تمام انسان‌ها در زندگی خود، باید با نشانه‌های غیر کلامی آشنا باشند چون نه تنها خودشان از آنها استفاده می‌کنند بلکه دیگران نیز با همین نشانه‌ها با خود آنها ارتباط برقرار می‌کنند. زبان بدن یا Body Language به نشانه‌های غیر کلامی و فیزیکی گفته می‌شود که ما برای انتقال پیام و برقراری ارتباط با دیگران از آنها استفاده می‌کنیم. به گفته کارشناسان، این نشانه‌ها بخش بزرگی از ارتباطات روزانه ما را تشکیل می‌دهند. ما هر روز زمان زیادی را صرف رمزگشایی حرکات و رفتارهای دیگران می‌کنیم، چون باید بفهمیم که افراد با حرکاتشان، قصد دارند چه چیزی را به ما بفهمانند یا چه تاثیری بر روی ما بگذارند. انجام این کار همیشه آسان نیست، مخصوصاً اگر فردی احساساتی و شهودی نباشید. مواقعی هم وجود دارد که می‌خواهید احساسات درونی خود را پنهان کنید، در این صورت باید حرکات خود را کنترل کنید تا کسی متوجه آنچه در دل شما جریان دارد، نشود. برای صحبت کردن با زبان بدن، تمام اعضاء و عضلات مورد استفاده قرار می‌گیرند؛ از صورت گرفته تا تکان‌های نوک پا و ژست بدن. دانشمندان بر این باورند که زبان بدن، 80 درصد از چیزی که می‌خواهیم بگوییم را انتقال می‌دهد، در صورتی‌که آنچه می­‌گوییم در حقیقت، 20 درصد از منظور ما را به ‌طرف مقابل می‌رساند. بنابراین نتیجه می‌گیریم که زبان بدن نقش مهمی در نحوه برقراری ارتباط ایفا می‌کند و به همین دلیل در این مقاله از مجله کاپریلا، قرار است شما را با آن آشنا کنیم.

آیا وجود زبان بدن معایبی هم دارد؟

زبان بدن علاوه‌بر خوبی‌هایی که دارد و در ادامه به آن اشاره می‌کنیم، می‌تواند معایبی هم داشته باشد. زبان بدن ممکن است حقیقت درونی شما را افشا کند و این به ضرر شما تمام شود. مثلاً زمانی‌که می‌خواهید چیزی را از کسی پنهان کنید، ممکن است در کلام، آن را بیان نکنید، اما احتمالاً حالت چهره‌تان شما را لو خواهد داد. اگر نتوانید زبان بدن خود را کنترل کنید، ممکن است سیگنال‌های منفی بفرستید. در زمان مصاحبه برای استخدام شدن، اگر با کارفرما ارتباط چشمی نداشته باشید و نتوانید حرکات خود را که ناشی از استرس است کنترل کنید، به‌احتمال‌ زیاد آن شغل را از دست خواهید داد. زبان بدن یک استراتژی ارتباطی قدرتمند است، بنابراین باید هنگام استفاده از آن بسیار مراقب باشید. از آنجایی‌که زبان بدن یک ارتباط غیر کلامی است، خیلی نمی‌توان به آن اعتماد کرد. استفاده از زبان بدن در جمع‌های بزرگ مانند کنفرانس‌ها توصیه نمی‌شود. به‌طور کلی معایب زبان بدن را می‌توان در موارد زیر خلاصه کرد:

  • زبان بدن می‌تواند کنترل شما را بدست بگیرد و آنچه از گفتنش ناتوان هستید یا قصد بیانش را ندارید، برای دیگران افشا کند.
  • رفتار شما با بدنتان می‌تواند به دیگران بفهماند که در حال دروغ گفتن هستید یا چیزی را پنهان می‌کنید.
  • گاهی ممکن است ناخواسته واکنشی در بدن شما اتفاق بیافتد و آن واکنش، به شکلی متفاوت از حقیقت شما تفسیر شود.

اما بد نیست که مروری سریع بر مزایای زبان بدن هم داشته باشیم.

