سخنرانی افراد سرشناس و موفق، در سراسر جهان طرفدار دارد، اما همیشه نمی‌توان فقط از افرادی که به موفقیت رسیده‌اند برای سخنرانی دعوت کرد تا از رموز موفقیت آنها مطلع شویم. تد، تلاش می‌کند حتی افراد معمولی که در حوزه کاری خود، ایده‌های ارزشمندی برای شنیده شدن دارند را دعوت کند تا تریبونی به آنها بدهد تا ایده‌های خود را به گوش سراسر جهان برسانند؛ این ایده‌ها می‌توانند انگیزشی، آموزشی، اطلاع‌رسانی و یا هشداری برای آینده زندگی ما باشند. در این مقاله از مجله کاپریلا، شما را با سخنرانی تد و رسالت TED آشنا کرده و سپس، وارد تفاوت تد و تدکس خواهیم شد.

سخنرانی تد چیست؟

اگر تابه‌حال در حوزه دیجیتال فعالیت کرده‌اید یا به‌دنبال محتوای انگیزشی و آموزشی هستید، احتمالاً نام سخنرانی‌های تد (TED) به گوش شما خورده است و یا با آن آشنا هستید. سخنرانی‌های تد بر موضوع‌های مختلفی مانند سرگرمی، طراحی، فناوری و… تمرکز دارند. در واقع تد یک موسسه بین‌المللی است که با افراد مختلف شریک می‌شود تا ایده‌های آنها را در سراسر جهان با مخاطبان به اشتراک بگذارد. در حال حاضر تد بیش از ۳۰۰۰ ویدیو از دانشمندان، بازیگران، سیاستمداران، کمدین‌ها و به‌طور کلی، افراد سرشناس و موفق جهان را در رسانه‌های خود منتشر کرده است. به جزء این ویدیوها، آنها روزانه ویدئوهای جدیدتری را هم به اشتراک می‌گذارند؛ بنابراین می‌توان گفت موسسه تد هیچ‌گاه کمبود محتوا نخواهند داشت. خبر خوب این است که سخنرانی‌های تد در وبسایت و یا کانال یوتیوب آنها به‌صورت رایگان در دسترس مخاطبان است و بسیاری از آنها با زیرنویس فارسی هم منتشر شده‌اند. دسترسی آسان به این سخنرانی‌ها به این معناست که این ایده‌ها می‌توانند با افراد بیشتری در سراسر جهان به اشتراک گذاشته شوند؛ بنابراین تمام افراد در سراسر دنیا می‌توانند با تشویق و اراده برای یادگیری و رشد خود تلاش کنند (شعار اصلی تد، این است: Ideas worth spreading یا گسترش ایده‌های ارزشمند).

گسترش ایده‌های ارزشمند
رسالت تد، در شعار آن بیان شده است: گسترش ایده‌های ارزشمند

چه کسی سخنرانی‌های تد را شروع کرد؟

در سال ۱۹۸۴ یک معمار و طراح به نام ریچارد ساول وورمن (Richard Saul Wurman) و همکارش هری مارکس (Harry Marks)، توانستند اولین سخنرانی تد را برای مخاطبان در کالیفرنیا برگزار کنند. در سال ۱۹۹۰، ریچارد و هری به کالیفرنیا رفتند و اولین کنفرانس تد خود را میزبانی کردند. این کنفرانس شامل موضوعاتی درباره طراحی، سرگرمی و فناوری بود. هری مارکس در آخرین سخنرانی قبل از مرگش (سال 2019) در مورد ایده تد چنین گفت: ” این ایده به ذهنم رسید که می‌خواهم یک کنفرانس برگزار کنم اما نمی‌دانستم که چطور یک کنفرانس را برگزار کنم، سپس ریچارد به دیدن من آمد و گفت که بیا برویم قدم بزنیم! در ادامه به او گفتم که این ایده را برای کنفرانس‌های حوزه تکنولوژی، سرگرمی و طراحی دارم و اینکه هر کدام از این موضوعات، چطور به یکدیگر مرتبط می‌شوند (TED: Technology, Entertainment and Design)؛ آیا به من کمک می‌کنی که کنفرانس را برگزار کنم؟”. برای آشنایی کامل با تاریخچه تد، به این صفحه از وبسایت اصلی تد (+) مراجعه کنید.

