تقریبا همه دنیا اینستاگرام را می‌شناسند و می‌دانند که این پلتفرم، پر از قابلیت‌های خلاقانه و جدید است. اصلاً به خاطر همین قابلیت‌ها و به‌روزرسانی‌های خفن و کاربردی است که اینستاگرام این‌ همه طرفدار دارد و از پیر و جوان در آن حساب کاربری ساخته‌اند.

نیازی به گفتن نیست که اینستاگرام، یک پلتفرم بصری است و بیشتر بر تصاویر چشم‌نواز و فیلم‌های دل‌نشین تکیه می‌کند. در واقع، هر چه عکس‌ها و ویدئوهایی که یک کاربر به اشتراک می‌گذارد، خاص‌تر و متفاوت‌تر باشد، آن فرد در اقیانوس بی‌انتهای اینستاگرام بیشتر دیده می‌شود و به چشم می‌آید.

ولی خب همه که مثل هم نیستند! درست نمی‌گویم؟ خیلی‌ها مایل نیستند که در معرض دید همه جهان باشند که پسندیده شوند! که لایک و کامنت بگیرند! راستش را بخواهید، خیلی‌ها در اینستاگرام، ترجیح می‌دهند که در یک فضای خصوصی‌تر و جمع‌وجورتر حضور داشته باشند؛ فضایی که فقط دوستان و آشنایان در آن هستند و غریبه‌ای در آن حضور ندارد.

اگر شما هم جزو این افراد هستید و دل‌تان می‌خواهد که بنا به دلایلی، پست‌هایتان را از یک‌سری افراد خاص مخفی کنید، به شما توصیه می‌کنم که این مقاله از آکادمی کاپریلا را تا انتها بخوانید.

هرچند که اینستاگرام در حال حاضر چنین قابلیتی ندارد که به کمک آن پست یا پست‌هایتان را از شخص یا اشخاص خاصی مخفی کنید، ولی به‌هرحال راه‌های میان‌بری هست که شاید پاسخگو خواسته‌های شما باشد و به دردتان بخورد و ما در ادامه این ترفندهای کاربردی را معرفی می‌کنیم.

مخفی کردن پست‌ها در اینستاگرام

همان‌طور که چند خط بالاتر هم اشاره کردیم، متاسفانه اینستاگرام چنین قابلیتی ندارد که به شما این امکان را بدهد تا پست‌هایتان را از یک فرد خاص مخفی کنید. شاید این موضوع، یکی از باگ‌های این پلتفرم جذاب باشد که باید آن را قبول کنیم و با آن کنار بیاییم. ولی از آنجایی که این برنامه خیلی به آسایش و راحتی کاربران خود اهمیت می‌دهد، بیایید امیدوار باشیم که در آینده‌ای نه چندان دور، اینستاگرام به‌روززسانی شگفت‌انگیزی می‌دهد و در آن از یک قابلیت جدید رونمایی می‌کند که امکان مخفی کردن پست‌ها از یک نفر فراهم شود.

مخفی کردن پست اینستاگرام
نحوه مخفی کردن پست اینستاگرام از یک نفر

اما تا آن روز باید به تکنیک‌هایی که در ادامه آنها را معرفی می‌کنیم، بسنده کنید.

ترفند اول: اگر اکانت‌تان public است، آن را به اکانت private تبدیل کنید.

خیلی‌ها در اینستاگرام صفحه‌ای می‌سازند و آن را public یا همان عمومی نگه می‌دارند. این دسته از کاربران، بیشتر به فکر این هستند که با دیده شدن در اینستاگرام به اهدافی که در سر دارند برسند.

مثلا دلشان می‌خواهد که بلاگر معروفی شوند یا آن‌قدر فالور جذب کنند تا بتوانند در پیجشان تبلیغات داشته باشند و از این راه درآمدی کسب کنند.