  • حالات ساده بدن می‌تواند معنای زیادی را در برداشته باشد و راهی مناسب برای انتقال احساسات خود به دیگران و بدون نیاز به تلاش کلامی باشند. مثلاً اگر شما عصبانی باشید، بازوهای خود را در هم گره می‌زنید اما در وقت شادی، احتمالاً بازوهای شما آزاد و راحت هستند.
  • Body language می‌تواند مشخصه‌ای مثبت و سازنده در دنیای کسب و کار باشد و در مذاکرات و جلسات بتوان از آن کمک گرفت.
احساسان درونی خود را با زبان بدنمان، ابزار می‌کنیم.

عمده کاربردهای مثبت زبان بدن چیست؟

با استفاده از زبان بدن می‌فهمیم یک فرد دروغ می‌گوید، شاد است، استرس دارد، عصبانی است، ترسیده است و یا چیزی را از ما پنهان می‌کند. زبان بدن با استفاده از حرکات بدن، صورت و دست‌ها در حین صحبت کردن به وجود می‌آید و باعث می‌شود احساسات شما به‌خوبی به طرف مقابل منتقل شوند. همچنین زبان بدن، درک کردن حرف‌های شما را برای دیگران آسان‌تر می‌کند. زبان بدن باعث می‌­شود تا:

در کسب‌ و کار خود موفق می‌شوید.

اگر کارآفرین هستید یا جلسات مدیریتی و مذاکره زیادی را انجام می‌دهید، درک زبان بدن اهمیت زیادی در روند کار شما خواهد داشت. تشخیص صحیح و تطبیق دادن خود با زبان بدن یک فرد می‌تواند باعث موفقیت یک معامله و یا شکست آن شود. مثلاً در یک جلسه فروش با مشتری، در حال صحبت مداوم در مورد محصول و ویژگی‌های آن هستید و اصلاً متوجه واکنش‌های بدن مشتری نمی‌شوید؛ در صورتی‌که اگر به زبان بدن مشتری گوش بدهید، متوجه می‌شوید دست‌های قفل شده‌ی مشتری، ضربه زدن با پا به زمین و دور کردن نگاه خود از شما، به معنی عدم تاثیرگذاری صحبت شما روی مشتری و خستگی و تهاجمی شدن مشتری را در پی داشته است؛ در نتیجه، در معامله خود شکست خواهید خورد. یادگیری تشخیص زبان بدن می‌تواند به شما در حین گفتگوهای تجاری کمک کند. درک زبان بدن فرد مقابل می‌تواند شما را در جلسات کاری به پیروزی برساند و مثلاً وقتی زبان بدن مشتری روی بخشی از صحبت شما در مورد قیمت محصول، واکنش منفی نشان می‌دهد، می‌توانید روی قیمت و پکیج‌های تخفیفی مانور بدهید.

از درگیری و بحث احتمالی جلوگیری کنید.

نوع خاصی از زبان بدن وجود دارد که ما هنگام عصبانیت یا ناراحتی از آن استفاده می‌کنیم. با یادگیری حرکات بدن در هنگام خشم و عصبانیت و معنای آنها، می‌توانید تشخیص دهید که فرد مقابل شما چه زمانی ناراحت یا عصبانی می‌شود. اگر درک مناسبی در مورد زبان بدن انسان‌ها داشته باشید، می‌توانید از وقوع احتمالی هر گونه درگیری لفظی و فیزیکی جلوگیری کنید.

دنیا را بهتر خواهید دید.

بیایید با یک مثال شروع کنیم. تا به‌حال برایتان پیش آمده که مثلاً چیزی بخواهید و همه‌جا آن را ببینید؟ مثلاً تصمیم گرفته‌اید یک مدل ماشین خریداری کنید و تا زمانی‌که آن ماشین را بخرید، همه‌جا آن را می‌بینید. آیا از زمانی‌که شما تصمیم خود را برای خرید آن ماشین گرفته‌اید، دیگران هم آن ماشین را خریداری کرده‌اند؟ البته که نه اما این مغز شماست که چون قول ماشینی خاص را به او داده‌اید، همه‌جا به دنبال آن ماشین می‌گردد و بنابراین شما همه‌جا آن ماشین را می‌بینید. همین اتفاق در مورد زبان بدن نیز رخ می‌دهد؛ در مکالمات معمولی چیزهای زیادی در جریان است که ما از آن بی‌خبریم. در مدت 30 دقیقه، افراد می‌توانند بیش از 800 سیگنال غیر کلامی به اطرافیان خود ارسال کنند. پس با یادگیری زبان بدن می‌توانید به مغز خود بگویید که به‌طور فعال به دنبال چیزی باشد که شما می‌خواهید. وقتی شروع به مطالعه زبان بدن می‌کنید، دنیا را بهتر می‌بینید.