سخنرانی‌های تد چقدر طول می‌کشند؟

شاید با خود فکر کنید که این سخنرانی‌ها ممکن است طولانی باشند و شما وقت کافی برای گوش دادن به آنها را نداشته باشید؛ اما نکته جالب توجه این است که سخنرانی‌های تد کمتر از یک ساعت هستند. در واقع می‌توان گفت میانگین زمان سخنرانی‌های تد، کمتر از ۱۸ دقیقه است که هر سخنرانی می‌تواند از بسیاری از قسمت‌های سریال‌های مورد علاقه شما هم کمتر باشد. پس مطمئن باشید که این سخنرانی‌ها وقت زیادی از شما نخواهند گرفت و گوش دادن به آنها نه تنها آموزنده، بلکه جذاب هم خواهد بود.

پیشنهاد آموزشی مرتبط:

هزینه شرکت در یک سخنرانی تد چقدر است؟

هزینه عضویت و شرکت در کنفرانس‌های تد (TED Conference) به مدت یک سال، از ۵ هزار دلار تا ۲۵ هزار دلار متغیر است. افرادی که عضویت ۵ سال را برای خود انتخاب می‌کنند، باید ۲۵۰ هزار دلار بپردازند. اما جلسات سخنرانی تد (TED talks) هزینه کمتری دارند و همچنین نیاز به عضویت ندارند. هزینه هر بلیط سخنرانی تد به طور میانگین از ۸۰ دلار شروع می‌شود و به چند صد دلار می‌رسد. نکته دیگری که وجود دارد این است که سخنرانی‌های تد، رویدادهای مختلفی دارند از جمله، رویدادهای دانشگاه تدکس که برای دانشجویان و اساتید مناسب هستند و رویدادهای TEDxYouth که افراد شرکت‌کننده آن معمولاً کودکان و جوانان هستند. بنابراین شما می‌توانید بسته به نوع هدفی که دارید سخنرانی مورد نظر خود را انتخاب کنید.

آیا سخنرانان تد، دستمزد می‌گیرند؟

سخنرانان تد هیچ پاداش پولی برای سخنرانی خود دریافت نمی‌کنند اما سخنرانان، هزینه‌های سفر و هتل خود را پرداخت نمی‌کنند و یک مجوز برای کنفرانس ۵ روزه رایگان دریافت می‌کنند. به جزء این مسائل، ارائه یک سخنران، می‌تواند در سطح جهانی پخش شود و با طیف گسترده‌ای از مخاطبان روبرو شود. همچنین اگر شما خودتان یک سخنران نیستید، به‌طور دلخواه می‌توانید برای کنفرانس تد، یک سخنران انتخاب و معرفی کنید تا آن دسته از ایده‌های آنها که ارزش توجه دارند، بتوانند در دسترس مردم قرار بگیرند (اینجا: nominate a speaker).

