشرفت در حوزه طراحی وب، فونت‌ها نیز برای استفاده در وبسایت‌ها فشرده‌سازی شدند؛ بطوری که روز به روز اندازه این فایل‌ها کوچکتر شده و نمایش آنها سرعت بیشتری پیدا کرده است. فونت‌های مختلف آنلاین با پسوندهای شامل TTF ،WOFF ،WOFF2 ،EOT هستند. TTF رایج‌ترین و اولین قالب فونت آنلاین است و فونت WOFF مخصوص استفاده در صفحات سایت بوده، WOFF2 از طریق فشرده‌سازی و تغییر در اندازه آن ایجاد شد و فونت EOT یک فونت آنلاین منبع باز است که می‌توان آن را به دلخواه تغییر داد و به یکی از انواع فونت آنلاین تبدیل کرد. بعضی از این فونت‌ها نیاز به خرید لایسنس دارند تا بتوان از آنها استفاده کرد.

پیشنهاد آموزشی مرتبط:

فونت‌های آنلاین چطور کار می‌کنند؟

طراحان وبسایت‌ها می‌توانند برای استفاده از فونت مدنظر خود باید از فونت‌‌های مختلف فارسی آنلاین کنند. در این صورت اگر فونتی در سایتی استفاده شود که بر روی سیستم کاربر وجود نداشته باشد باز هم سایت با همان فونت قابل مشاهده است. در ابتدا که کاربر وارد سایت می‌شود، مرورگر کاربر فونت‌هایی که بر روی سیستم او نصب است را بررسی می‌کند و اگر فونت مدنظر وجود نداشته باشد مرورگر، آن را از اینترنت و کدهای سایت می‌گیرد و از آن برای نمایش بهتر و کامل سایت با همان فونت استفاده می‌کند. اما اساس کار فونت‌های آنلاین چگونه است؟ همان‌طور که می‌دانیم همه سایت‌ها با CSS طراحی شده‌اند. این ابزار می‌تواند تمام عناصر سایت مثل فاصله‌ها، رنگ، بافت و فونت را در مرورگر نمایش دهد. معمولا فونت‌ها در CSS با یک برچسب Font مشخص می‌شوند. در این صورت مرورگر توان تشخیص هدرها و بخش‌های مختلف متن در یک سایت را دارد. طراح، طی یک فرآیندی در صورتی که یک فونت در دسترس نباشد می‌تواند فونت دیگری را به جای آن نمایش دهد (فونت جایگزین را مشخص کند). در طول این فرآیند، اگر فونتی بر روی سیستم نصب نباشد مرورگر می‌تواند فونت دیگری را جایگزین کند. از طریق یک سرور یا توسط ارائه‌دهنده فونت‌های Google یا Typekit می‌توان به فونت‌های آنلاین دسترسی داشت. طراح سایت برای فراخوانی فونت آنلاین در CSS از عبارت “font-face” استفاده می‌کند.

مزایای استفاده از فونت‌های مختلف فارسی آنلاین

با استفاده از فونت آنلاین می‌توان به جای تصاویر، از تایپوگرافی متن استفاده کرد که در این صورت، از سنگین شدن حجم سایت جلوگیری شده و باعث افزایش سرعت سایت می‌شود. همچنین در سئوی سایت تاثیر بسزایی خواهد داشت زیرا موتورهای جستجو نمی‎‌توانند متن‌هایی که به صورت تصویر در سایت قرار داده شده‌اند را به درستی پردازش کنند.

حدود 93 درصد مرورگرها از فونت‌های آنلاین پشتیبانی می‌کنند و وجود دستوراتی در CSS3، قابلیت فونت آنلاین را ایجاد کرده است؛ بنابراین عدم پشتیبانی بعضی از مرورگرها از دستورات CSS3 به دلیل وجود خطا در نمایش بعضی از سایت‌ها در مرورگر مدنظر است. راه‌حل استفاده از فونت آنلاین برای مرورگرهایی که از فونت آنلاین پشتیبانی نمی‌کنند، استفاده از توابع کتابخانه‌ای جاوا اسکریپت است. این توابع می‌توانند برای این نوع مرورگرها دستورات را شبیه‌سازی کنند تا سایت در هر مرورگری به درستی نمایش داده شود.

