معنای مثبت‌اندیشی را می‌توان در این سخن آلفونس رمان‌نویس فرانسوی خلاصه کرد که: «می‌توانیم شکایت کنیم زیرا بوته‌های رز، خار دارند یا خوشحال باشیم زیرا خارها، گل رز دارند». شاید بتوان گفت با داشتن ذهنیت صحیح و نگاه مثبت می‌توان اتفاقات خوبی را برای خود رقم زد. برای رسیدن به موفقیت فردی، باید توانایی‌های تازه‌ای را با تمرین کردن بدست آوریم. تمام اطراف ما را دانش فراگرفته و چیز تازه‌ای نیست که ما قادر به یادگیری آن نباشیم؛ فقط باید به آن تلنگری بزنیم. انرژی مثبت می‌تواند بر روی تمام جنبه‌های زندگی مادی و معنوی افراد تاثیر بگذارد و موجب موفقیت افراد در زمینه‌های گوناگون شود. در این مقاله از آکادمی کاپریلا با نگاهی بسیار متفاوت و بر گرفته از برداشت‌های تجربی به بررسی تاثیر انرژی مثبت بر روی کسب و کار و اینکه رهبران موفق، چه ویژگی‎‌هایی دارند که می‌توانند کارمندان و سازمان‌ها را به بهترین شکل مثبت هدایت کنند، می‌پردازیم.

پنج اصل مهم انرژی مثبت در کسب و کار

همه افرادی که در حوزه کارآفرینی فعال هستند به خوبی واقف‌اند که برای راه‌اندازی یک کسب و کار باید مسیری پر از ترس، شکست و بازخوردهای منفی را طی کرد. در این مسیر، رسیدن به موفقیت نیاز به غلبه بر منفی‌گرایی دارد و کلید آن، داشتن نگرش و انرژی مثبت است. در هر لحظه‌ای می‌توان نگرش منفی را به مثبت تغییر داد و آن را به ابزاری مثبت برای رسیدن به موفقیت تبدیل کرد. پس در ابتدا پنج اصل مهم مثبت‌گرایی را معرفی می‌کنیم که در هر کسب و کاری می‌توان آنها را به کاربرد.

غلبه بر ترس‌ها

صداهای منفی برخواسته از ذهن که در تلاش‌اند ما را متقاعد کنند که هرگز نمی‌توانیم به هدف برسیم، اولین موانع موفقیت هستند. ترس‌هایی که در هنگام شروع یک کار جدید به وجود می‌آیند، بسیار وحشتناک‌اند. گاهی تمام ترس‌های موجود، حالتی تخیلی دارند و با گذشت مدتی از آغاز کاری جدید، هرگز اتفاق نمی‌افتند. برای غلبه بر ترس‌ از شروع کارآفرینی باید بررسی درستی از شرایط داشت و برنامه‌ریزی درست و دقیقی را تنظیم کرد.

پیشنهاد آموزشی مرتبط:

راه‌اندازی یک کسب و کار تازه، طی یک فرآیند آهسته و تدریجی امکان‌پذیر است و هیچ عجله‌ای برای این کار، موثر واقع نمی‌شود. زمانی که از هر جهت در خود احساس آمادگی پیدا کردید، باید حداقل از سه کارآفرین موفق دیگر به عنوان مربیان شخصی خود برای ایجاد کسب و کار کمک بگیرید. کارآفرینان موفق بسیاری، علاقه دارند به افراد تازه‌کار کمک کنند؛ راهنمایی‌های این افراد می‌تواند تا حد زیادی نقاط تاریک ذهنیت شما را روشن کند، از ترس شما بکاهد و به شما انرژی مثبت بدهد.

مخالفت با قوانین سنتی

جامعه‌ای که ما در آن زندگی می‌کنیم، پر از قوانین تعریف نشده و غیر مکتوب است که تعیین‌کننده نحوه رفتار و عمل ما در زندگی هستند. فرد خاصی این قوانین را تنظیم نکرده و الزامی به رعایت آنها نیست. چون ایجاد و تنظیم قوانین، یک امر شخصی است؛ از این‌رو ترس از مخالفت با قوانین سنتی و ساختن داستان موفقیت خود بر خلاف آن، کار بیهوده‌ای خواهد بود. قوانین خود را بر اساس پنج مهارت برتر و قوی‌تری که دارید بسازید تا در کسب و کار خود موفق شوید. اگر برای بهبود سایر مهارت‌های خود نیاز به کمک دارید نترسید و به خود جرات متفاوت بودن را بدهید تا در آینده به موفقیت تجاری درخشانی برسید.