هر حالت بازو، معنی متفاوتی دارد.

با دیگران، ارتباط مؤثری داشته باشید.

بیشتر افراد فقط به این موضوع فکر می‌کنند که باید چه چیزی بگویند، نه اینکه چگونه حرف‌هایشان را ابراز کنند. یادگیری زبان بدن به شما کمک می‌کند تا با مردم بهتر ارتباط برقرار کنید، زیرا باعث گسترش توانایی‌های ارتباطی و تاثیرگذاری شما می‌شود. اگر بتوانید حرکات کوچکی را که طرف مقابل انجام می‌دهد درک کنید، حرف واقعی آنها را می‌فهمید و این موضوع منجر به برقراری ارتباط با دیگران خواهد شد. شما می‌توانید از زبان بدن برای افزایش قدرت پیام‌های کلامی خود نیز استفاده کنید.

شخصیت خود را بهبود می‌بخشید.

با یادگیری زبان بدن، می‌توانید شخصیت خودتان را بهتر بشناسید؛ اینکه مثلاً در زمان صحبت کردن چه نوع حرکاتی انجام می‌دهید، دیگران شما را چگونه درک می‌کنند، مردم در مورد شما چه می‌گویند و … . هنگامی‌که شروع به یادگیری زبان بدن می‌کنید، نسبت به بدن‌تان، خودآگاهی بیشتری پیدا می‌کنید؛ یعنی درک می‌کنید که در هنگام حرف زدن چه حرکاتی انجام می‌دهید، چه حرکاتی باید انجام بدهید یا به‌طور کلی، کدام‌یک از اعضای بدن شما بیشتر درگیر می‌شود. مثلاً زمانی‌که با فردی که از او خوشمان نمی‌آید روبرو می‌شویم، معمولاً دست‌ها و پاهایمان را روی‌هم قرار می‌دهیم تا آن فرد به سمت ما نیاید. به این حرکت، انسداد غیر کلامی می‌گویند. آگاهی داشتن از دانش زبان بدن به شما کمک می‌کند تا به زبان بدن خود توجه کنید و بتوانید آن را تغییر دهید.

نکته مهم دیگری که وجود دارد این است که اگر با زبان بدن آشنایی داشته باشید، می‌توانید از آن برای تأثیرگذاری بر احساس خود استفاده کنید. مثلاً اگر کمی افسرده، بی‌حال یا خسته هستید، می‌توانید با ایستادن و کشیده کردن یا به‌اصطلاح سپر کردن سینه و بالا نگه‌داشتن سر، از زبان بدن قدرت در ارتباطات خود استفاده کنید. این کار را به مدت 2 دقیقه انجام دهید. با انجام این کار، انرژی از دست‌رفته شما باز می‌گردد و احساس اعتمادبه‌نفس بیشتری می‌کنید. با درک زبان بدن خود، نه‌تنها می‌توانید تأثیر مثبت بیشتری بر دیگران داشته باشید، بلکه می‌توانید این تأثیرات را بر روی خودتان هم احساس کنید.

آیا اعضای بدن واقعاً سخن می‌گویند؟

شاید فکر کنید که احساسات شما ممکن است فقط از طریق صورت منتقل شوند، اما این طرز فکر، کاملاً نادرست است. تمام اعضای بدن شما در نشان دادن یا پنهان کردن آنچه در ذهن و دل شما می‌گذرد، دخیل هستند. نکته مهم این است که بتوانید حرکات بدن خود را کنترل کنید و به یکایک آنها مسلط باشید. در اینجا نقش هر یک از اعضای بدن در زبان بدن را به اختصار به شما توضیح خواهیم داد. بعد از خواندن این بخش، درک بیشتری از این موضوع پیدا خواهید کرد که چگونه حتی به‌ظاهر بی‌اهمیت‌ترین حرکات بدنی می‌توانند احساسات شما را نمایان کنند. توجه داشته باشید که دنیای زبان بدن، بسیار فراتر از یک یا چند مقاله متنی است و باید در این زمینه، به مطالعه کتاب یا دوره‌های آموزشی ویدیویی اقدام کنید.

پیشنهاد آموزشی مرتبط:

دوره ویدئویی آموزش مقدماتی زبان بدن: اینجا را کلیک کنید (+).