فونت‌های مختلف فارسی آنلاین برای طراحی سایت

برای اینکه برند یک کسب و کار توسط کاربران به درستی فهمیده شود باید در طراحی فونت آن نهایت دقت را بکار برد. تایپوگرافی، سبک و ظاهر یک زبان نوشتاری است که می‌تواند در درک یک نوشته نقش مهمی داشته باشد. زمانی که برای طراحی وبسایت به دنبال فونت مناسبی هستید باید دقت داشته باشید که آن فونت از لحاط ظاهری زیبا، خوانا و واضح باشد. فونت‌های آنلاین در تمام دستگاه‌ها و مرورگرها به درستی کار می‌کنند چون برای ایجاد ارتباط بین کاربر و سایت بسیار اهمیت دارند. یک سایت از بخش‌های مختلفی ساخته می‌شود که باید برای هر قسمت، فونت مناسبی انتخاب شود (معمولاً یک فونت مشخص با وزن و اندازه و … متفاوت استفاده می‌شود). پاراگراف‌ها، تیترها، دکمه‌های فراخوانی به اقدام و … از جمله مهم‎‌ترین بخش‌های یک وبسایت هستند که باید فونت مناسبی برای آنها استفاده شود.

بهترین فونت‌های مختلف فارسی آنلاین

برای اینکه بتوانید بهترین فونت آنلاین فارسی را برای وبسایت خود انتخاب کنید، باید کاربرد سایت و نوع محتوای آن را مشخص نمایید؛ چون فونت‌های مختلف فارسی آنلاین برای کاربردهای متفاوتی طراحی شده‌اند. ممکن است فونت آنلاین خاصی برای سایتی مناسب نباشد ولی همان فونت، سایت دیگری را بسیار زیبا و خوانا نمایش دهد. بعد از اینکه مرورگرهای اینترنت از فونت‌های مختلف فارسی پشتیبانی کردند، سایت‌ها نیز به سرعت از فونت‌های مختلفی مثل نازنین، میترا، رویا، ایران‌سنس و یکان در گرافیک سایت خود استفاده کردند. فونت‌های آنلاین فارسی شامل ایران‌سنس و ایران‌یکان از جمله فونت‌های محبوب کاربران فارسی زبان است اما در ادامه، به بهترین فونت‌های مختلف فارسی اشاره می‌کنیم:

پیشنهاد آموزشی مرتبط:

فونت‌های رایگان

این دسته از فونت‌ها برای وبسایت‌هایی که حرفه‌ای نیستند و مخاطبی زیادی ندارند، مناسب است. از جمله فونت زر، فونت یکان، فونت نازنین، فونت میترا، فونت رویا و فونت ترافیک از فونت‌های مختلف فارسی آنلاین بوده که به صورت رایگان در دسترس هستند.

فونت ایران‌سنس

فونت ایران‌سنس

به عقیده طراحان وب، از بهترین فونت‌های مختلف فارسی آنلاین، فونت ایران‌سنس است که خوانایی نوشته سایت را بهبود داده و توجه کاربر به سایت را جلب می‌کند. این فونت توسط مسلم ابراهیمی در سال‌های 1392 تا 1394 طراحی شد و در ایران به صورت قانونی به فروش می‌رسد. این فونت بر خلاف فونت‌های قدیمی نظیر میترا و رویا، دارای لبه‌هایی گرد است. فونت ایران‌سنس برای استفاده در مجلات اینترنتی، فروشگاه‌های آنلاین و سایت‌های شرکتی بسیار کاربرد دارد. این فونت چندین حالت جداگانه برای اعداد و حروف و چند نوع حالت درشتی قلم دارد که همین ویژگی از نکات برجسته آن به شمار می‌رود. ایران‌سنس از بهترین فونت‌های مختلف فارسی آنلاین است که به خوبی اعداد فارسی را نمایش می‌دهد. همچنین یک فونت مناسب برای استفاده در پاراگراف‌ها و تیترها است.