پیشنهاد آموزشی مرتبط:

دوره ویدئویی آموزش خودشناسی و ساخت نگرش نو: اینجا را کلیک کنید (+).

تایید خود از درون

بر روی داشته‌های خود متمرکز شوید و سعی کنید ذهنیت مثبتی را برای خود بسازید. داشتن انرژی مثبت و باور به اینکه ما شایسته موفقیت هستیم، نیاز به تایید درونی ما دارد. اینکه انتظار داشته باشیم دیگران از خارج، ما را تایید کنند کار غیر ممکنی است. این کار مثل نگاه کردن به آینه مخدوش است که امیدواریم در آن تصویر واضحی ببینیم. تایید ما توسط دیگران فقط تصورات شخصی آنها از ما است و ما نباید بر اساس ذهنیت دیگران، خود را ارزش‌گذاری کنیم. تایید خود از درون و ذهن می‌تواند انرژی مثبت ایجاد کند و یک تایید واقعی باشد. زمانی که تمرکز خود را بر روی بزرگترین موفقیت‌های خود قرار دهید، می‌توانید از درون به خود اعتبار بدهید و تایید کنید.

پیشنهاد آموزشی مرتبط:

تمرکز بر افراد مثبت

می‌توانیم در زندگی فردی و کاری خود افراد را بر اساس تجربیات و نحوه مواجه با آنها به دو دسته منفی و مثبت تقسیم کنیم. برای موفق شدن باید از گروه منفی‌گرا درس بگیریم و برای کسب انرژی مثبت بایستی تمام تمرکز خود را بر روی گروه مثبت‌گرا بگذاریم. تجربیاتی که در ارتباط با این افراد بدست می‌آوریم، در نهایت می‌توانند باعث موفقیت ما شوند. همدلی با دوستان و همکاران می‌تواند کلید موفقیت ما باشد؛ به خصوص در زمانی که برای غلبه بر منفی‌گرایی تلاش می‌کنیم و می‌فهمیم که اساس همه کامیابی‌ها مثبت‌اندیشی است.

انرژی مثبت
انرژی مثبت باید در همه کارمندان جریان داشته باشد.

تا رسیدن به قله از حرکت نایستید.

در گذشته کوهنوردان برای بالا رفتن از کوه، کفش‌های تنیس و لباس‌های نخی می‌پوشیدند و با همین لوازم اندک و اولیه به کوه صعود می‌کردند. دلیل این امر، سازگاری ژن‌های آنها با محیط بود که موجب انعطاف‌پذیری آنها می‌شد. امروزه نیز بسیاری از افراد کارآفرین، اینگونه هستند؛ یعنی معمولاً اکثر آنها با استفاده از تجهیزات اولیه کار جدیدی را شروع می‌کنند؛ اما وقتی می‌توانند به قله برسند که با نگرش و انرژی مثبت، اشتیاق و استعداد، مسیر را رو به بالا حرکت کنند. ‌

پیشنهاد آموزشی مرتبط:

دوره ویدئویی آموزش غلبه بر تنبلی و اهمال کاری: اینجا را کلیک کنید (+).

ویژگی‌های رهبران دارای انرژی مثبت

دهه‌ها و شاید قرن‌ها است که محققان در جستجوی کشف راز رهبران موفق هستند و هر سال با چاپ کتاب‌های جدیدی سعی در پاسخ دادن به این سوال دارند. اما این موضوع به صورت تجربی بررسی شد و نشان داد که ویژگی‌هایی مثل نفوذ، قدرت، نبوغ و شخصیت آنها عامل مهم و بزرگی در موفقیت رهبران نیستند؛ بلکه انرژی حاصل از رابطه‌ای مثبت، تنها عامل این موفقیت است؛ زیرا زمانی که بین افراد انرژی مثبت رد و بدل شود می‌تواند به ایجاد اشتیاق و استعداد در آنها کمک نماید. بطور خلاصه، قوی‌ترین و کم کاربردترین عامل موفقیت سازمانی و رهبری همین انرژی مثبت در روابط بین افراد است که کمتر سازمان و مدیری به آن توجه می‌کند. در این بخش، شما را با مهم‌ترین ویژگی‌های رهبران انرژی‌بخش آشنا می‌کنیم.