خیلی‌ها مثلا کسب‌وکاری راه می‌اندازند و تمام تلاش‌شان این است که با تولید محتوای جذاب، مخاطبان هدف خود را به سمت پیج‌شان هدایت و آنها را به مشتری‌های وفادار و دست به نقد خود تبدیل کنند.

حالا بگذریم! اصل مطلب این است که خیلی از کاربران می‌خواهند در اینستاگرام دیده شوند و به همین دلیل، صفحه اینستاگرام خود را عمومی می‌کنند. ولی از طرفی، خیلی‌ها هم علاقه دارند تا در یک فضای کوچک‌تر و شخصی‌تر فعالیت کنند. این دسته از افراد تمایل دارند که فقط عده کمی را فالو کنند، به بالا بردن تعداد فالوورهایشان اصلا فکر نمی‌کنند و بیشتر برای ارتباط داشتن با دوستان و آشنایان، سرگرم شدن و یا دنبال کردن سلبریتی‌های محبوبشان، پا به اینستاگرام گذاشته و حساب کاربری ساخته‌اند.

اصولا این کاربران آن‌چنان دل خوشی ندارند که هرکسی استوری‌ها و پست‌هایشان را ببیند و ترجیح می‌دهند که پست‌هایشان فقط و فقط به کسانی که خودشان انتخاب می‌کنند، نشان داده شود.

اگر شما هم جزو این دسته از افراد هستید، به شما پیشنهاد می‌کنم تا دست از تلاش برای مخفی کردن پست‌هایتان از شخص یا اشخاص خاص بردارید و در عوض بر روی اینکه دوست دارید چه کسانی پست‌هایتان را ببینند، تمرکز کنید!

در یک کلام، اکانت خود را private یا همان خصوصی کنید و فقط افرادی که می‌خواهید پست‌هایتان را ببینند، فالو کنید و اجازه بدهید که آنها هم شما را فالو کنند. گفتیم اجازه چون بعد از خصوصی کردن حساب کاربری‌تان در اینستاگرام، این شما هستید که تصمیم می‌گیرید چه کسانی شما را فالو کنند و به محتوای صفحه شما دسترسی داشته باشند. یعنی هر کسی که بخواهد شما را فالو کند، درخواست می‌دهد (request) و شما می‌توانید درخواست آن‌ها را قبول کنید یا نکنید.

خب حالا برویم و ببینیم که چطور می‌شود یک حساب کاربری را در اینستاگرام private کرد! برای شخصی کردن حساب کاربری‌تان باید مراحل زیر را به‌دقت انجام بدهید:

  1. برنامه اینستاگرام خود را باز کنید و در نوار پایین صفحه، بر روی آیکون عکس پروفایل‌تان ضربه بزنید.
  2. با ضربه زدن بر روی آیکون عکس پروفایلتان در نوار پایین صفحه، به بخش پروفایل منتقل می‌شوید.
  3. در تب پروفایل، بر روی آیکون سه خط که در بالای صفحه در سمت راست قرار دارد، کلیک کنید.
  4. سپس لیستی برای شما بالا می‌آید که باید در آن از بین گزینه‌های موجود، گزینه setting را انتخاب کنید.
  5. بعد از انتخاب گزینه setting، صفحه جدیدی برایتان باز می‌شود که باید در آن گزینه privacy را انتخاب کنید.
  6. بعد از اینکه گزینه privacy را انتخاب کردید، به صفحه جدیدی منتقل می‌شوید که مانند تصویر زیر، در بالای آن نوشته شده است: account privacy که باید در آن، گزینه private account را فعال کنید.
    خصوصی کردن اکانت اینستا
    قسمتی که با فلش نشان دادیم را لمس و فعال کنید.
  7. در آخر اینستاگرام مانند تصویر زیر، از شما سوالی می‌پرسد: switch to private account که شما باید switch to private را انتخاب کنید.
    خصوصی کردن اکانت
    برروی گزینه آبی بزنید تا اکانت‌تان خصوصی شود.