فونت ایران‌سنس دست‌نویس

فونت ایران‌سنس دست‌نویس

طراحی این فونت بر اساس فونت ایران‌سنس انجام شده و برای استفاده در سایت‌های مربوط به کودکان و نوجوانان یا سایت‌هایی که محتوای طنز و غیر رسمی دارند، مناسب است. این فونت احساس شادمانی و صمیمیت را به مخاطب منتقل می‌کند و از لحاظ ظاهری به صورت دست‌نویس و فانتزی است و لبه‌ها و نقطه‌های آن کاملاً گرد می‌باشد.

فونت آراهالا (ARAHALA)

فونت آراهالا (ARAHALA)

از آنجایی که این فونت، حس هنری را به کاربر منتقل می‌کند و یک فونت فانتزی به شمار می‌رود، می‌توان از آن در طراحی گرافیکی و لوگو و تایپوگرافی استفاده کرد.

فونت ملصق (MOLSAQ)

فونت ملصق (MOLSAQ)

اساس طراحی این فونت از فونت‌های عربی گرفته شده و از لحاظ ظاهری، حالتی نرم دارد ولی وجود قطع‌شدگی‌هایی در انتهای تعدادی از حروف، توانسته آن نرمی را خنثی کرده و به آن، کمی حالت جدی بدهد. مورد استفاده این فونت آنلاین فارسی در عکس‌نوشته‌ها و طرح‌های گرافیکی است.

فونت کتاب (KETAB)

فونت کتاب (KETAB)

بیشترین استفاده این نوع فونت در جلد کتاب‌ها است و اگر عکس نوشته‌ای با موضوع شما متناسب باشد، می‌توان از فونت کتاب در آن استفاده کرد.

فونت آوینی (AVINY)

فونت آوینی (AVINY)

این فونت به دلیل داشتن ظاهر جذاب و خاص، برای استفاده در نمایش متن‌های دست‌نویس مناسب است. این فونت از خوانایی خوبی برخوردار نیست و بهتر است برای متن‌های طولانی استفاده نشود.

پیشنهاد آموزشی مرتبط:

دوره ویدئویی آموزش پروژه محور اچ تی ام ال و سی اس اس HTML و CSS: اینجا را کلیک کنید (+).

فونت دانا

فونت دانا

این فونت دارای وزن 10 بوده و از منعطف‌ترین فونت‌های مختلف فارسی آنلاین محسوب می‌شود. این فونت برای استفاده در مجله‎‌های اینترنتی مناسب است در طراحی اولیه این فونت از یک خط و دایره استفاده شده و کلیه حروف از ترکیب این خط و دایره تشکیل می‌شوند. فونت دانا دارای لبه‌های گرد است.

فونت فرهنگ

فونت فرهنگ

این فونت فارسی برای استفاده در طراحی سایت و ایجاد دکمه‎‌های اقدام به عمل (CTA) مناسب است و از محبوب‌ترین و جدیدترین فونت‌های مختلف فارسی آنلاین به شمار می‌رود. حالت کلاسیک این فونت، آن را به گزینه خوبی برای طراحی بنر، تیتر و عنوان‌های سایت تبدیل کرده است. فونت فرهنک با آنکه یک فونت فارسی است ولی با حروف انگلسیی نیز تناسب و همخوانی دارد و می‌توان در طراحی سایت‌های دو زبانه از آن استفاده کرد.