اهمیت انرژی مثبت در روابط با دیگران

در مصاحبه‌ای که با هزاران نفر از کارمندان و رهبران در مورد رهبری مثبت انجام شد، آشکار شد که برخی روابط شبکه‌ای بین سازمان‌ها، خانواده و جوامع، به طرز شگفت‌انگیزی باعث افزایش نشاط در زندگی می‌شوند. معمولاً در مرکز این شبکه‌ها چیزی وجود دارد که بیشتر از بقیه عوامل، عهده‌دار حرکت افراد رو به جلو است که به آن انرژی مثبت می‌گوییم. وجود این انرژی مثبت می‌تواند دیگران را وادار به حرکت نماید و در آنها شور و انگیزه ایجاد کند.

افراد دارای انرژی مثبت می‌توانند با استفاده از رهبری مبتنی بر ارزش، هم خود و هم سازمان را ارتقاء دهند. این انرژی‌زاهای مثبت از طریق رسمیت دادن و پروراندن ویژگی‌هایی مثل بخشش، فروتنی، مهربانی، اعتماد، صداقت، سخاوت و قدردانی در سازمان، موجب شکوفا شدن استعدادها و عواطف همه افراد می‌شوند. انرژی مثبت مانند یک بیماری مُسری می‌تواند تاثیر زیادی را به انرژی افراد وارد کند؛ زیرا این ویژگی، نمایش‌دهنده فعال ارزش‌ها است و نمی‌توان آن را در تلاش برای داشتن افکار شاد و رفع فشارها و استرس‌های واقعی کارمندان و ابزاری برای نمایش سطحی مثبت‌گرایی کاذب خلاصه کرد.

هنگام دویدن ماراتن، انرژی فیزیکی کاهش می‌یابد و خسته می‌شویم؛ به همین ترتیب انرژی مثبت عاطفی و ذهنی نیز در طول استفاده آن در زمان کم می‌شود و نیاز به استراحت دارد. برای تقویت این انرژی باید در کنار کسانی قرار بگیریم که برای ما قابل اعتمادند، از ما حمایت می‌کنند و در نهایت، روابط خوب و محبت‌آمیزی با آنها داریم. رهبران، توانایی فوق‌العاده‌ای برای ایجاد انرژی رابطه‌ای مثبت دارند؛ بطوری که می‌توانند به کارمندان افسرده و بی‌تحرک انگیزه بدهند و کسب و کارهای رو به شکست را جان تازه‌ای بدهند.

پیشنهاد آموزشی مرتبط:

سیزده راهکار برای آغاز پروژه با انرژی مثبت

همه ما اشخاصی را می‌شناسیم که انرژی مثبت دارند و می‌توانند به راحتی با دیگران ارتباط برقرار کنند و دیگران نیز با آنها احساس راحتی دارند. بطور کلی اینگونه افراد قادرند دیگران را به شکلی طبیعی، جذب خود کنند. در حالی که برای بعضی از افراد، برقرار کردن ارتباط مثبت با دیگران ممکن است کار سختی باشد که به تمرین نیاز دارد. وقتی از سوی خود به دیگران و اطراف، انرژی می‌فرستیم، این انرژی تعیین‌کننده تعامل ما با دیگران و بیانگر احساس ما در مورد خودمان است. انرژی مثبت در برقراری ارتباط، از آن دسته مهارت‌هایی است که ارزش تمرین کردن را دارد؛ زیرا وقتی شروع به تغییر طرز فکر می‌کنیم، احساس سبکی بیشتری خواهیم کرد و فرصت‌های شگفت‌انگیز دیگری را می‌بینیم. اما با پیاده‌سازی 13 تکنیک زیر می‌توانید انرژی مثبت درونی خود را به بیرون هدایت کنید و از اثرات مثبت آن بهره ببرید:

برای خود اولویت قائل شوید.

در صورتی که نسبت به خود احساس خوبی داشته باشید، می‌توانید راحت‌تر این خوشحالی درونی را به جهان اطراف انتقال دهید. کارهای کوچکی را که در شما احساس خوب و مثبتی ایجاد می‌کنند، برای خود تبدیل به عادت نمایید.

بر واقعیت‌ها تمرکز کنید.