چه نکاتی باعث ارائه یک سخنرانی خوب در تد می‌شود؟

اگر می‌خواهید در سخنرانی تد شرکت کنید یا صحبت کنید، چند نکته وجود دارد که دانستن آنها لازم است. به‌طوری کلی یک سخنران خوب باید چند ویژگی مهم مانند ارائه مختصر، ایده جالب و … داشته باشد. در حال حاضر یکی از پربازدیدترین سخنرانی‌های تد مربوط به سخنرانی دکتر امی کادی با عنوان «زبان بدن شما می‌تواند شخصیت شما را شکل دهد» (Your body language may shape who you are) است. این سخنرانی در ژوئن سال ۲۰۱۲ به اشتراک گذاشته شد و تاکنون بیش از 63 میلیون بازدید داشته است. درست است که موضوع زبان بدن می‌تواند راهی برای درک شدن توسط دیگران باشد، اما اصل مطلب چیز جدیدی نیست؛ در واقع ایده و ارائه این موضوع برای مخاطبان جالب و جذاب بود. سخنرانی دکتر امی کادی از مرز ۱۸ دقیقه گذشت و حدوداً ۲۰ دقیقه طول کشید.

نکته دیگری که در سخنرانی دکتر کادی بسیار اهمیت داشت استفاده از کلیپ‌های ویدئویی و اسلایدهای مختلف بود. این موضوع می‌تواند به دید بصری مخاطبان کمک بیشتری کند؛ همچنین مخاطبان با دیدن ویدیوها و یا تصاویر می‌توانند موضوع بحث را بهتر درک کنند. استفاده از همین جلوه‌های بصری باعث شد تا سخنرانی دکتر کادی تبدیل به یک ارائه جذاب برای مخاطبان شود. آموزش‌های زیادی در مورد روش‌های ارائه و سخنرانی به سبک تد وجود دارند و یکی از کتابهای مطرح در این زمینه که به فارسی هم منتشر شده است، کتابی با عنوان «کتاب اصول سخنرانی و فن بیان به روش TED» است که توسط ناشران مختلف، ترجمه و منتشر شده است. در این لینک + می‌توانید انواع نسخه‌های چاپی کتاب را مشاهده کنید (نسخه‌های صوتی و الکترونیکی کتاب هم منتشر شده است).

یکی از برترین کتاب‌های آموزش فن بیان به روش تد
یکی از برترین کتاب‌های آموزش فن بیان به روش تد
پیشنهاد آموزشی مرتبط:

پربازدیدترین ویدیوهای تد تا امروز

در این صفحه (+) از سایت اصلی تد، پربازدیدترین ویدیوهای تد در کل دوران شروع به کار این سخنرانی‌ها نمایش داده می‌شوند. در زمان نگارش این مقاله، پربازدیدترین ویدیوهای تد به شرح زیر می‌باشند:

عنوان سخنرانی سخنران تعداد بازدید سال انتشار لینک مشاهده
آیا مدرسه، خلاقیت را می‌کشد؟ Sir Ken Robinson 73 میلیون بازدید 2006 کلیک کنید
زبان بدن شما می‌تواند شخصیت شما را شکل دهد.
Amy Cuddy
63 میلیون بازدید 2012 کلیک کنید
درون ذهن یک استاد تنبلی Tim Urban 59 میلیون بازدید 2016 کلیک کنید
چگونه رهبران بزرگ، الهام‌بخش انجام کار هستند؟
Simon Sinek
57 میلیون بازدید 2009 کلیک کنید
قدرت آسیب‌پذیری Brené Brown 56 میلیون بازدید 2010 کلیک کنید
چطور سخنرانی کنیم که مردم بخواهند بشوند؟ Julian Treasure 49 میلیون بازدید 2013 کلیک کنید
طغیان بعدی چیست؟ ما برای آن آماده‌ نیستیم. Bill Gates 43 میلیون بازدید 2015 کلیک کنید
زندگی خوب چیست؟ درس‌هایی از طولانی‌ترین پژوهش در مورد شادی Robert Waldinger 41 میلیون بازدید 2015 کلیک کنید
نگاه، همه چیز نیست؛ باور کنید چون من یک مدل هستم. Cameron Russell 38 میلیون بازدید 2012 کلیک کنید
10 چیزی که در مورد ارگاسم نمی‌دانستید. Mary Roach 37 میلیون بازدید 2009 کلیک کنید

۱۰ سخنرانی محبوب تد در یوتیوب

به جزء لیست بالا، سخنرانی‌های دیگری هم محبوبیت زیادی بدست آوردند که در زیر، به منتخبی از آنها در یوتیوب اشاره کرده‌ایم.