و تمام! حالا دیگر اکانت شما خصوصی است و هر کسی نمی‌تواند پست‌های شما را ببیند.

پیشنهاد آموزشی مرتبط:
  • ویرایش عکس های اینستاگرام — راهنمای گام به گام استفاده از فیلترهای اینستاگرام— برای مطالعه این مطلب کلیک کنید(+)
  • اسم گیف های اینستاگرام — گیف های جذاب اینستاگرام— برای مطالعه این مطلب کلیک کنید(+)
  • آموزش ویدئویی ساخت آیکون متحرک گیف GIF با پاورپوینت— برای مشاهده این دوره ویدئویی کلیک کنید(+)

ترفند دوم: بلاک کردن شخص مورد نظر

مرحله دوم برای کسانی است که یا نمی‌خواهند صفحه‌شان را private کنند یا اینکه شخصی بودن صفحه‌شان دردی را دوا نمی‌کند.

مثلاً تصور کنید که یک صفحه شخصی دارید و یکی از کسانی که نمی‌خواهید شما را فالو داشته باشد، درخواست (ریکوئست Request) می‌دهد. آن شخص ممکن است دوست یا فامیل باشد، اصلا فرقی ندارد! چیزی که اهمیت دارد این است که شما با او رودربایستی دارید و نمی‌توانید درخواست او را رد کنید و مجبورید اصطلاحاً درخواستش را accept کنید یا همان بپذیرید. متاسفانه در چنین مواقعی، کار زیادی برای مخفی کردن پست‌هایتان از شخص موردنظر که وارد صفحه اینستاگرامی شما شده است برنمی‌آید، جز بلاک کردن!

در برخی موارد شاید اصلاً نیازی به این کارها نباشد. ولی بهتر نیست با خودتان روراست باشید؟ اینکه یکی دو نفر در فالوورهایتان باشند که اصلا با آنها احساس راحتی نمی‌کنید و بخاطر آنها برای هر پست و استوری که می‌گذارید، مجبور شوید همه جوانب را بسنجید و سبک سنگین کنید و استرس زیادی را متحمل شوید بدتر است یا اینکه به یک‌باره آنها را بلاک کنید؟ البته که تصمیم با خودتان است و ما قرار نیست چیزی را بر شما تحمیل کنیم.

پس اگر قشنگ دو دو تا چهارتا کردید و دیدید که می‌خواهید شخص موردنظر را بلاک کنید، مراحل زیر را به ترتیب انجام بدهید:

  1. برنامه اینستاگرام خود را باز کنید و در نوار پایین صفحه، بر روی آیکون ذره‌بین ضربه بزنید.
  2. با کلیک بر روی آیکون ذره‌بین، شما به بخش explore اینستاگرام منتقل می‌شوید.
  3. در بالای صفحه، کادری وجود دارد که می‌توانید در آن، اسم و آیدی هر شخصی که موردنظرتان است را تایپ کنید.
  4. از بین اکانت‌هایی که به‌عنوان نتیجه به شما نشان داده می‌شود، اکانت شخص موردنظر را پیدا و بر روی آن کلیک کنید.
  5. به پروفایل شخص موردنظر بروید و در گوشه سمت راست در بالای صفحه، بر روی آیکون سه نقطه کلیک کنید.
  6. بعد از کلیک بر روی آیکون سه نقطه، یک منوی کشویی کوچک برایتان بالا می‌آید که باید در بین گزینه‌های موجود، بر روی گزینه block کلیک کنید.
  7. بعد از انتخاب گزینه بلاک، اینستاگرام از شما سوالی می‌پرسد تا از تصمیمتان برای بلاک کردن، مطمئن شود. دوباره بر روی گزینه بلاک که در زیر سوال اینستاگرام قرار دارد، کلیک کنید تا شخص موردنظر بلاک شود.