گاهی اوقات انسان‌ها سعی می‌کنند در مورد خود، کمتر افکار چاپلوسی داشته باشند و بیش از حد از خود تعریف و تمجید نمی‌کنند. برای جداسازی این افکار از واقعیت باید مجدداً خود را ارزیابی کنیم. برای مثال یک واقعیت می تواند این باشد که «من با همکارم یک گفتگوی ناراحت‌کننده داشتم» و فکر ما می‌گوید «احتمالاً همکارم الان نظرش در مورد من چیز دیگری است». زمانی که بر روی واقعیت‌ها و چیزهایی که اتفاق افتاده‌اند متمرکز شویم، می‌توانیم از یک چشم‌انداز کلان به همه چیز نگاه کنیم و جلوی بسیاری از افکار منفی را بگیریم. در نتیجه، نگرش و انرژی مثبت در کمترین زمان می‌تواند جای نگرش منفی را بگیرید و در فرد احساس خوبی ایجاد کند.

با خودتان مهربان و دلسوز باشید.

زمانی که از چیزی ناراحت هستید باید افکار خود را شناسایی کنید و آنها را مهم بدانید. در این شرایط برای داشتن انرژی مثبت باید نسبت به خودتان دلسوزی کنید و مثل یک دوست، با خود مهربان باشید. احترام و عطوفت نسبت به خود، موجب ایجاد احساسی بسیار خوشایند در خود می‌شود که سرآغاز بسیاری از موفقیت‌ها خواهد بود.

انرژی مثبت
انرژی مثبت بین کارمندان پخش می‌شود.

از کلمات و عبارات مثبت استفاده کنید.

نحوه ارتباط برقرار کردن می‌تواند بطور مستقیم بر روی انرژی افراد تاثیر بگذارد؛ از این‌رو بیان کلماتی مثل خوشحالی، عشق، راه‌حل، اطمینان و … می‌تواند نگرش مثبت و شادتری را ایجاد کند. از این‌رو در برابر هر صحبتی از جانب دیگران، ابراز احساسات خود و استفاده از کلمات مثبت و محبت‌آمیز می‌تواند ارتعاشات مثبتی را به اطراف منتقل کند.

پیشنهاد آموزشی مرتبط:

دوره ویدئویی آموزش خوش بینی یا تفکر مثبت: اینجا را کلیک کنید (+).

لبخند بزنید و شاد باشید.

لبخند زدن یک کار به ظاهر بسیار کوچک است که می‌تواند تغییرات و تفاوت‌های بزرگی بوجود آورد. حتی اگر لبخندی که زده می‌شود واقعی نباشد باز هم می‌تواند در شما احساس بهتری ایجاد کند؛ در نتیجه چهره شما را دوستانه‌تر و صمیمی‌تر نشان می‌دهد و می‌توانید انرژی مثبت را جذب کنید و به دیگران منتقل نمایید.

تمرین سپاسگزاری و قدردانی کنید.

تهیه فهرستی روزانه از چیزهایی که به خاطر آنها شکرگزار هستید، مرور آنها با خود و ‌با دوستانتان می‌تواند احساس و انرژی مثبت بیشتری را در شما ایجاد کند. این روش‌ها از جمله ده‌ها راه برای قدردانی و سپاسگزاری است که هر فردی در زندگی خود، می‌تواند آنها را انجام دهد.

برای رسیدن به هدف تلاش کنید.

یک راهکار عالی برای تقویت اعتماد به نفس، تلاش برای رسیدن به اهداف است. این تلاش شما به اطرافیان و دوستان شما می‌فهماند که شما از قدرت زیادی برای دستیابی به اهدافتان برخوردارید و برای رسیدن به رویاهای خود، ارزش قائل‌اید و آنها را باور دارید.

صحبت دیگران در مورد خود را تملق‌آمیز تصور کنید.

زمانی که با اطرافیان خود در مورد چیزی صحبت می‌کنید، به چیزهایی که دوست دارید فکر کنید. در نتیجه دوستانتان ارتعاشات و انرژی مثبتی را که به آنها انتقال می‌دهید درک می‌کنند و در مقابل، آنها نیز آن انرژی مثبت را به سوی شما می‌فرستند.

دیگران را تعریف و تحسین کنید.

تحسین و تعریف کردن از دیگران، مزیتی دو طرفه دارد؛ در شما و آنها احساس خوبی ایجاد می‌کند چون همه افراد شایسته داشتن چین احساسی هستند. وقتی کسی کاری را انجام می‌دهد که از آن خوش‌تان می‌آید، باید آن را بیان کنید. مورد تعریف و تحسین قرار دادن این شخص می‌تواند به سرعت انرژی مثبتی را در شما هم تقویت کند.

در لحظه زندگی کنید و  بر روی کار خاصی متمرکز باشید.