حرکت سر در زبان بدن

ابتدا به سراغ موها می‌رویم؛ موی سر چیزهای زیادی درباره وضعیت عاطفی افراد به شما می‌گوید. مثلاً وقتی استرس دارید، حتی ممکن است فراموش کنید که موهای خود را شانه بزنید. مردم با دیدن شما در همان نگاه اول متوجه می‌شوند که شما حال‌ و روز خوبی ندارید. مرتب بودن موها نشان‌دهنده رضایت از خودتان است اما اگر مو ندارید، فکر نکنید که مشکل حل‌ شده است، زیرا در اینجا چین‌وچروک‌های روی پیشانی به‌جای شما سخن می‌گویند.

در مورد چشم باید بگوییم که واقعاً نمی‌توانید کار زیادی برای کنترل کلام چشم انجام دهید. چشم‌ها همیشه بلندتر از زبان سخن می‌گویند. چشمان شما بسیاری از احساسات درونی شما را نمایان می‌کنند و همچون دریچه روح شما با بقیه صحبت می‌کنند نکته مهم این است که باید تعادل را در نگاه کردن رعایت کنید. اگر در حین صحبت، بیش‌ از حد به طرف مقابل خیره شوید، ممکن است باعث ناراحتی شود. اگر هم اصلاً نگاه نکنید، شخص مقابل حس می‌کند که نسبت به حرف زدن با او بی‌علاقه هستید. پس سعی کنید در استفاده از چشمانتان تعادل را رعایت کنید.

بینی تأثیر زیادی بر زبان بدن ندارد اما برخی افراد هنگام احساس خشم، بینی خود را ناخواسته باز می‌کنند تا هوای بیشتری را تنفس کنند. همچنین دست زدن مداوم به بینی هم در زبان بدن معنای مشخصی دارد. به‌طور کلی می‌توان گفت بخش‌هایی از صورت شما در منعکس کردن آن چیزی که در ذهن شماست نقش حیاتی‌تری دارند؛ از روی این بخش‌ها دیگران می‌توانند بفهمند که شما چه احساسی دارید و به چه چیزی فکر می‌کنید. مهم‌ترین قسمت‌های صورت، ماهیچه‌های اطراف چشم و دهان شما هستند که کوچک­ترین حرکات آنها بر روی دیگران تأثیر می‌گذارد. مثلاً زمانی‌که می‌خواهید ترس خود را مخفی کنید، کمی عقب کشیدن ماهیچه‌های اطراف دهانتان نشان می‌دهد که از درون، وحشت دارید.

زمانی‌که احساس ناراحتی می‌کنید یا می‌ترسید و یا زمانی‌که می‌خواهید دروغ بگویید، احتمالاً اخم می‌کنید. بنابراین اگر می‌خواهید یک دروغ مصلحتی کوچک بگویید، سعی کنید عضلات صورت خود را کنترل کنید. اگر چاره دیگری ندارید، باید حرکات صورت خود را کنترل کنید تا دروغتان بر ملا نشود. مثلاً به دوستتان بگویید که مدل موی جدید او را دوست دارید، حتی اگر فکر می‌کنید زشت است، سعی کنید تعریف شما صادقانه به نظر برسد. حرکات دهان نیز می‌تواند در انتقال احساسات نقش داشته باشد. به‌عنوان‌ مثال، جویدن لب پایین نشان‌دهنده این است که فرد احساس نگرانی، ترس یا ناامنی را تجربه می‌کند. خندیدن افراد هم ممکن است واقعی باشد، یا برای بیان شادی کاذب، کنایه یا حتی بدبینی استفاده شود. در مورد چانه و گردن هم این موارد وجود دارد. تغییر دادن شکل چانه نشان‌دهنده لجبازی است. صاف نگه‌داشتن گردن هم نشان‌دهنده متانت و اعتماد به‌ نفس بالای شما است.