«سه ایده؛ سه تناقض» – هانا گدسبی

هانا گدسبی در سال ۲۰۱۷ نمایش کمدی خود به نام”Nannette” را اجرا کرد، اما او بعدها اعلام کرد که ژانر کمدی را به دلیل تحقیرآمیز بودن آن ترک می‌کند (حرفه کمدی او با وجود این نمایش بسیار قوت پیدا کرد). در این سخنرانی، او درباره پیدا کردن هدف و وفادار ماندن به خودتان صحبت می‌کند.

  • مشاهده این سخنرانی در یوتیوب: اینجا +.

«چگونه گیاهان سوپرشارژی می‌توانند تغییرات آب و هوایی را کاهش دهند» – جوآن چوری

در دنیای امروزه که تغییرات شدید آب و هوایی، خطری جدی محسوب می‌شوند، تد و پروژه‌اش به سراغ ژنتیک‌شناس گیاهی به نام جوآن چوری می‌روند. جوآن چوری و همکارانش در آزمایشگاه‌های زیست‌شناسی، سال‌ها زمان خود را صرف کشت گیاهانی کرده‌اند که می‌توانند کربن ذخیره کنند. با تماشای این سخنرانی درباره اینکه این پروژه و اینکه چگونه می‌تواند جهان را دگرگون کند، اطلاعات زیادی بدست خواهید آورد.

  • مشاهده این سخنرانی در یوتیوب: اینجا +.

«چرا ما مشکلات آشکار را نادیده می‌گیریم و چگونه با آنها مقابله کنیم؟» – میشل ووکر

میشل ووکر در سخنرانی خود درباره خطرات نادیده گرفتن مشکلات قابل پیش‌بینی صحبت می‌کند. در این سخنرانی، میشل ووکر نحوه برخورد مناسب با این‌گونه مشکلات را به مخاطبان ارائه می‌دهد.

  • مشاهده این سخنرانی در یوتیوب: اینجا +.

«توانمندسازی یک دختر، متحول کردن یک جامعه» – کاکنیا نتایا

کاکنیا نتایا در کنیا بزرگ‌ شد و علاقه زیادی به تحصیل کردن داشت. او در بزرگسالی توانست به جامعه بزرگی از زنان جوان در کنیا کمک کند. با تماشای سخنرانی‌های او می‌توانید زندگی خود را دچار تحول کنید و توانمندی را در جامعه خود تشویق کنید.

  • مشاهده این سخنرانی در یوتیوب: اینجا +.

«مهم‌ترین کاری که می‌توانید برای مبارزه با تغییرات آب و هوایی انجام دهید: صحبت در مورد آن است» – کاترین هایهو

کاترین هایهو در سخنرانی خود درباره آسیب‌های غیر قابل‌ جبران به طبیعت و تغییرات آب و هوایی صحبت می‌کند. او می‌گوید ما نباید ناامید شویم بلکه باید به دنبال راه‌حل و امید باشیم و این امید، تنها با یک گفتگو آغاز می‌شود. در این سخنرانی، او توضیح می‌دهد که چگونه می‌توانید با خطراتی که جهان با آنها مواجه است از طریق گفتگو مقابله کنید.

  • مشاهده این سخنرانی در یوتیوب: اینجا +.

«چگونه خوب بودن را رها کنیم و انسان بهتری شویم» – دالی چاگ

در این ویدیو، دالی چاگ که در حرفه روانشناسی فعالیت می‌کند، به شما می‌گوید که چگونه تلاش کنید تا فرد بهتری باشید. در واقع مهم نیست که شما چقدر خوب هستید، بلکه مهم این است که همیشه می‌توانید برای بهتر شدن خود تلاش کنید؛ این همان موضوعی است که همه ما به آن در زندگی خود نیاز داریم.