به همین سادگی! ولی اگر هنوز هم فکر می‌کنید که بلاک کردن شخص موردنظر، زیاده‌روی محسوب می‌شود و به‌هیچ‌وجه نمی‌خواهید این کار را انجام بدهید، می‌توانید از ترفند بعدی استفاده کنید.

ترفند سوم: restrict کردن شخص موردنظر

شاید با خودتان بگویید که خب چه کاری است! از همان اول به‌جای اینکه شخص موردنظر را بلاک کنیم، می‌توانیم او را restrict کنیم تا هم خودمان راحت باشیم و هم، چنین رفتار خشنی، یعنی بلاک کردن، از ما سر نزند.

ولی خب باید خدمتتان عرض کنم که restrict کردن اصلا باعث نمی‌شود که شخص موردنظر نتواند پست‌های شما را ببیند. خیلی‌ها به‌اشتباه فکر می‌کنند که اگر دوست ندارند شخصی پست‌هایشان را ببیند و از طرفی هم نمی‌توانند او را بلاک کنند، بهتر است با restrict کردن او، سر و ته قضیه را هم بیاورند و کلکش را بکنند. ولی حقیقت ماجرا چیز دیگری است.

در واقع شما با restrict کردن شخص موردنظر، چند کار انجام می‌دهید:

  • وضعیت آنلاین بودن یا نبودن خود را از او مخفی می‌کنید.
  • پیام‌های او به بخش restrict شده‌ها منتقل می‌کنید و در دایرکت شما نمایش داده نمی‌شود.
  • و از همه جالب‌تر، اگر آن شخص کامنت بگذارد، هیچ‌کس آن کامنت را نمی‌بیند؛ جز خودش و شما!

گزینه آخر ممکن است کمی به دردتان بخورد! می‌دانید چرا؟ چون گاهی اوقات می‌خواهید شخص خاصی پست‌های شما را نبیند، چون فقط نگران کامنت‌های او هستید. اینکه چه کامنتی می‌گذارد و ممکن است شما آن کامنت را دوست نداشته باشید. از طرفی هم دوست ندارید که کلاً کامنت‌ها را ببندید، چون می‌خواهید نظر بقیه را راجع به پستی که در صفحه‌تان به اشتراک گذاشته‌اید بدانید. برای همین، می‌توانید شخص موردنظرتان که از او فراری هستید را restrict کنید تا حداقل کمی خیالتان از این بابت راحت شود.

پیشنهاد آموزشی مرتبط:
  • متن انگلیسی برای Bio اینستاگرام — متن برای بایو اینستاگرام— برای مطالعه این مطلب کلیک کنید(+)
  • آنلاین اینستاگرام — نحوه فعال و غیرفعال کردن آنلاین در اینستاگرام— برای مطالعه این مطلب کلیک کنید(+)
  • آموزش طراحی پوستر، پست و استوری با سایت و اپلیکیشن کانوا Canva— برای مشاهده این دوره ویدئویی کلیک کنید(+)

خب حالا برویم سراغ یکی دیگر از قابلیت‌های اینستاگرام که می‌تواند به شما کمک کند تا پست‌های خود را از دیگران مخفی کنید، بدون اینکه آب از آب تکان بخورد!

ترفند چهارم: archive کردن پست‌ها

آرشیو کردن پست
نحوه مخفی کردن پست از افراد با کمک ترفند آرشیو پست

اگر هیچ‌کدام از ترفندهای بالا برایتان کارساز نبود و هنوز هم نمی‌دانید که چطوری می‌توانید پست‌هایتان را از شخص یا اشخاص خاصی مخفی کنید، باید خدمت‌تان عرض کنم که امیدتان را از دست ندهید؛ چون هنوز یک ترفند دیگر هست که از آن خبر ندارید.

وقتی که اینستاگرام از قابلیت آرشیو کردن پست‌ها پرده برداشت، آن‌طور که بایدوشاید از این قابلیت استقبال نشد. شاید هم کاربران حق داشتند، چون خیلی درباره این قابلیت اطلاعی نداشتند و نمی‌دانستند که چه فایده‌ای دارد.