حرکت بالاتنه در زبان بدن

وقتی‌که سرتان را به‌وسیله گردن بالا نگه می‌دارید، تعادل بدنتان بهتر حفظ می‌شود. با صاف نگه‌ داشتن پشت و شانه‌های خود، نشان می‌دهید که اعتماد به‌ نفس بالایی دارید و می‌توانید احساسات خود را کنترل کنید (البته خیلی هم صاف راه نروید). طوری باشید که احساس راحتی کنید و از خودتان بودن لذت ببرید. حرکات دست هم نشان‌دهنده یک سری از احساسات شما است، مثلاً:

  • وقتی دست‌های خود را تکان می‌دهید، یعنی استرس دارید.
  • زمانی‌که دست‌هایتان را روی‌هم می‌گذارید، یعنی از چیزی عصبانی هستید
  • وقتی دستانتان را به کمر می‌زنید، مغرور به نظر می‌رسید.
  • اگر نمی‌خواهید احساسات شما از دستانتان قابل‌فهم باشند، بهتر است در حالی‌که نشسته‌اید، دستانتان را به‌ آرامی در دامان خود کنار هم نگه‌دارید.
  • وقتی دستانتان را جمع می‌کنید، حرکات اضافی انجام نمی‌دهند. هنگامی‌که ایستاده‌اید هم می‌توانید دستانتان را در کنار بدنتان قرار دهید.

حرکت پاها در زبان بدن

حالا به سراغ قسمت‌های تحتانی بدن می‌رویم. پاها اهمیت زیادی در زبان بدن دارند. حتماً برایتان اتفاق افتاده که وقتی استرس دارید یا نگران هستید، مدام پاهای خود را تکان می‌دهید یا روی زمین می‌زنید. اگر پاهای فردی که در حال صحبت کردن با شماست، به سمت شما قرار داشته باشد، به این معنی ست که از صحبت کردن با شما لذت می‌برد. اگر پاهای او به سمت دیگری باشد یعنی نمی‌خواهد با شما صحبت کند یا اینکه از دست شما ناراحت است. قرار دادن پاها روی یکدیگر هم نشان‌دهنده مصمم بودن است.

حرکت مچ پا تا انگشتان در زبان بدن

همان‌طور که گفتیم، تکان دادن پاها نشان‌دهنده استرس و اضطراب است. زدن انگشتان پا به زمین نشان می‌دهد که برای رفتن عجله دارید و مضطرب هستید. اگر می‌خواهید به کسی بفهمانید که باید بروید، اما نمی‌خواهید ناراحت بشود، باید از این ترفند استفاده کنید. البته ممکن است این کار شما نادیده گرفته شده یا به‌عنوان بی‌ادبی تلقی شود. قدم‌های شما باید قوی باشد و تا جایی که می‌توانید باید ثابت راه بروید. به این‌ طرف و آن‌ طرف، تغییر جهت ندهید و در یک مسیر حرکت کنید. خمیده راه رفتن یا تلوتلو خوردن باعث می‌شود که دیگران فکر کنند از جایی که دارید می‌روید می‌ترسید. پوشیدن کفش مناسب می‌تواند به شما در درست راه رفتن کمک کند.

ژست گرفتن در زبان بدن

ژست‌ها می‌توانند برخی از مستقیم‌ترین و واضح‌ترین شیوه‌های بیان احساسات، بدون حرف زدن باشند. تکان دادن دست، اشاره کردن و استفاده از انگشتان برای نشان دادن اعداد، همگی حرکات بسیار رایج و قابل‌ درک هستند که همه ما زیاد از آنها استفاده می‌کنیم. با این‌ حال، برخی از حرکات ممکن است منشاء فرهنگی داشته باشند، یعنی در هر کشوری به یک معنی متفاوتی تفسیر شوند. مثلاً نشان دادن شصت یا انگشتان دیگر در هر کشور می‌تواند معنای متفاوتی داشته باشد.

کلیه حالات بدن در زبان بدن بررسی می‌شود.

حالت بدن در زبان بدن

وضعیت قرارگیری بدن می‌تواند اطلاعات زیادی را در مورد احساسات یک فرد و همچنین در مورد ویژگی‌های شخصیتی آن فرد به شما بدهد. به‌عنوان‌ مثال، صاف نشستن می‌تواند نشان‌دهنده این باشد که یک فرد بر روی چیزی تمرکز دارد و به آنچه در حال وقوع است می‌اندیشد. از سوی دیگر، نشستن با بدن خمیده رو به‌ جلو، می‌تواند به این معنی باشد که فرد، بی‌حوصله یا بی‌تفاوت است.