  • مشاهده این سخنرانی در یوتیوب: اینجا +.

«تصویر درون سیاهچاله که تاریخ‌ساز شد» – شپرد دولمن

دانشمندان، سال 2018 برای اولین بار توانستند تصویری از سیاه‌چاله‌ای را که در فاصله ۵۵ میلیون سال نوری از ما وجود دارد، ثبت کنند. در این سخنرانی، شپرد دولمن، اخترفیزیکدان با کریس اندرسون، متصدی تد ملاقات می‌کند و داستان خود و اتفاقاتی که در راه این رویداد تاریخی افتاده است را با مخاطبان به اشتراک می‌گذارد.

  • مشاهده این سخنرانی در یوتیوب: اینجا +.

«کمک به دیگران، ما را خوشحال‌تر می‌کند اما این مهم است که چگونه این کار را انجام دهیم» – الیزابت دان

الیزابت دان که یک روانشناس است می‌گوید: “بیایید به بخشش به‌عنوان یک منبع لذت به جای تعهد اخلاقی نگاه کنیم”. در این سخنرانی، او درباره کمک کردن به دیگران که باعث شادی خود فرد نیز می‌شود و تأثیری که می‌تواند در زندگی او بگذارد صحبت می‌کند.

  • مشاهده این سخنرانی در یوتیوب: اینجا +.

«چگونه افرادی که با یکدیگر اختلاف نظر دارند، گفتگوی موثری داشته باشند» – ایو پرلمن

در حال حاضر شکاف و اختلافاتی که بین گروه‌های سیاسی وجود دارد طاقت‌فرسا شده است، اما ایو پرلمن که یک خبرنگار است برای این کار راه‌حلی دارد. در این سخنرانی، او راه‌حل‌های خود را برای پر کردن این شکاف سیاسی توضیح می‌دهد؛ همچنین او به مخاطبان پیشنهاد می‌کند: “ارتباط موثر بین اختلاف‌ها، راه‌حلی است که دموکراسی به شدت به آن نیاز دارد”.

  • مشاهده این سخنرانی در یوتیوب: اینجا +.

«وسواس خطرناک ما نسبت به کمال‌گرایی، در حال بدتر شدن است» – توماس کوران

با تحقیقات و مشاهده اینکه نرخ خودکشی و بیماری‌های روانی روز به روز در حال افزایش است، محققان به این فکر می‌کنند که چه چیزی می‌تواند باعث این مشکلات شود. توماس کوران، که یک روانشناس است درباره این مشکلات و چگونگی حل آنها توضیح می‌دهد.

  • مشاهده این سخنرانی در یوتیوب: اینجا +.

دانلود ویدیوهای تد با زیرنویس فارسی

بسیاری از ویدیوهای تد با زیرنویس فارسی در سایت‌های فارسی منتشر شده‌اند و با جستجویی ساده در گوگل می‌توانید به آنها دسترسی پیدا کنید. مثلاً سایت irantedx.com یک مرجع مستقل ترجمه ویدیوهای تد است (تصویر زیر).

امکان دسترسی به ویدیوهای ترجمه شده سخنرانی‌های تد و تدکس
امکان دسترسی به ویدیوهای ترجمه شده سخنرانی‌های تد و تدکس

همچنین می‌توانید ویدیوهای تد را در وبسایت اصلی آن و با زیرنویس فارسی مشاهده کنید. این زیرنویس‌ها توسط مردم هر کشور و یا نهادهای مربوطه در هر کشور بارگزاری می‌شوند. برای این کار کافیست وارد صفحه یکی از ویدیوهای تد شوید و مشاهد تصویر، با کلیک روی آیکون مربوطه، زبان فارسی را انتخاب کنید (برخی از ویدیوها دارای زیرنویس فارسی نیستند).