وجود حواس‌پرتی‌های متعدد هنگام انجام کاری، مانع لذت بردن و در لحظه زندگی کردن ما می‌شود. برای مثال زمانی که با یکی از همکاران یا دوستان صمیمی خود صحبت می‌کنید، با گوشی همراه خود کار نکنید یا وقتی که یک غذای خوب برای خود تدارک دیده‌اید، تلویزیون را خاموش کنید تا با تمرکز بیشتری غذا بخورید و از آن لحظه لذت ببرید.

نحوه ایستادن خوب را تمرین کنید.

نحوه ایستادن و قرار گرفتن می‌تواند نشانه غیر کلامی خوبی برای نشان دادن احساس شما به خودتان باشد. برای اینکه نشان دهید در دسترس‌اید و می‌خواهید انرژی مثبت از خود ساطع کنید، باید دست‌ها و شانه‌هایتان را باز کنید تا این سیگنال‌ها به دیگران ارسال شود. در این زمینه مقاله زبان بدن چیست؟ را بخوانید.

پیشنهاد آموزشی مرتبط:

دوره ویدئویی آموزش مقدماتی زبان بدن: اینجا را کلیک کنید (+).

سخاوتمند و دست‌و‌دلباز باشید.

نسبت به اطرافیان و دوستان خود سخاتمندانه رفتار کنید تا در انرژی‌ای که جذب می‌کنید، تغییراتی قطعی به وجود آید. برای مثال در رستوران به پیشخدمت انعام بدهید، اگر کسی پشت سر شما از در وارد می‌شود، برایش درب را باز نگه دارید، در انجام کارها به همکاران خود کمک کنید، می‌توانید با تمیز کردن منزل، همسر خود را غافلگیر کنید یا برای دوست خود یک یادداشت محبت‌آمیز بنویسید. همه این کارها باعث افزایش انرژی مثبت در شما و اطرافیان‌تان می‌شود.

خوش‌نیتی را تمرین کنید.

داشتن حُسن نیت می‌تواند شما را متوجه این موضوع نماید که هر نوع انرژی‌ای که از خودتان ساطع کنید، همان را جذب می‌کنید. بنابراین اگر کسی موجب ناراحتی شما شد، نباید او را سرزنش کنید و از او عصبانی شوید. برای غلبه بر این شرایط و ایجاد انرژی مثبت، باید زمانی را برای آرام شدن خود اختصاص دهید و برای برطرف شدن مشکل تلاش کنید؛ یا آن را نادیده بگیرید و در موقع مناسب بر روی آن موضوع، متمرکز شوید. از خود مراقبت کنید و تمرکز خود را بر روی قدرانی و مهربانی با دیگران قرار دهید تا از تاثیرات مثبت آنها بهره‌مند شوید. سطح انرژی خود را در حد بالا نگه دارید و انرژی مثبت خود را به بیرون انتقال دهید.

جمع‌بندی

داشتن نگرش مثبت و صحیح، بدون شک می‌تواند تاثیر شگرفی بر روی ارتباطات ما با دیگران و جهان اطراف‌مان بگذارد؛ بطوری که زمانی که ما با کسی صحبت می‌کنیم، اگر با دید مثبت و اشتیاق و خوشحالی صحبت کنیم می‌توانیم انرژی مثبتی را به طرف مقابل انتقال دهیم. افراد پیرامون ما که با آنها در ارتباط هستیم به دو گروه منفی‌نگر و مثبت‌نگر تقسیم می‌شوند. ارتباط با افراد با نگرش مثبت در ما احساس خوشایندی ایجاد می‌کند و به ما انگیزه می‌دهد؛ اما در ارتباط با افراد منفی‌نگر باید از آنها درس گرفت و از داشتن تفکراتی شبیه افکار آنها اجتناب کنیم. در این مقاله 13 راهکار بسیار کاربردی را برای داشتن ارتباطی انرژی‌زا در محیط کار و زندگی بیان کردیم تا با بکارگیری این تکنیک‌ها بتوانیم از نتایج فوق‌العاده آن در ارتباطات خود بهره ببریم.

بر اساس رای 2 نفر
آیا این مطلب برای شما مفید بود؟
شما قبلا رای داده‌اید!
اگر بازخوردی درباره این مطلب دارید یا پرسشی دارید که بدون پاسخ مانده است، آن را از طریق بخش نظرات مطرح کنید.

استراتژیست دیجیتال مارکتینگ و عاشق مطالعه و نوشتن.

نظر شما چیست؟

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.

برچسب‌ها