فاصله بین دو بدن

نکته جالبی که در مورد زبان بدن وجود دارد، فاصله بین دو شخص در هنگام صحبت کردن است. در اینجا به بیان این فاصله‌ها می‌پردازیم تا ببینید که این موضوع چقدر اهمیت دارد:

  • فاصله صمیمی؛ از 15 تا 45 سانتی‌متر: این میزان از فاصله فیزیکی، اغلب نشان‌دهنده رابطه نزدیک یا صمیمی بین افراد است.
  • فاصله خصوصی؛ از 45 تا 120 سانتی‌متر: فاصله خصوصی معمولاً به فاصله بین اعضای یک خانواده یا دوستان نزدیک شکل می‌گیرد. هر چه فاصله بین افراد در حین تعاملاتشان کمتر باشد، میزان صمیمیت آنها نیز بیشتر خواهد شد.
  • فاصله اجتماعی؛ از 120 تا 365 سانتی‌متر: این مقدار فاصله فیزیکی اغلب بین افرادی است که با یکدیگر آشنایی دارند. با کسانی که آنها را نسبتاً خوب می‌شناسید، مانند همکارتان که هر روز آن‌ها را می‌بینید، ممکن است در فاصله نزدیک‌تر احساس راحتی داشته باشید. در مواردی که طرف مقابل را به‌خوبی نمی‌شناسید، مانند مأمور پست که فقط یک‌بار در ماه او را می‌بینید، ممکن است فاصله بیشتری بگیرید.
  • فاصله عمومی؛ از 365 تا 760 سانتی‌متر: این میزان از فاصله فیزیکی معمولاً در موقعیت‌های عمومی مانند سخنرانی‌ها استفاده می‌شود. صحبت کردن در مقابل دانشجویان یا ارائه سخنرانی در محل کار، نمونه‌هایی از فاصله عمومی هستند.

بررسی موردی معنی حرکات بدن

قطعاً نمی‌توان در یک مقاله، تمام حرکات اعضای بدن را تفسیر کرد. در این بخش، فقط چند مورد از سیگنال‌های زبان بدن را به شما توضیح می‌دهیم تا با وسعت زبان بدن آشنا شده و به‌دنبال یادگیری بیشتر آن باشید.

دست‌ به‌ سینه

حالت دست‌ به‌ سینه معمولاً یک حالت دفاعی بدن است. این حالت نشان می‌دهد که فرد روی موضع خود پافشاری می‌کند و قصد کوتاه آمدن ندارد. در شرایط پراسترس و تنش‌زا هم معمولاً از حالت دست‌ به‌ سینه استفاده می‌شود. دست‌ به‌ سینه شدن به ما احساس امنیت و آرامش می‌دهد و به همین دلیل توصیه می‌شود که هنگام حل سؤالات سخت یا مسائل دشوار ریاضی و چالش‌های ارتباطی، به‌صورت دست‌ به‌ سینه بنشینیم و تمرکز کنیم. این حالت بدن باعث می‌شود از هر دو قسمت چپ و راست مغز خود استفاده کنیم و در نتیجه، توانایی عملکرد شناختی و حل مسائل ما بالا می‌رود.

انداختن یک پا روی یک پای دیگر در حالت نشسته

حالت قرار دادن یک پا بر روی پای دیگر هم یک حالت تدافعی است. زمانی که فرد احساس ناامنی می‌کند، یک پای خود را بر روی پای دیگر قرار می‌دهد. این کار یعنی که او در حال حفاظت از خودش است. این حالت بیشتر زمانی دیده می‌شود که یک فرد دور از یک جمع قرار می‌گیرد و احساس اضطراب و طرد شدن را تجربه می‌کند. توجه داشته باشید که نوع قرار گرفتن پاها روی یکدیگر هم معنای متفاوتی دارد؛ اینکه پشت زانوی یک پا روی زانوی دیگر قرار بگیرد یا یک پا را از ناحیه نزدیک مچ، روی پای دیگر قرار بدهیم، گویای حالت متفاوتی در ما هستند.

دست‌ به‌ کمر

حالت دست‌ به‌ کمر حالتی است که برای بزرگ‌تر نشان دادن بدن و اشغال فضای بیشتر و در نتیجه، ایجاد تسلط در جمع استفاده می‌شود. شما می‌توانید از این حالت برای تقویت اعتماد به‌ نفس خود قبل از یک سخنرانی مهم استفاده کنید. حالت‌های این‌چنینی، به افزایش ترشح هورمون تستوسترون کمک می‌کنند و هم‌زمان، هورمون استرس یعنی کورتیزول را کاهش می‌دهند؛ در نتیجه فرد آرامش خاصی پیدا می‌کند و می‌تواند بر جمع مسلط شود. این حالت همچنین اشتیاق برای شروع به کار را نشان می‌دهد زیرا به‌عنوان «حالت آماده‌باش» نیز شناخته می‌شود.