مشاهده ویدیوهای تد با زیرنویس فارسی
مشاهده ویدیوهای تد با زیرنویس فارسی

سخنرانی تدکس چیست؟

سخنرانی تدکس (TEDx) به‌طور مستقل سازمان‌دهی می‌شود اما در واقع تدکس از سخنرانی تد پیروی می‌کند. تفاوت اصلی‌ای که بین تد و تدکس وجود دارد این است که سخنرانی‌های تدکس بر روی یک منطقه جغرافیایی تمرکز می‌کنند. می‌توان گفت تدکس یک سخنرانی محلی است که در آن سخنران‌ها، ایده‌ها، پیشنهاد‌ها و نظرات خود را همانند سخنرانی‌های تد با مخاطبان منطقه‌ای (نه جهانی) به اشتراک می‌گذارند. تدکس یک رویداد محلی است که افراد مختلف را دور هم جمع می‌کند تا تجربه‌ها و ایده‌های مشابه با سخنرانی‌های تد را با یکدیگر به اشتراک بگذارند. برخی از ویژگی‌های منحصر به فرد تدکس عبارتند از:

  • فرمت: هر سخنرانی تدکس از قالب تد پیروی می‌کند که شامل گفتگوها و ایده‌هایی است که با دقت برای مخاطبان آماده‌ شده‌اند. موضوعات تدکس بسیار گسترده هستند و طیف وسیعی از موضوع مختلفی که مخاطبان به آنها نیاز دارند را در برمی‌گیرند.
  • تنوع موضوعات: سخنرانی‌های تدکس طیف وسیعی از موضوعات را به مخاطبان ارائه می‌دهد. شما می‌توانید در موضوعات مختلفی که دوست دارید شرکت کنید. سخنرانی‌های تدکس شامل موضوعات مختلفی مانند طراحی (Design)، تجارت، فناوری، علم، جامعه، رشد کودک و… می‌شود.
  • محتوای جامعه‌محور و عاری از تعصب: همان‌طور که گفته شد، سخنرانی‌های تدکس توسط افراد محلی پوشش داده می‌شوند؛ بنابراین هیچ برنامه سیاسی، تجاری و مذهبی در پشت این سخنرانی‌ها وجود ندارد. هدف از سخنرانی‌های تدکس، تعصبات و بحث‌های سیاسی نیست، بلکه ایجاد ارتباط و گفتگو است.

باورهای متعددی در مورد سخنرانی‌های تدکس در کشورها وجود دارد که در زیر، واقعیت تدکس را مشاهده خواهید کرد:

  • از سخنرانی‌های تدکس به‌هیچ‌عنوان نمی‌توان برای جمع‌آوری پول حتی برای مؤسسات خیریه استفاده کرد.
  • سخنرانی‌های تدکس با سخنرانی‌ها و کنفرانس‌های دیگر ادغام نمی‌شود.
  • سخنرانی‌های تدکس به‌هیچ‌ عنوان با مؤسسات دیگر به‌صورت مشترک و یا تحت نام یک برند تجاری برگزار نمی‌شوند مگر اینکه تحت مجوز خاصی مانند دانشگاه‌ها باشند.
  • سخنرانی‌های تدکس فقط مخصوص سخنرانان حرفه‌ای مانند سخنرانان انگیزشی و مربیان حرفه‌ای زندگی نیست، بلکه به تمام افرادی که ایده‌های منحصر به‌فردی دارند این امکان را می‌دهد تا بتوانند ایده‌ها و تجربیات خود را به دیگران منتقل کنند.
  • موضوع سخنرانی‌های تدکس فقط به مباحث کارآفرینی، کسب و کار و تکنولوژی محدود نمی‌شود.
  • سخنرانی‌های تدکس برای تبلیغ و ترویج احزاب سیاسی، مذاهب و ادیان یا گروه‌های تجاری برگزار نمی‌شوند.
  • در تدکس، اهداف بازاریابی مانند تبلیغ یک برند (حتی برند فرد سخنران) و یا تلاش برای فروش یک محصول دنبال نمی‌شود.