اگر شما هم هنوز نمی‌دانید که قابلیت آرشیو کردن پست‌ها چه خاصیتی دارد، ما اینجا هستیم تا یکی از فواید جذاب آن را که مخصوص کار شماست، معرفی کنیم.

خب ما به دنبال راهی هستیم تا پست‌هایمان را از شخص یا اشخاص خاصی مخفی کنیم و جالب است بدانید که قابلیت آرشیو اینستاگرام، چنین چیزی را برای ما امکان‌پذیر می‌کند. البته که archive اینستاگرام فواید دیگری هم دارد، ولی ما فعلا با بقیه امکانات آن کاری نداریم و می‌رویم سراغ اصل مطلب!

در واقع اینستاگرام با اضافه کردن این قابلیت، به کاربران خود اجازه می‌دهد تا هر پستی را که دلشان می‌خواهد از چشمان فالوورها مخفی کنند. برای این کار، اصلا لازم نیست که پست موردنظرتان را حذف کنید، به‌جای حذف کردن پست‌ها، می‌توانید فقط با چند کلیک ساده آن‌ها را آرشیو کنید. انگار که مثلا می‌خواهید آلبوم عکس خانوادگی خود را به کسی نشان دهید که متوجه می‌شوید یک‌سری از عکس‌هایتان آن‌قدر خصوصی هستند که دلتان نمی‌خواهد کسی آنها را ببیند، پس چه‌کار می‌کنید؟ کلا عکس را می‌سوزانید یا فقط آن را از آلبوم درمی‌آورید تا شخص موردنظرتان آلبوم را که تماشا کرد و از خانه‌تان رفت، آن را دوباره به جای اولش برگردانید؟ خب معلوم است که گزینه دوم!

آرشیو اینستاگرام، دقیقا همین کار را می‌کند؛ به شما اجازه می‌دهد تا برای مدتی، پست موردنظرتان را از صفحه اصلی پیجتان بردارید و آن را در جای دیگری مخفی کنید.

حالا با این تفاسیر، اگر می‌خواهید پست خاصی را آرشیو کنید، مراحل زیر را که خیلی ساده است، به‌دقت انجام دهید:

  1. در صفحه اینستاگرام خود، پستی را که می‌خواهید مخفی کنید، انتخاب کنید.
  2. بر روی آیکون سه نقطه که در بالای پست در سمت راست وجود دارد، کلیک کنید.
  3. مانند تصویر زیر، منویی برای شما به نمایش در می‌آید که باید از بین گزینه‌های موجود، گزینه archive یا همان آرشیو را انتخاب کنید.
    آرشیو کردن پست
    طبق دستورالعمل تصویر عمل کنید.

حالا دیگر پست در صفحه اصلی شما نشان داده نمی‌شود و کسی هم نمی‌تواند آن را ببیند. دقیقا همان چیزی که می‌خواستید. اصلا هم نگران نباشید که شاید پست‌تان برای همیشه حذف شده باشد، چون  ما خبر داریم که بعد از آرشیو کردن پست‌ها، آنها به کجا منتقل می‌شوند. می‌خواهید بدانید کجا؟

  1. وارد صفحه اینستاگرام‌تان شوید و در نوار پایین صفحه، بر روی آیکون عکس پروفایل کلیک کنید تا به تب پروفایل بروید.
  2. در تب پروفایل، بر روی آیکون سه خط در گوشه سمت راست در بالای صفحه کلیک کنید.
  3. منویی به شما نشان داده می‌شود که مانند تصویر زیر، باید از بین گزینه‌های موجود، گزینه archive را انتخاب کنید.
    آرشیو پست
    آرشیو پست اینستاگرام
  4. وقتی که وارد بخش archive می‌شوید، اینستاگرام به‌صورت پیش‌فرض شما را به استوری‌های آرشیو شده منتقل می‌کند. ولی مانند تصویر بالا، می‌توانید از بین گزینه‌های موجود، گزینه posts archive را انتخاب کنید تا پست‌هایی که آرشیو شده‌اند را ببینید.