فونت ایران شارپ

فونت ایران شارپ

این فونت توسط مسلم ابراهیمی طراحی شده و یک فونت مدرن و در عین حال، سنتی محسوب می‌شود. زیرا در طراحی فونت ایران شارپ برخی از خصوصیات فونت‌های قدیمی مثل نوک تیزی فونت‌های زر، میترا و نازنین حفظ شده و ویژگی‌های جدیدی نیز به آن اضافه شده است. این فونت یک انتخاب خوب برای سایت‌هایی است که حالت سنتی و کمی مدرن دارند.

فونت ایران یکان

فونت ایران یکان

از مدرترین فونت‌های مختلف فارسی آنلاین همین فونت ایران یکان است و برای سایت‌های ایرانی، انتخاب خوبی خواهد بود. این فونت حاصل ترکیب سنت و مدرینته یعنی ترکیب فونت ایران‌سنس و یکان بوده که چنین فونت زیبایی را خلق کرده است. فونت ایران یکان در سایت‌های مشهوری مثل تپسی، شیپور و دیجیکالا استفاده شده است. بعد از ایران‌سنس، از پرکاربردترین فونت‌های آنلاین فارسی، فونت ایران یکان است که در حال حاضر سایت‌های معتبری به جای ایران‌سنس از این فونت استفاده می‌کنند. فونت ایران یکان دارای نسخه‌های کامل برای استفاده در سایت و اپلیکیشن‌های گوناگون است، بطور کامل از اعداد فارسی پشتیبانی می‌کند و دارای هشت وزن مختلف است.

فونت انجمن

فونت انجمن

یکی از بهترین فونت‌های مختلف فارسی آنلاین، فونت انجمن است. طراحی این فونت توسط انجمن صنفی طراحان گرافیک انجام شده و از گزینه‌های حرفه‌ای و زیبای فونت آنلاین فارسی به شمار می‌رود. فونت انجمن به دلیل طراحی خاصی که دارد بیشتر برای طراحی بنرها استفاده می‌شود. از این فونت می‌توان در بنرهای مربوط به سایت‌های با موضوعات انگیزشی، روانشناسی و یا فرهنگی استفاده کرد. فونت آنلاین انجمن از زبان انگلیسی پشتیبانی می‌کند و بنابراین می‌توان با آن، تاپیوگرافی ترکیبی از حروف انگلیسی و فارسی ایجاد کنید. همچنین حالت‌های ایتالیک و وزنی مختلفی برای این فونت وجود دارد. اکنون در فروشگاه‌های فونت فارسی، دو نسخه از فونت انجمن در دسترس است.

پیشنهاد آموزشی مرتبط:

جمع‌بندی

استفاده از فونت‌های مناسب برای انجام کارهای طراحی، گرافیکی و نوشتاری می‌تواند بر روی نتیجه کار بسیار تاثیرگذار باشد. برای ساخت سایت‌هایی با نوشته‌های واضح، زیبا و جذاب، استفاده از فونت‌های مختلف فارسی آنلاین بسیار مفید خواهد بود؛ زیرا این فونتها با تمام مرورگرها و دستگاه‌ها سازگار هستند و سایت شما را به درستی برای کاربر نمایش می‌دهند. در سال‌های اخیر فونت‌های فارسی رشد خوبی کرده‌اند و با گسترش طراحی وب و گوشی‌های موبایل هوشمند، این فونت‌ها نیز توسعه یافتند. در این مقاله بطور کامل در مورد فونت‌های آنلاین صحبت کردیم و مزایای آنها را برشمردیم و بهترین فونت‌های مختلف فارسی آنلاین را معرفی کردیم. اگر در این زمینه به نکته دیگری نیاز دارید، در بخش نظرات به ما اطلاع بدهید.

بر اساس رای 21 نفر
آیا این مطلب برای شما مفید بود؟
شما قبلا رای داده‌اید!
اگر بازخوردی درباره این مطلب دارید یا پرسشی دارید که بدون پاسخ مانده است، آن را از طریق بخش نظرات مطرح کنید.

استراتژیست دیجیتال مارکتینگ و عاشق مطالعه و نوشتن.

نظر شما چیست؟

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.

برچسب‌ها