برای آگاهی از تمام قوانین سخنرانی‌های تدکس، این منبع انگلیسی (+) را مطالعه کنید.

پیشنهاد آموزشی مرتبط:

تفاوت بین تد و تدکس چیست؟

تد و تدکس شباهت‌های بسیار زیادی به یکدیگر دارند اما تفاوت‌های آنها را نمی‌توان نادیده گرفت. تا قبل از ژوئیه ۲۰۰۶، سخنرانی‌های تد برای عموم مخاطبان منتشر نمی‌شد. اما پس‌ از اینکه تد، اولین سخنرانی آنلاین خود را منتشر کرد، توانست میلیون‌ها بازدید بگیرد. در مدت کمی، این سخنرانی‌ آنلاین توانست به قدری محبوب شود که تد تصمیم بگیرد سایت خود را راه‌اندازی کند و سخنرانی‌های خود را در آن قرار دهد و اکنون بتواند مخاطبان مختلفی در سراسر جهان داشته باشد.

هنگامی‌که سخنرانی‌های تد در سراسر جهان محبوبیت زیادی بدست آورد، بسیاری از مردم در تمام نقاط جهان می‌خواستند تا میزبان سخنرانی‌های تد خود باشند و همچنین طرفداران تد علاقه داشتند تا کنفرانس تد خودشان را برگزار کنند تا با جامعه محلی در ارتباط باشند؛ زیرا این گفتگوها باعث می‌شد تا ایده‌ها و تجربه‌های مرتبط‌‌‌تری با یک منطقه جغرافیایی به اشتراک گذاشته شود. در نتیجه در سال ۲۰۱۰، کریس اندرسون برنامه تدکس را به مخاطبان در سراسر جهان معرفی کرد. سخنرانی‌های تدکس بر خلاف سخنرانی‌های تد به طور مستقل و بر اساس جامعه‌ای که مخاطبان در آن زندگی می‌کنند برنامه‌ریزی می‌شود. به‌طور کلی سخنرانی‌های تد، ساختار کلی ارائه می‌دهند اما سخنرانی‌های تدکس یک رویداد که متناسب با آن جامعه است را به مخاطبان ارائه می‌دهد. ویژگی بسیار خوب دیگری که تدکس داشت این بود که نسبت به سخنرانی‌های تد ارزان‌تر بود.

تدکس ایران

رویدادهای تدکس در سراسر جهان با فرمت “TEDxCity” (اسم شهر به‌جای City قرار داده می‌شود)، معرفی می‌شوند. «تدکس تهران» (به زبان انگلیسی “TEDxTehran”) هم در وبسایت رسمی خود، علاوه‌بر انتشار ویدیو سخنرانی‌های گذشته، اخبار، قوانین، رویدادهای آینده و … را نیز اطلاع‌رسانی می‌کند. این رویدادها که تحت لیسانس سازمان (TED) و با احترام به ارزش‌های فرهنگی ایرانی و همچنین اسلامی و در چارچوب قوانین کشور برگزار می‌شوند. برای اطلاعات بیشتر، به وبسایت تدکس تهران مراجعه کنید.

وبسایت تدکس تهران
وبسایت تدکس تهران
بر اساس رای 9 نفر
آیا این مطلب برای شما مفید بود؟
شما قبلا رای داده‌اید!
اگر بازخوردی درباره این مطلب دارید یا پرسشی دارید که بدون پاسخ مانده است، آن را از طریق بخش نظرات مطرح کنید.

خاطره محمدی هستم، اول خاکشناسی خوندم و بعد ادبیات. هیچ چیز مثل دنیای کلمات، من رو به وجد نمیاره و نوشتن، روحم رو صیقل میده.

نظر شما چیست؟

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.

برچسب‌ها