دست کشیدن به پشت گردن

فردی که در حال دروغ گفتن است، معمولاً دستش را پشت گردنش می‌گذارد و سرش را پایین می‌اندازد تا با فرد مقابل، چشم در چشم نشود. این حالت معمولاً برای ابراز ناراحتی و عصبانیت هم استفاده می‌شود. زنان معمولاً هنگامی‌که استرس، ناامنی، تهدید، ترس، ناراحتی یا اضطراب را احساس می‌کنند، از این حالت برای ایجاد آرامش در خود استفاده می‌کنند.

تکان دادن پا

تکان دادن پاها در شرایط متفاوت، معنای مختلفی خواهد داشت. زمانی‌که فردی برای مصاحبه‌ شغلی منتظر است و پای او می‌لرزد، نشان‌دهنده اضطراب آن شخص است اما اگر در یک قرار ملاقات، فردی پاهایش را روی‌هم گذاشته و به‌آرامی پایش را در جهت فرد مقابل تکان می‌دهد، نشان‌دهنده این است که ارتباط خوبی بین آن دو نفر شکل‌ گرفته است. اگر در یک ملاقات کاری پای فردی دچار لرزش شود، نشان می‌دهد که از صحبت خسته شده یا نسبت به موضوعی که در حال صحبت کردن در مورد آن هستند، احساس ناراحتی می‌کند. اگر پا نمی‌لرزد، بلکه به زمین ضربه وارد می‌کند، نشانه این است که فرد عجله دارد و می‌خواهد محل را ترک کند.

گذاشتن دست زیر چانه

وقتی شخصی دستش را زیر چانه‌اش می‌گذارد، ممکن است در حال تفکر باشد و یا از گوش دادن به حرف‌های طرف مقابلش خسته شده است. حالت سومی هم که می‌تواند وجود داشته باشد این است که اگر فردی دستش را زیر چانه‌اش قرار داده و لبخند کوچکی روی لبش دارد، نشان‌دهنده این است که مشتاق شنیدن حرف‌های طرف مقابل است؛ مثل زمانی که کودکان می‌خواهند به قصه گوش بدهند.

سخن پایانی و جمع‌بندی

حرکات بدن شما، چه آگاهانه و چه ناخودآگاه، منعکس‌کننده چیزهایی است که در ذهن شما وجود دارند. باید یاد بگیرید روی حرکات بدن خود کنترل داشته باشید. یادگیری زبان بدن و درک آن، به شما کمک می‌کند تا با دیگران، بهتر ارتباط برقرار کنید و حرکات بدن آنها را نیز تجزیه‌ و تحلیل کنید. همچنین می‌توانید بر روی چگونگی بهبود ارتباطات غیر کلامی خود تمرکز کنید تا بتوانید به دیگران بفهمانید که چه احساسی دارید، بدون اینکه حتی یک کلمه‌ صحبت کنید. در نظر داشته باشید که زبان بدن، فرمولی حفظ کردنی نیست و باید برای آن زمان کافی بگذارید تا هر واکنش بدن را متناسب با شرایط وقوع آن، تفسیر کنید. یکی از بهترین منابع آموزشی و سرگرم‌کننده یادگیری زبان بدن، سریالی با نام «به من دروغ بگو» می‌باشد که تمام واکنش‌ها و حرکات بدن را به شکلی مناسب و در داستانی سرگرم‌کننده به شما آموزش می‌دهد.

سریالی علمی و مهیج بر اساس زبان بدن انسان
پیشنهاد آموزشی مرتبط:
بر اساس رای 10 نفر
آیا این مطلب برای شما مفید بود؟
شما قبلا رای داده‌اید!
اگر بازخوردی درباره این مطلب دارید یا پرسشی دارید که بدون پاسخ مانده است، آن را از طریق بخش نظرات مطرح کنید.

خاطره محمدی هستم، اول خاکشناسی خوندم و بعد ادبیات. هیچ چیز مثل دنیای کلمات، من رو به وجد نمیاره و نوشتن، روحم رو صیقل میده.

نظر شما چیست؟

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.

برچسب‌ها