حالا که می‌دانید از کجا می‌شود پست‌های آرشیو شده را پیدا کرد، بهتر است این را هم یاد بگیرید که چطور می‌شود آنها را از archive بیرون آورد. اگر فکر می‌کنید که دیگر وقتش رسیده که پست‌هایی که آرشیو کرده‌اید را به صفحه پروفایلتان برگردانید یا به اصطلاح آن را unarchive کنید، باید مراحل زیر را انجام بدهید:

  1. وارد صفحه اینستاگرامتان شوید و در نوار پایین صفحه، بر روی آیکون عکس پروفایل کلیک کنید تا به تب پروفایل بروید.
  2. در تب پروفایل، بر روی ایکون سه خط در گوشه سمت راست در بالای صفحه کلیک کنید.
  3. منویی به شما نشان داده می‌شود که مانند تصویر بالا، باید از بین گزینه‌های موجود، گزینه archive را انتخاب کنید.
  4. مانند تصویر بالا، گزینه post archive را انتخاب کنید.
  5. بر روی آیکون سه نقطه که در گوشه سمت راست و بالای پستی که آرشیو کرده‌اید قرار دارد، ضربه بزنید.
  6. منو کوچکی برایتان بالا می‌آید که باید در آن گزینه show on profile را انتخاب کنید.

این‌طوری، خیلی راحت می‌توانید دوباره پست‌ها را از بخش آرشیو بیرون بیاورید، گردوخاک آنها را بتکانید و دوباره آنها را به بقیه نشان بدهید.

خب، کارمان با ترفند آرشیو کردن تمام شد. این ترفند می‌تواند خیلی کاربردی و مفید باشد و حسابی به کارتان بیاید. چون این قابلیت به شما این اجازه را می‌دهد تا مشخص کنید که فالوورهایتان می‌توانند کدام یک از پست‌های شما را ببیند و نمی‌توانند کدام یک از آن را ببینند.

کلام اخر

همه ما گاهی اوقات بنا به دلایلی تصمیم می‌گیریم که بعضی از پست‌هایمان را از دیگران مخفی کنیم. اکثرا دلمان می‌خواهد که اینستاگرام، یک دکمه جادویی جلوی ما بگذارد و این امکان را به ما بدهد که هر پستی را که دوست داریم از هر کسی که خوشمان نمی‌آید مخفی کنیم. دوست ندارم که ذوقتان کور شود ولی خب چنین چیزی وجود ندارد.

البته اینستاگرام خیلی انعطاف‌پذیر است و به همین دلیل، چند تا ترفند و راه میانبر وجود دارد تا به کمک آنها پست‌هایمان را از جلوی چشمان بعضی‌ها برداریم و مخفی کنیم. در مقاله بالا سعی کردیم تا بهترین راه‌هایی که می‌شود برای چنین کاری از آنها استفاده کرد را به شما یاد بدهیم. شما چه تکنیک‌های دیگری برای مخفی کردن پست‌ها از دیگران بلد هستید؟

اگر این مطلب برای شما مفید بوده است، آموزش‌ها و مطالب زیر نیز به شما پیشنهاد می‌شوند:

بر اساس رای 18 نفر
آیا این مطلب برای شما مفید بود؟
شما قبلا رای داده‌اید!
اگر بازخوردی درباره این مطلب دارید یا پرسشی دارید که بدون پاسخ مانده است، آن را از طریق بخش نظرات مطرح کنید.

نوریه رضوی‌ثانی دانش‌آموخته IT است و به نوشتن در مورد بازاریابی دیجیتال و دنیای شبکه‌های اجتماعی علاقه دارد.

نظر شما چیست؟

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.